ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 вересня 2022 року м. Київ № 640/9865/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Літвінової А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр управління відходами"
до Державної екологічної служби Столичного округу
про визнання протиправними дій та скасування припису від 05.03.2021,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Центр управління відходами" (далі-позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Державної екологічної служби Столичного округу (далі-відповідач), в якій просить суд:
- визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Столичного округу щодо проведення позапланової перевірки ТОВ «Центр управління відходами» у період з 18.02.2021 по 03.03.2021;
- визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції Столичного округу від 05.03.2021.
В обгрунтування позовних вимог вказано, що дії відповідача щодо проведення позапланової перевірки позивача та винесений припис є необгрунтованими та незаконними. На думку позивача відсутні підтвердження про надання Прем`єр-міністром України доручення стосовно здійснення позапланових заходів з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства щодо 65 суб`єктів господарювання у сфері поводження з медичними відходами. Також вказано, що в дорученні Прем`єр-міністра України №632/2-3/20 від 09.11.2020, до листа Міндовкілля від 29.10.20 №25/6-23/8527-20 відсутній позивач. Таким чином на думку позивача відповідач, вчиняючи дії по проведенню перевірки без наявності необхідної підстави, діяв формально, що свідчить про відсутність достатніх підстав для проведення такої перевірки.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.04.2021 відкрито спрощене позовне провадження без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в якому останній просив відмовити в задоволенні позову, зазначивши, що Державною екологічною інспекцією України отримано доручення Прем`єр-міністра України (до листа Міндовкілля від 29.10.2020 № 25/6- 23/8527-20) стосовно здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства суб`єктів господарювання у сфері поводження з медичними відходами та правомірно здійсненено державний нагляд (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідачем звернуто увагу, що згідно додатку до зазначеного листа зазначено перелік суб`єктів господарювання де під номером 65 зазначено: код ЄДРПОУ 38233759, ТОВ «Центр управління відходами», поводження з відходами, 03067, м. Київ, вул. Полковника Шутова, буд. 16, операція поводження з небезпечними відходами-Збирання, Зберігання, Оброблення, Утилізація.
Представником позивача подано відповідь на відзив, в якій додатково наголошено на обгрунтованності позовних вимог.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд,
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, Державною екологічною інспекцією Столичного округу на підставі доручення Прем`єр-Міністра України (до листа Міндовкілля від 29.10.2020 № 25/6-23/8527-20), що надійшло листом Держекоінспекції України від 16.11.2020 №9960/9/2-3-20 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю «Центр управління відходами» - вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами чого складено акт від 02.03.2021 №02-582, в якому зафіксовано ряд порушень вимог законодавства.
На підставі викладеного, Державною екологічною інспекцією Столичного округу складено припис від 05.03.2021, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Центр управління відходами» приписано наступне: застрахувати відповідальність суб`єкта гос подарської діяльності, за шкоду, яка може бути заподіяна аваріями на таких об`єктах життю, здоров`ю, майну фізичних та/або юридичних осіб.
Вважаючи дії та припис протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь, визначає Закон України від ''Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 №1264-ХІІ (далі - Закон №1264 -XIІ).
Завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами (стаття 34 Закону №1264-ХІІ).
Відповідно до статті 35 Закону №1264-ХІІ визначено, що державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, національного використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюючи державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275 (надалі - Положення №275 у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства (пункт 2 Положення №275).
Серед основних завдань Держекоінспекції підпункту 2 пункту 3 Положення №275, зокрема, визначено здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо охорони, захисту, використання і відтворення лісів.
При цьому, у силу пункту 7 Положення №275, Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Слід також зазначити, що згідно зі статтею 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, у тому числі:
організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів;
одержання безоплатно в установленому порядку необхідних для виконання покладених на нього завдань інформації, документів і матеріалів від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, фізичних осіб;
надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.
Так, згідно з частиною першою статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», однією із підстав для здійснення позапланових заходів, зокрема, є доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Як було зазначено вище, в якості підстави для призначення спірної перевірки позивача слугувало доручення Прем`єр-Міністра України від 09.11.2020 №632/2-20, в якому викладено прохання здійснити позапланові заходи державного нагляду (контролю) з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства суб`єктами господарювання у сфері поводження з медичними відходами, діяльність яких призводить до утворення, збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронения медичних відходів.
Відтак, на виконання положень частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у відповідача були наявні законодавчо мотивовані підстави для призначення спірної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Центр управління відходами». При цьому, сам факт складання такого доручення Прем`єр-Міністром України є достатньою підставою для призначення перевірки, оскільки формулювання змісту останньої не належить до повноважень відповідача.
Приписами частин першої та другої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
Суд вважає, що відповідачем дотримано вимоги законодавства щодо здійснення даного позапланового заходу, оскільки видано відповідний наказ 134-П від 09.02.2021 та направлення 3/3/133 від 10.02.2021 на проведення відповідної перевірки.
Разом з тим, субєкт господарювання після ознайомлення з направленням на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства допустив перевіряючих на підприємство, зауважень до наказу та направлення не було, а відтак суд вважає, що дії відповідача щодо проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Товариства з обмеженою відповідальністю «Центр управління відходами» у період з 18.02.2021 по 03.03.2021 є правомірними.
Також суд не бере до уваги доводи позивача, що найменування позивача в листі Міндовкілля від 29.10.2020 №25/6-23/8527-20 не фігурує, оскільки з наявного в матеріалах справи додатку до зазначеного листа вбачається, перелік суб`єктів господарювання де під номером 65 зазначено: код ЄДРПОУ 38233759, ТОВ «Центр управління відходами», Поводження з відходами, 03067, м. Київ, вул. Полковника Шутова, буд. 16, операція поводження з небезпечними відходами-Збирання, Зберігання, Оброблення, Утилізація.
Згідно з частиною шостою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина восьма статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).
Як було зазначено вище, підставою для складення оскаржуваного припису слугували висновки перевіряючих про допущення позивачем порушень, перелік яких наведено в акті перевірки.
Відповідно до висновків акту, у ТОВ «Центр управління відходами» відсутня ліцензія на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними (медичними) відходами за адресою: вул. Полковника Шутова, 16, м. Київ, 03067, оскільки відповідно до інформації з Prozorro: ТОВ «Центр управління відходами» є переможцем у 124 закупівлях та підписано 117 договорів з суб`єктами господарювання на надання послуг у сфері поводження з безпечними та небезпечними відходами, на суму загальну суму 9,57 млн грн., в тому числі 9 договорів на Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами на період 2020 року.
З наданого до матеріалів справи заперечення позивача на акт, на думку Товариства, таке посилання лише «частково» підтверджують те, що Товариство надавало послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами.
На підставі викладеного суд дійшов висновку, що у ТОВ «Центр управління відходами» відсутня ліцензія на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними (медичними) відходами за адресою: вул. Полковника Шутова, 16, м. Київ, 03067. Тобто, відсутнє право на заключення договорів на послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами.
Таким чином, Товариство в ході розгляду справи не спростувало факт вчинення порушення, а саме здійснено підписання договорів за зазначені послуги без відповідної ліцензії, та не надано доказів щодо такої ліцензії у Товариства.
Згідно до частини шостої статті 34 Закону України «Про відходи», до вимог щодо поводження з небезпечними відходами необхідно мати ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (не підлягає ліцензуванню зберігання (накопичення) суб`єктом господарювання утворених ним небезпечних відходів, якщо протягом року з дня утворення небезпечні відходи передаються суб`єктам господарювання, що мають ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами).
Відповідно до частини третьої статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля.
Згідно до частини одинадцятої статті 34 Закону України «Про відходи», відповідальність суб`єкта господарської діяльності, у власності або у користуванні якого є хоча б один об`єкт поводження з небезпечними відходами, за шкоду, яка може бути заподіяна аваріями на таких об`єктах життю, здоров`ю, майну фізичних та/або юридичних осіб, підлягає обов`язковому страхуванню відповідно до закону.
Аналізуючи наведені вище обставини, суд вважає, що відповідач при проведенні перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Центр управління відходами" дотримався вимог законодавства щодо її проведення та правомірно, встановивши порушення, виніс позивачу оскаржуваний припис від 05.03.2021.
Згідно частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 72-77, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статями 292-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Літвінова А.В.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2022 |
Оприлюднено | 12.09.2022 |
Номер документу | 106161336 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Літвінова А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні