П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/3184/21-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Левицький Василь Костянтинович
Суддя-доповідач - Сушко О.О.
09 вересня 2022 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сушка О.О.
суддів: Залімського І. Г. Мацького Є.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2021 року у справі за адміністративним позовом приватного підприємства "Пан Індик" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Відповідно до рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2021 року позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.05.2021 № 2681961/33706777, № 2681959/33706777, № 2681963/33706777, № 2681960/33706777, № 2681962/33706777, № 2681965/33706777, № 2681966/33706777, № 2681967/33706777; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3/2 від 01.04.2021; № 29/2 від 19.04.2021; № 34/2 від 22.04.2021; № 47/2 від 26.04.2021; № 71/2 від 29.04.2021; № 37/2 від 22.04.2021; № 50/2 від 26.04.2021; № 69/2 від 29.04.2021, подані приватним підприємством "Пан Індик". В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що риватне підприємство "Пан Індик" (урочище Камінник, буд. 2, село Долиняни, Хотинський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 33706777) зареєстроване як юридична особа 28.07.2016 р., що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.
Основними видами діяльності позивача є: 1.47 Розведення свійської птиці (основний); 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.24 Вирощування зерняткових і кісточкових фруктів; 01.50 Змішане сільське господарство; 10.12 Виробництво м`яса свійської птиці; 10.13 Виробництво м`ясних продуктів; 46.23 Оптова торгівля живими тваринами; 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами; 47.22 Роздрібна торгівля м`ясом і м`ясними продуктами в спеціалізованих магазинах.
Позивачем було укладено договір поставки товару № 01/11/20 від 01.11.2020 з ТОВ "АГРО-РОСЬ" та договір поставки за №04/01/21 від 04.01.2021 з ТОВ ОІЛЗБИТТОРГ, у відповідності до умов яких позивач зобов`язувався передати у власність, а ТОВ "АГРО-РОСЬ" і ТОВ ОІЛЗБИТТОРГ прийняти та оплатити товар: м`ясопродукти з індика, асортимент яких визначається накладними.
З матеріалів справи видно, що позивачем за фактом відвантаження ТОВ ОІЛЗБИТТОРГ (код ЄДРПОУ 43376225) товару складено та направлено до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних через автоматизовану систему "М.Е.Дос." засобами телекомунікаційного зв`язку наступні податкові накладні: №3/2 від 01.04.2021 на суму ПДВ 5340,98 грн; №29/2 від 19.04.2021 на суму ПДВ 52600,92 грн; №34/2 від 22.04.2021 на суму ПДВ 101393,25 грн; №47/2 від 26.04.2021 на суму ПДВ 77262,96 грн; №71/2 від 29.04.2021 на суму ПДВ 151948,52 грн.
Крім того, позивачем за фактом відвантаження ТОВ "Агро-Рось" (код ЄДРПОУ 30929025) товару складено та направлено до ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №37/2 від 22.04.2021 на суму ПДВ 17529,09 грн;
№50/2 від 26.04.2021 на суму ПДВ 66042,54 грн; №69/2 від 29.04.2021 на суму ПДВ 23201,01 грн.
Згідно з отриманими позивачем квитанціями від 27.04.2021 та 05.05.2021 податкові накладні №3/2 від 01.04.2021, №29/2 від 19.04.2021, №34/2 від 22.04.2021, № 47/2 від 26.04.2021, №71/2 від 29.04.2021, №37/2 від 22.04.2021, №50/2 від 26.04.2021, № 69/2 від 29.04.2021 прийняті, але її реєстрація зупинена з підстав відповідності вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем подано до Головного управління ДПС у Чернівецькій області пояснення разом із документами, підтверджуючими здійснення господарських операцій, за наслідком вчинення, яких позивачем складено згадані вище податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено.
Судом встановлено, що надання відповідачеві пояснень та копій документів щодо податкових накладних реєстрацію яких зупинено, а саме: №3/2 від 01.04.2021 на суму ПДВ 5340,98 грн; №29/2 від 19.04.2021 на суму ПДВ 52600,92 грн; №34/2 від 22.04.2021 на суму ПДВ 101393,25грн; №47/2 від 26.04.2021 на суму ПДВ 77262,96 грн; №71/2 від 29.04.2021 на суму ПДВ 151948,52 грн, відповідно до Квитанції №9131180405 від 20.05.2021, підтверджується повідомленням № 3 від 19.05.2021.
Про надання відповідачеві про надання пояснень та копій документів щодо ПН реєстрацію яких зупинено, а саме: №37/2 від 22.04.2021 на суму ПДВ 11529,09 грн; №50/2 від 26.04.2021 на суму ПДВ 66042,54 грн; №69/2 від 29.04.2021 на суму ПДВ 23201,01 грн, відповідно до Квитанції №9131370633 від 20.05.2021, підтверджується повідомленням №4 від 19.05.2021.
За результатами розгляду поданих позивачем документів, Комісією Головного управлінням ДПС у Чернівецькій області прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових, зокрема, рішення від 24.05.2021:
- № 2681961/33706777 про відмову в реєстрації податкової накладної №3/2 від 01.04.2021 на суму ПДВ 5340,98 грн;
- № 2681959/33706777 про відмову в реєстрації податкової накладної №29/2 від 19.04.2021 на суму ПДВ 52600,92 грн;
- № 2681963/33706777 про відмову в реєстрації податкової накладної №34/2 від 22.04.2021 на суму ПДВ 101393,25 грн;
- № 2681960/33706777 про відмову в реєстрації податкової накладної №47/2 від 26.04.2021 на суму ПДВ 77262,96 грн;
- № 2681962/33706777 про відмову в реєстрації податкової накладної №71/2 від 29.04.2021 на суму ПДВ 151948,52 грн.
У вказаних рішеннях зазначена підстава: "ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання; і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні". Додаткова інформація: платником не надано договір з покупцем товару, а також видаткові накладні та товаро-транспортні документи.
Окрім того, за результатами розгляду поданих позивачем документів, Комісією Головного управлінням ДПС у Чернівецькій області прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових, зокрема, рішення від 24.05.2021:
- № 2681965/33706777 про відмову в реєстрації податкової накладної №37/2 від 22.04.2021 на суму ПДВ 17529,09 грн;
-№ 2681966/33706777 про відмову в реєстрації податкової накладної №50/2 від 26.04.2021 на суму ПДВ 66042,54 грн;
-№ 2681967/33706777 про відмову в реєстрації податкової накладної №69/2 від 29.04.2021 на суму ПДВ 23201,01 грн.
Вказані рішення прийняті відповідачем у зв`язку з «ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема: зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них». Додаткова інформація: не надано договір з покупцем товару ТОВ "Агро-Рось").
Не погоджуючись з рішеннями комісії, позивач подав до ДПС України скарги на рішення, за результатами розгляду яких Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 10.06.2021 № 26838/33706777/2, № 26831/33706777/2, №26872/33706777/2, № 26821/33706777/2, № 26909/33706777/2, № 26847/33706777/2, № 26843/33706777/2, № 26841/33706777/2, якими залишено скарги без задоволення, а рішення комісії ГУ ДФС у Чернівецькій області про відмову у реєстрації податкових накладних, - без змін.
Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для часткового задоволення адміністративного позову.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, відповідно до пп.16.1.2, 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
В силу пп.б п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається, згідно з приписами п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).
Згідно п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За змістом п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
У відповідності до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна є електронним документом, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
За приписами п. 12 зазначеного Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно п. 201.16. ст. 201 ПК реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах. визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, визначено Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Так, згідно п. п. 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Дослідженням квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.04.2021 та 15.05.2021 встановлено, що податкові накладні №3/2 від 01.04.2021, №29/2 від 19.04.2021, №34/2 від 22.04.2021, №47/2 від 26.04.2021, №71/2 від 29.04.2021, №37/2 від 22.04.2021, №50/2 від 26.04.2021, №69/2 від 29.04.2021 подані позивачем на реєстрацію, були зупинені відповідачем, з тих підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вимогами п. 8 Додатку 1 до Порядку № 1165 "Критерії ризиковості платника податку на додану вартість" встановлено, критерієм ризиковості, який визначено відповідачем, як підстава зупинення реєстрації податкових накладних, є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Слід наголосити, що відповідачем не вказано, яка саме податкова інформація стала підставою для застосування до позивача критерію ризиковості та не визначено чіткого переліку документів, які необхідно було подати позивачеві для здійснення реєстрації поданих податкових накладних.
В силу п. 4 - п. 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 р. за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Реалізуючи вищевказане право на подання пояснень та додаткових документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, позивачем було подано відповідачеві письмові пояснення та копії документів, які, на його переконання, підтверджують реальність господарської операції, за результатами якої подані податкові накладні №3/2 від 01.04.2021, №29/2 від 19.04.2021, №34/2 від 22.04.2021, №47/2 від 26.04.2021, №71/2 від 29.04.2021, №37/2 від 22.04.2021, №50/2 від 26.04.2021, №69/2 від 29.04.2021.
Як стверджує позивач, оскільки, відповідачем не було визначено переліку документів, які необхідно подати на підтвердження реальності господарської операції, ним було визначено та подано відповідачу перелік таких документів на власний розсуд. А саме, на виконання вимог зазначено вище Порядку № 520, позивач 19.05.2021 надіслав повідомлення № 3 та № 4 щодо подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків, реєстрацію яких зупинено. До указаних повідомлень, як зазначав відповідач у відзиві, позивачем додано пояснення з додатками, що підтверджується матеріалами справи.
Перелічені вище документи, позивачем також додано до позовної заяви.
При цьому, встановлено, що документи, були долучені до пояснень, наданих позивачем податковому органу, у зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних.
На переконання суду, подані позивачем в повній мірі підтверджують дійсність та реальність господарської операції, за результатами якої ним було подано на реєстрацію податкові накладні.
Також встановлено, що надання відповідачеві вказаного переліку документів, підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №3/2 від 01.04.2021, №29/2 від 19.04.2021, №34/2 від 22.04.2021, №47/2 від 26.04.2021, №71/2 від 29.04.2021, №37/2 від 22.04.2021, №50/2 від 26.04.2021, №69/2 від 29.04.2021, за наслідком вчинення, яких позивачем складено згадані вище податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено.
У відповідності до п.3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).
За змістом п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Положеннями п. 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені в додатку 1 Порядку.
Згідно п. 8 Додатку 1 до Порядку № 1165 Критерії ризиковості платника податку на додану вартість критерієм ризиковості є наявна у контролюючих органах податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкових накладних видно, що відповідачем сформовано висновок про відповідність податкової накладної вимогам п. 8 Критеріїв.
Слід зазначити, що п.8 Критеріїв є загальним та неконкретизованим, оскільки не містить чітко визначених підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, а вживання слів - "наявна податкова інформація" є неконкретизованим та незрозумілим. Посилання відповідачем у квитанції на п. 8 Критеріїв без зазначення конкретної податкової інформації прямо впливає на можливість надання у подальшому платником податків відповідних документів, оскільки незрозуміло у чому полягає ризиковість здійснення господарської операції.
Тобто, Порядком № 1165 не передбачено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
У п. 6 Порядку № 1165 наводиться перелік документів, необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, а саме: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Водночас встановлено, що позивачем надавалися ГУ ДПС у Чернівецькій області документи у достатній кількості для підтвердження реальності господарських операцій, що підтверджується відповідними повідомленнями з поясненнями та квитанціями про отримання цих документів. При цьому, в оскаржуваних рішеннях підставою для відмови у реєстрації податкових накладних зазначено не надання платником копій документів, ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, «ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема: зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них».
Разом з тим, слід звернути увагу, що під час розгляду справи по суті відповідач не надав до суду належні та допустимі докази на підтвердження ризикованості здійснення позивачем господарських операцій зазначених в спірних податкових накладних, а також не зазначив, які саме документи необхідно було подати позивачу на підтвердження правомірності та формування податкових накладних. Крім того, відповідачем відмовлено позивачу у реєстрації податкових накладних без повідомлення причин та мотивів, за яких не враховано надані позивачем письмові пояснення та документи.
Аналіз змісту оскаржуваних рішень свідчить про те, що вони не відповідають критеріям вмотивованості, чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії.
Відтак, є необґрунтованим посилання контролюючого органу на п.8 Критеріїв ризиковості платника податку як на підставу зупинення реєстрації спірних податкових накладних.
Таким чином, відповідачами не доведено, а судом не встановлено наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.
В свою чергу, позивач, одержавши квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних у межах строку, встановленого законодавством, надіслав до контролюючого органу копії документів, складених за відповідними господарськими операціями.
За результатами розгляду поданих позивачем документів, комісією ГУ ДПС у Чернівецькій області прийнято рішення, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В оскаржуваних рішеннях вказано не надання платником копій документів, ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, «ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема: зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них».
Слід зауважити, що аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Однак, оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податку, з посиланням на відповідні документи.
На переконання суду, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків, а оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних містять лише загальну фразу про те, що причиною його прийняття є: «ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання; і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні», «ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема: зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них».
При цьому, необхідно зазначити, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Слід звернути увагу на той факт, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.
Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у постановах від 22.07.2019 у справі № 815/2985/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18, висновки якого, в силу вимог ч. 5 ст. 242 КАС України, суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Враховуючи наведене, оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованими, оскільки факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складалися податкові накладні.
Слід зауважити, що у випадку неконкретизації контролюючим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування такого рішення.
За таких обставин, наявні правові підстави для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень комісії Головного управління ДПС у Чернівецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.05.2021 № 2681961/33706777, № 2681959/33706777, № 2681963/33706777, № 2681960/33706777, № 2681962/33706777, № 1962717/40694268, № 2681965/33706777, № 2681966/33706777, № 2681967/33706777.
Щодо позовної вимоги позивача про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3/2 від 01.04.2021; №29/2 від 19.04.2021; №34/2 від 22.04.2021; № 47/2 від 26.04.2021; № 71/2 від 29.04.2021; № 37/2 від 22.04.2021; №50/2 від 26.04.2021; №69/2 від 29.04.2021, днем їх фактичного подання, слід зазначити таке.
Приписами пункту до п. 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
В даному випадку, зобов`язання України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні датою її подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Слід також враховувати, що чинним законодавством України покладено на ДПС України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, свобода розсуду фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи встановлені по справі обставини та наведені норми матеріального права, повноваження суду при вирішенні справи, закріплені в ст. 245 КАС України, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3/2 від 01.04.2021; № 29/2 від 19.04.2021; № 34/2 від 22.04.2021; № 47/2 від 26.04.2021; № 71/2 від 29.04.2021; № 37/2 від 22.04.2021; № 50/2 від 26.04.2021; №69/2 від 29.04.2021, які подані позивачем.
Рішення суду першої інстанції у частині позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань розгляду скарг Державної фіскальної служби України від 10.06.2021 за №26838/33706777/2, №26831/33706777/2, №26872/33706777/2, №26821/33706777/2, №26909/33706777/2, №26847/33706777/2, №26843/33706777/2, №26841/33706777/2 колегія суддів не переглядає через відсутність оскарження у цій частині.
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернівецькій області залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2021 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сушко О.О. Судді Залімський І. Г. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2022 |
Оприлюднено | 12.09.2022 |
Номер документу | 106162786 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сушко О.О.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні