Справа № 420/7281/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 вересня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області (пр.-кт Шевченка,2, м.Одеса, 65044) до Комунального підприємства ЛИМАНКОМУНСЕРВІС (БОС, буд.146, смт Лиманське, Роздільнянський район, Одеська область, 67453) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Держпраці в Одеській області до Комунального підприємства ЛИМАНКОМУНСЕРВІС за результатом якого позивач просить:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства «ЛИМАНКОМУНСЕРВІС» (БОС, будинок 146, селище міського типу Лиманське, Роздільнянський р-н, Одеська обл.,67453, код ЄДРПОУ: 39713334) шляхом зобов`язання КП «ЛКС» зупинити виконання робіт робіт з експлуатації електрообладнання підприємства до та понад 1000В (трансформаторних підстанцій №170/250 (Лиманський професійний аграрний ліцей), №358/160 (ТОВ «Лиман»; електрообладнання артезіанських свердловин (13 од.); електрообладнання водонасосної станції, електрообладнання каналізаційно-насосних станцій; експлуатації обладнання каналізаційно-насосних станцій (2 од.), водозбірних споруд;- що знаходяться на балансі Комунального підприємства «Лиманкомунсервіс» зупинити виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В і в зонах дії струму високої частоти; роботи, що виконуються за допомогою механічних підіймачів та будівельних підйомників; газополум`яні роботи; роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі; земляні роботи, що виконуються понад 2 м або в зоні розташування підземних комунікацій; зварювальні роботи; заборонити допуск до роботи персоналу підрозділів водопостачання та водовідведення, підрозділу експлуатації житлового фонду, водіям, електротехнічному персоналу підприємства, - які вткнуються працівниками Комунального підприємства «Лиманкоомунсервіс» (юридична адреса: БОС, будинок 146, селище міського типу Лиманське, Роздільнянський р-н, Одеська обл.,67453), у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.
В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що Вiдповiдно до наказу Головного управління № 32 вiд 18.01.2021 у перiод 26.02.2021 було проведено планову перевірку КП «ЛКС» з метою перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами проведеної планової перевірки Головним управлінням складено Акт № 15/5.3-09/273 від 04.03.2021, яким виявлено 80 порушень законодавства України з охорони праці, з яких 23 створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Позивач зазначає, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, тому є нагальна необхідність терміново застосувати заходи реагування, керуючись ст. 259 КАС України, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
05.05.2021 року була винесена ухвала про залишення адміністративного позову без руху та надання строку для усунення недоліків.
Ухвалою суду від 19.07.2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст. 262 КАС України). Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі. Відзив подається до суду разом із документами, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи.
Від час розгляду справи на всій території України запроваджено карантин з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19 грудня 2020 р. до 31 березня 2022 р. продовживши дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1061), від 20 травня 2020 р. № 392 Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 43, ст. 1394, № 52, ст. 1626) та від 22 липня 2020 р. № 641 Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, про що вказано у постанові Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Крім того, прийнято Указ Президента України №64/2022 «Про ведення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і обороні України, відповідно до п.20 ч.1 ст.106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено введення в Україні воєнний стан із 5 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, та Закону України №2119-ІХ від 18.03.2022 р. «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» яким відповідно до п.31 ч. 1 ст.85 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Верховна Рада України постановляє затвердити Указ Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 «Про продовження строку воєнного стану в Україні», яким продовжено дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 26 березня 2022 року станом на 30 діб, Закону України №2212-ІХ від 21.04.2022 р. «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» Верховна Рада України постановляє затвердити Указ Президента України від 18.04.2022 р. №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено дію воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, Закону України №2263-ІХ від 22.05.2022 р. «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» Верховна Рада України постановляє затвердити Указ Президента України від 17.05.2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено дію воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Разом з тим, суд зазначає, що рішенням Ради суддів України №9 від 24 лютого 2022 року та рекомендаціями Ради суддів України від 02 березня 2022 року щодо роботи судів в умовах воєнного стану, зокрема рекомендовано по можливості продовжувати процесуальні строки щонайменше до закінчення воєнного стану.
Проте відповідачем у встановлені та продовжені строки відзив до суду не подано.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Відповідно до наказу Головного управління від 16.03.2018 № 195 у період з 04.04.2018 року по 11.04.2018 року посадовими особами Головного управління було проведено планову перевірку Комунального підприємства «Лиманкомунсервіс» (КП «ЛКС») (БОС, будинок 146, селище міського типу Лиманське, Роздільнянський р-н, Одеська обл.,67453) з метою перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
Під час проведення планової перевірки було виявлено всього 43 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 2 створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Після проведення планової перевірки у період з 04.04.2018 по 11.04.2018, на адресу Головного управління надійшов гарантійний лист КП «ЛКС» за вих. № 45 від 24.04.2018, в яких повідомлялось про початок самостійного усунення виявлених порушень.
Так, у зв`язку із тим, що надала щодо усунення виявлених порушень КП «ЛКС» так і не надав та з метою перевірки виконання вимог припису від 23.04.2018 № 15/14.3/10-237, згідно наказу від 23.10.2018 №1559 було призначено позапланову перевірку, яка була проведена у період з 02.11.2018 по 05.11.2018.
За результатами проведеної позапланової перевірки був складений Акт перевірки від 05.11.2018 №15/14.3/10-1174, яким було встановлено 20 порушень, з яких 4 створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Після проведення позапланової перевірки КП «ЛКС» був надісланий гарантійний лист від 30.11.2018 № 132 з проханням не ініціювати судове провадження та, у зв`язку з відсутністю коштів, продовженням терміну усунення порушень до 29.03.2019.
Вiдповiдно до наказу Головного управління № 32 від 18.01.2021 у період 26.02.2021 було проведено планову перевірку КП «ЛКС» з метою перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
За результатами проведеної планової перевірки Головним управлінням складено Акт №15/5.3-09/273 від 04.03.2021, яким виявлено 80 порушень законодавства України з охорони праці, з яких 23 створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Так, згідно «Опису виявлених порушень порушень вимог законодавства» Акту № Акт №15/5.3-09/273 вiд 04.03.2021, встановлені наступні порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей:
№1 ст.21 ЗУ № 2694 - дозвільні документи на виконання робіт підвищеної небезпеки (газонебезпечні роботи та роботи у вибухо-пожежно-небезпечних зонах; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В і в зонах дії струму високої частоти; роботи, що виконуються за допомогою механічних підіймачів тa будівельних підйомників; газополум`яні роботи) та на експлуатацію (застосування) машин, механiзмiв, устаткування підвищеної небезпеки (обладнання та захисні системи, призначені Для експлуатації (застосування) у потенційно вибухонебезпечному середовищі; устаткування напругою понад 1000 В (електричне устаткування електричних станцiй і мереж, технологiчне електрообладнання) підприємством не отримано. Порушено пп. 6, 21; Постанова КМУ від 26.10.2011 No1107 «Про затвердження Порядку за виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механiзмiв, устаткування підвищеної небезпеки», зі змінами;
№2 ст.21 ЗУ № 2694 - декларація відповiдностi матерiально технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, зареєстрована у журналі обліку суб`єктів господарювання у Головному управління Держпраці в Одеській області (№165 від 13.07.2018), не вiдповiдає дійсному стану справ, а саме, до роботи допущені працівники, які не пройшли навчання і перевірку знань з питань охорони праці не спецiальне навчання працівників, що виконують роботи Пiдвищеної небезпеки не проводиться, вiдповiдальнi за виконанням робіт підвищеної небезпеки працівники не призначені, частина визначених документів з питань охорони праці не розроблена, спеціальний одяг, спецiальне взуття, будь які засоби захисту на підприємстві відсутні і т.д. Тобто, суб`єктом господарювання КП «Лиманкомунсервіс» були надані завідомо недостовірні відомості щодо виконання робіт підвищеної небезпеки тa експлуатації устаткування підвищеної небезпеки. I реальний стан справ свідчить, що матеріально-технічна база вимогам законодавства з питань охорони праці не вiдповiдає взагалі.
№8 ст.18 Закону України №2694 - працівники, безпосередньо зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України вiд 26.01.2005 № 15 та Переліку робіт, де є Потреба у професійному доборі, затвердженому наказом MOЗ тa Держнаглядохоронпраці України від 23.09.94 № 263/121, не проходять спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці. Порушено п.4.1; Типове положення про проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. НПАОП 0.00-4.12-05.
№9 ст.18 ЗУ № 2694 - до роботи на підприємстві допущені працівники, які не пройшли навчання і перевірку знань з питань охорони праці, Правил техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення та водовідведення населених місць. Порушено п. 3.16; Типове положення про проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. НПАОП 0.00-4.12-05. п. 1.6.4; Правила техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення та водовідведення населених місць. НПАОП 41.0-1.01-79.
№14 ст.8 ЗУ № 2694 - працівники спецiальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами iндивiдуального захисту не забезпечені. Порушено п. 1, 3 розд. II; Мінімальні вимоги безпеки і охорони здоров`я при використанні працівниками засобів iндивiдуального захисту на робочому мiсцi. НПАОП 0.00-7.17-18.
№18 ст.13 ЗУ № 2694 - посадова особа, що відповідає за організацію і безпечне виконання робіт на висоті, не призначена. Порушено п. 1.12; Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті. НПАОП 0.00-1.15-07.
№22 ст.17 ЗУ № 2694 - до виконання робіт підвищеної небезпеки та тих, що потребують професійного добору, допускаються особи, які не пройшли психофізіологічну експертизу.
№26 ст.13 ЗУ № 2694 - будівлі каналізаційно-насосних станцій (КНС 1957 р., КНС 1978 р.) знаходяться в аварійному, непридатному до експлуатації стані. B будівлях передбачено створення безпечних умов праці, автоматизація і механізація трудових процесів, санітарно-гігієнічні не забезпечено та Побутові умови для обслуговуючого персоналу. Порушено пп. 1.1.4, 1.1.6; Правила техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення та водовідведення населених місць. НПАОП 41.0-1.01-79.
№32 ст.13 ЗУ № 2694 - системи вентиляції приміщеннях каналізаційно-насосних станцій відсутні. B Порушено п.п. 1.4.17, 1.5.4; Правила техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення тa водовідведення населених місць. НПАОП 41.0-1.01-79.
№34 ст.13 ЗУ № 2694 - склад аварійно-відновлювальних бригад не визначений, конкретні завдання працівникам по роботі в колодязі, роботи на поверхні, для спостережень і надання необхідної допомоги працюючому у колодязі не визначаються. Спецавтотранспорт відсутній. Порушено п. 1.5.6, 4.2.2, 4.2.3, 4.2.4, 4.3.6; Правила техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення тa водовідведення населених місць. НПАОП 41.0-1.01-79, п. 2.2.14; Правила безпеки при експлуатації каналів, трубопроводів, iнших гідротехнічних споруд у водогосподарських системах. НПАОП 0.00-1.57-12.
№36 ст.13 ЗУ № 2694 - засоби захисту, обладнання згідно Переліку засобів індивідуального захисту, що використовуються персоналом водопровідних і каналізаційних споруджень, відсутні (газоаналізатори; запобіжні пояси з мотузкою, довжина якої має бути на 2 м більше глибини колодязя; шлангові протигази, шланг яких на 2 м довший від глибини колодязя, але загальна довжина якого не більше 12 м; акумуляторні ліхтарі напругою не більше 12 В; ручні вентилятори; огородження; спецодяг, спецвзуття; медичні аптечки; інструмент, тощо). Порушено п. 2.2.15; Правила безпеки при експлуатації каналів, трубопроводів, інших гідротехнічних споруд у водогосподарських системах. НПАОП 0.00-1.57-12. п. 1.5.6, 4.3.6; додаток 6; Правила техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення та водовідведення населених місць. НПАОП 41.0-1.01-79.
№38 ст. 18 ЗУ № 2694 - Посадові особи та працівники суб`єкту господарювання курсове навчання по Правилам техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення та водовідведення населених місць не пройшли. Програма навчання відсутня. Порушено п. 1.6.4; Правила техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення та водовідведення населених місць. НПАОП 41.0-1.01-79.
№40 ст. 13 ЗУ № 2694 - під час виконання робіт по монтажу (демонтажу) обладнання артезіанських свердловин, у складі бригади відсутній майстер, що пройшов навчання та перевірку знань по правилам переміщення вантажів вантажопідйомними пристроями, та атестований стропальник. Порушено п. 2.2.5; Правила техніки безпеки під час експлуатації систем водозабезпечення та водовідведення населених місць. НПАОП 41.0-1.01 -79.
№48 ст. 18 ЗУ № 2694 - до виконання газонебезпечних робіт допускаються працівники не навчені безпечним метолам та прийомам роботи, використанню засобів індивідуального захисту, правилам та прийомам надання першої медичної допомоги постраждалим, які не пройшли перевірку знань у встановленому порядку. Контроль за організацією газонебезпечних робіт не здійснюється, відповідальні за проведення робіт не призначаються. Порушено п. 1.14, 1.15, 1.17; Типова інструкція з організації безпечного проведення газонебезпечних робіт. НПАОП 0.00-5.11- 85.
№51 ст. 13 ЗУ № 2694 - згідно акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін від 24.06.2015 №30, складеному КП «Лиманкомунсервіс» та Роздільнянським РЕМ, споживачу (КП «Лиманкомунсервіс») належить трансформаторні підстанції №170/250 (Лиманський професійний аграрний ліцей), №358/160 (ТОВ «Лиман»), Керівник підприємства не забезпечив достатню кількість електротехнічних працівників, посада енергетика штатним розкладом не передбачена. Порушено п. 1.3.1; Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів. НПАОП 40.1-1.21-98.
№58 ст.13 ЗУ № 2694 - розподіл робіт в електроустановках на такі, що виконуються за нарядом- допуском, розпорядженням та в порядку поточної експлуатації відсутній. Наряд- допуски не видаються. Порушено п. 3.1.1, 3.3; Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів. НПАОП 40.1-1.21-98.
№60 ст.13 ЗУ № 2694 - наявні електромонтери (2 од.) перевірку знань правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів у встановлені строки згідно з вимогами цих правил не пройшли. Порушено пп. 1.3.1; Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів. НПАОП 40.1-1.21-98. п. 4.1; Типове положення про проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. НПАОП 0.00-4.12-05.
№61 ст.13 ЗУ № 2694 - профілактичні випробування та вимірювання електроустановок згідно з правилами і нормами не проводяться. Порушено пп. 1.1.6, 1.3.1; Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів. НПАОП 40.1-1.21-98.
№62 ст.13 ЗУ № 2694 - опосвідчення стану безпеки електроустановок не проводиться. Порушено пп. 1.3.1, 8.1; Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів. НПАОП 40.1-1.21-98. п. 1.2; Порядок проведення опосвідчення електроустановок споживачів. НПАОП 0.00-6.15-99.
№63 ст.13 ЗУ № 2694 - опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів, що вичерпали свій ресурс, не проведено (розподільчі шафи артезіанських свердловин, обладнання ВНС, КНС). Порушено пп. 1.3.1, 8.6; Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів. НПАОП 40.1-1.21-98.
№64 ст.13 ЗУ № 2694 - основні та додаткові ізолювальні електрозахисні засоби для роботи в електроустановках та засоби індівідуального захисту згідно встановлених переліків відсутні.
№78 ст.18 ЗУ № 2694 - спеціальне навчання і щорічна перевірка знань з питань охорони праці водіїв не проводиться. Порушено п. 1.3; Правила охорони праці на автомобільному транспорті. НПАОП 0.00-1.62-12. п. 4.1; Типове положення про проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці. НПАОП 0.00-4.12-05.
Порушення законодавства, які були зафіксовані та викладені у рядках №№ 1, 2, 8, 9, 14, 18, 19, 22, 26, 32, 34, 36, 38, 40, 48, 51, 58, 60-64, 78 Акту від 04 березня 2021 року № 15/5.3-09/273 з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей є підстави для негайного зупинення робіт з експлуатації електрообладнання підприємства до та понад 1000В (трансформаторних підстанцій №170/250 (Лиманський професійний аграрний ліцей), №358/160 (ТОВ «Лиман»; електрообладнання артезіанських свердловин (13 од.); електрообладнання водонасосно!' станції, електрообладнання каналізаційно-насосних станцій; експлуатації обладнання каналізаційно-насосних станцій (2 од.), водозбірних споруд;- що знаходяться на балансі Комунального підприємства «Лиманкомунсервіс» зупинити виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В і в зонах дії струму високої частоти; роботи, що виконуються за допомогою механічних підіймачів та будівельних підйомників; газополум`яні роботи; роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі; земляні роботи, що виконуються на глибині понад 2 м або в зоні розташування підземних комунікацій; зварювальні роботи; заборонити допуск до роботи персоналу підрозділів водопостачання та водовідведення, підрозділу експлуатації житлового фонду, водіям, електротехнічному персоналу підприємства, - які вткнуються працівниками Комунального підприємства «Лиманкоомунсервіс» (юридична адреса: БОС, будинок 146, селище міського типу Лиманське, Роздільнянський р-н, Одеська обл.,67453).
З огляду на неусунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Зміст спірних правовідносин, що склались у цій справі зводиться до питання наявності чи відсутності обставин правових підстав для вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду, заявлених позивачем.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Закон України Про охорону праці від 14.10.1992 № 2694- (далі - Закон № 2694-XII) визначає основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні
Стаття 1 Закону № 2694-XII, охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров`я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Відповідно до ст.4 Закону № 2694-XII визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних умов праці.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пункт 7 вищезазначеного Положення передбачає, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Стаття 4 Закону № 2694-XII України передбачає, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Частина перша статті 39 Закону № 2694-XII встановлює, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема: безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції; забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Згідно з абзацом другим статті 1 Закону України від 05.04.2007 № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною п`ятою статті 4 Закону № 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Системний аналіз наведених норм чинного законодавства вказує на те, що державний нагляд у сфері господарської діяльності має на меті виявити та запобігти порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання, що здійснюється як в інтересах суспільства, так і для забезпечення безпеки життя та здоров`я людини, а також належних, безпечних і здорових умов праці.
Підставою для звернення органу державного нагляду до суду з вимогою про зупинення суб`єктом господарювання виконання певних робіт є акт перевірки, в ході якої виявлено порушення вимог законодавства, що становлять загрозу життю та здоров`ю працюючих. Водночас застосування заходів реагування у сфері державного нагляду здійснюється судом до усунення суб`єктом господарювання тих порушень, що стали підставою для застосування заходів реагування.
Під загрозою життю та здоров`ю людей слід розуміти виникнення умов, за яких подальше продовження господарської діяльності, виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди громадянам, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Відтак, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. При цьому застосування таких заходів обумовлюється саме наявністю факту порушення вимог законодавства, що зафіксований в акті перевірки та залишається не усунутим на час розгляду судом відповідного позову органу державного нагляду (контролю).
Суд встановив, що позивач, як суб`єкт нагляду у сфері охорони праці та промислової безпеки, в ході планової перевірки виявив факти істотних порушень відповідачем вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, що підтверджується Актом №15/5.3-09/273 від 04.03.2021.
Суд погоджується з доводами позивача, що відповідач створює небезпечні умови для роботи своїх працівників, а виявлені порушення законодавства про охорону праці, промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.
Доказів усунення виявлених порушень, зокрема, зафіксованих у пунктах № 1, 2, 8, 9, 14, 18, 19, 22, 26, 32, 34, 36, 38, 40, 48, 51, 58, 60-64, 78 Опису виявлених порушень Акта №15/5.3-09/273 від 04.03.2021, відповідач суду не надав.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом (ст. 43 Конституції України).
Отже, саме людина, її життя і здоров`я, зокрема визнаються найвищою соціальною цінністю в Україні. Кожен громадянин повинен бути забезпечений безпечними для його життя і здоров`я умовами праці.
Недотримання правил у сфері промислової безпеки, охорони праці може призвести до тяжких наслідків, що є неприпустимим, оскільки порушуватиме конституційно закріплені права людей, зокрема тих, які працюють на електроустановках, та, окрім того, створює загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють на підприємствах, установах, організаціях, які обслуговуються такими електроустановками.
Положення ст.2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантують, що право кожного на життя охороняється законом та обов`язок захищати право на життя за ст. 2 цієї Конвенції визначається у поєднанні із загальним обов`язком держави за ст. 1 Конвенції, яка визначає гарантування кожному, хто перебуває під юрисдикцією, прав і свобод, визначених в Конвенції.
Таким чином, в ході судового розгляду справи судом встановлено, що недотримання Відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки й високий ступінь небезпечності, зазначених в акті перевірки порушень, свідчать, що наявність зазначених порушень є реальним ризиком виникнення надзвичайних ситуацій та створює загрозу життю та здоров`ю працівників (робітників).
Тому, оскільки виявлені під час проведення перевірки порушення законодавства у сфері забезпечення охорони праці та промислової безпеки не усунуті Відповідачем, суд дійшов висновку, що існують всі підстави для задоволення адміністративного позову у повному обсязі.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бендерський проти України від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
У зв`язку з викладеним відсутні підстави для стягнення судового збору з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці в Одеській області (пр.-кт Шевченка,2, м.Одеса, 65044) до Комунального підприємства ЛИМАНКОМУНСЕРВІС (БОС, буд.146, смт Лиманське, Роздільнянський район, Одеська область, 67453) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) та зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства «ЛИМАНКОМУНСЕРВІС» (БОС, будинок 146, селище міського типу Лиманське, Роздільнянський р-н, Одеська обл.,67453, код ЄДРПОУ: 39713334) шляхом зобов`язання КП «ЛКС» зупинити виконання робіт робіт з експлуатації електрообладнання підприємства до та понад 1000В (трансформаторних підстанцій №170/250 (Лиманський професійний аграрний ліцей), №358/160 (ТОВ «Лиман»; електрообладнання артезіанських свердловин (13 од.); електрообладнання водонасосної станції, електрообладнання каналізаційно-насосних станцій; експлуатації обладнання каналізаційно-насосних станцій (2 од.), водозбірних споруд;- що знаходяться на балансі Комунального підприємства «Лиманкомунсервіс» зупинити виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: газонебезпечні роботи та роботи у вибухо-пожежно-небезпечних зонах; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В і в зонах дії струму високої частоти; роботи, що виконуються за допомогою механічних підіймачів та будівельних підйомників; газополум`яні роботи; роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі; земляні роботи, що виконуються понад 2 м або в зоні розташування підземних комунікацій; зварювальні роботи; заборонити допуск до роботи персоналу підрозділів водопостачання та водовідведення, підрозділу експлуатації житлового фонду, водіям, електротехнічному персоналу підприємства, - які вткнуються працівниками Комунального підприємства «Лиманкоомунсервіс» (юридична адреса: БОС, будинок 146, селище міського типу Лиманське, Роздільнянський р-н, Одеська обл.,67453), у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2022 |
Оприлюднено | 12.09.2022 |
Номер документу | 106163780 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні