Рішення
від 11.09.2022 по справі 182/8310/21
НІКОПОЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 182/8310/21

Провадження № 2/0182/986/2022

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

12.09.2022 року м. Нікополь

Суддя Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області Кобеляцька-Шаховал І.О., розглянувши у спрощеному провадженні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «ДОМ КОМ НІКОПОЛЬ», третя особа - Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, про відшкодування матеріальної та моральної шкоди,

В С Т А Н О В И В:

Позивачка звернулася до суду з позовною заявою до Комунального підприємства «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «ДОМ КОМ НІКОПОЛЬ», третя особа - Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, про відшкодування матеріальної та моральної шкоди.

В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що вона є власницею двокімнатної квартири АДРЕСА_1 , що підтверджується Витягом № 283522496 від 08.11.2021 з Державної реєстру речових прав на нерухоме майно. Будинок АДРЕСА_2 є двоповерховим на бутовому фундаменті з трьома під`їздами. Протягом декількох років цей будинок постійно підтоплювався через прориви на трубопроводі. 10 грудня 2018 року стався прорив води на трубопроводі в районі учбового комбінату, розташованого трохи вище будинку АДРЕСА_2 , про що була подана заява від мешканців для ліквідації течії води до Комунального підприємства «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради, однак, робітники відповідача прибули на місце події для виконання аварійних робіт лише 1 грудня 2018 року і течія води на трубопроводі була ліквідована лише 18 грудня 2018 року, а до цього моменту вода постійно прибувала на поверхню, підтоплюючи будинок АДРЕСА_2 . 19 грудня 2018 року прорив води трубопроводі знову трапився, але вже в іншому місці трубопроводу. 20 грудня 2018 року стався наступний прорив і вода почала поступати безпосередньо під вузол третього під`їзду будинку АДРЕСА_2 , де знаходилась її квартира АДРЕСА_3 . Заявка до Комунального підприємства «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради була подана через ТОВ КК «ДОМКОМ НІКОПОЛЬ». На запитання: коли буде ліквідоване протікання, черговий аварійний диспетчер відповідав, що протікання води знаходиться на вулиці, а не в приміщені будинку, тому треба чекати, поки буде можливість ліквідувати аварію. Після приїзду того ж дня аварійної служби була перекрита вода і проведені роботи по заміні труби. В ніч з 27 грудня 2018 року на 28 грудня 2018 року будинок почав давати тріщини. Кут будинку АДРЕСА_2 почав уходити під землю, двері перекосились та їх не можна було закрити. 28 грудня 2018 року на місце події були викликані представники комунальної підприємства Міська житлово-технічна інспекція Нікопольської міської ради та ТОВ "КК "ДОМКОМ НІКОПОЛЬ". 31 грудня 2018 року мешканцям квартир АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 . 22, АДРЕСА_3 , 24 третьої під`їзду будинку АДРЕСА_2 замість того, щоб готуватися до зустрічі Нового року, довелося терміново самостійно або за допомогою рятувальників вивозити домашні речі та переселятися. Одні переїжджали до родичів або знайомих, інші - в модульне містечко в м.Нікополі. Причиною цього стали величезні тріщини, які протягом трьох останніх днів грудня 2018 року швидко розширювалися прямо на очах, словом, залишатися в своїх квартирах мешканцям було небезпечно для здоров`я і життя, адже будинок був підтоплений та пошкоджений, в результаті чого, згодом, пізніше, він став непридатним до проживання, що було визнано також рішенням Виконавчого комітету Нікопольської міської ради № 2 від 03 січня 2019 року Про визнання житлового будинку АДРЕСА_2 таким, що не відповідає санітарним та технічним вимогам та є непридатним для проживання. Внаслідок підтоплення житлового будинку АДРЕСА_8 , що є її власністю, стала непридатною для проживання протягом 1-2 діб наприкінці грудня 2018 року (в період з 27 по 28 грудня). Вона не змогла потрапити в квартиру 27 грудня 2018 року ввечері. Спочатку подумала, що щось сталось із замком, згодом з`ясувалось, що перекосилась металева лутка вхідних дверей і затисла самі двері. Щоб потрапити до квартири, прийшлось розрізати лутку. Увійшовши в квартиру, побачила значні пошкодження, які викликали неабиякий страх перебування в квартирі. Підлога відійшла від несучої стіни приблизно на 5-7 см, по всій висоті стіни між сусідньою квартирою проходила діра в 7-10 см, стіна між кімнатами її квартири також суттєво розійшлась (7-10 см), на стелі були великі тріщини, на підлозі біля вікна лежала груда штукатурки (ліпнина від стелі), що обвалилась. Вона відчувала запаморочення і тошноту від того, що під ногами була похила підлога. Далі знаходитись в квартирі було неможливо. Боялись витоку газу, адже, при такій деформації будинку могла лопнути і труба газопостачання. Потім вони нашвидкуруч вивозили ті речі, що змогли. Частину речей залишили в квартирі, так як було небезпечно пересувати важкі меблі. По теперішній час вона не наважується зайти в свою квартиру, так як перебувати в аварійному будинку дуже небезпечно. Вважає, що руйнування квартир АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_10 третього під`їзду будинку АДРЕСА_2 відбулося внаслідок неналежного виконання протягом 2018 року посадовими особами КП «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради та ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ "ДОМКОМ НІКОПОЛЬ" своїх службових обов`язків, що полягають у виконанні обов`язків з утримання зовнішніх водопровідних мереж та несвоєчасної ліквідації аварії на цих трубах, які належать КП «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради та обслуговують будинок АДРЕСА_2 , з огляду на наступне. По-перше, вона разом з іншими мешканцями будинку АДРЕСА_2 , починаючи з 2016 року і впродовж 2017-2018 р.р. включно, зверталась неодноразово у диспетчерську службу КП «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради, що обслуговує будинок водовідведенням та водопостачанням, з приводу виконання аварійних робіт для усунення витоків води з землі через виявлені згодом аварії на трубопроводі. В силу норм Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затверджених Наказом Держжитлокомунгоспу України, обов`язок здійснювати аварійно-відновлювальні роботи по водопровідних мережах, а також їх технічне обстеження та експлуатацію, покладений на КП «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради. Тому, основною причиною руйнування квартир АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_9 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_10 третього під`їзду будинку АДРЕСА_2 став порив труб, що виник внаслідок неналежного виконання обов`язків з утримання зовнішніх водопровідних мереж, які належать КП «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради. Саме внаслідок аварійних ситуацій з водопостачання на прилеглій території до житлового будинку АДРЕСА_2 , за які були відповідальні посадові особи відповідача, рішенням виконавчого комітету Нікопольської міської ради Дніпропетровської області від 03.01.2019 року № 2 міський житловий будинок АДРЕСА_2 визнаний таким, що не відповідає санітарним та технічним вимогам та є непридатним для проживання. По-друге, у 2018 році виконавчим комітетом Нікопольської міської ради був проведений конкурс з призначення управителя багатоквартирним будинком АДРЕСА_2 , після чого 13 червня 2018 року Управлінням інфраструктури, благоустрою комунального господарства Нікопольської міської ради було укладено договір № 111 з Товариством з обмеженою відповідальністю "КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ "ДОМКОМ НІКОПОЛЬ". Відповідно ст.15, ч.1, абз.4 Закону України Про житлово-комунальні послуги, договір № 111 від 13 червня 2018 року про надання послуг з управління багатоквартирним будинком було укладено на 1 (один) рік з правом продовження строку дії договору у разі згоди обох сторін на черговий однорічний строк. Відповідно абз.2 пункту 1.3. договору № 111 від 13 червня 2018 року, послуга «управління зазначеним будинком» включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема, прибирання внутрішньо-будинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових мереж (водопостачання, водовідведення, каналізації, електричні, газові, тощо), утримання конструктивних елементів будинку, споруд, підкачувальних та вимірювальних пристроїв; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний та капітальний (у тому числі на умовах співфінансування) ремонт спільного майна багатоквартирного будинку. Також, відповідно до п. 6.1. зазначеного договору, управитель будинку в особі ТОВ "КК "ДОМКОМ НІКОПОЛЬ") (код ЄДРПОУ 39295821), несе відповідальність: за невиконання та/або неналежне виконання умов договору; за шкоду, заподіяну спільному майну, правам та законним інтересам співвласників будинку внаслідок невиконання або неналежного виконання управителем своїх обов`язків; за шкоду, заподіяну третім особам у результаті невиконання або неналежного виконання ним своїх обов`язків. Оскільки будинок АДРЕСА_2 знаходився на балансі комунального підприємства Міська житлово-технічна інспекція Нікопольської міської ради (далі - КП МЖТІ НМР), то КП МЖТІ НМР передало призначеному Управителю - ТОВ "КК "ДОМКОМ НІКОПОЛЬ" в управління цей будинок разом зі всією технічною документацією. Крім того, в листі від 24 травня 2018 року за № 1351 виконавчого комітету Нікопольської міської ради на звернення мешканця нашого будинку ОСОБА_2 щодо капітального ремонту будинку, було повідомлено, що спеціалістами КП МЖТІ НМР було обстежено житловий будинок АДРЕСА_2 зі складанням відповідного Акту обстеження від 18 травня 2018 року і наступними висновками комісії: у будинку необхідно виконати такі роботи: зачеканку тріщин цегляної кладки фасаду; ремонт оздоблення цоколя цементно-піщаною сумішшю; знос двох деревин; влаштування вимощення на площі 490 кв.м.; заміну шиферного покриття на площі 750 кв.м.; ремонт під`їздів; КП «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради необхідно виконати прочищення дворової мережі каналізації з промиванням від каналізаційних відходів; постійно стежити за станом контрольних колодязів каналізації та водопостачання. Також, відповідно до Акту обстеження від 18 травня 2018 року, на час перевірки будинку АДРЕСА_2 було виявлено, що каналізаційні колодязі під верх заповнені густими фекальними відходами, а контрольні - фекальною рідиною. Відповідно ст.15, ч.1, абз.4 Закону України Про житлово-комунальні послуги», договір № 111 від 13.06.2018 року про надання послуг з управління багатоквартирним будинком було укладено на 1 (один) рік з правом продовження строку дії договору у разі згоди обох сторін на черговий однорічний строк. Таким чином, ТОВ "КК "ДОМКОМ НІКОПОЛЬ" здійснював управління багатоквартирним будинком АДРЕСА_2 в період з червня 2018 року по червень 2019 року, але, в подальшому, повідомив про відмову від виконання договору № 111 від 13.06.2018 року, а саме: з 01 липня 2019 року. Рішенням Нікопольської міської ради VII скликання від 14.12.2018 року КП МЖТІ НМР отримало згоду на списання з його балансу багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 . Рішенням виконавчого комітету Нікопольської міської ради Дніпропетровської області від 03 січня 2019 року № 2, житловий будинок АДРЕСА_2 був визнаний таким, що не відповідає санітарним та технічним вимогам та є непридатним для проживання. Для захисту своїх прав мешканці будинку АДРЕСА_2 вимушені були самостійно прийняти рішення на Установчих зборах від 20 липня 2019 року щодо створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку під назвою ІНФОРМАЦІЯ_1 . У відповідності до Примірного переліку, послуг з утримання будинків споруд та прибудинкових територій та послуг з ремонту приміщень, будинків, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлі комунального господарства № 150 від 10 серпня 2004 року та Переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, технічне обслуговування жилих будинків, крім іншого, є комплексом робіт, спрямованих на підтримку справності та роботи технічного обладнання. Система технічного обслуговування жилих будинків повинна забезпечувати безпечне та безперебійне функціонування будинків, інженерних мереж та обладнання. Технічне обслуговування жилих будинків включає робот контролю за його станом, забезпечення справності, працездатності, регулювання інженерних систем тощо. Механізм формування тарифів на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій визначено Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги». Відповідно до пункту 13 Порядку, витрати з технічного обслуговування внутрішньо-будинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, централізованого опалення і зливової каналізації та з ліквідації аварій у внутрішньо-квартирних мережах визначаються за кожною інженерною системою окремо. Також слід зазначити, що частиною третьою пункту 8 Порядку формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньо-будинкових систем), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року № 869, визначено, що витрати на технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньо-будинкових систем холодного водопостачання, водовідведення включаються до складу тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території. Беручи до уваги вищезазначене, обов`язок щодо утримання в належному технічному стані, здійснення технічного обслуговування та ремонту внутрішньо-будинкових мереж, вжиття заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій відноситься до обов`язків виконавця послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Але, у своїх листах - відповідях виконавчий комітет Нікопольської міської ради посилався на пункт 2 частини першої статті 7 Закону України від 14 травня 2015 року Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, згідно якого співвласники зобов`язані забезпечувати технічне обслуговування та, у разі необхідності, проводити поточний і капітальний ремонт спільного багатоквартирного будинку. 30 листопада 2018 року з метою соціальної підтримки мешканців м.Нікополя на місцевому рівні найбільш вразливих верств населення розроблена та діє міська програма ТУРБОТА, одним із заходів якої є надання щомісячної матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань мешканцям будинків. Відповідно Положення про надання щомісячної матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань мешканцям будинків, визнаними такими, що не відповідають санітарно-технічним вимогам та непридатними для проживання, затвердженого рішенням Нікопольської міської ради від 30 листопада 2018 року та Положення про надання щомісячної матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань мешканцям будинків, визнаних такими, що не відповідають санітарно-технічним вимогам і непридатними для проживання, затвердженого рішенням Нікопольської міської ради від 29 січня 2021 року, матеріальна допомога надається одному з власників квартири, який зареєстрований за адресою будинку у місті Нікополі. Тому, оскільки вона є власницею квартири АДРЕСА_1 , але не була зареєстрована за вказаною адресою, оскільки вже мала інше місце реєстрації проживання, вона звернулася з пропозицією виплатити їй як власниці непридатної для проживання квартири у аварійному будинку щомісячну грошову допомогу, але відсутність реєстрації місця проживання у аварійному будинку було визнано поважною причиною для відмови у виплаті допомоги. У січні 2019 року вона звернулася до Центру надання адміністративних послуг з метою здійснення реєстрації місця проживання у власній квартирі по АДРЕСА_8 , однак, їй було відмовлено в здійсненні реєстрації місця проживання в даному житловому будинку на підставі рішення Виконавчого комітету Нікопольської міської ради Дніпропетровської області від 03 січня 2019 року № 2 «Про визнання житлового будинку АДРЕСА_2 таким, що не відповідає санітарним та технічнім вимогам та є непридатним для проживання» та ст.379 Цивільного Кодексу України, оскільки житлом фізичної особи є житловий будинок, квартира, інше жиле приміщення, призначені та придатні для постійного або тимчасового проживання в них. Листом Виконавчого комітету Нікопольської міської ради від 19 липня 2019 року № 1822 міський голова не поінформував, що готуються зміни до Програми Турбота на 2019-2021 роки стосовно виплати матеріальної допомоги співвласникам багатоквартирних будинків, що не відповідають санітарним, технічним вимогам та непридатні для проживання на вирішення соціально - побутових питань співвласників, які є власниками житла, але не мають реєстрації. Але на сьогоднішній день це питання досі не вирішено, вона залишається без житла та відшкодованих матеріальних та моральних збитків. Вважає, це грубим порушенням її конституційного права, відповідно до ч.4 ст.41 Конституції України, оскільки ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Крім того, за спільною заявою до Нікопольського ВП ГУНП в Дніпропетровській області, її та інших постраждалих власників квартир по АДРЕСА_2 були внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12019040340000077 від 09.01.2019 року за ч.1 ст.367 КК України. Відповідно до Постанови про залучення до кримінального провадження як потерпілого від 02 липня 2020 року, її визнано потерпілою, про що внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12019040340000077 від 19 січня 2019 року. В рамках кримінального провадження, на підставі Ухвали слідчого судді Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області Клименко І.В. від 22 березня 2019 року, була призначена судова будівельно-технічна експертиза будинку АДРЕСА_2 . Дніпропетровський НДІ судових експертиз Міністерства юстиції України надав висновок експертів за результатами комісійної судової будівельно-технічної експертизи № 1947-10 від 23 жовтня 2019 року. Цей висновок містить інформацію про причини пошкодження та технічний стан житлового будинку АДРЕСА_2 . Так, відповідно до висновку експертів № 1947-10 від 23 жовтня 2019 року причиною пошкодження будинку є прояви вимивання грунту, що пов`язані з протіканням, неодноразовим проривом водогінних комунікацій, в сукупності - відсутністю організованої системи водовідводу з даху будівлі та вздовж будівлі, що сприяє (сприяло) замочуванню грунтів та основи під будівлею. Таким чином, враховуючи вищевикладені обставини, а також враховуючи той факт, що в результаті неправомірних дій та бездіяльності відповідачів, передбачене законом, її право було порушено, за захистом його вона змушена звернутись до суду та просить стягнути з відповідачів на свою користь моральну шкоду в розмірі 20000 грн. 00 коп., яка полягає в тому, що порушився уклад її життя, вона вимушена докладати зусиль для захисту своїх законних прав в органах влади, звертатися до суду, в правоохоронні структури. Тому просить суд при задоволенні її позовних вимог в частині відшкодування моральної шкоди врахувати тяжкість неправомірності дій, ступінь вразливості, та збільшеної реакції на стрес, у зв`язку з тим, що вона позбавлена житла. Крім цього, їй була завдана матеріальна шкода в розмірі 134248 грн. 00 коп., яку і просить стягнути з відповідачів на свою користь.

Ухвалою Нікопольського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 25 січня 2022 року дану справу було прийнято до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Учасникам справи було надіслано копію ухвали про відкриття провадження у справі та одночасно надіслано копії позовної заяви та доданих до неї документів. Відповідачу було встановлено строк для надіслання (надання) до суду відзиву, у відповідності до ст.178 ЦПК України, на позовну заяву і всіх доказів, що підтверджують заперечення проти позову (а.с.82-83).

Відповідно до ч.1 ст.131 ЦПК України, учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місця проживання (перебування, знаходження) або місцезнаходження під час провадження справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання або місцезнаходження судова повістка надсилається учасникам справи, які не мають офіційної електронної адреси та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, на останню відому судові адресу і вважається доставленою, навіть якщо учасник судового процесу за цією адресою більше не проживає або не знаходиться.

Представник відповідача - Комунального підприємства «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради - про розгляд справи був повідомлений належним чином, про що свідчить повідомлення про поштове відправлення (а.с.85). Своїм правом, визначеним цивільно-процесуальним законодавством, скористався та 22 лютого 2022 року подав до суду відзив на позовну заяву, згідно якого зазначає наступне. Так, 03 січня 2019 року Рішенням виконавчого комітету Нікопольської міської ради № 2, на підставі акту комісії по обстеженню будинку АДРЕСА_2 та прилеглої території до нього від 28 грудня 2018 року, враховуючи протокол позачергового засідання комісії з питань ТЕБ і НС № 26 від 28 грудня 2018 року, було визнано житловий будинок АДРЕСА_11 таким, що не відповідає санітарним та технічним вимогам та є непридатним для проживання. Пунктом 4 даного рішення рекомендовано співвласникам будинку АДРЕСА_2 протягом одного року вжити заходів щодо надання в управління благоустрою, інфраструктури та комунального господарства Нікопольської міської ради відповідних висновків щодо стану будинку та виготовлення проектно-кошторисної документації. Відповідно до рішення Нікопольської міської ради від 14 грудня 2018 року "Про надання згоди комунальному підприємству «Міська житлово-технічна інспекція» Нікопольської міської ради на списання багатоквартирних будинків з балансу, будинок по АДРЕСА_2 списано з балансу КП «Міська житлово-технічна інспекція». В зв`язку з чим, багатоквартирні будинки не відносяться до комунального житлового фонду міста, а більшість квартир цього будинку є приватною власністю. Квартира позивачки, відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме манно про реєстрацію права власності, належить їй праві власності. Слід зазначити, що в своїй позовній заяві позивачка зазначила, що вона є власницею квартири АДРЕСА_1 , однак, не була в ній зареєстрованою та проживає за іншою адресою. Відповідно до ст.323 Цивільного Кодексу України, ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до наданих позивачкою відомостей, згідно постанови від 20 жовтня 2021 року, її було залучено до кримінального провадження як потерпілу особу. Відповідно до ст.55 КПК України, потерпілим у кримінальному провадженні може бути фізична особа, якій кримінальним правопорушенням завдано моральної, фізичної або майнової шкоди, юридична особа, якій кримінальним правопорушенням завдано майнової шкоди. Таким чином, вищенаведена норма закону дає позивачці право в рамках кримінального провадження заявити цивільний позов в рамках ст.61 КПК України та стягнути матеріальну і моральну шкоду з винної особи. Крім цього, представник відповідача зазначає, що в своїй позовній заяві позивачка, посилаючись на висновок експертів, зазначає, що причиною пошкодження будинку є прояви вимивання ґрунту, що пов`язані з протіканням, неодноразовим проривом водогінних комунікацій в сукупності з відсутністю організованої системи водовідводу, що сприяє замочуванню грунтів та основи під будівлею. Так, звертають увагу суду на те, що в будівлі по АДРЕСА_2 , дійсно, відсутня організована система водовідводу даху, внаслідок відсутності водостічної ринви вздовж даху будівлі та організованого водовідводу вздовж будинку (збірного та відвідного лотку), атмосферні опади, які потрапляють на скатний дах будівлі, стікають та просочуються під грунт вздовж будівлі, результатом якого є замочування фундаменту будівлі, що сприяє її деформації. Крім того, згідно п.4.3. наданого позивачем Технічного висновку, за результатами обстеження технічного стану будівельних конструкцій житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 , виданий НПЦ «ПРОМСТРОЙПРОГРЕС», однією з причин виникнення деформації конструкцій будинку є відсутність організованої водостічної системи, в тому числі, недостатній звис даху, недостатній ухил; відмощення та відсутність організованого водовідведення ділянки, що дозволяє здійснювати необхідне скидання і відведення атмосферних вод. Також звертають увагу суду на те, що, згідно наданого позивачем технічного висновку, однією з причин виникнення деформацій конструкцій є значний суцільний фізичний знос основних несучих конструкцій будівлі. Таким чином, враховуючи значний фізичний знос основних несучих конструкцій будівлі та той факт, що фундамент будівлі по АДРЕСА_2 є не захищеним від атмосферних опадів, визначити істинні причини деформації будівлі та, відповідно, особу, яка завдала зазначену шкоду, на сьогоднішній день не представляється можливим. Тому, на підставі викладеного, представник відповідача позовні вимоги не визнає та проти задоволення позову заперечує (а.с.116-118).

Представник третьої особи - Виконавчого комітету Нікопольської міської ради - про розгляд справи був повідомлений належним чином, про що свідчить повідомлення про поштове відправлення (а.с.85), своїм правом, визначеним цивільно-процесуальним законодавством скористався та 22 лютого 2022 року на адресу суду надав пояснення, згідно яких зазначає наступне. 03 січня 2019 рішенням виконавчого комітету Нікопольської міської ради № 2, на підставі акту комісії по обстеженню будинку АДРЕСА_2 та прилеглої території до нього від 28 грудня 2018 року, враховуючи протокол позачергового засідання комісії з питань ТЕБ і НС № 26 від 28.12.2018 року було визнано житловий будинок АДРЕСА_11 таким, що не відповідає санітарним та технічним вимогам та є непридатним для проживання. Пунктом 4 даного рішення рекомендовано співвласникам будинку АДРЕСА_2 протягом одного року вжити заходи щодо надання до управління благоустрою, інфраструктури та комунального господарства Нікопольської міської ради відповідних висновків щодо стану будинку та виготовлення проектно-кошторисної документації. Відповідно до рішення Нікопольської міської ради від 14 грудня 2018 року "Про надання згоди комунальному підприємству «Міська житлово-технічна інспекція» Нікопольської міської ради на списання багатоквартирних будинків з балансу, будинок по АДРЕСА_2 списано з балансу КП «Міська житлово-технічна інспекція». В зв`язку з чим, багатоквартирні будинки не відносяться до комунального житлового фонду міста, а більшість квартир цього будинку є приватною власністю. Квартира позивачки за адресою: АДРЕСА_8 , відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, належить на праві власності на підставі свідоцтва про право власності на житло, серія та номер б/н, виданий 22.12.1998 року Нікопольським житлово-експлуатаційним об`єднанням. Відповідно до ст.323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до наданих позивачкою відомостей, згідно постанови про залучення до кримінального провадження як потерпілого від 02.07.2020 року, ОСОБА_3 залучено до кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12019040340000077 від 09 січня 2019 року як потерпілого. Відповідно до ст.55 КПК України, потерпілим у кримінальному провадженні може бути фізична особа, якій кримінальним правопорушенням завдано моральної, фізичної або майнової шкоди, юридична особа, якій кримінальним правопорушенням завдано майнової шкоди, а також адміністратор за випуском облігацій, який, відповідно до положень Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", діє в інтересах власників облігацій, яким кримінальним правопорушенням завдано майнової шкоди. Згідно пункту 10 частини 1 ст.56 КПК України, протягом кримінального провадження потерпілий має право на відшкодування завданої кримінальним правопорушенням шкоди в порядку, передбаченому законом. Позивачка має право, в рамках кримінального провадження, заявити цивільний позов в рамках ст.61 КПК України та стягнути матеріальну та моральну шкоду з винної особи. В рамках даного кримінального провадження було отримано висновок будівельно-технічної експертизи та технічний висновок за результатами технічного стану будівельних конструкцій житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 . Таким чином, винна особа буде визначена лише за результатами розгляду кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12019040340000077 від 09.01.2019 року. Таким чином, для відшкодування шкоди за правилами статті 1166 Цивільного кодексу України суду необхідно встановити такі факти: наявність шкоди (під шкодою потерпілого та (або) позбавлення у правовідносинах, що розглядаються, неправомірності поведінки особи (неправомірною можна вважати будь-яку поведінку, яка не відповідає вимогам закону, внаслідок якої завдано шкоду, якщо завдавач шкоди не був уповноваженім на такі дії); слід розуміти втрату або пошкодження майна його особистого нематеріального права; шкода - це фактично міра відповідальності); причинний зв`язок між протиправною поведінкою та шкодою (є обов`язковою умовою відповідальності та виражається в тому, що шкода має виступати об`єктивним наслідком поведінки завдавача шкоди); вина завдавача шкоди (за виключенням випадків, коли в силу прямої вказівки закону, обов`язок відшкодування завданої шкоди покладається на відповідальну особу незалежно від її вини). Отже, для застосування такого виду цивільно-правової відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1) протиправної поведінки; 2) шкоди та її розміру; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; 4) вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає. На даний час, не встановлена особа, з вини якої відбулася подія та фактичне підтвердження нанесення матеріальної та моральної шкоди. Крім цього, представник зазначає, що виконавчими органами Нікопольської міської ради проводились та проводяться заходи, направлені на відновлення будинку та підтримку мешканців будинку АДРЕСА_2 . Тому, враховуючи вищевикладене, а також враховуючи вимоги чинного законодавства, представник третьої особи проти задоволення позову заперечує (а.с.89-94).

Представник відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «ДОМ КОМ НІКОПОЛЬ» - про розгляд справи був повідомлений належним чином, однак, своїм правом, визначеним ст.178 ЦПК України, не скористався, будь-які заяви чи клопотання на адресу суду не надав.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо даних про права та взаємовідносини сторін, суд вважає можливим вирішити справу на підставі наявних у ній матеріалів та ухвалити рішення.

Частинами 1, 3 статті 13 Цивільного процесуального кодексу передбачено, що суд розглядає справи не інакше, як за зверненням особи, поданим, відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Відповідно до статей 76-81 Цивільного процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування. Суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 , на підставі свідоцтва про право власності на житло, є власницею квартири АДРЕСА_1 (а.с.11-15). 14 грудня 2018 року Нікопольською міською радою Дніпропетровської області було прийнято рішення "Про надання згоди комунальному підприємству «Міська житлово-технічна інспекція» Нікопольської міської ради на списання багатоквартирних будинків з балансу, будинок по АДРЕСА_2 списано з балансу КП «Міська житлово-технічна інспекція» (а.с.20-23). 03 січня 2019 року рішенням виконавчого комітету Нікопольської міської ради № 2, на підставі акту комісії по обстеженню будинку АДРЕСА_2 та прилеглої території до нього від 28 грудня 2018 року, враховуючи протокол позачергового засідання комісії з питань ТЕБ і НС № 26 від 28.12.2018 року було визнано житловий будинок АДРЕСА_11 таким, що не відповідає санітарним та технічним вимогам та є непридатним для проживання. Пунктом 4 даного рішення рекомендовано співвласникам будинку АДРЕСА_2 протягом одного року вжити заходи щодо надання до управління благоустрою, інфраструктури та комунального господарства Нікопольської міської ради відповідних висновків щодо стану будинку та виготовлення проектно-кошторисної документації (а.с.16). Як вбачається з доказів, долучених позивачкою до матеріалів справи, як на підставу звернення до суду з позовом про відшкодування моральної та матеріальної шкоди, при цьому, належність та допустимість яких не спростовується відповідачем та третьою особою, а, навпаки, даний факт та доказ підтверджують їх. Так, відповідно до постанови слідчого СВ Нікопольського ВП ГУНП в Дніпропетровській області старшого лейтенанта поліції Бобряшова М.Р., було розглянуто матеріали досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12019040340000077 від 09 січня 2019 року за ознаками ч.1 ст.367 КК України, згідно яких було встановлено, що, внаслідок неналежного виконання службовими особами комунальних підприємств м.Нікополя своїх службових обов`язків, які полягають в обслуговуванні багатоквартирних будинків на території м.Нікополя, був підтоплений та пошкоджений будинок АДРЕСА_2 , в результаті чого останній став непридатним до проживання. Тому, враховуючи ту обставину, що по вказаному кримінальному провадженню ОСОБА_1 було допитано в якості свідка, оскільки вона була заявником по факту вчинення кримінального правопорушення, однак, після отримання висновку будівельно-технічної експертизи та технічного висновку за результатами технічного стану будівельних конструкцій житлового будинку АДРЕСА_2 було встановлено, що остання мешкала в квартирі АДРЕСА_3 у вищевказаному житловому будинку і їй завдано матеріальної шкоди. Таким чином, враховуючи вищевикладені обставини, слідчим СВ Нікопольського ВП ГУНП в Дніпропетровській області старшим лейтенантом поліції Бобряшовим М.Р. 02 липня 2020 року було винесено постанову про залучення ОСОБА_1 до кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12019040340000077 від 09 січня 2019 року за ознаками ч.1 ст.367 КК України, як потерпілої (а.с.27).

Суд, вивчивши аргументи та твердження позивачки, заперечення представника відповідача та пояснення третьої особи, а також, враховуючи вимоги чинного законодавства, вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч.1 ст.4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Відповідно до ч.1 ст.5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. Отже, якщо права особи, яка звернулася з позовом до суду, були порушені відповідачем, суд має здійснити захист цих прав шляхом прийняття відповідного рішення, задовольнивши повністю або частково позовні вимоги.

Відповідно до ст.13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше, як за зверненням особи, поданим, відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Тобто, узагальнюючи вищевказані вимоги закону, слід зазначити, що позивачка звертається до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів, а суд в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів розглядає справу. При цьому, правовідносини, які склалися між сторонами по даній справі, є спірними, і в суду не викликає сумніву даний факт, оскільки позивачка наполягає на тому, що, у зв`язку з неналежним виконанням службовими особами комунальних підприємств м.Нікополя своїх службових обов`язків, які полягали в обслуговуванні багатоквартирних будинків на території м.Нікополя, в результаті чого був підтоплений та пошкоджений будинок АДРЕСА_2 та вона як власниця отримала збитки (матеріальні та моральні), а відповідачі позовні вимоги не визнають та проти задоволення позову заперечують. Попри це, на даний час не можливо дійти обґрунтованого висновку, що, визначені позивачкою відповідачі, повинні відшкодовувати матеріальну та моральну шкоду, оскільки з наявністю кримінального провадження суд вважає дані вимоги передчасними, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.91 КПК України, у кримінальному провадженні підлягають доказуванню: подія кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення кримінального правопорушення); винуватість обвинуваченого у вчиненні кримінального правопорушення, форма вини, мотив і мета вчинення кримінального правопорушення; обставини, які впливають на ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, характеризують особу обвинуваченого, обтяжують чи пом`якшують покарання, які виключають кримінальну відповідальність або є підставою закриття кримінального провадження; обставини, що є підставою для звільнення від кримінальної відповідальності або покарання.

Відповідно до ч.2 ст.92 КПК України, обов`язок доказування обставин, передбачених статтею 91 цього Кодексу, за винятком випадків, передбачених частиною другою цієї статті, покладається на слідчого, прокурора та, в установлених цим Кодексом випадках, - на потерпілого.

Відповідно до п.1, 2 ч.1 ст.284 КПК України, під час досудового розслідування кримінальне провадження закривається в разі, якщо: встановлена відсутність події кримінального правопорушення; встановлена відсутність в діянні складу кримінального правопорушення.

Відповідно до ч.1 ст.373 КПК України, виправдувальний вирок ухвалюється у разі, якщо не доведено, що: вчинено кримінальне правопорушення, в якому обвинувачується особа; кримінальне правопорушення вчинене обвинуваченим; в діянні обвинуваченого є склад кримінального правопорушення.

Виправдувальний вирок також ухвалюється при встановленні судом підстав для закриття кримінального провадження, передбачених пунктами 1 та 2 частини першої статті 284 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.368 КПУ України, ухвалюючи вирок, суд повинен вирішити такі питання: чи мало місце діяння, у вчиненні якого обвинувачується особа; чи містить це діяння склад кримінального правопорушення і якою статтею закону України про кримінальну відповідальність він передбачений; чи винен обвинувачений у вчиненні цього кримінального правопорушення.

Відповідно до ч.3 ст.374 КПК України, у мотивувальній частині вироку зазначаються: у разі визнання особи виправданою - формулювання обвинувачення, яке пред`явлене особі і визнане судом недоведеним, а також підстави для виправдання обвинуваченого з зазначенням мотивів, з яких суд відкидає докази обвинувачення; у разі визнання особи винуватою формулювання обвинувачення, визнаного судом доведеним, із зазначенням місця, часу, способу вчинення та наслідків кримінального правопорушення, форми вини і мотивів кримінального правопорушення та докази на підтвердження встановлених судом обставин, а також мотиви неврахування окремих доказів.

Отже, встановлення наявності чи відсутності фактів (обставин), на підставі яких суд може вирішити питання щодо наявності чи відсутності підстав для здійснення відшкодування є певне рішення, прийняте за наслідками розгляду (завершення розгляду) кримінального провадження, як під час досудового розслідування, так і під час судового розгляду. Наявність чи відсутність цих обставин доводиться саме під час розгляду кримінального провадження та саме певними уповноваженими особами.

Таким чином, суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані сторонами належні, допустимі та достовірні докази як кожний окремо, так і у їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «ДОМКОМ НІКОПОЛЬ», третя особа - Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, оскільки заявлені позовні вимоги судом визнані передчасними.

Керуючись ст.ст.12, 13, 76-81, 89, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Нікопольське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» Нікопольської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Керуюча компанія «ДОМКОМ НІКОПОЛЬ», Виконавчий комітет Нікопольської міської ради, про відшкодування матеріальної та моральної шкоди відмовити як подане передчасно.

На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Дніпровського апеляційного суду Дніпропетровської області протягом тридцяти днів з дня його складення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя: І. О. Кобеляцька-Шаховал

СудНікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення11.09.2022
Оприлюднено13.09.2022
Номер документу106172590
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої майну фізичних або юридичних осіб

Судовий реєстр по справі —182/8310/21

Рішення від 11.09.2022

Цивільне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Кобеляцька-Шаховал І. О.

Ухвала від 25.01.2022

Цивільне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Кобеляцька-Шаховал І. О.

Ухвала від 16.12.2021

Цивільне

Нікопольський міськрайонний суд Дніпропетровської області

Кобеляцька-Шаховал І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні