Постанова
від 11.09.2022 по справі 910/13856/21
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" вересня 2022 р. Справа№ 910/13856/21

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Пашкіної С.А.

суддів: Шапрана В.В.

Чорногуза М.Г.

без повідомлення сторін

апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2021

у справі №910/13856/21 (суддя Паламар П.І.)

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Левада Карго"

про стягнення неустойки у розмірі 2 541, 00грн, -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду міста Києва від 02.12.2021 у справі №910/13856/21 у позові позивача відмовлено.

Рішення господарського суду міста Києва ґрунтується на тому, що:

- під час прибуття вагонів №№ 94861630, 54322615 на станцію призначення, працівниками залізниці встановлено, що адреса одержувача вантажу, визначена у перевізному документі 51918, Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 28-Б по станції Кам`янське Придніпровської залізниці відсутня, про що складено акти загальної форми № 70 від 12.05.2021 та № 79 від 15.05.2021;

- з даних офіційного сайту Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" https://dp.uz.gov.ua/ukr/contact розділу Служби вагонного господарства слідує, що місцезнаходження ванного депо Дніпродзержинськ є м. Дніпродзержинськ, вул. Енергетиків, 28-Б;

- з даних офіційного сайту Компанії "Лемтранс" https://www.lemtrans.com.ua/uk/, https://www.lemtrans.com.ua/uk/press-center/news/vagonnoe-depo-dneprodzerzhinsk-kompanii-lemtrans-otmechaet-5-letie слідує, що вагонне депо Дніпродзержинськ Товариства з обмеженою відповідальністю "Лемтранс" здійснює свою діяльність на базі орендованого вагонного депо у місті Дніпродзержинськ;

- факт місцезнаходження ванного депо Дніпродзержинськ Товариства з обмеженою відповідальністю "Лемтранс" по вул. Енергетиків, 28-Б у м. Дніпродзержинськ також підтверджується наявним у матеріалах справи положенням "Про вагонне депо Дніпродзержинськ" Дніпропетровської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Лемтранс";

- місцезнаходження вантажоодержувача відповідачем у накладній зазначено вірно, відповідно до фактичної поштової адреси одержувача вантажу.

Не погоджуючись з рішенням, позивач звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою в якій просив рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2021 у справі № 910/13856/21 скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

В апеляційній скарзі позивач зазначає про те, що:

- згідно графи 53 накладної («Підтвердження одержання вантажу Вантаж одержав») вантаж видано представнику одержувача за довіреністю № 72/21 від 21.12.2020, з якої, зокрема, вбачається, що вона видана від імені ТОВ «Лемтранс» (код ЄДРПОУ 30600592), адреса якого 03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд 46-46А. Жодних інших адрес вона не містить;

- ТОВ «Лемтранс» задекларувало адресу свого місцезнаходження, а саме 03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд 46-46А. Жодних інших адрес залізниці не повідомлялось;

- в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ані в укладеному з ТОВ «Лемтранс» договорі, ані в довіреності, по якій отримувався спірний вантаж, ані на офіційному вебсайті ТОВ «Лемтранс» адреса 51918, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 28-6 не значиться;

- адреса 51918, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 28-6 не може бути в принципі поштовою адресою юридичної особи ТОВ «Лемтранс», так як є адресою його структурного підрозділу - Вагонного депо Дніпродзержинськ, тобто окремої структурної одиниці, розташованої поза місцем перебування керівного органу юридичної особи;

- Дніпродзержинське вагонне депо не є юридичною особою, в зв`язку з чим відбулась не зміна одержувача, а виправлення його реквізитів, що засвідчено актами загальної форми №260 від 15.05.2021, №258 від 13.05.2021.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 21.01.2022 колегією суддів у складі головуючого судді Пашкіної С.А., суддів Шапрана В.В., Чорногуза М.Г. апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2021 залишено без руху, роз`яснено, що протягом десяти днів з дня вручення цієї ухвали Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" має право усунути недоліки, а саме, подати до Північного апеляційного господарського суду докази сплати судового збору в сумі 3405,00грн.

31.01.2022 до Північного апеляційного господарського суду від Акціонерного товариства "Українська залізниця" надійшла заява про усунення недоліків, з якої слідує, що скаржником виконано вимоги ухвали Північного апеляційного господарського суду від 21.01.2022.

У зв`язку з перебуванням головуючого судді Пашкіної С.А. на лікарняному з 14.02.2022 по 25.02.2022 та з введенням в Україні воєнного стану з 24.02.2022 на підставі Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022, з урахуванням наказу голови Північного апеляційного господарського суду від 03.03.2022 "Про встановлення особливого режиму роботи Північного апеляційного господарського суду в умовах воєнного стану", судом не вирішено питання щодо відкриття апеляційного провадження у справі №910/20417/21 у встановлений процесуальний строк.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 02.06.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2021 у справі № 910/13856/21 та ухвалено розгляд справи здійснювати без повідомлення учасників справи (без проведення судового засідання).

Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи, судовою колегією встановлено.

Повідомленням про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 30600592/2020-0001 від 30.06.2020 AT «Укрзалізниця» засвідчило прийняття від ТОВ «Лемтранс» заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

30.06.2020 року між AT «Українська залізниця» та ТОВ «Лемтранс» було укладено договір приєднання про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 30600592/2020-0001, що знаходиться у публічному доступі на вебсайті http://uz- cargo.com/.

В рамках даного договору, ТОВ «Лемтранс» задекларувало адресу свого місцезнаходження, а саме 03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд 46-46А.

У травні 2021 відповідачем зі станції Дніпро-Ліски Придніпровської залізниці були відправлені порожні залізничні вагони № 94861630, 54322615 згідно накладних № 47667795, 47743992.

Згідно графи 53 накладної («Підтвердження одержання вантажу Вантаж одержав») вантаж видано представнику одержувача за довіреністю № 72/21 від 21.12.2020, з якої, зокрема, вбачається, що вона видана від імені ТОВ «Лемтранс» (код ЄДРПОУ 30600592), адреса якого 03150, м. Київ, вул. Антоновича, буд 46-46А.

Частиною 1 ст. 634 Цивільного кодексу України встановлено, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Відповідно до п.1.2. Правил оформлення перевізних документів встановлено, що заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил.

Додатком 3 до Правил оформлення перевізних документів визначено, що графа «Одержувач» заповнюється відправником у порядку, передбаченому для графи «Відправник».

Згідно з порядком заповнення графи «Відправник» відправником може бути одна юридична або фізична особа. Відомості щодо відправника: найменування, код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), поштова адреса (назва міста або населеного пункту, району, вулиці та номер будинку, замість повної адреси може бути вказано номер абонентської поштової скриньки).

Як вбачається з матеріалів справи, адреса, зазначена відповідачем у накладних (51918, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 28-6) зазначалась лише в положенні про вагонне депо Дніпродзержинськ Дніпропетровської філії ТОВ «Лемтранс».

Водночас, з накладних №47667795, 47743992 вбачається, що відповідач в порушення правил, замість юридичної особи ТОВ «Лемтранс» зазначив вагонне депо Дніпродзержинськ ТОВ «Лемтранс», відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань навіть не є його відокремленим підрозділом.

Суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що в графі «Одержувач» відповідач повинен був зазначити юридичну особу (не структурний підрозділ філії) та її реквізити.

В свою чергу адреса, зазначена відповідачем у накладних (51918, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 28-6) фігурує лише в положенні про вагонне депо Дніпродзержинськ Дніпропетровської філії ТОВ «Лемтранс».

При цьому, ані в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ані в укладеному з ТОВ «Лемтранс» договорі, ані в довіреності, по якій отримувався спірний вантаж, ані на офіційному вебсайті ТОВ «Лемтранс» адреса 51918, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 28-6 не значиться.

Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що у залізниці відсутній обов`язок самостійно встановлювати місцезнаходження одержувачів вантажу. Тобто залізниця у своїй роботі керується тими відомостями, які їй надано учасниками перевізного процесу.

Адреса 51918, Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Енергетиків, 28-6 не може бути поштовою адресою юридичної особи ТОВ «Лемтранс», так як є адресою його структурного підрозділу - Вагонного депо Дніпродзержинськ, тобто окремої структурної одиниці, розташованої поза місцем перебування керівного органу юридичної особи.

Одержувачем може бути лише юридична особа, а тому в порядку ст. 43 Статуту залізниць України можна змінити юридичну особу на юридичну особу.

Проте, Дніпродзержинське вагонне депо не є юридичною особою, в зв`язку з чим відбулась не зміна одержувача, а виправлення його реквізитів, що засвідчено актами загальної форми №260 від 15.05.2021, №258 від 13.05.2021.

Статтею 3 Закону України «Про залізничний транспорт» визначено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із Закону України «Про транспорт», цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом (ст.2 Статуту).

Так, норми Статуту є спеціальними у сфері залізничних перевезень, не суперечать положенням ЦК України та ГК України і підлягають першочерговому застосуванню (аналогічну правову позицію висловлено також Верховним Судом України в постанові від 16.11.2016 у справи № 916/4345/14, Верховним Судом в постановах від 21.05.2018 у справі № 916/2001/17, від 23.06.2018 у справі № 916/1993/17)

На підставі цього Статуту Мінтранс затверджує Правила перевезення вантажів (ст. 5 Статуту). Відповідно до ст. 5 Статуту залізниць України, на підставі даного Статуту Мінтранс затверджує:

а) Правила перевезення вантажів (далі - Правила);

б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів;

в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила перевезень пасажирів);

г) інші нормативні документи.

Згідно зі ст.6 Статуту залізниць України, накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Статтею 23 Статуту залізниць України встановлено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Згідно зі ст. 24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.

З цього приводу слід врахувати правову позицію, викладену в постанові Верховного Суду від 05.02.2019 у справі № 914/2339/17, в якій суд касаційної інстанції зазначає, що відповідно до пункту 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній, а залізниці надане право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. Зазначена норма встановлює чіткі вимоги до відправника щодо оформлення вантажу та покликана забезпечити дисциплінованість учасників господарських відносин та визначає критерії обґрунтованості в подальшому будь-яких претензій залізниці до учасників господарських відносин (відправника та одержувача).

Відтак, недотримання вимог, визначених Статутом залізниць України, який є спеціальним нормативним актом, що визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, покладає на порушника відповідальність, яка в даному випадку передбачена пунктами 118, 122 Статуту залізниць України. При цьому, зазначений штраф, відповідно до пунктів 118, 122 Статуту залізниць України, стягується з вантажовідправника незалежно від наявності збитків та наслідків, можливості його зменшення Статутом не передбачено.

Така правова позиція викладена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного господарського суду в постанові від 27.03.2020 у справі № 917/500/19.

Статтею 129 Статуту залізниць України встановлено, що обставини, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

У визначених Правилами випадках, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.

Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.

Відповідно до п.3 Правил складання актів (стаття 129 Статуту), затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334 акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності в разі: утрати документів, прикладених відправником до накладної; затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства; неочищення вагонів від залишків вантажу та сміття після вивантаження засобами одержувача; неочищення зовнішньої поверхні цистерн та бункерних напіввагонів після наливу і зливу; подачі залізницею неочищених вагонів під завантаження засобами відправника, порту, пристані;відсутності пломб, запірно-пломбувальних пристроїв (далі -ЗПП) на вагоні (контейнері), якщо в перевізних документах є відмітка про пломби (ЗПП), пошкодження пломб (ЗПП) або заміни їх, а також виявлення в процесі перевезення або на станції призначення пломб (ЗПП) на вагонах (контейнерах) з нечіткими відбитками; пошкодження або втрата наданих залізницею перевізних пристосувань; відмови вантажовласника від підписання: облікової картки виконання плану перевезень вантажів, накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами (контейнерами); самовільного зайняття залізницею вагонів і контейнерів, що належать підприємствам, організаціям, установам або орендовані ними; затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил; в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта.

Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.

Один примірник акта загальної форми, складеного під час v перевезення, додається до перевізних документів, другий залишається на станції, яка його склала.

Пунктом 6.1. роз`яснення Президії Вищого Господарського суду України від 29.05.2002 №04- 5/601 (із змінами та доповненнями) визначено, що підставою для покладання на відправника відповідальності за неправильне зазначення ним указаних відомостей є акт загальної форми, складений у випадках передбачених статтею 129 Статуту.

Приписами ст.73 Господарського процесуального кодексу України, встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Відповідно до ч.1 ст.77 Господарського процесуального кодексу України, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

За приписами ч.ч. 1, 2 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому досліджені наявних доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає позовні Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" про стягнення штрафу у розмірі 2 541,00грн з Товариства з обмеженою відповідальністю "Левада Карго" обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Враховуючи викладене, Північний апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2021 підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 273-279, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" задовольнити.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 02.12.2021 у справі №910/13856/21 скасувати.

3. Прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, б. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49038, Дніпропетровська область, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, код ЄДРПОУ 40081237) з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕВАДА КАРГО» (01032, м. Київ, вул. Саксагансього, б. 119, код ЄДРПОУ 38464969) 2 541 (дві тисячі п`ятсот сорок одну) грн 00 коп штрафу, 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн 00 коп судового збору за розгляд справи у суді першої інстанції, 3 405 (три тисячі чотириста п`ять) грн 00 коп судового збору за розгляд справи у суді апеляційної інстанції.

4. Видачу наказів на виконання даної постанови доручити Господарському суду міста Києва.

5. Матеріали справи №910/13856/21 повернути до Господарського суду міста Києва.

6. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду відповідно до ст. 287 ГПК України.

Головуючий суддя С.А. Пашкіна

Судді В.В. Шапран

М.Г. Чорногуз

Дата ухвалення рішення11.09.2022
Оприлюднено13.09.2022
Номер документу106173758
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/13856/21

Постанова від 11.09.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пашкіна С.А.

Ухвала від 01.06.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пашкіна С.А.

Ухвала від 21.01.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пашкіна С.А.

Рішення від 02.12.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Паламар П.І.

Ухвала від 01.09.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Паламар П.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні