Рішення
від 11.09.2022 по справі 340/2473/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/2473/22

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: товариство з обмеженою відповідальністю "Згода" (27500, Кіровоградська область, Новоукраїнський район, смт. Добровеличківка, вул. Центральна, 84, код ЄДРПОУ 23100419)

відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26, код ЄДРПОУ 39767636)

про визнання протиправним та скасування припису, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Згода" (надалі ТОВ "Згода") через адвоката Д. Жабського, звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (надалі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області) про визнання протиправним та скасування припису №565/0011ПР/03/01/-21 від 04.11.2021 року.

Позов мотивовано тим, що у листопаді 2021 року ТОВ "Згода" отримало спірний припис про звільнення земельної ділянки, а також протокол про адміністративне правопорушення, постанову про накладення адміністративного стягнення на директора Дружелюбівського відділення ТОВ "Згода" Тупчієнка С.А. Представник позивача стверджує, що всупереч вимогам Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" позивача не було повідомлено про проведення перевірки, представник товариства не був присутній при її проведенні, не допускав державного інспектора до проведення перевірки та не отримував акт перевірки. Позивач стверджує про незаконність спірного припису, посилаючись на те, що рішеннями судів в інших справах встановлено незаконність попереднього припису відповідача та безпідставність притягнення посадової особи товариства до адміністративної відповідальності за його невиконання. Заперечуючи факт самовільного зайняття земельних ділянок, у зв`язку з яким складено спірний припис, позивач просить суд визнати його протиправним та скасувати.

Ухвалою судді від 30.05.2022 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що у ході планового заходу державного нагляду (контролю), проведеного у травні 2021 року, установлено факт самовільного зайняття ТОВ "Згода" чотирьох земельних ділянок, які розташовані на території Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району. За результатами перевірки державний інспектор видав припис №241/0010ПР/03/01/-21 від 25.06.2021 року про звільнення земельних ділянок у 30-денний термін. У жовтні 2021 року призначено здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю), за наслідками якого встановлено, що вимоги припису ТОВ "Згода" не виконало, земельні ділянки не звільнило та використовує їх без правовстановлюючих документів. Тому державний інспектор знову склав припис №565/0011ПР/03/01/-21 від 04.11.2021 року з вимогою припинити використання земельних ділянок та звільнити їх. Доводячи законність спірного припису та дотримання при перевірці вимог Законів України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Згода" з 26.11.1996 року зареєстроване як юридична особа, основним видом його економічної діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Відповідно до Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру на 2021 рік наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №241-ДК від 15.04.2021 року "Про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю)" призначено здійснення державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання ТОВ "Згода" вимог законодавства у сфері використання та охорони земель.

На підставі цього наказу старшим державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - начальником відділу контролю за використанням та охороною земель у Вільшанському, Новоархангельському, Довровеличківському районах ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Гнєдичем О.П. у травні 2021 року проведено перевірку та обстежено земельні ділянки, розташовані за межами села Дружелюбівка на території Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району Кіровоградської області.

За результатами перевірки складено акт №241/0020АП/02/01/-21 від 28.05.2021 року про проведення планового заходу державного нагляду (контролю) та акти обстеження земельних ділянок, якими встановлено, що земельні ділянки комунальної власності, розташовані за межами села Дружелюбівка на території Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району, а саме земельна ділянка площею 7,8 га (кадастровий номер відсутній), земельна ділянка площею 2,5 га (частина земельної ділянки з кадастровим номером 3521781900:02:000:9309), земельна ділянка площею 1,8334 га (кадастровий номер 3521781900:02:000:9237), земельна ділянка площею 0,8359 га (кадастровий номер 3521781900:02:000:9308) оброблені, засіяні посівами соняшнику, пшениці та кукурудзи, використовуються самовільно без правовстановлюючої документації ТОВ "Згода", що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України.

Згодом державний інспектор Гнєдич О.П. склав припис №241/0010ПР/03/01/-21 від 25.06.2021 року, адресований директору Дружелюбівського відділення ТОВ "Згода" Тупчієнку С.А., з вимогою усунути порушення в 30-денний термін та звільнити земельні ділянки.

У жовтні 2021 року наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №565-ДК від 13.10.2021 року "Про здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю)" наказано старшому державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель - начальнику відділу державного контролю за використанням та охоронною земель №3 Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Гнєдичу О.П. здійснити у період з 13.10.2021 року по 18.10.2021 року позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо виконання припису №241/0010ПР/03/01/-21 від 25.06.2021 року про усунення порушень, виявлених під час проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання ТОВ "Згода" вимог законодавства у сфері використання та охорони земель.

На підставі цього наказу та посвідчення №11-0.42-5826/2-21 від 13.10.2021 року державний інспектор Гнєдич О.П. провів перевірку та склав акт №565/0026АП/02/01-21 від 18.10.2021 року за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), яким установлено, що ТОВ "Згода" припис №241/0010ПР/03/01/-21 від 25.06.2021 року не виконано, земельні ділянки, розташовані за межами села Дружелюбівка на території Добровеличківської селищної ради Новоукраїнського району, не звільнені та використовуються господарством самовільно без правовстановлюючих документів, а саме земельна ділянка площею 2,5 га (частина земельної ділянки з кадастровим номером 3521781900:02:000:9309), земельна ділянка площею 1,8334 га (кадастровий номер 3521781900:02:000:9237) засіяні посівами кукурудзи.

До акту внесено запис про те, що керівник суб`єкта господарювання генеральний директор ТОВ "Згода" Соловчук І.М. відмовився від підписання акту та від отримання його примірника.

Акт перевірки направлений позивачу 26.10.2021 року рекомендованим листом, який вручений йому поштою 29.10.2021 року.

Також державний інспектор Гнєдич О.П. видав директору Дружелюбівського відділення ТОВ "Згода" Тупчієнку С.А. припис №565/0011ПР/03/01/-21 від 04.11.2021 року з вимогою усунути порушення у 30-денний термін та звільнити земельні ділянки.

Крім того, державний інспектор Гнєдич О.П. склав протокол №565/009ПТ/04/01/-21 від 04.11.2021 року про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 188-56 КУпАП ("Невиконання законних розпоряджень, приписів посадових осіб органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель"), щодо директора Дружелюбівського відділення ТОВ "Згода" Тупчієнка С.А. та постанову №565/0009По/05/01/-21 від 15.11.2021 року про накладення адміністративного стягнення, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 188-56 КУпАП, та накладено на нього стягнення у вигляді штрафу у розмірі 255 грн.

Позивач, не погодившись з приписом №565/0011ПР/03/01/-21 від 04.11.2021 року, звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що спірний припис є розпорядчим документом реагування, виданим позивачу посадовою особою відповідача під час здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Згідно зі статтею 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Відповідно до частин 1, 2 статті 188 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 року №963-IV (надалі Закон №963-IV, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Статтею 2 Закону №963-IV передбачено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.

Об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України (стаття 4 Закону №963-IV).

Згідно з частиною 1 статті 5 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний контроль за використанням та охороною земель також здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у межах повноважень, визначених законом, у разі прийняття відповідною радою рішення про здійснення такого контролю.

Відповідно до статті 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать:

а) додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання;

д) вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.

Частинами 4, 5 статті 9 Закону №963-IV передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом проведення перевірок.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель встановлюється цим Законом, Земельним кодексом України, законами України "Про охорону земель", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель передбачені статтею 10 Закону №963-IV. Згідно з вказаною нормою державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання приписи з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015 року затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Згідно з цим Положенням Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань зокрема організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності (пп.25-1 п.4 Положення).

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (надалі Закон №877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №877-V:

- державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

- заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;

- спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Згідно з частиною 12 статті 2 Закону №877-V (у редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин", який набрав чинності 27.05.2021 року) дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідно до частин 1, 3, 9, 11, 12 статті 4 Закону №877-V (Загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю)) державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом.

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.

Перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу у суб`єкта господарювання).

Згідно з частинами 1, 3 статті 6 Закону №877-V (Позапланові заходи зі здійснення державного нагляду (контролю)) підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Частинами 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 статті 7 Закону №877-V (Розпорядчі документи органів державного нагляду (контролю)) передбачено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно до статті 10 Закону №877-V (Права суб`єкта господарювання) суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право зокрема:

- бути поінформованим про свої права та обов`язки;

- вимагати від посадових осіб органу державного нагляду (контролю) додержання вимог законодавства;

- перевіряти наявність у посадових осіб органу державного нагляду (контролю) службового посвідчення та посвідчення (направлення) і одержувати копію посвідчення (направлення) на проведення планового або позапланового заходу;

- не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо:

державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів;

посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону;

суб`єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом;

посадова особа органу державного нагляду (контролю) не внесла запис про здійснення заходу державного нагляду (контролю) до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу в суб`єкта господарювання);

- бути присутнім під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), залучати під час здійснення таких заходів третіх осіб;

- одержувати та ознайомлюватися з актами державного нагляду (контролю);

- надавати органу державного нагляду (контролю) в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта;

- оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії органів державного нагляду (контролю) та їх посадових осіб;

- вести журнал реєстрації заходів державного нагляду (контролю) та вимагати від посадових осіб органів державного нагляду (контролю) внесення до нього записів про здійснення таких заходів до початку їх проведення.

Згідно зі статтею 11 Закону №877-V (Обов`язки суб`єкта господарювання) суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний зокрема допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

Відповідно до частини 1 статті 12 Закону №877-V невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Суд зазначає, що нормами Закону №877-V установлено обов`язок органу державного нагляду (контролю) ознайомити суб`єкта господарювання з підставою проведення заходу державного контролю з пред`явленням йому відповідних розпорядчих документів та наданням їх копій. З такими розпорядчими документами суб`єкт господарювання має бути ознайомлений у встановлений законом спосіб до початку перевірки. Ненадання суб`єкту господарювання цих документів або невідповідність їх вимогам закону є підставою для недопущення посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до проведення перевірки. Разом з тим, невикористання суб`єктом господарювання такого права не може виправдовувати допущені контролюючим органом порушення під час призначення й проведення перевірки та виключати юридичні наслідки таких порушень.

Суд установив, що всупереч вказаним нормам Закону №877-V позивач не був повідомлений про проведення щодо нього позапланового заходу державного нагляду (контролю), призначеного наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №565-ДК від 13.10.2021 року, а відтак керівник товариства або інша уповноважена особа участі у такому заході не приймали, з підставами проведення позапланового заходу ознайомлені не були.

Внаслідок цього позивач був позбавлений права бути присутнім під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), одержувати та ознайомлюватися з актом перевірки, надавати свої пояснення, зауваження або заперечення до акта.

Як свідчать матеріали справи, державний інспектор при проведенні позапланового заходу державного нагляду (контролю) у жовтні 2021 року встановив факт невиконання ТОВ "Згода" виданого у травні 2021 року припису в частині звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок комунальної власності, а саме земельної ділянки площею 2,5 га (частина земельної ділянки з кадастровим номером 3521781900:02:000:9309) та земельної ділянки площею 1,8334 га (кадастровий номер 3521781900:02:000:9237), які засіяні посівами кукурудзи.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка за кадастровим номером 3521781900:02:000:9237 з 08.04.2021 року перебуває у комунальній власності Добровеличківської селищної ради. Інші речові права на цю земельну ділянку не зареєстровані.

Відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 3521781900:02:000:9309 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Суд зазначає, що жоден із розпорядчих документів, які складалися державним інспектором Гнєдичем О.П. під час перевірки та після її завершення, не містить фактичних даних, які б вказували на те, що ТОВ "Згода" у жовтні 2021 року у будь-який спосіб використовувало земельні ділянки, зокрема засіяло їх кукурудзою. Жоден з цих документів не містить підпису та пояснень уповноважених осіб ТОВ "Згода", які б визнавали чи заперечували ці обставини.

У ході судового розгляду справи відповідач не надав доказів того, яким чином під час обстеження земельних ділянок у жовтні 2021 року було встановлено особу порушника та виявлено, що ним є ТОВ "Згода".

Відповідно до статті 211 Земельного кодексу України самовільне зайняття земельних ділянок є порушеннями земельного законодавства, за яке громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність.

Так, статтею 212 Земельного кодексу України передбачено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Доказів притягнення позивача чи його посадових осіб до цивільної чи кримінальної відповідальності за самовільне захоплення земельної ділянки, які б свідчили про вчинення ним порушення земельного законодавства - фактичне самовільне використання земельних ділянок - відповідач суду не надав.

Суд установив, що висновки відповідача про невиконання припису №241/0010ПР/03/01/-21 від 25.06.2021 року про звільнення земельних ділянок були предметом дослідження в адміністративній справі №387/1046/21 за позовом ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача старшого державного інспектора - начальник відділу державного контролю за використанням та охоронною земель №3 Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Гнєдича О.П. про скасування постанови №565/0009По/05/01/-21 від 15.11.2021 року про накладення адміністративного стягнення.

Рішенням Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 24.01.2022 року у справі №387/1045/20, яке набрало законної сили, позов ОСОБА_1 задоволено. Скасовано постанову про накладення адміністративного стягнення №565/0009По/05/01/-21 від 15.11.2021 року, а справу про адміністративне правопорушення закрито. У цій справі суд прийшов до висновку, що матеріли справи не містять доказів вчинення посадовою особою позивача адміністративного правопорушення, передбаченого ст.188-56 КУпАП.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Згідно з частиною 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

У ході судового розгляду справи відповідач не довів дотримання порядку проведення заходу державного контролю за використанням та охороною земель, а також факт вчинення позивачем порушення законодавства у цій сфері, вказаного у спірному приписі №565/0011ПР/03/01/-21 від 04.11.2021 року. Тому цей припис є безпідставним та необґрунтованим, а позов про визнання його протиправним та скасування слід задовольнити.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, здійснені позивачем витрати на оплату судового збору у сумі 2481 грн. слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Згода" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №565/0011ПР/03/01/-21 від 04.11.2021 року.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Згода" судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2481 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2022
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу106181811
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —340/2473/22

Рішення від 11.09.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 09.05.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні