Рішення
від 08.09.2022 по справі 279/1591/22
КОРОСТЕНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

провадження №2/279/895/22

Справа № 279/1591/22

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2022 року м.Коростень Житомирської області

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області у складі судді Волкової Н.Я., з секретарем Волкович Н.В., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін цивільну справу №279/1591/22 запозовом Коростенськоїокружної прокуратуриЖитомирської областів інтересахдержави вособі позивача:Коростенської міськоїради до ОСОБА_1 про стягнення доходу, одержаного від безпідставно збереженого майна,

В С Т А Н О В И В:

Прокурор Коростенської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Коростенської міської ради звернувся до суду з позовом до відповідача, зазначивши, що Коростенською окружною прокуратурою за результатами вивчення стану додержання вимог чинного законодавства під час користування землями комунальної власності на території м. Коростеня, встановлено порушення вимог земельного законодавства ОСОБА_1 . Відповідно до договору купівлі-продажу від 24.10.2007 року ОСОБА_1 придбано нежитлові будівлі, а саме бондарний цех загальною площею 303,3 м2, цегляний склад загальною площею 197,9 м2, склад загальною площею 64,2 м2 , які розташовані в АДРЕСА_1 ). Набувши у власність вищезазначені нежитлові будівлі, ОСОБА_1 тривалий час використовує без правовстановлюючих документів земельні ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , а саме земельну ділянку площею 0,4041 га, кадастровий номер 1810700000:02:025:0016, та земельну ділянку площею 0,0525 га, кадастровий номер 1810700000:02:025:0015, що відносяться до комунальної власності Коростенської міської ради. Враховуючи те, що ОСОБА_1 не оформив та не здійснив державну реєстрацію речових прав на земельні ділянки, які ним використовуються, згідно проведеного відділом у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області розрахунку від 13.05.2021 року недоотриманих доходів Коростенською міською радою у вигляді несплаченої орендної плати на сформованій земельні ділянці під об`єктами нерухомості, які перебувають у приватній власності, сума нанесених збитків у зв`язку з використанням ОСОБА_1 без правовстановлюючих документів земельної ділянки становить 108624 грн.. Прокурор в інтетресах позивача просив стягнути з ОСОБА_1 на користь Коростенської міської ради збитки у вигляді недоотриманих доходів в розмірі 108624 грн. та стягнути судові витрати.

Справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження. Відповідач ОСОБА_1 належним чином повідомлявся про судовий розгляд справи шляхом розміщення оголошення на сайті судової влади, відзиву на позов, інших заяв, заперечень чи клопотань відповідачем не надано. Дослідивши письмові матеріали справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наступне.

Згідно ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, не визнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

За загальним правилами статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу має право звернутися до суду, який може захистити цивільне право або інтерес у один із способів, визначених частиною першою статті 16 ЦК України, або й іншим способом, що встановлений договором або законом.

Згідно частини 1 статті 13 Конституції Україниземля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.

Частиною 2 статті 13 Конституції України передбачено, що кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. До таких об`єктів належать, зокрема, земельні ділянки.

Відповідно до змісту частини 2 статті 93 ЗК України земельні ділянки можуть передаватися в оренду, зокрема, громадянам та юридичним особам України.

Частина перша статті 93 ЗК України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт «в» частини першої статті 96 ЗК України).

Судом встановлено, що 24.10.2007 року відповідно до договору купівлі-продажу ОСОБА_1 придбано нежитлові будівлі, а саме бондарний цех загальною площею 303,3 м2, цегляний склад загальною площею 197,9 м2, склад загальною площею 64,2 м2, які розташовані в АДРЕСА_1 ). Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, ОСОБА_1 належать на праві власності нежитлові будівлі за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер майна 21015106 (номер запису 232 в книзі 2). Набувши у власність вищезазначені нежитлові будівлі, ОСОБА_1 тривалий час використовує без правовстановлюючих документів на земельні ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , а саме земельну ділянку площею 0,4041 га кадастровий номер 1810700000:02:025:0016, та земельну ділянку площею 0,0525 га кадастровий номер 1810700000:02:025:0015, що відносяться до комунальної власності Коростенської міської ради. 18.01.2021року та23.03.2021року Коростенськоюміською радоюна адресу ОСОБА_1 направлено офіційні попередження, у яких зазначалось про необхідність прибути до виконавчого комітету Коростенської міської ради для заключення договору оренди, про що повідомлявся неодноразово належним чином, однак він не з`явився. Згідно розрахунку від 13.05.2021 року недоотриманих доходів Коростенською міською радою у вигляді несплаченої орендної плати на сформованій земельні ділянці під об`єктами, нерухомості, які перебувають у приватній власності сума збитків нанесених Коростенській міській раді у зв`язку з використанням ОСОБА_2 без правовстановлюючих документів, земельної ділянки площею 0,0525 га, кадастровий номер 1810700000:02:025:0015 за період з 25.04.2018 року по 24.04.2021 року, становить 12483 грн.; площею 0,4041 га, кадастровий номер 1810700000:02:025:0016 за період з 25.04.2018 року по 24.04.2021 року становить 96141 грн.. Розрахунок проведено у відповідності до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам земель та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 року. Відповідач ОСОБА_1 із заявами про про намір укласти оренди земельної ділянки не звертався. Рішенням Коростенської міської ради від 23.06.2016 року № 248 запроваджено податок на майно на території м.Коростеня та встановлено розміри ставок земельного податку на території Коростенської міської ради. Рішення набирало чинності з 01.10.2017 року. З витягу із технічної документації ГУ Держгеокадастру у Житомирській області (Відділ у Коростенському районі) станом на 23.03.2021 року проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1810700000:02:025:0016, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , категорія земель: землі промисловості, цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуватації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості , площею 4041 м. З даного Витягу вбачається, що середня вартість земельної ділянки 177,25 грн за 1 м2 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1068040,40 грн.. З витягу із технічної документації ГУ Держгеокадастру у Житомирській області (Відділ у Коростенському районі) станом на 23.03.2021 проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1810700000:02:025:0015, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , категорія земель: землі промисловості, цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуватації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості , площею 525 м2. З даного Витягу вбачається, що середня вартість земельної ділянки 177,25 грн за м2 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 138758 грн.. З акту передачі на збереження довгострокових знаків орендарю земельної ділянки ОСОБА_1 вбачається, що начальником відділу земельних ресурсів у м.Коростені в присутності ОСОБА_1 передано на збереження 8 (вісім) довгострокових межових знаків, та попереджено про відповідальність за порушення чи знищення межових знаків.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цього Кодексу застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Правові підстав користування земельною ділянкою комунальної власності за змістом глави 15 ЗК України реалізується через право постійного користування або право оренди.

Частиною 1 статті 93 і статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 ЗК України).

Принцип платного використання землі також передбачено статтею 206 ЗК України, за змістом якої використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 4 Податкового кодексу України (далі - ПК України), тут і далі - у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" залежно від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

Водночас згідно зі статтями 122- 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Водночас ЗК України регламентує перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду. Відповідно до частин 1, 2 статті 120 цього Кодексу (у редакції, чинній на час набуття відповідачем права власності на нежитлову будівлю, розташовану на спірній земельній ділянці) у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Таким чином, положення глави 15, статей 120, 125 ЗК України, статті 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Відповідно,до статті1214ЦК Україниособа,яка набуламайно абозберегла йогоу себебез достатньоїправової підстави,зобов`язана,відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею/ погіршення майна.

Подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17, від 21.01.2019 у справі № 902/794/17, від 04.02.2019 у справі № 922/3409/17, від 12.03.2019 у справі № 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18, від 21.05.2019 у справі № 924/552/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/1008/15, від 07.12.2016 у справі № 922/1009/15, від 12.04.2017 у справах № 22/207/15 і № 922/5468/14 та у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі № 922/2413/19.

Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини 1 статті 1212 ЦК України.

Такий самий правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.09.2018 у справі № 925/230/17 .

Матеріалами справи встановлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомості майна щодо об`єкта нерухомого майна від 04.11.2007 року ОСОБА_1 , на підставі договору купівлі-продажу №9902, 24.07.2007 року, посвідченого приватним нотаріусом Коростенського міського нотаріального округу Івчуком С.С., є власником нерухомого майна бондарного цеху загальною площею 301.3 м2, цегельного складу загальною площею 197,9 м2 та складу загальною площею 64,2 м2, реєстраційний номер об`єкта 21015106.

Отже, із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна ОСОБА_1 як власник такого майна став фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, тому саме із цієї дати у відповідача виник обов`язок належно оформити правовідносини щодо користування земельною ділянкою (укласти відповідний договір та оформити речові права на земельну ділянку), а також сплатити за користування нею, тому зобов`язаний повернути ці кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини 1 статті 1212 ЦК України.

За таких обставин, похзовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоовлденню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.263-265 ЦПК України, ст. ст.1212,1214 ЦК України,

У Х В А Л И В:

Позов Коростенської окружної прокуратури Житомирської області в інтересах держави в особі Коростенської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення доходу, одержаного від безпідставно збереженого майна задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Коростенської міської ради Житомирської області збитки у вигляді недоотриманих доходів в розмірі 108624 (сто вісім тисяч шістсот двадцять чотири) гривні.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Житомирської обласної прокуратури 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) гривню судових витрат.

Рішення можебути оскаржено в апеляційному порядку в 30-денний строк, який обчислюється з дня проголошення (складення) рішення. Учасник справи, якому рішення не було вручено у день його проголошення (складення), має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.

Рішення судунабирає законноїсили після закінчення строку подання апеляційної скарги, а в разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційним судом, якщо рішення не було скасовано .

Сторони:

Позивач: Коростенська міська рада, місце реєстрації: 11501, Житомирська область, м.Коростень, вул.Грушевського, 22, РНОКПП 13576977.

Відповідач: ОСОБА_1 , місце реєстрації: місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Суддя Волкова Н.Я.

СудКоростенський міськрайонний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення08.09.2022
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу106181984
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —279/1591/22

Ухвала від 13.06.2022

Цивільне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Волкова Н. Я.

Рішення від 08.09.2022

Цивільне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Волкова Н. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні