Постанова
від 06.09.2022 по справі 640/12017/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/12017/21 Суддя (судді) першої інстанції: Васильченко І.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2022 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Єгорової Н.М.,

суддів - Федотова І.В., Чаку Є.В.,

при секретарі - Поляновській О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 лютого 2022 року у справі за адміністративним позовом Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві про визнання протиправною бездіяльності, стягнення коштів, -

ВСТАНОВИЛА:

У квітні 2021 року позивач - Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією "Сантрейд" звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві, яким просив:

- визнати протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків у формі нездійснення передбачених законодавством дій, спрямованих на повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, що підлягає відшкодуванню з бюджету на користь Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" (код ЄДРПОУ 25394566) у загальному розмірі 227 325 719, 18 грн за податковими деклараціями квітень-травень, липень - грудень 2010 року, січень - травень, вересень, листопад, грудень 2011 року, лютий-травень, липень-грудень 2012 року, лютий-травень, серпень-жовтень 2013 року, січень, лютий, квітень, жовтень-грудень 2014 року, січень, вересень-грудень 2015 року;

- стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві (ЄДРПОУ 37993783) на користь Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" (IBAN рахунок (UAH): НОМЕР_1 , відкритий у AT "СІТІБАНК", МФО 300584, отримувач Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією "Сантрейд" (код ЄДРПОУ 25394566)) заборгованість з відшкодування ПДВ у розмірі 227 325 719,18 грн за податковими деклараціями квітень-травень, липень - грудень 2010 року, січень - травень, вересень, листопад, грудень 2011 року, лютий-травень, липень-грудень 2012 року, лютий-травень, серпень-жовтень 2013 року, січень, лютий, квітень, жовтень-грудень 2014 року, січень, вересень-грудень 2015 року.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 лютого 2022 року адміністративний позов задоволено частково.

Не погодившись з таким рішенням, Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та постановити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, надано невірну юридичну оцінку обставинам, що мають значення для справи.

Додатково зазначив, що на сьогодні відсутній дієвий механізм відшкодування сум ПДВ включених до тимчасового реєстру, а тому Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків не має технічної можливості відшкодувати на розрахунковий рахунок платника податку суми ПДВ, які відносяться до тимчасового реєстру.

Крім того наголосив, що суд першої інстанції задовольняючи в частині позовні вимоги не врахував темпоральні межі права платника ПДВ на повернення бюджетного відшкодування, встановленні п. 102.5 ст. 102 ПК України.

Позивачем подано до суду відзив, відповідно до якого останній просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги оскільки заявлена сума бюджетного відшкодування до стягнення сформована на підставі 45 декларацій за 45 податкових періодів, за які заявлялось таке відшкодування, водночас зазначена сума була узгоджена в межах двадцяти судових справ та однієї процедури адміністративного оскарження.

Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві подало до суду відзив, відповідно до якого просить задовольнити апеляційну скаргу оскільки суд першої інстанції розглядаючи справу, не правильно трактував норму права, яка застосовується до правовідносин з порядку визначення суми податку, що підлягає відшкодуванню з Державного бюджету України та строк проведення розрахунків.

Додатково зазначив, що бюджетне відшкодування податку на додану вартість у сумі 227 325 719,18 грн. позивачу не здійснювалось, оскільки згідно з реєстру, дані щодо бюджетного відшкодування ПДВ позивачу відсутні.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.

Як встановлено судом першої інстанції, та вбачається з матеріалів справи Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією "Сантрейд" подало до контролюючого органу податкові декларації з податку на додану вартість, а саме:

- за квітень 2010 року №9001845534 від 19 травня 2010 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 87 689 024 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 6 436 279,08 грн.);

- за травень 2010 року № 9002245005 від 21 червня 2010 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 22 464 633 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 1 280 330,29 грн.);

- за липень 2010 року № 9003269292 від 13 серпня 2010 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 2 475 460 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 1 501 281,00 грн.);

- за серпень 2010 №9003935663 від 20 вересня 2010 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 60 328 415 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 24 240 065,36 грн.;

- за вересень 2010 року №9004469782 від 20 жовтня 2010 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 59 334 975 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 23 496 287,76 грн.);

- за жовтень 2010 року №9005302498 від 22 листопада 2010 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 88 127 991 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 21 944 069,09 грн.);

- за листопад 2010 року №9005714545 від 20 грудня 2010 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 120 465 607 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 14 917 731,15 грн.);

- за грудень 2010 року №9006414948 від 20 січень 2011 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 93 278 210 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 19 304 783,75 грн.);

- за січень 2011 року №9000674230 від 21 лютого 2011 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 30 005 505 грн.(з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 12 325 103,04 грн.);

- за лютий 2011 року №9001471496 від 21 березня 2011 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 9 296 061 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 308 457,00 грн);

- за березень 2011 року №9002057138 від 18 квітня 2011 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 25 474 172 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 139 457,00 грн.);

- за квітень 2011 року №9003196661 від 16 травня 2011 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 30 747 646 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 522 233,56 грн.);

- за травень 2011 року №9003830059 від 09 червня 2011 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 16 838 932 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 878 529,31 грн.);

- за вересень 2011 року №9009100919 від 19 жовтня 2011 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 3 162 438 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 894 875,08 грн.);

- за листопад 2011 року №90012546375 від 19 грудня 2011 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 16 111 289 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 5 259 480,26 грн.);

- за грудень 2011 року №9025714839 від 19 січня 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 56 495 118 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 9 505 519,81 грн.);

- за лютий 2012 року №9012171485 від 16 березня 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 3 645 639 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 2 446 895,97 грн.);

- за березень 2012 року №9020432276 від 19 квітня 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 16 169 074 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 1 636 213,06 грн.);

- за квітень 2012 року №9027757095 від 18 травень 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 24 157 366 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 185 566,28 грн.);

- за травень 2012 року №9034967336 від 19 червень 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 24 182 512 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 3 721 418,94 грн);

- за липень 2012 року №9049578963 від 16 серпня 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 23 652 321 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 8 265 007,60 грн);

- за серпень 2012 року №9056447040 від 18 вересня .2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 35 537 306 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 4 144 545,94 грн.);

- за вересень 2012 року №964375056 від 17 жовтень 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 11 038 710 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 190 795,57 грн.);

- за жовтень 2012 року №9072012032 від 16 листопада 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 85 983 686 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 276 228,48 грн.);

- за листопад 2012 року №9079438374 від 18 грудня 2012 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 85 676 799 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 1 601 324,53 грн.);

- за грудень 2012 року №9084866578 від 16 січня 2013 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 71 199 560 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 163 433,80 грн.);

- за лютий 2013 року №9014097765 від 19 березня 2013 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 7 495 874 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 4 200 000,00 грн.);

- за березень 2013 року №9021439483 від 18 квітня 2013 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 35 170 334 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 13 257 941,72 грн.);

- за квітень 2013 року №9028239075 від 17 травня 2013 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 38 892 494 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 5 004 814,75 грн.);

- за травень 2013 року №9035656912 від 18 червня 2013 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 25 263 938 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 3 112 657,00 грн.);

- за серпень 2013 року №9058034688 від 18 вересня 2013 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 3 370 637 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 607 996,00 грн.);

- за вересень 2013 року №9065437022 від 17 жовтня 2013 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 7 086 596 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 972 826,00 грн.);

- за жовтень 2013 року №9073339439 від 15 листопада 2013 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 6 743 114 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 177 550,00 грн.);

- за січень 2014 року №9007582809 від 13 лютий 2014 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 9 752 069 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 4 861 138,00 грн.);

- за лютий 2014 року №9013848576 від 18 березня 2014 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 6 857 133 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 217 920,00 грн.;

- за квітень 2014 року №9028638953 від 20 травня 2014 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 34 748 609 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 317 965,00 грн.);

- за жовтень 2014 року №9067634463 від 19 листопада 2014 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 43 378 981 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 3 231 281,00 грн.);

- за листопад 2014 року №9073450688 від 19 грудня 2014 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 33 370 397 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 370 833,00 грн.);

- за грудень 2014 року №9078521229 від 20 січня 2015 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 46 534 538 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 1 013 304,00 грн.);

- за січень 2015 року №9018099214 від 19 лютого 2015 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 43 060 529 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 71 629,00 грн.);

- за вересень 2015 року №9213904316 від 19 жовтня 2015 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 97 665 256 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 10 258 714,00 грн.);

- за жовтень 2015 року №9236423064 від 19 листопада 2015 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 104 426 194 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 4 415 691,00 грн.);

- за листопад 2015 року №9256188430 від 18 грудня 2015 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 77 487 099 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 379 167,00 грн.);

- за грудень 2015 року №9273176361 від 18 січня 2016 року, розрахунок суми бюджетного відшкодування та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування у розмірі 103 429 518 грн. (з них не виплачена сума бюджетного відшкодування 9 891 666,00 грн.).

В подальшому, податковим органом було проведено перевірки на невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у деклараціях, за результатами яких складено акти перевірок на підставі яких винесено податкові повідомлення-рішення, якими зменшено суму бюджетного відшкодування:

- від 18 травня 2011 року №0000270700;

- від 16 грудня 2011 року №0000980700;

- від 19 вересня 2011 року №0000724040;

- від 22 червня 2011 року №0000374040;

- від 26 липня 2012 року №0000282320;

- від 23 серпня 2012 року №0000322320;

- від 20 листопада 2012 року №0000442320;

- від 28 грудня 2012 року №0000572320;

- від 20 травня 2013 року №0000232320;

- від 12 липня 2013 року №0000023710;

- від 23 квітня 2013 року №0000224050.

Постановами Окружного адміністративного суду міста Києва:

- від 23 травня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 жовтня 2014 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 08 вересня 2015 року, податкове повідомлення рішення від 18 травня 2011 року №0000270700 визнано протиправним та скасовано;

- від 02 червня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26 січня 2017 року та постановою Верховного Суду від 24 квітня 2018 року, податкове повідомлення рішення від 16 грудня 2011 року №0000980700 визнано протиправним та скасовано;

- від 24 липня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2015 року та постановою Верховного Суду від 16 квітня 2020 року, податкове повідомлення рішення від 19 вересня 2011 року №0000724040 визнано протиправним та скасовано;

- від 03 квітня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2012 року, податкове повідомлення рішення від 22 червня 2011 року №0000374040 визнано протиправним та скасовано;

- від 30 листопада 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2018 року, податкове повідомлення рішення від 23 серпня 2012 року №0000322320 визнано протиправним та скасовано;

- від 01 вересня 2015 року податкове повідомлення рішення від 28 грудня 2012 року №0000572320 визнано протиправним та скасовано.

Постановою Вищого адміністративного суду України від 21 квітня 2015 року податкове повідомлення рішення від 26 липня 2012 року №0000282320 визнано протиправним та скасовано.

Рішеннями Окружного адміністративного суду міста Києві:

- від 28 грудня 2018 року податкове повідомлення рішення від 20 листопада 2012 року №0000442320 визнано протиправним та скасовано;

- від 01 березня 2018 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 04 вересня 2018 року, податкове повідомлення рішення від 20 травня 2013 року №0000232320 визнано протиправним та скасовано;

- від 05 лютого 2019 року податкове повідомлення рішення від 23 квітня 2013 року №0000224050 визнано протиправним та скасовано.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2014 року, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 24 квітня 2017 року, податкове повідомлення рішення від 12 липня 2013 року №0000023710 визнано протиправним та скасовано.

Позивач звернувся до відповідача із заявою від 19 листопада 2021 року вих.№10-604, в якій просив повідомити інформацію стосовно дій, які здійснюються контролюючим органом щодо повернення підприємству належних йому сум бюджетного відшкодування ПДВ у розмірі 227 949 440,37 грн. по заявах які подавалися підприємством до 01 лютого 2016 року.

Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків листом від 27 квітня 2021 року №21/ЗПІ/31-00-26-16 повідомило позивача, що чинним законодавством не передбачено порядок ведення, механізм відшкодування сум ПДВ, внесених до Тимчасового реєстру, та структуру такого реєстру.

Вважаючи протиправною бездіяльність Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків позивач звернувся до суду з позовом.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов висновку про те, що у зв`язку із скасуванням в судовому порядку вказаних податкових повідомлень-рішень сума бюджетного відшкодування 227 325 719,18 грн набула статусу узгодженої та на відшкодування якої позивач набув право.

Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (з наступними змінами та доповненнями в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі - ПК України).

Відповідно до пп. 14.1.18 п. 14.1 ст. 14 ПК України, бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника;

Згідно з ст. 200 ПК платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (п. 200.7).

Протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних (п. 200.10).

За наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, контролюючий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки (п.200.11).

Контролюючий орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету (п. 200.12).

На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу (п. 200.13).

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2011 року № 39 затверджено Порядок взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість (надалі Порядок), яким визначено механізм їх взаємодії.

Наведені норми п.п. 200.12 та 200.13 ст. 200 ПК України узгоджуються з п.п. 6 та 9 Порядку № 39.

Пунктом 200.14 ст. 200 ПК України визначено, що якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

а) у разі заниження заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування щодо суми, визначеної контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого заниження та підстави для її вирахування. У цьому випадку вважається, що платник податку добровільно відмовляється від отримання такої суми заниження як бюджетного відшкодування та враховує її згідно з пунктом 200.6 цієї статті у зменшення податкових зобов`язань з цього податку в наступних податкових періодах;

б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

Отже на момент виникнення спірних правовідносин ПК України було визначено, що в разі виконання платником податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування з ПДВ, вимог, передбачених п.п. 200.7 та 200.8 ст. 200 цього Кодексу, та підтвердження достовірності нарахування такого відшкодування контролюючим органом за результатами проведення камеральної чи документальної перевірки, цей орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, який протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку.

При цьому, якщо за результатами камеральної або документальної позапланової виїзної перевірки контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган надсилає платнику податку відповідне податкове повідомлення.

Як встановлено судом першої інстанції, Дочірнім підприємством "Сантрейд" заявлено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість, відображеної у поданих податкових деклараціях за квітень-травень, липень - грудень 2010 року, січень - травень, вересень, листопад, грудень 2011 року, лютий-травень, липень-грудень 2012 року, лютий-травень, серпень-жовтень 2013 року, січень, лютий, квітень, жовтень-грудень 2014 року, січень, вересень-грудень 2015 року разом із розрахунками суми бюджетного відшкодування за заявами про повернення суми бюджетного відшкодування.

Контролюючим органом за результатами камеральних перевірок прийнято податкові повідомлення-рішення від 18 травня 2011 року №0000270700, від 16 грудня 2011 року №0000980700, від 19 вересня 2011 року №0000724040, від 22 червня 2011 року №0000374040, від 26 липня 2012 року №0000282320, від 23 серпня 2012 року №0000322320, від 20 листопада 2012 року №0000442320, від 28 грудня 2012 року №0000572320, від 20 травня 2013 року №0000232320, від 12 липня 2013 року №0000023710, від 23 квітня 2013 року №0000224050 щодо зменшення суми бюджетного відшкодування з ПДВ, які були визнані протиправними та скасованими в судовому порядку.

Отже як вірно зазначено судом першої інстанції у зв`язку із скасуванням в судовому порядку вказаних податкових повідомлень-рішень сума бюджетного відшкодування 227 325 719,18 грн. набула статусу узгодженої та на відшкодування якої позивач набув право.

Крім того колегія суддів звертає увагу, що Центральним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків не заперечується сума бюджетного відшкодування з ПДВ Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" у даній справі.

На момент виникнення спірних правовідносин ст. 200 ПК України та Порядком № 39 було передбачено надання інспекцією висновку до органу казначейства щодо суми, яка підлягає відшкодуванню з бюджету.

Законами України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24 грудня 2015 року № 909-VIII та "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII внесено зміни до ст. 200 ПК України, зокрема, й щодо порядку бюджетного відшкодування ПДВ.

У зв`язку з прийняттям вказаних змін до ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 року № 26 визнано таким, що втратив чинність Порядок № 39.

Відповідно до пп. 200.7.1 п. 200.7 ст. 200 ПК України на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову і митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Згідно з пп. 200.7.2 п. 200.7 ст. 200 ПК України заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

На підставі п. 200.15 ст. 200 ПК України у разі коли за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний внести відповідні дані до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Після закінчення процедури адміністративного оскарження або набрання законної сили рішенням суду контролюючий орган на наступний робочий день після отримання відповідного рішення зобов`язаний внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані щодо узгодженої суми бюджетного відшкодування платника.

У разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків.

Пунктом 200.12 ст. 200 ПК України, зокрема, визначено, що узгоджена сума бюджетного відшкодування стає доступною органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання на наступний операційний день за днем її відображення в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та перераховується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, у строки, передбачені пунктом 200.13 цієї статті, на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.

На підставі даних Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування перераховує таку суму з бюджетного рахунку на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів (пункт 200.13 статті 200 ПК України).

Вказані норми статті 200 ПК України узгоджуються з п.п. 6, 7, 11, 12 Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 року № 26 (далі - Порядок № 26).

Відповідно до п. 56 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України до 01 лютого 2017 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, формує у хронологічному порядку надходження заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, поданих до 01 лютого 2016 року, за якими станом на 01 січня 2017 року суми ПДВ не відшкодовані з бюджету.

Формування, ведення та офіційне публікування Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеного у цьому пункті, здійснюються в порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

Відшкодування узгоджених сум ПДВ, зазначених у такому реєстрі, здійснюється в хронологічному порядку відповідно до черговості надходження заяв про повернення таких сум бюджетного відшкодування ПДВ в межах сум, визначених законом про Державний бюджет на відповідний рік. Розподіл сум бюджетного відшкодування ПДВ, визначених законом про Державний бюджет на відповідний рік, між Тимчасовим реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, зазначеним у цьому пункті, та Реєстром заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ здійснюється Кабінетом Міністрів України.

Станом на час розгляду справи Тимчасовий реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування не працює на що також звертає увагу і апелянт в апеляційній скарзі.

Крім того, апелянт наголосив, що станом на час розгляду справи чинним законодавством не передбачено механізм відшкодування сум ПДВ, включених до Тимчасового реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, та структури такого реєстру.

Враховуючи вище викладене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що ефективним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права позивача, є стягнення з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві на користь Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" заборгованості бюджету з відшкодування ПДВ.

Наведене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною в постанові Великої палати Верховного Суду від 12 лютого 2019 року у справі № 826/7380/15 (провадження №11-778апп18).

Щодо доводів апелянта про пропуск позивачем стоку позовної давності колегія суддів зазначає наступне.

Під час розгляду справи представник позивача пояснила, що більшість сум бюджетного відшкодування за окремий податковий період узгоджувались в межах декількох судових справ, при цьому оскаржувані позивачем податкові повідомлення-рішення зменшували бюджетне відшкодування за кілька періодів, відповідачем здійснювалось часткове повернення бюджетного відшкодування без зазначення того, за яким саме податковим повідомленням-рішенням та за якою саме судовою справою повертається бюджетне відшкодування.

На думку колегії суддів доводи апелянта є помилковими оскільки позивач виконав всі дії необхідні для отримання бюджетного відшкодування, зокрема вчасне подання заява про повернення, водночас право на таке відшкодування підтверджено судовими рішеннями позивач мав обґрунтовані сподівання, щодо виконання державними органами вимог податкового законодавства щодо повернення зазначених сум бюджетного відшкодування.

Крім того суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що відсутність механізму та технічної можливості відшкодування сум ПДВ включених до Тимчасового реєстру, а також бездіяльність державних органів щодо врегулювання зазначених питань не може слугувати підставою для позбавлення платника податку бюджетного відшкодування.

Крім іншого, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 лютого 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя Н.М. Єгорова

Судді І.В. Федотов

Є.В. Чаку

Повний текст постанови складено "12" вересня 2022 року.

Дата ухвалення рішення06.09.2022
Оприлюднено14.09.2022

Судовий реєстр по справі —640/12017/21

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 15.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Постанова від 06.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Постанова від 06.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні