Справа № 539/374/21
Провадження № 2/539/39/2022
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2022 року м. Лубни
Лубенський міськрайонний суд Полтавської області, в складі
головуючого судді Алтухової О.С.,
за участю секретаря судового засідання Гусак А.О.,
представника позивача Тютюнник К.М.,
представника Лубенської міської ради Лубенського району Червоточенко О.І.,
представника відповідача Ларькіної Г.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження в приміщенні Лубенського міськрайонного суду Полтавської області цивільну справу за позовом Лубенської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Лубенської об`єднаної територіальної громади в особі Лубенської міської ради Полтавської області, Новооржицької об`єднаної територіальної громади в особі Новооржицької сільської ради Полтавської області до ОСОБА_1 , треті особи ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , про скасування державної реєстрації права власності та витребування майна з чужого незаконного володіння, -
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник керівника Лубенської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Лубенської об`єднаної територіальної громади в особі Лубенської міської ради Полтавської області, Новооржицької об`єднаної територіальної громади в особі Новооржицької сільської ради Полтавської області, до ОСОБА_1 , треті особи ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , про скасування державної реєстрації права власності та витребування майна з чужого незаконного володіння.
Позов мотивовано тим, що наказом ТУ Держгеокадастру в Полтавській області №18020 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №17138 - СГ від 20.07.2020, №17142 - СГ від 20.07.2020, №17146 СГ від 20.07.2020, № 17145 - СГ від 20.07.2020«Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 передано із земель державної власності у приватну власність по 2 та землі для ведення особистого селянського господарства на території Вовчицької та Остапівської сільських рад Лубенського району.
На підставі вказаних наказів у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 здійснено Державну реєстрацію права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5322885700:06:002:0001, 5322885700:06:002:0002, 5322885700:06:002:0003,5322885700:07:001:0019, 5322885700:07:001:0020, 5322885700:07:001:0023, 5322885700:07:001:0028.
Позивач вказує, що вищевказані накази ГУ Держгеокадастру в Полтавській області №18020 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №17138 - СГ від 20.07.2020, №17142 - СГ від 20.07.2020, №17146 - СГ від №17145 - СГ від 20.07.2020 є незаконними з наступних підстав: прокуратурою встановлено, що на виконання наказу ГУ Держгеокадастру в Полтавській області від 21.08.2020 №122 «Про проведення службової перевірки» працівниками Головного управління проведено службове розслідування за результатами якого встановлено, що ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 до ГУ Держгеокадастру в Полтавській області у встановленому законом порядку не зверталися, а накази №18020 СГ від 20.07.2020 №18022 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №17138- СГ від 20.07.2020, №17142 - СГ від 20.07.2020, №17146 - СГ від 20.07.2020, №17145- СГ від 20.07.2020 управлінням не видавалися. Вказане підтверджується актом службової перевірки фактів викладених у службовій записці начальника юридичного управління Г оловного управління Держгеокадастру в Полтавській області Шаповалової К.Г. від 20.08.2020 №3659/3-20-0.6 складеного 20.08.2020.
За фактом Лубенським ВП ГУНП в Полтавській області розслідується кримінальне провадження №42020171240000133 від 23.10.2020 за ч. 2 ст.190 КК України.
Враховуючи вищевикладене, записи про проведену державну реєстрацію прав за № 37744064 від 10.08.2020, № 37744131 від 10.08.2020, № 37744103 від 10.08.2020, № 37552734 від 27.07.2020, № 37575312 від 27.07.2020, № 37555221 від 27.07.2020 № 37551321 від 27.07.2020 щодо державної реєстрації права приватної власності на земельні ділянки за ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 внесені державним реєстратором прав на нерухоме майно, в умовах відсутності для цього підстав.
Окрім того прокуратурою встановлено, що вказані особи згідно договорів купівлі - продажу продали спірні земельні ділянки ОСОБА_1 .
Право власності на вказані земельні ділянки зареєстровано за останнім у Єдиному реєстрі речових прав за номерами: № 2145369853228 від 10.08.2020 земельна ділянка кадастровий номер 5322885700:06:002:0001 площею 2 га, № 2145373553245 від 10.08.2020 земельна ділянка кадастровий номер 5322885700:06:002:0002 площею 2 га, № 2145371853245 від 10.08.2020 земельна ділянка кадастровий номер 5322885700:06:002:0003 площею 2 га, № 2135372353228 від 27.07.2020 земельна ділянка кадастровий номер 5322885700:07:001:0019 площею 2 га, № 2136541753204 від 27.07.2020 зеемельна ділянка кадастровий номер 5322885700:07:001:0020 площею 2 га, № 2135498453228 від 27.07.2020 зеемельна ділянка кадастровий номер 5322885700:07:001:0023 площею 1,7 га, № 2135293153228 від 27.07.2020 земельна ділянка кадастровий номер 5322885700:07:001:0028 площею 2 га.
У подальшому ОСОБА_1 земельні ділянки з кадастровими номерами: 5322885700:06:002:0002 та 5322885700:06:002:0003 об`єднано та присвоєно кадастровий номер 5322885700:06:002:0007.
До державної реєстрації права власності на спірні земельні ділянки за ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 земля перебувала у державній власності право розпорядження якою згідно норм земельного законодавства належить до ГУ Держгеокадастру в Полтавській області.
В даному випадку спірні земельні ділянки вибули з державної власності всупереч встановленого законом порядку, а тому існують всі правові підстави для витребування земельної ділянки у державну власність на підставі ст.ст. 387, 388, 396 Цивільного кодексу України.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Тому запис про державну реєстрацію права власності земельних ділянок за ОСОБА_1 також підлягає припиненню.
Відповідно до ч. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
З метою, усунення виявлених порушень, Лубенською місцевою прокуратурою листом від 04.01.2021 №33/2-40вих-21 перед керівництвом ГУ Держгеокадастру в Полтавській області ініційовано питання щодо усунення вказаних порушень у тому числі і шляхом звернення до суду. Однак вказаний лист прокуратури проігноровано, порушення не усунуто.
Водночас, територія Вовчицької сільської ради входить до складу Лубенської об`єднаної територіальної громади, а територія Остапівської сільської ради до Новооржицької об`єднаної територіальної громади.
Згідно Указу Президента України від 15 жовтня 2020 р. № 449 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» та постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 №1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», земельні ділянки державної власності підлягають передачі у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад (ОТГ).
Таким чином, вищезгадані спірні земельні ділянки мали б перебувати у державній власності та повинні були б бути передані у комунальну власність ОТГ відповідно до території їх розташування.
З метою, усунення виявлених порушень, Лубенською місцевою прокуратурою листом від 05.01.2020 №33/2-65вих-21 перед Лубенською міською радою та Новооржицькою сільською радою (ОТГ) ініційовано питання щодо усунення вказаних порушень у тому числі і шляхом звернення до суду. Однак вказаний лист прокуратури проігноровано, порушення не усунуто, що підтверджується відповідним листом (відповіддю).
Вказане свідчить про усвідомлену пасивну поведінку уповноважених органів на вжиття заходів, яка полягає в усвідомленні порушення інтересів держави, органи мають відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається та порушення не усувають, що і є нездійснення захисту органом (бездіяльність), який повинен його здійснювати.
За таких обставин, орган який повинен здійснювати свої повноваження свідомо їх не здійснює, тому для відновлення порушених інтересів держави, з даним позовом до суду звертається прокурор. На підставі вищевикладеного, прокурор просив витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 земельні ділянки з кадастровими номерами: 5322885700:06:002:0001 площею 2 га, 5322885700:06:002:0002 площею 2 га, 5322885700:06:002:0003 площею 2 га, 5322885700:07:001:0019 площею 2 га, 5322885700:07:001:0020 площею 2 га, 5322885700:07:001:0023 площею 1,7 га, 5322885700:07:001:0028 площею 2 га, розташовані в адміністративних межах Остапівської сільської ради Лубенського району Полтавської області.
Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на нерухоме майно - земельні ділянки 5322885700:06:002:0001 площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2145369853228 від 10.08.2020; 5322885700:06:002:0002 площею 2 га реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2145373553245 від 10.08.2020; 5322885700:06:002:0003 площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна №2145371853245 від 10.08.2020; 5322885700:07:001:0019 площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2135372353228 від 27.07.2020; 5322885700:07:001:0020 площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2136541753204 від 27.07.2020; 5322885700:07:001:0023 площею 1,7 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2135498453228 від 27.07.2020; 5322885700:07:001:0028 площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2135293153228 від 27.07.2020; 5322885700:06:002:0007 площею 8 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2239040253228 від 01.12.2020 та одночасно припинити право приватної власності ОСОБА_1 на вищевказані земельні ділянки. Стягнути з ОСОБА_1 на користь Полтавської обласної прокуратури понесені витрати на сплату судового збору в сумі 5312 грн.
Ухвалою суду від 18.02.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 21.07.2022 замінено позивача Лубенську місцеву прокуратуру Полтавської області на Лубенську окружну прокуратуру Полтавської області.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити.
В судовому засіданні представник Лубенської міської ради позов підтримала.
Представник Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в судове засідання не з`явився, направивши до суду письмову заяву про розгляд справи без їх участі. Згідно наданих письмових пояснень Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області підтримує позов Лубенської окружної прокуратури Полтавської області.
Представник Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області в судове засідання не з`явився, просив розглянути справу без своєї участі, згідно письмових пояснень, наявних у справі, позовні вимоги позивача підтримує в повному обсязі та просить її задовольнити.
Представник відповідача ОСОБА_1 адвокат Ларькіна Г.Ю. в судовому засіданні проти задоволення позову заперечувала, вважає висновок експерта недопустимим і неналежним доказом. Просила відмовити у задоволенні позову через недоведеність. Зауважила, що в даному випадку таке втручання держави в право власності особи не є виправданим і не є пропорційним визначеним цілям.
Представник третьої особи ОСОБА_5 адвокат Мартинюк О.С. в судове засідання не з`явився, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи.
Треті особи ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 в судове засідання не з`явилися, повідомлялися належним чином про час та місце розгляду справи.
Згідно ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Судом встановлено, що наказами ГУ Держгеокадастру в Полтавській області №18020 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №17138 - СГ від 20.07.2020, №17142 - СГ від 20.07.2020, №17146 СГ від 20.07.2020, № 17145 - СГ від 20.07.2020«Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 передано із земель державної власності у приватну власність по 2 га землі для ведення особистого селянського господарства на території Вовчицької та Остапівської сільських рад Лубенського району та здійснено Державну реєстрацію права власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за вказаними особами на дані земельні ділянки із кадастровими номерами: 5322885700:06:002:0001, 5322885700:06:002:0002, 5322885700:06:002:0003,5322885700:07:001:0019, 5322885700:07:001:0020, 5322885700:07:001:0023, 5322885700:07:001:0028.( а.с.37-41).
Згідно договору купівлі продажу від 20.08.2020, продавець ОСОБА_2 передав покупцю ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 ,00 га, кадастровий номер 5322885700:06:002:0001, реєстраційний номер 2145369853228 від 10.08.2020.( а.с.43-46).
Згідно договору купівлі продажу від 20.08.2020, продавець ОСОБА_3 передала покупцю ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 ,00 га, кадастровий номер 5322885700:06:002:0002, реєстраційний номер № 2145373553245 від 10.08.2020.( а.с.47-50).
Згідно договору купівлі продажу від 20.08.2020, продавець ОСОБА_4 передала покупцю ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 ,00 га, кадастровий номер 5322885700:06:002:0003, реєстраційний номер № 2145373553245 від 10.08.2020.( а.с.51-54).
Згідно договору купівлі продажу від 14.08.2020, продавець ОСОБА_5 передав покупцю ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 ,00 га, кадастровий номер 5322885700:07:001:0019, реєстраційний номер № 2135372353228 від 27.07.2020.( а.с.55-58).
Згідно договору купівлі продажу від 14.08.2020, продавець ОСОБА_6 передала покупцю ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2 ,00 га, кадастровий номер 5322885700:07:001:0020, реєстраційний номер № 2136541753204 від 27.07.2020.( а.с.59-61а).
Згідно договору купівлі продажу від 14.08.2020, продавець ОСОБА_7 передав покупцю ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 1,700 га, кадастровий номер 5322885700:07:001:0023, реєстраційний номер № 2135498453228 від 27.07.2020.( а.с.62-64а).
Згідно договору купівлі продажу від 14.08.2020, продавець ОСОБА_8 передав покупцю ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 2,000 га, кадастровий номер 5322885700:07:001:0028, реєстраційний номер № 2135293153228 від 27.07.2020.( а.с.65-68).
Листом Головного управління № 21-16-0.114-5036/2-20 від 28.09.2020 повідомлено ГУ НП в Полтавській області, Прокуратуру Полтавської області, Управління СБУ в Полтавській області про результати проведення службової перевірки у Головному управління Держгеокадастру ( а.с.35).
Відповідно до акту службової перевірки від 28.09.2020, реєстрація земельних ділянок із кадастровими номерами 5322885700:06:002:0001, 5322885700:06:002:0002, 5322885700:06:002:0003,5322885700:07:001:0019, 5322885700:07:001:0020, 5322885700:07:001:0023, 5322885700:07:001:0028 відбулись на підставі наказів, які Головним управлінням не видавались. На думку комісії реєстрація земельних ділянок з кадастровими номерами 5322885700:06:002:0001, 5322885700:06:002:0002, 5322885700:06:002:0003,5322885700:07:001:0019, 5322885700:07:001:0020, 5322885700:07:001:0023, 5322885700:07:001:0028 в Державному земельному кадастрі та відповідно реєстрація права власності на зазначені ділянки здійснена з порушенням норм чинного законодавства. ( а.с.37-41).
Згідно листа в.о. керівника Лубенської місцевої прокуратури А.Котяш від 04.01.2021 за № 33/2-40 вих -21 вбачається, що Лубенською місцевою прокуратурою при здійсненні представницьких повноважень встановлено порушення вимог чинного земельного законодавства, що порушують інтереси держави у сфері земельних відносин.
Серед іншого встановлено, що на підставі наказів ГУ Держгеокадастру в Полтавській області №18020 СГ від 20.07.2020 №18022 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №17138- СГ від 20.07.2020, №17142 - СГ від 20.07.2020, №17146 - СГ від 20.07.2020, №17145- СГ від 20.07.2020 «По затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , та ОСОБА_8 передано із земель державної власності у приватну власність 2 га, а ОСОБА_7 -1,7 га землі для ведення особистого селянського господарства на території Лубенського району та Новооржицької селищної ради Полтавської області здійснено Державну реєстрацію права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 5322885700:06:002:0001, 5322885700:06:002:0002, 5322885700:06:002:0003, 5322885700:07:001:0019, 5322885700:07:001:0020, 5322885700:07:001:0023, 5322885700:07:001:0028.
Під час досудового розслідування прокуратурою встановлено, що на виконання наказу ГУ Держгеокадастру в Полтавській області від 21.08.2020 №122 «Про проведення службової перевірки» працівниками Головного управління проведено службове розслідування за результатами якого встановлено, що теті особи ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 до ГУ Держгеокадастру в Полтавській області у встановленому законом порядку не зверталися і відповідні накази «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» не видавалися, що підтверджується актом службової перевірки фактів викладених в службовій записці начальника юридичного управління ГУ Держгеокадастру в Полтавській області Шаповалової К.Г. від 20.08.2020 №3659/3-20-0.6 (а.с.28-29).
Статті 125, 126 Земельного Кодексу України передбачають, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою та його державної реєстрації. Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами.
За вищевказаним фактом Лубенським РВП ГУНП в Полтавській області розслідується кримінальне провадження №42020171240000133 від 23.10.2020 за ч. 2 ст.190 КК України.
Згідно висновку експерта № СЕ-19/117-21/11943-ДД від 12.10.2021 Полтавського НДЕКЦ МВС України відбитки штампів та печаток, які були нанесені у наказах ГУ Держгеокадастру в Полтавській області №18020 СГ від 20.07.2020 №18022 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №17138- СГ від 20.07.2020, №17142 - СГ від 20.07.2020, №17146 - СГ від 20.07.2020, №17145- СГ від 20.07.2020 «По затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» являються не кліше штампів та печаток «ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖГЕОКАДАСТРУ У ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ».
Як вбачається з договорів купівлі продажу, укладеними між продавцями ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та покупцем ОСОБА_1 , право власності продавців виникло на підставі наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, виданих ГУ Держгеокадастру у Полтавській області за реєстровими номерами 18022-СГ, 18022-СГ, 17138-СГ, 17142-СГ, 17146-СГ, 17145-СГ, які управлінням не видавалися, а отже не можуть являтися підставою для виникнення права власності на вказані земельні ділянки , з подальшим їх відчуженням відповідачу ОСОБА_1 (а.с. 43-68).
У відповідності до статті 1 Протоколу № 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Статтею 41 Конституції України проголошено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).
Відповідно пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
За змістом абзацу 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор може представляти інтереси держави в суді у випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; у разі відсутності такого органу.
Згідно ч. 4 ст. 56 Цивільного процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Подібні висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 травня 2020 року у справі за № 912/2385/18 (провадження № 12-194гс19).
Так, згідно ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
У пунктах 1, 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року за № 15, зазначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності та земельних відносин, а також у сфері Державного земельного кадастру.
Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.
Відповідно п. п. 1, 4, 8 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29 вересня 2016 року за № 333 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством. Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.
Отже, спірні земельні ділянки відносяться до земель державної власності, у зв`язку з чим їх розпорядником в силу положень ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру та відповідно, територіальний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин.
Територія Вовчицької сільської ради входить до складу Лубенської об`єднаної територіальної громади, а територія Остапівської сільської ради до Новооржицької об`єднаної територіальної громади.
Зважаючи на інформацію, наведену у листі Лубенської місцевої прокуратури від 05.01.2020 №33/2-65вих-21 , в якому ініційовано питання перед Лубенською міською радою та Новооржицькою сільською радою (ОТГ) щодо усунення порушень у тому числі і шляхом звернення до суду, який був ними проігнорований, порушення не усунуто, а також відсутність будь - яких дій з метою захисту порушеного права та повернення майна державі, у зв`язку з чим Лубенська окружна прокуратура правомірно і обгрунтовано звертається з позовом до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Лубенської об`єднаної територіальної громади в особі Лубенської міської ради Полтавської області (а.с. 69-70, 71-73).
За змістом ст.ст. 316, 317 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства (ст. 319 ЦК України).
В той же час, відповідно ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності визначені у ст. 116 ЗК України. Вказаною нормою передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною 3, 4 ст. 116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Згідно ч. 1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Згідно ч. 1 ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Згідно ч.3 ст. 388 ЦК України якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.
Враховуючи встановлені судом обставини суд приходить висновку про обґрунтованість позовних вимоги щодо витребування з незаконного володіння відповідача земельної ділянки, відтак позов в цій частині підлягає задоволенню.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами
Глава 29 ЦК України передбачає такі способи захисту права власності як витребування майна з чужого незаконного володіння (віндикаційний позов) та усунення перешкод у реалізації власником права користування та розпорядження його майном (негаторний позов).
Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Перший протокол, Конвенція) кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Предметом безпосереднього регулювання статті 1 Першого протоколу є втручання держави в право на мирне володіння майном, зокрема, й позбавлення особи права власності на майно шляхом його витребування на користь держави.
У практиці ЄСПЛ (серед багатьох інших, рішення ЄСПЛ у справах «Спорронґ і Льоннрот проти Швеції» від 23 вересня 1982 року, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21 лютого 1986 року, «Щокін проти України» від 14 жовтня 2010 року, «Сєрков проти України» від 7 липня 2011 року, «Колишній король Греції та інші проти Греції» від 23 листопада 2000 року, «Булвес» АД проти Болгарії» від 22 січня 2009 року, «Трегубенко проти України» від 2 листопада 2004 року, «East/West Alliance Limited» проти України» від 23 січня 2014 року) також напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям. ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого протоколу, якщо хоча б одного критерію не буде додержано.
Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акту, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.
Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення «суспільного», «публічного» інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися «значною свободою (полем) розсуду». Втручання держави в право на мирне володіння майном може бути виправдане за наявності об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності.
У відповідності до ч.3 ст. 26 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відомості про речові права , обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку , передбаченому п. 1 ч. 7 ст. 37 даного Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсним чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав , державний реєстратор чи посадова особа МЮУ проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону, а отже запис про державну реєстрацію права власності земельних ділянок за ОСОБА_1 підлягає припиненню.
Твердження представника відповідача, що відповідач ОСОБА_1 набув право власності на земельні ділянки як добросовісний набувач, суд оцінює критично, оскільки, як встановлено в судовому засіданні, документи, які повинні відповідати критеріям чинності, а саме : накази №18020 СГ від 20.07.2020 №18022 - СГ від 07.08.2020, №18022 - СГ від 07.08.2020, №17138- СГ від 20.07.2020, №17142 - СГ від 20.07.2020, №17146 - СГ від 20.07.2020, №17145- СГ від 20.07.2020 «По затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» не видавалися, а тому не тягнуть за собою жодних правових наслідків.
Суд прийшов до висновку, що спірні земельні ділянка з кадастровими номерами : 5322885700:06:002:0001, площею 2 га, 5322885700:07:001:0019, площею 2 га, 5322885700:07:001:0020, площею 2 га, 5322885700:07:001:0023, площею 1,7 га, 5322885700:07:001:0028, площею 2 га, які знаходяться в адміністративних межах Остапівської сільської ради Лубенського району Полтавської області, вибули з державної власності всупереч вимог закону, а тому існують всі правові підстави для витребування даних спірних земельної ділянки з незаконного володіння у державну власність.
Крім того, як встановлено судом земельні ділянки з кадастровими номерами 5322885700:06:002:0002, площею 2 га, та 5322885700:06:002:0003, площею 2 га, об`єднано та присвоєно кадастровий номер 5322885700:06:002:0007, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (а.с. 17). До того ж, площа земельної ділянки з кадастровим номером 5322885700:06:002:0007 складає 8 га, тобто до об`єднаної земельної ділянки увійшло ще дві земельні ділянки, законність отримання права власності на які позивачем не оскаржується.
Оскільки земельні ділянки з кадастровими номерами: 5322885700:06:002:0002 та 5322885700:06:002:0003 було об`єднано в земельну ділянку з кадастровим номером 5322885700:06:002:0007 і таким чином створений новий об`єкт нерухомого майна, при чому рішення на підставі якого відбулося вказане об`єднання позивачем не оскаржується, суд приходить до висновку, що в частині витребування на користь держави з чужого незаконного володіння ОСОБА_1 земельних ділянок 5322885700:06:002:0002 площею 2 га, 5322885700:06:002:0003 площею 2 га та скасування державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності ОСОБА_1 , в тому числі і на об`єднану земельну ділянку 5322885700:06:002:0007 площею 8 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2239040253228 від 01.12.2020 позивачу слід відмовити.
На підставі вищевикладеного, суд вважає за необхідне витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 земельні ділянки 5322885700:06:002:0001, площею 2 га, 5322885700:07:001:0019, площею 2 га, 5322885700:07:001:0020, площею 2 га, 5322885700:07:001:0023, площею 1,7 га, 5322885700:07:001:0028, площею 2 га, які знаходяться в адміністративних межах Остапівської сільської ради Лубенського району Полтавської області та скасувати державну реєстрацію права власності відповідача на дані земельні ділянки.
Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, судові витрати підлягають стягненню з відповідача ОСОБА_1 в пропорційному порядку відповідно до ст. 141 ЦПК України на користь прокуратури Полтавської області в розмірі 3833,00 грн.
Керуючись ст. ст. 12, 13, 76-81, 89, 141, 259, 263-265, 268, ЦПК України,-
УХВАЛИВ:
Позов Лубенської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, Лубенської об`єднаної територіальної громади в особі Лубенської міської ради Полтавської області, Новооржицької об`єднаної територіальної громади в особі Новооржицької сільської ради Полтавської області до ОСОБА_1 , треті особи ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , про скасування державної реєстрації права власності та витребування майна з чужого незаконного володіння задовольнити частково.
Витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 земельні ділянки з кадастровими номерами : 5322885700:06:002:0001, площею 2 га, 5322885700:07:001:0019, площею 2 га, 5322885700:07:001:0020, площею 2 га, 5322885700:07:001:0023, площею 1,7 га, 5322885700:07:001:0028, площею 2 га, які знаходяться в адміністративних межах Остапівської сільської ради Лубенського району Полтавської області.
Скасувати у Державному реєстрі речових на нерухоме майно державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельні з кадастровими номерами: 5322885700:06:002:0001, площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2145369853228 від 10.08.2020; 5322885700:07:001:0019, площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2135372353228 від 27.07.2020; 5322885700:07:001:0020, площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2136541753204 від 27.07.2020; 5322885700:07:001:0023, площею 1,7 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2135498453228 від 27.07.2020; 5322885700:07:001:0028, площею 2 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 2135293153228 від 27.07.2020.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь прокуратури Полтавської області 3833(три тисячі вісімсот тридцять три ) гривні судового збору.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Полтавського апеляційного суду.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відомості про учасників справи згідно п. 4 ч. 5 ст.265 ЦПК України:
Позивач Лубенська окружна прокуратура Полтавської області, місце знаходження: Полтавська область, м.Лубни, вул. Старо-Троїцька, 13;
Особа, в інтересах якої подано позов Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, місце знаходження: м. Полтава, вул. Уютна, 23, ЄДРПОУ 39767930;
Особа, в інтересах якої подано позов - Лубенської об`єднаної територіальної громади в особі Лубенської міської ради Полтавської області, місце знаходження: Полтавська область, м. Лубни, вул. Я.Мудрого, 33;
Особа, в інтересах якої подано позов -Новооржицької об`єднаної територіальної громади в особі Новооржицької сільської ради Полтавської області, смт. Новооржицьке, вул. Центральна, 4, Оржицького району;
Відповідач ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації/проживання: АДРЕСА_1 .
Текст повного судового рішення складено та підписано 13.09.2022.
Суддя Лубенського
міськрайонного суду О.С. Алтухова
Суд | Лубенський міськрайонний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2022 |
Оприлюднено | 14.09.2022 |
Номер документу | 106196367 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Лубенський міськрайонний суд Полтавської області
Алтухова О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні