Постанова
від 28.07.2022 по справі 760/32357/21
СОЛОМ'ЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 760/32357/21

Провадження №3/760/1061/22

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 липня 2022 року м. Київ

Суддя Солом`янського районного суду міста Києва Аксьонова Н.М. з участю представника Київської митниці Державної митної служби України Келеберденка В.В., захисника особи, що притягується до відповідальності адвоката Корольової С.В., розглянувши матеріали, які надійшли від Київської митниці Державної митної служби України,

про притягненнядо адміністративноївідповідальності громадянкиУкраїни ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт (ID-картка) № НОМЕР_1 , виданий 20.09.2018 органом 8029, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , керівника ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207, м. Київ, вул. Марка Вовчка, 12/14)

за порушення митних правил, передбачене ч.1 ст. 483 МК України,

В С Т А Н О В И В :

До Солом`янського районного суду м. Києва від Київської митниці Державної митної служби України надійшов адміністративний матеріал з протоколом про порушення митних правил №3709/10000/21 від 13 жовтня 2021 року, складений відносно громадянки України ОСОБА_1 за ч.1 ст.483 МК України.

Відповідно до зазначеного протоколу 14.12.2019, через митний кордон України, пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» Волинської митниці ДФС, автомобільним транспортом з р.н.з. НОМЕР_3 / НОМЕР_4 за міжнародною автомобільною накладною CMR від12.12.2019 № 26 із території Нідерландів на митну територію України ввезено квіткову продукцію у кількості 24 місць загальною вагою брутто 15 200 кг, які слідували на адресу ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207).

Переміщення вказаного вантажу через митний кордон України здійснено із наданням товаросупровідних документів без яких не можливо отримати дозвіл на переміщення через митний кордон та дозвіл на проведення митного оформлення товарів, а саме: попередньою митною декларацією від 13.12.2019 № UA100380/2019/791453, міжнародна автомобільна накладна (CMR) від 12.12.2019 №26, рахунок-фактура (інвойс) від 30.11.2019 № 26, фітосанітарний сертифікат від 30.11.2019 № EC/NL/PCNU00302230.

Після прибуття в зону діяльності Київської митниці, вантаж був заявлений до відділу митного оформлення №1 митного поста «Квітневе» за ЕМД від 14.12.2019 № UA100380/2019/795271, як товари квіткова продукція походженням Нідерланди ваг брутто - 10 752, Еквадор вагою брутто - 2 059 кг, Колумбія вагою брутто - 2 363 кг, Кенія вагою брутто - 26 кг, із загальною вагою брутто 15 200 кг, оформлений та випущений у вільний обіг.

Разом із вказаною митною декларацією до митниці було подано контракт від 24 01 2019 № 8, укладений між продавцем - компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.» (Calle 30А №6-75 Piso 1 Torre Sur Edificio Bancolombia Sam Martin Bogota, Colombia), та покупцем - ПП «Бізнес-Букет України» в особі директора - ОСОБА_1 , а також інші необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення документи, які зазначені в гр. 44 митних декларацій.

Згідно поданої до митного контролю та митного оформлення накладної CMR від 12.12.2019 №26, відправником квіткової продукції була компанія «ММ FLOR b.v.» (Flower Auction Flora Holland, The Netherlands).

Відповідно до інвойсу від 30.11.2019 № 26, виставленого компанією - продавцем - «AGRICOLA el CACTUS S.A.» (Колумбія) до покупця - ПП «Бізнес-Букет України», загальна фактурна вартість товарів, переміщених через митний кордон України та оформлених за ЕМД № UA100380/2019/795271 становить 6 072 дол. США (на умовах поставки СІР UA Київ).

З метою з`ясування всіх обставин щодо переміщення квіткової продукції на митну територію України за митною декларацією № UA100380/2019/795271, Київською митницею Держмитслужби направлено відповідний запит.

Листом Департаменту боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Держмитслужби від 03.09.2021 № 20/20-02-01/7.8/3016 до Київської митниці надіслано відповідь митних органів Республіки Польща (лист від 08.02.2021 № 0201-IGM.541.1296.2020.4.JC) та відповідь митних органів Королівства Нідерланди (лист від 05.07.2021 № NL21DZA00264319WZ).

Митними органами Республіки Польща надано копію експортної декларації № 19NL0004321190E1C0 та виписку щодо загальних даних експорту товарів, які переміщувались транспортним засобом НОМЕР_3 / НОМЕР_4 .

Відповідно до отриманої виписки щодо загальних даних товарів, які переміщувались транспортним засобом НОМЕР_3 / НОМЕР_4 через митну територію Республіки Польща 14.12.2019 року було транспортовано вантаж попередньо оформлений за документами: №/№ 19NLK436VCAFB1WD50, 19NLK435O3AGB2WD57, 19NLK431QSASWQWD50, 19NLK431ZKAEXYWD50, 19NLK43288AVV2WD57, 19NLK432K1ADZUWD50, 19NLK43T31A92PWD50, 19NLK42UE1APQPWD58, 19NLK42UIMA3WUWD52, 19NLK4362GA7D2WD53, 19NLK4329OA4Z8WD51, 19NLK43T1EAD1YWD59, 19NL0004321190E1C0.

Однак, митними органами Республіка Польща було надано лише одну декларацію MRN № 19NL0004321190E1C0, згідно якої, відправником товарів зазначено компанію «ІР HANDLERS B.V.» (Noordpolderweg 20, 1432 JH Aalsmeer, Нідерланди), одержувачем - «TORGOVY» (Marka Vovchka 12/14, 4073, Kiev, Україна), країна відправлення - Еквадор. Загальна вага задекларованого вантажу становила 3 783 кг, проте, вартість вантажу відсутня, наявні посилання на авіанакладні.

Митні органами Королівства Нідерланди в додатку до свого листа надали завірені копії експортних декларацій №/№ 19NLK436VCAFB1WD50, 19NLK435O3AGB2WD57, 19NLK431QSASWQWD50, 19NLK431ZKAEXYWD50, 19NLK43288AVV2WD57, 19NLK432K1ADZUWD50, 19NLK43T31A92PWD50, 19NLK42UE1APQPWD58, 19NLK42UIMA3WUWD52, 19NLK4362GA7D2WD53, 19NLK4329OA4Z8WD51, 19NLK43T1EAD1YWD59.

Згідно яких встановлено наступні дані щодо товару, а саме: вагою 3 783 кг походженням із Еквадору - вартість відсутня, товар вагою брутто 11 417 кг, походженням із Нідерландів, вартістю 25 944 євро. При цьому, товари походженням із Королівства Нідерландів були ввезені та оформлені ПП «Бізнес- Букет України» за митною декларацією № UA100380/2019/795271 в кількості вагою брутто 10 752 кг, вагою нетто 8 456 кг, становила - 3 516,8 дол. США.

Отже, згідно отриманих документів встановлено ланцюг переміщення квіткової продукції походження Королівства Нідерланди, які експортовано згідно надісланих документів в кількості вагою брутто 11 417 кг за вартістю 25 944 євро в Україну транзитом через Польщу, та були ввезені ПП «Бізнес-Букет України» із приховуванням шляхом надання документів які містять неправдиві данні щодо ваги та неправдиві дані для визначення митної вартості.

Слід зазначити, що згідно із пунктом 2 статті 53 Митного кодексу України документами, які підтверджують митну вартість товарів, є в тому числі й копія митної декларації країни відправлення.

Але, під час митного оформлення товарів за ЕМД № UA100380/2019/795271, експортна митна декларація країни першого експорту не надавалась.

Згідно з пунктом 6 Постанови від 03.06.2005 № 8 Пленуму Верховного Суду України (зі змінами), «судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів».

При цьому, згідно з абзацом 2 пункту 5 Постанови, «підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації...».

Також, згідно з абзацом 4 пункту 6 Постанови, «документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності».

Отже, переміщена автомобільним транспортом з р.н.з. НОМЕР_3 / НОМЕР_4 у складі консолідованого вантажу квіткова продукція походженням із Нідерландів, вагою брутто - 11417 кг, та вагою нетто 10 070 кг, загальною вартістю - 25 944 євро (зазначеної в експортних митних деклараціях, на підставі яких було здійснено відправлення зазначених товарів із території Нідерландів до України), що згідно курсу НБУ, станом на дату переміщення товарів через митний кордон України (14.12.2019) складає 680 833,34 грн, переміщена через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення документів, які містять неправдиві відомості щодо ваги та неправдиві відомості необхідні для визначення митної вартості товарів.

Відповідно до ч. 2 ст. 459 МКУ - суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Посадова особа підприємства - керівник та інші працівники підприємства (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за виконання вимог, встановлених законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України з питань митної справи.

Відповідно до статті 65 Господарського кодексу України:

пункт 3 - для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) або уповноважений ним орган призначає (обирає) керівника підприємства.

пункт 5 - керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами.

Відповідно до відомостей інформаційних баз даних Держмитслужби, на момент переміщення та митного оформлення квіткової продукції керівником ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207) була громадянка ОСОБА_1 .

Таким чином, громадянка ОСОБА_1 вчинила дії, які призвели до переміщення товарів через митний кордон У країни з приховуванням від митного контролю шляхом подання органу доходів і зборів, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості, необхідні для визначення митної вартості товару.

Відповідно до інформації, наявної в реєстрі порушників митних правил ЄАІС ДФС, громадянка ОСОБА_1 не притягувався до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачено ст. 483 або ст. 482 Митного кодексу України.

Отже, в діях громадянки України ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.

В судовому засіданні представник Київської митниці вважав обставини, викладені в протоколі про порушення митних правил, доведеними та просив притягнути громадянку України ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за ч.1 ст.483 МК України.

Захисник просила закрити провадження у справі за відсутністю в діях громадянки України ОСОБА_1 складу порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.

Заслухавши представника митного органу, захисника, дослідивши та оцінивши письмові докази, суд приходить до наступного висновку.

У відповідності до ч.1 ст.486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Згідно ст.489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ст.9 КУпАП, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Відповідно до ч.1 ст.458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Частиною 1 статті 483 МК України передбачена відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Об`єктивною стороною порушення митних правил, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.483 МК України, є дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України. Під дією мається на увазі активна поведінка (вчинок) особи, в якій відображена зовні її воля і що спрямована на спричинення певних негативних наслідків.

При цьому відповідно до пункту 6 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03.06.2005 року № 8, судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів. Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності. Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

Відповідно до ч. 2 ст. 459 МК України, суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні злочину чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

Як встановлено судом, 13 жовтня 2021 року було складено протокол №3709/10000/21 про порушення громадянкою України ОСОБА_1 митних правил, передбачених ч.1 ст.483 МК України, а саме за переміщення 14 грудня 2019 року через митний кордон України з приховуванням від митного контролю товарів - квіткова продукція походженням із Нідерландів, вагою брутто - 11417 кг, та вагою нетто 10 070 кг, загальною вартістю - 25 944 євро, що згідно курсу НБУ, станом на дату переміщення товарів через митний кордон України (14.12.2019) складає 680 833,34 грн, шляхом подання митному органу як підстави для переміщення документів, які містять неправдиві відомості щодо ваги та неправдиві відомості необхідні для визначення митної вартості товарів.

Згідно ст.251 КУпАП та ч.1 ст.495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків; поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта; іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 КУпАП.

Разом з тим, суду не надано жодних належних доказів на підтвердження подання громадянкою України ОСОБА_1 митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо ваги та неправдиві відомості, необхідні для визначення його митної вартості.

Як встановлено судом 14 грудня 2019 року через митний кордон України, пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» Волинської митниці ДФС, автомобільним транспортом з р.н.з. НОМЕР_3 / НОМЕР_4 за міжнародною автомобільною накладною CMR від 12.12.2019 № 26 із території Нідерландів на митну територію України ввезено квіткову продукцію у кількості 24 місць загальною вагою брутто 15 200 кг, які слідували на адресу ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207).

Під час переміщення товару через митний кордон України митному органу як підстави для переміщення було надано попередню митну декларацію від 13.12.2019 року № UA100380/2019/791453, міжнародну автомобільну накладну (CMR) від 12.12.2019 №26, рахунок-фактуру (інвойс) від 30.11.2019 № 26, фітосанітарний сертифікат від 30.11.2019 № EC/NL/PCNU00302230.

Після прибуття в зону діяльності Київської митниці, вантаж був заявлений до відділу митного оформлення №1 митного поста «Квітневе» за ЕМД від 14.12.2019 № UA100380/2019/795271, як товари квіткова продукція походженням Нідерланди ваг брутто - 10 752, Еквадор вагою брутто - 2 059 кг, Колумбія вагою брутто - 2 363 кг, Кенія вагою брутто - 26 кг, із загальною вагою брутто 15 200 кг, оформлений та випущений у вільний обіг.

Разом із митною декларацією від 14.12.2019 №UA100380/2019/795271 до митниці було подано контракт від 24 01 2019 № 8, укладений між продавцем - компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.» (Calle 30А №6-75 Piso 1 Torre Sur Edificio Bancolombia Sam Martin Bogota, Colombia) та покупцем - ПП «Бізнес-Букет України» в особі директора - ОСОБА_1 , а також інші необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення документи, які зазначені в гр. 44 митної декларації.

Згідно поданої до митного контролю та митного оформлення накладної CMR від 12.12.2019 №26, відправником квіткової продукції була компанія «ММ FLOR b.v.» (Flower Auction Flora Holland, The Netherlands).

Відповідно до інвойсу від 30.11.2019 № 26, виставленого компанією - продавцем - «AGRICOLA el CACTUS S.A.» (Колумбія) до покупця - ПП «Бізнес-Букет України», загальна фактурна вартість товарів, переміщених через митний кордон України та оформлених за ЕМД № UA100380/2019/795271, становить - 6 072 дол. США (на умовах поставки СІР UA Київ).

З метою з`ясування всіх обставин переміщення квіткової продукції на митну територію України, випущених у вільний обіг за митною декларацією № UA100380/2019/795271, Київською митницею Держмитслужби направлено відповідний запит.

Листом Департаменту боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Держмитслужби від 03.09.2021 № 20/20-02-01/7.8/3016 до Київської митниці надіслано відповідь митних органів Республіки Польща (лист від 08.02.2021 № 0201-IGM.541.1296.2020.4.JC) та відповідь митних органів Королівства Нідерланди (лист від 05.07.2021 № NL21DZA00264319WZ).

Митними органами Республіки Польща надано копію експортної декларації № 19NL0004321190E1C0 та виписку щодо загальних даних експорту товарів, які переміщувались транспортним засобом НОМЕР_3 / НОМЕР_4 .

Відповідно до отриманої виписки щодо загальних даних товарів, які переміщувались транспортним засобом НОМЕР_3 / НОМЕР_4 через митну територію Республіки Польща 14.12.2019 року було транспортовано вантаж попередньо оформлений за документами: №/№ 19NLK436VCAFB1WD50, 19NLK435O3AGB2WD57, 19NLK431QSASWQWD50, 19NLK431ZKAEXYWD50, 19NLK43288AVV2WD57, 19NLK432K1ADZUWD50, 19NLK43T31A92PWD50, 19NLK42UE1APQPWD58, 19NLK42UIMA3WUWD52, 19NLK4362GA7D2WD53, 19NLK4329OA4Z8WD51, 19NLK43T1EAD1YWD59, 19NL0004321190E1C0.

Однак, митними органами Республіка Польща було надано лише одну декларацію MRN №19NL0004321190E1C0, згідно якої відправником товарів зазначено компанію «ІР HANDLERS B.V.» (Noordpolderweg 20, 1432 JH Aalsmeer, Нідерланди), одержувачем - «TORGOVY» (Marka Vovchka 12/14, 4073, Kiev, Україна), країна відправлення - Еквадор. Загальна вага задекларованого вантажу становила 3 783 кг, проте вартість вантажу відсутня, наявні посилання на авіанакладні.

Митні органи Королівства Нідерланди в додатку до свого листа надали завірені копії експортних декларацій №/№19NLK436VCAFB1WD50, 19NLK435O3AGB2WD57, 19NLK431QSASWQWD50, 19NLK431ZKAEXYWD50, 19NLK43288AVV2WD57, 19NLK432K1ADZUWD50, 19NLK43T31A92PWD50, 19NLK42UE1APQPWD58, 19NLK42UIMA3WUWD52, 19NLK4362GA7D2WD53, 19NLK4329OA4Z8WD51, 19NLK43T1EAD1YWD59, згідно яких встановлено наступні дані щодо товару, а саме: вагою 3 783 кг походженням із Еквадору - вартість відсутня, товар вагою брутто 11 417 кг, походженням із Нідерландів, вартістю 25 944 євро.

При цьому, товари походженням із Королівства Нідерландів були ввезені та оформлені ПП «Бізнес-Букет України» за митною декларацією №UA100380/2019/795271 в кількості вагою брутто 10 752 кг, вагою нетто 8 456 кг, вартістю - 3 516,8 дол. США.

Згідно із пунктом 2 статті 53 Митного кодексу України документами, які підтверджують митну вартість товарів, є в тому числі й копія митної декларації країни відправлення.

Під час митного оформлення товарів за ЕМД №UA100380/2019/795271, експортна митна декларація країни першого експорту не надавалась.

Згідно з пунктом 6 Постанови від 03.06.2005 № 8 Пленуму Верховного Суду України (зі змінами), «судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів».

При цьому, згідно з абзацом 2 пункту 5 Постанови, «підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації...».

Також, згідно з абзацом 4 пункту 6 Постанови, «документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності».

Отже, переміщена автомобільним транспортом з р.н.з. НОМЕР_3 / НОМЕР_4 у складі консолідованого вантажу квіткова продукція походженням із Нідерландів, вагою брутто - 11417 кг, та вагою нетто 10 070 кг, загальною вартістю - 25 944 євро (зазначеної в експортних митних деклараціях, на підставі яких було здійснено відправлення зазначених товарів із території Нідерландів до України), що згідно курсу НБУ, станом на дату переміщення товарів через митний кордон України (14.12.2019) складає 680 833,34 грн, переміщена через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення документів, які містять неправдиві відомості щодо ваги та неправдиві відомості необхідні для визначення митної вартості товарів.

Однак, суд не може погодитися з таким висновком митного органу з огляду на таке.

Пунктом 1 частини першої статті 335 Митного кодексу України визначено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник при перевезенні товарів автомобільним транспортом, надають митному органу в паперовій або електронній формі такі документи та відомості:

а) документи на транспортний засіб, зокрема ті, що містять відомості про його державну реєстрацію (національну належність);

б) транспортні (перевізні) документи (міжнародні товаротранспортні накладні);

в) визначений актами Всесвітнього поштового союзу документ, що супроводжує міжнародні поштові відправлення (за їх наявності);

г) комерційні документи (за наявності) на товари, що перевозяться, які містять відомості, зокрема, про найменування та адресу перевізника, найменування країни відправлення та країни призначення товарів, найменування та адреси відправника (або продавця) та отримувача товарів;

ґ) відомості про кількість вантажних місць та вид упаковки;

д) найменування товарів;

е) вага брутто товарів (у кілограмах) або об`єм товарів (у метрах кубічних), крім великогабаритних вантажів.

Під час переміщення квиткової продукції через митний кордон України Волинській митниці ДФС (пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск») надано міжнародну автомобільну накладну (CMR) від 12.12.2019 № 26 та рахунок-фактура (інвойс) від 30.11.2019 № 26.

Факт здійснення пропуску товарів на митну територію України за цими документами підтверджується наявністю на CMR від 12.12.2019 № 26 та рахунку-фактурі (інвойс) від 30.11.2019 № 26 відтиску штампу «Під митним контролем № 063 Волинська митниця ДФС 14.12.19».

Поставка товару «квіткова продукція», загальною вагою брутто 15 200 кг. та загальною вартістю 6 072 дол. США, на адресу ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207) здійснювалась на виконання умов Контракту № 8 від 24.01.2019 року, укладеного з компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.».

Пунктом 2.1. Контракту від 24.01.2019 року № 8 визначено, що ціни на товар встановлюються Продавцем у доларах США згідно товаросупровідних документів.

Відповідно до пункту 1.1. Контракту № 8 від 24.01.2019 року продаж товару відбувається на умовах СІР Київ.

Пункт 2.1. Контракту № 8 від 24.01.2019р. визначає, що Продавець несе всі витрати по поставці товару на умовах СІР, включаючи вартість транспорту, упаковки, а також сплачує всі витрати, які можуть виникнути.

Згідно з відомостями CMR від 12.12.2019 № 26 та рахунка-фактури (інвойс) від 30.11.2019 № 26 товар «квіткова продукція» переміщувався на умовах поставки СІР Kiev.

16 вересня 2010 року Міжнародною торговою палатою були прийняті «Інкотермс 2010. Правила ICC з використання термінів для внутрішньої та міжнародної торгівлі» (в подальшому по тексту правила Інкотермс). Інкотермс 2010 набрали чинності 01 січня 2011 року.

Відповідно до правил Інкотермс для правила СІР визначені наступні вимоги:

- назва правила СІР (Carriage and insurance paid to ...) / (Перевезення та страховка оплачена до).

- стаття А1 «Продавець зобов`язаний надати товар і комерційний рахунок (інвойс) відповідно до контракту (договору) купівлі-продажу, а також будь-яке інше підтвердження відповідності, що можуть вимагатись контрактом (договором).

- стаття А2 «Ліцензії, дозволи, контроль безпеки та інші формальності» визначено, що де це застосовується, продавець зобов`язаний, на власний ризик і за власний рахунок, до поставки одержати будь-яку експортну ліцензію або інший офіційний дозвільний документ і виконати всі митні формальності, необхідні для експорту товару та для його перевезення через будь-яку країну.

Відповідно до відомостей, наявних в матеріалах справи сертифікату про походження від 30.11.2019 року № Т 703228, виданого Торговою палатою Нідерландів в Амстердамі (Kamer van Koophandel, Amsterdam), та фітосанітарного сертифікату від 30.11.2019 № EC/NL/PCNU00302230, виданого Міністерством сільського господарства, природи та якості харчових продуктів Нідерландів органом (Ministry of agriculture, nature and food quality of the Netherlands), зазначені документи були видані на підставі рахунка-фактури (інвойса) № 26 від 30.11.2019 року.

Викладене свідчить про те, що за умовами контракту № 8 від 24.01.2019 року та умовами поставки товару вартість визначається та рахунки-фактури виставляються безпосередньо Продавцем товару, а отже, рахунок-фактуру (інвойс) від 30.11.2019 № 26 із вартістю 6 072,00 доларів США виставлено продавцем товару компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.».

Виставлений компанією рахунок-фактура (інвойс) № 26 від 30.11.2019 року подавася до офіційних органів Королівства Нідерланди для отримання документів, необхідних для експорту товару та його перевезення, а саме, сертифікату про походження від 30.11.2019 року № Т 703228 та фітосанітарного сертифікату від 30.11.2019 № EC/NL/PCNU00302230.

Перевезення товарів здійснювалось на підставі міжнародної автомобільної накладної (CMR) від 12.12.2019 № 26.

Факт здійснення перевезення товарів за цим документом підтверджується наявністю на CMR від 12.12.2019 № 26 відтиску штампу «Під митним контролем № 063 Волинська митниця ДФС 14.12.19».

Відповідно до статті 4 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19 травня 1956 року, до якої Україна приєдналась згідно із Законом України N 57-V від 01.08.2006 року, (далі по тексту - Конвенція), Договір перевезення підтверджується складанням вантажної накладної.

Частиною першою статті 5 Конвенції визначено, що вантажна накладна складається в трьох оригінальних примірниках, підписаних відправником і перевізником. Ці підписи можуть бути надруковані чи замінені печатками відправника і перевізника, якщо це допускається законодавством країни, в якій складена вантажна накладна. Перший примірник передається відправнику, другий супроводжує вантаж, а третій залишається у перевізника.

Пунктом g) частини першої статті 6 Конвенції встановлено, що вантажна накладна містить перелік документів, переданих перевізнику.

У відповідності до частини першої статті 11 Конвенції для цілей митних та інших формальностей, які повинні бути здійснені до доставки вантажу, відправник додає до вантажної накладної необхідні документи або надає їх в розпорядження перевізника, і забезпечує його всією інформацією, якої він може потребувати.

Згідно з відомостями транспортного документу CMR від 12.12.2019 № 26, відправником квіткової продукції була компанія «ММ FLOR b.v.» (Flower Auction Flora Holland, The Netherlands).

Відповідно до відомостей графи «5» наявної у матеріалах справи міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 12.12.2019 № 26 перевізнику товарів для здійснення перевезення було надано рахунок-фактура (інвойс) № 26.

Відповідно до відомостей документу контролю доставки за попередньою митною декларацією від № UA100380/2019/791453, перевезення здійснювалось автомобільним транспортним засобом р.н. НОМЕР_3 / НОМЕР_4 перевізником ПП «Приватна транспортна компанія» (Україна, 45638, Волинська область, Луцький район, с. Лище, вул. Центральна, 2), водій ОСОБА_2 .

Відповідно до пункту 3.4 Розділу ІІІ Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженим наказом Міністерства фінансів № 1066 від 09.10.2012, зареєстрованим в Міністерстві юстиції 19 грудня 2012 року за № 2120/22432, під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник подає в пункті пропуску посадовій особі митниці відправлення документи та відомості, передбачені статтею 335 Митного кодексу України.

На виконання вимог пункту 3.4 Розділу III Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженим наказом Міністерства фінансів № 1066 від 09.10.2012 та пункту 1 частини першої статті 335 Митного кодексу України саме перевізником було надано Волинської митниці ДФС міжнародну автотранспортну накладну (CMR) від 12.12.2019 № 26 та рахунок-фактурі (інвойс) від 30.11.2019 № 26 із вартістю товарів 6 072, 00 доларів США, про що свідчить наявність на цих документах відтиску штампу «Під митним контролем № 063 Волинська митниця ДФС 14.12.19».

Встановлені факти, у своїй сукупності, свідчать про те, що рахунок-фактура (інвойс) від 30.11.2019 № 26 із вартістю товарів 6 072, 00 доларів США, виставлений продавцем товару, компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.», слідував разом із товаром з території Королівства Нідерланди та при переміщенні через митний кордон України подавався Волинській митниці ДФС перевізником товару.

Товари на адресу ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207) поставлені на виконання умов зовнішньоекономічного договору - Контракту № 8 від 24.01.2019 року, укладеного з компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.» поставлені компанією «ММ FLOR b.v.» (Flower Auction Flora Holland, The Netherlands).

Вартість товарів, зазначена у рахунку-фактурі (інвойсі) від 30.11.2019 № 26, який супроводжував товари, та є його невід`ємною частиною. виставлена Продавцем товарів - компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.», на виконання п.2.1. вказаного контракту.

Статтею 1 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» визначено, що зовнішньоекономічна діяльність - діяльність суб`єктів господарської діяльності України та іноземних суб`єктів господарської діяльності, а також діяльність державних замовників з оборонного замовлення у випадках, визначених законами України, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами;

Зовнішньоекономічний договір (контракт) - домовленість двох або більше суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності та їх іноземних контрагентів, спрямована на встановлення, зміну або припинення їх взаємних прав та обов`язків у зовнішньоекономічній діяльності;

Статтею 2 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» закріплено принцип свободи зовнішньоекономічного підприємництва, що полягає у праві суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності добровільно вступати у зовнішньоекономічні зв`язки, здійснювати зовнішньоекономічну діяльність у будь-яких формах, які прямо не заборонені чинними законами України;

Відповідно до ч. 1 ст. 627 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Статтею 204 ЦК України встановлено презумпцію правомірності правочину - правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Відповідно до висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у постанові від 14.11.2018 (справа № 2-383/2010, провадження № 14-308цс18), стаття 204 ЦК України закріплює презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. У разі неспростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а обов`язки, що виникли внаслідок укладення договору, підлягають виконанню.

Зовнішньоекономічний договір контракт № 8 від 24.01.2019 року, укладений з компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.», є домовленістю двох, належним чином зареєстрованих, суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності.

На виконання умов вищевказаного контракту саме продавцем - компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.», визначено вартість товарів, які поставлялись на адресу покупця - ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207) .

Зовнішньоекономічний договір контракт № 8 від 24.01.2019 року, укладений ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207) з компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.» є чинним, та не визнаний в законному порядку недійсним або підробленим.

Матеріали справи про порушення митних правил не містять доказів, якими спростовується чинність зовнішньоекономічного договору контракту № 8 від 24.01.2019 року, укладеного ПП «Бізнес-Букет України» (ЄДРПОУ 30184207) з компанією «AGRICOLA el САСTUS S.A.», а відтак і інвойсів, які видані на виконання його умов.

Відповідно до пунктів 1.1. та 2.1. Контракту від 24.01.2019р. № 8 та вимог умов поставки СІР (Carriage and insurance paid to ...) / (Перевезення та страховка оплачена до), встановлених правилами Інкотермс, обов`язок підготувати, надати транспортні та комерційні документи на товар, а також виконати всі митні формальності, необхідні для експорту товару, покладено на продавця товару, яким є компанія «AGRICOLA el САСTUS S.A.» (Колумбія).

При цьому, чинним митним законодавством України не встановлено вимог або обов`язку для підприємства імпортера (покупця, отримувача) здійснювати будь-яку перевірку відповідності відомостей, що надаються експортером при здійсненні зовнішньоекономічної операції.

Крім того, у протоколі про порушення митних правил № 3709/10000/21 не вказано, які саме безпосередні дії громадянки ОСОБА_1 як керівника підприємства призвели до переміщення товарів з приховуванням від митного контролю.

Відповідно до ч. 1 ст. 259 МК України попередня митна декларація (інший документ, що може використовуватися замість митної декларації відповідно до статті 94 цього Кодексу) подається до ввезення в Україну товарів, транспортних засобів комерційного призначення (у тому числі з метою транзиту) або після їх ввезення, якщо ці товари, транспортні засоби перебувають на території пункту пропуску через державний кордон України.

Згідно з ч. 1 ст. 261 МК України у разі подання відповідно до статей 259-260-1 цього Кодексу попередньої, тимчасової, спрощеної або періодичної митної декларації декларант або уповноважена ним особа повинні протягом строків, визначених відповідно до цього Кодексу, подати митному органу додаткову декларацію, яка містить точні відомості про товари, задекларовані за попередньою, тимчасовою, спрощеною або періодичною митною декларацією, що подавалися б у разі декларування цих товарів за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.

Відповідно до відомостей граф 14, 54 попередньої митної декларації від 13.12.2019 № UA100380/2019/791453 та додаткової митної декларації від 14.12.2019 № UA100380/2019/795271, ці декларації були подані митному органу ОСОБА_3 (ПП «Бакарнея», Україна, Київська область, м. Бровари, вул. Будьонного, 22, код ЄДРПОУ 37892730).

Положеннями ч.1 ст. 51 МК України визначено, що митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 57 МК України основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції).

Відповідно до ч. 4 ст. 57 МК України застосуванню другорядних методів передує процедура консультацій між митним органом та декларантом з метою визначення основи вартості згідно з положеннями статей 59 і 60 цього Кодексу. Під час таких консультацій митний орган та декларант можуть здійснити обмін наявною у кожного з них інформацією за умови додержання вимог щодо її конфіденційності.

Положеннями ч. 1, 2 ст. 64 МК України визначено, що у разі якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом послідовного використання методів, зазначених у статтях 58-63 цього Кодексу, митна вартість оцінюваних товарів визначається з використанням способів, які не суперечать законам України і є сумісними з відповідними принципами і положеннями Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (GAТТ). Митна вартість, визначена згідно з положеннями цієї статті, повинна ґрунтуватися на раніше визнаних (визначених) митними органами митних вартостях (резервний метод).

Відповідно до відомостей графи 43 «Код МВВ» митної декларації № UA100380/2019/795271 митна вартість товарів була визначена декларантом за шостим резервним методом.

При цьому, митному органу було подано Декларацію митної вартості від 14.12.2019 року.

Відповідно до графі 7 Декларації митної вартості від 14.12.2019 року «Обґрунтування обрання методу визначення митної вартості із зазначенням причин незастосування основного методу» :

Метод 1 неприйнятний для застосування, оскільки у митному органі є довідкова інформація про ціни на товар.

Метод 2 неприйнятний для застосування через відсутність у митному органі та декларанта інформації про ідентичні товари.

Метод 3 неприйнятний для застосування через відсутність про подібні товари.

Метод 4 неприйнятний для застосування через відсутність основи для віднімання вартості.

Метод 5 неприйнятний для застосування через відсутність основи для додавання.

Відповідно до ч.1 ст.54 МК України контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості.

Відповідно до ч.1 ст.54 МК України визначено, що за результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів митний орган визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 цього Кодексу.

Відомості про прийняття Київською митницею Рішення про коригування митної вартості під час здійснення митного контролю та митного оформлення товарів «квіткова продукція», заявлених за митною декларацією від 14.12.2019 № UA100380/2019/795271, в матеріалах справи відсутні.

Викладене свідчить про те, що митна вартість товарів «квіткова продукція», заявлених до митного оформлення за митною декларацією від 14.12.2019 року № UA100380/2019/795271, визначена декларантом за результатом консультації та була визнана митним органом.

Згідно з положеннями п. 3 ч.1 ст.8 МК України, державна митна справа здійснюється на основі принципів: законності та презумпції невинуватості.

Відповідно до ст.62 Конституції України, обвинувачення не може ґрунтуватися на припущеннях, а всі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 22.12.2010 року №23-рп/2010 адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до неї ґрунтується на конституційних принципах і правових презумпції, в тому числі, і закріпленої в статті 62 Конституції України презумпції невинності.

Така позиція Конституційного Суду України узгоджується з правовим позиціям Європейського Суду з прав людини. За змістом ч.1 ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права. У рішенні від 10 лютого 1995 року, у справі «Аллене де Рібемон проти Франції», Європейський Суд з прав людини зазначив, що сфера застосування принципу презумпції невинуватості значно ширше, ніж це передбачають: презумпція невинності обов`язкове не тільки для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших суспільних відносин. У рішенні «Маліга проти Франції» від 23 вересня 1998 року, Європейський суд з прав людини визнав кримінально-правовий зміст адміністративного правопорушення. Європейський суд з прав людини підкреслює, що обов`язок адміністративного органу нести тягар доведення є складовою презумпції невинуватості і звільняє особу від обов`язку доводити свою непричетність до скоєння порушення. У рішеннях «Ірландія проти Сполученого Королівства» від 18 січня 1978 року та «Коробов проти України» від 21 жовтня 2011 року Європейський суд з прав людини висловив позицію, що суд має право обґрунтувати свої висновки лише доказами, що випливають зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростовних презумпцій факту. Тобто таких, які не залишать місце сумнівам, оскільки наявність останніх не узгоджується зі стандартом доведення «поза розумним сумнівом».

Таким чином в матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази вчинення громадянкою України ОСОБА_1 умисного переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо ваги та неправдивих відомостей, необхідних для визначення митної вартості товару.

Відтак, у діях громадянки України ОСОБА_1 відсутній склад порушення митних правил, передбачених ст.483 ч.1 МК України.

Згідно ст.487 МК України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушенням.

Відповідно до п.1 ст.247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Таким чином, суд приходить до висновку, що провадження відносно громадянки України ОСОБА_1 за ч.1 ст.483 МК України підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.

Керуючись ст.247, 251-252 КУпАП, ст. 3, 95, 458-459, 470, 495, 522, 527 Митного кодексу України,

П О С Т А Н О В И В :

Провадження в справі про притягнення громадянки України ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених ч.1 ст.483 МК України, закрити за відсутністю складу адміністративного правопорушення.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Солом`янський районний суд м. Києва протягом десяти днів з дня винесення постанови.

СуддяСолом`янського

районного суду м. Києва Н.М. Аксьонова

СудСолом'янський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення28.07.2022
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу106200348
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —760/32357/21

Постанова від 24.10.2022

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Кравець Валентина Аркадіївна

Постанова від 28.07.2022

Адмінправопорушення

Солом'янський районний суд міста Києва

Аксьонова Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні