ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/5710/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Сек`юриті" до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Сек`юриті" (далі по тексту - ПП "Сек`юриті" / позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі по тексту - ГУ ДПС у Полтавській області / відповідач) , Державної податкової служби України (далі по тексту - ДПС України / відповідач) в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 6887505/44619116 від 31 травня 2022 року, щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 17 від 31 січня 2022 року ,
- зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 17 від 31 січня 2022 року подану Приватним підприємством "Сек`юриті",
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 3825606/44619116 від 18 лютого 2022 року, щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 17 від 31 січня 2022 року ,
- зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 31 січня 2022 року подану Приватним підприємством "Сек`юриті",
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 3825601/44619116 від 18 лютого 2022 року, щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 14 від 31 січня 2022 року,
- зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 14 від 31 січня 2022 року подану Приватним підприємством "Сек`юриті",
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 3825608/44619116 від 18 лютого 2022 року, щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 15 від 31 січня 2022 року,
- зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 15 від 31 січня 2022 року подану Приватним підприємством "Сек`юриті".
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірних рішень вимогам чинному законодавству. За твердженням позивача, на вимогу податкового органу, після зупинення реєстрації податкових накладних , ПП "Сек`юриті" були надані усі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Проте, відповідні документи не були взяті відповідачем до уваги, з урахуванням чого прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у ЄРПН.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11 липня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження в адміністративній справі за позовом Приватного підприємства "Сек`юриті" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії. Вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
22 липня 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли заперечення Головного управління ДПС у Полтавській області проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження (т.1 а.с. 86-87).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 липня 2022 року заперечення Головного управління ДПС у Полтавській області проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.
У наданому до суду відзиві на позов представник відповідачів просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. Зазначив, що реєстрацію складених ПП "Сек`юриті" податкових накладних у ЄРПН зупинено з огляду на відповідність операцій підприємства приписам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (т.2 а.с. 126-131).
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
При цьому суд звертає увагу на те, що зазначення представником відповідачів у прохальній частині відзиву про розгляд справи за його участю не є клопотанням про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, оскільки відповідне клопотання не відповідає вимогам статті 167, частин п`ятої, сьомої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судом встановлено, що ПП "Сек`юриті" (код ЄДРПОУ 44619116) зареєстровано як юридична особа 16 листопада 2021 року, номер запису 1009577770001010295 (т.1 а.с. 8).
Основний вид діяльності: 80.10 Діяльність приватних охоронних служб.
Згідно наказу Міністерства внутрішніх справ України № 1011 від 30 грудня 2021 року ПП "Сек`юриті" видано ліцензію на провадження охоронної діяльності (т.1 а.с. 11-13).
04 січня 2022 року між ПП "Сек`юриті" (виконавець) та ТОВ "Полтавтрансбуд" (клієнт) укладено договір № 01/01/2022 на спеціалізовану постову охорону об`єкта (т.1 а.с. 14-17).
За умовами договору клієнт передає, а виконавець приймає під спеціалізовану постову охорону майно визначене в додатку № 1 до даного договору (дисклокація). Виконавець здійснює спеціалізовану постову охорону об`єкта шляхом виставлення охоронних постів, здійсненням патрулювання території об`єкта в дні і години, вказані в дислокації.
31 січня 2022 року ПП "Сек`юриті" виписано рахунок на оплату № 5 (т.1 а.с. 18).
31 січня 2022 року між ПП "Сек`юриті" та ТОВ "Полтавтрансбуд" підписано Акт надання послуг № 5 (т.1 а.с. 19).
На цій підставі позивачем складено податкову накладну № 17 від 31 січня 2022 року (т.1 а.с. 20).
Зазначену податкову накладну надіслано ПП "Сек`юриті" до ДПС України задля її реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак платником податку отримано квитанцію у якій позивача повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 80.10, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товар/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації (т.1 а.с. 21).
У зв`язку із вищевикладеним позивачем подано до податкового органу пояснення разом з копіями документів (т.2 а.с. 123).
31 травня 2022 року Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №6887505/44619116 про відмову в реєстрації податкової накладної № 17 від 31 січня 2022 року у ЄРПН з огляду на ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних, а саме: встановлено відсутність акта приймання-передачі на приміщення, що залучені під охорону (т.1 а.с. 22).
04 січня 2022 року між ПП "Сек`юриті" (охорона) та ПРАТ "Млибор" (замовник) укладено договір № 07/01/2022 про надання охоронних послуг (т.1 а.с. 23-28).
За умовами договору замовник замовляє, а охорона надає послуги з охорони. Документом, що підтверджує факт належного надання охороною послуг та прийняття їх замовником, є акт приймання наданих послуг, підписаний уповноваженими представниками сторін.
31 січня 2022 року ПП "Сек`юриті" виписано рахунок на оплату № 3 (т.1 а.с. 31).
31 січня 2022 року між ПП "Сек`юриті" та ПРАТ "Млибор" підписано Акт надання послуг № 3 (т.1 а.с. 30).
На цій підставі позивачем складено податкову накладну № 13 від 31 січня 2022 року (т.1 а.с. 32-32).
Зазначену податкову накладну надіслано ПП "Сек`юриті" до ДПС України задля її реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак платником податку отримано квитанцію у якій позивача повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 80.10, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товар/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації (т.1 а.с. 34).
У зв`язку із вищевикладеним позивачем подано до податкового органу пояснення разом з копіями документів (т.1 а.с. 192).
18 лютого 2022 року Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3825606/44619116 про відмову в реєстрації податкової накладної № 13 від 31 січня 2022 року у ЄРПН з огляду на ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних, а саме: встановлено відсутність акта приймання-передачі на приміщення, що залучені під охорону (т.1 а.с. 35).
04 січня 2022 року між ПП "Сек`юриті" (охорона) та ПрАТ "Бобровицьке хлібоприймальне підприємство" (замовник) укладено договір №05/01/2022 про надання охоронних послуг (т.1 а.с. 36-42).
За умовами договору замовник замовляє, а охорона надає послуги з охорони. Документом, що підтверджує факт належного надання охороною послуг та прийняття їх замовником, є акт приймання наданих послуг, підписаний уповноваженими представниками сторін.
31 січня 2022 року ПП "Сек`юриті" виписано рахунок на оплату № 4 (т.1 а.с. 44).
31 січня 2022 року між ПП "Сек`юриті" та ПрАТ "Бобровицьке хлібоприймальне підприємство" підписано Акт надання послуг № 4 (т.1 а.с. 45).
На цій підставі позивачем складено податкову накладну № 14 від 31 січня 2022 року (т.1 а.с. 46).
Зазначену податкову накладну надіслано ПП "Сек`юриті" до ДПС України задля її реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак платником податку отримано квитанцію у якій позивача повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 80.10, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товар/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації (т.1 а.с. 47).
У зв`язку із вищевикладеним позивачем подано до податкового органу пояснення разом з копіями документів (т.2 а.с. 42).
18 лютого 2022 року Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3825601/44619116 про відмову в реєстрації податкової накладної № 14 від 31 січня 2022 року у ЄРПН з огляду на ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних, а саме: встановлено відсутність акта приймання-передачі на приміщення, що залучені під охорону (т.1 а.с. 48).
04 січня 2022 року між ПП "Сек`юриті" (охорона) та ТОВ "Чернігівська індустріальна молочна компанія" (замовник) укладено договір №06/01/2022 про надання охоронних послуг (т.1 а.с. 49-56).
За умовами договору замовник замовляє, а охорона надає послуги з охорони. Документом, що підтверджує факт належного надання охороною послуг та прийняття їх замовником, є акт приймання наданих послуг, підписаний уповноваженими представниками сторін.
31 січня 2022 року ПП "Сек`юриті" виписано рахунок на оплату № 6 (т.1 а.с. 57).
31 січня 2022 року між ПП "Сек`юриті" та ТОВ "Чернігівська індустріальна молочна компанія" підписано Акт надання послуг № 6 (т.1 а.с. 58).
На цій підставі позивачем складено податкову накладну № 15 від 31 січня 2022 року (т.1 а.с. 60).
Зазначену податкову накладну надіслано ПП "Сек`юриті" до ДПС України задля її реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак платником податку отримано квитанцію у якій позивача повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 80.10, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товар/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації (т.1 а.с. 61).
У зв`язку із вищевикладеним позивачем подано до податкового органу пояснення разом з копіями документів.
18 лютого 2022 року Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3825608/44619116 про відмову в реєстрації податкової накладної № 15 від 31 січня 2022 року у ЄРПН з огляду на ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних, а саме: встановлено відсутність акта приймання-передачі на приміщення, що залучені під охорону (т.1 а.с. 62).
Не погоджуючись із рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку спірному рішенню суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно із пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
Як випливає із матеріалів справи підставою для зупинення реєстрації податкових накладних від 31 січня 2022 року № 13, 14, 15 та 17 слугувала відсутність в таблиці даних платника за кодами УКТЗЕД товару/послуг 80.10,як товар/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі -Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування не було зазначено перелік документів, необхідних для його реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування не відповідає критерію обґрунтованості.
Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16 квітня 2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28 жовтня 2019 року касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).
З наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
При цьому, сторони договірних правовідносин при підписанні актів приймання-надання послуг не висловились щодо надання послуг в інший спосіб ніж вказано в договорах.
Так, згідно наданих сторонами документів, судом встановлено, що у ПП "Сек`юриті" наявні основні засоби та персонал для здійснення господарської діяльності (т.1 а.с. 63-77, 109-191).
Суд наголошує, що під час вирішення даної категорії спорів не підлягають дослідженню та аналізу обставини здійснення господарської операції, її реальність тощо, адже спір стосується виключно дотримання процедури реєстрації ПН в ЄРПН.
Крім того, вирішуючи спір, суд враховує, що в матеріалах справи відсутня будь-яка мотивація підстав та причин віднесення операцій до ризикових відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Згідно досліджених в ході судового розгляду протоколів засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18 лютого 2022 року № 32 та від 31 травня 2022 року № 38 (т.2 а.с. 115-118), підставою для віднесення спірної операції до ризикової за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій слугував висновки комісії щодо ненадання актів приймання-передачі приміщень, що залучені під охорону.
Суд зазначає, що пункт 5 Порядку № 520 передбачає можливий перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної.
При цьому ненадання документів, які комісія вважає необхідними для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без урахування поданих платником податку документів складених в ході здійснення господарської операції, на переконання суду може свідчити про суб`єктивний характер прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної та розширине / довільне тлумачення пункту 5 Порядку № 520.
Варто враховувати, що згідно квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних відсутні посилання на необхідність надання саме актів приймання-передачі приміщень, що залучені під охорону.
Крім того, як зазначено судом вище, сторони договірних правовідносин при підписанні актів приймання-надання послуг не висловились щодо надання послуг в інший спосіб ніж вказано в договорах.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку наявність підстав для визнання протиправними та скасування рішень ГУ ДПС у Полтавській області від 18 лютого 2022 року № 3825606/44619116, № 3825601/44619116, № 3825608/44619116 та від 31 травня 2022 року № 6887505/44619116.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 18 лютого 2022 року № 3825606/44619116, № 3825601/44619116, № 3825608/44619116 та від 31 травня 2022 року № 6887505/44619116 визнано судом протиправними та скасовано, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 31 січня 2022 року № 13, 14, 15, 17.
Частинами першою та другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Так, Європейський суд з прав людини у пункті 50 рішення від 13 січня 2011 року (остаточне) по справі "Чуйкіна проти України" (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункті 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 ст. 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).
В даному випадку, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов Приватного підприємства "Сек`юриті" (код ЄДРПОУ 44619116, вул. О.Бідного, 1, кв. 3, м. Полтава) до Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192, юридична адреса: вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, юридична адреса: Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 6887505/44619116 від 31 травня 2022 року, щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 17 від 31 січня 2022 року.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 17 від 31 січня 2022 року подану Приватним підприємством "Сек`юриті".
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 3825606/44619116 від 18 лютого 2022 року, щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 17 від 31 січня 2022 року.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 31 січня 2022 року подану Приватним підприємством "Сек`юриті".
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 3825601/44619116 від 18 лютого 2022 року, щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 14 від 31 січня 2022 року.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 14 від 31 січня 2022 року подану Приватним підприємством "Сек`юриті".
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області № 3825608/44619116 від 18 лютого 2022 року, щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 15 від 31 січня 2022 року.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 15 від 31 січня 2022 року подану Приватним підприємством "Сек`юриті".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Приватного підприємства "Сек`юриті" судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 9924 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03 жовтня 2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2022 |
Оприлюднено | 15.09.2022 |
Номер документу | 106208299 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні