ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 369/2390/18
адміністративне провадження № К/9901/6537/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області
на рішення Київського окружного адміністративного суду від 14.12.2018 (суддя Кушнова А.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2019 (колегія у складі суддів Карпушової О.В.,: Губської Л.В., Степанюка А.Г.)
у справі №369/2390/18
за позовом ОСОБА_1
до Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області Сільський голова Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області Кудрик Олесь Тимофійович
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Міськрайонне управління Держгеокадастру у Києво-Святошинському районі та м.Ірпені Головного управління Держгеокадастру у Київській області
про визнання протиправним та скасування рішення.
І. РУХ СПРАВИ
1. 05.03.2018 ОСОБА_1 звернувся до Києво-Святошинського районного суду Київської області з позовом до Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області та сільського голови Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області Кудрика Олеся Тимофійовича, у якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просив:
- визнати незаконним та скасувати рішення Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області №52 від 07.09.2017 15 сесії 8 скликання, яким визначено - відмовити гр. ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 та наданні у власність зазначеної земельної ділянки у зв`язку з невідповідністю категорії земельної ділянки генеральному плану села Софіївська Борщагівка, яким зазначена земельна ділянка віднесена до земель житлової та громадської забудови;
- визнати незаконною бездіяльність Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою та щодо недотримання ст.19 Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.186-1 Земельного кодексу України, ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про звернення громадян", ст.79.1 Закону України "Про Державний земельний кадастр", Регламенту Софіївсько-Борщагівської сільської ради, що призвело до прийняття невірного, незаконного рішення №56 від 10.07.2015 25 сесії 7 скликання та оскаржуваного рішення №52 від 07.09.2017 15 сесії 8 скликання;
- визнати незаконною бездіяльність сільського голови Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області ОСОБА_2 щодо недотримання ст.19 Конституції України, ст.186-1 Земельного кодексу України, ст.24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування", Закону України "Про звернення громадян", Регламенту Софіївсько-Борщагівської сільської ради стосовно додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян, відмови зупинити спірне рішення, що призвело до прийняття невірного, незаконного рішення №56 від 10.07.2015 25 сесії 7 скликання та оскаржуваного рішення №52 від 07.09.2017 15 сесії 8 скликання;
- визнати за ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку площею 0,0802 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , відповідно до ст.152 Земельного кодексу України;
- зобов`язати Софіївсько-Борщагівську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області розглянути на пленарному засіданні сесії подані поштою заяви від 20.12.2012, 20.02.2013, 30.03.2013 ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в строки, порядку та у спосіб, передбачений ст.118 Земельного кодексу України та прийняти належне у відповідності до чинного законодавства України рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 .
2. Постановою Київського окружного адміністративного суду від 14.12.2018, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2019, позов задоволено частково:
- визнано протиправним та скасовано рішення 15 сесії VIII скликання Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 07.09.2017 №52 «Про відмову гр. ОСОБА_1 у наданні у власність земельної ділянки»;
- зобов`язано Софіївсько-Борщагівську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області повторно розглянути на засіданні сесії подані ОСОБА_1 заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 від 20.12.2012, 20.02.2013, 30.03.2013 з урахуванням висновків суду та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1 ;
- у задоволені інших позовних вимог відмовлено.
3. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.
4. Ухвалою Верховного Суду від 12.03.2019 відкрито касаційне провадження.
5. Позивач клопотав про розгляд справи за його участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач 27.02.2009 звернувся до Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області із заявою про виділення йому земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 для ведення особистого селянського господарства.
7. Рішенням 26 сесії VI скликання Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 27.03.2009 №141 «Про вибір місця розташування земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 в селі Соф. Борщагівка» надано позивачу дозвіл на вибір місця розташування земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 , площею - 0,08 га за умови отримання висновків про можливість її відведення для вищевказаних цілей відповідно до п.7 ст.151 Земельного кодексу.
8. 17.08.2009 Управління земельних ресурсів у Києво-Святошинському районі Київської області надало позивачу висновок №11755 «Про можливість відведення земельної ділянки у власність позивачу для ведення особистого селянського господарства в межах Софіївсько-Борщагівської сільської ради, у якому зазначено про можливість відведення позивачу земельної ділянки, площею 0,08 га для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 .
9. Відділ містобудування та архітектури Києво-Святошинської районної державної адміністрації листом від 25.09.2009 №6647 повідомив позивача про можливість відведення позивачу зазначеної земельної ділянки.
10. Управління охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації ДЗ «Києво-Святошинська районна санітарно-епідеміологічна станція» МОЗ листом від 18.09.2009 №434 попередньо погодила місце розташування земельної ділянки позивачу для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 площею - 0,08 га.
11. Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області листом від 01.12.2009 №1326/5 повідомило про відсутність заперечень щодо надання позивачу відповідної земельної ділянки.
12. Управління культури і туризму Київської обласної державної адміністрації у висновку про можливість відведення земельної ділянки від 08.10.2009 №3/10389/02 зазначило про погодження місця розташування земельної ділянки площею 0,08 га, наміченої для відведення позивачу для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 .
13. Рішенням 32 сесії VI скликання Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 09.12.2009 №65 «Про надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 » погоджено місце розташування земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 0,0800 га (рілля) за адресою АДРЕСА_1 за рахунок земель запасу Софіївсько-Борщагівської сільської ради. Надано дозвіл позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства загальною площею 0,0800 га (рілля) за адресою АДРЕСА_1 за рахунок земель запасу Софіївсько-Борщагівської сільської ради.
14. Згодом позивач після повторного розроблення ТОВ «Земля та право» проекту землеустрою подав його до Відділу містобудування і архітектури у Києво-Святошинському районі Київської області, від якого отримав висновок «Про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 » №5749 від 08.09.2010 та «Висновок про наявні обмеження на використання земельної ділянки» за №5750 від 08.09.2010.
15. Крім того, позивач отримав від ДЗ «Києво-Святошинська районна санітарно- епідеміологічна станція» МОЗ України висновок від 10.09.2010 №2079 «Про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства в межах Софіївсько-Борщагівської сільської ради».
16. Управління Держкомзему у Києво-Святошинському районі Київської області присвоїло кадастровий номер земельній ділянці за адресою АДРЕСА_1 та було підписано План відведення земельної ділянки.
17. Управління культури і туризму Київської обласної державної адміністрації підготувало висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства від 13.12.2012 №11а/9082/02, яким погоджено проект землеустрою щодо відведення позивачу у власність земельної ділянки загальною площею 0,0802 га для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 .
18. 14.12.2012 рішенням 6 сесії VII скликання Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області №38 "Про внесення змін та доповнень до рішення Софіївсько-Борщагівської сільської ради від 09.12.2009 №65», викладено пункт 3 рішення Софіївсько-Борщагівської сільської ради від 09.12.2009 №65 у наступній редакції: «Громадянину ОСОБА_1 протягом трьох місяців з дня прийняття змін та доповнень до рішення Софіївсько-Борщагівської сільської ради від 09.12.2009 №65 подати до Софіївсько-Борщагівської сільської ради проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для розгляду питання на сесії сільської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
19. 22.05.2013 8 сесією VII скликання Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області було прийнято рішення №7 «Про втрату чинності рішення Софіївсько-Борщагівської сільської ради від 09.12.2009 №65», яким анульовано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства позивачу земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 та вимоги щодо її відведення.
20. Постановою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 09.12.2013 у справі №369/8025/13-а, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2014, позов ОСОБА_1 до Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області про визнання незаконним та скасування рішень задоволено частково: скасовано рішення Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області № 38 від 14.12.2012 «Про внесення змін та доповнень рішення Софіївсько-Борщагівської сільської ради від 09 грудня 2009 року № 65» та рішення Софіївсько- Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області № 7 від 22.05.2013 «Про втрату чинності рішення Софіївсько- Борщагівської сільської ради від 09 грудня 2009 року за № 65»; зобов`язано Софіївсько-Борщагівську сільську раду винести на засідання чергової сесії Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області та розглянути подані позивачем заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
21. Рішенням 25 сесії VII скликання Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області було розглянуто документи позивача та прийнято рішення від 10.07.2015 №56 «Про відмову ОСОБА_1 у наданні у власність земельної ділянки», яким позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 та надані у власність зазначеної земельної ділянки у зв`язку з невідповідністю категорії земельної ділянки генеральному плану села Софіївська Борщагівка, яким зазначена земельна ділянка віднесена до земель житлової та громадської забудови.
22. Постановою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 01.08.2016 у справі №369/1989/16-а позов ОСОБА_1 до Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, третя особа Управління Держгеокадастру Києво-Святошинського району Київської області про визнання незаконними та скасування рішень задоволено: визнано незаконною відмову Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області у затвердженні проекту землеустрою. Визнано незаконним та скасовано рішення Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області №56 від 10.07.2015 25 сесії 7 скликання «Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 та наданні у власність зазначеної земельної ділянки»; зобов`язано Софіївсько-Борщагівську сільську раду Києво-Святошинського району Київської області розглянути на засіданні сесії, подані заяви позивачем про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку та строки, передбачені Земельним кодексом України.
23. Рішенням 15 сесії VIII скликання Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області «Про відмову гр. ОСОБА_1 у наданні у власність земельної ділянки» від 07.09.2017 №52 було втретє відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 та наданні у власність зазначеної земельної ділянки у зв`язку з невідповідністю категорії земельної ділянки генеральному плану села Софіївська Борщагівка, яким зазначена земельна ділянка віднесена до земель житлової та громадської забудови.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
24. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спірне рішення є протиправним, оскільки воно не містить жодних обґрунтувань відмови та за змістом є аналогічним рішенню, яке було скасоване постановою Києво-Святошинського районного суду від 01.08.2016 у справі №369/1989/16а.
25. Відповідач, Софіївсько-Борщагівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначила, що приймаючи рішення №52 від 07.09.2017, діяла законно та в межах своїх повноважень.
Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється у відповідності до генерального плану населеного пункту та іншої містобудівної документації, яка є в свою чергу підставою для визначення цільового призначення земельної ділянки та їх функціонального розподілу. Виключно генеральний план села є підставою для встановлення цільового та функціонального призначення земельних ділянок житлової та громадської забудови і гарантує подальше неухильне дотримання генерального плану під час використання території сільською радою, в тому числі у випадках відведення земельної ділянки у власність чи користування фізичним особам.
Якщо генеральним планом села визначено цільове та функціональне призначення земельної ділянки, як землі громадської та житлової забудови, така земельна ділянка не може бути передана для сільськогосподарського призначення, видом цільового використання якого є ведення особистого селянського господарства. Не може бути змінено цільове призначення землі всупереч даним генерального плану села без внесення відповідних змін до нього та іншої містобудівної документації, оскільки таке рішення суб`єкта владних повноважень буде суперечити вимогам ст. ст. 38, 39 ЗК України.
У зв`язку з цим, відповідач вважав, що спірне рішення є правомірним та обґрунтованим.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
26. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновків, що відповідно до ст. 122 ЗК України прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування, у цьому випадку - сільської ради.
При цьому на підставі ч. 9 ст. 118 ЗК України сільська рада зобов`язана прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність у двотижневий строк із дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідач тричі необґрунтовано відмовляв позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_1 та зобов`язаний прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
27. У касаційній скарзі відповідач не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій. Зазначає про неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права. Розглянувши повторно подані позивачем заяви та матеріали, відповідач прийняв обґрунтоване рішення про відмову у затверджені проекту землеустрою, адже використання земель житлової та громадської забудови здійснюється у відповідності до генерального плану населеного пункту та іншої містобудівної документації, яка є в свою чергу підставою для визначення цільового призначення земельної ділянки.
Також відповідач покликається на втручання судів попередніх інстанцій у його дискреційні повноваження у зв`язку із задоволенням судами попередніх інстанцій вимоги прийняти конкретне рішення.
28. У відзиві позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення. Відповідач тричі протиправно та необґрунтовано відмовив позивачу у затвердженні проекту землеустрою. Позивач надав всі передбачені законодавством документи і відповідач не мав законних підстав для відмови.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
29. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов такого висновку.
30. Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
31. Частиною 6 ст. 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
32. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (ч.7 ст.118 ЗК України).
33. Частиною 8 ст. 118 ЗК України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
34. Відповідно до ч. 1 ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
35. Згідно зі ст. 25 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 №858-IV (далі - Закон №858-IV) документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації, в тому числі у вигляді проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
36. Статтею 30 Закону №858-IV передбачено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.
37. У свою чергу, частиною 1 ст. 186-1 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
38. Відповідно до ч. 4 ст. 186-1 ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
39. Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері (ч. 5 ст. 186-1 ЗК України).
40. Згідно з ч. 6 ст. 186-1 ЗК України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
41. Відповідно до ч. 9 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
42. Тобто єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Результат розгляду з питань затвердження проекту землеустрою оформлюється відповідним органом у формі рішення, що прямо передбачено частиною 9 статті 118 ЗК України.
43. Інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України норми цього Кодексу не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.
44. Аналогічний висновок щодо застосування норм права неодноразово викладений у постановах Верховного Суду, зокрема, від 24.01.2020 у справі №316/979/18, від 27.01.2021 у справі № 560/1334/19, від 01.02.2021 у справі №560/1282/19, від 16.09.2021 у справі № 260/18/19, від 10.06.2021 у справі № 240/4964/18, від 07.04.2021 у справі №540/2813/19, від 10.03.2021 у справі № 240/82/19, від 04.03.2021 у справі № П/811/968/18, від 15.06.2021 у справі № 818/1905/17 та від 29.11.2021 у справі № 480/1910/19, і Суд не вбачає підстав для відступу від нього.
45. Судами попередніх інстанцій було встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки був погоджений відповідними органами.
46. Крім того, суди першої та апеляційної інстанції встановили, що постановою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 01.08.2016 у справі №369/1989/16-а було задоволено позов ОСОБА_1 до Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, визнано незаконною відмову Софіїїсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області у затвердженні проекту землеустрою, визнано незаконним та скасовано рішення Софіїїсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області №56 від 10.07.2015 25 сесії 7 скликання «Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1 та наданні у власність зазначеної земельної ділянки», зобов`язано розглянути на засіданні сесії подані позивачем заяви м про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку та строки, передбачені Земельним кодексом України.
47. Підставою для прийняття вищезазначеного рішення відповідача від 10.07.2015 була також невідповідність категорії земельної ділянки генеральному плану с. Софіївська Борщагівка, яким зазначена земельна ділянка віднесена до земель житлової та громадської забудови.
48. У справі №369/1989/16-а суд дійшов висновку, що чинне земельне законодавство не надає право органу місцевого самоврядування при затвердженні проекту землеустрою на відмову, посилання відповідача на невідповідність генеральному плану можливе лише при наданні згоди на розробку проекту землеустрою, а не при його затвердженні.
49. Згідно з п. 9 ч. 2 ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є обов`язковість судового рішення.
50. Відповідно до ст. 14 КАС України судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
51. Після вищезгаданого рішення у справі №369/1989/16-а оскаржуваним рішенням 15 сесії VIII скликання Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області «Про відмову гр. ОСОБА_1 у наданні у власність земельної ділянки» від 07.09.2017 №52 було втретє відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою. Причиною відмови, не зважаючи на висновки суду, знову зазначено невідповідність категорії земельної ділянки генеральному плану села Софіївська Борщагівка, за яким земельну ділянку віднесено до земель житлової та громадської забудови.
52. Таким чином, рішення відповідача від 07.09.2017 №52 не відповідає постанові Києво-Святошинського районного суду Київської області від 01.08.2016 у справі №369/1989/16-а і свідчить про її невиконання.
53. Така поведінка відповідача суперечить принципу юридичної визначеності: коли суди остаточно вирішили питання, їхнє рішення не може ставитися під сумнів (рішення суду у справі «Брумареску проти Румунії» [ВП], №28342/95, п.61, ECHR1999-VII)».
54. Враховуючи зазначене, відповідач протиправно відмовив позивачу у затвердженні проекту землеустрою через підставу, яка вже була визнана незаконною в судовому порядку.
55. З огляду на це, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо протиправності оскаржуваного рішення відповідача.
56. Стосовно позовних вимог про зобов`язання відповідача розглянути повторно на пленарному засіданні сесії подані поштою заяви ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та прийняти належне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, Суд зазначає таке.
57. Дискреційними повноваженнями є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може". У такому випадку дійсно суд не може зобов`язати суб`єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде правомірним, а тому це не порушує будь-чиїх прав.
58. Натомість, у цій справі, відповідач помилково вважає свої повноваження дискреційними, оскільки у разі настання визначених законодавством умов, відповідач зобов`язаний до вчинення конкретних дій -прийняти рішення про задоволення заяви. Підставою для відмови у задоволенні заяви позивача можуть бути лише визначені законом обставини. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд - розглянути заяву, або ж ні; прийняти рішення про задоволення заяви, або ж рішення про відмову у її задоволенні. Визначальним є те, що у кожному конкретному випадку звернення особи із заявою, з урахуванням фактичних обставин, згідно з законом існує лише один правомірний варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.
59. Зобов`язання позивача прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи. Дійсно, у випадку невиконання обов`язку відповідачем, за наявності визначених законом умов, у суду виникають підстави для ефективного захисту порушеного права позивача шляхом, зокрема, зобов`язання відповідача вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права, або шляхом зобов`язання прийняти рішення.
60. Однак як і будь-який інших спосіб захисту, зобов`язання відповідача прийняти рішення може бути застосовано судом за наявності необхідних та достатніх для цього підстав.
61. Як зазначено вище, наведена відповідачем у рішенні від 07.09.2017 №52 підстава для відмови у затвердженні проекту вже була оцінена судом як протиправна у постанові Києво-Святошинського районного суду Київської області від 01.08.2016 у справі №369/1989/16-а. Оскільки інших законних підстав для відмови відповідач не навів, а суди таких не встановили, суди дійшли обґрунтованого висновку, що у відповідача відсутні повноваження діяти на власний розсуд. Отже і відсутні перешкоди у прийнятті рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.
62. Обраний судами першої та апеляційної інстанцій спосіб захисту порушеного права відповідає положенням пункту 4 статті 245 КАС України є належним та ефективним, забезпечує позитивне вирішення його питання без невиправданих зволікань.
63. Відповідно до ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст. 328, 342, 343, 349, 350, 355, 356 КАС України, Суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Софіївсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2019 року у справі №369/2390/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя А.А. Єзеров
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2022 |
Оприлюднено | 14.09.2022 |
Номер документу | 106215391 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Кравчук В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні