Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 695/1475/21
номер провадження 2-о/695/9/22
13 вересня 2022 року м. Золотоноша
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області в складі:
головуючого судді Середи Л.В.
за участю:
секретаря Оніщенко Н.В.
прокурора Походенка В.В.
розглянувши в судовому засіданні в приміщенні суду в м. Золотоноша цивільну справу за заявою керівника Золотоніської окружної прокуратури поданої в інтересах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області про визнання майна безхазяйним в порядку ст. 137 ЦК Української РСР,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Золотоніської окружної прокуратури звернувся до Золотоніського міськрайонного суду із заявою, поданою в інтересах Новодмитрівської сільської ради про визнання майна безхазяйним в порядку ст. 137 ЦК Української РСР.
Свої вимоги заявник мотивує тим, що 09.06.2020 року до прокуратури надійшло повідомлення від Ковтунівської сільської ради про те, що на баланс Ковтунівської сільської ради від ліквідованого КСГП «Промінь» не передано дитячий садочок, що знаходиться в с. Ковтуни Золотоніського району. За даними КП «ЧООБТІ» від 12.01.2021 за № 1 інвентаризаційна справа на дитячий садочок в с. Ковтуни Золотоніського району не зареєстрована.
Старостою с. Ковтуни Новодмитрівської сільської ради в інформації від 09.03.2021 за № 24, вказано, що дитячий садочок на території с. Ковтуни побудований орієнтовно у 1968 році Колгоспом «Імені Ілліча», що у подальшому перейменований у КСГП «Промінь», загальна площа двоповерхового садочку 707,8 м.кв., правовстановлюючі документи на нього сільській раді не передавались, даний об`єкт не відноситься до об`єктів державної власності, однак як об`єкт соціальної інфраструктури мав бути переданий Ковтунівській сільській раді, однак через відсутність документів його не було передано.
Статтею 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» визначено, що ліквідація та реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) підприємства провадяться за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених) його членів або за рішенням суду. При цьому об`єкти соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарські меліоративні системи підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств - правонаступників, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до змісту абз. 2 п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 № 1060 «Про поетапну передачу у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, сільськогосподарських, переробних та обслуговуючих підприємств, установ іорганізацій агропромислового комплексу, заснованих на колективній та інших формах недержавної власності» передачі у комунальну власність підлягають дитячі дошкільні заклади, школи та інші заклади освіти, табори для відпочинку і оздоровлення дітей, об`єкти культури та аматорського спорту, приміщення будинків-інтернатів для престарілих та інвалідів, об`єкти охорони здоров`я і побуту.
Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.1996 № 1060 встановлено, що об`єкти соціальної сфери та житлового фонду разом з об`єктами інженерної інфраструктури підприємств, установ і організацій агропромислового комплексу, заснованих на колективній та інших формах недержавної власності, за рішенням загальних зборів членів підприємства чи зборів уповноважених колективних сільськогосподарських підприємств або за рішенням органів, уповноважених розпоряджатися майном підприємств інших форм недержавної власності, передаються безоплатно у комунальну власність відповідних адміністративно-територіальних одиниць (за згодою органів місцевого самоврядування).
На даний час Ковтунівська сільська рада, на території якої знаходиться дитячий садочок (код ЄДРПОУ 34117380), перебуває на стадії припинення у зв`язку з децентралізацією та її приєднанням до Новодмитрівської сільської ради.
Відповідно до п.,п. 6, 7 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди. Під час проведення реорганізації юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою.
Таким чином Новодмитрівська сільська рада (код ЄДРПОУ 26323373) є правонаступником прав та обов`язків Ковтунівської сільської ради.
Водночас будь-які правовстановлюючі документи на дитячий садочок в с. Ковтуни в Золотоніському відділку КП «ЧООБТІ» відсутні.
Також зазначає, що вказаний дитячий садочок при наявності правовстановлюючих документів повинен був бути переданий територіальній громаді с. Ковтуни за ст. 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство», однак дану норму виконати не можливо у зв`язку з тим, що дитячий садочок побудований в 1968 році колгоспом «Імені Ілліча» (було перейменовано 04.02.1993 в КСГП «Промінь») без будь якої реєстрації документів.
Згідно з ч. 3 ст. 5 ЦК України (2003) якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Цивільного Кодексу України від 16.01.2003 діючий Цивільний кодекс застосовується до цивільних відносин, що виникли після набрання ним чинності. Таким чином суд виходить з того, що до вказаних правовідносин повинно бути застосовано положення Цивільного Кодексу Української PCP.
Відповідно до ч. 1 ст. 137 ЦК УРСР майно, яке не має власника або власник якого невідомий (безхазяйне майно), надходить у власність держави за рішенням виконавчого комітету районної, міської Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу.
Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» (в редакції станом на 21.05.1997) територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Отже, Ковтунівська сільська рада була державним органом, який уповноважений був взяти приміщення дитячого садочку на баланс, але вона не вчинила жодних дій для переходу його у власність держави, таким чином, майно не має власника.
Відповідно до ч. 3 та ч. 4 ст. 137 ЦК УРСР заява про визнання майна безхазяйним може бути подана не раніше як через один рік після прийняття майна на облік відповідним фінансовим органом або виконавчим комітетом селищної, сільської Ради народних депутатів. Порядок виявлення та обліку безхазяйного майна визначається Міністерством фінансів Української PCP.
На сьогодні Інструкція про порядок виявлення та обліку безхазяйного майна Мінфіну України від 17.12.1987 № 112, яка діяла на момент виникнення правовідносин у 1999 році, й момент коли майно садочку стало безхазяйним, втратила чинність 22.06.2004. За вказаною Інструкцією (п.1 та п. 2) 1. обов`язки по виявленню та обліку безхазяйного майна, а також вжиття заходів до його охорони покладались на фінансові органи, таке майно надходило у власність держави за рішенням виконавчого комітету районної (міської) Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу.
Наказом Мінфіну України від 22.06.2004 № 417 „Про визнання такою, що втратила чинність, Інструкції Міністерства фінансів Української PCP від 17 грудня 1987 р. № 112 „Про порядок виявлення та обліку безхазяйного майна визначено, що Інструкція втратила чинність у зв`язку із прийняттям Цивільного кодексу України (435-15).
Оскільки законодавство, повноваження органів і процедура визнання майна безхазяйним змінились, з метою захисту економічних інтересів Держави вбачається за необхідне визнати майно дитячого садочку безхазяйним майном і передати його суб`єкту права комунальної власності на об`єкти соціально сфери Новодмитрівській сільській раді у судовому порядку.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України однією із функцій органів прокуратури України є представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 ЦПК України у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Зі змісту ч. 4 ст. 56 ЦПК України випливає, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно зі ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Вирішуючи питання про справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної фізичної чи юридичної особи, Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі «Трегубенко проти України» від 02.11.2004 категорично ствердив, що «правильне застосування законодавства незаперечно становить «суспільний інтерес».
У виниклих правовідносинах зачіпаються інтереси значної кількості жителів Новодмитрівської сільської ради у т.ч. 34 дітей дошкільного віку на своєчасне та повне забезпечення належними умовами для проведення дозвілля.
У зв`язку з цим, звертаючись до суду із заявою про визнання приміщення дитячого садочку с. Ковтуни Золотоніського району безхазяйним майном прокурор, шляхом подачі даної позовної заяви, реалізує свої представницькі повноваження у сфері охорони майна власності територіальної громади та захисту конституційних прав територіальної громади визначених у розрізі змісту ст. 41 Конституції України, за якою кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права комунальної власності відповідно до закону.
Відповідно до п. 5.6 постанови Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18 зазначено, що представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому, прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.
Водночас, протягом тривалого часу ні Ковтунівською, ні на даний час її правонаступником Новодмитрівською сільською радою жодні заходи не вживаються, через обмежені фінансові можливості для сплати судового збору, що унеможливлює її звернення до суду з вказаним позовом.
Також вказує, що звертаючись до суду з даним позовом, прокурор прагне не лише забезпечити правильне застосування законодавства України: Конституції України, як основного закону держави, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», але й ст.,ст. 18, 29, 33, 63 Закону України «Про освіту», ч.,ч. 4, 5 ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту» захистити інтереси дітей Новодмитрівської територіальної громади.
За таких обставин керівник Золотоніської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Новодмитрівської сільської ради із заявою про визнання майна безхазяйним.
У судовому засіданні прокурор Походенко В.В. вимоги вказаної заяви про визнання майна безхазяйним підтримав повністю та надав пояснення аналогічні поясненням викладеним у вказаній заяві.
Представник Новодмитрівської сільської ради в судове засідання не з`явився, однак скерував на адресу суду заяву за вих. №922 від 12.09.2022 року, згідно з якою представник сільської ради заявлені прокурором вимоги підтримав та просив розгляд справи здійснювати за відсутності представника сільради.
Суд, заслухавши думку прокурора, вивчивши матеріали справи та дослідивши докази, вважає, що заява підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з ч. 3 ст. 5 ЦК України (2003) якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Цивільного Кодексу України від 16.01.2003 діючий Цивільний кодекс застосовується до цивільних відносин, що виникли після набрання ним чинності. Таким чином суд виходить з того, що до вказаних правовідносин повинно бути застосовано положення Цивільного Кодексу Української PCP.
Відповідно до ч. 1 ст. 137 ЦК УРСР майно, яке не має власника або власник якого невідомий (безхазяйне майно), надходить у власність держави за рішенням виконавчого комітету районної, міської Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу.
Відповідно до ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» (в редакції станом на 21.05.1997) територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Отже, Ковтунівська сільська рада була державним органом, який уповноважений був взяти приміщення дитячого садочку на баланс, але вона не вчинила жодних дій для переходу його у власність держави, таким чином, майно не має власника.
Враховуючи, що вказана сільська рада, яка на час виникнення зазначених правовідносин, була державним органом, який уповноважений взяти нерухоме майно на баланс, не вчинила жодних дій для переходу зазначеного майна у власність держави, а законодавство, повноваження органів та процедура визнання майна безхазяйним змінились, вбачається неможливість захисту інтересів держави іншим чином, а тому прокурор правомірно та у відповідності до ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» звернувся до суду із вказаною вище заявою.
Відповідно до повідомлення виконкому Ковтунівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області від 26.05.2020 троку за вих. № 186/02-35 об`єкт соціальної інфраструктури у сферу дошкільної освіти (садочок), що розташований на теритрії с. Ковтуни після реорганізації колгоспу не був переданий на баланс сільської ради.
За інформацією директора Комунального підприємства «Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» від 12.01.2021 року за вих. № 1 інвентаризаційна справа на дитячий садочок за адресою: с. Ковтуни Золотоніського району Черкаської області в архіві відділку не зареєстрована.
Згідно з повідомленням старости сіл Ковтуни, Мицалівка Новодмитрівської сільської ради від 09.03.2021 року за вих. № 24 та сільського голови Новодмитрівської сільської ради від 09.03.2021 року за вих. № 287 дитячий садок, що знаходиться на території АДРЕСА_1 (двоповерхове приміщення) побудований колгоспом ім. Ілліча (відповідно до протоколу № 1 від 04.02.1993 року перейменований в КСГП «Промінь») орієнтовно у 1968 році, загальною площею 707.8 кв. м. Правовстановлюючі документи на нього сільській раді не передавались, даний об`єкт не відноситься до об`єктів державної власності, однак як об`єкт соціальної інфраструктури мав бути переданий Ковтунівській сільській раді під час ліквідації КСГП «Промінь», через відсутність документів сільрадою даний об`єкт не було прийнято на баланс. На даний час по сільській раді рахується 34 дитини дошкільного віку.
Відповідно доп.,п.6,7ст.8Закону України«Про добровільнеоб`єднання територіальнихгромад» реорганізаціяюридичних осіб-сільських,селищних,міських радта їхніхвиконавчих комітетіву випадках,передбачених цимЗаконом,здійснюється безповідомлення пронеї органу,що здійснюєдержавну реєстрацію,а такожбез збираннявимог кредиторів,отримання їхньоїзгоди.Під часпроведення реорганізаціїюридичних осіб-сільських,селищних,міських радта їхніхвиконавчих комітетівповноваження зуправління справамитаких юридичнихосіб здійснюєсільський,селищний,міський голова,обраний об`єднаноютериторіальною громадою.
Таким чином Новодмитрівська сільська рада (код ЄДРПОУ 26323373) є правонаступником прав та обов`язків Ковтунівської сільської ради.
Відповідно до Акту обстеження нерухомого майна від 11.03.2021 року комісією Новодмитрівської сільської ради було проведено обстеження приміщення безхазяйного нерухомого майна, яке знаходиться на території Новодмитрівської ОТГ за адресою: АДРЕСА_1 , та встановлено, що даний об`єкт має два поверхи, загальна площа приміщень 707.8 кв. м, стіни цегляні, мають тріщини, віконні пройми частково відсутні, покрівля має тріщини в асбофанері і затікання, покрівля підлоги частково відсутня.
Згідно з оголошенням у газеті «Вісник Золотоніщини» № 11 від 18.03 2021 року Новодмитрівська сільська рада повідомляє про виявлення та взяття на облік безхазайного нерухомого майна: приміщення дитячого садка за адресою: АДРЕСА_1 . Власника вказаного майна з підтверджуючими документами сільрада просить звернутись до неї з метою зняття з обліку протягом року з дня опублікування цього оголошення
Відповідно до ст. 58 Конституції України - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень ЦК України, Цивільний кодекс України (2003) застосовується до цивільних відносин, що виникли після набрання ним чинності.
Отже, суд виходить з того, що до вказаних правовідносин слід застосувати положення Цивільного кодексу УРСР.
Відповідно до ч.,ч. 1,3 ст. 137 ЦК УРСР майно, яке не має власника або власник якого невідомий (безхазяйне майно), надходить у власність держави за рішенням виконавчого комітету районного, міської Ради народних депутатів, винесеним за заявою фінансового органу. Заява про визнання майна безхазяйним може бути подана не раніше як через один рік після прийняття майна на облік відповідним фінансовим органом або виконавчим комітетом селищної, сільської Ради народних депутатів.
Відповідно до ст. 3 ЦПК України у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатись органи та особи, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб, або державні та суспільні інтереси.
Згідно із ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Отже, органом уповноваженим захищати інтереси держави у спірних правовідносинах є Новодмитрівська сільська рада Золотоніського району з огляду на норми ст. 31 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство», ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» та ч.,ч. 1, 3 ст. 137 ЦК УРСР .
Водночас внаслідок бездіяльності Новодмитрівської сільської ради майно, яке має використовуватися в освітніх цілях, руйнується, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України покладає на органи прокуратури обов`язок здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом пред`явлення та підтримання даного позову.
Таким чином, у зазначеному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес.
Аналіз ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» дає підстави стверджувати, що прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту інтересів держави або здійснює його неналежно.
«Здійснення захисту неналежним чином» виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
«Неналежність» захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який, серед іншого, включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Аналогічна позиція викладена в ухвалі Верховного Суду у справі №822/1169/17 від 19.07.2018.
Невизначеність правового статусу вказаного нерухомого майна, неврегульованість законодавства, відсутність повноважень органів, які мали б здійснювати облік безхазяйного майна та процедура визнання такого майна безхазяйним, не дає змоги використовувати його за призначенням чи органу місцевого самоврядування передати в користування чи самому користуватися з метою наповнення місцевого бюджету для забезпечення виконання власних та делегованих функцій.
Враховуючи, що на час розгляду справи в суді, як вже зазначалося вище не передбачений порядок передачі безхазяйного майна у власність держави, суд вважає, що є всі підстави визнати його безхазяйним та передати у власність територіальної громади в особі Новодмитрівської сільської ради, яка відповідно до ст.,ст. 2, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» представляє територіальну громаду.
Керуючись ст. 14 Конституції України, ст. 5 ЦПК України, ст.,ст. 137, 549, 555 ЦК Української РСР, ст.,ст. 212-215, 270, 272, 273 ЦПК України, -
ВИРІШИВ:
Заяву керівника Золотоніської окружної прокуратури поданої в інтересах Новодмитрівської сільської ради про визнання майна безхазяйним в порядку ст. 137 ЦК Української РСР задовольнити.
Визнати приміщення дитячого садка по АДРЕСА_1 , загальною площею 707.8 кв. м, безхазяйним майном та передати його у власність Новодмитрівської територіальної громади Золотоніського району Черкаської області в особі Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.
Рішення може бути оскаржене до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя: Середа Л.В.
Суд | Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2022 |
Оприлюднено | 16.09.2022 |
Номер документу | 106236010 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність |
Цивільне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Середа Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні