Рішення
від 12.09.2022 по справі 906/301/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" вересня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/301/22

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Тимошенка О.М.

секретар судового засідання : Смоляк Л.Г.

за участю представників сторін:

від позивача: Целуєв Д.О. (довіреність №08/4866 від 20.07.21)

від відповідача: не з`явився

розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Акціонерного товариства "Житомиробленерго"

до Комунального підприємства "Озерне" Новогуйвинської селищної ради

про стягнення 6837,42 грн.

Зміст позовних вимог та заперечень.

Позивачем пред`явлено позов про стягнення на його користь з відповідача 6837,42грн. на відшкодування вартості пошкодженого майна позивача та відновлювальних робіт.

Позовні вимоги грунтуються на тому, що 07.02.2021 року працівниками АТ "Житомиробленерго" Зарічанський РЕМ, було зафіксовано пошкодження залізобетонної опори №4 повітряної лінії 0,4кВ від ЗТП- 869 смт Озерне та встановлено, що пошкодження повітряної лінії було здійснено комунальним підприємством "Озерне" Новогуйвинської селещної ради під час проведення робіт з розкриття грунту в охоронній зоні повітряної лінії для ремонту теплової мережі.

У відзиві на позовну заяву від 10.06.22 (а.с.32) Комунальне підприємство "Озерне" Новогуйвинської селищної ради позовні вимоги не визнало. Заперечення відповідача грунтуються на тому, що відповідач не проводив ремонтні роботи у охоронній зоні електричної мережі ПЛ 0,4кВ від ЗТП- 869 "Озерне", оскільки 07.02.21 відповідач проводив аварійно-ремонтні роботи на ділянці магістральної теплової мережі за адресою: смт.Озерне, вул.Авіаційна, навпроти будинку №3 у межах охоронної зони цієї мережі; позивачем не надано доказів відведення йому земельної ділянки для розміщення об`єктів передачі електричної енергії під ПЛ 0,4кВ від ЗТП- 869 "Озерне" в місці проведення відповідачем ремонтних робіт; розміщення в межах охоронної зони теплової мережі будь-яких об`єктів, що можуть порушити стабільну роботу об`єктів теплових мереж або перешкоджають виконанню планових, аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт, заборонено; Акт від 07.02.21 складено у відсутності представника відповідача, що позбавило відповідача подати свої заперечення; акт не містить інформації , яким шляхом відбулося пошкодження опори електропередачі; з доданих позивачем роздруківок убачається, що опора електропередачі перебуває у межах охоронної зони теплової мережі.

У відповіді на відзив від 17.06.22 (а.с.45) Акціонерне товариство "Житомиробленерго" зазначило, що комунальне підприємство не зверталося до АТ "Житомиробленерго" Зарічанський РЕМ за письмовою згодою на виконання ремонтних робіт у межах спеціальних зон об`єктів енергетики, що є порушенням ст.32 ч.5 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон електричних об`єктів"; подані фотографії підтверджують факт завдання збитків позивачу; план розміщення ліній електропередач був погоджений Новогуйвинською селищною радою.

У запереченнях на відповідь на відзив позивача (а.с.50) Комунальне підприємство "Озерне" Новогуйвинської селищної ради зазначило, що ремонтні роботи 07.02.21 здійснювались виключно у охоронній зоні магістральної теплової мережі смт.Озерне, яка перебуває на балансі самого відповідача, тому немає необхідності отримувати дозвіл для виконання робіт у межах охоронних зон теплової мережі; на доданих роздруківках фотографій відсутні дата і час, що ставить під сумнів відношення цих фото до вказаних у позовній заяві подій.

Рух справи.

19.05.22 до суду надійшла вказана позовна заява.

Ухвалою від 20.05.2022 позовну заяву залишено без руху, у зв`язку з допущеними недоліками в її оформленні та надано строк для їх усунення.

Позивач у встановлений судом строк недоліки усунув.

Ухвалою від 27.05.22 суд відкрив провадження у справі №906/301/22 за вказаною позовною заявою та вирішив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи.

Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін від учасників справи до суду не надходило.

Відповідач отримав вказану ухвалу 02.06.22, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення кореспонденції (а.с.31).

13.06.22 до суду надійшов відзив на позовну заяву (а.с.32).

17.06.22 до суду надійшла відповідь на відзив (а.с.45).

29.06.22 до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив (а.с.50).

Ухвалою від 20.07.22 суд вирішив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням учасників справи та призначив судове засідання на 02.08.22.

Відповідач свого представника в судове засідання не направив. 02.08.22 до суду надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляду справи , у зв`язку з перебуванням адвоката відповідача у відпустці та необхідністю подати документи, які мають значення для справи (а.с.58).

У судовому засіданні 02.08.22 ухвалено відкласти розгляд справи на 13.09.22.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Відповідач свого представника в судове засідання не направив. 13.09.22 до суду надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляду справи, у зв`язку із закінченням терміну дії довіреності адвоката Руденка М.В. 03.08.22, видачу нової довіреності 12.09.22 адвокату та необхідністю ознайомитися з матеріалами справи.

Відповідно до ст.43 ч.1 ГПК України, учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.

Відповідно до ст.42 ч.2 ГПК України, учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

Суд відхиляє клопотання відповідача, вважає, що відповідач не добросовісно користується своїми правами наданими йому ст.42 ГПК України, оскільки відповідач жодного разу не направив свого представника для участі в судовому засіданні, у адвоката було достатньо часу для ознайомлення з матеріалами справи , позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву від 10.06.22 (а.с.32) та у запереченнях на відповідь на відзив (а.с.50), повторна неявка відповідача не перешкоджає розгляду справи не залежно від причин неявки.

Встановлені судом обставини.

07.02.2021 року працівниками АТ "ЖИТОМИРОБЛЕНЕРГО" ЗАРІЧАНСЬКИЙ РЕМ, було зафіксовано пошкодження залізобетонної опори №4 повітряної лінії 0,4кВ від ЗТП- 869 смт. Озерне (а.с.6).

Персоналом АТ "Житомиробленерго" Зарічанським РЕМ було встановлено, що пошкоджений повітряної лінії було здійснено комунальним підприємством "Озерне" Новогуйвинської селещної ради під час проведення робіт з розкриття грунту в охоронній зоні повітряної лінії для ремонту теплової мережі.

Для відновлення повітряної лінії, яка була пошкоджена 07.02.2021 року, АТ "Житомиробленерго" Зарічанський РЕМ провів ремонтні роботи. Вартість пошкодженого майна та відновлювальних робіт, згідно кошторису та акту виконаних робіт становить - 6837,42грн. (а.с.10-13).

12.02.2021 року позивач надіслав на адресу відповідача претензію за вих. №433 від 11.02.21 року з вимогою про відшкодування збитків у розмірі 6837,42 грн.(а.с.14), яку відповідач залишив без відповіді та задоволення.

Висновки суду та норми права.

Відповідно до статті 76 Земельного кодексу України , землями енергетичної системи визначаються землі надані під електрогенеруючі об`єкти (атомні, теплові, гідроелектростанції, електростанції з використанням енергії вітру і сонця та інших джерел), під об`єкти транспортування електроенергії до користувача. Землі енергетичної системи можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. У здовж повітряних і підземних кабельних ліній електропередач встановлюються охоронні зони.

Частиною 2 стаття 112 Земельного кодексу України, встановлено, що охоронні зони створюються: уздовж ліній зв`язку, електропередачі для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти. Правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.

Відповідно до ч. 1 ст.18 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон електричних об`єктів" № 2480-VІ від 09.07.2010 (далі - Закон № 2480-VІ) для забезпечення надійної експлуатації та охорони енергогенеруючих об`єктів передачі електричної та теплової енергії, а також безпеки населення і охорони навколишнього природного середовища встановлюються спеціальні зони об`єктів енергетики "охоронні зони".

За ч.І ст.22 Закону №2480-VІ охоронні зони об`єктів енергетики встановлюються вздовж повітряних та кабельних ліній електропередачі та навколо електростанцій, електропідстанцій, струмопроводів і пристроїв, для забезпечення нормальних умов експлуатації об`єктів енергетики, запобігання ушкодженню, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти.

Розмір охоронних зон уздовж повітряних ліній електропередачі - у вигляді земельної ділянки і повітряного простору, обмежених вертикальними площинами, що віддалені по обидві сторони лінії від крайніх проводів за умови невідхиленого їх положення на відстані від 1 до 10 метра ( п. 5 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою КМУ від 04,03.1997 № 2091).

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Закону № 2480-VІ власникам і користувачам земельних ділянок, фізичним та юридичним особам у межах спеціальних зон об`єктів енергетики без письмової згоди підприємств енергетики, у віданні яких перебувають ці мережі, а також без присутності їх представника забороняється виконувати земляні, будівельні та інші роботи, що можуть призвести до порушення безаварійного функціонування об`єктів електричних мереж.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону № 2480-VІ фізичні та юридичні особи, власники та користувачі земельних ділянок при провадженні господарської та іншої діяльності (вчиненні дій) на землях охоронних зон об`єктів енергетики зобов`язані дотримуватися спеціального режиму їх використання, обмежень та обтяжень, встановлених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами.

Частинами 1-3 ст. 36 Закону № 2480-VІ передбачено, що юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон об`єктів енергетики, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування заподіяної шкоди. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон об`єктів енергетики, підлягає відшкодуванню в порядку, встановленому законодавством.

Відповідно до п. 1 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою КМУ від 04.03.1997 № 209 (далі - Правила) встановлено, що вони запроваджуються з метою забезпечення збереження електричних мереж, створення належних умов їх експлуатації та запобігання нещасним випадкам від впливу електричного струму і використовуються у разі проектування, будівництва та експлуатації електричних мереж, а також під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж.

Електричними мережами, які підлягають охороні згідно з Правилами, вважаються трансформаторні підстанції, розподільні пункти і пристрої, струмопроводи, повітряні лінії електропередачі, підземні і підводні кабельні лінії електропередачі та споруди, які до них належать.

Відповідно до п. 3 Умов проведення робіт у межах охоронних зон електричних мереж, додатку вказаних Правил, встановлено, що підприємства, установи, організації, окремі громадяни, що мають намір виконувати роботи у межах охоронних зон електричних мереж, повинні не пізніше як за три доби повідомити про це енергопідприємство за умови своєчасного одержання письмового дозволу від нього на виконання цих робіт за формами, наведеними у додатках № 1. 2 до цих Умов.

Відповідач не звертався до позивача за відповідним дозволом та не повідомляв про заплановані роботи у межах охоронних зон електричних мереж.

Разом з тим, у відзиві на позовну заяву відповідач зазначив, що 01.10.2007 року, Новогуйвинською селищною радою Житомирського району Житомирської області, Відповідачу були передані на баланс інженерні мережі військового містечка №84 смт. Озерне, в тому числі зовнішні теплові мережі 1937-1984 років побудови. 07.02.2021 року відповідач проводив аварійно-ремонтні роботи на ділянці магістральної теплової мережім за адресою: смт. Озерне по вул. Авіаційна, навпроти будинку № 3, у межах охоронної зони цієї мережі.

Відповідно до Закону України "Про теплопостачання", Закону України "Про трубопровідний транспорт", відповідно до п. 3.6 ДБН В.2.5-39:2008 "Теплові мережі", затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 09.12.2008 р. №568 (чинні з 2009-01-07 ), охоронна зона теплових мереж - землі вздовж теплових мереж для забезпечення нормальних умов їх екстуатації, запобігання ушкодженню, а також для зменшення їх негативного впливу на людей, суміжні землі, природні об`єкти та довкілля.

Порядок охорони магістральних трубопроводів визначається Правилами охорони магістральних трубопроводів, затвердженими постановою Кабінетом Міністрів України від 16.11.2002 № 1747 (надалі правила), згідно з якими для охорони об`єктів магістрального трубопровідного транспорту зважаючи на їх стратегічне значення та потенційну небезпеку здійснюються такі заходи: установлення охоронних зон для діючих та тимчасово законсервованих об`єктів; установлення обмежень на розміщення в охоронних зонах будівель, споруд, комунікацій і на провадження господарської діяльності у цих зонах (п.4 Порядку).

Відповідно до п. 12 Правил, будівельні, ремонтні, земляні, геологорозвідувальні, бурові підривні гірничі, землечерпальні та поглиблювальні роботи на земельних ділянках розташованих у межах охоронних зон, у місцях, де магістральні трубопроводи проходят через ріки, водойми та болота, торфорозробка та організація кар`єрів для добування корисни копалин проводяться лише за письмовою згодою підприємств магістральног трубопровідного транспорту та відповідних органів державного нагляду і контролю.

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів", охоронні зони магістральних теплових мереж встановлюються уздовж наземних, надземних і підземних трубопроводів у вигляді території, що віддалена на певну відстань по обидва боки від крайніх елементів конструкції теплових мереж та по периметру наземних споруд на визначеній відстані. Розмір охоронних зон магістральних теплових мереж визначається паралельними прямими по обидва боки від крайніх елементів трубопроводів та навколо інших об`єктів магістральної тепломережі на відстані від 3,0 до 5,0 метра.

У межах охоронних зон магістральних теплових мереж забороняється виконувати будь-які дії, що можуть порушити стабільну роботу об`єктів теплових мереж спричинити їх пошкодження, нещасні випадки або перешкоджають виконанню планових, аварійно-рятувальних та відновлювальних робіт.

Відповідач заперечив правомірність розміщення лінії електропередачі позивача у охоронній зоні магістральної теплової мережі, що перебувають на балансі відповідача та відповідно виключив можливість покладення відповідальності на відповідача за пошкодження лінії електропередачі позивача в зоні магістральних теплових мереж, у зв`язку з проведенням аварійно-ремонтних робіт цих мереж.

Згідно із ч.5 ст. 17 Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об`єктів", проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення об`єкта енергетики, для якого встановлюється спеціальна зона, погоджується лише із власниками чи постійними користувачами земельних ділянок, що знаходяться в межах зазначеної зони.

У відповідності з ч.5 п.4 Правил охорони магістральних трубопроводів, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2002 № 1747, для охорони об`єктів магістрального трубопровідного транспорту зважаючи на їх стратегічне значення та потенційну небезпеку установлені обмеження на розміщення в охоронних зонах будівель, споруд, комунікацій і на провадження господарської діяльності у цих зонах.

З наведеного убачається, що місце події це місце двох охоронних зон, тому не дівлячись на те, що теплотраса проходить в межах охоронної зони, є необхідність повідомляти також і обленерго, так як це і його охоронна зона.

Разом з тим, розглядається спір щодо факту пошкодження залізобетонної опори №4 повітряної лінії 0,4кВ від ЗТП- 869 смт Озерне комунальним підприємством "Озерне" Новогуйвинської селещної ради під час проведення робіт з розкриття грунту в охоронній зоні повітряної лінії для ремонту теплової мережі та відшкодування вартості її відновлення.

Відповідач у відзиві не заперечує факту пошкодження та вартості відновлення, а лише зазначає, що акт односторонній, доказів вини відповідача немає, так як немає кримінального провадження, тобто заперечує формально.

Відповідно до ст.1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено, що права та законні інтереси суб`єктів господарювання захищаються шляхом відшкодування збитків.

Згідно ч. 3 ст. 147 ГК України передбачено, що збитки, завдані суб`єкту господарювання в зв`язку з порушенням його майнових прав громадянами чи юридичними особами відшкодовуються йому відповідно до Закону.

У відповідності до ч. 4 ст. 147 ГК України визначено, що майнові права захищаються у спосіб визначений ст. 20 цього Кодексу, тобто щляхом відшкодування збитків.

Статею 225 ГК України передбачено, що розмір відшкодування збитків складається із вартості втраченого майна, додаткових витрат (вартість проведених робіт, затрати матеріалів, транспорту, неодержаний прибуток тощо) понесених стороною, яка зазнала збитків

Відповідно до ст. ст. 13,73,74,77 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги в сумі 6837,42 грн. обгрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються матеріалами справи і підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат.

Оскільки позовні вимоги задоволенні повністю, судовий збір відповідно до ст. 129 ГПК України покладається судом на відповідача.

Керуючись статтями 129, 236,237,238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2. Стягнути з Комунального підприємства "Озерне" Новогуйвинської селищної ради (12443, Житомирський район, смт.Озерне, вул.Авіаційна,57; код 35185011) на користь Акціонерного товариства "Житомиробленерго" (10008,м.Житомир, вул.Пушкінська, 32/8; код 22048622) - 6837,42 грн. на відшкодування шкоди, 2481,00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 15.09.22

Суддя Тимошенко О. М.

Віддрукувати:

1- в справу

2,3-сторонам (рек. з повідом.)

Дата ухвалення рішення12.09.2022
Оприлюднено16.09.2022

Судовий реєстр по справі —906/301/22

Ухвала від 25.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 27.12.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 28.11.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 04.11.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Рішення від 12.09.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 03.08.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 20.07.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 26.05.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Ухвала від 19.05.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні