Справа № 420/23914/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Самойлюк Г.П.
при секретарі: Сініцин А.С.
сторін:
позивач: не з`явився
відповідача: Доценко О.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якій позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3047979/31431811 від 31.08.2021р.;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3047980/31431811 від 31.08.2021 р.;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Олвіа» (ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 31431811) податкову накладну № 85 від 11.08.2021р. (реєстраційний номер документа: 9242541414) датою її первинного подання товариством з обмеженою відповідальністю «Олвіа» на реєстрацію;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Олвіа» (ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 31431811) податкову накладну № 86 від 11.08.2021 р. (реєстраційний номер документа: 9242509502) датою її первинного подання товариством з обмеженою відповідальністю «Олвіа» на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що податкові накладні №№ 85, 86 від 11.08.2021 р. складено за наслідками виконання ТОВ «Олвіа» умов договорів №1821, № 2221, укладених з ТОВ «Екстер`єр-дизайн» (код ЄДРПОУ 32894665), з монтажу систем вентиляції і кондиціювання повітря на 2-му поверсі (згідно з проектом 65Б/2020 ОВ) на об`єкті «Реставрація головного корпусу літера «Г», який є частиною комунальної установи «Міська клінічна лікарня № 1» за адресою: вул. М`ясоєдовська, буд. 32, м. Одеса. Коригування». Зазначені роботи виконувались (виконуються) позивачем згідно вимог чинного законодавства України, ДБН та відповідними кваліфікованими спеціалістами та робітниками. За наслідками вказаних правовідносин із вказаним контрагентом позивачем сформовано податкові накладні №№ 85, 86 від 11.08.2021 р. та направлено до ДПС України для реєстрації в ЄРПН, проте відповідачем було зупинено її реєстрацію. Позивач надав пояснення та копії документів щодо зазначених операцій, достатні для реєстрації податкової накладної в ЄРПН, проте відповідач прийняв рішення щодо відмови в їх реєстрації.
Ухвалою від 03.12.2021 р. прийнято до розгляду позовну заяву; відкрито провадження в адміністративній справі та визначено, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи на підставі ст.262 КАС України у межах строків, визначених ст.258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті.
Від Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву (вх. № ЕП/37477/21 від 23.12.2021р.), в якому в обґрунтування правової позиції, зокрема, зазначено, що реєстрацію податкових накладних було зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників. Однак рішеннями Комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ТОВ «Олвіа» було відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), в тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних форм та галузевої специфіки, накладних. Відтак, на думку відповідача, оскаржуване рішення є обґрунтованим.
Ухвалою від 31.01.20212 року визначено, що справа буде розглядатись в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання по справі на 28.02.2022 року
28.02.2022 року судове засідання не відбулось у зв`язку з введенням воєнного стану в Україні. Наступне судове засідання призначено на 09.08.2022 року.
21.07.2022 року за вх. №23470/22 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній просить суд задовольнити позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві.
Судове засідання призначене на 09.08.2022 року не відбулось у зв`язку з перебування судді у відпустці. Наступне судове засідання призначено на 18.08.2022 року.
Ухвалою суду від 18.08.2022 року, яку занесено до протоколу судового засідання, підготовче провадження в адміністративній справі закрито; призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 06.09.2022 року.
У судове засідання призначене на 06.09.2022 року з`явився представник відповідача, позивач не з`явился.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,-
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «Олвіа» (65005, м.Одеса, пл. Михайлівська, 1; код ЄДРПОУ 31431811) зареєстровано як юридичну особу 18.08.2003 р. (номер запису в ЄДР15561200000001939).
15.06.2021р. між ТОВ «Екстер`єр-дизайн» (замовник) та ТОВ «Олвіа» (підрядник) укладено договір підряду № 1821, за умовами якого підрядник зобов`язується виконати роботи по монтажу системи вентиляції і кондиціювання повітря на 2-му поверсі (згідно з проектом 65Б/2020 ОВ) на об`єкті «Реставрація головного корпусу літера «Г», який є частиною комунальної установи «Міська клінічна лікарня № 1» за адресою: вул. М`ясоєдовська, буд. 32, м. Одеса. Коригування» (т.1, а.с. 24-27).
ТОВ «Олвіа» сформовано податкову накладну № 85 від 11.08.2021 р. (т.1, а.с. 49) та направлено для реєстрації в ЄРПН.
Позивачем отримано квитанцію з результатом оброки: документ прийнято, реєстрація зупинена.
Зазначено виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (т.1, а.с. 50).
25.08.2021р. ТОВ «Олвіа» засобами електронного зв`язку направлено до контролюючого органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження операцій, зокрема, по ПН № 85 від 11.08.2021 р., реєстрацію якої зупинено.
Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3047979/31431811 від 31.08.2021р., яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 85 від 11.08.2021 р. (а.с. 31-32).
15.07.2021р. між ТОВ «Екстер`єр-дизайн» (замовник) та ТОВ «Олвіа» (підрядник) укладено договір підряду № 2221, за умовами якого підрядник зобов`язується виконати роботи по монтажу системи кондиціювання повітря на об`єкті «Реставрація головного корпусу літера «Г», який є частиною комунальної установи «Міська клінічна лікарня № 1» за адресою: вул. М`ясоєдовська, буд. 32, м. Одеса. Коригування» (т.1, а.с. 39-42).
ТОВ «Олвіа» сформовано податкову накладну № 86 від 11.08.2021 р. (т.1, а.с. 33) та направлено для реєстрації в ЄРПН.
Позивачем отримано квитанцію з результатом оброки: документ прийнято, реєстрація зупинена.
Зазначено виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК реєстрація ПН/РК зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН (т.1, а.с. 35).
25.08.2021р. ТОВ «Олвіа» засобами електронного зв`язку направлено до контролюючого органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження операцій, зокрема, по ПН № 86 від 11.08.2021 р., реєстрацію якої зупинено (т.1, а.с. 35).
Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3047980/31431811 від 31.08.2021р., яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 86 від 11.08.2021 р. (а.с. 46-47).
Не погодившись з рішеннями Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач оскаржив їх до Державної податкової служби України, шляхом надіслання через електронний кабінет платника податків скарг щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у задоволенні якої відмовлено.
Позивач, не погоджуючись з рішеннями податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних, звернувся з позовом до суду, в якому просить визнати його протиправним та скасувати.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пп.16.1.2, 16.1.3 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до п. 201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Слід зазначити, що відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з положеннями п. 20.2 ст. 20 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 р. (далі - Порядок № 1246).
Відповідно до п. 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно п.12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до п.п. 14-17 Порядку №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Якщо платником податку надіслано для реєстрації кілька примірників однієї податкової накладної та/або розрахунку коригування, зареєстрованими вважаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, відомості яких внесені до Реєстру, та платнику податку надіслана відповідна квитанція.
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
За змістом п. 18 Порядку №1246, на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до п.п.20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Пунктом 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з п.п.62.1.2 п. 62.1 ст. 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до п. 71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з п. 74.1, п. 74.3 ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац 3 п.74.1).
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами (абзац 4 п.74.1).
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац 5 п. 74.1).
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Пунктом 7 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07.12.2017р. №2245-VIII, яким змінено редакцію п. 201.16 ст.201 ПК України, Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165 від 11.12.2019р. (набрала чинності 01.02.2020р.), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).
Судом встановлено, що видами діяльності ТОВ «Олвіа» є: 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування (основний) 43.21 Електромонтажні роботи 77.34 Надання в оренду водних транспортних засобів 71.11 Діяльність у сфері архітектури 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.
15.06.2021р. між ТОВ «Екстер`єр-дизайн» (замовник) та ТОВ «Олвіа» (підрядник) укладено договір підряду № 1821, за умовами якого підрядник зобов`язується виконати роботи по монтажу системи вентиляції і кондиціювання повітря на 2-му поверсі (згідно з проектом 65Б/2020 ОВ) на об`єкті «Реставрація головного корпусу літера «Г», який є частиною комунальної установи «Міська клінічна лікарня № 1» за адресою: вул. М`ясоєдовська, буд. 32, м. Одеса. Коригування» (т.1, а.с. 24-27).
Згідно п. 2.3 вищевказаного договору, розрахунки за даним договором здійснюються у наступному порядку: перший (авансовий) платіж замовник виплачує підряднику в сумі 500 000,00 грн., у т.ч. ПДВ (20 %) протягом 5-ти банківських днів після підписання договору; остаточні платежі замовник оплачує протягом 5-ти банківських днів з дня підписання актів виконаних робіт та отримання рахунків від підрядника.
В рамках виконання договору № 1821 від 15.06.2021р. першою податковою подією є отримання ТОВ «Олвіа» попередньої оплати від ТОВ «Екстер`єр-дизайн» на розрахунковий рахунок у сумі 271 000 грн, що підтверджується копіями платіжного доручення № 446 від 11.08.2021р., рахунка на оплату № 78 від 11.08.2021р. (т.1, а.с. 29-30). На підтвердження стану взаємних розрахунків з ТОВ «Екстер`єр-дизайн» за договором № 1821 від 15.06.2021р. позивачем надано до суду копію акту звірки взаємних розрахунків за період: 9 місяців 2021 р.
15.07.2021р. між ТОВ «Екстер`єр-дизайн» (замовник) та ТОВ «Олвіа» (підрядник) укладено договір підряду № 2221, за умовами якого підрядник зобов`язується виконати роботи по монтажу системи кондиціювання повітря на об`єкті «Реставрація головного корпусу літера «Г», який є частиною комунальної установи «Міська клінічна лікарня № 1» за адресою: вул. М`ясоєдовська, буд. 32, м. Одеса. Коригування» (т.1, а.с. 39-42).
В рамках виконання договору № 2221 від 15.07.2021 р. першою податковою подією є отримання ТОВ «Олвіа» попередньої оплати від ТОВ «Екстер`єр-дизайн» на розрахунковий рахунок у сумі 729 000 грн., на підтвердження чого надано копії платіжного доручення № 447 від 11.08.2021 р., рахунку на оплату № 79 від 11.08.2021 р. (т.1, а.с. 44-45).
На підтвердження стану взаємних розрахунків з ТОВ «Екстер`єр-дизайн» за договором № 2221 від 15.07.2021 р. позивачем надано до суду копію акту звірки взаємних розрахунків за період: 9 місяців 2021 р.
При вирішенні спору суд враховує, що ТОВ «Олвіа» має відкриті рахунки у банківських установах, на підтвердження чого надано копію довідки Центрального відділення ПАТ «МТБ БАНК» у м. Одесі № 01/ОВ15/38-01/ОВ15-Д від 13.10.2021 р. Позивачем подано податкову звітність з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди, а саме податкову декларацію з податку на додану вартість за серпень 2021 р., що підтверджується квитанцією № 2 від 17.09.2021 р., та податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2021 р., що підтверджується копією квитанції № 2 від 20.10.2021р., та фінансову звітність за останній звітний період, а саме фінансову звітність малого підприємства за 2020 рік.
Позивач зазначив, що для провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками, за відповідним переліком видів робіт, ТОВ «Олвіа» з 2005 р. отримує відповідні ліцензії, зокрема 03.03.2015 р. отримано ліцензію серії АЕ № 639218 (т.1, а.с. 62), що дає право провадження зазначеного виду господарської діяльності. Станом на сьогодні, вказана ліцензія є чинною, її не анульовано та не зупинено, що підтверджується листом ДАБІ від 07.02.2021р. (вих. № 40-402-20-384) (т.1, а.с. 63).
Позивачем акцентовано увагу, що податковим органом безпідставно не враховано специфіку господарської діяльності ТОВ «Олвіа». Так, позивач виконує роботи за договорами № 1821 від 15.06.2021р., № 2221 від 15.07.2021 р., використовуючи матеріали, що придбаваються у постачальників, у зв`язку з чим можливе виникнення невідповідності обсягів постачання товарів згідно з УКТ ЗЕД обсягам придбання позивачем товарів за кодом КВЕД 43.22 (Монтаж трубопровідних мереж, систем опалювання та кондиціювання повітря).
На підтвердження зазначених обставин надано копії договорів, додаткових угод, укладених з субпідрядниками, що виконують відповідні роботи у рамках договору № 1821 від 15.06.2021р., та факту постачання матеріалів і обладнання, які поставляються для виконання позивачем робіт за договором № 1821 від 15.06.2021р., надано копії відповідних актів виконаних робіт, рахунків на оплату, видаткових накладних, платіжних доручень, складених за наслідками господарських правовідносин з такими постачальниками: ТОВ «КОМПЛЕКС ІНЖЕНЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ», ТОВ «СПЕЦМОНТАЖ», ТОВ «ДС-ЕЛЕКТРО», ПП «ЛОВЕКС-К», ТОВ «АРТІС-ЕЛЕКТРО», ПрАТ «ВЕНТИЛЯЦІЙНІ СИСТЕМИ», ТОВ «ЛІАГ ТЕХНІК СЕРВІС УКРАЇНА», ТОВ «ТЕХКОМПЛЕКТ УКРАЇНА».
На підтвердження зазначених обставин надано копії договорів, додаткових угод, укладених з субпідрядниками, що виконують відповідні роботи у рамках договору № 2221 від 15.07.2021 р., та факту постачання матеріалів і обладнання, які поставляються для виконання позивачем робіт за договору № 2221 від 15.07.2021 р. надано копії відповідних актів виконаних робіт, рахунків на оплату, видаткових накладних, платіжних доручень тощо, складених за наслідками господарських правовідносин з такими постачальниками: ТОВ «КОМПЛЕКС ІНЖЕНЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ», ТОВ «УКРЄВРОСТРОЙ», ТОВ «ТД ЄКС», ТОВ «ДС-ЕЛЕКТРО», ПП «ІЗОТЕРМ ТЕХНІКА», ТОВ «САН АИС».
Позивач зазначає, що постачання обладнання і матеріалів по м. Одесі і Одеській області здійснюється працівником ТОВ «Олвіа» (головний механік ОСОБА_1 ), якого відповідно до наказу ТОВ «Олвіа» № 1 від 04.01.2021р. призначено відповідальним за постачання товарно-матеріальних цінностей на користь ТОВ «Олвіа». Постачання відбувається з використанням транспортних засобів, що перебувають на балансі ТОВ «Олвіа», що підтверджується копіями свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів ВНС 114990, НОМЕР_1 , НОМЕР_2 на такі транспортні засоби:
вантажний фургон; марка, модель JAC HFC1020KR; номерний знак НОМЕР_3 ; номер шасі, кузова, рами НОМЕР_4 ;
вантажний фургон; марка, модель ГАЗ 2705 АС-6-34; номерний знак НОМЕР_5 ; номер шасі, кузова, рами к. НОМЕР_6 ш. НОМЕР_7 ;
вантажний фургон; марка, модель ЗАЗ 110267; номерний знак НОМЕР_8 ; номер шасі, кузова, рами НОМЕР_9 .
На підтвердження наявності зазначених транспортних засобів в ТОВ «Олвіа» надано копії повідомлень про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою 20-ОПП від 28.07.2021р.
Також позивачем зазначено про наявність у позивача належної матеріальної бази та персоналу, зокрема, місцезнаходженням ТОВ «Олвіа» є приміщення за адресою: площа Михайлівська, 1, м. Одеса, 65005, яким позивач користується відповідно до договору суборенди від 01.02.2019р., укладеного з ТОВ «СТАНІК ЗАЙ». Крім того, відповідно до договору оренди нерухомого майна № 19/27 від 01.09.2010р. та додаткової угоди № 7 від 12.08.2021 р. до договору №19/27 від 01.09.2010 р позивач орендує у AT «Одеський припортовий завод» частину приміщення будівлі адміністративно-побутового корпусу та приміщення матеріального складу загальною площею 753,6 кв.м, що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Южне, вул. Заводська, 3-к.
При цьому відповідачем безпідставно не проаналізовано належним чином надані позивачем документи, не враховано наявності у позивача матеріально-технічного забезпечення та відповідних умов для виконання умов вищевказаних договорів, а саме: наявності офісних, складських приміщень та трудових ресурсів; придбання необхідних забезпечувальних послуг, зокрема, транспортних, перевезення, навантажувально-розвантажувальних тощо.
Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 р. у справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Відповідно до п. 25 Порядку №1165 Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п. 44 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
За наслідками вищевказаних правовідносин позивача з ТОВ «Екстер`єр-дизайн» сформовано та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні №№ 85, 86 від 11.08.2021 р.
Проте, реєстрацію зазначених податкових накладних було зупинено та зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податків.
Відповідно до п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, позивачем в електронному вигляді направлено до податкового органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію яких було зупинено разом з переліком документів, що підтверджують реальність здійснення операції та пояснень. Позивачем направлено до контролюючого органу пояснення щодо ПН/РК.
Як вбачається зі змісту оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, останні не містять зазначення конкретного переліку документів, копії яких не було надано позивачем до контролюючого органу, натомість містяться лише відмітки, що підставою для прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних є ненадання позивачем сукупності документів, які, як встановлено під час судового розгляду, ним надано.
Згідно з п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути конкретно вказані.
Первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення та наявні в матеріалах справи щодо реєстрації податкової накладної складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань та наявність виробничих потужностей для здійснення діяльності за спірними господарськими операціями.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Така правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
При зупиненні реєстрації податкової накладної контролюючим органом не було вказано конкретного переліку документів для спростування твердження про відповідність здійснення господарських операцій п.1 Критеріїв ризиковості.
Відповідачами не зазначено та не доведено, що складені та подані позивачем первинні документи та надані пояснення щодо видів господарських операцій та наявності можливості їх здійснення не є достатніми для реєстрації податкової накладної.
Позивачем акцентовано увагу на тому, що 15.06.2021р. ТОВ «Олвіа» здійснено попередню оплату за договором № 1821 від 15.06.2021р. у сумі 500 000,00 грн, на підтвердження чого надано копію рахунка на оплату № 57 від 15.06.2021р., виписки по рахунку за 15.06.2021р. від 12.10.2021р. та листа ТОВ «Екстер`єр-дизайн» від 15.06.2021р. За фактом здійснення попередньої оплати, ТОВ «Олвіа» виписано податкову накладну № 48 від 15.06.2021 р. (реєстраційний номер документа: 9174809928), яку контролюючим органом (Державна податкова служба України) було прийнято та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових. Відповідачем не надано жодних пояснень щодо вказаних обставин.
Зі змісту оскаржуваних рішень неможливо встановити, чому відсутність коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22 в таблиці даних платника ПДВ зумовлює висновок про ризиковість здійснення господарських операцій та відповідність ознакам ризиковості за п.1 Критеріїв ризиковості.
Відповідно до п.п. 12, 19 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). У разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).
Згідно п.5 Порядку №1165 виключно ті податкові накладні, що згідно п.3 Порядку не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності критеріям ризиковості здійснення господарських операцій, проте відповідачами не подано доказів на підтвердження перевірки спірних податкових накладних щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації, отже не доведено, що було дотримано встановленого порядку зупинення реєстрації податкових накладних.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, позивачем в електронному вигляді направлено до податкового органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію яких було зупинено разом з переліком документів, що підтверджують реальність здійснення операції та пояснень. Позивачем направлено до контролюючого органу пояснення щодо ПН/РК.
Як вбачається зі змісту оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкової накладної, останні не містять зазначення конкретного переліку документів, копії яких не було надано позивачем до контролюючого органу, натомість містяться лише відмітка, що підставою для прийняття рішень про відмову у реєстрації податкової накладної є ненадання позивачем сукупності документів, які, як встановлено під час судового розгляду, ним надано.
Суд враховує, що згідно фактичних обставин справи відповідачі в обґрунтування правової позиції послались на ненадання позивачем переліку первинних документів, який наведений у вищевказаних Критеріях. Однак є цілком зрозумілим, що за різними господарськими операціями можуть складатися і різні первинні документи, а тому необхідність складання тих чи інших первинних документів та можливість їх подання податковому органу залежить перш за все від сутності господарських операцій.
Тому, стверджуючи про ненадання певних первинних документів, які зазначені у вищевказаних Критеріях, необхідно встановити, які саме первинні документи повинні складатися на підтвердження конкретних господарських операцій. Однак відповідачі при прийнятті оскаржуваних рішень такого аналізу не здійснили. Між тим, позивачем під час судового розгляду представлено всі необхідні первинні документи на підтвердження здійснення відповідних господарських операцій.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.
Аналогічна правова позиція щодо застосування вищенаведених норм матеріального права висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019р. у справі №826/10649/17, від 28.10.2019р. у справі №640/983/19.
Будь-якої оцінки наданим позивачем поясненням та документам при прийнятті оскаржуваного рішення не було надано, докази протилежного відсутні у матеріалах справи, як і обґрунтування у відзиві на позов.
Таким чином, беручи до уваги те, що: податкові накладні видано в межах операцій, які є об`єктом оподаткування; фактичне виконання даних операцій підтверджується матеріалами справи та в порядку ч. 2 ст. 77 КАС України відповідачем наведене не спростовано та не доведено зворотного; замовник та виконавець є платниками ПДВ; податкову накладну подано для реєстрації у встановлений п. 201.10 ст. 201 ПК України строк, а також те, що відповідачем не доведено наявності інших підстав для зупинення реєстрації і відмови у реєстрації податкових накладнихта судом не встановлено обставин, які б перешкоджали видачі податкових накладних та прийняттю рішення про їх реєстрацію, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача підстав для відмови у реєстрації податкових накладних шляхом прийняття оскаржуваних рішень, які прийнято без врахування всіх обставин, що мали суттєве значення для оцінки реальності господарських операцій та для цілей прийняття оскаржуваного рішення, а також без врахування наведених вище норм податкового законодавства.
У той же час, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на не можливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Щодо аналізу господарських операцій між ТОВ «Олвіа» та його контрагентом, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до п. 61.1 ст. 61 ПК України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Таким чином, оскаржуване рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованим, не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, що породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Відтак, оскільки в порядку виконання обов`язку, передбаченого ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідачами не доведено законності та обґрунтованості оскаржуваних рішень, суд, виходячи з положень п. 2 ч. 2 ст. 245 та ч. 2 ст. 9 КАС України, дійшов висновку про задоволення позову в цій частині шляхом визнання протиправними та скасування рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3047979/31431811 від 31.08.2021р., №3047980/31431811 від 31.08.2021р., прийнятих Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати днем фактичного надходження податкові накладні, слід зазначити наступне.
Відповідно до п.п. 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Відтак, оскільки рішення про відмову у реєстрації податкових накладних підлягають скасуванню, відповідно, з урахуванням положень ч. 2 ст. 9 та ч. 2 ст.162 КАС України ст.201, п.п. 19, 20 Порядку № 1246, суд дійшов висновку про задоволення позову в цій частині шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №№ 85, 86 від 11.08.2021 р., яка подана товариством з обмеженою відповідальністю «Олвіа» за датою їх подання.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що при прийнятті рішення суд дійшов висновку про задоволення позову, суд вважає за необхідне, з урахуванням приписів ч. 1 ст. 139 КАС України, стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ «Олвіа» судовий збір у розмірі 4540,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» (65005, м. Одеса, пл. Михайлівська, 1; код ЄДРПОУ 31431811) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3047979/31431811 від 31.08.2021р., прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області.
Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3047980/31431811 від 31.08.2021р., прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 85 від 11.08.2021 р., яка подана товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» датою її подання.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №86 від 11.08.2021 р., яка подана товариством з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» датою її подання.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, буд. 5; код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ОЛВІА» (65005, м. Одеса, пл. Михайлівська, 1; код ЄДРПОУ 31431811) судовий збір у розмірі 4540,00 грн. (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень 00 коп.).
Рішення може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 15.09.2022 року.
Суддя: Самойлюк Г.П.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2022 |
Оприлюднено | 19.09.2022 |
Номер документу | 106259439 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Самойлюк Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні