Р І Ш Е Н Н Я (ЗАОЧНЕ)
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.09.2022 Справа №607/6279/22
м. Тернопіль
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області у складі:
головуючого судді Сташків Н.М.,
за участі секретаря судового засідання Баб`як Н.О.,
у присутності:
представників позивача ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,
представника третьої особи Лясковської-Бекесевич І.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Тернополі в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом виконавчого комітету Тернопільської міської ради, в інтересах малолітніх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , до ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, комунальний заклад Тернопільської міської ради «Тернопільський міський центр соціальних служб», про відібрання малолітніх дітей без позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів, -
ВСТАНОВИВ:
20 травня 2022 року позивач виконавчий комітет Тернопільської міської ради, в інтересах малолітніх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , пред`явив до суду позов до відповідачів ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, комунальний заклад Тернопільської міської ради «Тернопільський міський центр соціальних служб», про відібрання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , від матері ОСОБА_5 та батька ОСОБА_6 , без позбавлення їх батьківських прав, та стягнення з ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , на користь комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради» (р/р НОМЕР_1 в АТ КБ «ПриватБанк», МФО 338783, код ЄДРПОУ 03395192) аліментів на утримання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у твердій грошовій сумі в розмірі 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи стягнення з 20 травня 2022 року і до досягнення дітьми повноліття, а також стягнення з ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , на користь комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради» (р/р НОМЕР_1 в АТ КБ «ПриватБанк», МФО 338783, код ЄДРПОУ 03395192) аліменти на утримання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у твердій грошовій сумі в розмірі 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, починаючи стягнення з 20 травня 2022 року і до досягнення дітьми повноліття.
Обгрунтовував позов тим, що відповідачі ОСОБА_6 та ОСОБА_5 є батьками малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . 24 грудня 2019 року працівникам поліції надійшло повідомлення про те, що ОСОБА_5 неналежним чином виконує батьківські обов`язки. Надалі, в ході здійснення оцінки потреб встановлено, що у ОСОБА_5 відсутнє свідоцтво про народження дитини та неоформлені виплати по народженню ОСОБА_3 , в помешканні не створено належних умов для проживання дитини, а мати необізнана зі станом здоров`я дитини, тому немовля було госпіталізовано до медичного закладу. В подальшому було встановлено, що мати не уклала декларацію із сімейним лікарем. 15 жовтня 2020 року працівниками служби у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради проведено обстеження умов проживання сім`ї ОСОБА_4 та з`ясовано, що умови для проживання дітей не відповідають санітарно-гігієнічним вимогам, а батько дитини ОСОБА_6 відбуває покарання у державній установі «Коломийська виправна колонія №41». Надалі було встановлено, що мати дитини неналежним чином виконує батьківські обов`язки, у зв`язку із чим із нею було проведено неодноразові профілактичні бесіди, які жодного результату не дали. Більше того, 11 березня 2021 року вона пішла з дому у невідомому напрямку та залишила дітей з сусідкою. 15 березня 2021 року ОСОБА_5 звернулась до служби у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради з проханням влаштувати малолітніх ОСОБА_3 та ОСОБА_4 до комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний спеціалізований будинок дитини» у зв`язку із складними життєвими обставинами. Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 24 березня 2021 року малолітніх ОСОБА_3 та ОСОБА_4 влаштовано до вказаного закладу до 01 жовтня 2021 року. 10 травня 2021 року батько дітей - ОСОБА_6 умовно-достроково звільнений із місць позбавлення волі. Працівниками служби у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради проведено обстеження умов проживання дітей та з`ясовано, що умови для проживання дітей не відповідають санітарно-гігієнічним вимогам, ОСОБА_6 повідомив, що у них із ОСОБА_5 періодично виникають конфлікти. Батькам надано відповідні рекомендації для створення належних умов для проживання дітей. Мати самостійно відвідувала дітей 12 разів, приносила гостинці, була у адекватному стані, а разом із батьком відвідували дітей 19 липня 2021 року та 21 серпня 2021 року. Станом на 17 вересня 2021 року батьки частково виконали рекомендації спеціалістів служби у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей. 17 вересня 2021 року батьки повторно звернулись до комісії з питань захисту прав дитини з проханням продовжити термін перебування їх малолітніх дітей у комунальному некомерційному підприємстві «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» у зв`язку з складними життєвими обставинами. 11 жовтня 2021 року спеціалісти служби у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради здійснили візит до батьків, однак у помешканні нікого не було, а сусідка повідомила, що від 29 вересня 2021 року їй про ОСОБА_5 нічого не відомо, тому про факт її зникнення спеціалісти повідомили правоохоронні органи. Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 13 жовтня 2021 року продовжено перебування малолітніх ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у комунальному некомерційному підприємстві «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» до 01 березня 2022 року. Згідно з інформацією, наданою працівниками поліції, в ході перевірки встановити місцезнаходження та вжити заходів щодо ОСОБА_5 не вдалось, оскільки з 05 жовтня 2021 року вона перебуває у розшуку як безвісно відсутня. 15 листопада 2021 року та 08 лютого 2022 року повторно проведено обстеження умов проживання сім`ї ОСОБА_3 та з`ясовано, що умови для проживання дітей не створені. З жовтня 2021 року по лютий 2022 року мати навідувала дітей 6 разів та приносила солодощі, фрукти, сорочки, одного разу памперси. Однак, вона не виявила зацікавленості щодо самопочуття чи розвитку дітей, запитань про матеріальну чи речову потребу для дітей не було. Відповідно до інформації, наданої працівниками поліції, в період з 2020 року по 2022 рік щодо ОСОБА_5 було складено протоколи за ч. 1 ст. 181-1, ч. 2 ст. 181-1, ч. ч. 1, 2 ст. 184, ч. 1 ст. 178 КУпАП, а на ОСОБА_6 - за ч. 1 ст. 184 КУпАП. При цьому з відповідачами проводились профілактичні бесіди про дотримання норм поведінки, роз`яснено обов`язки батьків щодо виховання дітей та попереджено про відповідальність за ухилення від виконання батьківських обов`язків, однак жодних результатів дані заходи не дали. З лютого 2022 року по 22 березня 2022 року мати відвідувала дітей тричі, проте жодної зацікавленості щодо дітей не проявила. 11 травня 2022 року прийнято рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 446 «Про затвердження висновку про відібрання та влаштування дітей».
Ухвалою судді від 24 травня 2022 року відкрито провадження у вказаній цивільній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання 23 червня 2022 року об 11 год. 30 хв., яке, у зв`язку із неявкою відповідачів, відкладено на 20 липня 2022 року о 15 год. 40 хв.
20 липня 2022 року судом проведено підготовче судове засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 07 вересня 2022 року о 11 год. 00 хв.
У судовому засіданні представники позивача позов підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, та просили позов задовольнити. Пояснили, що за наслідками обстеження умов проживання дітей встановлено, що такі умови не відповідають їх потребам. Із відповідачами проведено профілактичну бесіду щодо необхідності виконання батьківських обов`язків, однак вони на численні зауваження та рекомендації не реагують. Вважають, що відібрання дітей сприятиме захисту та реалізації їх прав. При цьому немає підстав для позбавлення відповідачів батьківських прав, оскільки існують шанси на те, що вони зацікавляться розвитком дітей та зможуть створити їй необхідні умови у майбутньому. Зазначила, що у дітей відсутні родичі, які б виявляли бажання тимчасово ними опікуватись.
Представник третьої особи у судовому засіданні пояснила, що, на її переконання, є усі підстави для задоволення позову, оскільки батьки ухиляються від виконання своїх батьківських обов`язків.
Відповідачі ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце розгляду справи, повторно в судове засідання не з`явились, не повідомивши про причини неявки. Відзиву на позов від відповідачіва не надходило.
За вказаних обставин суд приходить до переконання, що згідно з ч. 4 ст. 223, ст. 280 ЦПК України слід ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, оскільки відповідачі були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, не з`явились у судове засідання без повідомлення причин, не подали відзиву, а представники позивача у судовому засіданні не заперечили проти такого вирішення справи.
Суд, дослідивши та оцінивши зібрані у справі докази, встановив такі обставини:
24 липня 2018 року ОСОБА_6 та ОСОБА_5 зареєстрували шлюб, що підтверджується свідоцтвом про шлюб від 24 липня 2018 року, виданим виконавчим комітетом Петриківської сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.
Від даного шлюбу у відповідачів народились - донька ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_2 від 21 лютого 2020 року, та син ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 від 17 лютого 2021 року.
Як убачається із повідомлення відділу охорони здоров`я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради Комунального некомерційного підприємства «Тернопільського міська дитяча комунальна лікарня» (далі КПП «ТМДКЛ») від 19 грудня 2019 року, адміністрація КПП «ТМДКЛ» повідомила службу у справах неповнолітніх та дітей Тернопільської міської ради та Тернопільський міський центр соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді Тернопільської міської ради про дитину - ОСОБА_9 , яка проживає у сім`ї, що проживає у складних життєвих обставинах, а також те, що ця дитина знаходиться з народження на обліку у дільничого лікаря-педіатра. Мати дитини не уклала декларацію з лікарем з причини відсутності свідоцтва про народження, яке неможливо оформити, оскільки у матері відсутній паспорт. З матір`ю проведено відповідну бесіду та з`ясовано, що дитину допомагають доглядати сусіди та знайомі.
Відповідно до інформації №669 від 27 грудня 2019 року, наданої Тернопільським міським центром соціальних служб для сім`ї, працівниками національної поліції та фахівцями із соціальної роботи здійснено оцінку потреб сім`ї ОСОБА_4 , що проживає за адресою: АДРЕСА_1 , та з`ясовано, що у матері відсутній паспорт, свідоцтво про народження дитини та неоформлені виплати по народженню дитини. В помешканні не створено належних умов для проживання дитини, а мати не обізнана із станом здоров`я ОСОБА_9 , тому 26 грудня 2019 року їх було госпіталізовано до міської дитячої лікарні.
Згідно з повідомленням/інформацією Управління патрульної поліції в Тернопільській області Департаменту патрульної поліції від 26 грудня 2019 року, Тернопільський міський центр соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді проінформовано, що 23 грудня 2019 року, в телефонному режимі до поліції надійшло повідомлення про дитину, яка перебуває у складних життєвих обставинах ОСОБА_9 , зокрема, що її мати неналежним чином виконує батьківські обов`язки.
Також, як убачається із повідомлення відділу охорони здоров`я та медичного забезпечення Тернопільської міської ради КПП «ТМДКЛ» від 01 квітня 2020 року, адміністрація КПП «ТМДКЛ» надала начальнику управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей, служби у справах дітей інформацію щодо дитини - ОСОБА_3 . З інформації дільничого лікаря-педіатра - дитина здорова, укладена декларація з лікарем КПП «ТМДКЛ», виготовлено свідоцтво про народження, оформлено соціальну допомогу, в квартирі чисто, до порад дільничого лікаря мати стала прислухатися.
У листі Тернопільського міського центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді №46 від 16 січня 2020 року міститься прохання начальнику служби у справах неповнолітніх та дітей забезпечити участь спеціаліста у проведенні оцінки кризової ситуації та потреб сім`ї ОСОБА_4 17 січня 2020 року.
Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 11 листопада 2020 року ОСОБА_5 було визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 184 КУпАП та накладено на неї адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 850 грн.
Згідно з повідомленням/інформацією Управління патрульної поліції в Тернопільській області Департаменту патрульної поліції від 16 грудня 2020 року, Тернопільський міський центр соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді проінформовано, що 15 січня 2020 року, в телефонному режимі до поліції надійшло повідомлення про дитину, яка перебуває у складних життєвих обставинах ОСОБА_4 .
Актами візиту у сім`ю Базарко-Левенець від 26 травня 2020 року, 10 січня 2020 року та 17 січня 2020 року підтверджено візити працівниками служби у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради даної сім`ї. Крім цього, у акті від 10 січня 2020 року надано матері консультації та рекомендації: підтримувати чистоту у квартирі; не вживати алкоголь; належним чином виховувати дитину.
15 березня 2021 рокуОСОБА_5 зобов`язалась звернутись в медичний заклад для обстеження стану здоров`я її дітей, для влаштування дітей у Тернопільський обласний спеціалізований будинок дитини, що підтверджується її письмовою заявою.
15 березня 2021 року ОСОБА_5 подала до управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради заяву, в якій зазначила, що просить влаштувати її дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у Тернопільський обласний спеціалізований будинок дитини, терміном на пів року, у зв`язку із складними життєвими обставинами.
Відповідно до інформації Державної установи «Коломийська виправна колонія (№41)» від 18 березня 2021 року ОСОБА_6 відбував покарання за вироком Теребовлянського районного суду Тернопільської області від 13 вересня 2018 року, строк відбування показання закінчився 10 липня 2022 року, можливий строк застосування до ОСОБА_6 умовно-дострокового звільнення - 10 травня 2021 року.
Рішенням комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Тернопільської міської ради №119 від 19 березня 2021 року зобов`язано ОСОБА_5 звернутись в ТМДКЛ для обстеження стану здоров`я дітей, а також доручено службі у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради підготувати проект рішення виконавчого комітету про влаштування ОСОБА_3 , ОСОБА_4 в Тернопільський обласний спеціалізований будинок дитини, терміном на пів року, у зв`язку із складними життєвими обставинами.
Відповідно до інформації Комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради № 179 від 13 вересня 2021 року за період з березня по вересень 2021 року мати разом із сусідкою відвідувала дітей 5 разів, передавала солодощі, фрукти, соки. Мати самостійно - 12 разів, приходила в адекватному стані, розпитувала за самопочуття дітей, приносила гостинці. Мати з батьком відвідували дітей 2 рази, один з яких мати прийшла із синцем на обличчі, батьки цікавились здоров`ям дітей, передавали передачі, надавали ліки, необхідні для ОСОБА_4 .
Також рішенням комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 353 від 17 вересня 2021 року вирішено зобов`язати ОСОБА_5 та ОСОБА_6 створити належні умови для проживання їх малолітніх дітей, доручено службі у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради підготувати проект рішення виконавчого комітету про продовження терміну перебування ОСОБА_3 , ОСОБА_4 у КНП «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» на півроку, у зв`язку із складними життєвими обставинами.
20 вересня 2021 року ОСОБА_5 та ОСОБА_6 подали до управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради заяви, в яких зазначили, що просять влаштувати їх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 в КНП «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини», терміном на півроку, у зв`язку із складними життєвими обставинами.
11 жовтня 2021 року управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради звернулось до Тернопільського РУП ГУНП в Тернопільській області із проханням встановити місце перебування ОСОБА_5 та вжити щодо неї заходи впливу за неналежне ставлення до виконання батьківських обов`язків, а також інформацією про зникнення ОСОБА_5 , яке встановлено в ході здійснення візиту за місцем її проживання.
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 927 від 13 жовтня 2021 року вирішено продовжити термін перебування малолітніх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 у комунальному некомерційному підприємстві «Тернопільський обласний спеціалізований будинок дитини» до 01 березня 2022 року.
У інформації Комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради № 193 від 05 жовтня 2021 року зазначено, що ОСОБА_4 потребує спеціального харчування, яке батьки приносили лише два рази, попри те, що дитина потребує його на постійній основі. Відтак, потреба дитини в якісному здоровому харчуванні батьками не забезпечується.
Згідно з інформацією, наданою Тернопільським РУП ГУНП в Тернопільській області від 29 жовтня 2021 року, в ході проведення перевірки встановити місцезнаходження та вжити заходів щодо ОСОБА_5 не вдалось, оскільки з 05 жовтня 2021 року вона перебуває у розшуку як безвісно відсутня.
Актами візиту у сім`ю ОСОБА_3 від 15 червня 2021 року та 11 жовтня 2021 року підтверджено візити працівниками служби у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради даної сім`ї. Крім цього, у акті від 11 жовтня 2021 року надано консультації та рекомендації: ОСОБА_6 залишено виклик з`явитися до служби у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради.
Відповідно до інформації, наданої Тернопільським РУП ГУНП в Тернопільській області від 08 лютого 2022 року, в період з 2020 року по 2022 рік, на ОСОБА_5 було складено протоколи за ч. 1 ст. 181-1, ч. 2 ст. 181-1, ч. ч. 1, 2 ст. 184, ч. 1 ст. 178 КУпАП, а на ОСОБА_6 - за ч. 1 ст. 184 КУпАП.
У інформації Комунального закладу Тернопільський міський центр соціальних служб Тернопільської міської ради №18 від 10 лютого 2022 року вказано, що після влаштування дітей до Тернопільського обласного спеціалізованого будинку дитини, сім`ї систематично надавались рекомендації, однак вони були ними проігноровані. До того ж 08 лютого 2022 року під час чергового візиту в сім`ю ОСОБА_4 , з`ясовано, що борг за комунальні послуги не ліквідований, батьки не працевлаштовані, побутові умови проживання не відповідають потребам дітей, чоловік звинувачує дружину у зловживанні алкоголем. Батько дітей на зауваження щодо відвідування дітей відреагував грубо та неадекватно. За результатами сім`я відмовилась від отримання соціальних послуг.
Як убачається із інформації Комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради №15 від 10 лютого 2022 року, ОСОБА_5 у період з жовтня 2021 року по лютий 2022 року навідувала дітей 6 разів, кожне відвідування супроводжувалось передачею солодощів, фруктів та одного разу памперсів. Однак, зацікавленості щодо дітей не проявляла та про матеріальну чи речову допомогу не запитувала.
Рішенням комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Тернопільської міської ради №44 від 18 лютого 2022 року перенесено розгляд питання про неналежне виконання батьківських прав ОСОБА_5 та ОСОБА_6 стосовно малолітніх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
У інформації Комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради №32 від 22 березня 2022 року адміністрація повідомила, що у період з лютого 2022 року по березень 2022 року, ОСОБА_5 навідувала дітей лише 3 рази, кожне відвідування супроводжувалось передачею солодощів, фруктів, соків та фруктового пюре. Однак, зацікавленості щодо дітей не проявляла.
Рішенням комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Тернопільської міської ради №56 від 25 березня 2022 року доручено передати ОСОБА_3 , ОСОБА_4 із КНП «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» батькам ОСОБА_5 та ОСОБА_6 для поїздки в Польську Республіку, у зв`язку із воєнним станом. Зобов`язано батьків звернутися до консульської установи України в Польській Республіці для постановки дітей на тимчасовий консульський облік.
Як пояснили в судовому засіданні представники позивача, в Польщі перебуває родичка відповідача ОСОБА_6 , яка спочатку проявила зацікавленість у опіці над дітьми, але, довідавшись про спосіб життя ОСОБА_6 , сприяти у поїздці дітей до Польщі та опікуватись ним відмовилась.
Рішенням комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Тернопільської міської ради №82 від 15 квітня 2022 року доручено службі у справах дітей управління сім`ї, молодіжної політики та захисту дітей Тернопільської міської ради підготувати проект рішення виконавчого комітету про відібрання ОСОБА_3 , ОСОБА_4 від матері ОСОБА_5 та батька ОСОБА_6 без позбавлення батьківських прав, а також підготувати відповідну позовну заяву.
Органом опіки та піклування проведено обстеження умов проживання і виховання малолітніх дітей сім`ї за адресою: АДРЕСА_1 . За наслідками обстеження встановлено, що житлово-побутові умови не відповідають санітарно-гігієнічним вимогам. Указане підтверджується копіями актів обстеження умов проживання від від 15 січня 2020 року, 27 липня 2021 року, 13 серпня 2021 року, 10 вересня 2021 року та 15 листопада 2021 року, а актом обстеження умов проживання від 08 лютого 2022 року встановлено, що житлово-побутові умови частково відповідають санітарно гігієнічним нормам, зокрема наявний не помитий посуд, розірваний одяг, відсутні продукти харчування, а батько курить цигарки у кімнаті.
З висновку, затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 446 від 11 травня 2021 року, вбачається, що відповідачі не виконують обов`язки щодо виховання та утримання своїх дітей, мають незадовільні житлово-побутові умови. Відтак, орган опіки та піклування вважає за доцільне відібрати малолітніх дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , від батьків ОСОБА_5 та ОСОБА_6 без позбавлення їх батьківських прав та влаштовано їх в Комунальне некомерційне підприємство «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради на повне державне забезпечення, терміном на 6 місяців.
До правовідносин, які виникли між сторонами, суд застосовує такі норми права:
Згідно з ч. 3 ст. 51 Конституції України сім`я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України «Про охорону дитинства» виховання в сім`ї є першоосновою розвитку особистості дитини. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини. Батьки або особи, які їх замініють, мають право і зобов`язані виховувати дитину, піклуватися про її здоров`я, фізичний, духовний і моральний розвиток, навчання, створювати належні умови для розвитку її природних здібностей, поважати гідність дитини, готувати її до самостійного життя та праці.
Згідно з роз`ясненнями, які містяться у п. 16 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику застосування судами законодавства при розгляді справ про усиновлення і про позбавлення та поновлення батьківських прав», ухилення батьків від виконання своїх обов`язків має місце, коли вони не піклуються про фізичний і духовний розвиток дитини, її навчання, підготовку до самостійного життя, зокрема: не забезпечують необхідного харчування, медичного догляду, лікування дитини, що негативно впливає на її фізичний розвиток як складову виховання; не спілкуються з дитиною в обсязі необхідному для її нормального самоусвідомлення; не надають дитині доступу до культурних та інших духовних цінностей; не сприяють засвоєнню нею загальновизнаних норм моралі; не виявляють інтересу до її внутрішнього світу; не створюють умов для отримання нею освіти.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про охорону дитинства» кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку. Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за створення умов, необхідних для всебічного розвитку дитини, відповідно до законів України. Такий обов`язок батьків передбачений і ч. 2 ст. 150 СК України.
За змістом абз. 1 ч. 1 ст. 170 СК України суд може постановити рішення про відібрання дитини від батьків або одного з них, не позбавляючи їх батьківських прав, у випадках, передбачених п. 2-5 ч. 1 ст. 164 цього Кодексу, а також в інших випадках, якщо залишення дитини у них є небезпечним для її життя, здоров`я і морального виховання. У цьому разі дитина передається другому з батьків, бабі, дідові, іншим родичам - за їх бажанням або органові опіки та піклування. Під час ухвалення рішення про відібрання дитини від батьків або одного з них без позбавлення їх батьківських прав суд бере до уваги інформацію про здійснення соціального супроводу сім`ї (особи) у разі здійснення такого супроводу.
Згідно з п. 2-5 ч. 1 ст. 164 СК України мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він: ухиляються від виконання своїх обов`язків щодо виховання дитини та/або забезпечення здобуття нею повної загальної середньої освіти; жорстоко поводяться з дитиною; є хронічними алкоголіками або наркоманами; вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва тощо.
Відповідно до п. п. 1, 2 ст. 3 Конвенції про права дитини в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Дитині забезпечується такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
У справі «Мамчур проти України» (заява № 10383/09, рішення від 17.07.2015) Європейський суд з прав людини зауважував, що оцінка загальної пропорційності будь-якого вжитого заходу, що може спричинити розрив сімейних зв`язків, вимагатиме від судів ретельної оцінки низки факторів та залежно від обставин відповідної справи вони можуть відрізнятися. Проте необхідно пам`ятати, що основні інтереси дитини є надзвичайно важливими. При визначенні основних інтересів дитини у кожному конкретному випадку необхідно враховувати дві умови: по-перше, у якнайкращих інтересах дитини буде збереження її зв`язків із сім`єю, крім випадків, коли сім`я виявляється особливо непридатною або явно неблагополучною; по-друге, у якнайкращих інтересах дитини буде забезпечення її розвитку у безпечному, спокійному та стійкому середовищі, що не є неблагополучним.
Статтею 180 СК України визначено, що батьки зобов`язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття. Згідно з ч. 2 ст. 193 СК України якщо батьки не беруть участі в утриманні дитини, влаштованої до державного або комунального закладу охорони здоров`я, навчального або іншого закладу, аліменти на дитину можуть бути стягнуті з них на загальних підставах.
Відповідно до ч. 4 ст. 170 СК України при задоволенні позову про відібрання дитини від матері, батька без позбавлення їх батьківських прав суд вирішує питання про стягнення з них аліментів на дитину.
Згідно з ч. 2 ст. 182 СК України розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини.
Мінімально необхідний рівень матеріального забезпечення дитини відповідного віку встановлений на законодавчому рівні.
Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 27 Конвенції про права дитини держава визнає право кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального і соціального розвитку дитини. Батьки або інші особи, які виховують дитину, несуть основну відповідальність за забезпечення в межах своїх здібностей і фінансових можливостей умов життя, необхідних для розвитку дитини.
Згідно з ч. 1 ст. 184 СК України суд за заявою одержувача визначає розмір аліментів у твердій грошовій сумі.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні у справі докази, давши оцінку належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, застосовуючи до визначених правовідносин норми матеріального та процесуального права, суд вважає, що позов підлягає до задоволення.
Так, судом установлено, що відповідачі ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , ухиляються від виконання своїх обов`язків щодо виховання дітей, оскільки належних умов для їх проживання не створили, добровільно передали дітей для влаштування до будинку дитини, де за весь період перебування відповідач ОСОБА_6 провідував їх лише 2 рази, а відповідач ОСОБА_5 , хоч і частіше, проте з березня 2022 року їх не навідує. Інтересами дітей, станом їхнього здоров`я, фізичними та моральними потребами відповідачі не цікавляться, участі у їх вихованні не беруть.
Зазначене свідчить про наявність випадку, передбаченого п. 2 ч. 1 ст. 164 СК України, що є підставою відібрання дітей від їхніх батьків відповідно до ч. 1 ст. 170 СК України.
Суд враховує безумовне право батьків на виховання дітей, однак вважає, що у даному випадку неможливо надати перевагу саме цьому праву, оскільки воно суперечить інтересам дітей на належне їх виховання, які мають першочергове значення при вирішенні справи.
З урахуванням обставин справи, суд вважає, що для забезпечення якнайкращих інтересів дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 доцільним є відібрати їх від батьків ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , не позбавляючи відповідачів батьківських прав, забезпечивши таким чином можливість у подальшому піклуватися про дітей та брати участь у їх вихованні. Більше того, згідно з вимогами ч. 3 ст. 170 СК України, якщо відпадуть причини, які перешкоджали належному вихованню дітей відповідачами, суд за їхньою заявою зможе постановити рішення про повернення їм дітей. Відтак, відповідачі не позбавлені можливості змінити своє відношення та ставлення до виконання батьківських обов`язків та повернути дітей у встановленому законом порядку.
Враховуючи відсутність інших родичів, яким можуть бути передані малолітні ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , відповідно до ч. 1 ст. 170 СК України суд вважає за доцільне передати дітей органу опіки та піклування виконавчого комітету Тернопільської міської ради.
Беручи до уваги, що діти ОСОБА_3 та ОСОБА_4 перебувають на повному утриманні в Комунальному некомерційному підприємстві «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради, суд вважає, що з відповідачів мають стягуватись аліменти на утримання дітей на користь цього закладу.
З урахуванням стану здоров`я та матеріального становища дітей, інших обставин, передбачених ст. 182 СК України, зважаючи на рівний обов`язок батьків утримувати дітей, суд вважає, що достатніми та фінансово можливими для відповідачів для забезпечення належного рівня життя дитини будуть аліменти у твердій грошовій сумі в розмірі 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на кожну дитину, щомісячно, починаючи з 20 травня 2022 року і до досягнення дітьми повноліття.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 430 ЦПК України рішення суду в частині стягнення з ОСОБА_5 та ОСОБА_6 в користь Комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради аліментів у межах суми платежу за 1 місяць слід допустити до негайного виконання.
У зв`язку з задоволенням позову відповідно до ст. 141 ЦПК України, беручи до уваги, що позивача при пред`явленні позову звільнено від сплати судового збору, з відповідачів у дохід держави слід стягнути по 2481 грн. понесеного судового збору.
Керуючись ст. 2, 4, 12, 13, 76-81, 223, 258-259, 263-265, 268, 273, 280, 281-284, 289, 352, 354-355 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позов задовольнити.
Відібрати малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , від матері ОСОБА_5 та батька ОСОБА_6 , без позбавлення їх батьківських прав, передавши малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , органу опіки та піклування виконавчого комітету Тернопільської міської ради.
Стягнути з ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , на користь комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради» (р/р НОМЕР_1 в АТ КБ «ПриватБанк», МФО 338783, код ЄДРПОУ 03395192) аліменти на утримання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у твердій грошовій сумі в розмірі 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на кожну дитину, щомісячно, починаючи стягнення з 20 травня 2022 року і до досягнення дітьми повноліття.
Стягнути з ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , на користь комунального некомерційного підприємства «Тернопільський обласний центр реабілітації та розвитку дитини» Тернопільської обласної ради» (р/р НОМЕР_1 в АТ КБ «ПриватБанк», МФО 338783, код ЄДРПОУ 03395192) аліменти на утримання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у твердій грошовій сумі в розмірі 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на кожну дитину, щомісячно, починаючи стягнення з 20 травня 2022 року і до досягнення дітьми повноліття.
Стягнути з ОСОБА_5 , ОСОБА_6 на користь держави судовий збір у сумі по 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одній) гривні з кожного.
Рішення суду в частині стягнення аліментів допустити до негайного виконання у межах суми платежу за один місяць.
Заочне рішення може бути переглянуте Тернопільським міськрайонним судом Тернопільської області за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Тернопільського апеляційного суду.
Повний текст рішення складено 16 вересня 2022 року.
Відомості про учасників справи:
Позивач: виконавчий комітет Тернопільської міської ради, місцезнаходження: вул. Листопадова, буд. 5, м. Тернопіль; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 04058344.
Відповідачі: ОСОБА_5 , місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 .
ОСОБА_6 , місце проживання: с. Ішків Козівського району Тернопільської області.
Третя особа: комунальний заклад «Тернопільський міський центр соціальних служб», місцезнаходження: вул. Медова, буд. 3, м. Тернопіль; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 22607257.
СуддяН. М. Сташків
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2022 |
Оприлюднено | 19.09.2022 |
Номер документу | 106280612 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Сташків Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні