Рішення
від 15.09.2022 по справі 560/435/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/435/22

РІШЕННЯ

іменем України

16 вересня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Західного офісу Держаудитслужби до Адміністративно-комунальної інспекції міста Шепетівки про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Західний офіс Держаудитслужби звернувся до суду із позовом до Адміністративно -комунальної інспекції міста Шепетівки, в якому просив зобов`язати Адміністративно комунальну інспекцію м. Шепетівки вжити заходів щодо відшкодування втрат доходів на користь місцевого бюджету м. Шепетівки недоотриманих доходів місцевим бюджетом м. Шепетівки на суму 1777769, 88 грн відповідно до рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.2010 №194.

Посилається на те, що позивачем проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Адміністративно-комунальної інспекції міста Шепетівки за період з 01.01.2018 по 01.04.2021, за результатами якої виявлені порушення фінансово-бюджетної дисципліни, про що складений акт №06-08/19 від 15.09.2021.

Листом від 29.09.2021 №132206-14/3471-2021 відповідачу було направленовимогу про усунення порушень виявлених ревізією. За результатами розгляду вимоги відповідач частково усунув порушення, однак не виконав п.1 вимоги, щодо відшкодування втрат доходів на користь місцевого бюджету м. Шепетівки недоотриманих доходів місцевим бюджетом м. Шепетівки на суму 1 777 769,88 грн. відповідно до рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.20210 №194.

Зважаючи на це, позивач просить суд зобов`язати відповідача вжити заходів щодо відшкодування втрат доходів на користь місцевого бюджету м. Шепетівки.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.03.2022 позовну заяву Західного офісу Держаудитслужби повернуто позивачеві у зв`язку з не усуненням недоліків.

Не погоджуючись з вказаною ухвалою суду, позивач оскаржив її в апеляційному порядку.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.05.2022 апеляційну скаргу задоволено. Ухвалу Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.03.2022 скасовано. Справу направлено до Хмельницького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою від 28.06.2022 суд прийняв справу до свого провадження та вирішив її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач не скористався правом на подачу відзиву на позов. Тому відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Адміністративно - комунальної інспекції м. Шепетівки за період з 01.01.2018 по 01.04.2021.

За результатами ревізії складено Акт ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Адміністративно-комунальної інспекції м. Шепетівки за період з 01.01.2018 по 01.04.2021 року від 15.09.2021 № 06-08/18, в якому зафіксовані виявлені заходом державного фінансового контролю порушення фінансової дисципліни.

Листом від 29.09.2021 №132206-14/3471-2021 Управління направило керівнику підконтрольної установи Вимогу про усунення порушень виявлених ревізією та зобов`язало:

- вжити заходів щодо відшкодування втрат доходів на користь місцевого бюджету м. Шепетівки недоотриманих доходів місцевим бюджетом м. Шепетівки на суму 1 777 769,88 грн. відповідно до рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.20210 №194;

- в подальшому дотримуватися вимог встановлених Правилами розміщення реклами у місті Шепетівка, затверджених рішенням виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.2010 №194 та Закону України "Про місцеве самоврядування" від 21.05.1997 №280/97-ВР в частині перерахування доходів за тимчасове користування місцем для розміщення реклами до доходів місцевого бюджету м. Шепетівки.

Виконавчим комітетом Шепетівської міської ради прийнято рішення від 29.09.2021 №299 "Про затвердження Правил розміщення зовнішньої реклами на території Шепетівської міської територіальної громади" в зв`язку з чим рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.2010 №194 "Про порядок розміщення зовнішньої реклами в місті" вважається таким, що втратило чинність.

Відповідно до додатку №2 пункту 7 "Правил розміщення зовнішньої реклами на території Шепетівської міської територіальної громадяни" вказано, що плата за тимчасове користування місцем розміщення рекламного засобу 100% перераховується на розрахунковий рахунок Інспекції на утримання робочого органу.

Оскільки, частково не виконано вимогу в чистині вжиття заходів щодо відшкодування втрат доходів на користь місцевого бюджету м. Шепетівки недоотриманих доходів місцевим бюджетом м. Шепетівки на суму 1 777 769,88 грн. відповідно до рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.20210 №194, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 №2939-ХІІ (далі - Закон №2939) головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Частиною другою статті 2 Закону №2939 визначено, що державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Частиною першою статті 4 Закону №2939 передбачено, що інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

Порядок проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами затверджений постановою Кабінету Міністрів України 20.04.2006 №550 (далі - Порядок №550).

Частиною першою статті 11 Закону №2939 визначено, що плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за місцезнаходженням такої юридичної особи чи за місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія.

Відповідно до п. 8.2.4.1 Плану заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на III півріччя 2021 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Адміністративно - комунальної інспекції м. Шепетівки за період з 01.01.2018 по 01.04.2021.

За результатами ревізії складено Акт ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Адміністративно-комунальної інспекції м. Шепетівки за період з 01.01.2018 по 01.04.2021 року від 15.09.2021 № 06-08/18, в якому зафіксовані виявлені заходом державного фінансового контролю порушення фінансової дисципліни.

Рішенням III сесії Шепетівської міської ради 23 скликання від 02.07.1998 №19 "Про створення адміністративно-комунальної інспекції та затвердження "Правил благоустрою, забезпечення чистоти та порядку на території м. Шепетівки" створено госпрозрахункову адміністративно-комунальну інспекцію та затверджено Положення про неї.

Як передбачено п. 3.13 Положення, Інспекція утримується за рахунок коштів, які надходять від бюджетних відрахувань, інших надходжень, 100% штрафів по протоколах, поданих інспекцією на адмінкомісію.

Рішенням XVII сесії Шепетівської міської ради 23 скликання від 28.09.2000 №20 "Про внесення змін та доповнень в Положення про Адміністративно-комунальну інспекцію", внесено зміни до Положення щодо основних завдань (обов`язків) та функцій Інспекції, а саме: пункт 2.1.1. доповнено абзацом такого змісту: "Поповнення міського бюджету та утримання інспекції (розвиток, утримання ринків та стоянок автотранспорту в т.ч. тимчасових)".

Також доповнено права Інспекції, а саме: пункт 2.2.9 обумовлює, що за дорученням міської ради або її виконавчих органів, що організовують тимчасові або спеціалізовані ринки здійснювати утримання, збір коштів за надані послуги, справляти ринковий збір, здійснювати утримання автомобільних парковок та стоянок, справляти збір за паркування автотранспорту та надані послуги.

Пункт 3.12 Положення викладено в новій редакції: "Інспекція утримується за рахунок коштів, які надходять від бюджетних відрахувань, інших надходжень".

Рішенням XV (позачергової) сесії Шепетівської міської ради 5 скликання від 30.03.2007 №6 "Про уповноваження Адміністративно-комунальної інспекції в якості робочого органу по розміщення зовнішньої реклами в м. Шепетівка", на підставі Закону України "Про рекламу", згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 "Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами", листа головного управління економіки облдержадміністрації від 21.01.2004 № 06-03/94, керуючись статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", міська рада вирішила:

1. Уповноважити Адміністративно-комунальну інспекцію в якості робочого органу по наданню дозволу на розміщення зовнішньої реклами в м. Шепетівка згідно з Типовими правилами.

Відповідно до рішення XXXII сесії міської ради 5 скликання від 29.05.2008 №6 "Про внесення доповнень в додаток 2 до рішення №16 від 26.08.2005 року XXXVI сесії міської ради "Про затвердження місцевих податків та зборів", міською радою вирішено внести доповнення в додаток 2 в частині податку з реклами в абзац 7 рішення XXVI міської ради №16 від 26.08.2005 "Про затвердження місцевих податків і зборів" і викласти у такій редакції: "Кошти за тимчасове користування місцями для розміщення зовнішньої реклами перераховуються розповсюджувачами зовнішньої реклами на рахунок інспекції "робочого органу" з яких 20% - до міського бюджету, 80% - залишається на рахунок Адміністративно-комунальної інспекції Шепетівської міської ради на утримання "робочого органу". Кошти перераховуються до бюджету щоквартально до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом. Розрахунки подаються щоквартально до 15 числа місяця наступного за звітним кварталом".

Суд вказує, що ревізією встановлено, що відповідно до даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності основним джерелом доходів Інспекції були надходження коштів за використання місця для розміщення зовнішньої реклами, надходження коштів за послуги з обслуговування та утримання тимчасових ринків та видачу ордерів на проведення земляних робіт та кошти місцевого бюджету на фінансування бюджетної програми по наданню послуг диспетчеризації при перевезенні пасажирів транспортом загального користування на міських автобусних маршрутах в м. Шепетівка.

Пунктом 2.1.22 Положення передбачено, що інспекція є робочим органом по наданню дозволу на розміщення зовнішньої реклами в м. Шепетівка згідно з Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами.

Протягом періоду, що підлягав ревізії, розміщення зовнішньої реклами у місті Шепетівка здійснювалось на підставі Правил розміщення реклами у місті затверджених рішенням Виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.2010№194.

Правила розроблені на підставі Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067, врегульовують відносини, що виникають у зв`язку із розміщенням зовнішньої реклами у м. Шепетівка.

Згідно зі статтею 16 Закону України "Про рекламу" від 03.07.1996 № 270/96-ВР, розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Порядок визначення розміру плати за тимчасове користування місцями розташування рекламних засобів, що перебувають у комунальній власності та надаються розповсюджувачам зовнішньої реклами для розташування спеціальних конструкцій, прийнятий додатком № 2 до рішення Виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.2010 № 194.

Пункт 3 Правил розміщення зовнішньої реклами у місті Шепетівка, затвердженого рішенням виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.2010 № 194, зазначено, що зовнішня реклама розміщується на підставі дозволів та у порядку, встановленому виконавчим комітетом Шепетівської міської ради відповідно до Правил.

Як передбачено пунктом 5 Правил, регулювання діяльності з розміщення зовнішньої реклами Рішенням XV сесії міської ради від 30.03.07 №6 "Про надання повноважень для регулювання діяльності і розміщення зовнішньої реклами в м. Шепетівка" уповноважено Адміністративно - комунальну інспекцію в якості робочого органу.

Відповідно до абзацу 6 пункту 11 Правил, плата за тимчасове користування місцем, що перебуває в комунальній власності, зараховується до бюджету територіальної громади міста.

Пунктом 30 Правил зазначено, що плата за тимчасове користування місцем розташування рекламних засобів, що перебуває у комунальній власності, встановлюється у Порядку, визначеному виконкомом міської ради.

Як зазначено в пункті 43 Правил, контроль за додержанням цих Правил здійснюється виконавчим комітетом міської ради, інспекцією та іншими органами відповідно до законодавства.

За період з 01.01.2018 по 01.04.2021 до Інспекції від юридичних та фізичних осіб за користування місцем для розміщення зовнішньої реклами надійшло коштів в загальній сумі 1 777 769,88 грн. (за 2018 - 508 408, 82 грн, за 2019 - 523 415, 67 грн, за 2020 - 586 775,72 грн, за І квартал 2021 - 159 169,67 грн), які використані на власні потреби Інспекції (виплату заробітної плати, сплати податків та комунальних послуг) та, в недотримання абзацу 6 пункту 11 Правил, до місцевого бюджету Інспекцією не перераховувались.

Таким чином, за період з 01.01.2018 по 30.04.2021 загальним фондом місцевого бюджету недоотримано доходів за тимчасове користування місцями для розміщення зовнішньої реклами в загальній сумі 1 777 769,88 грн., що призвело до втрат доходів місцевого бюджету м. Шепетівки на вказану суму.

Висновок на заперечення до акта ревізії органом державного фінансового контролю 27.08.2021 року скерований на адресу Інспекції.

Листом від 29.09.2021 Управління направило підконтрольної установи вимогу про усунення порушень виявлених ревізією.

Виконавчим комітетом Шепетівської міської ради прийнято рішення від 29.09.2021 №299 "Про затвердження Правил розміщення зовнішньої реклами на території Шепетівської міської територіальної громади" в зв`язку з чим рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.2010 №194 "Про порядок розміщення зовнішньої реклами в місті" вважається таким, що втратило чинність.

Відповідно до додатку №2 пункту 7 "Правил розміщення зовнішньої реклами на території Шепетівської міської територіальної громадяни" вказано, що плата за тимчасове користування місцем розміщення рекламного засобу 100% перераховується на розрахунковий рахунок Інспекції на утримання робочого органу.

Отже, на дату подання позову залишається частково не виконаною вимога в частині вжиття заходів щодо відшкодування втрат доходів на користь місцевого бюджету м. Шепетівки недоотриманих доходів місцевим бюджетом м. Шепетівки на суму 1 777 769,88 грн. відповідно до рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.20210 №194.

Відповідно до пункту 7 статті 10 Закону №2939, органу державного фінансового контролю надано право пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Пунктом 10 статті 10 Закону №2939 надано право органу державного фінансового контролю звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

На думку суду, задоволення позовних вимог не перешкоджає відповідачу належним чином виконувати вимоги контролюючого органу.

Оскільки станом на час розгляду справи відповідач не повернув до місцевого бюджету м. Шепетівки недоотриманий дохід за тимчасове користування місцями для розміщення зовнішньої реклами в загальній сумі 1 777 769,88 грн, не спростував правомірність та обґрунтованість вимог позивача тому позов підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов задовольнити.

Зобов`язати Адміністративно-комунальну інспекцію м. Шепетівки вжити заходів щодо відшкодування втрат доходів на користь місцевого бюджету м. Шепетівки на суму 1777769,88(один мільйон сімсот сімдесят сім тисяч сімсот шістдесят дев`ять грн. 88 коп) відповідно до рішення виконавчого комітету Шепетівської міської ради від 15.07.2010 №194.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 16 вересня 2022 року

Позивач:Західний офіс Держаудитслужби (вул. Костюшка, 8,Львів,79000 , код ЄДРПОУ - 40479801) Відповідач:Адміністративно -комунальна інспекція міста Шепетівки (вул. Островського 4,Шепетівка,Шепетівський район, Хмельницька область,30400 , код ЄДРПОУ - 22774860)

Головуючий суддя П.М. Майстер

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.09.2022
Оприлюднено20.09.2022
Номер документу106288397
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу

Судовий реєстр по справі —560/435/22

Ухвала від 12.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 04.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 15.09.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 27.06.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Постанова від 30.05.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 20.04.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 27.03.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 10.03.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 21.01.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 14.01.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні