ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2022 року справа № 380/24510/21
м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Сакалоша В.М.,
секретар судового засідання Наум`як Х.О.,
за участю:
представника позивача Цукорник С.Г.,
представника відповідача Мошора В.В.,
розглянув у судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області до Відділу освіти Франківського та Галицьких районів Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в :
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області (79044, м.Львів, вул. Сміливих 26) до Відділу освіти Франківського та Галицьких районів Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (79044, м.Львів, вул. Генерала Чупринки 85), в якій позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Відділ освіти Галицького та Франківського районів Львівської міської ради Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської області щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень норм протипожежної безпеки в діяльності Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області, що зафіксовано в акті № 60 від 15.06.2021 року позапланової перевірки, проведеної з 14.06.2021 року по 15.06.2021 року Франківським районним відділом м. Львова Головного управління ДСНСУ Львівській області Державної служби України з надзвичайних ситуацій та припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №72 від 28.02.2020 року;
- зобов`язати Відділ освіти Галицького та Франківського районів Львівської міської ради Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради вжити заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки у Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області, шляхом вирішення в межах компетенції питання щодо виділення коштів, необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки, вказаних у акті № 60 від 15.06.2021 року;
- судові витрати покласти на Відповідача.
В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем в період 14.06.2021 року по 15.06.2021 року було проведено позапланову перевірку. За результатами проведеної перевірки було складено акт від 15.06.2021 року №60, згідно якого, позаплановою перевіркою встановлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні. Крім того відносно директора ОСОБА_1 складено протокол ЛВ №017452 про адміністративне правопорушення, передбачене ст.188-8 КУпАП та винесено постанову ЛВ №017442 про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700 грн. за невиконання п.п.1-6 припису №72 від 28.02.2020 року. Позивач зазначає, що усунення Львівським дошкільним навчальним закладом №42 порушень зазначених в приписі №72, неможливе, оскільки навчальний заклад не є самостійним суб`єктом господарювання і є повністю залежний від забезпечення ВО Галицького і Франківського районів УО ДГП Львівської міської ради.
Ухвалою судді від 21.12.2021 відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Відповідач правом на подання відзиву передбаченим статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України не скористався, свою позицію стосовно позову не висловив.
Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, оскільки суб`єкт владних повноважень не подав відзиву на позов без поважних причин, суд кваліфікує це як визнання позову.
Частиною 6 ст. 162 КАС України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Протокольною ухвалою від 06.09.2022 суд перейшов до розгляду справи по суті.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Львівський дошкільний навчальний заклад №42 Львівської міської ради Львівської області, який знаходиться по вул. Сміливих 26, міста Львова є комунальною організацією, засновником якого є Львівська міська рада, уповноваженим органом якого є Управління освіти Львівської міської ради, яке делегувало повноваження управління відділу освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (здійснення фінансового, матеріально-технічного забезпечення підпорядкованих навчальних закладів, організовує будівництво та ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, медичне обслуговування дітей, дотримання правил охорони праці, техніки безпеки, санітарного-гігієнічного режиму, умов безпечного перебування дітей у закладах Галицького та Франківського районів Управління освіти ДГП ЛМР та керує роботою підпорядкованих навчальних закладів в тому числі і Дошкільним навчальним закладом №42.
У період з 14.06.2021 року по 15.06.2021 року було проведено позапланову перевірку щодо додержання законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки на підставі статті 6 Закону України « Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами проведеної перевірки було складено акт від 15.06.2021 року № 60, згідно якого, позаплановою перевіркою встановлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів, а саме:
- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень системою оповіщування про пожежну та управління евакуювання людей);
- не здійснено обов`язкове особисте страхування членів добровільної пожежної дружини;
- всі з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів та кабелів не здійснено за допомогою зварювання, зварювання, паяння або затискачів;
- сходові клітки, внутрішні, відкриті та зовнішні, сходи, коридори, проходи та інші шляхи еквакуації не забезпечено евакуаційним освітленням;
- заблоковано шляхи евакуації з 1-го та 2-г о поверхів дошкільного навчального закладу;
- не встановлено порядок відключення від мережі електроживлення обладнання у разі пожежі.
Неусунення виявлених порушень пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту вказаних у приписі №72 від 28.02.2020 року в ході перевірки Львівського Дошкільного навчального закладу №42 м. Львова Львівської міської ради було підставою для звернення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області із позовом про зупинення експлуатації приміщень Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області у зв`язку із наявними порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які на думку Головного управління ДСУЗНС у Львівській області створюють загрозу життю та/або здоров`ю дітей, працівників, які перебувають у дошкільному закладі.
Відносно директорки Дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області ОСОБА_1 , 15.06.2021 року було складено провідним інспектором Франківського РВГУ ДСНС України у Львівській області ст. лейтенантом служби цивільного захисту Повстин В.А протокол ЛВ №017452 про адміністративне правопорушення, передбачене ст.188-8 КУпАП і 18.06.2021 року винесено постанову ЛВ№ 017442 про накладання адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700 грн. за невиконання п.п.1-6 припису № 72 від 28.02.2020 року, яка була скасована відповідно до рішення Сихівського районного суду м. Львова від 08.10.2021 року у справі №464/4818/21 у зв`язку з відсутністю в діях директорки ДНЗ № 42 Львівської міської ради Львівської області складу адміністративного правопорушення. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.12.2021 року рішення Сихівського районного суду м. Львова залишено без змін.
Львівським дошкільним навчальним закладом № 42 Львівської міської ради Львівської області вживались всі можливі заходи щодо виконання даного припису, зокрема: за рахунок власних можливостей було частково виконано припис:
- на виконання пунктів за №1- №6 припису скеровувалися листи- звернення до Начальника відділу освіти галицького та Франківського районів У О ДГП ЛМР п. Васюті Л.М. (лист за вих №28 від 02.03.20 р.; лист за вих. № 47 від 06.05.2020 р., лист за вих. № 46 від 06.05.2020 р., лист за вих. № 08 від 16.01.2021 р., лист за вих. № 14 від 20.01,2021 р.,лист за вих. № 63 від 21.05.2021 р., лист за вих. № 56 від 26.04.2021р., лист за вих. № 58 від 05.05.2021 р.,
- сформовано наказ ДНЗ №42 від 24.12.2020 р. «Про посилення пожежної та техногенної безпеки в ДНЗ №42», складено акт перевірки стану пожежної безпеки в ДНЗ№42 від 24.12.2020 року.
Відділ освіти Галицького та Франківського районів УО ДГП ЛМР, розглянувши звернення дошкільного закладу та проаналізувавши припис №72 від 28.02.2020 року, проінформував листом від 16.02.2021 року №260107- вих. -11137, що при наявності додаткових коштів по програмі забезпечення пожежної та техногенної безпеки установ комунальної власності гуманітарного профілю на 2019-2023 р.р. у ДНЗ №42 планується виконати зауваження по припису, зокрема:
- приміщення обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56:2014» Системи протипожежного захисту» (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень системою оповіщування про пожежну та управління евакуювання людей;
- здійснити обов`язкове особисте страхування членів добровільної пожежної дружини;
- всі з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів га кабелів здійснити за допомогою зварювання, зварювання, паяння або затискачів;
- сходові клітки, внутрішні, відкриті та зовнішні, сходи, коридори, проходи та інші шляхи еквакуації забезпечити евакуаційним освітленням;
- доукомплектувати пожежний щит згідно з вимогами.
Після закінчення строку виконання припису № 60 від 28.02.2021 року станом на день звернення позивача до суду ВО Галицького та Франківського районів УО ДГП ЛМР було частково усунуто лише наступні порушення під порядковим номерами 2, 3,4 акту №60 від 15.06.2021 року, зокрема:
- є застраховані працівники Львівського дошкільного навчального закладу № 42 ЛМР
Львівської області до 31.12.2021 року, що підтверджується договором обов`язкового та особистого страхування працівників відомчої та місцевої пожежної охорони і членів добровільних пожежних дружин (команд) серії ДГІД №15 від 08.10.2021 року;
- всі з`єднання відгалуження та на підставі договору № 29 від 11 серпня 2021 рок\. укладеного між ТзОВ «Компанія Інстал Груп» (40508910) та Відділом освіти Галицького та Франківського районів Управлінння освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, що і підтверджується актом приймання виконання будівельних робіт за вересень 2021 року.
-сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи забезпечено еквакуаційним освітленням, що і підтверджується виконанням договору № 29 від 11 серпня 2021 року укладеного між ТзОВ «Компанія Інстал Груп» (40508910) та Відділом освіти Галицького та Франківського районів Управлінння освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, що і підтверджується виконання будівельних робіт за вересень 2021 року.
- над дверима евакуаційних виходів встановлено світлові покажчики «ВИХІД» білого кольору на зеленому фоні з підключенням їх до джерела евакуаційного (аварійного) освітлення.
На виконання ухвали №3690, згідно Акту від 12.07.2018 року, що затверджений начальником відділу освіти Васютою Л.М., проведено перерозподіл площі нежитлових приміщень будівлі по вул. Сміливих, 26 та закріплено за закладом дошкільної освіти (ясел- садка) № 188 нежитлові приміщення загальною площею 886,4 кв. м.
Для функціонування закладу дошкільного навчального закладу (яслі - садок) № 188 Відділ освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради частини приміщень ДНЗ №42 м. Львова іншому ДНЗ №188 заблокував доступ до цокольного поверху (доступ через приміщення під індексом №28, №2, №3), де знаходяться приміщення пральні (індекси №1-4), сховище (індекс №XXXIV), майстерня робітника з комплексного обслуговування будівлі (індекси №VII, VIII, XIII, IX), кімната кухарів (індекси №XVI, XVII, XV), кімната двірника (індекс №ХІІ), повністю заблокував доступ і перекрив запасні евакуаційні пожежні виходи із музичного залу (індекс 135) в якому проводяться організаційно - масові заходи у зв`язку з чим одночасно можуть перебувати у вказаних приміщеннях більше 150 осіб, що може призвести до нещасник випадків під час виникнення пожежі чи інших надзвичайних ситуацій;
- передав приміщення 1 -то поверху, де розміщувалася у ДНЗ 42 дитяча група «Ангелята» (індекси №4-10), кімната психологічного розвантаження дітей (індекс №14), кабінет психолога (індекс №15), кабінет праці (індекс №16), комора прибиральниць (індекс № 18), архів (індекс №20,№21), кабінет завгоспа (індекс №11),комора завгоспа (індекс №27), електрощитова (індекс №22), кабінет фізінструктора (індекс №24), спортивний зал (індекс №25):
- заблокував доступу до мережі електроживлення обладнання у разі пожежі;
- передав приміщення 2-го поверху, де у ДНЗ 42 розміщувалася дитяча група «Зірочки» (індекси №94-101),
- заблокував доступ до комори музичного керівника (індекс №103), вентиляційної (№102, №104).
Оскільки, Львівський дошкільний навчальний заклад №42 Львівської міської ради Львівської області як і ДНЗ №188 упродовж тривалого часу функціонував та функціонує надалі з суттєвими порушеннями пожежної безпеки, а посадовими особами ВО Галицького та Франківського районів Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради не вживаються належні та дієві заходи щодо їх усунення та не створюють безпечні умови для функціонування двох позашкільних навчальних закладів, розташованих за адресою вул. Сміливих 26 м. Львова, позивач звернувся із вищезгаданим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Пунктами 47, 48 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, визначено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:
- перевіряє наявність і готовність до використання в разі виникнення надзвичайних ситуацій промислових засобів захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин, засобів цивільного захисту, стан їх утримання та ведення обліку;
- складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу житло та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Відповідно до ч. 3 ст. ст. 16 Закону України «Про загальну середню освіту» організація освітнього процесу має забезпечувати безпечні та нешкідливі умови здобуття освіти.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про дошкільну освіту" законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про охорону дитинства" система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, зокрема, забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.
У статті 7 Кодексу цивільного захисту визначено основні принципи здійснення цивільного захисту, зокрема - гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності.
Згідно з частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до пунктів 4, 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України №974 від 15.08.2016, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за №1229/29359, пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.
У зв`язку з наведеним, держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей. До таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей.
Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.
Крім того, згідно з п.п.1,2 Правил пожежної безпеки в У країн і, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 далі за текстом ППБУ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов`язковими для виконання об`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Судом встановлено, що Львівський дошкільний заклад ЛМР Л/О в даному випадку не є самостійним суб`єктом господарювання і є повністю залежний від забезпечення ВО Галицького та Франківського районів УО ДГП ЛМР (розпорядника коштів) додатковими коштами на виконання припису.
Згідно з п. 9.1 Статуту державний нагляд (контроль) за діяльністю закладу освіти здійснюється центральним органом виконавчої влади із забезпечення якості освіти та територіальними органами відповідно до Закону України «Про освіту».
Пунктом 9.7 Статуту передбачено, що засновник закладу освіти (Львівська міська рада) або уповноважена ним особа (управління освіти): здійснює контроль за дотриманням установчих документів закладу освіти, здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти, здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, сімейного та майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Згідно з пунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Відповідно до ст. 43 Конституції України, ч. 2 ст. 153 Кодексу законів про працю України, ч.2 ст. 11 Закону України "Про дошкільну освіту" заклад дошкільної освіти створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров`я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання.
Статтею 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, щодо відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження і щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Згідно з частиною 1 статті 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Згідно з ч.1 ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти.
Держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття (ст. 3 Закону України "Про дошкільну освіту").
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти, піклується про збереження та зміцнення здоров`я, психологічний і фізичний розвиток дітей.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України, головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад, структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.
Згідно з пунктами 4, 7 частини 5 ст. 22 Бюджетного кодексу України, головний розпорядник бюджетних коштів затверджує кошториси розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів), якщо інше не передбачено законодавством; здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.
Таким чином, Відділ освіти Галицького та Франківського районів Львівської міської ради Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради має повноваження з виділення коштів на усунення, виявлених за результатами проведених перевірок порушень вимог чинного законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Проте судом встановлено, що станом на час звернення позивача із вищевказаним позовом до суду ані Відділом освіти Галицького та Франківського районів Управлінням освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради не вживались належні та дієві заходи щодо усунення порушень вимог протипожежної безпеки у Львівському дошкільному навчальному закладі №42 Львівської міської ради Львівської області, виявлених під час проведення позапланової перевірки.
Відповідно до пунктів 24, 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Тобто, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки попередить виникнення надзвичайної ситуації, а у разі її виникнення обмежить розповсюдження полум`я, забезпечить оперативну ліквідацію пожежі та безпеку для життя і здоров`я людей від її небезпечних чинників.
Усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки можливе шляхом фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету заходів, зазначених у актах та приписах уповноважених органів ДСНС.
Не зважаючи на прямий обов`язок посадових осіб Відділу освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради здійснювати контроль за дотриманням протипожежної безпеки у Львівському дошкільному навчальному закладі №42 Львівської міської ради Львівської області, порушення вимог протипожежної безпеки, що неодноразово виявлялись, залишились без будь-якої уваги та реагування.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України, головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети є місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Львівської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.
Згідно з пунктами 4, 7 частини 5 статтті Бюджетного кодексу України, головний розпорядник бюджетних коштів затверджує кошториси розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів), якщо інше не передбачено законодавством; здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.
Відповідно до ст. 2 Закону України № 280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл. селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл. селищ, міст.
Згідно ч. 1 ст. 17 Закону України № 280/97-ВР, відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
За приписами ст. 26 закону України №280/97-ВР, виключною компетенцією міської ради є затвердження місцевого бюджету та змін до нього, прийняття рішень щодо передачі коштів із місцевого бюджету
Відповідно до Закону України №280/97-ВР, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Таким чином, керівництво Відділу освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради фактично самоусунулось від вирішення питань забезпечення протипожежної безпеки у закладі освіти.
Тривалий характер порушень протипожежної безпеки свідчить про протиправну бездіяльність Відділу освіти Галицького та Франківського районів Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради щодо незабезпечення пожежної безпеки у Львівському дошкільному навчальному закладі №42 Львівської міської ради Львівської області відповідно до вимог частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, наявні підстави для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Судові витрати відповідно до ст. 139 КАС України підлягають стягненню на користь позивача з бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області до Відділу освіти Франківського та Галицьких районів Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Відділ освіти Галицького та Франківського районів Львівської міської ради Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської області щодо невжиття заходів, направлених на усунення порушень норм протипожежної безпеки в діяльності Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області, що зафіксовано в акті № 60 від 15.06.2021 року позапланової перевірки, проведеної з 14.06.2021 року по 15.06.2021 року Франківським районним відділом м. Львова Головного управління ДСНСУ Львівській області Державної служби України з надзвичайних ситуацій та припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №72 від 28.02.2020 року;
Зобов`язати Відділ освіти Галицького та Франківського районів Львівської міської ради Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради вжити заходи, направлені на усунення порушень протипожежної безпеки у Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області, шляхом вирішення в межах компетенції питання щодо виділення коштів, необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки, вказаних у акті № 60 від 15.06.2021 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу освіти Франківського та Галицького районів Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (79044, м.Львів, вул. Генерала Чупринки 85, ЄДРПОУ 41321572) на користь Львівського дошкільного навчального закладу №42 Львівської міської ради Львівської області (79044, м.Львів, вул. Сміливих 26, ЄДРПОУ 25251401) судовий збір у розмірі 4540 (чотири тисячі п`ятсот сорок) гривні 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції з урахуванням положень підп. 15.5 п. 15 розд. VII «Перехідні положення» та п. 3 Розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено та підписано 16.09.2022 року.
Суддя Сакалош В.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2022 |
Оприлюднено | 21.09.2022 |
Номер документу | 106311203 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сакалош Володимир Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні