Ухвала
від 20.09.2022 по справі 711/4650/22
ПРИДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Придніпровський районний суд м.Черкаси

Номер провадження 1-кс/711/1490/22

Справа № 711/4650/22

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2022 року м. Черкаси

Слідчий суддя Придніпровського районного суду м. Черкаси Комплєктова Т.О., за участю секретаря судових засідань Стєніної А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Придніпровського районного суду м. Черкаси клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Черкаській області Падалки Б.В., погоджене прокурором відділу Черкаської обласної прокуратури Луговським І.С., у кримінальному провадженні № 42020251100000005, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.01.2020 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.ч. 1,2 ст. 364 КК України про продовження строку досудового розслідування, -

ВСТАНОВИВ:

Старший слідчий СУ ГУНП в Черкаській області Падалка Б.В. звернувся до слідчого судді Придніпровського районного суду м. Черкаси з клопотанням, погодженим прокурором відділу Черкаської обласної прокуратури Луговським І.С., у кримінальному провадженні № 42020251100000005, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.01.2020 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.ч. 1,2 ст. 364 КК України про продовження строку досудового розслідування.

Клопотання мотивовано тим, що службові особи Уманської міської ради, діючи умисно та цілеспрямовано, з метою отримання неправомірної вигоди для невстановлених громадян вчинили дії щодо незаконного вибуття із власності територіальної громади м. Умані близько 20 земельних ділянок шляхом їх приватизації вищевказаними громадянами.

Проведеним досудовим розслідуванням встановлено, що оперативним підрозділом УСР в Черкаській області ДСР НПУ встановлено, що службові особи Уманської міської ради та міськрайонного управління Держгеокадастру в Уманському районі та м. Умані, зловживаючи своїм службовим становищем, діючи в інтересах третіх осіб, в період 2012-2018 років, організували незаконну сталу схему відчуження та передачі у приватну власність (користування) земельних ділянок Міністерства оборони України та підробки державних Актів на право власності на земельні ділянки, які вибули із державної власності, з яких: 66 земельних ділянок, які перебували на праві постійного користування Міністерства оборони України (далі - МОУ), загальною площею 27 га; 35 земельних ділянок комунальної власності Уманської міської ради, право власності на які оформлені із використанням підроблених державних Актів на право власності на земельні ділянки, загальною площею 7,7 га, частина яких у подальшому продана іноземним громадянам.

Також, 02.03.2020 року до Уманського ВП ГУНП від народного депутата України ОСОБА_1 надійшла заява про вчинення кримінального правопорушення посадовими особами Уманської міської ради, щодо передачі в приватну власність земельних ділянок комунальної власності м. Умань.

Так, згідно інструкції з обліку земельних ділянок в органах квартирно-експлуатаційної служби Збройних сил України затвердженого Наказом МОУ від 19.12.2017 за № 680, а саме: п.п. 1.3. облік земельних ділянок ведеться у квартирно-експлуатаційних відділах (далі - КЕВ), квартирно-експлуатаційних частинах районів (далі - КЕЧ), територіальних квартирно-експлуатаційних управліннях (далі - ТКЕУ), Київському квартирно-екплуатаційному управлінні (далі - ККЕУ), Головному квартирно-експлуатаціному управлінні Збройних Сил України (далі - ГКЕУ).

Окрім цього, згідно вищевказаної Інструкції, а саме: п.п. 4.5 припинення права постійного користування земельною ділянкою здійснюється відповідно до Земельного кодексу України та лише за наявності згоди Міністра оборони України. Згода на припинення права постійного користування земельними ділянками надається Міністерством оборони України за поданням заступника Міністра оборони України, підготовленим у ГКЕУ, за погодженням із зацікавленими структурними підрозділами Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних сил України. Передача земельних ділянок у разі надання згоди Міністерства оборони України здійснюється начальниками ККЕУ, КЕВ, КЕЧ.

Також, згідно п.п. 4.7. зазначеної Інструкції, а саме: зняття з обліку земельних ділянок, які обліковуються в ККЕУ, КЕВ, КЕЧ, здійснюється з урахуванням Земельного кодексу України шляхом внесення відповідних змін до облікових даних щодо земель оборони.

Разом із цим, згідно відповіді квартирно-експлуатаційного відділу м. Біла Церква Міністерства оборони України (надалі - КЕВ в м. Біла Церква МОУ), встановлено, що будь-які площі земельних ділянок, які перебувають в постійному користуванні КЕВ м. Біла Церква в межах міста Умань, за період з 01.01.2012 по 19.12.2019 зі складу земель оборони за добровільною відмовою землекористувача не вилучались, до сфери управління центральних чи місцевих органів виконавчої влади чи на користь інших користувачів від КЕВ не передавались. Відповідні накази щодо передачі та акти приймання передачі в КЕВ м. Біла Церква відсутні.

Ділянки з кадастровими номерами інших користувачів, які на даний час перебувають в межах непереданих площ земель оборони, частково розташовані на земельних ділянках під відчуженим нерухомим майном та житловим фондом колишнього ДП Рубін, частково на земельних ділянках, вилучених за неправомірними рішеннями місцевих органів влади.

Відповідно до акту на право користування землею, Білоцерківському квартирно-експлуатаційній частині, що знаходиться в АДРЕСА_1 , в постійне користування відведено 293,78 га землі станом на 01.01.1975, рішення про що було прийнято рішенням виконавчого комітету Уманської міської ради депутатів трудящих №13 від 14.01.1976.

06.07.2021 проведено відповідні огляди в адміністративних межах м. Умань, за участю спеціалістів ДП «Черкаський НДПІЗ», ГУ «Держгеокадастр в Черкаській області», КЕВ м. Біла Церква МОУ. В ході проведення оглядів учасники підтвердили, що згідно картографічних матеріалів, матеріалів інвентаризації та натурного обстеження, ділянки, що оглядаються знаходяться в межах земель оборони, однак не були про інвентаризовані у зв`язку з перебуванням у власності третіх осіб.

Допитом потерпілого ОСОБА_2 , який є головним спеціалістом управління нормативно-методичного забезпечення та моніторингу володіння, використання та розпорядження нерухомого майна і земель МОУ, який пояснив, що службові особи Уманської міської ради протиправно заволоділи земельними ділянками Управління, які зареєстровані за неправомірними рішеннями органів місцевого самоврядування м. Умань та Уманського району, без погодження зі складу земель оборони, а саме:

-7124386700:03:000:0083, площею 0,1 га, АДРЕСА_4;

-7124386700:03:000:0028, площею 0,1039 га, АДРЕСА_4;

-7110800000:02:002:0420, площа 0,43 га, АДРЕСА_5;

-7110800000:03:001:0163, площа 1,7647 га, АДРЕСА_6;

-7110800000:02:002:0355, площа 0,04 га, АДРЕСА_7;

-7110800000:02:002:0184, площа 0,1196 га, АДРЕСА_7;

-7110800000:01:002:0225, площа 0,0669 га, м. Умань;

-7110800000:01:001:0209, площа 0,1188 га, АДРЕСА_2 .

На передачу даних земельних ділянок в обов`язковому порядку повинна бути згода Міністерства оборони України та рішення КМУ. Згода міністерства по відчуженню земельних ділянок не надавалась, рішення КМУ не приймалося.

Окрім цього, службові особи Уманської міської ради, проводять реєстрацію прав власності на земельні ділянки, які розташовані в межах військових містечок № НОМЕР_1 та №26 «Греків ліс», за кадастровими номерами, які вибули у незаконний спосіб, а саме:

-7110800000:02:002:0417, площею 0,3033 га, АДРЕСА_8;

-7110800000:02:002:0415, площа 2,46 га, АДРЕСА_9;

-7110800000:02:002:0414, площа 0,471 га, АДРЕСА_10;

-7110800000:02:002:0413, площа 0,4492 га, АДРЕСА_11;

-7110800000:02:002:0412, площа 0,3532 га, АДРЕСА_12;

-7110800000:02:002:0411, площа 0,3453 га, АДРЕСА_13;

-7110800000:02:002:0410, площа 0,1494 га, АДРЕСА_14;

-7110800000:02:002:0409, площа 0,1121 га, АДРЕСА_15;

-7110800000:02:002:0403, площа 0,1199 га, АДРЕСА_16;

-7110800000:02:002:0343, площа 0,6642 га, АДРЕСА_3 ;

-7110800000:02:002:0342, площа 0,5013 га, АДРЕСА_3 ;

-7110800000:02:002:0074, площа 0,024 га, АДРЕСА_17;

-7110800000:02:002:0102, площа 1,339 га, АДРЕСА_18,

входили до складу меж земель оборони, відведених згідно даних державних актів 1975-1976 років. Зазначені земельні ділянки частково входять до меж земельних ділянок, які на даний час залишаються на обліку КЕВ м. Біла Церква, а частково до меж переданих раніше та знятих з обліку площ.

Досудовим розслідуванням встановлено, що службовими особами Уманської міської ради, з метою отримання неправомірної вигоди, у вигляді набуття близькими родичами позачергово права власності на земельні ділянки комунальної власності у приватну, всупереч чинного законодавства, з порушенням черговості надання земельних ділянок громадянам, що перебувають на обліку міської ради як такі, що виявили бажання приватизувати землю, було передано у приватну власність земельні ділянки за кадастровими номерами 7110800000:01:002:0751, 7110800000:01:002:0752, 7110800000:01:002:0753, 7110800000:01:002:0754, 7110800000:01:002:0755, які передані громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .

Відповідно до п. 4-6 розділу 3 Правил регулювання земельних відносин, пов`язаних з наданням громадянам у користування або у власність земельних ділянок для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, ведення садівництва, індивідуального дачного будівництва у м. Умань, які затверджені рішенням Уманської міської ради №2.10-77/6 від 19.02.2016 встановлено, що міською радою ведеться облік громадян, які мають право на отримання земельної ділянки в порядку безоплатної приватизації. Громадянин, взятий на облік для отримання земельної ділянки, включається до списку осіб, які бажають отримати земельну ділянку, які веде відділ з питань земельних відносин Уманської міської ради. Земельні ділянки розподіляються виключно між особами, які перебувають на обліку.

Вищевказані громадяни, не перебували на обліку міської ради, серед осіб, які мають першочергове право на отримання земельних ділянок в порядку безкоштовної приватизації.

Крім того, зазначені земельні ділянки, внесені до Публічної кадастрової карти, на відстані 30 метрів від водойми, проте відповідно до п. б ч. 2 ст. 60 Земельного кодексу України встановлено обмеження у вигляді прибережної смуги, в межах якої заборонено відводити земельні ділянки, для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 га - 50 метрів, а також вказані земельні ділянки є землями водного фонду (розташовані в прибережній захисній смузі) та відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України - заборонено передавати у приватну власність.

Так, рішенням Уманської міської ради №2.36-64/7 від 01.08.2019, було надано дозвіл на відновлення меж земельних ділянок та дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості). Розробником вказаної документації із землеустрою був сертифікований інженер-геодезист ОСОБА_8 .

Вказані земельні ділянки комунальної власності, є новосформованими та в оренду чи користування громадянам чи організаціям, не передавалася раніше, тому повинні були відводитися відповідно до проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а не розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), що передбачено ст. 50 Закону України «Про землеустрій», що є грубим порушенням законодавства у сфері земельних відносин.

У подальшому, рішенням Уманської міської ради №3.39-71/7 від 20.12.2019, було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), розробником якої була ОСОБА_8 , та передано вищевказаним громадянами у власність, чим було заподіяно наслідків у вигляді вибуття комунального майна у приватну власність з порушенням норм чинного законодавства/

В даному кримінальному провадженні на даний час жодній особі повідомлення про підозру не вручено, зокрема виконано наступне:

-проведено тимчасові доступи до документів, що перебували у володінні: Уманської міської ради, приватних нотаріусів Уманського нотаріального округу ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , міськрайонне управління по Уманському районі та м. Умані ГУ Держгеокадастр у Черкаській області;

-проведено огляди за участі спеціалістів земельних ділянок, які були приватизовані протиправним шляхом;

-допитано як свідків ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_2 ;

-отримано відповіді на доручення УСР в Черкаській області, із міськрайонного управління по Уманському районі та м. Умані ГУ Держгеокадастр у Черкаській області, ГУ Держгеокадастр у Черкаській області, КЕВ м. Біла -Церква МОУ.

Досудовим розслідуванням встановлено, що до вказаних кримінальних правопорушень, причетні ряд осіб, яким на даний час не оголошено про підозру, причетність до вчиненого кримінальних правопорушень підтверджується зібраними в ході досудового розслідування доказами.

18.03.2022 ухвалою слідчого судді Придніпровського районного суду м. Черкаси строк досудового розслідування, був продовжений до шести місяців, тобто до 22.09.2022.

Разом з тим, закінчити досудове розслідування у шестимісячний строк, який спливає 22.09.2022, неможливо, оскільки необхідно виконати наступні слідчі та процесуальні дії, а саме:допити свідками першонабувачів та власників земельних ділянок, провести огляди «Публічної кадастрової карти України», із використанням інструментів сайту, та нещодавно введеної функції фільтру «Землі оборони», з метою зафіксувати, що земельні ділянки, при використанні зазначеної функції зафарбовуються червоним кольором, що свідчить про те, що відповідно до інвентаризаційних даних вони віднесені до вказаної категорії, призначити додаткові експертизи з питань землеустрою, з метою підтвердження чи спростування факту виділення земель у власність, які перебували у користуванні МОУ, оскільки без спеціальних знань фахівців у земельній сфері, використання спеціальних приладів, отримати цю інформації іншим чином не представилось можливим, оскільки землі оборони не виділені в натурі, не мають визначених оборотних точок, та станом на сьогоднішній день документація не приведена у відповідності до чинного законодавства, а також отримати додаткові документи щодо порядку передачі у власність земельних ділянок, допитати в якості свідків посадових осіб Уманської міської ради та інших осіб, за підтвердженням факту незаконної передачі у користування та приватну власність вказаних земельних ділянок, призначити оціночно-земельні експертизи, отримати тимчасовий доступ до господарської справи, з розгляду питання, щодо вирішення спірних питань, щодо належності землі, та провести інші слідчі дій.

Обставинами, що перешкоджали здійсненню цих слідчих та процесуальних дій раніше, це проведений великий обсяг слідчих (розшукових) дій, постійними відрядження до м. Умань, інших областей України, документування великого періоду вчинення вказаних кримінальних правопорушень 2016-2020 роки, військовим вторгненням Російської Федерації на територію України, де проводяться бойові дії дотепер, довготривалість проведення судових експертиз.

А тому слідчий звернувся до слідчого судді з вказаним клопотанням, в якому просив продовжити строк досудового розслідування в межах даного кримінального провадження до шести місяців, тобто до 22.03.2023.

В судове засідання слідчий не з`явився, надавши попередньо заяву про розгляд клопотання без його участі, клопотання підтримав та просив його задовольнити.

Вивчивши клопотання та надані слідчим матеріали з кримінального провадження №42020251100000005 від 23.01.2020, слідчий суддя приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення клопотання слідчого.

Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 219 КПК України, - строк досудового розслідування обчислюється з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності або до дня ухвалення рішення про закриття кримінального провадження.

Строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить, зокрема, - вісімнадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо тяжких злочинів (у даному випадку кримінальне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 364 КК України).

Частинами 1-4 ст. 294 КПК України передбачено, - якщо досудове розслідування злочину або кримінального проступку до моменту повідомлення особі про підозру неможливо закінчити у строк, зазначений в абзаці другому частини першої статті 219 цього Кодексу, вказаний строк може бути неодноразово продовжений слідчим суддею за клопотанням прокурора або слідчого, погодженого з прокурором, на строк, встановлений пунктами 1-3 частини другої статті 219 цього Кодексу.

Згідно приписів ч. 4 ст. 294 КПК України строк досудового розслідування злочину може бути продовжений до трьох місяців, якщо його неможливо закінчити внаслідок складності провадження, до шести місяців - внаслідок особливої складності провадження, до дванадцяти місяців - внаслідок виняткової складності провадження.

У відповідності до ст. 295-1 КПК України у випадках, передбачених статтею 294 цього Кодексу, продовження строку досудового розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, постановленої за відповідним клопотанням прокурора або слідчого. У клопотанні про продовження строку досудового розслідування до повідомлення особі про підозру зазначаються: 1) найменування (номер) кримінального провадження; 2) всі слідчі (розшукові) та інші процесуальні дії, проведені під час кримінального провадження; 3) обставини, що перешкоджали здійснити інші необхідні процесуальні дії раніше; 4) строк, необхідний для проведення або завершення процесуальних дій; 5) інші відомості, що обґрунтовують необхідність продовження строку досудового розслідування. До клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими прокурор, слідчий обґрунтовує доводи клопотання, а також витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо кримінального провадження, в рамках якого подається клопотання. При цьому слідчий, прокурор зобов`язані зазначити у відповідному клопотанні найкоротший строк, достатній для потреб досудового розслідування. Ухвала слідчого судді про продовження строку досудового розслідування повинна відповідати загальним вимогам до судових рішень, передбачених цим Кодексом, а також містити новий визначений строк досудового розслідування.

Санкцією ч. 2 ст. 364 КК України передбачено покарання у виді позбавленням волі на строк до шести років.

Відповідно до положень ст. 12 КК України, тяжким злочином є злочин, за яким передбачене основне покарання у виді штрафу в розмірі не більше двадцяти п`яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення волі на строк не більше десяти років.

В судовому засіданні встановлено, що 23.01.2020 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42020251100000005 внесені відомості, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.ч. 1, 2 ст. 364 КК України.

Строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42020251100000005 від 23.01.2020 року закінчується 22.09.2022 року. Однак закінчити досудове розслідування у вісімнадцятимісячний строк не виявляється можливим, оскільки органу досудового розслідування необхідно виконати ще ряд слідчих (розшукових) та процесуальних дій, а саме: допити свідками першонабувачів та власників земельних ділянок, провести огляди «Публічної кадастрової карти України», із використанням інструментів сайту, та нещодавно введеної функції фільтру «Землі оборони», з метою зафіксувати, що земельні ділянки, при використанні зазначеної функції зафарбовуються червоним кольором, що свідчить про те, що відповідно до інвентаризаційних даних вони віднесені до вказаної категорії, призначити додаткові експертизи з питань землеустрою, з метою підтвердження чи спростування факту виділення земель у власність, які перебували у користуванні МОУ, оскільки без спеціальних знань фахівців у земельній сфері, використання спеціальних приладів, отримати цю інформації іншим чином не представилось можливим, оскільки землі оборони не виділені в натурі, не мають визначених оборотних точок, та станом на сьогоднішній день документація не приведена у відповідності до чинного законодавства, а також отримати додаткові документи щодо порядку передачі у власність земельних ділянок, допитати в якості свідків посадових осіб Уманської міської ради та інших осіб, за підтвердженням факту незаконної передачі у користування та приватну власність вказаних земельних ділянок, призначити оціночно-земельні експертизи, отримати тимчасовий доступ до господарської справи, з розгляду питання, щодо вирішення спірних питань, щодо належності землі, та провести інші слідчі дій.

Отже, завершення проведення зазначених процесуальних дій потребує додаткового часу, в зв`язку з чим слідчий і звернувся до суду з відповідним клопотанням та зазначає, що строк, який необхідний для виконання всіх слідчих (розшукових) та процесуальних дій у вказаному кримінальному провадженні, які неможливо було виконати з об`єктивних на те причин, складає ще шість місяців.

Відповідно до ч. 1 ст. 295-1 КПК України, - у випадках, передбачених статтею 294 цього Кодексу, продовження строку досудового розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, постановленої за відповідним клопотанням прокурора або слідчого.

Враховуючи доводи слідчого, слідчий суддя вважає, що ним доведена необхідність в продовженні строку досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42020251100000005 від 23.01.2020 року, а тому приходить до висновку про задоволення клопотання та продовження строків досудового розслідування в даному кримінальному провадженні до шести місяців, тобто до 22.03.2023 року.

На підставі викладеного і керуючись ст.ст. 219, 294, 295-1, 369-372 КПК України, -

УХВАЛИВ:

Клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Черкаській області Падалки Б.В., погоджене прокурором відділу Черкаської обласної прокуратури Луговським І.С., у кримінальному провадженні № 42020251100000005, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.01.2020 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.ч. 1,2 ст. 364 КК України, про продовження строку досудового розслідування - задовольнити.

Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні 42020251100000005, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.01.2020 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.ч. 1,2 ст. 364 КК України, до шести місяців, тобто до 22.03.2023 року.

Копію ухвали вручити учасникам кримінального провадження.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя: Т. О. Комплєктова

СудПридніпровський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення20.09.2022
Оприлюднено28.09.2022
Номер документу106338654
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування

Судовий реєстр по справі —711/4650/22

Ухвала від 20.09.2022

Кримінальне

Придніпровський районний суд м.Черкас

Комплєктова Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні