Постанова
від 19.09.2022 по справі 380/16591/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/16591/21 пров. № А/857/9942/22Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

судді-доповідача Шинкар Т.І.,

суддів Обрізка І.М.,

Сеника Р.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Середньої загальноосвітньої школи №22 ім.В.Стефаника м. Львова на рішення Львівського окружного адміністративного суду (головуючий суддя Качур Р.П.), ухвалене у письмовому провадженні в м.Львові 26 травня 2022 року, повне судове рішення складено 31 травня 2022 року, у справі №380/16591/21 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Середньої загальноосвітньої школи №22 ім. В.Стефаника м.Львова, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Відділ освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про зупинення експлуатації будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки,

В С Т А Н О В И В :

29.09.2021 Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області звернулося в суд з позовом до Середньої загальноосвітньої школи №22 ім. В.Стефаника м. Львова, просило зупинити експлуатацію будівлі Середньої загальноосвітньої школи № 22 ім. В.Стефаника м. Львова за адресою: Україна 79058 Львівська область м. Львів вул. Хімічна 7, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки шляхом опечатування (опломбовування) та відімкнення від джерел живлення, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 26 травня 2022 року позов задоволено частково: зупинено експлуатацію будівлі Середньої загальноосвітньої школи №22 ім. В.Стефаника м. Львова за адресою: Україна 79058 Львівська область м.Львів вул.Хімічна 7, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд. Суд першої інстанції вказав, що неусунення відповідачем встановлених перевіркою порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівлі Середньої загальноосвітньої школи № 22 ім. В.Стефаника м. Львова. Суд першої інстанції зазначив, що наявність неусунутих відповідачем порушень вимог чинного законодавства України у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту підтверджується наявними у матеріалах справи доказами та відповідачем визнається. Суд першої інстанції вказав, що наявний стан будівель сприяє виникненню загрози життю та здоров`ю людей, які працюють та перебувають у приміщеннях відповідача, особливо з урахуванням твердження відповідача про те, що у Середній загальноосвітній школі № 22 ім. В.Стефаника м. Львова розміщені біженці з інших областей України та дійшов висновку, що у зв`язку з виникненням загрози життю та здоров`ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей необхідно зупинити експлуатацію будівлі Середньої загальноосвітньої школи № 22 ім. В.Стефаника м. Львова за адресою: 79058 Львівська область м. Львів, вул.Хімічна 7, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Середня загальноосвітня школа №22 ім.В.Стефаника м. Львова подала апеляційну скаргу, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 травня 2022 року та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити. Апеляційну скаргу мотивовано тим, що відповідач вжив всіх залежних від себе заходів щодо усунення порушень протипожежної безпеки, проте школа не має власних коштів для усунення всіх порушень. Скаржник вказує, що відповідач в особі керівника звертався до відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради з листами про виділення коштів на протипожежні цілі, однак в силу відсутності достатнього фінансування не всі з перелічених в акті за результатами перевірки заходи були виконані. Скаржник зазначає, що в період розгляду справи судом першої інстанції відповідач продовжував усувати порушення. Скаржник вказує, що були всі підстави для незадоволення позову саме в період воєнного стану. Також зазначає, що оскільки всі наявні кошти, крім захищених статей видатків, перераховуються в першу чергу на потреби оборони та заробітну плату, то відповідач на період воєнного стану в Україні не має належного фінансування для виконання зазначених в позові протипожежних заходів. Скаржник вважає, що вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

Враховуючи положення статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд апеляційної інстанції дійшов висновку щодо можливості розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, на підставі наявних у ній доказів.

Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які посилаються учасники справи, приходить до переконання, що рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині вимогам статті 242 КАС України відповідає.

Як встановлено судом першої інстанції з матеріалів справи, Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі провідного інспектора відділу запобігання надзвичайних ситуацій управління запобігання надзвичайних ситуацій та цивільного захисту по Львівській міській територіальній громаді ГУ ДСНС України у Львівській області майора служби цивільного захисту Кшика Степана Ярославовича у присутності директора Бліновської Ірини Орестівни у період з 22.06.2021 по 06.07.2021 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі Середньої загальноосвітньої школи № 22 ім. В.Стефаника м.Львова за адресою: 79019 Львівська область м.Львів вул.Хімічна буд. 7, відповідно до наказу «Про проведення позапланових перевірок» № 97 від 02.06.2021 та посвідчення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) № 116 від 02.06.2021 (а.с.19, 20).

За результатами проведеного позапланового заходу державного контролю складено акт від 06.07.2021 №119, відповідно до якого за результатами проведеного позапланового заходу на об`єкті виявлено ряд порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, а саме: «1. Приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», а саме: системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, системами централізованого пожежного спостерігання. 2. Не забезпечено коридори, проходи та інші шляхи евакуації евакуаційним освітленням. 3.Дерев`яні елементи горищного покриття (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. 4. Не проведено технічне обслуговування пожежних кран-комплектів і перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. 5. Влаштовано незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитову, а саме: не встановлено протипожежні двері з відповідною межею вогнестійкості; 6. Пожежні кран-комплекти не в повні мірі укомплектовано пожежними рукавами однакового з ним діаметра та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля. 7. Захист будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано відповідно до вимог ДСТУ ІЕС 62305-2:2012 захист від блискавки».

29.06.2021 провідний інспектор відділу запобігання надзвичайних ситуацій управління запобігання надзвичайних ситуацій та цивільного захисту по Львівській міській територіальній громаді ГУ ДСНС України у Львівській області майора служби цивільного захисту Кшик Степан Ярославович склав протокол серії ЛВ №019043 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП згідно з яким ОСОБА_1 , яка є директором Середньої загальноосвітньої школи №22 ім.В.Стефаника м.Львова, не виконала пунктів №1-7 припису №85 від 02.10.2020 про усунення порушень вимог законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки, термін виконання заходів минув 01.12.2020, дати виявлення невиконання заходів 21.06.2021.

Крім цього, 29.06.2021 провідний інспектор відділу запобігання надзвичайних ситуацій управління запобігання надзвичайних ситуацій та цивільного захисту по Львівській міській територіальній громаді ГУ ДСНС України у Львівській області майором служби цивільного захисту Кшик Степан Ярославович виніс постану серії ЛВ № 017941 про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1 870,00 грн (а.с.11, 12), який добровільно сплачено до бюджету, що підтверджено долученою до матеріалів справи копією квитанції № ПН 2550 від 01.07.2021 (а.с.14).

Вважаючи, що виявлені порушення пожежної та техногенної безпеки безумовно створюють загрозу для життя і здоров`я працівників та інших людей, які можуть там перебувати, а продовження експлуатації будівлі без усунення порушень вимог законодавства сфері пожежної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівлі Середньої загальноосвітньої школи №22 ім.В.Стефаника м. Львова, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області звернулось із позовом до суду.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Статтею 47 Кодексу цивільного захисту України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, встановлено, що державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно з Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з положеннями статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Згідно з положеннями статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

З матеріалів справи судом першої інстанції встановлено, що позаплановий захід державного нагляду щодо відповідача проведено в присутності директора відповідача, копію такого отримано представником відповідача, дотримання позивачем під час призначення та проведення позапланової перевірки вимог чинного законодавства відповідач не оскаржує.

За приписами пункту 21 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Вказані Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Правил діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.

Частиною 6 статті 7 Закону №877-V встановлено, що посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина 7 статті 7 Закону № 877-V).

Пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами.

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Таким чином, застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Застосування таких заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей на період до повного усунення порушень вимог законодавства.

Разом з тим, суд апеляційної інстанції зауважує, що захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому необхідність вжиття таких заходів слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи. При цьому, підстави для застосування заходів реагування мають бути підтверджені та існувати на день винесення судового рішення.

Не заперечуючи наявність порушень відповідач у відзиві на позовну заяву зазначав, що ознайомлений з необхідністю вжиття заходів щодо відповідності приміщення школи вимогам протипожежної безпеки, але школа не має власних коштів для здійснення цих заходів. Вказано, що протягом 2020-2021 років будівлю школи фактично обладнано евакуаційним освітленням відповідно до вимог чинного законодавства України, в 2020 році придбані та встановлені протипожежні двері з відповідною межею вогнестійкості, придбано рукава пожежні з стволом та комплектуючі до них. Вказане підтверджено долученими до відзиву копіями договорів та актів прийому-передачі послуг (виконаних робіт).

До матеріалів справи долучено копії листі в.о. директора Середньої загальноосвітньої школи №22 ім.В.Стефаника м. Львова від 29.09.2021 №172, від 24.11.2021 №205 до Начальника відділу освіти Шевченківського та Залізничного району УО ДГП ЛМР щодо виділення фінансування на проведення заходів щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки.

Також з матеріалів справи вбачається, що у період з 21.10.2021 по 15.10.2021 Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області провело позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі Середньої загальноосвітньої школи № 22 ім. В.Стефаника м.Львова за адресою: 79019 Львівська область м.Львів вул.Хімічна буд. 7, за результатами якого складено акт №336 від 25.10.2021 відповідно до якого за результатами проведення заходу державного нагляду (контролю) встановлено наявність порушень вимог законодавства, а саме: « 1. Приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», а саме: системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, системами централізованого пожежного спостерігання. 2. Дерев`яні елементи горищного покриття (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. 4. Не проведено технічне обслуговування пожежних кран-комплектів і перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. 5. Захист будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів не виконано відповідно до вимог ДСТУ ІЕС 62305-2:2012 захист від блискавки».

Вказаний акт підписано в.о.директора Середньої загальноосвітньої школи №22 ім.В.Стефаника м.Львова без зауважень.

В подальшому відповідачем укладені: Договір №21/12/14-6на виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Капітальний ремонт системи пожежної сигналізації та оповіщення людей про пожежу у СЗШ №22 ім.В.Стефаника, м.Львів, вул.Хімічна, 7» від 29.12.2021; Договір №909/21-РБК на виконання експертизи проекту будівництва від 22.12.2021 (за робочим проектом «Капітальний ремонт системи пожежної сигналізації та оповіщення людей про пожежу у СЗШ №22 ім.В.Стефаника, м.Львів, вул.Хімічна, 7»).

Крім того, в апеляційній скарзі скаржник вказує, що всі наявні кошти, крім захищених статей видатків, перераховуються в першу чергу на потреби оборони та заробітну плату, в тому на період воєнного стану в Україні не має належного фінансування для виконання зазначених в позові протипожежних заходів. Крім того, відповідно до наказів Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради №91р від 23.02.2022, №93р від 24.02.2022 в приміщеннях будівлі Середньої загальноосвітньої школи № 22 ім. В.Стефаника м. Львова розгорнутий пункт евакуації населення, де проживають біженці з інших областей України (копії наказів містяться в матеріалах справи). Від початку війни в приміщеннях Відповідача постійно чи тимчасово проживає велика кількість біженців. Загальна кількість людей, яку може вмістити приміщення Середньої загальноосвітньої школи №22 ім.В.Стефаника м. Львова, складає 600 чоловік.

Разом з тим, оскільки на час розгляду справи в судах першої та апеляційної інстанції доказів, які б підтверджували повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не надано, а ті порушення, які залишались, продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю людей, призводять до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю людей, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність передбачених законом підстав для застосування до відповідача заходів реагування у виді зупинення експлуатації будівлі Середньої загальноосвітньої школи № 22 ім.В.Стефаника м. Львова за адресою: Україна 79058 Львівська область м. Львів вул. Хімічна 7, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. На переконання суду апеляційної інстанції, порушення протипожежної безпеки, які залишились неусунутими, сприяють виникненню загрози життю та здоров`ю людей, а особливо дітей, що знаходяться в даному закладі.

При цьому, суд апеляційної інстанції зауважує, що застосування заходу реагування не є юридичною відповідальністю, а необхідним оперативним та превентивним заходом, мета якого усунути існування загрози життю та здоров`ю людей.

В свою чергу, скаржник не позбавлений права відновити експлуатацію відповідних будівель після повідомлення позивача, як органу державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною 2 статті 6 КАС України та статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.

У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

З огляду на викладене, враховуючи положення статті 316 КАС України, прецедентну практику ЄСПЛ, суд апеляційної інстанції приходить переконання, що судом першої інстанції у рішенні викладено мотиви і підстави зупинення та заборони експлуатації будівлі Середньої загальноосвітньої школи № 22 ім. В.Стефаника м. Львова за адресою: Україна 79058 Львівська область м.Львів вул. Хімічна 7, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, на основі об`єктивної оцінки наданих сторонами доказів повно встановлено фактичні обставини справи, правильно застосовано норми матеріального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, на законність судового рішення не впливають.

Керуючись статтями 241, 243, 308, 311, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Середньої загальноосвітньої школи №22 ім.В.Стефаника м. Львова залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 травня 2022 року у справі №380/16591/21 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків встановлених ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя-доповідач Т. І. Шинкар судді І. М. Обрізко Р. П. Сеник

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2022
Оприлюднено22.09.2022
Номер документу106342835
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —380/16591/21

Ухвала від 15.11.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Постанова від 19.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 11.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 25.05.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 25.05.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 14.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні