Постанова
від 23.07.2010 по справі 2а-8448/10/8/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

23.07.10 Справа №2а-8448/10/8/0170

(11:46) м.Сімферополь

Окружний адміністративни й суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого су дді Кушнової А.О., при секретар і Гнатенко І.О., розглянув у ві дкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з об меженою відповідальністю «П КФ Блик»

до Державного підприємств а «Центр державного земельно го кадастру» в особі Кримськ ої регіональної філії Держав ного підприємства «Центр дер жавного земельного кадастру » в особі Ленінського рай онного відділу Кримської рег іональної філії «Центр держа вного земельного кадастру»

про визнання незаконними д ій та спонукання до виконанн я певних дій,

за участю представників ст орін:

від позивача: Гололобов А ндрій В' ячеславович, дові реність № 69 від 19.03.2010 року,

від відповідача: не з' явив ся;

Суть спору: Товариство з обм еженою відповідальністю «ПК Ф Блик» звернулося до Окружн ого адміністративного суду А Р Крим із адміністративним п озовом до Державного підпри ємства «Центр державного зем ельного кадастру» в особі Кр имської регіональної філії Д ержавного підприємства «Цен тр державного земельного кад астру» в особі Ленінського районного відділу Кримськ ої регіональної філії «Центр державного земельного кадас тру» про визнання незаконним и дій Ленінського районн ого відділу Кримської регіон альної філії Державного підп риємства «Центр державного з емельного кадастру» стосовн о відмови в державній реєстр ації договору оренди земельн ої ділянки (кадастровий номе р 0122755100:01:002:0174) площею 0,0200 га під будів ництво аптеки у смт. Леніне, в ул. Енгельса, Ленінського рай ону, АР Крим, укладеного між Ленінською селищною радою та ПКФ «Блик»; зобов' язання Ленінського районного в ідділу Кримської регіональн ої філії Державного підприєм ства «Центр державного земел ьного кадастру» провести дер жавну реєстрацію договору ор енди земельної ділянки (када стровий номер 0122755100:01:002:0174) площею 0 ,0200 га під будівництво аптеки у смт. Леніне, вул. Енгельса, Лен інського району, АР Крим, укла деного між Ленінською се лищною радою та ПКФ «Блик».

Ухвалами Окружного адміні стративного суду Автономної Республіки Крим від 02.07.2010 року відкрито провадження по спра ві, закінчено підготовче про вадження та призначено справ у до судового розгляду.

Судом встановлено, що в ухва лах Окружного адміністратив ного суду Автономної Республ іки Крим від 02.07.2010 року про відк риття провадження в адмініст ративній справі та закінченн я підготовчого провадження і призначення справи до судов ого розгляду відповідачем по справі вказано Державне під приємство "Центр державного земельного кадастру при Дер жавному комітеті по земельни м ресурсів" в особі Кримсько ї регіональної філії Державн ого підприємства "Центр держ авного земельного кадастру п ри Державному комітеті Украї ни по земельним ресурсам" в о собі Ленінського районн ого відділу Кримської регіон альної філії "Центр державно го земельного кадастру при Д ержавному комітеті України п о земельним ресурсам". При цьо му, у судовому засіданні судо м встановлено, що вірною назв ою відповідача є Державне пі дприємство «Центр державног о земельного кадастру» в осо бі Кримської регіональної фі лії Державного підприємства «Центр державного земельног о кадастру» в особі Ленінсь кого районного відділу Кри мської регіональної філії «Ц ентр державного земельного к адастру».

У судовому засіданні предс тавник позивача адміністрат ивний позов підтримав з підс тав, зазначених у ньому, поясн ив, що рішенням 18 сесії 5 склика ння Ленінської селищної ради № 228-18/2007 від 14.09.2007 року ПКФ «Бл ик» було дозволено збір мате ріалів попереднього узгодже ння місця розташування земел ьної ділянки під будівництв о аптеки площею 0,0200 га за адрес ою: смт. Леніне, вул. Енгельса б іля недобудованої будівлі ав товокзалу.

Представник позивача зазн ачив, що після виконання цьог о рішення позивач звернувся до селищної ради з заявою про отримання дозволу на розроб ку проекту землеустрою з від ведення цієї земельної ділян ки.

Представник позивача пояс нив, що рішенням 23 сесії 5 склик ання Ленінської селищно ї ради № 32-23/2008 від 14.04.2008 року були з атверджені матеріали попере днього узгодження (акту вибо ру земельної ділянки) та нада но дозвіл на складання проек ту землеустрою з відведення земельної ділянки площею 0,0200 г а в оренду строком на 10 років п ід будівництво аптеки в смт. Л еніне, вул.Енгельса, Ленінськ ого району, АР Крим.

Представник позивача зазн ачив, що рішенням 28 сесії 5 скли кання Ленінської селищн ої ради № 275-28/2008 від 15.12.2008 року був з атверджений проект землеуст рою з відведення земельної д ілянки площею 0,0200 га в оренду с троком на 10 років під будівниц тво аптеки в смт. Леніне, вул.Е нгельса, Ленінського району, АР Крим. Пунктом 2 зазначеног о рішення вирішено передати земельну ділянку площею 0,0200 га в оренду стрком на 10 років ПКФ «Блик» під будівництво апте ки у смт. Леніне, вул. Енгельса , Ленінського району, АР Крим.

Представник позивача пояс нив, що Республіканський ком ітет по земельним ресурсам А РК провів державну експертиз у та надав висновок № 1240 від 01.06.201 0 року про узгодження проекту землеустрою з відведення зе мельної ділянки площею 0,0200 га в оренду строком на 10 років ПКФ «Блик» під будівництво апте ки у см. Леніне, вул. Енгельса, Л енінського району, АР Крим.

Представник позивача заув ажив, що підписаний сторонам и договір оренди землі та всі необхідні документи були сп рямовані до Ленінського районного відділу Кримської регіональної філії Державно го підприємства «Центр держа вного земельного кадастру» для державної реєстрації дог овору.

Представник позивача зазн ачив, що відповідач відмовив в державній реєстрації дого вору оренди земельної ділянк и у зв' язку з відсутністю в н аданих позивачем документах даних про проведення земель них торгів (аукціону) щодо пер едачі в оренду вказаної земе льної ділянки.

Представник позивача підк реслив, що відмова в державні й реєстрації договору оренди земельної ділянки є незакон ною та такою, що не відповідає нормам матеріального права.

Представник позивача зазн ачив, що державним органом, на якого покладена функція дер жавної реєстрації договорів оренди земельних ділянок, є Державне підприємство «Цент р державного земельного када стру». Порядком державної ре єстрації договорів оренди зг ідно Постанови КМУ № 2073 від 25.12.1998 року передбачений обсяг док ументації, необхідний для зд ійснення відповідачем дій з державної реєстрації догово рів оренди.

Представник позивача пояс нив, що умови державної реєст рації згідно Порядку № 2073 вико нані позивачем повністю, про те відповідач не здійснив не обхідних дій з державної реє страції, незважаючи на те, що н еобхідний обсяг документів б ув наданий позивачем повніст ю.

Представник позивача зазн ачив, що посилання відповіда ча на Перехідні положення Зе мельного кодексу України як на підставу для відмову пози вачеві у здійсненні державно ї реєстрації договору оренди земельної ділянки є безпідс тавними.

Представник позивача пояс нив, що відповідач, посилаючи сь на норми Перехідних полож ень Земельного кодексу Украї ни, не прийняв до уваги той фа кт, що Законом України «Про вн есення змін до деяких законо давчих актів України щодо сп рияння будівництву» від 16 вер есня 2008 року N 509-VI передбачено, що прийняті і не виконані до наб рання чинності цим Законом р ішення відповідних органів в иконавчої влади або органів місцевого самоврядування пр о погодження місця розташува ння об'єкта або про надання до зволу на розроблення проекту відведення земельної ділянк и зберігають чинність протяг ом двох років з дня набрання ч инності цим Законом.

Представник позивача зазн ачив, що Закон України «Про вн есення змін до деяких законо давчих актів України щодо сп рияння будівництву» від 16 вер есня 2008 року N 509-VI набрав чинност і 14.10.2008 року. Рішення Ленінськ ої селищної ради щодо погод ження місця розташування об' єкта та про надання дозволу н а розроблення проекту відвед ення земельної ділянки були прийняті відповідно 14.09.2007 року та 14.04.2008 року, тобто до набрання чинності цим Законом.

У судове засідання пр едставник відповідача не з' явився, повідомлений належни м чином про дату, час та місце розгляду справи, про причини неявки суд не повідомив.

На підставі ч.4 ст.128 КАС Украї ни суд вважає можливим розгл янути справу за відсутності представника відповідача за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали спра ви, оцінивши докази по справі у їх сукупності, заслухавши п редставника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб' єктів при здійсненні ними владних управлінських ф ункцій на основі законодавст ва, в тому числі на виконання д елегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 стат ті 2 КАС України до адміністра тивних судів можуть бути оск аржені будь-які рішення, дії ч и бездіяльність суб' єктів в ладних повноважень, крім вип адків, коли щодо таких рішень , дій чи бездіяльності Консти туцією або законами України встановлено інший порядок су дового провадження.

Відповідно до п. 1 частини 1 ст атті 17 КАС України компетенці я адміністративних судів пош ирюється на спори фізичних ч и юридичних осіб із суб' єкт ом владних повноважень щодо оскарження його рішень (норм ативно-правових актів чи пра вових актів індивідуальної д ії), дій чи бездіяльності.

Справою адміністративної юрисдикції (адміністративно ю справою) є переданий на вирі шення адміністративного суд у публічно-правовий спір, у як ому хоча б однією зі сторін є о рган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба або інший суб'єкт, який здій снює владні управлінські фун кції на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень (п.1 ч.1 ст .3 КАС України).

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КА С України визначено поняття суб' єктів владних повноваж ень, до яких належать орган де ржавної влади, орган місцево го самоврядування, їхня поса дова чи службова особа, інший суб' єкт, який здійснює влад ні управлінські функції на о снові законодавства, в тому ч ислі на виконання делеговани х повноважень.

Судом встановлено, що відпо відачем по справі є Державне підприємство «Центр державн ого земельного кадастру» в о собі Кримської регіональної філії Державного підприємст ва «Центр державного земельн ого кадастру» в особі Ленін ського районного відділу К римської регіональної філії «Центр державного земельног о кадастру».

Відповідно до частини 1 стат ті 6 Закону України “Про держ авну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяж ень” систему органів державн ої реєстрації прав становить спеціально уповноважений це нтральний орган виконавчої в лади з питань державної реєс трації прав - Міністерство юс тиції України, що забезпечує реалізацію державної політи ки у сфері державної реєстра ції прав, та його територіаль ні органи, які є органами держ авної реєстрації прав.

Так як відповідачеві делег овані Законом повноваження щ одо реалізації державної пол ітики у сфері державної реєс трації прав, здійснюючі свої завдання та функції у правов ідносинах з фізичними та юри дичними особами, він є суб'єк том владних повноважень.

Зазначений спір має ознаки публічно-правового спору та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинс тва.

Оцінюючи правомірність ді й відповідача, суд керувався критеріями, закріпленими у ч астині 3 статті 2 КАС України, я кі певною мірою відображають принципи адміністративної п роцедури, які повинні дотрим уватися при реалізації дискр еційних повноважень владног о суб' єкта.

Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) без сторонньо (неупереджено); 5)доб росовісно; 6) розсудливо; 7) з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; 8) пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); 9) з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; 10) св оєчасно, тобто протягом розу много строку.

Стаття 19 Конституції Україн и зобов' язує орган влади ді яти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, пере дбачені Конституцією та зако нами України.

Отже “на підставі” означає , що суб' єкт владних повнова жень повинний бути утворений у порядку, визначеному Конст итуцією та законами України та зобов' язаний діяти на ви конання закону, за умов та об ставин, визначених ним.

“У межах повноважень” озна чає, що суб'єкт владних повнов ажень повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов ' язків, встановлених закона ми.

“У спосіб” означає, що суб'є кт владних повноважень зобов ' язаний дотримуватися вста новленої законом процедури в чинення дії, і повинен обират и лише встановлені законом с пособи правомірної поведінк и при реалізації своїх владн их повноважень.

Суд з' ясовує, чи використа не повноваження, надане суб' єкту владних повноважень, з н алежною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотиво вані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупереджено сті до особи, стосовно якої вч иняється дія; добросовісно, т обто щиро, правдиво, чесно; роз судливо, тобто доцільно з точ ки зору законів логіки і зага льноприйнятих моральних ста ндартів; з дотриманням принц ипу рівності перед законом, з апобігаючи несправедливій д искримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорці йно та адекватно; досягнення розумного балансу між публі чними інтересами та інтереса ми конкретної особи.

З матеріалів справи судом в становлено наступне.

Позивач - Товариство з обм еженою відповідальністю «ПК Ф Блик» є юридичною особою, за реєстрованою виконавчим ком ітетом Сімферопольської міс ької ради АР Крим, що підтверд жується Свідоцтвом про держ авну реєстрацію юридичної ос оби Серії А01 № 146029 (а.с.11), Довідкою з ЄДРПОУ серії АА № 231713 від 30.09.2009 р оку (а.с.10).

Відповідно до п.1.1 Статуту ТО В «ПКФ Блик», затвердженого П ротоколом Загальних зборів у часників № 1 від 28.09.2009 року (а.с.7-9), Товариство з обмеженою відпо відальністю «ПКФ Блик» утвор ено в порядку перетворення і є правонаступником всіх пра в і обов' язків, у т.ч. майнови х, Виробничо - комерційної ф ірми «Блик» (ідентифікаційни й код 20697339), зареєстрованої вико навчим комітетом Залізнично ї районної ради м.Сімферопол я, створено відповідно до Цив ільного кодексу України, Гос подарського кодексу України шляхом об' єднання майнових внесків учасників з метою од ержання прибутку.

Судом встановлено, що Рішен ням 18 сесії 5 скликання Ленін ської селищної ради від 14 ве ресня 2007 року (а.с.28) за результат ами розгляду клопотання ВКФ «Блик» на збір матеріалів по переднього узгодження місця розташування земельної діл янки під будівництво аптеки за адресою: смт. Леніне, вул.Ен гельса біля недобудованої бу дівлі автовокзалу на підстав і ст.123, 124 Земельного Кодексу Ук раїни, п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» дозволено збір ма теріалів попереднього узгод ження місця розташування зем ельної ділянки під будівницт во аптеки площею 0,0200 га ВКФ «Бл ик» за адресою: смт. Леніне, ву л.Енгельса біля недобудовано ї будівлі автовокзалу. Зобов ' язано ВКФ «Блик» звернутис я до Ленінського районно го відділу земельних ресурсі в та відділу містобудування і архітектури Ленінської РДА щодо оформлення матеріа лів попереднього узгодження місця розташування земельн ої ділянки.

Рішенням 23 сесії 5 скликання Ленінської селищної рад и від 14 березня 2008 року № 32-23/2008 (а.с.2 7) за результатами розгляду за яви директора ВКФ «Блик» про дозвіл на розробку проекту з емлеустрою з відведення земе льної ділянки під розміщення аптеки на умовах оренди в смт . Леніне, вул.Енгельса (біля не добудованого автовокзалу), а кту вибору та обстеження зем ельної ділянки, на підставі с т.ст. 12,93,124,125,126 Земельного Кодексу України, п.34 ч.1 ст.26 Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні» надано дозвіл В КФ «Блик» на складання проек ту землеустрою з відведення земельної ділянки орієнтовн ою площею 0,0200 га на умовах орен ди строком на 10 років під розм іщення аптеки в смт. Леніне по вул.Енгельса (біля недобудов аного автовокзалу).

Зазначеним рішенням затве рджено матеріали попередньо го узгодження (акт вибору зем ельної ділянки), ВКФ «Блик» до зволено здійснення проектно - вишукувальних робіт протяг ом 2 років, зобов' язано ВКФ «Б лик» звернутися до Ленінсь кого районного відділу зем ельних ресурсів та відділу а рхітектури і містобудування Ленінської РДА щодо узго дження умов відведення та ро зробки проектної документац ії. ВКФ «Блик» зобов' язано в строк до 31.12.2009 року надати прое кт землеустрою з відведення земельної ділянки на затверд ження сесії Ленінської с елищної ради.

Рішенням 28 сесії 5 скликання Ленінської селищної рад и від 15 грудня 2008 року № 275-28/2008 (а.с.19) за результатами розгляду кло потання ВКФ «Блик» про затве рдження проекту землеустрою з відведення земельної діля нки на умовах оренди для буді вництва аптеки за адресою: см т. Леніне, вул.Енгельса, проект ної документації, на підстав і ст.ст.12, 93, 124, 126 Земельного Кодек су України, п.34 ч.1 ст.26 Закону Укр аїни «Про місцеве самоврядув ання в Україні», керуючись п.17 ст.151 Закону України № 509 - VI від 16.09.2008 року «Про внесення змін в деякі законодавчі акти Укра їни», затверджено ВКФ «Блик» проект землеустрою з відвед ення земельної ділянки на ум овах оренди для будівництва аптеки за адресою: смт.Леніне , вул. Енгельса, передано ВКФ « Блик» земельну ділянку (када стровий номер 0122755100010020174) в оренду строком на 10 років, площею 0,0200 г а, для будівництва аптеки за а дресою: смт. Леніне, вул. Енгел ьса, код УКЦІЗ - 1.11.6 (інша комер ційна діяльність) за рахунок земель запасу ненаданих у вл асність чи користування в ме жах населеного пункту.

Зазначеним рішенням зобов ' язано позивача, крім того, в строк до 01.07.2009 року укласти дог овір оренди на земельну діля нку з Ленінською селищно ю радою та здійснити роботи з винесення в натуру меж земел ьної ділянки.

На підставі рішення Лені нської селищної ради № 275 -28/2008 від 15.12.2008 року та договору на зд ійснення робіт № 584 від 28.01.2009 року здійснені геодезичні робот и з встановлення зовнішніх м еж земельної ділянки (узгодж еної з суміжним землекористу вачем), розташованої за адрес ою: АР Крим, Ленінський район, смт. Леніне, вул. Енгельса, за р езультатами чого складено ак т встановлення меж земельно ї ділянки в натурі від 12.01.2009 рок у (а.с.16).

Рішенням 30 сесії 5 скликання Ленінської селищної рад и від 20.02.2009 року № 60-30/2009 (а.с.17) за резу льтатами розгляду клопотанн я ВКФ «Блик» про внесення змі н в рішення № 275-28/2008 28 сесії 5 скли кання Ленінської селищн ої ради від 15.12.2008 року «Про затв ердження проекту землеустро ю з відведення земельної діл янки на умовах оренди для буд івництва аптеки за адресою с мт. Леніне вул. Енгельса ВКФ «Б лик», на підставі п.34 ч.1 ст.26 Зако ну України «Про місцеве само врядування в Україні» в п.4 ріш ення № 275-28/2008 28 сесії 5 скликання Ленінської селищної ради в ід 15.12.2008 року «Про затвердження проекту землеустрою з відве дення земельної ділянки на у мовах оренди для будівництва аптеки за адресою: смт. Леніне вул. Енгельса ВКФ «Блик» вне сені зміни: строк укладення д оговору оренди продовжено до 01.10.2009 року.

Рішенням 37 сесії 5 скликання Ленінської селищної рад и від 20.11.2009 року № 311 - 37/2009 (а.с.18) за р езультатами розгляду клопо тання ВКФ «Блик» про внесенн я змін в рішення № 60-30/2009 30 сесії 5 скликання Ленінської се лищної ради від 20.02.2009 року «Про внесення змін в рішення № 275-28/2008 28 сесії 5 скликання Ленінсь кої селищної ради від 15.12.2008 ро ку «Про затвердження проекту землеустрою з відведення зе мельної ділянки на умовах ор енди для будівництва аптеки за адресою: смт. Леніне, вул. Ен гельса ВКФ «Блик», на підстав і п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Ук раїні» у зв' язку з тривалим и строками проходження обмін них файлів строк укладання д оговору оренди продовжено до 31.12.2009 року.

15 грудня 2009 року між Ленінс ькою селищною радою та ВКФ «Блик» укладено договір орен ди земельної ділянки несільс ькогосподарського призначе ння, площею 0,0200 га (кадастровий номер 0122755100010020174), який знаходитьс я: АР Крим, Ленінський район, с мт. Леніне, вул. Енгельса (а.с.12 - 14).

Республіканським комітето м по земельним ресурсам АР Кр им проведено державну експе ртизу землевпорядної докуме нтації та надано висновок № 78/ 7 від 06 травня 2010 року (а.с. 31-32) про у згодження проекту землеустр ою по відведенню земельної д ілянки в оренду строком на 10 р оків ВКФ «Блик» під будівниц тво аптеки в смт. Леніне, вул. Е нгельса, Ленінського району, АР Крим.

Відділом держкомзему в Л енінському районі АР Крим видано висновок № 1240 в ід 01.06.2010 року (а.с.70) про можливіст ь здійснення державної реєст рації договору оренди земель ної ділянки, розташованої за адресою: смт. Леніне, вул. Енгельса, що передається ВКФ «Блик» в оренду.

З пояснень представника по зивача судом встановлено, що договір оренди земельної ді лянки та всі необхідні докум енти були направлені до Лен інського районного відділ у Кримської регіональної філ ії Державного підприємства « Центр державного земельного кадастру» для здійснення де ржавної реєстрації договору оренди земельної ділянки.

Судом встановлено, що Лен інським районним відділом Кримської регіональної філі ї Державного підприємства «Ц ентр державного земельного к адастру» відмовлено в провед енні державної реєстрації до говору оренди земельної діля нки, розташованої за адресою : смт. Леніне, вул. Енгельса (кад астровий номер 0122755100:01:002:0174), у зв' язку з відсутністю в наданих позивачем документах даних про проведення земельних тор гів (аукціону) щодо передачі в оренду вказаної земельної д ілянки, про що зазначено в Л исті Ленінського районног о відділу Кримської регіонал ьної філії Державного підпри ємства «Центр державного зем ельного кадастру» від 08.06.2010 рок у № 24-03/0599 (а.с.21).

Вищевказана відмова Лені нського районного відділу Кримської регіональної філі ї Державного підприємства «Ц ентр державного земельного к адастру» в проведенні держав ної реєстрації договору орен ди земельної ділянки стала п ідставою для звернення позив ача до суду.

Перевіряючи обгрунтованіс ть позовних вимог судом вста новлено наступне.

Суд зазначає, що поняття зем лі визначено у ст.1 Земельного Кодексу України N 2768-III від 25.10.2001 р. (надалі - ЗК України), де зазн ачено, що земля є основним нац іональним багатством, що пер ебуває під особливою охороно ю держави.

Статтею 2 ЗК України встанов лено, що земельні відносини - ц е суспільні відносини щодо в олодіння, користування і роз порядження землею. Суб'єктам и земельних відносин є грома дяни, юридичні особи, органи м ісцевого самоврядування та о ргани державної влади. Об'єкт ами земельних відносин є зем лі в межах території України , земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Серед передбачених ст. 12 ЗК У країни повноважень сільськи х, селищних, міських рад у галу зі земельних відносин, визна чено передачу земельних діля нок комунальної власності у власність громадян та юриди чних осіб, надання їх в корист ування відповідно до вимог ц ього Кодексу.

Згідно статті 93 ЗК України п раво оренди земельної ділянк и - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною діля нкою, необхідною орендареві для провадження підприємниц ької та іншої діяльності

Відповідно до частин 1, 2 ст.116 З К України громадяни та юриди чні особи набувають права вл асності та права користуванн я земельними ділянками із зе мель державної або комунальн ої власності за рішенням орг анів виконавчої влади або ор ганів місцевого самоврядува ння в межах їх повноважень, ви значених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набу ття права на землю громадяна ми та юридичними особами зді йснюється шляхом передачі зе мельних ділянок у власність або надання їх у користуванн я.

Згідно положень частин 1, 2 ст .124 ЗК України передача в оренд у земельних ділянок, що переб увають у державній або комун альній власності, здійснюєть ся на підставі рішення відпо відного органу виконавчої вл ади або органу місцевого сам оврядування чи договору купі влі-продажу права оренди зем ельної ділянки (у раз і продажу права оренди) шляхо м укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, щ о перебувають у державній аб о комунальній власності, зді йснюється за результатами пр оведення земельних торгів, к рім випадків, встановлених ч астинами другою, третьою ста тті 134 цього Кодексу.

Поняття оренди землі визна чено Законом України “Про ор енду землі” N 161-XIV від 06.10.1998 р. (далі-Закон № 161), де оренда землі - це засноване на догово рі строкове платне володіння і користування земельною ді лянкою, необхідною орендарев і для проведення підприємниц ької та інших видів діяльнос ті.

Відповідно до ч.2 ст.4 Закону № 161 орендодавцями земельних ді лянок, що перебувають у комун альній власності, є сільські , селищні, міські ради в межах повноважень, визначених зако ном.

Відповідно до ст.13 Закону № 16 1 договір оренди землі - це дог овір, за яким орендодавець зо бов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування н а певний строк, а орендар зобо в'язаний використовувати зем ельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства.

Відповідно до ст. 14 Закону № 1 61 договір оренди землі уклада ється у письмовій формі і за б ажанням однієї із сторін мож е бути посвідчений нотаріаль но.

Порядок проведення конкур су чи аукціону та набуття пра ва оренди земельної ділянки на конкурентних засадах визн ачається законодавством.

Відповідно до абз. 3 п.1 розді лу Х Перехідних положень ЗК У країни у разі прийняття відп овідними органами рішення пр о погодження місця розташува ння об'єкта або про надання до зволу на розроблення проекту відведення земельної ділянк и до 1 січня 2008 року передача в о ренду таких земельних діляно к із земель державної та кому нальної власності здійснюєт ься без проведення земельних торгів (аукціонів).

Судом встановлено, що зазна чена норма абз.3 п.1 розділу Х Пе рехідних положень ЗК України діє до 15 жовтня 2010 року.

Отже, до даних правовідноси н стосовно реєстрації догов ору оренди позивача підлягає застосуванню абз. 3 п.1 розділу Х Перехідних положень ЗК Укр аїни.

Судом встановлено, що рішен ня Ленінською селищною р адою щодо погодження місця р озташування земельної ділян ки ВКФ «Блик» було прийнято 14. 09.2007 року, тобто до 01.01.2008 року.

Таким чином, відповідно до а бз. 3 п.1 розділу Х Перехідних по ложень ЗК України передача в оренду земельної ділянки по зивачеві здійснюється без пр оведення земельних торгів (а укціонів).

Отже, відмова відповідача у проведенні державної реєстр ації договору оренди, укладе ного між Ленінською сели щною радою та ВКФ «Блик» є так ою, що не ґрунтується на норма х чинного законодавства.

Суд також зазначає, що відпо відно до ст. 24 Закону України « Про державну реєстрацію речо вих прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реє страції прав та їх обтяжень м оже бути відмовлено у разі, як що:

- заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстр ації відповідно до цього Зак ону;

- об'єкт нерухомого майна аб о більша його частина розміщ ені на території іншого орга ну державної реєстрації прав ;

- із заявою про державну реє страцію прав та їх обтяжень з вернулася неналежна особа;

- подані документи не відпов ідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змог и встановити відповідність з аявлених прав документам, що їх посвідчують;

- заяву про державну реєстра цію прав, пов'язаних з відчуже нням нерухомого майна, подан о після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, вс тановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

- заявлене право вже зареєс тровано.

Крім того, ч.4 ст.24 Закону Укра їни «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме май но та їх обтяжень» передбаче но, що відмова в державній реє страції прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Додаткові вимоги до догово ру оренди землі встановлені також статтею 15 Закон у України “Про оренду землі” , відповідно до якої відсутні сть у договорі оренди землі о днієї з істотних умов, передб ачених цією статтею, а також п орушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 ць ого Закону є підставою для ві дмови в державній реєстрації договору оренди.

Відповідно також до п. 9 Пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни від 25.12.1998р. № 2073 “Про затверд ження порядку державної реєс трації договорів оренди земл і”відсутність у договорі оре нди однієї з істотних умов, пе редбачених пунктом 8, порушен ня вимог статей 4, 5, 6, 7, 9, 13, 15 Закону України "Про оренду землі" є п ідставою для відмови у держа вній реєстрації договору оре нди.

Як вбачається з листа Лен інського районного відділ у Кримської регіональної філ ії Державного підприємства « Центр державного земельного кадастру» від 08.06.2010 року № 24-03/0599 (а .с.21), відповідач, відмовляючи в проведенні державної реєстр ації договору оренди, не поси лається на жодну з вищевказа них підстав.

Суд зазначає, що необхідний обсяг документів для реєстр ації договору оренди у повно му обсязі був наданий позива чем, проте орган, уповноважен ий проводити державну реєстр ацію прав користування земел ьною ділянкою, посилається н а підстави, не передбачені в законодавстві.

Укладений 15.12.2009 року між Лен інською селищною радою та п озивачем договір оренди земе льної ділянки повністю відпо відає вимогам ст. 15 Закону Укр аїни "Про оренду землі". В дого ворі сторонами обумовлені вс і істотні умови.

Діючим законодавством Укр аїни не передбачені інші під стави для відмови уповноваже ним органом у реєстрації дог овору оренди земельної ділян ки, крім тих, які викладені у с татті 24 Закону України «Про де ржавну реєстрацію речових пр ав на нерухоме майно та їх обт яжень», статті 15 Закону Україн и «Про оренду землі», п. 9 Поста нови Кабінету Міністрів Укра їни від 25.12.1998р. № 2073 «Про затвердж ення порядку державної реєст рації договорів оренди землі ».

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що відмова відп овідача в проведенні державн ої реєстрації договору оренд и земельної ділянки, розташо ваної за адресою: смт. Леніне, вул. Енгельса (кадастровий но мер 0122755100:01:002:0174) у зв' язку з відсу тністю в наданих позивачем д окументах даних про проведен ня земельних торгів (аукціон у) щодо передачі оренди вказа ної земельної ділянки не є та кою, що заснована на чинному з аконодавстві.

Отже, висновок відповідача щодо неможливості здійсненн я державної реєстрації догов ору оренди земельної ділянки , наданої позивачеві, не ґрунт ується на діючому законодавс тві, порушує законні права та інтереси позивача на корист ування переданою йому земель ною ділянкою.

Стаття 71 КАС України п ередбачає обовязок кожної ст орони довести ті обставини, н а яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадкі в, встановлених статтею 72 цьог о Кодексу. В адміністративни х справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб' єкта владних повноваже нь обов' язок щодо доказуван ня правомірності свого рішен ня, дії чи бездіяльності покл адається на відповідача, якщ о він заперечує проти адміні стративного позову.

У ході розгляду справ и відповідач доказів правомі рності своїх дій, які оскаржу ються позивачем, не надав, не д овів, що діяв неупереджено, вр аховуючи усі обставини право відносин, що склалися, обґрун товано, тобто з урахуванням у сіх обставин, що мають значен ня для прийняття рішення та р озсудливо, а тому суд знаходи ть дії Ленінського район ного відділу Кримської регіо нальної філії Державного під приємства «Центр державного земельного кадастру» стосов но відмови в державній реєст рації договору оренди земель ної ділянки (кадастровий ном ер 0122755100:01:002:0174) площею 0,0200 га під буді вництво аптеки у смт . Леніне, вул. Енгельса, Ленінс ького району, АР Крим, укладен ого між Ленінською селищ ною радою та ВКФ «Блик» проти воправними, такими, що порушу ють права позивача, які підля гають судовому захисту, шлях ом зобов' язання проведення державної реєстрації такого договору оренди земельної д ілянки.

Таким чином, суд дійшов висн овку про правомірність вимог позивача, вважає їх такими, що ґрунтуються на вимогах діюч ого законодавства, належним чином обґрунтованими, підтве рдженими матеріалами справи та такими, що підлягають задо воленню в повному обсязі.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.

Приймаючи до уваги, що суд з адовольнив позовні вимоги по вністю, суд вважає необхідни м стягнути на користь позива ча судовий збір в розмірі 3 гри вні 40 копійок.

У зв' язку зі складністю сп рави судом 23.07.2010 року проголоше на вступна та резолютивна ча стина постанови, а 27.07.2010 року по станова складена у повному о бсязі.

Керуючись ст.ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинс тва, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовол ьнити.

2. Визнати протиправними ді ї Ленінського районного відділу Кримської регіональ ної філії Державного підприє мства «Центр державного земе льного кадастру» стосовно ві дмови в державній реєстрації договору оренди земельної д ілянки (кадастровий номер 01227551 00:01:002:0174) площею 0,0200 га під будівниц тво аптеки у смт. Леніне, вул. Е нгельса, Ленінського району, АР Крим, укладеного між Лен інською селищною радою та В КФ «Блик».

3. Зобов' язати Ленінськи й районний відділ Кримсько ї регіональної філії Державн ого підприємства «Центр держ авного земельного кадастру» провести державну реєстраці ю договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 0122 755100:01:002:0174) площею 0,0200 га під будівни цтво аптеки у смт. Леніне, вул. Енгельса, Ленінського район у, АР Крим, укладеного між Ле нінською селищною радою та ВКФ «Блик».

4. Стягнути з Державного бюд жету України на користь Това риства з обмеженою відповіда льністю «ПКФ Блик» 3,40 грн. суд ового збору.

У разі неподання заяви про а пеляційне оскарження, постан ова набирає законної сили че рез 10 днів з дня її проголошен ня, а в разі складення постано ви у повному обсязі відповід но до статті 160 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни - з дня складення в повном у обсязі.

Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання о собою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апел яційне оскарження.

Якщо після подачі заяви пр о апеляційне оскарження, апе ляційна скарга не подана, пос танова вступає в законну сил у через 20 днів після подання з аяви про апеляційне оскарже ння.

Постанова може бути оскарж ена в порядку і строки передб ачені ст. 186 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.

Суддя Кушнова А.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення23.07.2010
Оприлюднено06.08.2010
Номер документу10634343
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-8448/10/8/0170

Постанова від 23.07.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні