Рішення
від 20.09.2022 по справі 560/6399/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/6399/22

РІШЕННЯ

іменем України

21 вересня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Приватного підприємства "Люкс Інстал" про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до суду з позовом до Приватного підприємства "Люкс Інстал", в якому просить стягнути 53329,10 грн., з яких адміністративно-господарські санкції у розмірі 51081,25 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 2247,85 грн. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідач в порушення вимог, визначених статтями 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", не сплатив за 2021 рік адміністративно-господарські санкції за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю, яке не зайняте особою з інвалідністю.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач подав відзив, у якому просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що позивач не наділений правом контролю за виконанням нормативу робочих місць, оскільки таке право надане органу Держпраці, який повинен провести відповідну перевірку та скласти акт, яким зафіксувати вчинення порушення. Оскільки позивачем не надані докази щодо зарахування нормативу робочих місць або його відсутності, у відповідача відсутній обов`язок сплати адміністративно-господарських санкцій.

Позивачем подана відповідь на відзив, де він не погоджується з доводами відповідача.

Дослідивши обставини справи та провіривши їх доказами, суд враховує таке.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (далі - Закон № 875) законодавство про соціальну захищеність інвалідів в Україні складається з цього Закону та інших актів законодавства, що видаються відповідно до нього.

Згідно з частиною 1 статті 19 Закону № 875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Стаття 20 Закону № 875 передбачає, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України. Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Відповідно до частин першої та другої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів, з огляду на приписи законодавства, роботодавці подають до центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.

Судом встановлено, що на відповідача - ПП "Люкс Інстал" покладений обов`язок щорічно подавати уповноваженому органу достовірні відомості про зайнятість і працевлаштування інвалідів. Як вбачається зі змісту звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік ( форма № 10-ПОІ річна), поданого відповідачем відділенню Фонду, копія якого є у справі, на підприємстві "Люкс Інстал" працюють 8 штатних працівників, серед яких особи з інвалідністю не зазначені ( прочерк у графі)

У зв`язку з цим позивачем проведений розрахунок адміністративно-господарських санкцій у розмірі 51081,25 грн. за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте такою особою.

18.02.2022 позивач надіслав відповідачу повідомлення щодо необхідності перерахувати адміністративно-господарські санкції в розмірі 51081,25 грн. за незайняте інвалідом у 2021 році робоче місце, однак станом на день подання позову відповідач вказані санкції не сплатив. Зважаючи на це, позивачем був розрахований розмір пені за порушення строків сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 2247,85 грн.

Суд звертає увагу на те, що відповідач не заперечує і не спростовує ту обставину, що підприємство не здійснило працевлаштування інваліда у 2021 році, що було обов`язковим, а також не сплатило самостійно адміністративно-господарські санкції, які нараховуються через невиконання обов`язку працевлаштування особи з інвалідністю. Заперечення відповідача ґрунтуються на тому, що позивач не має повноважень застосовувати зазначені санкції.

Відповідно до ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" ( Закон № 875) порядок реєстрації у Фонді соціального захисту осіб з інвалідністю, його відділеннях, строки подання йому звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціального захисту осіб з інвалідністю, його відділеннях, подачі щорічного звіту, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Згідно з п. 4 Порядку зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць, визначеного статтею 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2017 № 70 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 № 466) розгляд питання щодо зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць за звітний період підприємствам, установам, організаціям, фізичним особам, які використовують найману працю, та господарським об`єднанням, до складу яких входять підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, здійснюється територіальним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - відділення Фонду) протягом 30 календарних днів після подання звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Порядок сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 № 70 ( з подальшими змінами) передбачає, що роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - відділення Фонду) за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю, затвердженим Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом.

Враховуючи наведені положення, суд приходить до висновку про наявність у позивача відповідних повноважень, які дозволяють йому накладати адміністративно-господарські санкції та звертатись до суду з приводу їх стягнення.

Натомість покликання ПП "Люкс Інстал" на те, що відповідні функції належать не позивачу, а органу Держпраці, суд оцінює критично. Положення Закону, на яке посилається відповідач, передбачає, що Центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, дійсно належать функції щодо контролю, разом з тим зазначене не виключає самостійні функції Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю щодо вказаних питань і не спростовує правомірність визначення позивачем виду відповідальності за невиконання відповідачем вимог закону щодо обов`язкового працевлаштування осіб з інвалідністю.

Враховуючи це, суд погоджується з тим, що позивач правомірно застосував до відповідача адміністративно-господарські санкції, правильність розрахунку яких останнім не спростовано.

У той же час, суд оцінює критично наданий позивачем розрахунок пені, оскільки вказаний документ не відповідає вимогам щодо належності та достовірності письмових доказів. Як вбачається зі змісту розрахунку, вказаний документ не підписаний уповноваженою особою позивача ( відсутній підпис на документі, а.с.9 ), відтак він не вважається таким, що доводить або засвідчує правильність відображеного у ньому розрахунку. Зважаючи на це, у справі відсутні належні докази заборгованості відповідача по сплаті пені в сумі 2247,85 грн., тому суд вважає, що наявні підстави для часткового задоволення позову.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов - задоволити частково.

Стягнути з Приватного підприємства "Люкс Інстал" на користь Хмельницького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 51081,25 грн. (п`ятдесят одна тисяча вісімдесят одна гривня 25 копійок )

У задоволенні решти вимог позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 21 вересня 2022 року

Позивач:Хмельницьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Грушевського, буд. 87,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 14149591) Відповідач:Приватне підприємство "Люкс Інстал" (вул. Січових Стрільців, 2/2, кв. 11,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 42976878)

Головуючий суддя І.С. Козачок

Дата ухвалення рішення20.09.2022
Оприлюднено23.09.2022
Номер документу106362582
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —560/6399/22

Рішення від 20.09.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 16.06.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні