Рішення
від 21.09.2022 по справі 905/217/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

22.09.2022 Справа №905/217/22 Господарський суд Донецької області у складі судді Огороднік Д.М., розглянувши метеріали

за позовом Акціонерного товариств «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40075815, вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03150) в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40150216, вул. Привокзальна, 22, м.Лиман, 84404)

до Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» (код ЄДРПОУ 00191129, вул. Левченко, б.1, м.Маріуполь, Донецька область, 87504)

про стягнення додаткових зборів і плат

Без повідомлення (вклику) учасників справи

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Предмет та підстави спору

На розгляд Господарського суду Донецької області передані позовні вимоги Акціонерного товариств «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» до Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» про стягнення додаткових зборів і плати в сумі 37770,60 грн та стягнення судового збору в сумі 2481,00 грн.

Позов обґрунтований тим, що між позивачем та відповідачем було укладено договір №1/28 від 28.02.2017 про експлуатацію залізничної під`їзної колії, умови якого відповідачем порушені в частині прийняття зі станції вантажу. За порушення умов договору, позивачем відповідно до умов договору, положень Статуту залізниць та Правил зберігання вантажу нараховані додаткові збори і плати, які відповідачем в добровільному порядку не сплачені.

Заперечення учасників судового процесу

Відзив на позовну заяву

11.02.2022, через канцелярію суду, надійшов від Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» відзив №09/5 від 08.02.2022 (вх.№2959/22) на позовну заяву, в якому останній просить суд у задоволенні позовних вимог про стягнення додаткових зборів у сумі 37770,60 грн відмовити у повному обсязі.

Відповідач зазначає, що спірні вагони з вантажем прибули на станцію призначення 10.08.2021 о 03:05 год. Після закінчення спірних прийомо-здавальних операцій на станції призначення, 57 вагонів були передані на відповідальність вантажоодержувача та забрані вантажоодержувачем 12.07.2021 о 10:30 год., що підтверджується пам`яткою про подавання №2469 та №2470.

Відповідно до ст. 46 Статуту залізниць вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

Згідно з п.8 Розділу 7 ППВ «Термін безоплатного зберігання обчислюється: якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження…».

Зважаючи на те, що станція Маріуполь-Сортувальний це станція призначення і вивантаження вантажу здійснюється засобами одержувача, обчислювати збір та зберігання потрібно з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження, а не з моменту затримки.

Відповідач вважає, що позивач виконав розрахунок збору за зберігання вантажу всупереч ст. 46 Статуту та п.8 Розділу 7 ППВ, в результаті чого термін зберігання вантажу у потягу №3105 завищено на добу.

Відповідно п.2.1 Розділу 3 ТР №1: збір за зберігання вантажів на місцях загального користування, після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується за кожну добу…

Правилами передбачено безкоштовне зберігання вантажу протягом доби. Отже, період затримки вагонів з вини вантажовласника може настати тільки після закінчення терміну безоплатного зберігання вантажів, в даному випадку з 00 годин 12.08.2021.

Згідно з Правилами зберігання вантажу з 24-ї години 10.08.2021 до 24-ї години 11.08.2021 це безоплатна доба. Тобто вантаж який знаходиться на коліях загального користування у безоплатному зберіганні не може вважатися затриманим.

Відповідач зазначає, що збір за зберігання вантажу у поїзді №3105 складає одну добу, а не дві, як вказано в позові. Разом з тим, сума збору за зберігання вантажу у розмірі 37700,60 грн з ПДВ, відхиляється, як безпідставно нарахована.

Відповідь на відзив

21.02.2022, на електронну адресу суду, надійшла від Акціонерного товариств «Українська залізниця» відповідь на відзив №347 від 21.02.2022 (вх.№01-35/1213).

Позивач з викладеними у відзиві запереченнями відповідача не погоджується, так як вони є безпідставними, необґрунтованими та суперечать вимогам Статуту залізниць України, Правилам перевезення вантажів та умовам укладеного між сторонами договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії №1/28 від 28.02.2017.

Разом з тим, позивач зазначає, що відповідачем не було спростовано відомості, зазначені в акті загальної форми №6-886 від 14.08.2021. Відсутність вини відповідача у затримці вагонів останнім належними та допустимими доказами доведено не було.

Також позивач зазначає, що наявні в матеріалах справи докази свідчать про те, що затримка вагонів на станції відбулася у зв`язку з несвоєчасним забиранням вантажу відповідачем. Факт затримки вагонів у встановленому порядку зафіксовано актом про затримку вагонів №1-124 та актом загальної форми №6-886, відповідно до якого з затримку вагонів га коліях станції нараховано збір за зберігання вантажу. Зазначені суми були внесені до накопичувальної картки форми ФДУ - 92.

Позивач наполягає на тому, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюється Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

Позивач зазначає, що у цьому випадку не мало місця вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці та подача вагонів під вивантаження засобами одержувача, а наявна затримка вантажу через його не вивезення зі станції одержувачем власними засобами відповідно до умов договору після оформлення передавальних операцій та підписання сторонами пам`яток про подавання вагонів. Саме цей факт став підставою для затримки вантажу, який фактично було передано одержувачу, і який знаходився на коліях станції Маріуполь-Сортувальний.

Таким чином, позивач вважає, що ним доведена затримка вантажу, термін безкоштовного зберігання варто обчислювати після спливу 4-х годин, передбачених умовами договору для передавальних операцій.

Хід розгляду справи та процесуальні дії

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, 24.02.2022 на підставі Указу Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введений воєнний стан.

Згідно наказу Господарського суду Донецької області «Про встановлення особливого режиму роботи Господарського суду Донецької області» №20 від 28.02.2022 установлено особливий режим роботи суду в умовах воєнного стану, тимчасово, до усунення обставин, які зумовили загрозу життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів, працівників суду, в умовах воєнної агресії проти України, обмежено доступ до приміщення суду.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 13.06.2022 запропоновано сторонам в строк до 30.07.2022 висловити позиції по справі в умовах воєнного стану, бойових дій у Донецькій області.

28.07.2022, через підсистему «Електронний суд», надійшло клопотання від Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» б/н від 28.07.2022, про відкладення розгляду справи №905/217/22 до закінчення строку а який було введено воєнний стан та до де окупації міста Маріуполя.

02.08.2022, на електронну адресу суду, надішли заперечення від Акціонерного товариства «Українська залізниця» №57 від 02.08.2022 (вх..№01-35/2312), в яких останній просить суд відмовити Приватному акціонерному товариству «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» у відкладенні розгляду справи.

Дослідивши підстави клопотання та пояснення позивача, з`ясувавши обставини справи, враховуючи наявність в матеріалах справи достатніх доказів, відзиву на позов та відповіді на відзив, враховуючи суть спірних правовідносин, суд відмовляє у задоволення клопотання відповідача.

02.08.2022, через підсистему «Електронний суд», надійшов відзив Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» б/н від 02.08.2022, в яких останній просить суд визнати поважними причини ненадання до суду відзиву на позов відповідачем, встановлені судом, і встановити строк надання відзиву на позов до закінчення строку, на який було введено воєнний стан та до деокупації м.Маріуполя.

Суд звертає увагу, що відповідач скористався своїм правом відповідно до ст.. 165 Господарського процесуального кодексу України та подав до Господарського суду Донецької області відзив на позовну заяву №09/5 від 08.02.2022 (вх.№2959/22).

Розглянувши матеріали справи, керуючись принципом верховенства права, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, суд

ВСТАНОВИВ

Фактичні обставини справи, зміст спірних правовідносин та перевірка їх доказами

30.06.2020 між Акціонерним товариством «Укрзалізниця» та Приватним акціонерним товариством «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» підписаний договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-00191129/2020-0001.

Вказаний факт підтверджується наявним у матеріалах справи повідомленням Акціонерного товариства «Українська залізниця» про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-00191129/2020-0001 від 30.06.2020, яким перевізник засвідчив прийняття від Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомив останньому про присвоєні йому коди: 1.відправника/одержувача 3134; 2. платника 8119897 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.

Між Публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» та Приватним акціонерним товариством «Маріупольський металургійний комбінат імен Ілліча» підписаний договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії №1/28 від 28.02.2017.

Також, між сторонами підписані Додаткові угоди від 22.05.2018, від 17.07.2018, від 19.11.2019, від 29.10.2020 до договору №1/28 від 28.02.2017.

Додатковою угодою від 22.05.2018 внесено зміни до назви договору №1/28 від 28.02.2017, доповнивши її після слів «при станції Маріуполь-Сортувальний» словами «та станції Асланове».

Відповідно до п.1 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018 згідно з Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору, експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику і примикає, зокрема, станцією Сартана ІІ власника колії до станції Маріуполь-Сортувальний стрілкою №4 залізниці до колії насуву на непарну гірку власника колії; стрілкою №18 залізниці до колії розпуску на парну гірку залізниці; стрілкою №103 залізниці до колії №30 станції Маріуполь-Сортувальний залізниці і стрілкою №2 до парної горловини парка прибуття станції Маріуполь-Сортувальний залізниці. Під`їзна колія обслуговується локомотивом власника колії.

За змістом п.2 договору розгорнута довжина під`їзної колії складає 441775 метрів.

У пункті 3 договору № 1/28 від 28.02.2017 зазначено, що рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України (ПТЕ), Інструкції з сигналізації залізниць України, Інструкції з руху поїздів та маневрової роботи на залізницях України. Приймання та відправлення поїздів виконується на станціях Маріуполь-Сортувальний Залізниці та Рудна власника колії.

Вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці: б) по станції Маріуполь - сортувальний на колії № 1, 2, 3, 4, 5 непарного парку приймання поїзда: з різними вантажами і порожніми вагонами, маршрути з доменним коксом. Огляд і передача вагонів в технічному і комерційному відношеннях провадиться на передавальних коліях. Придатність вагонів під навантаження у технічному стані (в т.ч. під подвійні операції), що прибули на станцію Маріуполь-Сортувальний та Рудна встановлюється робітниками Залізниці під час огляду вагонів на здавальних коліях з визначенням їх придатності записом у журналі ф.ВУ-15 (п.5 договору в редакції додаткової угоди від 17.07.2018).

Відповідно до п.6 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018 кількість вагонів в кожній передачі, яка здається власнику колії встановлюється: - в марштрутах з доменним коксом, окатишами залізорудними, порожніми хоперами під навантаження в кількості, що прибули; - в поїздах з різними вантажами по станції Маріуполь-Сортувальний не більше 228 осей (57 вагонів); в поїздах на станцію Асланове, які подаються на станцію Рудна не більше 220 осей (55 вагонів). Вагони, які здані власнику колії, забираються власником колії з передавальних колій станції Маріуполь-Сортувальний залізниці впродовж 4-х годин після закінчення передавальних операцій, по станції Рудна власника колії - впродовж 4-х годин після закінчення передавальних операцій.

За умовами п.14 договору власник колії сплачує залізниці плату, зокрема, за користування ваганами (контейнерами) згідно Правилам користування вагонами і контейнерами та Тарифного керівництва №1; інші збори і плати згідно Статуту залізниць, Правил перевезень вантажів, Тарифного керівництва №1. Збори і плати вносяться залізниці згідно діючому законодавству.

Згідно з п.15 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018 при переданні на під`їзну колію несправних власних вагонів або контейнерів, що належать підприємствам або власності перевізника залізниця складає відповідний акт загальної форми ГУ-23 та при поверненні даних вагонів у порожньому стані на передавальні колії складається ф.ВУ-23М та дається повідомлення до Автоматизованої Системи УЗ.

Термін дії договору продовжується до 31.12.2020 включно (п.19 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 19.11.2019).

Термін дії договору продовжується до 31.12.2021 включно (п.19 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 29.10.2020).

Згідно пам`ятки №2469 про подавання вагонів вбачається, що позивачем передано, а відповідачем прийнято 55 вагонів 10.08.2021 о 03:05год. та пам`ятки №2470 відповідачем прийнято 2 вагони 10.08.2021 о 03:05 год, пам`ятки підписані відповідачем без зауважень щодо технічного стану вагонів.

Згідно акту про затримку вагонів від 12.08.2021 №1-124, що складений у присутності комерційного агента станції Маріуполь-Сортувальний Тимченко К.С.. та прийомоздавальника ПрАТ «ММК ім. Ілліча» Марцева Т.В. потяг у кількості 57 вагонів прибрані з 3-ї колії парка прибуття станції Маріуполь-Сортувальний 12.08.2021 о 10:30год; в акті про затримку вагонів представником Приватне акціонерне товариство «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» був зроблений запис про те, що «Вини одержувача в зазначених обставинах немає».

14.08.2021 позивачем складений акт загальної форми №6-886, відповідно до якого 57 вагонів потягу №3105 простоювали з вини вантажоотримувача з 09:53год та 10:05год 10.08.2021 до 10:30год 12.08.2021.

За час знаходження вагонів на місцях загального користування (коліях станції) залізницею був нарахований збір за зберігання вантажу у сумі 32672,60 грн без ПДВ та 31475,50 грн без ПДВ, які були внесені до накопичувальних карток (форма ФДУ-92) №02111608 та №02111609.

Представник відповідача накопичувальну картку №02111609 підписав із зауваженням такого змісту: «Сума 31475,50 грн. відхиляється, буде розглянута у претензійному порядку».

Позивач звернувся до відповідача з претензією №2007/362 від 15.09.2022, в якій просить перерахувати плату суму у розмірі 97561,08 грн (з ПДВ).

У своїй відповіді на претензію №94/874 від 30.09.2021 Приватне акціонерне товариство «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» визнає суму додаткових зорів у розмірі 59790,46 грн з ПДВ. Суму збору за зберігання вантажу у розмрі 37770,62 грн з ПДВ, відхиляє, як безпідставно нараховану.

Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з позовом про стягнення додаткових зборів і плат в сумі 37770,62 (з ПДВ).

Оцінка аргументів учасників справи та мотиви рішення суду

Згідно з ст.914 Цивільного кодексу України, ст.307 Господарського кодексу України, ст.8 Закону України «Про залізничний транспорт» перевезення вантажів залізничним транспортом організовується на договірних засадах. Форму договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги встановлено Правилами розрахунків за перевезення вантажів (додаток № 1 до пункту 2.3 Правил). У договорі визначаються обсяги, строки та умови надання транспортних засобів, порядок розрахунків за перевезення та додаткові послуги, а також відповідальність за порушення зобов`язань.

За змістом ч.5 ст.307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Частинами 1, 2 ст.8 Закону України «Про залізничний транспорт» визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Отже правовідносини з перевезення вантажів залізничним транспортом на підставі договорів про надання послуг перевезення, укладених із суб`єктами господарювання-замовниками, регулюються в порядку, визначеному Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів та іншим галузевим законодавством, що застосовується під час надання залізницею послуг з перевезення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 затверджено Статут залізниць України, положення якого згідно з пунктом 2 Статуту визначають обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Пунктом 3 Статуту залізниць передбачено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.

За приписами ст.64 Статуту залізниць для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування призначено під`їзні колії.

Згідно з ст.71 Статуту залізниць взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором.

Як встановлено судом, з пам`яток №2469 та №2470 (форма ГУ-45) про подавання вагонів вбачається, що позивачем передано, а відповідачем прийнято 55 вагонів 10.08.2021 о 05:53 год., 2 вагони 10.08.2021 о 06:05 год.

Враховуючи умови абз.2 п.6 договору № 1/28 про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» при станції Маріуполь-Сортувальний в редакції додаткової угоди від 17.07.2018, відповідач повинен був забрати спірні вагони з 4 колії станції Маріуполь-Сортувальний своїм локомотивом протягом 4-х годин після закінчення передавальних операцій. Оскільки згідно з актом про затримку вагонів від 12.08.2021 приймально-здавальні операції були здійснені у період з 03:05год до 05:53год. та 06:05 год. 10.08.2021, то відповідач повинен був забрати спірні вагони не пізніше 09:53 год. та 10:05 год. 10.08.2021.

Вагони з передавальних колій станції Маріуполь-Сортувальний були забрані локомотивом Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» о 10:30 год 12.08.2021, загальний час простою 57 вагонів на коліях станції склав 48 год. 37 хв. та 48 год. 25хв.

Фактично потяг простояв на колії станції Маріуполь-Сортувальний до 10:30 год. 12.08.2021, про що позивачем 14.08.2021 у присутності комерційних агентів станції Маріуполь-Сортувальний був складений акт загальної форми №6-886.

За час знаходження вагонів на місцях загального користування (коліях станції) залізницею був нарахований збір за зберігання вантажу у сумі 31475,50 грн без ПДВ, який був внесений до накопичувальної картки №02111609 (форми ФДУ-92).

Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Відповідно до п. 32 Правил видачі вантажів (ст. 35, 42, 46, 47, 48, 52, 53 Статуту) затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти із станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів передбачені Правилами зберігання вантажів.

Згідно з п. 4 Правил зберігання вантажів (статті 12, 46 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, термін граничного зберігання починається з моменту вивантаження вантажу (контейнера з вагона) засобами залізниці або з моменту подачі вагона під вивантаження засобами одержувача.

Відповідно до п. 6 договору №1/28 від 28.02.2017 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018, вагони, які здані власнику колії, забираються власником колії з передавальних колій станції Маріуполь-Сортувальний залізниці впродовж 4-х годин після закінчення передавальних операцій, по станції Рудна власника колії - впродовж 4-х годин після закінчення передавальних операцій.

Відповідно до п. 3 Правил складання актів (стаття 129 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2020 № 334, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності.

Відповідачем не вивезено зі станції вантаж відповідно до умов договору №1/28 після оформлення передавальних операцій та підписання сторонами пам`ятки про подавання вагонів, що стало підставою для затримки вагонів та складання позивачем актів форми ГУ-23, ГУ-23а.

Відповідно до п. 5 Правил зберігання вантажів якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

Пунктом 46 Статуту залізниць передбачено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Згідно з п. 8 Правил зберігання збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Термін безоплатного зберігання обчислюється:

- якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження;

- при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу;

- при затримці - з моменту затримки.

З огляду на те, що позивачем доведена затримка вантажу, яка сталася з вини відповідача, що також встановлено судом, безоплатне зберігання вантажу закінчилось 10.08.2021 о 09:53 год. та 10:05 год. (10.08.2021 о 03:05 прибув потяг № 3105; о 09:53 год. 10.08.2021 закінчились приймально-здавальні операції щодо 55 вагонів, та о 10:05 год. 10.08.2021 закінчились приймально-здавальні операції щодо 2 вагонів, що підтверджується пам`ятками про подавання вагонів №2469 та №2470, тому відлік безоплатної доби зберігання вантажу, з урахуванням п. 6 договору (в редакції додаткової угоди), розпочався о 09:53 год. та 10:05 год. 10.08.2021. Вагони були забрані відповідачем лише о 10:30 год 12.08.2021.

Позивач у позові просить стягнути з відповідача збір за зберігання вантажу в розмірі 37770,60 грн з ПДВ та додає розрахунок такого збору.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №317 від 26.03.2009 затверджено Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги.

За приписами п. 2 розд. ІІІ Збірника тарифів термін безоплатного зберігання обчислюється згідно з відповідними Правилами. Після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується збір за кожну добу в розмірі, зокрема 4,0 грн за одну тонну - при зберіганні вантажів у вагонах, у тому числі у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тонн. У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.

Аналогічна правова позиція викладена у Постанові Верховного суду №905/1034/21 від 09.02.2022.

Перевіривши здійснений позивачем розрахунок за зберігання вантажу, суд дійшов висновку про його обґрунтованість та правомірність нарахування у сумі 3770,60 з ПДВ (з урахуванням правил округлення суми).

Натомість відповідачем не подано доказів на спростування фактів (обставин), викладених у позовній заяві.

За таких обставин позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню у повному обсязі.

За правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За подання до суду даної позовної заяви позивачем було сплачено 2481,00 грн судового збору, який покладається на відповідача в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 2, 86, 129, 210, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

2.Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» (код ЄДРПОУ 00191129, вул. Левченко, б.1, м.Маріуполь, Донецька область, 87504) на користь Акціонерного товариств «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40075815, вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03150) в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40150216, вул. Привокзальна, 22, м. Лиман, 84404) додаткові збори і плати в сумі 37770,60 грн (тридцять сім тисяч сімсот сімдесят грн 60 коп.)

3. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча» (код ЄДРПОУ 00191129, вул. Левченко, б.1, м.Маріуполь, Донецька область, 87504) на користь Акціонерного товариств «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40075815, вул. Єжи Гедройця, 5, м. Київ, 03150) в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40150216, вул. Привокзальна, 22, м. Лиман, 84404) суму судового збору в сумі 2481,00 грн (дві тисячі чотириса вісімдесят одна грн 00 коп.).

4. Видати судовий наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядки та строки передбачені ст. 240, 241 Господарського процесуального кодексу України.

Апеляційна скарга може бути подано учасниками справи у порядки та строки передбаченими ст.256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 22.09.2022.

Суддя Д.М. Огороднік

Дата ухвалення рішення21.09.2022
Оприлюднено23.09.2022

Судовий реєстр по справі —905/217/22

Судовий наказ від 27.01.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Огороднік Діна Миколаївна

Судовий наказ від 27.01.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Огороднік Діна Миколаївна

Ухвала від 09.11.2022

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шевель Ольга Вікторівна

Ухвала від 19.10.2022

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шевель Ольга Вікторівна

Ухвала від 17.10.2022

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Шевель Ольга Вікторівна

Рішення від 21.09.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Огороднік Діна Миколаївна

Ухвала від 12.06.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Огороднік Діна Миколаївна

Ухвала від 27.01.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Огороднік Діна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні