Рішення
від 21.09.2022 по справі 320/1882/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 вересня 2022 року м. Київ справа №320/1882/20

Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Служби у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до Служби у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області (далі - відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Служби у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області щодо невизнання сім`ї ОСОБА_2 багатодітною, та визнання посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 недійсним;

- зобов`язати Службу у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області поновити в дії посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 з моменту припинення їх дії".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем 17 лютого 2020 р. посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 року ОСОБА_3 та ОСОБА_1 недійсним. Вважає, що дії відповідача є незаконними та не обґрунтованими, та вчинені з порушенням вимог чинного законодавства, чим грубо порушено права позивача.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання.

5 травня 2020 року до суду від відповідача надійшов відзив на позов, в якому він позову не визнав, у його задоволенні просив відмовити в повному обсязі. Зазначив, що відповідно до актів обстеження житлово-побутових умов, проведених депутатом Яготинської міської ради від 13 січня 2020 р., служби у справах дітей та сім`ї спільно із фахівцями соціальної роботи ЯРЦСССДМ від 31 січня 2020 р. за зазначеною громадянами адресою: АДРЕСА_1 з`ясовано факт відсутності проживання дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 спільно із матір`ю ОСОБА_1 та вітчимом ОСОБА_3 , тому посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 визнане недійсним. Звертає увагу, що посвідчення є документами, що підтверджують статус багатодітної сім`ї та їх право на отримання пільг згідно із Законом України «Про охорону дитинства» та іншими актами законодавства.

4 травня 2020 року до суду від позивача надійшла відповідь на відзив. Зазначив, що відповідачем подано відзив на позовну заяву із пропуском строку, який встановлений ухвалою суду, у зв`язку з цим, просить суд залишити без розгляду відзив відповідача. Відповідач при визнанні недійсним вказаного посвідчення не навів жодної норми закону, який чітко вказував би на те, що сім`я, в якій виховується троє і більше дітей з урахуванням дитини, яка знаходиться під опікою, не може вважатися багатодітною та в свою чергу не має права на отримання статусу багатодітної сім`ї, а отже не довів правомірності прийнятого ним рішення. Зазначає, що з аналізу норм чинного законодавства не вбачаться такої підстави для визначення недійсним посвідчення батьків багатодітної сім`ї, як не проживання за конкретною адресою. Стверджує, що норми чинного законодавства вимагають від відповідача у визначених випадках приймати саме вмотивоване рішення із визначенням порядку його оскарження.

Крім того, 4 травня 2020 р. від позивача надійшли клопотання про призначення експертизи, клопотання про виклик свідків.

Окрім цього, 4 травня 2020 р. до суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Це клопотання обґрунтовано тим, що позивач вважає недоцільним розгляд справи за його позовом до Служби у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії у порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання. Вказує, що справа має для нього важливе значення, у справі слід врахувати обсяг та характер доказів у справі.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 6 травня 2020 р. у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про розгляд справи за правилами загального позовного провадження відмовлено. Крім того, вказаною ухвалою здійснено перехід із спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання на 10 червня 2020 р., оскільки позивач особисто хотіла брати участь у справі з тих підстав, що справа для неї дуже важлива.

10 червня 2020 р. сторони у судове засідання не прибули, в тому числі і позивач. У зв`язку з неявкою сторін, суд відклав судове засідання на 26 серпня 2020 р.26 серпня 2020 р. в судове засідання прибув лише представник позивача. В цьому судовому засіданні протокольною ухвалою було відмовлено у призначенні експертизи та задоволено клопотання про виклик свідків та викликано у якості свідків ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 . У зв`язку з викликом свідків у вказаній справі було оголошено перерву до 21 жовтня 2020 р.

21 жовтня 2020 р. від представника позивача надійшло клопотання про відкладення судового засідання. Крім того, свідки у судове засідання не прибули та подали пояснення, що вони не мають інформації, яка б стосувалася питання позивача в цій справі, а тому не зможуть пояснити, спростувати чи підтвердити обставини справи. Дослідивши вказані пояснення представник позивача наполягав на повторному виклику свідків. У зв`язку з повторним викликом свідків у вказаній справі та клопотанням представника позивача про відкладення судового засідання було відкладено розгляд справи на 9 грудня 2020 р.

9 листопада 2020 р. до суду від позивача надійшло клопотання про застосування заходу процесуального приводу, а саме: позивач просить суд застосувати привід свідків.

9 грудня 2020 р. до суду від представника відповідача надійшло клопотання, в якому він просив суд подальший розгляд справи здійснювати без його участі.

9 грудня 2020 р. в судове засідання прибув лише представник позивача. Свідки у судове засідання не прибули та подали пояснення, що вони не мають інформації, яка б стосувалася справи. Представник позивача наполягав на повторному виклику свідків. У зв`язку з повторним викликом свідків у вказаній справі було відкладено розгляд справи на 10 лютого 2021 р.

10 лютого 2021 р. в судове засідання прибув лише представник позивача. Свідки у судове засідання не прибули. Представник позивача заявив клопотання про відкладення судового засідання у зв`язку з наданням додаткових доказів по справі. У зв`язку з цим судом задоволено клопотання представника позивача та відкладено розгляд справи на 24 березня 2021 р.

18 лютого 2021 р. від позивача надійшла заява про заміну сторони її правонаступником.

24 березня 2021 р. від представника позивача надійшло клопотання про відкладення судового засідання для надання часу для підготовки та подання нових доказів по справі. У зв`язку із заявленим клопотанням представника позивача про відкладення судового засідання було відкладено розгляд справи на 26 травня 2021 р.

Ухвалою суду від 24 березня 2021 було витребувано докази у справі.

26 травня 2021 р. від представника позивача надійшло клопотання про відкладення судового засідання для надання часу для підготовки та подання нових доказів по справі. У зв`язку із заявленим клопотанням представника позивача про відкладення судового засідання було відкладено розгляд справи на 16 липня 2021 р.

16 липня 2021 р. від представника позивача надійшло клопотання про відкладення судового засідання для надання часу для підготовки та подання нових доказів по справі. У зв`язку із заявленим клопотанням представника позивача про відкладення судового засідання було відкладено розгляд справи на 1 жовтня 2021 р.

1 жовтня 2021 р. від представника позивача надійшло клопотання про відкладення судового засідання для надання часу для підготовки та подання нових доказів по справі. У зв`язку із заявленим клопотанням представника позивача про відкладення судового засідання було відкладено розгляд справи на 26 листопада 2021 р.

26 листопада 2021 р. від позивача надійшло клопотання про відкладення судового засідання на іншу дату. У зв`язку із заявленим клопотанням позивача про відкладення судового засідання, було відкладено розгляд справи на 18 лютого 2022 р.

18 лютого 2022 р. судове засідання знято з розгляду у зв`язку з перебуванням судді у відпустці. Наступне судове засідання призначено на 1 квітня 2022 року.

1 квітня 2022 р. судове засідання знято з розгляду у зв`язку з військовими діями на території України до нормалізації ситуації на території м. Києва для можливості подальшого розгляду справи та прибуття сторін до суду.

Після нормалізації ситуації на території м. Києва та Київської області справу було призначено на 6 червня 2022 р.

6 червня 2022 р. від представника позивача надійшло клопотання про відкладення судового засідання для надання часу для підготовки та подання нових доказів по справі. У зв`язку із заявленим клопотанням представника позивача про відкладення судового засідання було відкладено розгляд справи на 10 серпня 2022 р.

10 серпня 2022 р. в судове засідання сторони не прибули, зокрема і представник позивача. При цьому позивач ОСОБА_1 7 серпня 2022 р. та представник позивача 9 серпня 2022 р. подали до суду клопотання про розгляд справи без їх участі. В судовому засіданні 10 серпня 2022 р. судом було розглянуто всі заяви позивача щодо яких не було ще прийнято рішення, а саме: протокольними ухвалами суду було відмовлено у задоволенні клопотання позивача про залишення відзиву без розгляду, про застосування приводу та про заміну сторони її правонаступником.

У зв`язку з заявленими клопотаннями сторін про розгляд справи в порядку письмового провадження протокольною ухвалою суду від 10 серпня 2022 р. на підставі ч. 3 ст. 194 КАС України вирішено здійснювати судовий розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

2 грудня 2019 року відповідачем було видане посвідчення позивачу батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 .

Судом встановлено, що позивач є матір`ю сімох дітей, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями свідоцтв про народження дітей та довідок: ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .

Листом відповідача від 17 лютого 2020 р. №78 «Про посвідчення батьків з багатодітної сім`ї» позивача було повідомлено, що відповідно до Закону України «Про охорону дитинства», постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2010 р. №209 «Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків та дитини з багатодітної сім`ї», що посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 видане службою у справах дітей та сім`ї Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 визнане недійним. Відповідно до проведення актів обстеження житлово-побутових умов депутатом Яготинської міської ради від 13 січня 2020 р., служби у справах дітей та сім`ї спільно із фахівцем соціальної роботи ЯРЦСССДМ від 31 січня 2020 р. за зазначеною громадянами адресою, а саме АДРЕСА_1 з`ясовано факт відсутності проживання дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 спільно із матір`ю ОСОБА_1 та вітчимом ОСОБА_3 .

Не погоджуючись із протиправними діями і рішеннями відповідача, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог частини 1 статті 1 Закону України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 року № 2402-III багатодітна сім`я - сім`я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім`ї включаються також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 13 Закону України «Про охорону дитинства» з метою створення належних матеріальних умов для виховання дітей у сім`ях держава надає батькам або особам, які їх замінюють, соціальну допомогу, передбачену Законом України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" та іншими законами України.

Частиною 2 статті 13 Закону України «Про охорону дитинства» сім`ям з дітьми у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, надаються пільгові довгострокові кредити на придбання житла, предметів довгострокового користування та житлове будівництво.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 13 Закону України «Про охорону дитинства» багатодітним сім`ям надаються такі пільги: 1) 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожного члена сім`ї, який постійно проживає в жилому приміщенні (будинку), та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю); 2) 50-відсоткова знижка плати за користування комунальними послугами (газопостачання, електропостачання та інші послуги) та вартості скрапленого балонного газу для побутових потреб у межах норм, визначених законодавством. Площа житла, на яку надається знижка при розрахунках плати за опалення, становить 21 кв. метр опалюваної площі на кожного члена сім`ї, який постійно проживає в жилому приміщенні (будинку), та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю; 3) 50-відсоткова знижка вартості палива, у тому числі рідкого, в межах норм, визначених законодавством, у разі якщо відповідні будинки не мають центрального опалення; 4) позачергове встановлення квартирних телефонів. Абонентна плата за користування квартирним телефоном встановлюється у розмірі 50 відсотків від затверджених тарифів. Пільги щодо плати за користування житлом (квартирної плати), комунальними послугами та вартості палива, передбачені пунктами 1 - 3 частини третьої цієї статті, надаються багатодітним сім`ям незалежно від виду житла та форми власності на нього (ч. 4 ст. 13 Закону України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 року №2402-ІІІ).

Згідно з вимогами ч. 5 ст. 13 Закону України «Про охорону дитинства» дитячим будинкам сімейного типу та прийомним сім`ям, в яких не менше року проживають відповідно троє або більше дітей, а також сім`ям (крім багатодітних сімей), в яких не менше року проживають троє і більше дітей, враховуючи тих, над якими встановлено опіку чи піклування, надаються пільги, передбачені частиною третьою, з урахуванням умов, визначених частиною четвертою цієї статті.

Частиною 6 ст.13 Закону України «Про охорону дитинства» від 26 квітня 2001 року №2402-ІІІ передбачено, що дітям з багатодітних сімей надаються такі пільги: 1) безоплатне одержання ліків за рецептами лікарів; 2) щорічне медичне обстеження і диспансеризація в державних та комунальних закладах охорони здоров`я із залученням необхідних спеціалістів, а також компенсація витрат на зубопротезування; 3) першочергове обслуговування в лікувально-профілактичних закладах, аптеках та першочергова госпіталізація; 4) безоплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту (крім таксі), автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів, у тому числі внутрірайонних, внутрі- та міжобласних незалежно від відстані та місця проживання, за наявності посвідчення встановленого зразка, а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - також електронного квитка, який видається на безоплатній основі; 5) безоплатне одержання послуг з оздоровлення та відпочинку відповідно до Закону України "Про оздоровлення та відпочинок дітей".

Відповідно до Порядку виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2019 р. №250, на кожну дитину в багатодітній сім`ї виплачується грошова допомога. Згідно з приписами п.11 Порядку №250 однією з підстав для припинення її виплати є втрата статусу багатодітної сім`ї. Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу соціального захисту населення, який призначив допомогу.

Відповідно до частини 7 статті 13 Закону України «Про охорону дитинства» батькам і дітям з багатодітних сімей видаються відповідні посвідчення. Зразок посвідчення, порядок виготовлення і видачі посвідчень встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї» від 02 березня 2010 року №209 затверджено Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї, який визначає механізм виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї багатодітної сім`ї (далі - посвідчення). (далі по тексту - Порядок №209).

Так, відповідно до вимог пункту 2 Порядку №209 посвідчення є документами, що підтверджують статус багатодітної сім`ї і дітей з такої сім`ї та їх право на отримання пільг згідно із Законом України «Про охорону дитинства» та іншими актами законодавства.

Згідно з вимогами пункту 3 Порядку №209 (в редакції, яка діяла до 31 жовтня 2020 року, тобто до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2020 року №1003 «Про внесення змін до Порядку виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сім`ї та дитини з багатодітної сім`ї») посвідчення видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад одному з батьків відповідно до місця реєстрації, протягом десяти робочих днів після подання: заяви одного з батьків про видачу посвідчень; копій свідоцтв про народження дітей; копії свідоцтва про шлюб (крім батьків, які не перебувають у шлюбі); копій сторінок паспорта громадянина України батьків з даними про прізвище, ім`я, по батькові, дату видачі паспорта та місце реєстрації; копії посвідки на постійне проживання батьків, якщо вони є іноземцями або особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах; довідки про склад сім`ї; фотокарток (батьків та дітей) розміром 30 х 40 міліметрів; довідки із загальноосвітнього, професійно-технічного, вищого навчального закладу (для осіб від 18 до 23 років, які навчаються за денною формою навчання); довідки про реєстрацію місця проживання або перебування особи під час навчання (для осіб від 18 до 23 років, які навчаються за денною формою навчання); довідки структурного підрозділу районної, районної в мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради про те, що батькам за місцем реєстрації посвідчення не видавалися (у разі, коли зареєстроване місце проживання батьків різне); у разі народження або навчання дитини за межами України - копій свідоцтва про народження дитини та довідки з навчального закладу з перекладом на українську мову, вірність якого засвідчена нотаріусом; У разі коли нотаріус не володіє відповідною мовою, переклад документів може бути зроблено перекладачем, справжність підпису якого засвідчує нотаріус.

Судом встановлено, що 2 грудня 2019 року відповідачем було видано позивачу посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , що не заперечується сторонами.

У подальшому відповідачем листом від 17 лютого 2020 р. №78 «Про посвідчення батьків з багатодітної сім`ї» позивача повідомлено, що відповідно до Закону України «Про охорону дитинства», постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2010 р. №209 «Порядок виготовлення і видачі посвідчень батьків та дитини з багатодітної сім`ї», що посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 видане службою у справах дітей та сім`ї Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 визнане недійним.

Надаючи оцінку доводам та аргументам сторін суд зазначає про таке.

Приписи статті 13 Закону України «Про охорону дитинства» та Порядку №209 не передбачають процедури визнання недійсним посвідчення батьків багатодітної сім`ї.

Відповідно до п. 5 Порядку №209 строк дії посвідчень визначається окремо для кожної багатодітної сім`ї.

Дослідивши посвідчення позивача серії НОМЕР_1 , судом встановлено, що вказане посвідчення видане 2 грудня 2019 р. та строк дії вказано посвідчення до 9 червня 2028 року.

Суд бере до уваги, що постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2007 р. № 1068 затверджено Типове положення про службу у справах дітей районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації (далі - Типове положення № 1068). Відповідно до вимог абзацу 1 пункту 5 Типового положення №1068 служба має право: приймати з питань, що належать до її компетенції, рішення, які є обов`язкові для виконання місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, посадовими особами, громадянами.

Отже, з питань, що належать до його компетенції, відповідач повинен приймати виключно рішення.

Разом з тим, як встановлено судом відповідачем не було прийнято рішення про визнання посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 недійсним. Натомість, про визнання цього посвідчення недійсним позивача повідомлено вказаним вище листом.

Проте, цей лист не містить посилання на жоден нормативно-правовий акт чи норму чинного законодавства, яка б містила підстави для визнання посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 недійсним. При цьому визнання посвідчення недійсним тягне за собою втрату для осіб, яким його видали відповідного статусу, що у свою чергу є підставою для припинення здійснення надання пільг та виплат коштів.

Саме про ці порушення вказував позивач у позовній заяві, стверджуючи, що відповідачем не прийнято рішення відповідно до закону та не здійснено посилання на норму законодавства при визнанні посвідчення недійсним.

Що стосується акта перевірки, на який в листі посилався відповідач на обґрунтування прийнятого рішення, та який оспорював позивач та його представник під час розгляду справи, то суд зазначає, що такий акт за певних обставин може бути підставою для прийняття рішення. Разом з тим, у цій конкретній справі при встановленій відсутності прийнятого відповідачем передбаченого законодавством рішення щодо визнання посвідчення недійсним, наявність чи відсутність цього акту, а також можливі недоліки в його оформленні не впливають на визнання судом протиправним зазначеного рішення відповідача через наведені вище суттєві порушення процедури його прийняття. Тому підстави для врахування судом цього акта перевірки відсутні, оскільки в силу приписів ст.76 КАС України він не є достатнім доказом для встановлення правомірності дій та рішень відповідача.

Згідно з приписами ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахування наведеного суд визнає, що вказаний лист не може бути визнаний рішенням, оскільки будь-яке рішення суб`єкта владних повноважень повинно бути належним чином обґрунтоване та прийняте відповідачем не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що визначені для відповідача чинним законодавством.

Це означає, що відповідачем протиправно вчинено дії та прийнято рішення про визнання недійсним посвідчення всупереч вимогам законодавства та визначеній процедурі, отже порушено права позивача та не дотримано вимог чинного законодавства, передбачених частиною другою статті 2 КАС України.

Суд також бере до уваги, що обставини справи, які є предметом дослідження, виникли до уведення в Україні в лютому 2022 р. надзвичайного та воєнного стану, а прийняті рішення, дії чи бездіяльність відповідача не пов`язані із уведенням воєнного стану.

З урахуванням наведеного, суд визнає, що для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень слід визнати протиправними дії Служби у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області щодо невизнання сім`ї ОСОБА_2 багатодітною, та визнання посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 недійсним та зобов`язати Службу у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області поновити в дії посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 з моменту припинення його дії 17 лютого 2020 р.

Згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Позивачем під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи не було спростовано відповідачем.

Наведене свідчить, що дії і рішення відповідача були протиправними. Отже, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.

Щодо судового збору суд зазначає наступне. Відповідно до частини 1 статті 133 Кодексу адміністративного судочинства України суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.

Наведена норма кореспондується з ч. 1 ст. 8 Закону України "Про судовий збір" згідно якої, враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі за таких умов, зокрема, якщо позивач є: член малозабезпеченої чи багатодітної сім`ї.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 8 Закону України "Про судовий збір" суд може зменшити розмір судового збору або звільнити від його сплати на підставі, зазначеній у частині першій цієї статті.

Під час відкриття провадження, судом встановлено, що позивачем на підтвердження свого статусу, а саме члена багатодітної родини надано до суду належним чином завірені копії свідоцтв про народження дітей. Отже, надані позивачем документи належним чином підтверджують факт того, що позивач є членом багатодітної сім`ї, у зв`язку з чим, з метою забезпечення гарантованого Конституцією права особи на судовий захист, під час відкриття провадження судом встановлено за можливе звільнити позивача від сплати судового збору за подання даного адміністративного позову, тому підстави для вирішення питання щодо його стягнення відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Служби у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області щодо невизнання сім`ї ОСОБА_2 багатодітною та визнання посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане Службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 недійсним.

Зобов`язати Службу у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області поновити в дії посвідчення батьків багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 , видане службою у справах дітей Яготинської районної державної адміністрації 2 грудня 2019 р. ОСОБА_3 та ОСОБА_1 з моменту припинення його дії 17 лютого 2020 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повне найменування сторін:

Позивач ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Відповідач Служба у справах сім`ї та дітей Яготинської районної державної адміністрації Київської області, адреса: вул. Незалежності, 110, м. Яготин, Київська область, 07700, код ЄДРПОУ - 24213321.

Суддя Журавель В.О.

Дата ухвалення рішення21.09.2022
Оприлюднено26.09.2022
Номер документу106384687
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —320/1882/20

Рішення від 21.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 24.03.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 06.05.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 20.03.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні