Ухвала
від 24.05.2022 по справі 757/11167/22-к
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/11167/22

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2022 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання начальника відділу особливих доручень управління правової допомоги Департаменту міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про накладення арешту на майно та передачу речових доказів в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів,

В С Т А Н О В И В :

До Печерського районного суду м. Києва надійшло клопотання начальника відділу особливих доручень управління правової допомоги Департаменту міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про накладення арешту на майно та передачу речових доказів в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Прокурор в обґрунтування клопотання вказує наступне.

Головним слідчим управлінням провадиться досудове розслідування в кримінальному провадженні № 12020000000000834, розпочатому 01.09.2020 за фактами заволодіння чужим майном, шляхом обману та зловживання довірою (шахрайство), з використанням електронно-обчислювальної техніки, в особливо великих розмірах та легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, в особливо великих розмірах, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 190, ч. 3 ст. 209 КК України.

Процесуальне керівництво у даному кримінальному провадженні здійснюється прокурорами Департаменту міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора.

21.02.2022 ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва (справа № 757/8839/22-к) строк досудового розслідування продовжений до 01.12.2022.

У клопотанні прокурор вказує, що ряд громадян України та інших держав зорганізувавшись у стійке об`єднання для вчинення злочинів з розподілом функцій учасників групи, тобто створивши організовану групу, в період 2013 2020 років у її складі систематично вчиняли заволодіння чужим майном через спеціально створені Інтернет-сайти під виглядом придбання криптовалют, акцій компаній, дорогоцінних металів та каміння, а також інших активів з імітацією зростання їх номінальної вартості, проведення удаваних біржових торгів (у т.ч. з використанням так званих «трейдінг-ботів»), нарахування відсотків.

З цією метою учасниками злочинного угрупування за допомогою Інтернет-ресурсів («YouTube», соціальних мереж, тематичних форумів), телеграм-каналів, а також проведення тренінгів та зібрань, розповсюджувалась недостовірна інформація про можливість заробітку шляхом вкладення коштів в проекти з надзвичайно високим рівнем доходності (від 200 до понад 300 відсотків річних).

Кошти так званих інвесторів залучались шляхом їх перерахування на рахунки за допомогою електронних платіжних систем («Perfect Money», «Interkassa», «AdvCash», «Okpay» та інші).

Заволодіння чужим майном забезпечувалось шляхом створення так званої фінансової піраміди (MLM, мережевий маркетинг), тобто часткове здійснення виплат прибутку (бонусів) учасникам на початковому етапі діяльності за рахунок розподілу залучених коштів нових учасників.

На даний час встановлено, що членами вказаного угрупування протягом 2013 2020 років організовано діяльність наступних фінансових пірамід:

- «Questra Holdings»/«Questra World»/«A.G.A.M.» (задіяні суб`єкти господарювання: «Questra Holdings Inc.» (Британські Віргінські Острови, код 1769610); «Questra Holdings LTD» (Беліз, код 130527); «Questra World Ltd» (Беліз, код 162553); «Atlantic Global Asset Management, SA» (Кабо Верде, код 272198501); «Atlantic Global Asset Management LP» (Велика Британія, код SL028452), «QW Lianora Swiss Consulting SA» (Швейцарія, код 1310427).

Принцип роботи: довірче управління активами інвесторів.

Так, «Questra» інвестує в акціонерний інвестиційний фонд «Atlantic Global Asset Management» (A.G.A.M.), а той в свою чергу нібито веде бізнес з купівлі та продажу боргових зобов`язань, в тому числі акцій компаній, які проводять первинне розміщення своїх цінних паперів на фондовій біржі (IPO), а також розміщення чужих цінних паперів, рефінансування компанії і фінансовий факторинг.

- «Digithereum Global». (задіяний суб`єкт господарювання «Digithereum global Limited» (Гонконг).

Принцип роботи: довірче управління активами інвесторів під виглядом купівлі-продажу криптовалют.

- «Dominant Finance». (задіяні суб`єкти господарювання «Dominant Finance Ltd» (Беліз, код 170292); «Dominant Finance Limited» (Велика Британія, код 11362239); «Dominant Finance LLC» (США, код L18000106209); «Dominant Finance Limited» (Гонконг, код 1711593).

Принцип роботи: інвестування в придбання обладнання для майнінгу криптовалюти з подальшим її продажем.

- «iTrade» (задіяний суб`єкт господарювання « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (Гонконг, код 2752523).

Принцип роботи: проведення операцій з купівлі-продажу іноземної валюти за допомогою автоматизованої програми (мультивалютного робота) "iTrade".

Допитані в ході досудового розслідування як потерпілі ОСОБА_4 та ОСОБА_5 повідомили, що інвестували в діяльність « ІНФОРМАЦІЯ_2 »/« ІНФОРМАЦІЯ_3 »/« ІНФОРМАЦІЯ_4 » грошові кошти в сумі понад 6000 доларів США.

У ході досудового розслідування отримано відомості про можливу причетність до організації діяльності вказаних фінансових пірамід ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , а також пов`язаних з ним осіб, у т.ч. ОСОБА_7 ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_12 .

Зокрема, за наявними даними підконтрольні ОСОБА_16 ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ ДІСТРІБЮШН АНАЛІТІКС КАПІТАЛ» (ЄДРПОУ 38993352) та ТОВ «АЙПАН» (ЄДРПОУ 41192168) здійснювали розробку, впровадження та технічну підтримку сайтів вказаних фінансових пірамід.

Так, ОСОБА_16 приймав активну участь у рекламній кампанії діяльності вказаних пірамід, брав участь у тренінгах та конференціях. Зокрема, з метою введення невизначеного кола осіб в оману, задля заволодіння їхніми грошовими коштами, використовував власний автомобіль «Ferrari» у рекламі «Questra Holdings»/«Questra World», виступаючи у ролі інвестора, якому вдалось отримати заявлений у розмірах 200 300 % дохід від інвестування.

Окрім того ОСОБА_16 та ОСОБА_17 здійснювали управління рахунками у банківських установах та платіжних системах, які використовувались для заволодіння коштами потерпілих від шахрайських схем.

Так встановлено, що перерахування коштів потерпілими від діяльності «Questra Holdings»/« ОСОБА_18 » здійснювалось на рахунок НОМЕР_1 у платіжній системі «Perfect Money».

Часткова виплата так званого прибутку від вкладених «інвестицій» здійснювалось з рахунку E9403596 у платіжної системи «Perfect Money».

Також отримано відомості про те, що на ім`я ОСОБА_16 у платіжній системі «Perfect Money» відкритий рахунок НОМЕР_2 .

За результатами огляду від 13.11.2020 інформації по вказаним рахункам, отриманої з платіжної системи «Perfect Money» встановлено:

- рахунок E7165112 зареєстровано на ім`я « ОСОБА_19 /ATLANTIC GLOBAL ASSET MANAGEMENT» з контактними даними: email: ІНФОРМАЦІЯ_13 та телефон: НОМЕР_3 . При цьому, телефон НОМЕР_3 зазначений в якості контактного під час реєстрації 26.11.2013 ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ ДІСТРІБЮШН АНАЛІТІКС КАПІТАЛ» (ЄДРПОУ 38993352) у період, коли керівником товариства був ОСОБА_16 ;

- рахунок E9483724 зареєстровано на ім`я « ОСОБА_20 /ATLANTIC GLOBAL ASSET MANAGEMENT» з контактними Також зазначені контактні дані: email: ІНФОРМАЦІЯ_14 та телефон: НОМЕР_4 . При цьому, телефон НОМЕР_4 зазначений в якості контактного ТОВ «СПАНГ АГРО» (ЄДРПОУ 43041569), керівником якого є ОСОБА_16 .

Вивченням руху коштів по рахунку E7165112 встановлено, що в період 2015 2017 років на рахунок E7165112 із 6392 різних рахунків були зараховані кошти на загальну суму 12 356 419,95 євро, з яких 10 680 475,84 євро у подальшому були перераховані на рахунок E9483724;

- рахунок НОМЕР_2 зареєстровано на ім`я « ІНФОРМАЦІЯ_15 » з контактними даними: email: ІНФОРМАЦІЯ_16 та телефон: НОМЕР_5 .

У період 2015 2017 років на вказаний рахунок надійшло 1 359 406,54 доларів США, з яких 684 845,86 доларів США були перераховані на рахунки обмінників для обміну на криптовалюту «Біткоін», BTC Address: 19VXzPRAY7RvVvP6pzTNgmDjaJhTmvjNQW.

Крім того, у червні 2017 року на даний рахунок були перераховані грошові кошти в сумі 749 200 доларів США з рахунку НОМЕР_6 .

Також встановлені факти управління рахунками НОМЕР_2 , E7165112, E9403596 з однієї ІР-адреси: НОМЕР_7 (відповідно огляду руху коштів по рахункам НОМЕР_8 , НОМЕР_9 , U12600253 від 13.11.2020).

Таким чином, у органу досудового розслідування є достатні підстави вважати, що шахрайські схеми із заволодіння коштами фізичних осіб за допомогою фінансової піраміди «Questra Holdings»/« ІНФОРМАЦІЯ_3 »/« ІНФОРМАЦІЯ_4 » організовані за безпосередньої участі ОСОБА_16 та ОСОБА_17 .

Також встановлено, що співучасниками ОСОБА_16 та ОСОБА_15 , які приймали активну участь у рекламних кампаніях, тренінгах та конференціях фінансової піраміди «Questra Holdings»/«Questra World»/«A.G.A.M.», що підтверджується оглядом форумів та публікацій в мережі Інтернет.

У свою чергу ОСОБА_9 та ОСОБА_10 відповідали за здійснення фінансових операцій та виведення у готівку коштів, отриманих унаслідок вчинення шахрайських дій та на даний час відповідають за забезпечення фізичної охорони ОСОБА_16 та його активів.

У ході розслідування отримані відомості, які вказують на ознаки легалізації (відмивання) доходів від шахрайської діяльності в діях ОСОБА_16 та пов`язаних з ним осіб, які полягають у придбанні нерухомості, транспортних засобів та інвестування у власний бізнес.

Так, відповідно узагальненого матеріалу Державної служби фінансового моніторингу України у якому містяться відомості, отримані від суб`єктів первинного фінансового моніторингу за 2018-2020 роки щодо фінансових операцій здійснених ОСОБА_16 встановлено фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, які проведені за участю останнього за період з 28.03.2018 по 13.11.2019, на загальну суму 173,22 млн грн, у тому числі 1,81 млн євро (еквівалент 57,78 млн грн).

Крім того, встановлені відомості про здійснені фінансові операції ОСОБА_21 , що підлягають фінансовому моніторингу, які проведені за участю останньої за період з 28.03.2018 по 13.11.2019, на загальну суму 7,16 млн грн.

Станом на 01.07.2020, ОСОБА_16 зареєстрований як фізична особа - підприємець, з основним видом діяльності за КВЕД - 62.01 «Комп`ютерне програмування».

Задекларовані доходи від підприємницької діяльності у 2014-2019 роках, становлять 5,73 млн гривень.

ОСОБА_16 виступає посадовою особою 7 юридичних осіб.

Загальна сума нарахованого доходу від податкових агентів, протягом 2013-2019 років, становить 50,76 млн гривень.

Від 12 суб`єктів первинного фінансового моніторингу отримано 27 повідомлень про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, які проведені за участю ОСОБА_9 , за період з 08.01.2019 по 30.07.2020, на загальну суму 36,66 млн грн, у тому числі 0,01 млн дол. США (еквівалент 0,18 млн грн).

Водночас, згідно інформації, отриманої від ДПС України на додатковий запит, ОСОБА_22 протягом 2003-2019 років, було отримано доходи від податкових агентів, на загальну суму 0,67 млн гривень.

За результатами аналізу інформації, отриманої від суб`єктів первинного фінансового моніторингу, у тому числі на додаткові запити Держфінмоніторингу, встановлено схему, спрямовану на можливу легалізацію коштів, з використанням ризикового інструменту «готівка», яка може використовуватися для приховування походження доходів, отриманих з невстановлених джерел.

Також Держфінмоніторингом виявлено такі ризики як невідповідність обсягів проведених учасниками схеми фінансових операцій, пов`язаних з внесенням готівки, з офіційно задекларованими ними доходами.

У ході розслідування отримані відомості, які вказують на ознаки легалізації (відмивання) доходів від шахрайської діяльності ОСОБА_16 та пов`язаних з ним осіб, які полягали у придбанні нерухомості, транспортних засобів та інвестування у власний бізнес. Зокрема встановлені факти придбання упродовж 2017 2020 років 17 квартир (у т.ч. 14 в житловому комплексі «Новопечерські липки», м. Київ), 3 машиномісць, житлового будинку, торгового центру та 2 нежитлових приміщень, розташованих у м. Києві, м. Вінниця, м. Житомир та смт Козин Київської області, а також 17 автомобілів елітного класу.

Частину доходів вказані особи легалізували шляхом укладення фіктивних угод з продажу квартир, оформлених на власне ім`я та/або членів родини, за цінами що значно вище середньо ринкових. При цьому одночасно із відчуженням вказане майно передавалось в іпотеку за договорами позики іншим учасникам злочинної групи, з метою подальшого його звернення на свою користь під приводом невиконання укладених договорів. При цьому у зазначених осіб, на ім`я яких зареєстровані вказані активи, відсутні джерела доходів, які підтверджують легальне походження коштів для їх придбання.

Зокрема встановлені факти придбання упродовж 2017 2020 років 17 квартир (у т.ч. 14 в житловому комплексі «Новопечерські липки», м. Київ), 3 машиномісць, житлового будинку, торгового центру та 2 нежитлових приміщень, розташованих у м. Києві, м. Вінниця, м. Житомир та смт Козин Київської області, а також 17 автомобілів елітного класу.

Право власності на вказані об`єкти зареєстровано на ОСОБА_16 , його дружину ОСОБА_23 ОСОБА_24 ОСОБА_25 , братів та сестер дружини ОСОБА_17 , ОСОБА_9 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , довірену особу ОСОБА_16 ОСОБА_10 , особистих охоронців ОСОБА_16 ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 та інших довірених осіб.

Частину доходів вказані особи легалізували шляхом укладення фіктивних угод з продажу квартир, оформлених на власне ім`я, за цінами, що значно вище середньо ринкових. При цьому, одночасно із відчуженням вказане майно передавалось в іпотеку за договорами позики іншим учасникам злочинної групи, з метою подальшого його звернення на свою користь під приводом невиконання укладених договорів.

Зокрема 22.03.2018 квартира площею 176,3 м2 за адресою АДРЕСА_1 була придбана та зареєстрована на ОСОБА_16 .

У подальшому 20.11.2018 вказана квартира була за документами продана та переоформлена на ОСОБА_22 за ціною 32 200 000 грн. Вказані кошти 20.11.2018 були внесені готівкою на банківський рахунок ОСОБА_22 та того ж дня перераховані на рахунок ОСОБА_16 . Із даної суми ОСОБА_16 був сплачений податок на доходи. Водночас у день продажу вказана квартира була передана в іпотеку довіреній особі ОСОБА_31 . ОСОБА_11 на підставі договорів позики та іпотеки.

Встановлено, що ОСОБА_22 до банку були подані підроблені документи про походження коштів для придбання квартири.

Так банківські рахунки в цінних паперах на ім`я ОСОБА_22 не відкривались. ОСОБА_22 працює монтажником на ПАТ "Київський завод "Радар" та не має джерел, які підтверджують вказаний дохід.

При цьому у ОСОБА_16 та інших осіб, на ім`я яких зареєстровані вказані вище активи, відсутні джерела доходів, які підтверджують легальне походження коштів для придбання таких активів.

Таким чином, у досудового слідства є підстави вважати, що вказані автомобілі, земельні ділянки та квартири фактично належать саме ОСОБА_16 , придбані на кошти, здобуті злочинним шляхом внаслідок вчинення заволодіння чужим майном, шляхом обману та зловживання довірою (шахрайство), в особливо великих розмірах та оформлені безоплатно на інших осіб з метою укриття власного майна та доходів.

Тобто мова йде не про поодинокі факти придбання рухомого та нерухомого майна, а у систематичному його придбанні саме ОСОБА_32 та іншими його близькими родичами, які мають високий соціальний рівень забезпеченості, володіють значними матеріальними ресурсами, які значно перевищують їх доходи, отримані офіційно.

Так, під час досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_16 за грошові кошти, здобуті злочинним шляхом придбав (зареєстрував на власне ім`я) наступні транспортні засоби: «MERCEDES-BENZ SLS 63 AMG», 2011 р.в д.н.з. НОМЕР_10 , «FERRARI F149BD CALIFORNIA», 2008 р.в. д.н.з. НОМЕР_11 .

02.12.2020 транспортні засоби - «MERCEDES-BENZ SLS 63 AMG», 2011 р.в, VIN: НОМЕР_12 , д.н.з. НОМЕР_10 , «FERRARI F149BD CALIFORNIA», 2008 р.в., VIN: НОМЕР_13 , д.н.з. НОМЕР_11 (власник ОСОБА_33 ІПН НОМЕР_14 ) визнано речовими доказами у кримінальному провадженні, оскільки відповідають критеріям, зазначеним у ст. 98 КПК України.

12.07.2021 з метою збереження речових доказів ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва на транспортні засоби «MERCEDES-BENZ SLS 63 AMG», 2011 р.в, VIN: НОМЕР_12 , д.н.з. НОМЕР_10 , «FERRARI F149BD CALIFORNIA», 2008 р.в., VIN: НОМЕР_13 , д.н.з. НОМЕР_11 накладено арешт з забороною відчуження та розпорядження.

У органу досудового розслідування є достатні підстави вважати, що транспортні засоби «MERCEDES-BENZ SLS 63 AMG», 2011 р.в, VIN: НОМЕР_12 , д.н.з. НОМЕР_10 , «FERRARI F149BD CALIFORNIA», 2008 р.в., VIN: НОМЕР_13 , д.н.з. НОМЕР_11 , відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 962 КК України є предметом кримінального правопорушення передбаченого ст. 209 КК України, одержані внаслідок вчинення кримінального правопорушення, а тому можуть підлягати спеціальній конфіскації.

На даний час з метою забезпечення збереження транспортних засобів «MERCEDES-BENZ SLS 63 AMG», 2011 р.в, VIN: НОМЕР_12 , д.н.з. НОМЕР_10 , «FERRARI F149BD CALIFORNIA», 2008 р.в., VIN: НОМЕР_13 , д.н.з. НОМЕР_11 , збереження їх економічної вартості, а також запобігання пошкодження, псування, знищення або перетворення вказаного майна, виникла необхідність у його передачі Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів для здійснення його управління, для чого необхідно накласти арешт, в тому числі і в частині позбавлення права на користування вказаним майном. Адже, відповідно ст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, сума або вартість яких дорівнює або перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленої на 1 січня відповідного року.

Прокурор зазначає, що відповідно до ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 1 січня 2022 року становив 2481 грн. Отже, для передачі в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів вартість речового доказу має становити не менше 496 200 грн.

Вартість вказаного у даному клопотанні майна, на яке накладено арешт, значно перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, у зв`язку з цим зазначене арештоване майно може бути передане Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів для здійснення заходів з управління ним для забезпечення його збереження та збереження економічної вартості, та не завдасть шкоди кримінальному провадженню.

В судове засідання прокурор не з`явився. До суду прокурор ОСОБА_34 подала заяву про розгляд клопотання за її відсутності, вимоги підтримує, просить задовольнити.

Власник майна у судове засідання не з`явився, про розгляд клопотання повідомлений у визначений КПК України порядок.

Слідчий суддя, вивчивши матеріали провадження за клопотанням, приходить до наступного висновку.

Відповідно до ч. 1 ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.

Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.

Частиною 2 ст. 170 КПК України визначено, що арешт майна допускається з метою забезпечення збереження речових доказів; спеціальної конфіскації; конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.

Відповідно ч. 3 ст. 170 КПК України, у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.

Частиною 10 ст. 170 КПК України, передбачено, що арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.

Згідно положень ч. 11 ст. 170 КПК України заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.

Статтею 100 КПК України визначено, що на речові докази може бути накладено арешт в порядку ст.ст. 170-174 КПК України, та згідно ч.ч. 2, 3 ст. 170 КПК України, слідчий суддя накладає арешт на майно, якщо є достатні підстави вважати, що воно відповідає критеріям, визначеним в ч. 1 ст. 98 КПК України.

Статтею 98 КПК України, визначено, що речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Постановою Старшого слідчого в ОВС ГСУ НП України ОСОБА_35 від 02.12.2020, майно, на арешті якого наполягає прокурор, визнано речовим доказом у вказаному кримінальному провадженні.

Відповідно до абз. 7 ч. 6 ст. 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом

Відповідно до частини 7 статті 100 КПК України, у випадках, передбачених абзацом 7 частини 6 цієї статті, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно зі статтями 171173 КПК України.

Вартість вказаного нерухомого майна, на яке накладено арешт, значно перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, у зв`язку з цим зазначене арештоване майно може бути передане АРМА для здійснення заходів з управління ним для забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, та не завдасть шкоди кримінальному провадженню.

Частиною першою статті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» передбачено, що Національне агентство є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та/або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні.

У пункті 4 частини першої статті 9 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» зазначається, що на Національне агентство покладено функцію з організації здійснення заходів, пов`язаних з проведенням оцінки, веденням обліку та управлінням активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.

Відповідно до частини третьої статті 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється Національним агентством на умовах ефективності, а також збереження та збільшення їх економічної вартості.

Згідно зі ст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, сума або вартість яких дорівнює або перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» Активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті Національним агентством в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб`єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі.

Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється на умовах ефективності, а також збереження та збільшення їх вартості. Управитель має право на плату (винагороду), а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв`язку з управлінням активами, що відраховуються безпосередньо з доходів від використання прийнятих в управління активів. Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління.

Дія договору про управління активами припиняється у разі скасування арешту прийнятих в управління активів або їх конфіскації, спеціальної конфіскації, іншого судового рішення про їх стягнення в дохід держави.

Вжиття заходів щодо управління вказаним арештованим майном спрямоване на захист інтересів підозрюваних, оскільки гарантує власникам майна збереження його вартості, а також дає можливість збільшити цю вартість, тим самим компенсуються усі негативні наслідки застосування такого арешту.

У ст. 19 Закону визначено дві альтернативні підстави передання активів в управління Національному агентству:

- ухвала слідчого судді, суду про передання активів в управління Національному агентству;

- згода власника активів на їх передання в управління Національному агентству.

За змістом ст. ст. 19-24 Закону Національне агентство самостійно не здійснює управління активами (інакше як у спосіб їх реалізації).

Згідно з Законом головна мета діяльності Національного агентства за напрямком управління майном - забезпечувати (генерувати) надходження до Державного бюджету України, а не видатки з нього.

За наведених обставин, слідчий суддя оцінюючи індивідуальні ознаки арештованого майна у даному кримінальному провадженні, вартість якого значно перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, що підтверджується матеріалами клопотання слідчого, та переслідуючи мету забезпечення збереження майна або збереження його економічної вартості, вважає доведеними підстави для арешту майна в частині заборони користування та передачі Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів об`єкт нерухомого майна та грошові кошти, що виправдовує переслідувані цілі органу досудового розслідування, а відтак клопотання підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 9, 100, 131, 170-173, 309 КПК України, ст.ст. 1,9, 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», слідчий суддя, -

ПОСТАНОВИВ :

Клопотання начальника відділу особливих доручень управління правової допомоги Департаменту міжнародно-правового співробітництва Офісу Генерального прокурора ОСОБА_3 про накладення арешту на майно та передачу речових доказів в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів задовольнити.

Накласти арешт на транспортні засоби - «MERCEDES-BENZ SLS 63 AMG», 2011 р.в, VIN: НОМЕР_12 , д.н.з. НОМЕР_10 , «FERRARI F149BD CALIFORNIA», 2008 р.в., VIN: НОМЕР_13 , д.н.з. НОМЕР_11 , які зареєстровані за ОСОБА_16 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 , ІПН НОМЕР_14 ) із забороною користування вказаним майном.

Передати Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, в управління на підставах та умовах, визначених ст. ст. 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» наступні речові докази у кримінальному провадженні на які накладено арешт: транспортні засоби «MERCEDES-BENZ SLS 63 AMG», 2011 р.в, VIN: НОМЕР_12 , д.н.з. НОМЕР_10 , «FERRARI F149BD CALIFORNIA», 2008 р.в., VIN: НОМЕР_13 , д.н.з. НОМЕР_11 , які зареєстровані за ОСОБА_16 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 , ІПН НОМЕР_14 ).

Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає та виконується негайно.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудПечерський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення24.05.2022
Оприлюднено14.05.2024
Номер документу106407561
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —757/11167/22-к

Ухвала від 24.05.2022

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Вовк С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні