ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 вересня 2022 року Справа № 160/8539/22
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ніколайчук С.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» (79066, Львівська обл, м. Львів, вул. А монастирського, 2, кв. 20, код ЄДРПОУ 41557424) до відповідача 1: головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, Дніпропетровська область, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ ВП 44118658), відповідача 2: Державної податкової служби України ( 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
20 червня 2022 року заяви товариства з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, Дніпропетровська область, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ ВП 44118658), відповідача 2: Державної податкової служби України, у якому позивач просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення комісії головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.02.2022 року за № 3816000/41557454 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 02.02.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 3 від 02.02.2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» (ЄДРПОУ 41557424) в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання 09.02.2022 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 09 лютого 2022 року позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну № 3 від 02.02.2022 року по взаємовідносинам з ТОВ «ВК ЕКСПЕРТ-КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 44359834) на загальну суму коштів, що підлягають сплаті , з урахуванням податку на додану вартість 74 677,68 грн., в ЄРПН зареєстровано за № 9022514921. Квитанцією про реєстрації податкової накладної було повідомлено, що документ прийнято, але реєстрація зупинено, оскільки платник податку , яким подано для реєстрації ПН в ЄРПН відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податків та запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН.
15.02.2022 року позивачем було подано повідомлення за №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Разом із поясненнями було надано відповідні копії документів, що підтверджують інформацію, у кількості 54 додатки.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності. На думку позивача, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної прийняте попри фактичні обставини без врахування наданих позивачем документів, що свідчить про його необґрунтованість та незаконність. Позовні вимоги просив задоволити у повному обсязі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 липня 2022 рокувідкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.
Копія ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2021 року отримана представником відповідача 1: 27.08.2022 та представником відповідача 2: 29.07.2022, проте, станом на день прийняття рішення відповідач правом на надання відзиву не скористався.
В силу ч. 4 ст. 124, ч. 8 ст.126 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає відповідача належним чином повідомленим про можливість подання відзиву у зазначені строки та належним чином повідомленим про судовий розгляд справи.
Відповідачем, на виконання ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, не було надіслано до суду письмового відзиву на адміністративний позов та не було повідомлено про поважність причин ненадання відзиву.
Відповідно до ч. 6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.
Товариства з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» (79066, Львівська обл, м. Львів, вул. А. Монастирського, 2, кв. 20, код ЄДРПОУ 41557424) зареєстровано та перебуває на обліку з 01.09.2017 року як платник податків в головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Основними видами господарської діяльності є:
-46.75 оптова торгівля хімічними продуктами (основний);
-20.15 виробництво добрив і азотних сполук ;
-20.59 виробництво хімічної продукції, н.в.і.у.;
-25.94 виробництво кріпильних та гринтонарізних виробів;
-46.73 оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними обладнаннями.
02.02.2022р. ТОВ «Кристал Текс» в межах договору № 118 від 09.09.2021р. відвантажило ТОВ «ВК Експерт-компані» товар за видатковою накладною № 31 на суму 74 677,68 грн, а саме:
-хомут поворотний (код УКТЗЕД 7326 90 98 90) в кількості 100 шт.
-хомут неповоротний подвійний (код УКТЗЕД 7326 90 98 90) в кількості 500 шт.
-опора регульована для риштувань 34*4*450 (код УКТЗЕД 7308 40 00 00) в кількості 100 шт.
-половина хомута поворотного для трубы 48,3мм (код УКТЗЕД 7326 90 98 90) в кількості 80 шт.
-замок флажкового типу, флажок для будівельних лісов 12*50мм (код УКТЗЕД 8302 49 00 90) в кількості 2000 шт.
Доставку товару здійснено самовивозом (ТТН № 31 від 02.02.2022р.). Було виписано податкову накладну № 3 від 02.02.2022р. Оплату за товар здійснено 02.02.2022р. 09.02.2022р. реєстрацію податкової накладної № 3 від 02.02.2022р. було зупинено згідно до квитанції 902254921.
Товар Хомут поворотний (код УКТЗЕД 7326 90 98 90) було придбано у постачальника Cayman International за контрактом № CY/18-17 від 26.10.2017р. ВМД № 004891 від 11.05.2021р.. Інвойс № СІ/5051 від 06.03.2021р. Оплачено 26.04.2021р. за платіжним дорученням № 55. Доставку на склад ТОВ «Кристал Текс» було здійснено ТОВ "Ламан Шилінг" (код ЄДРПОУ 40551877).
Товар Хомут неповоротний (код УКТЗЕД 7326 90 98 90) було придбано у постачальника Cayman International за контрактом № CY/18-17 від 26.10.2017р. ВМД № 004891 від 11.05.2021р.. Інвойс № СІ/5051 від 06.03.2021р. Оплачено 26.04.2021р. за платіжним дорученням № 55. Доставку на склад ТОВ «Кристал Текс» було здійснено ТОВ "Ламан Шипінг" (код ЄДРПОУ 40551877).
Товар Опора регульована для риштувань 34*4*450 (код УКТЗЕД 7308400000) було придбано у постачальника WORLD SCAFFOLDING CO., LTD за ВМД № 211712 від 16.09.2021р. Інвойс № WLD21043TXY-CI 09.07.2021р. Оплачено 18.05.2021р. та 23.07.2021р. Доставку товару на склад ТОВ «Кристал Текс» здійснено ТОВ «Марлайн» за договором № 20210107 від 01.07.2021р. CMR 416915 від 18.09.2021р.
Товар Половина хомута поворотного для трубы 48,3мм (код УКТЗЕД 7326 90 98 90) було придбано у постачальника КАРТЕХ Scafform, India за контрактом EXP-MKTG-926 від 20.08.2019р. ВМД № 00182 від 11.01.2020р. Інвойс № KS-096-19-20 від 30.11.2019р. Оплачено 02.09.2019р. Доставку на склад ТОВ «Кристал Текс» було здійснено ТОВ "Ламан Шипінг" (код ЄДРПОУ 40551877).
Товар Замок флажкового типу, флажок для будівельних лісов 12*50мм (код УКТЗЕД 8302 49 00 90) було придбано у постачальника Cayman International за контрактом № CY/18-17 від 26.10.2017р. ВМД № 000363 від 16.01.2021р.. Інвойс № СІ/5045 від 25.11.2020р. Оплачено 17.12.2020р. Доставку на склад ТОВ «Кристал Текс» було здійснено ТОВ "Ламан Шипінг" (код ЄДРПОУ 40551877).
Товар ТОВ «Кристал Текс» зберігається на складі за адресою м. Дніпро, вул. Роз`їзна, 266.
09 лютого 2022 року позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну № 3 від 02.02.2022 року по взаємовідносинам з ТОВ «ВК ЕКСПЕРТ-КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 44359834) на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 74 677,68 грн, в ЄРПН зареєстровано за № 9022514921. Квитанцією про реєстрації податкової накладної було повідомлено, що документ прийнято, але реєстрація зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН в ЄРПН відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податків та запропоновано надати пояснення та копії документів , щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН.
15.02.2022 року позивачем було подано повідомлення за № 2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Разом із поясненнями було надано відповідні копії документів, що підтверджують інформацію, у кількості 54 додатків.
За результатами розгляду пояснень до документів 17.02.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було винесено Рішення № 3816000/41557424 про відмову в реєстрації податкових накладних.
17.02.2022 року позивач скористався адміністративним оскарженням та подав Скаргу, яка була залишена без задоволення а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної без змін рішенням від 23.02.2022 року за № 10416/41557424/2.
Вважаючи рішення про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним і таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладеним в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин та релевантні їм джерела права.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.201.1ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/ послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII(далі - Закон № 2245-VIII), яким змінена редакція пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону№2245-VIIIКабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Постановою Кабінету Міністрів України №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 грудня 2019 року, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту187.1 статті 187, абзацу першого пунктів201.1,201.7,201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Відповідно до п.26 Порядку №1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019р. (далі - Порядок №520).
Положеннями пунктів 2-13 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній /розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-порталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як зазначалася вище, оскаржуване рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято, у зв`язку із не надання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Відсутні первинні документи щодо придбання ТМЦ, відсутні документи щодо розміщення ТМЦ в точках продажу, відсутні звіти щодо виторгів в торгівельних точках, а також відсутні дані щодо асортименту реалізованої продукції тощо.
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Тобто, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії при зупиненні реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
При цьому судом встановлено, що позивачем після зупинення реєстрації податкової накладної подано до контролюючого органу пояснення з відповідними первинними документами щодо наявності підстав реєстрації податкової накладної, а саме: ОСВ по рахунку 281 -5 шт; ОСВ по рахунку 361 (ТОВ «ВК Експерт-компані»); сертифікат № 21С4300А0986-00037 від 01.08.2021 року; СМR 41691; квитанція № 9022514921 від 09.02.2022 року; акт № 26 від 16.01.2021 року; акт № 2724 від 13.09.2021 року; акт № 2813 від 22.09.2021 року; акт № LS-0000216 від 11.01.2020 року; акт № LS-0004272 від 11.05.2021 року; виписка банку від 02.02.2022 року; виписка банку від 06.01.2021 року; виписка банку від 10.01.2020 року; виписка банку від 11.05.2021 року; виписка банку від 13.09.2021 року; ВМД № 000182 від 11.01.2020 року; ВМД № 000363 від 16.01.2021 року; ВМД № 004891 від 11.05.2021 року; ВМД № 211712 від 16.09.2021 року; договір № 35521 від 24.12.2017 року; договір ТЕО41557424 від 27.05.2020 року; договір № 2 від 01.01.2020 року; договір № 3 від 01.01.2021 року; договір № 4 від 04.01.2022 року; договір № 17 від 25.10.2017 року; договір № 195 від 11.03.2021 року; додаткова угода № 1 від 30.11.2021 року; договір № 118 від 09.09.2021 року; додаткова угода № 1 від 28.12.2019 року; додаткова угода № 3 від 28.12.2020 року; договір № 20210107 від 01.06.2021 року; інвойс № СІ/5051 від 06.03.2021 року; інвойс № КS-096-19-20 від 30.11.2019 року; інвойс № WLD21043TXY-CI від 09.07.2021 року; інвойс № СІ/5045 від 25.11.2020 року; контракт № СY/17-18 від 26.10.2017 року; контракт № EXP-MKTG-926 від 20.08.2019 року; контракт № WS WLDWX21043TXY від 16.05.2021 року; податкова накладна № 3 від 02.02.2022 року; платіжне доручення № 50 від 17.12.2020 року; платіжне доручення № 55 від 26.04.2021 року; платіжне доручення № 748 від 02.09.2019 року; платіжне доручення № 56 від 18.05.2021 року; платіжне доручення № 62 від 23.07.2021 року; видаткова накладна № 31 від 02.02.2022 року; сертифікат № 59697 від 05.12.2020 року; ТТН № 31 від 02.02.2022 року; наказ № 1-к від 01.09.2017 року; наказ № 2-к від 07.09.2017 року.
Незважаючи на наявні копії документів, долучених до пояснення, відповідач прийняв спірне рішення щодо відмови в реєстрації податкової накладної.
Між тим, судом досліджено повідомлення позивача про подання пояснень щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено та додані до них документи, які надсилались позивачем до контролюючого органу. До повідомлення разом із поясненням подано також документи первинної бухгалтерської звітності.
Отже, суд зазначає, що позивачем надано письмові пояснення, додані документи, на підтвердження інформації, зазначених у податковій накладній, до якої застосована процедура зупинення реєстрації згідно з п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України.
Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загальних висновків призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Таким чином, суд робить висновок, що спірне рішення відповідача не містить конкретної інформації, які саме документи складені позивачем із порушенням законодавства, або документів, які мав надати позивач на пропозицію контролюючого органу, але не надав, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку подано не було, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Більш того, з огляду на відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості, а тому є протиправним.
При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
В оскаржуваному рішенні № 3816000/41557454 від 17.02.2022 року не наведено обґрунтованих причин відмови в реєстрації податкової накладної № 3 від 02.02.2022, не вказано чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідної господарської операції та не конкретизовані підстави, з яких відповідач не визнав надані пояснення та первині документи, що підтверджують господарські операції.
Згідно з ч. 1ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Таким чином, суд вважає, що рішення № 3816000/41557454 від 17.02.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 02.02.2022 року, не відповідає вимогам п.п. 1, 3 ч. 2 КАС України, оскільки винесене контролюючим органом не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» (код ЄДРПОУ 41557424) № 3 від 02.02.2022 року датою її фактичного направлення для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає про таке.
Зазначене кореспондується з вимогами частини четвертої статті 245 КАС України, відповідно до якої у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті (визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії), суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Згідно з пунктом 20 Порядку № 1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Виходячи зі змісту вказаної норми, вбачається, що контролюючий орган зобов`язаний провести повторну перевірку всіх документів, визначених пунктом 12 цього Порядку, у разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, що входить до меж дискреції відповідача Державної податкової служби України.
Судовий контроль за таким рішенням Державної податкової служби України обмежений, з одного боку, суд в даному випадку не може втручатись в дискреційні повноваження контролюючого органу , але з іншого, суд може перевірити дотримання меж такої дискреції та процедури реєстрації податкових накладних.
Враховуючи встановлені судом обставини справи та виходячи з наведених вище норм, суд вказує, що в даному випадку, зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначену податкову накладну є передчасним, оскільки остання ще не мала можливості в добровільному порядку виконати рішення суду, а тому, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Державної податкової служби України розглянути питання щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 02.02.2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» днем її подання, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні, у зв`язку з чим позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу адміністративного судочинства України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).
Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 2481,00 грн., що документально підтверджується платіжними дорученнями № 667 від 02.02.2022 року.
Оскільки задоволено основні позовні вимоги позивача, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 2481,00 грн, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» (79066, Львівська обл, м. Львів, вул. А монастирського, 2, кв. 20, код ЄДРПОУ 41557424) до відповідача1: головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, Дніпропетровська область, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ ВП 44118658), відповідача 2: Державної податкової служби України ( 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення - задоволити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.02.2022 року за № 3816000/41557454 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 02.02.2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України розглянути питання щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 02.02.2022 року, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» днем її подання, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Кристал Текс» (79066, Львівська обл, м. Львів, вул. А монастирського, 2, кв. 20, код ЄДРПОУ 41557424) за рахунок бюджетних асигнувань головного управління ДПС України в Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17а, код ЄДРПОУ 44118658) у розмірі 2481,00 грн. сплачені позивачем судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя С.В. Ніколайчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2022 |
Оприлюднено | 27.09.2022 |
Номер документу | 106409680 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні