Рішення
від 12.09.2022 по справі 380/23490/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/23490/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2022 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Сидор Н.Т.,

за участю секретаря судового засідання Гавінської М.В.,

представника позивача Дуркалець М.М.,

представника відповідача Омельян Є.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Кавказ» до Державної екологічної інспекції у Львівській області про визнання протиправними та скасування постанов,

в с т а н о в и в :

на розгляд суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «Кавказ» (далі ПП «Кавказ», позивач) до Державної екологічної інспекції у Львівській області (далі ДЕІ, відповідач) з вимогами:

- визнати протиправною та скасувати постанову від 22.11.2021 № 04/09 про накладення штрафу на суму 170000 грн, за порушення п. 6 ч. 4 ст. 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», видану Державною екологічною інспекцією у Львівській області;

- визнати протиправною та скасувати постанову від 22.11.2021 № 05/09 про накладення штрафу на суму 170000 грн, за порушення п. 6 ч. 4 ст. 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», видану Державною екологічною інспекцією у Львівській області;

- визнати протиправною та скасувати постанову від 22.11.2021 № 06/09 про накладення штрафу на суму 170000 грн, за порушення п. 6 ч. 4 ст. 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», видану Державною екологічною інспекцією у Львівській області.

У позовній заяві позивач також просить стягнути з відповідача сплачений судовий збір у розмірі 7650 грн 00 коп. та сплачені витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 12000 грн 00 коп.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що планову перевірку характеристик продукції позивача було проведено відповідачем з грубим порушенням норм законодавства, а саме відповідачем було повідомлено позивача про здійснення планових заходів щодо проведення планової перевірки на предмет дотримання вимог законодавства про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції вже після спливу визначеного інспекцією терміну для проведення такої перевірки. У скерованих позивачу копіях направлень на проведення перевірки від 13.10.2021 за № 105/09, 106/09, 107/09, 108/09, 109/09 встановлено строк здійснення перевірки з 30.09.2021 по 05.10.2021, тому, на переконання позивача, на момент відправлення цих повідомлень та відповідно на момент отримання їх позивачем дані направлення на проведення перевірки втратили свою чинність. Відтак стверджує, що посадовими особами відповідача свідомо використано під час проведення перевірки нечинні направлення на проведення такої перевірки. Крім цього вказує, що наказ на проведення перевірки жодним чином не доводився до відома позивача.

Також вказує, що у листі відповідача вих. № 09-5823 від 13.10.2021 позивачу виставлено вимогу у найкоротший термін, але на пізніше 28 жовтня 2021 року надати документи, втім не конкретизовано за який саме період повинні бути надані такі документи. Тому позивачем виконано вимогу відповідача щодо надання документів за період, який ним був уточнений у телефонному режимі в розмові із головним спеціалістом сектору державного ринкового нагляду Лущик Лесею Василівною. Наведене, на переконання позивача, свідчить про відсутність умислу посадових осіб позивача будь-яким чином не виконувати вимогу посадової особи відповідача, яка здійснювала ринковий нагляд.

Позивач також звертає увагу, що акти перевірки та протоколи про виявлені порушення не містять детального опису порушень вимог законодавства, виявлених під час перевірки з посиланням на відповідну правову норму закону, а саме посадовою особою відповідача не зазначено в чому саме полягає невиконання вимог посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд, які саме документи, передбачені ч. 7 ст. 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» позивач не надав для проведення перевірки, яким чином копії документів, які були надані позивачем не відповідають встановленим чинним законодавством вимогам. Крім того, в актах перевірки та протоколах не вказана посадова особа позивача в присутності якої складались такі документи, що є свідченням того, що зазначені процесуальні документи складені за відсутності особи позивача, що є порушенням права уповноваженої особи позивача бути присутньою під час здійснення всіх заходів ринкового нагляду. Також зазначає, що відповідачем не надано можливості позивачу надати свої зауваження щодо здійснення планової перевірки під час складення актів перевірки характеристик продукції.

Враховуючи вищенаведене, позивач вважає, що планову перевірку характеристик продукції позивача проведено відповідачем з порушенням встановленої законом процедури її проведення, а тому постанови про накладення штрафу є протиправними та підлягають скасуванню.

Стосовно процесуальних дій, вчинених у зв`язку із розглядом справи, слід зазначити наступне. Ухвалою судді від 13.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання та витребувано у відповідача усі докази, які стали підставою для прийняття оскаржуваних постанов.

Відповідач щодо задоволення позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву (вх. № 5455 від 20.01.2022), а саме. На виконання своїх завдань, з метою здійснення заходів державного ринкового нагляду та у відповідності з повноваженнями органів ринкового нагляду закріпленими в статті 11 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» для проведення перевірки характеристик продукції, згідно направлень на проведення перевірки від 13.10.2021 за № № 105/09, 106/09, 107/09, 108/09, 109/09 відповідач звернувся листом № 09-5823 від 13.10.2021 до позивача з вимогою надати інформацію та належним чином завірені копії документів. Лист надісланий 13.10.2021 рекомендованим відправленням «Укрпошти» за № 7902612133742 та отриманий позивачем 19.10.2021. Лист також містив належним чином завірені копії направлень на проведення перевірки від 13.20.2021 за № № 105/09, 106/09, 107/09, 108/09, 109/09, службових посвідчень серія ЛК № 108 та серія ЛК № 139 посадових осіб органу ринкового нагляду. Зазначає, що вимоги ст. 23-1 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» до розпорядчих документів органів ринкового нагляду виконані повністю.

Вказує, що позивач помилково розглядає відрізок часу, зазначений у листі та направленнях «з 30.09.2021 по 05.10.2021» як термін проведення перевірки. Наголошує, що в листі відповідача за № 09-5823 від 13.10.2021 та в направленнях на проведення перевірки від 13.10.2021 за № № 105/09, 106/09, 107/09, 108/09, 109/09 вказаний відрізок часу («з 30.09.2021 по 05.10.2021») визначений як такий, що визначає строк перебування продукції в названих місцях роздрібної торгівлі, щодо якої позивачу необхідно надати інформацію та підтверджуючі документи. Звертає увагу, що термін проведення перевірки відповідно до ч. 10 ст. 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» починається з дня одержання органом ринкового нагляду документів зазначених у ч. 7 ст. 23 цього Закону та не може перевищувати чотирьох робочих днів, про що зазначено у направленнях на проведення перевірки.

Лист № 09-5823 від 13.10.2021 був направлений відповідачем 13.10.2021 та отриманий позивачем 19.10.2021, отже до 28.10.2021 терміну до якого відповідач просив надати запитувану інформацію, у позивача було досить часу для підготовки документів та надання відповіді.

01.11.2021 з супровідним листом позивача № 35 від 26.10.2021 відповідач отримав ряд документів, за результатами розгляду яких відповідачем складені акти перевірки характеристик продукції від 03.11.2021 за № 59/09 та № 62/09. Втім позивач не виконав свого обов`язку окресленого у ч. 5 ст. 8 Закону, стосовно палива розміщеного в місцях роздрібної торгівлі за адресами: 82065, Львівська область, Старосамбірський район, село Буньковичі, вулиця Хирівська, будинок 1/А; 82013, Львівська область, Старосамбірський район, село Міженець, вулиця Миру, будинок 2/А; 82092, Львівська область, Старосамбірський район, село Стрілки, вулиця Дністрова, будинок 59/А. Про це 03.11.2021 в актах перевірки характеристик продукції за №№ 58/09, 60/09, 61/09 відповідачем були зроблені відповідні відмітки та зроблені записи про невиконання встановлених Законом вимог посадових осіб, які здійснюють державний ринковий нагляд, а саме на запит органу державного ринкового нагляду позивач не надав документацію, що дає змогу ідентифікувати суб`єкта господарювання, який йому поставив продукцію та якому він поставив продукцію, також відповідних декларацій про відповідність та документів щодо системи якості чи системи управління якістю, чим створив умови, що роблять неможливим проведення перевірок характеристик продукції.

Відповідно до вимог ч. 6 ст. 44 Закону, особою органу державного ринкового нагляду на підставі актів перевірок характеристик продукції за №№ 58/09, 60/09, 61/09 від 03.11.2021 було складено протоколи про виявлені порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» за №№ 04/09, 05/09, 06/09.

Позивачу був відправлений лист за № 09-6198 від 03.11.2021, який містив пропозицію забезпечити присутність уповноваженої особи позивача при складанні названих протоколів, а також вказано час та місце названої події. Оскільки в призначений час представник позивача не прибув для складання протоколів, а заперечень чи пропозицій від нього не надходило, протоколи були складені без його присутності.

Позивачу був відправлений лист за № 09-6382 від 12.11.2021 з пропозицією забезпечити присутність уповноваженої ним особи при розгляді справи про виявлене порушення вимог Закону, в якому був вказаний час та місце розгляду справи. Розгляд справи відбувся в призначений та повідомлений позивачу належним чином термін, в присутності його представників.

Враховуючи наведене, відповідач вважає, що спірні постанови винесено на підставі та в межах повноважень, встановлених законом, а тому підстави для їх скасування відсутні.

Позивач в спростування заперечень висвітлених у відзиві на позовну заяву подав відповідь на відзив. Вказав, що у відзиві на позовну заяву відповідач не спростував тверджень та аргументів позивача стосовно суті позовних вимог.

Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив, в яких додатково обґрунтував свої заперечення вимог позовної заяви. Додатково зазначив, що документи позивач надав 22.11.2021 після розгляду справ та винесення постанов 04/09, 05/09, 06/09. Проте, надані документи містили низку невідповідностей, тому керуючись частиною третьою статті 29 Закону відповідач прийняв ряд рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів щодо продукції, яка не відповідає встановленим вимогам, у тому числі в разі формальної невідповідності. Саме їх виконання й слугувало для прийняття відповідачем рішень за №№ 135/09, 136/09, 137/09, 138/09 від 15.12.2021 про скасування рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів.

Також відповідачем подано клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги вих. № 53278 від 16.08.2022, відповідно до якого представник відповідача зазначає, що представником позивача не доведено детальне обґрунтування та не подані належні докази на підтвердження сплати понесених витрат на таку допомогу, сума 12000 грн не є співмірною із часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт та обсягом виконаної адвокатом роботи.

Ухвалою суду від 11.04.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, надав пояснення аналогічні, викладеним у позовній заяві. Просив позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечила з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву, просила у задоволенні позову відмови повністю.

Відповідно до ч. 3 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України у відкритому судовому засіданні 12.09.2022 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши вступне слово сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Приватне підприємство «Кавказ» зареєстроване Виконавчим комітетом Старосамбірської районної державної адміністрації 15.08.1995, відомості про державну реєстрацію включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 01.04.2005 року, номер запису 14091200000000101.

Як вбачається із виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Приватне підприємство «Кавказ» (ідентифікаційний код 22385147) зареєстроване юридичною особою (номер запису 14091200000000101), основним видом діяльності якої є роздрібна торгівля пальним (код КВЕД 47.30).

Із матеріалів справи судом встановлено, що ПП «Кавказ» зареєстровано акцизні склади та отримано ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресами місця торгівлі:

- 82065, Львівська область, Старосамбірський район, с. Буньковичі, вулиця Хирівська, буд. 1/А (ліцензія на право здійснення роздрібної торгівлі пальним № 13310314201900288 від 01.07.2019, з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024) (далі АЗС у с. Буньковичі);

- 82013, Львівська область, Старосамбірський район, с. Міженець, вулиця Миру, будинок 2/А (ліцензія на право здійснення роздрібної торгівлі пальним № 13310314201900291 від 01.07.2019, з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024) (далі АЗС у с. Міженець);

- 82092, Львівська область, Старосамбірський район, с. Стрілки, вулиця Дністрова, будинок 59/А (ліцензія на право здійснення роздрібної торгівлі пальним № 13310314201900289 від 01.07.2019, з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024) (далі АЗС у с. Стрілки);

- 82056, Львівська область, Старосамбірський район, с. Чаплі, вулиця Шкільна, будинок 2/А (ліцензія на право здійснення роздрібної торгівлі пальним № 13310314201900290 від 01.07.2019, з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024) (далі АЗС у с. Чаплі);

- 82042, Львівська область, Старосамбірський район, м. Добромиль, вулиця Хирівська, будинок 11/А (ліцензія на право здійснення роздрібної торгівлі пальним № 13310314201900287 від 01.07.2019, з терміном дії з 01.07.2019 по 01.07.2024) (далі АЗС у м. Добромиль).

Державна екологічна інспекція у Львівській області прийняла наказ від 13.10.2021 № 91/09 «Про проведення планових перевірок», відповідно до ст. 11, 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», ст. 11 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції», ст. 21 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», Положення про Державну екологічну інспекцію у Львівській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 02 лютого 2021 року № 51, з метою виконання Секторального плану державного ринкового нагляду Державної екологічної інспекції України на 2021 рік, затвердженого Головою Державної екологічної інспекції України 24.11.2020 наказано: 1. Т.в.о. завідувача сектору державного ринкового нагляду Делявській Олесі Володимирівні та головній спеціалістці сектору державного ринкового нагляду Лущик Лесі Василівні провести з 13.10.2021 року планову перевірку характеристик продукції, а саме: автомобільних бензинів з кодами товару згідно УКТЗЕД: 27101241, 27101245, 27101249, 271025, 27101259, 2710209000, 3824909710; дизельного палива з кодами товару згідно УКТЗЕД: 2710194300, 2710194600, 2710194710, 2710194790, 2710194800, 2710201100, 2710201500, 2710201700, 2710201900, 282600; суднового палива з кодами товару згідно УКТЗЕД: 271019620, 271019640, 271019681, 271019682, 271019689, 271020310, 271020350, 271020390 та котельного палива з кодами товару в відповідності до УКТЕЗД: 271019620, 271019640, 271019681, 271019682, 271019689, 271020310, 271020350, 271020390, що знаходилась з 30.09.2021 по 05.10.2021 в розповсюджувача в місцях роздрібної торгівлі за адресами 82013, Львівська область, Старосамбірський район, село Міженець, вулиця Миру, будинок 2/А; 82065, Львівська область, Старосамбірський район, село Буньковичі, вулиця Хирівська, будинок 1/А; 82092, Львівська область, Старосамбірський район, село Стрілки, вул. Дністрова, будинок 59/А; 82056, Львівська область, Старосамбірський район, село Чаплі, вулиця Шкільна, будинок 2/А; 82042, Львівська область, Старосамбірський район, місто Добромиль, вулиця Хирівська, будинок, 11/А і належала приватному підприємству «Кавказ», адреса 82060, Львівська область, Старосамбірський район, місто Хирів, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 25, квартира 6, код у відповідності до ЄДРПОУ 22385147 та відповідності названої продукції засадам Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 927 від 1 серпня 2013 року. 2. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.

Листом № 09-5823 від 13.10.2021 Державна екологічна інспекція у Львівській області звернулася до Приватного підприємства «Кавказ» за адресою 82060, Львівська область, Старосамбірський район, місто Хирів, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 25, квартира 6, наступного змісту:

«Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», згідно Положення про Державну екологічну інспекцію у Львівській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 02 лютого 2021 року № 51, Державна екологічна інспекція у Львівській області (надалі - Інспекція) для здійснення заходів ринкового нагляду за дотриманням засад Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 927 від 1 серпня 2013 року проводить планову перевірку характеристик продукції, а саме: автомобільних бензинів (коди УКТЗЕД: 27101241, 27101245, 27101249, 2710125, 27101259, 2710209000, 3824909710), дизельного палива (коди УКТЗЕД: 2710194300, 2710194600, 2710194710, 2710194790, 2710194800, 2710201100, 2710201500, 2710201700, 27102019, 382600), суднового палива (коди УКТЗЕД: 271019620, 271019640, 2710196810, 2710196820, 271019689, 271020310, 271020350, 271020390), котельного палива (коди УКТЕЗД: 271019620, 271019640, 271019681, 271019682, 271019689, 271020310, 271020350), котра знаходилась в місцях роздрібної торгівлі за адресами 82013, Львівська область, Старосамбірський район, село Міженець, вулиця Миру, будинок 2/А; 82065, Львівська область, Старосамбірський район, село Буньковичі, вулиця Хирівська, будинок 1/А; 82092, Львівська область, Старосамбірський район, село Стрілки, вул. Дністрова, будинок 59/А; 82056, Львівська область, Старосамбірський район, село Чаплі, вулиця Шкільна, будинок 2/А; 82042, Львівська область, Старосамбірський район, місто Добромиль, вулиця Хирівська, будинок, 11/А з 30.09.2021 по 05.10.2021. З цією метою Інспекція просить в найкоротший термін, але не пізніше 28 жовтня 2021 року надати таку інформацію: завірені копії товаро-транспортних накладних на відпуск і отримання нафтопродуктів, а також відповідні до них «Сертифікати відповідності», «Паспорти якості», «Декларації про відповідність» та інших документів, що дають змогу ідентифікувати суб`єктів господарювання, які поставили Вам продукцію, а також суб`єктів господарювання, котрим Ви поставляли продукцію.»

Додатком до листа приєднано: завірена копія направлення на проведення перевірки № 105/09 від 13.10.2021, завірена копія направлення на проведення перевірки № 106/09 від 13.10.2021, завірена копія направлення на проведення перевірки № 107/09 від 13.10.2021, завірена копія направлення на проведення перевірки № 108/09 від 13.10.2021, завірена копія направлення на проведення перевірки № 109/09 від 13.10.2021, завірена копія посвідчення серія ЛК № 108, завірена копія посвідчення серія НОМЕР_1 .

Зазначений лист отриманий позивачем 19.10.2021, що підтверджується інформацією відповідно до пошуку за трекінгом відправлення на офіційному сайті «Укрпошта», за номером 7902612133742.

Позивач листом № 35 від 26.10.2021 надав Державній екологічній інспекції у Львівській області документи в порядку, визначеному положеннями Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», а саме такі документи: видаткова накладна № 1851 від 08.09.2021; видаткова накладна № 1990 від 23.09.2021; видаткова накладна № 2040 від 30.09.2021; паспорт якості № 1051 від 21.08.2020; сертифікат відповідності DIN.00181-21; сертифікат відповідності № 10ХЦ.00021-19; паспорт якості № 264 від 16.06.2021; рахунок фактура № СФ-0000649 від 21.09.2021; видаткова накладна № РН-0000594 від 21.09.2021; товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 21/09/21-594/1 від 21.09.2021; товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 21/09/21-59 від 21.09.2021.

За результатами проведеної перевірки Державною екологічною інспекцією у Львівській області складено Акти перевірки характеристик продукції від 03.11.2021 за № 58/09, № 60/09, № 61/09, в яких зокрема зазначено такі порушення, а саме на АЗС у с. Буньковичі, АЗС у с. Міженець та АЗС у с. Стрілки позивачем не виконано встановлених Законом вимог посадових осіб, які здійснюють державний ринковий нагляд, а саме на запит органу державного ринкового нагляду (лист № 09-5823 від 13.10.2021, відправлення 7902612133742, фіскальний чек Укрпошти від 13.10.2021 ФН 3000800287, дата отримання 19.10.2021) позивач не надав документацію, що дає змогу ідентифікувати суб`єкта господарювання, який йому поставив продукцію та якому він поставив продукцію, також відповідних декларацій про відповідність та документів щодо системи якості чи системи управління якістю, чим створив умови, що роблять неможливим проведення перевірок характеристик продукції.

На підставі Актів перевірок характеристик продукції за № 58/09, № 60/09, № 61/09 від 03.11.2021, 12.11.2021 Державною екологічною інспекцією у Львівській області складено протоколи про виявлені порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» за № 04/09, № 05/09, 06/09.

За результатами розгляду матеріалів перевірок на об`єктах роздрібної торгівлі: АЗС у с. Буньковичі, АЗС у с. Міженець та АЗС у с. Стрілки відповідачем відносно ПП «Кавказ» винесено:

-постанову від 22.11.2021 № 04/09 про накладення штрафу на суму 170000 (сто сімдесят тисяч) гривень за порушення пункту 6 частини 4 статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»;

-постанову від 22.11.2021 № 05/09 про накладення штрафу на суму 170000 (сто сімдесят тисяч) гривень за порушення пункту 6 частини 4 статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»;

-постанову від 22.11.2021 № 06/09 про накладення штрафу на суму 170000 (сто сімдесят тисяч) гривень за порушення пункту 6 частини 4 статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Не погоджуючись з вказаними постановами про накладення штрафу позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходив з такого.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 року № 275, затверджено «Положення про Державну екологічну інспекцію України», (далі Положення № 275).

Відповідно до пункту 1 Положення № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Основні завдання Держекоінспекції визначені пунктом 3 Положення № 275.

Згідно із підпунктами 2, 3-1, 7 пункту 4 Положення № 275, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює:

- державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства;

- державний ринковий нагляд у межах сфери своєї відповідальності.

- складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 7 Положення № 275, Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно із пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Львівській області, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 02.02.2021 № 51 (далі Положення № 51), Державна екологічна інспекція у Львівській області є територіальним органом Держекоінспекції.

Відповідно до Положення відповідач здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням підприємствами, установами, організаціями вимог законодавства, а також здійснює державний ринковий нагляд у межах сфери своєї відповідальності визначеної постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 № 1069 «Про затвердження переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд».

Правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції визначено Законом України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» (далі - Закон №2735-VІ).

У статті 1 Закону №2735-VІ визначено, що орган державного ринкового нагляду - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного ринкового нагляду у межах сфери своєї відповідальності, що визначається відповідно до цього Закону (далі - орган ринкового нагляду). У разі якщо орган ринкового нагляду здійснює визначені цим Законом та Законом України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» повноваження також через свої територіальні органи, термін «орган ринкового нагляду» позначає також його територіальні органи.

Абзацами 8, 9 ч. 1 ст. 1 Закону № 2735-VI, визначено терміни, які вживається у цьому Законі, а саме:

- державний ринковий нагляд, це діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам;

- сфера відповідальності органу ринкового нагляду-перелік видів продукції, затверджений відповідно до цього Закону Кабінетом Міністрів України, щодо яких відповідний орган ринкового нагляду здійснює ринковий нагляд.

Законодавство України про державний ринковий нагляд і контроль продукції складається з цього Закону, Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції», інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в цій сфері, у тому числі технічних регламентів, (ст. 3 Закону № 2735-VI ).

Стаття 4 Закону №2735-VІ визначає, що метою здійснення ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськості щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.

Відповідно до ч.ч. 1, 5, 6 ст. 10 Закону № 2735-VI, ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності. Органи ринкового нагляду становлять єдину систему.

Повноваження та порядок діяльності органів ринкового нагляду, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд, встановлюються цим Законом та Законом України «Про загальну безпечність нехарчової продукції».

Органи ринкового нагляду та сфери їх відповідальності визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», Кабінет Міністрів України постановою від 28.12.2016 № 1069 затвердив «Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд» (далі Перелік № 1069).

Згідно із пунктом 21 Переліку № 1069, Держекоінспекція здійснює державний ринковий нагляд (сфера відповідальності органу державного ринкового нагляду) щодо автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива.

Права посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд встановлені статтею 15 Закону № 2735-VI, а саме: посадові особи, які здійснюють ринковий нагляд, зокрема мають право:

- проводити у випадках і порядку, визначених цим Законом, перевірки документів та обстеження зразків продукції, відбирати зразки продукції і забезпечувати проведення їх експертизи (випробування);

- безперешкодно відвідувати, за умови пред`явлення службового посвідчення та направлення на проведення перевірки, у будь-який час протягом часу роботи об`єкта торговельні та складські приміщення суб`єктів господарювання і місця, зазначені у пункті 2 частини шостої статті 23 цього Закону, для проведення перевірок характеристик продукції і перевірок стану виконання суб`єктами господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів;

- вимагати від суб`єктів господарювання надання документів і матеріалів, необхідних для здійснення ринкового нагляду, одержувати копії таких документів і матеріалів. За згодою органу ринкового нагляду документи і матеріали, необхідні для здійснення ринкового нагляду, їх копії можуть надаватися йому мовою оригіналу або іншою мовою, ніж мова діловодства та документації державних органів, якщо ця мова є зрозумілою для посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд. У разі якщо оригінали таких документів і матеріалів складені іншою мовою, ніж мова діловодства та документації державних органів, на вимогу органів ринкового нагляду суб`єкти господарювання зобов`язані у строк не більше ніж тридцять робочих днів за власний рахунок забезпечити їх переклад мовою діловодства та документації державних органів в обсязі, необхідному для здійснення ринкового нагляду;

- вимагати від посадових осіб суб`єктів господарювання та фізичних осіб - підприємців надання у погоджений з ними строк усних чи письмових пояснень з питань, що виникають під час проведення перевірок і вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів;

- складати акти перевірок та застосовувати в установленому законом порядку адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу до суб`єктів господарювання за порушення вимог цього Закону, Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та встановлених вимог;

- складати на основі актів перевірок протоколи про адміністративні правопорушення у сфері здійснення ринкового нагляду та розглядати справи про відповідні адміністративні правопорушення згідно із законом України.

Статтею 17 Закону № 2735-VI, передбачено обов`язки посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд і контроль продукції. Зокрема згідно п. 9 ч. 1 ст. 17 цього Закони, посадові особи, які здійснюють ринковий нагляд і контроль продукції зобов`язані дотримуватися встановлених цим Законом принципів, вимог та порядку здійснення заходів ринкового нагляду.

Заходами ринкового нагляду відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 22 Закону № 2735-VI є також перевірка характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування).

Порядок проведення перевірок характеристик продукції встановлений статтею 23 Закону № 2735-VI.

Відповідно до частин 1, 3, 4, 5, статті 23 Закону № 2735-VI, під час проведення перевірок характеристик продукції проводиться перевірка документів, у разі необхідності - обстеження зразків продукції, за результатами яких приймається рішення про відбір та експертизу (випробування) зразків продукції, про що зазначається в акті, підготовленому відповідно до вимог статті 23-1 цього Закону.

Органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції.

Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові, - у розповсюджувачів та виробників такої продукції.

Предметом таких перевірок є характеристики продукції певного виду (типу), категорії та/або групи.

Перевірки характеристик продукції проводяться на підставі наказів органів ринкового нагляду та направлень на проведення перевірки, що видаються та оформлюються відповідно до цього Закону. У разі одержання інформації про надання на ринку продукції, що становить серйозний ризик, відповідні накази та направлення видаються і оформлюються невідкладно.

Відповідно до ч. 6 ст. 23 Закону № 2735-VI перевірки характеристик продукції проводяться: 1) у торговельних та складських приміщеннях суб`єктів господарювання; 2) у місцях введення продукції в експлуатацію (якщо відповідність продукції певним встановленим вимогам може бути визначена лише під час введення її в експлуатацію); 3) за місцем проведення ярмарку, виставки, показу або демонстрації продукції в інший спосіб; 4) у місцях зберігання під митним контролем продукції, митне оформлення якої призупинено за результатами контролю продукції; 5) за місцезнаходженням органу ринкового нагляду.

Як передбачено ч. 7 ст. 23 Закону № 2735-VI під час перевірки характеристик продукції у випадках, передбачених цим Законом, перевірці підлягають такі документи (їх копії) та інформація: 1) декларація про відповідність; 2) супровідна документація, що додається до відповідної продукції (включаючи інструкцію щодо користування продукцією); 3) загальний опис продукції, а також повний склад технічної документації (включаючи інструкцію щодо користування продукцією); 3) загальний опис продукції, а також повний склад технічної документації на відповідну продукцію, передбачений технічним регламентом; 4) документи щодо системи якості чи системи управління якістю; 5) висновки експертиз та протоколи випробувань зразків відповідної продукції, відібраних (узятих) у межах здійснення ринкового нагляду і контролю продукції; 6) документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг (товарно-супровідна документація або договори); Орган ринкового нагляду має право вимагати надання таких документів лише в обсязі, що необхідний для встановлення ланцюга постачання продукції; 7) документи і матеріали щодо стану виконання суб`єктом господарювання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, у тому числі в межах моніторингу дій суб`єктів господарювання, що вживаються ними для вилучення відповідної продукції з обігу та/або її відкликання; 8) повідомлення та інші інформація, надана суб`єктами господарювання, митними органами, органами з оцінки відповідності згідно з положеннями цього Закону та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції».

Відповідно до абз. 1 та 4 ч. 10 ст. 23 Закону № 2735-VI, строк проведення перевірки характеристик продукції не може перевищувати у розповсюджувача цієї продукції чотирьох робочих днів, у виробника такої продукції п`яти робочих днів. У разі проведення перевірки за місцезнаходженням органу ринкового нагляду перебіг строку проведення перевірки починається з дня одержання органом ринкового нагляду від суб`єкта господарювання документів (їх копій) на продукцію, зазначених у частині сьомій цієї статті.

Розпорядчі документи органів ринкового нагляду які видаються, оформлюються для здійснення планової або позапланової перевірки характеристик продукції орган ринкового нагляду встановлені статтею 23-1 Закону № 2735-VI.

Для здійснення планової або позапланової перевірки характеристик продукції орган ринкового нагляду видає наказ, який має містити предмет перевірки (найменування виду (типу), категорії та/або групи продукції), найменування та адресу об`єкта, де розміщується продукція.

На підставі наказу оформляється направлення на проведення перевірки, яке підписується керівником органу ринкового нагляду або його заступником із зазначення його прізвища, імені та по батькові і засвідчується печаткою відповідного органу.

Вимоги до направлення визначені ч. 3 ст. 23-1 Закону № 2735-VI.

Згідно із ч. 5 ст. 23-1 Закону № 2735-VI, за результатами здійснення планової або позапланової перевірки характеристик продукції посадова особа органу ринкового нагляду складає акт, який повинен містити відомості визначенні цією частиною статті 23-1.

Посадова особа органу ринкового нагляду зазначає в акті детальний опис порушень вимог законодавства, виявлених під час перевірки, з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду, які здійснювали перевірку, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо здійснення перевірки є невід`ємною частиною акта органу ринкового нагляду.

У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи підписати акт посадова особа органу ринкового нагляду вносить до такого акта відповідний запис.

Особливості проведення перевірок характеристик продукції у її розповсюджувачів передбачені статтею 24 Закону № 2735-VI.

Відповідно до ч. 4 ст. 44 Закону № 2735-VI, до суб`єкта господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі створення перешкод шляхом недопущення до проведення перевірок характеристик продукції та невиконання встановлених цим Законом вимог посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд, - у розмірі десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до ч. 6 ст. 44 Закону № 2735-VI, справи про накладення штрафів за порушення, визначені цією статтею, розглядаються керівниками органів ринкового нагляду або їх заступниками відповідно до їх компетенції.

Про вчинення порушень, зазначених у цій статті, посадові особи органів ринкового нагляду, що виявили правопорушення, складають протокол на підставі документів, що містять інформацію про походження продукції та її обіг.

Протокол складається у двох примірниках, які підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду та фізичною особою, у тому числі фізичною особою-підприємцем, чи керівником юридичної особи або уповноваженою ним особою.

У разі відмови фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи підписати протокол посадова особа органу ринкового нагляду вносить до такого протоколу відповідний запис.

Один примірник протоколу вручається фізичній особі, у тому числі фізичній особі - підприємцю, чи керівнику юридичної особи або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі ринкового нагляду.

Протокол разом з актом перевірки, поясненнями фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи (у разі їх наявності) та документами, що стосуються справи, не пізніше наступного робочого дня за днем його складання передається керівнику чи заступнику керівника органу ринкового нагляду, які розглядають справу протягом 15 календарних днів з дня отримання протоколу та відповідних документів і приймають рішення про накладення штрафу. Кожний штраф оформляється окремою постановою.

Постанова надсилається суб`єкту господарювання не пізніше наступного робочого дня за днем її оформлення.

Таким чином, органи ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності проводять перевірки, за наслідками яких мають право застосовувати адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу до суб`єктів господарювання.

Як вже встановлено судом вище, Державна екологічна інспекція у Львівській області своїм наказом «Про проведення планових перевірок» від 13.10.2021 № 91/09 призначила провести з 13.10.2021 планову перевірку характеристик продукції, а саме: автомобільних бензинів з кодами товару згідно УКТЗЕД: 27101241, 27101245, 27101249, 271025, 27101259, 2710209000, 3824909710; дизельного палива з кодами товару згідно УКТЗЕД: 2710194300, 2710194600, 2710194710, 2710194790, 2710194800, 2710201100, 2710201500, 2710201700, 2710201900, 282600; суднового палива з кодами товару згідно УКТЗЕД: 271019620, 271019640, 271019681, 271019682, 271019689, 271020310, 271020350, 271020390 та котельного палива з кодами товару в відповідності до УКТЕЗД: 271019620, 271019640, 271019681, 271019682, 271019689, 271020310, 271020350, 271020390, що знаходилась з 30.09.2021 по 05.10.2021 в розповсюджувача в місцях роздрібної торгівлі за адресами 82013, Львівська область, Старосамбірський район, село Міженець, вулиця Миру, будинок 2/А; 82065, Львівська область, Старосамбірський район, село Буньковичі, вулиця Хирівська, будинок 1/А; 82092, Львівська область, Старосамбірський район, село Стрілки, вул. Дністрова, будинок 59/А; 82056, Львівська область, Старосамбірський район, село Чаплі, вулиця Шкільна, будинок 2/А; 82042, Львівська область, Старосамбірський район, місто Добромиль, вулиця Хирівська, будинок, 11/А і належала приватному підприємству «Кавказ», адреса 82060, Львівська область, Старосамбірський район, місто Хирів, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 25, квартира 6, код у відповідності до ЄДРПОУ 22385147 та відповідності названої продукції засадам Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 927 від 1 серпня 2013 року.

На підставі зазначеного наказу відповідачем оформлено направлення на проведення перевірки, а саме № 105/09 від 13.10.2021, № 106/09 від 13.10.2021, № 107/09 від 13.10.2021, № 108/09 від 13.10.2021, № 109/09 від 13.10.2021.

З метою здійснення заходів державного ринкового нагляду та у відповідності до повноважень, визначених ст. 11 Закону № 2735-VI для проведення перевірки характеристик продукції згідно зазначених вище направлень, відповідач своїм Листом № 09-5823 від 13.10.2021 звернувся до Приватного підприємства «Кавказ» за адресою 82060, Львівська область, Старосамбірський район, місто Хирів, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 25, квартира 6, в якому просив в найкоротший термін, але не пізніше 28 жовтня 2021 року надати таку інформацію: завірені копії товаро-транспортних накладних на відпуск і отримання нафтопродуктів, а також відповідні до них «Сертифікати відповідності», «Паспорти якості», «Декларації про відповідність» та інших документів, що дають змогу ідентифікувати суб`єктів господарювання, які поставили Вам продукцію, а також суб`єктів господарювання, котрим Ви поставляли продукцію.»

Додатком до листа приєднано: завірена копія направлення на проведення перевірки № 105/09 від 13.10.2021, завірена копія направлення на проведення перевірки № 106/09 від 13.10.2021, завірена копія направлення на проведення перевірки № 107/09 від 13.10.2021, завірена копія направлення на проведення перевірки № 108/09 від 13.10.2021, завірена копія направлення на проведення перевірки № 109/09 від 13.10.2021, завірена копія посвідчення серія НОМЕР_2 , завірена копія посвідчення серія НОМЕР_1 .

Зазначений лист отриманий позивачем 19.10.2021, що підтверджується інформацією відповідно до пошуку за трекінгом відправлення на офіційному сайті «Укрпошта», за номером 7902612133742.

Як передбачено ч. 3 ст. 23-1 Закону № 2735-VI у направленні на проведення перевірки зазначаються: а) найменування органу ринкового нагляду, що здійснює перевірку; б) номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється перевірка; в) предмет перевірки (вид (тип), категорія та/або група продукції); г) місце розміщення продукції (найменування та адреса об`єкта, де розміщується продукція (магазин, ринок тощо); ґ) підстави для проведення перевірки; д) список посадових осіб органу ринкового нагляду, які беруть участь у здійсненні перевірки, із зазначенням їх посади, прізвища, імені та по батькові; е) список осіб, які залучаються до здійснення перевірки відповідно до пункту 7 частини першої статті 15 цього Закону; є) дата початку та дата закінчення перевірки; ж) тип перевірки (планова або позапланова); з) інформація про проведення попередньої перевірки (тип перевірки, дата початку та строк її здійснення).

За результатом досліджених в ході судового розгляду направлень на проведення перевірки судом висновується, що такі направлення оформлені із дотриманням вимог ч. 3 ст. 23-1 Закону № 2735-VI.

Зокрема суд звертає увагу, що відповідачем у направленнях на проведення перевірки у графі «місце розміщення продукції» зазначено:

«в розповсюджувача продукції в місці роздрібної торгівлі АДРЕСА_1 з 30.09.2021 по 05.10.2021» (направлення на проведення перевірки від 13.10.2021 № 105/09);

«в розповсюджувача продукції в місці роздрібної торгівлі АДРЕСА_2 з 30.09.2021 по 05.10.2021» (направлення на проведення перевірки від 13.10.2021 № 106/09);

«в розповсюджувача продукції в місці роздрібної торгівлі АДРЕСА_3 з 30.09.2021 по 05.10.2021» (направлення на проведення перевірки від 13.10.2021 № 107/09);

«в розповсюджувача продукції в місці роздрібної торгівлі АДРЕСА_4 з 30.09.2021 по 05.10.2021» (направлення на проведення перевірки від 13.10.2021 № 108/09);

«в розповсюджувача продукції в місці роздрібної торгівлі АДРЕСА_5 з 30.09.2021 по 05.10.2021» (направлення на проведення перевірки від 13.10.2021 № 109/09).

Також у всіх направленнях зазначено «термін проведення перевірки починається з дня одержання органом ринкового нагляду документів зазначених у пункті 7 статті 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та не може перевищувати чотирьох робочих днів».

Відтак, із наведеного висновується помилковість тверджень позивача про зазначення у направленнях строку здійснення перевірки «з 30.09.2021 по 05.10.2021», адже вказаний відрізок часу визначає строк перебування продукції в названих місцях роздрібної торгівлі, щодо якої позивачу необхідно було надати інформацію та підтверджуючі документи.

Тотожна за змістом інформація зазначена у листі відповідача № 09-5823 від 13.10.2021, а саме:

«….. Державна екологічна інспекція у Львівській області (надалі - Інспекція) для здійснення заходів ринкового нагляду за дотриманням засад Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 927 від 1 серпня 2013 року проводить планову перевірку характеристик продукції, а саме: автомобільних бензинів (коди УКТЗЕД: 27101241, 27101245, 27101249, 2710125, 27101259, 2710209000, 3824909710), дизельного палива (коди УКТЗЕД: 2710194300, 2710194600, 2710194710, 2710194790, 2710194800, 2710201100, 2710201500, 2710201700, 27102019, 382600), суднового палива (коди УКТЗЕД: 271019620, 271019640, 2710196810, 2710196820, 271019689, 271020310, 271020350, 271020390), котельного палива (коди УКТЕЗД: 271019620, 271019640, 271019681, 271019682, 271019689, 271020310, 271020350), котра знаходилась в місцях роздрібної торгівлі за адресами 82013, Львівська область, Старосамбірський район, село Міженець, вулиця Миру, будинок 2/А; 82065, Львівська область, Старосамбірський район, село Буньковичі, вулиця Хирівська, будинок 1/А; 82092, Львівська область, Старосамбірський район, село Стрілки, вул. Дністрова, будинок 59/А; 82056, Львівська область, Старосамбірський район, село Чаплі, вулиця Шкільна, будинок 2/А; 82042, Львівська область, Старосамбірський район, місто Добромиль, вулиця Хирівська, будинок, 11/А з 30.09.2021 по 05.10.2021.»

Наведене відповідно спростовує твердження позивача і про нечинність цих направлень, адже на момент вручення таких (19.10.2021) та під час проведення перевірки строк здійснення перевірки не минув.

Як видно з матеріалів справи, супровідний лист позивача № 35 від 26.10.2021 та частину запитуваних документів відповідач отримав 01.11.2021, отже ця дата і є відповідно до ч. 10 ст. 23 Закону № 2735-VI датою початку перевірок за направленнями від 13.10.2021 №№ 105/09, 106/09, 107/09, 108/09, 109/09.

Направлення є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення перевірки. Посадова особа органу ринкового нагляду не має права здійснювати без направлення на проведення перевірки та службового посвідчення (ч. 4 ст. 23-1 Закону № 2735-VI).

Більше того, саме за вказаний період «з 30.09.2021 по 05.10.2021» перебування продукції у місцях роздрібної торгівлі за визначеними адресами відповідач листом № 09-5823 від 13.10.2021 просив позивача надати інформацію, а саме «завірені копії товаро-транспортних накладних на відпуск і отримання нафтопродуктів, а також відповідні до них «Сертифікати відповідності», «Паспорти якості», «Декларації про відповідність» та інших документів, що дають змогу ідентифікувати суб`єктів господарювання, які поставили Вам продукцію, а також суб`єктів господарювання, котрим Ви поставляли продукцію.»

Відтак, наведене спростовує твердження позивача, що відповідачем у вимозі про надання документів не конкретизовано за який саме період повинні бути надані такі документи.

Щодо твердження позивача про відсутність відомостей про вручення ПП «Кавказ» письмового повідомлення про проведення планової перевірки у визначені ч. 4 ст. 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» строки, а саме не пізніше як за десять днів до дня здійснення зазначеного заходу, суд зазначає таке.

Так, згідно статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного нагляду, податкового контролю, митного контролю, державного експортного контролю (крім здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами космічної діяльності України приватної форми власності законодавства про космічну діяльність в Україні), контролю за дотриманням бюджетного законодавства, державного нагляду на ринках фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення, державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг, державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції, державного нагляду за дотриманням вимог безпеки використання ядерної енергії.

За положеннями статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 4 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що виключно законами встановлюються, зокрема, органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності та види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю).

Дія Закону про ринковий нагляд поширюється на відносини щодо здійснення ринкового нагляду за продукцією, що охоплюється встановленими вимогами (вимоги щодо нехарчової продукції та її обігу на ринку України, встановлені технічними регламентами), крім видів продукції, зазначених у цьому Законі.

Частиною 1 ст. 22 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» визначені види заходів державного ринкового нагляду, а саме: перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування).

Таким чином, визначення понять «державний ринковий нагляд» та «державний нагляд (контроль)» не є тотожними.

Відповідно, вимоги Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», при вжитті заходів ринкового нагляду, не застосовуються.

Враховуючи вищенаведене, суд зазначає, що Законом України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», яким регламентується проведення перевірок характеристик продукції, не передбачено повідомлення суб`єкта господарювання про проведення у нього планового заходу не пізніше як за десять днів до дня здійснення цього заходу. А отже, судом відхиляться доводи позивача відносно порушення відповідачем законодавства в частині не повідомлення позивача про проведення перевірки не пізніше як за десять днів до дня здійснення зазначеного заходу.

В обґрунтування позовних вимог позивач також зазначає про те, що наказ на проведення перевірки не доводився до відома ПП «Кавказ», з цього приводу суд наголошує наступне.

Відповідно до ч. 4 ст. 23-1 Закону № 2735-VI передбачено, що посадова особа органу ринкового нагляду не має права здійснювати перевірку без направлення на проведення перевірки та службового посвідчення.

Законодавством передбачено, що для проведення перевірки характеристик продукції достатньо пред`явити лише службове посвідчення та направлення на проведення перевірки. Пред`явлення інших документів, зокрема наказу на проведення такої перевірки законодавством не передбачено.

Як вбачається із додатків до листа відповідача № 09-5823 від 13.10.2021 до такого приєднано завірені копії направлень на проведення перевірки №№ 105/09, 106/09, 107/09, 108/09, 109/09 та завірені копії посвідчень № серія ЛК № 108 та № серія ЛК № 139.

Зазначений лист із додатками отриманий позивачем 19.10.2021, що ним не заперечується.

Отже, відповідачем дотримано вимог ч. 4 ст. 23-1 Закону № 2735-VI та вручено позивачу направлення на проведення перевірки та службові посвідчення.

Як бачимо як матеріалів справи, позивач на виконання вимог листа відповідача № 09-5823 від 13.10.2021 своїм листом № 35 від 26.10.2021 надав Державній екологічній інспекції у Львівській області документи в порядку, визначеному положеннями Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», а саме такі документи: видаткова накладна № 1851 від 08.09.2021; видаткова накладна № 1990 від 23.09.2021; видаткова накладна № 2040 від 30.09.2021; паспорт якості № 1051 від 21.08.2020; сертифікат відповідності DIN.00181-21; сертифікат відповідності № 10ХЦ.00021-19; паспорт якості № 264 від 16.06.2021; рахунок фактура № СФ-0000649 від 21.09.2021; видаткова накладна № РН-0000594 від 21.09.2021; товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 21/09/21-594/1 від 21.09.2021; товаро-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 21/09/21-59 від 21.09.2021.

Втім у визначений відповідачем строк позивач не надав документів стосовно палива розміщеного в місцях роздрібної торгівлі за адресами: 82065, Львівська область, Старосамбірський район, село Буньковичі, вул. Хирівська, будинок 1/А (АЗС у с. Буньковичі); 82013 Львівська область, Старосамбірський район, село Міженець, вул. Миру, будинок 2/А (АЗС у с. Міженець); 82092, Львівська область, Старосамбірський район, село Стрілки, вул. Дністрова, будинок 59/А (АЗС у с. Стрілки).

Як наслідок відповідачем складено Акти перевірки характеристик продукції від 03.11.2021 за № 58/09, № 60/09, № 61/09, в яких зокрема зазначено такі порушення, а саме на АЗС у с. Буньковичі, АЗС у с. Міженець та АЗС у с. Стрілки позивачем не виконано встановлених Законом вимог посадових осіб, які здійснюють державний ринковий нагляд, а саме на запит органу державного ринкового нагляду (лист № 09-5823 від 13.10.2021, відправлення 7902612133742, фіскальний чек Укрпошти від 13.10.2021 ФН 3000800287, дата отримання 19.10.2021) позивач не надав документацію, що дає змогу ідентифікувати суб`єкта господарювання, який йому поставив продукцію та якому він поставив продукцію, також відповідних декларацій про відповідність та документів щодо системи якості чи системи управління якістю, чим створив умови, що роблять неможливим проведення перевірок характеристик продукції.

На підставі Актів перевірок характеристик продукції за № 58/09, № 60/09, № 61/09 від 03.11.2021, 12.11.2021 Державною екологічною інспекцією у Львівській області складено протоколи про виявлені порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» за № 04/09, № 05/09, 06/09.

Як підтверджують матеріали справи, відповідач своїм листом № 09-6382 від 12.11.2021 повідомив ПП «Кавказ» про дату, час та місце розгляду виявлених порушень. Додатком до листа скерував копії актів перевірки характеристик продукції та протоколів про виявлені порушення.

Твердження позивача про те, що акти перевірок та протоколи про виявлені порушення не містять детального опису порушень вимог законодавства, виявлених під час перевірки з посиланням на відповідну правову норму, не підтверджені в ході судового розгляду справи.

Позивач також акцентує увагу на тому, що в актах перевірок та протоколах про виявлені порушення не вказана посадова особа позивача в присутності якої складались такі документи, що є свідченням того, що зазначені процесуальні документи складені за відсутності особи позивача, що, на думку позивача, є порушенням права уповноваженої особи позивача бути присутньою під час здійснення всіх заходів ринкового нагляду. З приводу цих тверджень суд зазначає наступне.

Відповідно до абз. 3 6 ч. 5 ст. 23 Закону № 2735-VI передбачено, що в останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду, які здійснювали перевірку, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо здійснення перевірки є невід`ємною частиною акта органу ринкового нагляду.

У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи підписати акт посадова особа органу ринкового нагляду вносить до такого акта відповідний запис.

У відповідності до абз. 4 та 5 ч. 6 ст. 44 Закону № 2735-VI протокол складається у двох примірниках, які підписуються посадовими особами органу ринкового нагляду та фізичною особою, у тому числі фізичною особою-підприємцем, чи керівником юридичної особи або уповноваженою ним особою.

У разі відмови фізичної особи, у тому числі фізичної особи-підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи підписати протокол посадова особа органу ринкового нагляду (голова та член або уповноважена особа державного колегіального органу) вносить до такого протоколу відповідний запис.

Матеріали справи свідчать, що відповідачем складено акти перевірок та протоколи про виявлені порушення, в яких відображено запис про відмову позивача від надання пояснень, підписання та їх отримання, як це передбачено вимогами Закону № 2735-VI. Суд зазначає, що вимогами Закону не визначено обов`язок складання акту та протоколу саме на місці виявлення порушення, законодавством лише визначено обов`язок їх складання.

Втім матеріали справи свідчать, про те, що акти перевірок та протоколи про виявлені порушення були скеровані суб`єкту господарювання (позивачу), відтак такий мав можливість скористатись його правом на подання зауважень. Більше того, уповноважена особа позивача була присутня при розгляді справ про виявлені порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», де також не скористалася правом надання зауважень щодо актів перевірок.

Відтак, судом перевірена законодавчо визначена процедура накладення штрафу за створення перешкод до проведення перевірок характеристик продукції та не виявлено її порушень.

За результатами розгляду матеріалів перевірок на об`єктах роздрібної торгівлі: АЗС у с. Буньковичі, АЗС у с. Міженець та АЗС у с. Стрілки відповідачем відносно ПП «Кавказ» винесено: постанову від 22.11.2021 № 04/09 про накладення штрафу на суму 170000 (сто сімдесят тисяч) гривень за порушення пункту 6 частини 4 статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»; постанову від 22.11.2021 № 05/09 про накладення штрафу на суму 170000 (сто сімдесят тисяч) гривень за порушення пункту 6 частини 4 статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»; постанову від 22.11.2021 № 06/09 про накладення штрафу на суму 170000 (сто сімдесят тисяч) гривень за порушення пункту 6 частини 4 статті 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Судом також враховано, що після прийняття оскаржуваних постанов листом вих. № 38 від 22.11.2021, адресованим відповідачу, позивач виконав вимоги відповідача по наданню документів, що запитувались згідно листа № 09-5823 від 13.10.2021.

З огляду на викладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 77 КАС України).

У свою чергу, суди у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч. 2 ст. 2 КАС України).

Таким чином відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначений Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що оскаржувані постанови про накладення штрафів є обґрунтованими та такими, що прийняті з урахуванням усіх фактичних обставин, а відтак позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відшкодування судових витрат позивачу, якому у задоволенні позову відмовлено ст. 139 КАС України не передбачено, а тому такі слід покласти на позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-77, 90, 139, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд

в и р і ш и в :

у задоволенні позову Приватного підприємства «Кавказ» до Державної екологічної інспекції у Львівській області про визнання протиправними та скасування постанов, відмовити повністю.

Судові витрати покласти на позивача.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» та п. 3 Розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Приватне підприємство «Кавказ» (82060, Львівська область, Старосамбірський район, м. Хирів, вул. Б.Хмельницького, 25/6, код ЄДРПОУ 22385147)

Відповідач: Державна екологічна інспекція у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 98, код ЄДРПОУ 38057086).

Повний текст рішення складено та підписано 22.09.2022.

Суддя Сидор Н.Т.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2022
Оприлюднено27.09.2022
Номер документу106410468
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —380/23490/21

Постанова від 10.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 13.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 12.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

Ухвала від 10.04.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні