Ухвала
від 23.09.2022 по справі 521/13694/22
МАЛИНОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 521/13694/22

Номер провадження:1-кс/521/3258/22

У Х В А Л А

23 вересня 2022 року

Малиновський районний суд м. Одеси, у складі:

головуючого судді ОСОБА_1

при секретарі ОСОБА_2

за участю прокурора ОСОБА_3

розглянувши клопотання слідчого СВ віділення поліції №3 ОРУП №1 ГУНП в Одеській області ОСОБА_4 погодженого з прокурором Малиновської окружної прокуратури міста Одеси ОСОБА_3 про проведення огляду за матеріалами кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 01.02.2022 за № 42022163020000017 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 367 КК У країни,-

В С Т А Н О В И В:

З клопотання вбачається, що слідчим відділенням відділення поліції №3 Одеського районного управління поліції №1 ГУНП в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні ЄРДР № 42022163020000017 від 01.02.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, за фактом неналежного виконання свої обов`язків службовими особами одного зі структурних підрозділів Одеської міської ради під час здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, здійснення контролю за використанням та охороною надр, а також контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів, що завдало істотної шкоди інтересам держави.

В ході досудового розслідування встановлено, що відповідно до відомостей Державної служби геології та надр України, НВП «Геоінформ України» та відкритих даних Державного агентства водних ресурсів України на території Малиновського району м.Одеси ряд юридичний та фізичних осіб- підприємців здійснюють незаконний видобуток корисних копалин загальнодержавного значення, чим спричиняють шкоду навколишньому природному середовищу та природним ресурсам, які належать народу України.

Зокрема, таким суб`єктом є Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛУМАР» ЄДРПОУ 39304689, (надалі ТОВ «ЛУМАР»).

Так, відповідно до відкритих даних Державного агентства водних ресурсів України ТОВ «ЛУМАР» 03.04.2019 отримало дозвіл на спеціальне водокористування №819/0Д/49д-19, відповідно до якого, останнім дозволено забір води із підземного водоносного горизонту (за допомогою 2 артезіанських свердловин №86-Р, №169-Р), що розташовані за адресою: вул. Бірюкова, 5, м. Одеса. Басейн Чорного моря/район басейну річок Причорномор`я. Строк дії дозволу на спеціальне водокористування визначено до 03.04.2024.

Одночасно, умовами спеціального водокористування, серед іншого, визначено, що при водокористуванні ТОВ «ЛУМАР» повинні дотримуватись вимог ст.19, 23 Кодексу України про надра.

Статтями 149, 151 ГК України передбачено, що суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього кодексу та інших законів. Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.

Відповідно до Водного кодексу підземні води належать до державного водного фонду України, а згідно з Кодексом про надра вони є частиною надр (є корисними копалинами загальнодержавного значення відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 12.12.94 №827).

Підземні води це природний ресурс із подвійним правовим режимом, а тому, використовуючи підземні води, слід керуватися і водним законодавством, і законодавством про надра.

Відповідно до положень стст.46, 48 ВК України водокористування може бути загальним або спеціальним. Спеціальне водокористування це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу (п.9 ч.І стст.44, 49 ВК).

Статтями 16, 19, 21 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.

Отже, чинним законодавством передбачено обов`язок отримання господарюючими суб`єктами як дозволу на спеціальне водокористування, так і спеціального дозволу на користування ділянкою надр. При цьому спеціальний дозвіл на користування надрами дає право на видобування підземних вод, а дозвіл на спеціальне водокористування право на їх використання, (висновок ВСУ від 1 квітня 2015 року по справі №3-32гс15)

Відповідно до ст.23 Кодексу України про надра землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.

Аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що право на видобування води без отримання спеціального дозволу та гірничого відводу мають право землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок за умови, якщо такий видобуток не перевищує не 300 кубічних метрів на добу.

Відповідно до ст.6 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно з ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Одночасно, в ході досудового розслідування встановлено, що ТОВ «ЛУМАР» не є землевласником або землекористувачем земельної ділянки, на якій знаходиться джерело водопостачання (свердловина №86-Р, №169-Р), у зв`язку із чим у ТОВ «ЛУМАР» протягом періоду з 2019 року по теперішній час відсутні підстави для застосування статті 23 Кодексу України про надра, яка звільняє від обов`язку отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Так, відповідно до відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку за адресою: м.Одеса, вул. Бірюкова, 5, з кадастровим номером 5110137300:24:006:0003, 5110137300:24:006:0006, будь які відомості про зареєстроване право власності/користування за ТОВ «ЛУМАР» - відсутні.

З огляду на викладене, ТОВ «ЛУМАР», у період з моменту початку експлуатації свердловин №86-Р, №169-Р у 2019 році по теперішній час, для видобування підземної води з артезіанських свердловин №86-Р, №169-Р, необхідно було отримати дозвіл на спеціальне користування надрами.

Таким чином, наразі наявні підстави вважати, що в порушення вимог ст.ст. 16, 19, 21 Кодексу України про Надра, Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, Постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 № 827 ТОВ «ЛУМАР» не отримано спеціального дозволу на користування надрами, а саме на видобування корисних копалин загальнодержавного значення - підземної води, що видобувалась з артезіанської свердловин №86-Р, №169-Р, яка розташована за адресою: м.Одеса, вул. Бірюкова, 5, а також організовано та здійснювалось у період з 2019 року по теперішній час, видобування корисних копалин загальнодержавного значення без законних підстав, чим спричиняється шкода інтересам держави та територіальній громаді м.Одеси.

Одночасно, відповідно до ст.56 Кодексу України про надра однією із основних вимог в галузі охорони надр є додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами.

Також, згідно зі ст. 6 Водного кодексу Український народ здійснює право власності на води (водні об`єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Статтею 10 Водного кодексу визначено, що до відання сільських, селищних, міських та районних у містах рад у галузі регулювання водних відносин на їх території, окрім іншого, належить: здійснення заходів щодо раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів та контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів.

Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; погодження клопотань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів загальнодержавного значення.

Згідно зі ст.15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції забезпечують реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян.

Статтею 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено, що державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 10 Кодексу України про надра до відання сільських, селищних, міських та районних рад на їх території у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить: 2) реалізація місцевих програм розвитку мінерально-сировинної бази, раціонального використання та охорони надр; 3) обмеження діяльності підприємств, установ, організацій і громадян у випадках і в порядку, передбачених цим Кодексом; 4) здійснення контролю за використанням та охороною надр.

Таким чином, саме до повноважень Одеської міської ради та її виконавчих органів, належить здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, здійснення контролю за використанням та охороною надр, а також контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів.

З огляду на викладене, на даний час наявні підстави обґрунтовано припустити, що службові особи Одеської міської ради, маючи відповідні обов`язки та повноваження щодо здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, а також здійснення контролю за використанням та охороною надр, вод та відтворенням водних ресурсів, в порушення вимог ст. 10 Водного кодексу України, ст.ст. 12, 33, 42 «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 10,16,19,21,56 Кодексу України про надра, ст.ст. 15, 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», достовірно знаючи та розуміючи про необхідність вжиття заходів щодо додержання природоохоронного законодавства, використання і охорони природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, а також здійснення контролю за використанням та охороною надр, вод та відтворенням водних ресурсів, всупереч інтересам служби, несумлінно ставлячись до своїх службових обов`язків, не вживають заході щодо обмеження діяльності фізичних та юридичних осіб, які здійснюють незаконне видобування підземних вод, та не запобігають незаконному використанню підземних вод, хоча мають реальну можливість виконати належним чином свої обов`язки, у результаті чого охоронюваним законом державним та громадським інтересам завдається істотна шкода.

Наразі, для забезпечення дієвості та ефективності кримінального провадження, з метою проведення повного та всебічного дослідження обставин, виникла необхідність у проведенні огляду території де розташована свердловина №86-Р, №169-Р за адресою: м.Одеса, вул. Бірюкова, 5

Метою проведення огляду є фіксація відомостей про стан та режим експлуатації свердловини, комплексу інженерних елементів та обладнання за допомогою яких здійснюється видобування підземних вод, фіксація стану та показників приладів обліку видобутої підземної води тощо, що неможливо встановити проведенням інших слідчих дій.

Згідно із ст.30 Конституції України не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.

Статтею 233 КПК України визначено, що підставами для проведення слідчої (розшукової) дії є наявність достатніх відомостей, що вказують на можливість досягнення її мети.

Відповідно до ст.237 КПК України з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення слідчий, прокурор проводять огляд місцевості, приміщення, речей та документів.

Огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цього Кодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи.

Статтею 233 КПК України визначено, що ніхто не має права проникнути до житла чи іншого володіння особи з будь-якою метою, інакше як лише за добровільною згодою особи, яка ними володіє, або на підставі ухвали слідчого судді.

В даному випадку, огляд є найбільш доцільним та ефективним способом фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, які мають суттєве значення для досудового розслідування.

Враховуючи, що в результаті вчинення злочину, що розслідуються у даному кримінальному провадженні, порушуються визначені Конституцією України, Водним кодексом України та Кодексом України про надра засади формуванню водно-екологічного правопорядку, забезпеченню екологічної безпеки населення України та права власності народу України на надра, потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про які ідеться в клопотанні.

Одночасно, враховуючи, що питання, які підлягають встановленню під час огляду №86-Р, №169-Р за адресою: м.Одеса, вул. Бірюкова, 5, потребують наявності спеціальних знань та навичок, у тому числі можливих консультацій з питань метрології та технологічного процесу видобутку підземної води, є необхідність у залученні до огляду спеціалістів наступних установ:

- Державної екологічної інспекції Південно - Західного округу (Миколаївська та Одеська області);

- Філії «Інфоксводоканал» ТОВ «Інфоксводоканал»;

- Державного підприємства «Одеський регіональний центр стандартизації, метрології та сертифікації»;

- Причорноморського Державного Регіонального Геологічного Підприємства.

Нежитлові будівлі та інженерні споруди за адресою: №86-Р, №169-Р за адресою: м.Одеса, вул. Бірюкова, 5, належать ТОВ «ЛУМАР» .

Земельна ділянка кадастровим номером 5110137300:24:006:0003, 5110137300:24:006:0006 за адресою: м.Одеса, вул. Бірюкова, 5, в силу вимог ст. 83 ЗК України, належить територіальній громаді м.Одеси в особі Одеської міської ради.

В судовому засіданні прокурор підтримав клопотання та просив його задовольнити.

Вивчивши клопотання та матеріали додані до нього, вислухавши доводи слідчого, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Згідно ч. 1 ст. 234 КПК України, обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб.

Під час розгляду клопотання слідчим суддею встановлено та слідчим доведено, що дійсно мало місце вчинення злочину, передбаченого ч.1 ст. 367 КК України та є необхідність у виявленні та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 367 КК України.

Таким чином, слідчий суддя вважає, що потреби досудового розслідування виправдовують проведення обшуку, оскільки іншим чином виявити та зафіксувати відомості про обставини вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 367 КК України, відшукати речі і документи, які є джерелами доказів та можуть містити відомості, що мають значення для кримінального провадження і підлягають доказуванню, неможливо.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 234, 235 КПК України, слідчий суддя -

У Х В А Л И В:

Клопотання слідчого СВ відділення поліції №3 ОРУП №1 ГУНП в Одеській області ОСОБА_4 погодженого з прокурором Малиновської окружної прокуратури міста Одеси ОСОБА_3 про проведення огляду за матеріалами кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань від 01.02.2022 за № 42022163020000017 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 367 КК У країни - задовольнити.

Надати дозвіл слідчому СВ ВП № 3 Одеського районного управління поліції № 1 Головного управління Національної поліції в Одеській області ОСОБА_5 та прокурорам Малиновської окружної прокуратури м.Одеси ОСОБА_3 та ОСОБА_6 , на проведення огляду нежитлових будівель та інженерних споруд за адресою: м.Одеса, вул. Бірюкова, 5, у тому числі свердловин №86-Р, №169-Р, які належать ТОВ «ЛУМАР», земельних ділянок кадастровим номером 5110137300:24:006:0003, 5110137300:24:006:0006.

Для проведення огляду дозволити залучити спеціаліста:

- Державної екологічної інспекції Південно - Західного округу (Миколаївська та Одеська області);

- Філії «Інфоксводоканал» ТОВ «Інфоксводоканал»;

- Державного підприємства «Одеський регіональний центр стандартизації, метрології та сертифікації»;

- Причорноморського Державного Регіонального Геологічного Підприємства.

Строк дії ухвали один місяць з дня її постановлення.

Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудМалиновський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення23.09.2022
Оприлюднено24.01.2023
Номер документу106417126
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про огляд житла чи іншого володіння особи

Судовий реєстр по справі —521/13694/22

Ухвала від 23.09.2022

Кримінальне

Малиновський районний суд м.Одеси

Поліщук І. О.

Ухвала від 23.09.2022

Кримінальне

Малиновський районний суд м.Одеси

Поліщук І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні