Рішення
від 26.09.2022 по справі 916/1627/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" вересня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/1627/22Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін

справу № 916/1627/22

за позовом: Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця №5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії Південна залізниця (61052, м. Харків, вул. Євгена Котляра №7, код ЄДРПОУ 40081216)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарського підприємства Нібулон (54002, м. Миколаїв, Каботажний спуск, буд. 1, код ЄДРПОУ 14291113)

про стягнення 57 586, 08 грн.

В С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство Українська залізниця в особі регіональної філії Південна залізниця звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарського підприємства Нібулон заборгованості в розмірі 57 586, 08 грн., а також витрат по сплаті судового збору у розмірі 2 481 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на нарахування збору за затримку вагонів для накопичення власних вагонів з причин, що залежать від вантажовідправника в розмірі 47988,40 грн. (без ПДВ).

25.07.2022 господарським судом постановлено ухвалу, якою позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження. В ухвалі суду сторонам встановлено строки на подання до суду заяв по суті справи, а також роз`яснено про можливість звернення до суду з клопотанням про призначення проведення розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін у строки, визначені ч.7 ст. 252 ГПК України.

Ухвалу суду від 25.07.2022 надіслано позивачу на зазначену у позовній заяві електронну пошту.

Ухвалу суду від 25.07.2022, яку надіслано відповідачу на адресу, що зазначена у позові та у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань, одержано відповідачем 04.08.2022, про що свідчить наявне в матеріалах справи поштове повідомлення про вручення поштового відправлення. Також, ухвалу суду від 25.07.2022 надіслано відповідачу на електронну адресу, зазначену у позовній заяві та у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань.

Відповідач відзив на позов у встановлений в ухвалі суду від 25.07.2022 строк до суду не надав.

Клопотання про призначення проведення розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін у строки, визначені ч.7 ст. 252 ГПК України, від сторін до суду також не надходило.

Згідно ст.248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Отже, враховуючи, вжиття господарським судом всіх залежних від нього заходів щодо повідомлення відповідача про розгляд даної справи, та забезпечення реалізації відповідачем своїх прав на судовий захист, в тому числі шляхом надання відповідних заяв по суті справи, а також враховуючи строки розгляду даної справи, господарський суд визнав за можливе вирішити справу за наявними матеріалами справи відповідно до ч. 9 ст.165 ГПК України.

Відповідно до ч. 4 ст. 240 ГПК України у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Дослідивши матеріали справи судом встановлено:

26.06.2020 Акціонерним товариством Українська залізниця (Перевізник) у повідомленні про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40-14291113/2020-0001 від 26.06.2020 засвідчено прийняття від Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарського підприємства Нібулон (Замовник) заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі заява та договір, відповідно) та повідомлено, що Замовнику присвоєно коди: 1. відправника / одержувача: 8496. 2. Платника 8211375 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером. Повідомлено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору.

Відповідно до п. 1.1 Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2020 (в редакції від 27.08.2021 та який вводиться в дію 01.09.2021), предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні Договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном Перевізника не є орендною платою.

Згідно з п.1 Додатку №1-4 до Договору, умови організації накопичення вагонів» (надалі - Додаток) на окреме замовлення Перевізник надає послуг и Замовнику з накопичення порожніх та / або з вантажем власних вагонів Перевізника та / або вагонів Замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними або контейнерними поїздами на станції призначення (далі - накопичення вагонів).

У п.2 Додатку №1-4 до Договору, встановлено, що станціями накопичення можуть бути станції відправлення та /або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення.

Відповідно до п.3 Додатку №1-4 до Договору, для організації накопичення вагонів Замовник направляє для погодження Перевізником звернення із зазначенням бажаних станцій накопичення та максимальної кількості вагонів, що може бути накопичено на кожній з них. Строк розгляду Перевізником такого звернення становить не більше ніж 15 робочих днів. За результатом розгляду звернення Замовника, Перевізник інформує про можливість накопичення вагонів із зазначенням станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову.

Згідно з п.4 Додатку №1-4 до Договору, в межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, Замовник щомісячно надає Перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення; періоду дії такої заявки.

За умовами п.5 Додатку №1-4 до Договору, на станціях накопичення на шляху прямування Перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки Замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення.

Відповідно до п.6 Додатку №1-4 до Договору, початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі Замовником вагонів Перевізнику.

Згідно з п.7 Додатку №1-4 до Договору, часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - оформлення перевізного документу.

Відповідно до п.8 Додатку №1-4 до Договору, час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

У п.9 Додатку №1-4 до Договору, встановлено, що за послугу з накопичення вагонів Замовник сплачує: плату за вільним тарифом «Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу» відповідно до Додатку 1-1 до Договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п.9.1); за затримку вагонів Замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п.9.3); за затримку власних вагонів Перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. Договору (9.2).

Плата за маневрову роботу під час надання послуг з накопичення Замовнику не нараховується.

Відповідно до п.10 Додатку №1-4 до Договору, нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника Замовника, яким замовлено надання такої послуги.

Також, 30.05.2017 між сторонами укладено договір про подачу та збирання вагонів Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «НІБУЛОН» при станції Решетилівка Південної залізниці №423 (далів договір №423).

Згідно з п. 1. Договору №423 згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умова цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів і під`їзної колії, яка належить Користувачу, примикає через стрілку № 9 до колії №1 станції Решетилівка Південної залізниці і яка обслуговується локомотивом Залізниці. Межею під`їзної колії є знак «Межа під`їзної колії», який встановлено на відстані 156 м від вістря стрілки № 9.

Відповідно до п. 6. Договору №423 вагони на під`їзну колію подаються локомотивом Залізниці із розставленням вагонів на місцях завантаження, вивантаження. Здача вагонів провадиться: на місцях завантаження, вивантаження. Загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, не більша 08 одиниць.

У п. 14 Договору №423 встановлено, щокористувач сплачує Залізниці плату: за подачу, забирання вагонів, за користування вагонами (контейнерами) - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами, ставками Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (далі Збірник тарифів). За час перебування на під`їзній колії вагонів, що належать підприємствам, чи орендовані ними, плата не вноситься, якщо такі вагони затримані на станції призначення чи на підходах до неї. або на станції відправлення з причин, що залежать від вантажовласника, то плата за користування сплачується в розмірі 50 відсотків, за складування вантажів або примикання під`їзних колій у смузі відведення, компенсує плату за земельну ділянку, зайнятої під`їзною колією і спорудами Користувача за узгодженим тарифом. інші збори і плати, які встановлені Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів згідно Збірника тарифів або за узгодженими тарифами. Збори і плати вносяться: 100% попередня оплата.

На виконання умов договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2022, відповідачем надано позивачу замовлення про надання окремих послуг №14291113/2021-0005 від 22.09.2021, яке прийнято останнім 30.09.2021, про що свідчить повідомлення про умови надання окремих послуг №43-14291113/2021-0001 від 30.09.2021.

Також судом встановлено, що для забезпечення заявки навантаження на 24.09.2021 в кількості 48 вагонів з вантажем пшениця, на станцію Решетилівка регіональної філії «Південна залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» 23.09.2021 о 17 год. 40 хв. на адресу ТОВСП «Нібулон» прибули наступні 48 порожніх вагонів власності ТОВ «ОТП Лизинг» під оперуванням ТОВ СП «Нібулон»: № 95605358, 95932059, 95411229, 95407623, 95606521, 95410809, 95606364, 95411443, 95931663, 95410833, 95605747, 95411179, 95932026, 95410247, 95407615, 95410775, 95410445, 95605317, 95605861, 95410270, 95931978, 95410304, 95412128, 95932018, 95932117, 95411054, 95606406, 95411187, 95931416, 95411088, 95932067, 95411245, 95606216, 95931481, 95931473, 95411401, 95931630, 95931986, 95931440, 95931507, 95407649, 95932075,95932182, 95407672, 95931424, 95931655, 95931648, 95410288.

В подальшому 23.09.2021 о 17 год. 45 хв. 48 порожні вагони були затримані на коліях станції з вини залізниці по причині зайнятості локомотиву залізниці, згідно акту форми ГУ-23 № 474. Після прибуття маневрового локомотива на станцію 23.09.2021 о 23 год. 20 хв. Були складені акти загальної форми на закінчення затримки з вини залізниці форми ТУ-23 № 477, 478. Після цього перша група з 8 вагонів № 95605747, 95411179, 95407615, 95410775, 95410445, 95605317, 95605861, 95410270 була подана під навантаження згідно пам`ятки про подавання форми ГУ-45 №34 від 23.09.2021 о 23 год. 20 хв. На 40 порожніх вагонів був складений акт на початок затримки ГУ-23 № 479 від23.09.2021 о 23 год. 20 хв. з вини ТОВ СП «Нібулон» по причині зайнятості фронтів навантаження.

Після здійснення навантаження 8 вагонів були прийняті залізницею 24.09.2021 о 03 год. 45 хв. згідно пам`ятки про забирання вагонів форми ГУ-45 № 37 та затримані на під`їзній колії з вини залізниці по причині відсутності локомотива з 03 год. 45 хв. 24.09.2021 (акт форми ГУ-23 № 35) до 11 год. 20 хв. 24.09.2021 (акт форми ГУ-23 №36). Далі вагони були забрані з під`їзної колії згідно пам`ятки про забирання вагонів форми ГУ-45 № 32 від

24.09.2021об 11 год. 20 хв. та затримані на коліях станції з вини відправника під накопиченням в очікуванні оформлення накладної згідно акту на початок затримки форми ГУ-23 № 482 від 24.09.2021 об 11 год. 20 хв. та закінчена затримка 25.09.2021 о 18 год. 20 хв. згідно акту форми ГУ-23 № 496.

На 8 вагонів другої групи за №№ 95410247, 95410304, 95412128, 95606216, 95931978, 95932018, 95932026, 95932117 був складений акт на закінчення затримки з вини відправника ГУ-23 № 480 від 24.09.2021 о 03 год. 45 хв. та вагони затримані на коліях станції з вини залізниці по причині відсутності локомотива згідно акта форми ГУ-23 № 481 від 24.09.2021 о 03 год. 45 хв. та кінець затримки акт форми ГУ-23 №483 від 24.09.2021 об 11 год. 50 хв. Вказані вагони були подані під навантаження 24.09.2021 об 11 год. 50 хв., згідно пам`ятки про подавання форми ГУ-45 №35, забрані навантаженими 24.09.2021 о 15 год. 15 хв. згідно пам`ятки про забирання форми ГУ-45 № 33 та затримані на коліях станції з вини відправника під накопиченням в очікуванні оформлення накладної згідно акту на початок затримки ГУ- 23 №484 від 24.09.2021 о 15 год. 15 хв. та закінчена затримка 25.09.2021 о 18 год. 20 хв. згідно акту форми ГУ-23 № 497.

На 8 вагонів третьої групи за №№ 95410809, 95411088, 95411187, 95411443, 95606364, 95931416, 95931473, 95931481 був складений акт на закінчення затримки з вини відправника форми ГУ-23 № 485 від 24.09.2021 о 16 год. 20 хв. та вагони були подані під навантаження 24.09.2021 о 16 год. 20 хв. згідно пам`ятки про подавання форми ГУ-45 № 36 та прийняті залізницею 24.09.2021 о 20 год. 10 хв. згідно пам`ятки про забирання форми ГУ- 45 № 34. Вищевказані вагони були затримані на під`їзній колії з вини залізниці по причині відсутності локомотиву згідно акта форми ГУ-23 № 37 від 24.09.2021 о 20 год. 10 хв. та закінчена затримка 24.09.2021 о 23 год. 50 хв. акт форми ГУ-23 № 38. Далі вагони були затримані на коліях станції з вини відправника під накопиченням в очікуванні оформлення накладної згідно акту на початок затримки ГУ-23 №489 від 24.09.2021 о 23 год. 50 хв. та закінчена затримка 25.09.2021 о 18 год. 20 хв., згідно акту форми ГУ-23 № 500.

На 8 вагонів четвертої групи вагони за №№ 95410833, 95411054. 95411245, 95605358, 95606406, 95931663, 95932059, 95932067 був складений акт на закінчення затримки з вини відправника ГУ-23 № 486 від 24.09.2021 о 20 год. 10 хв. та вагони затримані на коліях станції з вини залізниці по причині відсутності локомотива згідно акта форми ГУ-23 № 487 від 24.09.2021 о 20 год. 10 хв. та кінець затримки акт форми ГУ-23 №488 від 25.09.2021 о 00 год. 10 хв. Вказані вагони були подані під навантаження 25.09.2021 о 00 год. 10 хв. згідно пам`ятки про подавання форми ГУ-45 №37, забрані навантаженими 25.09.2021 о 03 год. 10 хв. згідно пам`ятки про забирання форми ГУ-45 № 35 та були затримані на коліях станції з вини відправника під накопиченням в очікуванні оформлення накладної згідно акту на початок затримки ГУ-23 №490 від 25.09.2021 о 03 год. 10 хв. та закінчена затримка 25.09.2021 о 18 год. 20 хв. згідно акту форми ГУ-23 № 498.

На 8 вагонів п`ятої групи за №№ 95407623, 95407649, 95410288, 95411229, 95606521, 95931648, 95931655, 95932075 був складений акт на закінчення затримки з вини відправника ГУ-23 № 491 від 25.09.2021 о 03 год. 30 хв. та вагони були подані під навантаження 25.09.2021 о 03 год. 30 хв. згідно пам`ятки про подавання форми ГУ-45 № 38 та прийняті залізницею 25.09.2021 о 08 год. 10 хв. згідно пам`ятки про забирання форми ГУ-45 № 36. Вищевказані вагони були затримані на під`їзній колії з вини залізниці по причині відсутності локомотива згідно акта форми ГУ-23 № 39 від 25.09.2021 о 08 год. 10 хв. та закінчена затримка 25.09.2021 о 12 год. 50 хв. згідно акту форми ГУ-23 № 40. Далі вагони були забрані та затримані на коліях станції з вини відправника під накопиченням в очікуванні оформлення накладної згідно акту на початок затримки ГУ-23 №495 від 25.09.2021 о 12 год. 50 хв. та закінчена затримка 25.09.2021 о 18 год. 20 хв. згідно акту форми ГУ-23 № 499.

На 8 вагонів останньої шостої групи за №№ 95407672, 95411401, 95931424, 95931440, 95931507, 95931630, 95931986, 95932182 був складений акт на закінчення затримки з вини відправника ГУ-23 № 492 від 25.09.2021 о 08 год. 10 хв. та вагони були затримані на коліях станції з вини залізниці по причині відсутності локомотива згідно акта форми ГУ-23 № 493 від 25.09.2021 о 08 год. 10 хв. та кінець затримки акт форми ГУ-23 № 494 від 25.09.2021 о 13 год. 45 хв. Вказані вагони були подані під навантаження 25.09.2021 о 13 год. 45 хв. згідно пам`ятки про подавання форми ГУ-45 №39, прийняті залізницею 25.09.2021 о 18 год. 20 хв. згідно пам`ятки про забирання форми ГУ-45 № 37 та були затримані на під`їзній колії з вини залізниці по причині відсутності локомотиву згідно акту на початок затримки форми ГУ-23 № 41 від 25.09.2021 о 18 год. 20 хв. та закінчена затримка 25.09.2021 о 22 год. 30 хв. згідно акту форми ГУ-23 № 42.

Після накопичення групи 48 власних вагонів з вантажем «пшениця» на коліях загального користування станції відправлення Решетилівка регіональної філії «Південна залізниця» акціонерного товариства «Південна залізниця» ТОВ СП «Нібулон» (вантажовідправником) була оформлена накладна № 43656388 на відправлення цієї групи вагонів призначенням на станцію Миколаїв вантажний регіональної філії «Одеська залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця». Вантаж був прийнятий Позивачем до перевезення 25.09.2021.

З метою отримання позивачем (Перевізником) належних платежів, пов`язаних з затримкою вагонів для накопичення власних вагонів з причин, що залежать від вантажовідправника, на підставі актів форми ГУ-23 працівниками станції Решетилівка була сформована накопичувальна картка форми ФДУ-92 № 26090083 на загальну суму 47 988,40 грн. (без ПДВ), а саме: збір за зберігання 1127 тонн вантажу у вагонах 27 255,40 грн. (без ПДВ) за час знаходження навантажених вагонів на коліях станції, згідно актів форми ГУ-23 № 496, 497; збір за зберігання 1691 тонн вантажу у вагонах 20 447,60 грн. (без ПДВ) за час знаходження навантажених вагонів на коліях станції, згідно актів форми ГУ-23 № 498,499,500; збір за зберігання вантажу на своїх осях 142,70 грн. (без ПДВ) за час знаходження порожніх вагонів на коліях станції, згідно акта форми ГУ-23 № 491; збір за зберігання вантажу на своїх осях 142,70 грн. (без ПДВ) за час знаходження порожніх вагонів на коліях станції, згідно акта форми ГУ-23 № 492.

В подальшому накопичувальна картка була направлена відповідачу для накладання електронного цифрового підпису (ЕЦП), але вантажовласником була ініційована паперова версія документу, яка підписана із зауваженнями: «Маршрут відправлено маршрутною відправкою за попередньою заявкою в АС Месплан. Надано письмову заявку № 323 щодо накопичення маршруту згідно Додатку 1-4 Договору про надання послуг».

В свою чергу, відповідач ТОВ СП «Нібулон» погодився зі стягненням плати за вільним тарифом «Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу» та плати за користування вагонами, але від нарахованого збору за зберігання вантажу відмовився.

У зв`язку з тим, що відповідач відмовився від сплати нарахованого позивачем збору за зберігання вантажу у розмірі 57 586, 08 грн., позивач звернувся з даним позовом до суду.

Висновки суду.

Згідно ч. 5 ст. 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Умови перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються Законом України Про транспорт, Законом України Про залізничний транспорт, Статутом залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 за № 457 (далі - Статут залізниць України), та іншими актами законодавства України, зокрема, Правилами оформлення перевізних документів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за № 863/5084, Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 за № 334, та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 8 липня 2002 р. за № 567/6855, Правилами зберігання вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за № 866/5087, Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 за № 317 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2009 р. за № 340/16356.

Відповідно до ст.509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст.11 цього Кодексу.

У ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно вимог ч. 7 ст. 193 ГК України законодавцем в імперативному порядку закріплено, що не допускається одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Статтею 525 Цивільного Кодексу України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно із приписами ч. 1 ст. 526 Цивільного Кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Як вище встановлено господарським судом, на виконання умов договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25.02.2022, відповідачем надано позивачу замовлення про надання окремих послуг №14291113/2021-0005 від 22.09.2021, яке прийнято останнім 30.09.2021, про що свідчить повідомлення про умови надання окремих послуг №43-14291113/2021-0001 від 30.09.2021.

Під час надання відповідних послуг позивачем було складено акти загальної форми ГУ-23 про час початку затримки вагонів, зокрема: №482 від 24.09.2021, №484 від 24.09.2021, №489 від 25.09.2021, №490 від 25.09.2021, №495 від 25.09.2021, та про час закінчення затримки вагонів, зокрема №486 від 25.09.2021, №496 від 25.09.2021, №497 від 25.09.2021, №498 від 25.09.2021, №499 від 25.09.2021, №500 від 25.09.2021, а також накопичувальну картку №26090083 від 26.09.2021, в якій відповідачем не погоджено нарахування плати за зберігання вантажу під час затримки вагонів на коліях станції.

Отже, предметом спору у даній справі є стягнення з відповідача збору за зберігання вантажу під час затримки вагонів на коліях станції з вини вантажовласника.

При цьому, вказаний збір нараховано позивачем відповідачу як на підставі Правил зберігання вантажів,так і на підставі умов укладеного між стонами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, умовами п. 9 додатку 1-4, якого встановлено, що за послугу з накопичення вагонів Замовник сплачує:

плату за вільним тарифом «Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу» відповідно до Додатку 1-1 до Договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п.9.1);

за затримку вагонів Замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п.9.3);

за затримку власних вагонів Перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини Замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. Договору (9.2).

Відповідно до п. 8 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо). Термін безоплатного зберігання обчислюється: якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження; при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу; при затримці - з моменту затримки.

Згідно з п. 9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.

Отже, послуги з організації перевезень і накопичення власного рухомого складу (формування маршрутного поїзду на станційних коліях, тобто коліях загального користування, на підставі укладеного із Перевізником договору) та послуги пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника (матеріальна відповідальність за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених в вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення відповідно до Правил № 644), не є тотожними. Водночас, умовами укладеного між сторонами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом встановлено, що затримка вагонів перевізника на шляху прямування з вини відповідача входить до послуги з накопичення вагонів та оплачуються згідно зі Збірником тарифів та Правил перевезення вантажів.

Як встановлено господарським судом, у Актах загальної форми ГУ-23, які складені в присутності комерційного агента та чергового по станції, встановлено, що затримка вагонів відбулась з причин оформленням вантажу після збирання їх з місць навантаження/вивантаження, які простоюють в очікуванні оформлення перевізних документі відправником ТОВ СП «Нібулон» на маршрут.

Відповідно до п. 8 Додатку №1-4 до Договору час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

Згідно з п. 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855, Акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства; затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил.

Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.

Відповідно до ч.ч.1,3 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно зі ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Згідно зі ст.78 ГПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Отже, Акти загальної форми ГУ-23, які складені, та підписані двома особами, та які засвідчили обставини, що стали підставою для складання акта, визнаються господарським судом належними і допустимими доказами, щодо наявності обставин затримки вантажу, а також щодо наявності обставин затримки цього вантажу з вини відповідача.

При цьому, станом на момент розгляду справи до суду не надано жодних доказів, які спростовують наявність вини відповідача щодо затримки вагонів.

З огляду на вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість і правомірність позовних вимог Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Південна залізниця, а отже і їх задоволення.

При цьому суд враховує, що вимогами п.10 Розділу І Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги ТАРИФНЕ КЕРІВНИЦТВО № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2009 р. за № 340/16356, встановлено, що ставки тарифів, плати і зборів, що містяться у цьому Збірнику, є базовими та визначені без урахування податку на додану вартість.

Стандартна ставка ПДВ в Україні становить 20 відсотків. Відповідно до п.п. а), п. 193.1, статті 193 Податкового кодексу України. Ставки податку встановлюються від бази оподаткування в таких розмірах: а) 20 відсотків. У зв`язку з чим загальна сума, що підлягає стягненню з відповідача становить 57 586, 08 грн. з ПДВ.

Поряд з цим, господарським судом не розглядається клопотання позивача про визнання поважними причин пропущеної позовної давності при зверненні до суду з даним позовом, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Проте, відповідної заяви відповідача про застування строків позовної давності до господарського суду не надходило.

На підставі ст.129 ГПК України судові витраті щодо сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1.Позов Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Південна залізниця до Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарського підприємства Нібулон про стягнення 57 586, 08 грн. задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарського підприємства Нібулон (54002, м. Миколаїв, Каботажний спуск, буд. 1, код ЄДРПОУ 14291113) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця №5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії Південна залізниця (61052, м. Харків, вул. Євгена Котляра №7, код ЄДРПОУ 40081216) заборгованість в розмірі 57 586 (п`ятдесят сім тисяч п`ятсот ) 08 грн., а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Повне рішення складено 26 вересня 2022 р.

Суддя Г.Є. Смелянець

Дата ухвалення рішення26.09.2022
Оприлюднено27.09.2022
Номер документу106421935
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 57 586, 08 грн

Судовий реєстр по справі —916/1627/22

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 19.04.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 03.11.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 26.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 25.07.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні