Рішення
від 13.09.2022 по справі 918/362/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" вересня 2022 р. м. РівнеСправа № 918/362/22

Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Торчинюк В.Г., при секретарі судового засідання Гупалюк О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Рівненської міської ради

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський комбінат будівельних матеріалів"

про внесення змін в договір оренди землі

В засіданні приймали участь:

від позивача: Поліщук Ірина Степанівна (в залі суду) - посвідчення № 222 від 01.02.2017 року;

від відповідача: не з`явився.

Описова частина:

В червні 2022 року Рівненська міська рада звернулася до Господарського суду Рівненської області з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський комбінат будівельних матеріалів" про внесення змін в договір оренди.

16 червня 2022 року ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 918/362/22 за позовною заявою Рівненської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненській комбінат будівельних матеріалів" про внесення змін в договір оренди. Визначено справу розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 05 липня 2022 року.

Ухвалою суду від 05 липня 2022 року розгляд справи відкладено на 19 липня 2022 року.

Ухвалою суду від 19 липня 2022 року відкладено підготовче засідання на 30 серпня 2022 року.

Ухвалою суду від 30 серпня 2022 року закрито підготовче провадження у справі № 918/362/22. Призначено справу до судового розгляду по суті на 13 вересня 2022 року.

У судовому засіданні 13 вересня 2022 року позивач просив суд позов задоволити в повному обсязі, відповідач не забезпечив явку уповноваженого представника, хоча про дату місце та час судового засідання був повідомлений належним чином.

Так, з метою повідомлення відповідача про розгляд справи та про його право подати відзив на позовну заяву, на виконання приписів ГПК України, ухвала суду про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі від 16 червня 2022 року, відправлена відповідачу на адресу, зазначену позивачем у позовній заяві та у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 33024, м. Рівне, вул. Соборна, 420, повернулася до суду із відміткою на конверті про невручення: "фірма ліквідована" (а.с. 58 - 60).

Ухвала суду від 05 липня 2022 року та 19 липня 2022 року про відкладення підготовчого засідання, надіслані Відповідачу на адресу: 33024, м. Рівне, вул. Соборна, 420, повернулася до суду із відміткою на конверті про невручення: "адресат відсутній за вказаною адресою" (а.с. 67 - 69).

Отже, із зазначеного вище, вбачається, що відповідач про дату, час і місце судового засідання, неодноразово повідомлявся належним чином. В той час про причини неявки суд не повідомив.

За відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань судом встановлено, що місцезнаходженням Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський комбінат будівельних матеріалів" є: 33024, м. Рівне, вул. Соборна, 420, аналогічна адреса зазначена у позовній заяві, а також в спірному договорі, який є предметом даного позову.

Згідно із п. п. 4, 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є: день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

За вказаних обставин, у суду є достатні підстави вважати, що в даному випадку вжито належних заходів до повідомлення відповідача про розгляд даної справи.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1 ч. 3 ст. 202 ГПК України).

У той же час повторне відкладення розгляду справи може призвести до виходу за межі встановлених чинним ГПК України строків розгляду господарських спорів та порушення вимог статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Згідно з ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Приймаючи до уваги, що відповідач не подав до суду відзиву на позов, а відтак не скористався наданим йому процесуальним правом, а неявка останнього не перешкоджає розгляду цієї справи та вирішенню спору по суті, то за висновками суду справа може бути розглянута за наявними у ній документами відповідно до частини 2 статті 178 ГПК України.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності відповідача.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника Ради, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

Мотивувальна частина:

Між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський комбінат будівельних матеріалів" укладено договір оренди земельної ділянки від 26 липня 2007 року № 040758300139 (зі змінами від 03 грудня 2012 року № 561010004000674) щодо передачі в оренду земельних ділянок загальною площею 4 299 м2 з кадастровими номерами 5610100000:01:004:0071, 5610100000:01:004:0072, 5610100000:01:004:0073, 5610100000:01:004:0074, 5610100000:01:004:0075, 5610100000:01:004:0076 на вулиці Соборній, 420 для обслуговування під`їздів та проїздів.

п. 5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0071 - 1 166 339,19 грн (один мільйон сто шістдесят шість тисяч триста тридцять дев`ять гривень 19 копійок) ,- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5338 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держ ге о кадастру у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0072 - 767 733,89 грн (сімсот шістдесят сім тисяч сімсот тридцять три гривні 89 копійок) ,- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5339 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0073 - 326 923,33 грн (триста двадцять шість тисяч дев`ятсот двадцять три гривні 33 копійки) ,- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5340 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0074 - 142 694,00 гри (сто сорок дві тисячі шістсот дев`яносто чотири гривні 00 копійок) ,- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5341 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0075 - 342 331,61 гри {триста сорок дві тисячі триста тридцять одна гривня 61 копійка) ,- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5342 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 202 і року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0076 - 133 984,97 гри (сто тридцять три тисячі дев`ятсот вісімдесят чотири гривні 97 копійок), - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5343 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 1 741 м складає 34 990,18 гри (тридцять чотири тисячі дев`ятсот дев`яносто гривень 18 копійок), що становить 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/823, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 1 146 м складає 23 032,02 гри (двадцять три тисячі тридцять дві гривні 02 копійки), що становить 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/820, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 213 м складає 6 421,23 грн (шість тисяч чотириста двадцять одна гривня 23 копійки), що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/821, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 511 м складає 10 269,95 грн (десять тисяч двісті шістдесят дев`ять гривень 95 копійок), що становить 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/821/1, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 200 м складає 6 029,32 грн (шість тисяч двадцять дев`ять гривень 32 копійки), що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/822/1, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Рішенням Рівненської міської ради від 02 липня 2020 року № 7565 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 1 січня 2021 року.

Відповідно до пункту 13 договору оренди землі, укладеного між Рівненською міською радою та Відповідачем, розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього договору). Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше ніж один раз на квартал і розглядаються відповідно до законодавства.

Згідно з пунктом 14 договору розмір орендної плати переглядається у разі: ... зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції ... в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з пунктом 28 договору, орендодавець має право в односторонньому порядку (шляхом надсилання Орендареві повідомлення через податкові органи або через інший уповноважений на це орган) збільшити розмір орендної плати у випадку, коли внаслідок змін у законодавстві орендна плата стане менше від розміру земельного податку.

Таким чином, встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру. Рівненська міська рада вправі вимагати від орендаря приведення нього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов`язкового для позивача і відповідача.

Відповідачу надіслано пропозицію від 11.11.2021 вих.№08-2095, а саме проект додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за землю, в силу вимог Податкового кодексу України, ст.11 Господарського процесуального кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України що підтверджується копією фіскального чеку про відправлення від 16.11.2021.

Матеріали справи не містять відповіді Орендаря про погодження чи відхилення вказаної пропозиції позивача, водночас позивач повідомив що не отримував будь-якої відповіді на вказану пропозицію, у зв`язку з чим позивач звернувся з даним позовом до суду.

З наведених обставин видно, що спірні правовідносини за своїм змістом є договірними, та стосуються внесення змін до договору оренди землі. Спірний характер правовідносин базується на тому, що позивач вважає свої вимоги про внесення змін до договору оренди землі законними, оскільки відповідачем проігнорована пропозиція щодо внесення змін до укладеного між сторонами правочину.

Згідно з положеннями статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до статті 93 ЗК України, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, Цивільним кодексом України (далі - ЦК України), цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

У статті 626 ЦК України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (ч. 3 ст. 626 ЦК України).

За змістом статті 3 ЦК України, загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.

Статтею 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною 1 статті 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У силу вимог статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі статтею 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до статті 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Відповідно до статті 648 ЦК України, зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Статтею 651 ЦК України унормовано, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

З викладеного можна зробити висновок, що за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та з урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Згідно з приписами статті 93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Визначення договору оренди землі містить статті 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 вказаного Закону, істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч. 1-3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", необхідно враховувати і вимоги ПК України.

Статтею 12 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (п. 12.3). Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (п. 12.3.1). Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 12.3.4).

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 статті 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2 ст. 288 ПК України).

У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Лише у випадку, передбаченому підпунктом 288.5.3. пункту 288.5 статті 288 ПК України орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Однак у даному випадку така обставина відсутня.

При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Положеннями пункту 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За правилами статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За змістом статей 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Згідно з положеннями статті 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 23 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (стаття 201 ЗК України).

Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.031995 № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку земель".

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Отже, розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

З аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі" можна дійти висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 р. у справі № 635/4233/19.

Зважаючи на викладене, суд робить висновок про задоволення позовних вимог в частині внесення змін до договору оренди, що стосуються зміни розміру орендної плати у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Щодо вимоги позивача про внесення змін до договору оренди з 01.01.2021, то суд вважає за необхідне зазначити таке.

Згідно з нормами статті 187 Господарського кодексу України (далі - ГК України), спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Відповідно до статті 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Згідно з нормами статті 651 ЦК України, зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до статті 653 ЦК України, у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 921/530/18.

Аналізуючи положення частини п`ятої статті 188 ГК України Верховний Суд у своїй постанові від 10 лютого 2021 року у справі №908/288/20 відзначив, що суд має право встановити у рішенні дату набрання чинності змін до договору, яка може бути іншою, ніж дата набрання чинності рішенням суду.

Разом із тим для реалізації права сторони на зміну умов договору в судовому порядку з іншої дати, ніж дата набрання чинності рішенням суду, має враховуватися момент, з якого зобов`язання можуть змінюватися (п. 74, 75).

Суд враховує, що рішенням Рівненської міської ради від 2 липня 2020 року № 7565 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 1 січня 2021 року.

Разом з тим, нова грошова оцінка була встановлена в травні 2021 року переданих в оренду земельних ділянок, що стверджується витягами із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 21.05.2021 року.

Як було встановлено судом вище, відповідачу надіслано пропозицію щодо внесення змін до договору у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельних ділянок 11.11.2021 вих.№08-2095, а саме проект додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за землю, в силу вимог Податкового кодексу України, ст.11 Господарського процесуального кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України що підтверджується копією фіскального чеку про відправлення від 16.11.2021.

Враховуючи наведену вище практику судів вищої інстанції та обставин даної справи, слід зазначити наступне.

У відповідності до наведеного законодавства України, Рівненська міська рада здобула право внести зміни до договору оренди землі, разом із зміною нормативної грошової оцінки землі, як було встановлено вище з 01.01.2021 року.

Разом із тим для реалізації такого права, щодо внесення змін в договір оренди землі, а саме щодо визначеного та погодженого сторонами розміру нормативної грошової оцінки землі і як наслідок, розміру орендної плати, Рівненською міською радою мали б вчинятися відповідні дії, щодо погодження із відповідачем нових умов договору, шляхом укладення додаткової угоди.

Суд наголошує, чинне законодавство України не передбачає автоматичної зміни умов договору у зв`язку із затвердженням нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Також, зміна нормативної грошової оцінки, не є безумовною підставою для внесення змін в договір оренди землі в односторонньому порядку, а лише дає право для Ради, ініціювати в законом передбачений спосіб зміни до договору оренди землі.

Вбачається, рівненською міською радою, були встановлені нові нормативні грошові оцінки земельних ділянок в травні 2021 року, а проєкт додаткової угоди, надісланий для відповідача у листопаді 2021 року.

Як свідчать обставини справи, Рада реалізувала своє право на внесення змін в договір оренди землі з 16 листопада 2021 року, надіславши проєкт додаткової угоди до договору оренди землі для Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненській комбінат будівельних матеріалів".

Враховуючи ту обставину, що відповідач жодним чином не відреагував на проєкт додаткової угоди, щодо внесення змін до договору оренди землі, у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки землі, суд констатує, що саме з моменту звернення із пропозицією змінити умови договору позивачем до відповідача, слід вважати датою з якої мали б почати діяти нові умов договору.

Зазначені висновки суду корелюються із позицією Верховного суду викладеній у постанові від 10 лютого 2021 року у справі №908/288/20, а саме що право Ради на зміну умов договору в судовому порядку з іншої дати, ніж дата набрання чинності рішенням суду, має враховуватися момент, з якого зобов`язання можуть змінюватися.

Тобто, законом визначено, що зобов`язання між сторонами можуть змінюватися з моменту зміни нормативної грошової оцінки землі, однак слід також врахувати і висновки наведені у постанові Верховного суду від 16.02.2021 у справі № 921/530/18, які говорять про те, що зміна умов договору допускається виключно за згодою сторін.

Тому, враховуючи ту обставину що Рівненська міська рада звернулася до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненській комбінат будівельних матеріалів" із пропозицією змінити умови договору 16.11.2021 року, а відповідач проігнорував таку пропозицію (ухилився від внесення змін до договору оренди землі, які передбачені законодавством), то саме з цієї дати слід вносити зміни в договір, з моменту реалізації Радою наданого законом права, на внесення змін в договір.

Тому, судом вносяться зміни в договір оренди землі з моменту надіслання проєкту додаткової угоди для відповідача, а саме з 16.11.2021 року.

Відповідно до приписів частини 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно з вимогами статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до положень статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Також, згідно з нормами статті 78 ГПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Правилами статті 13 ГПК України визначено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами статей 75-79, 86 ГПК України, суд зробив висновок про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

В позовній заяві Радою наведено попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат, згідно якого позивач вказує, що поніс витрати у зв`язку із зверненням до суду в розмірі 2 481 грн 00 коп., які складаються із суми сплаченого судового збору.

Як вбачається з матеріалів справи, при поданні позову, Радою, заявляючи вимогу про внесення змін до договору оренди землі, було сплачено 2 481 грн 00 коп. судового збору.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи положення ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача в повному обсязі в сумі 2 481 грн 00 коп.

Керуючись ст. ст. 73-79, 91, 123, 129, 178, 202, 222, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни у договір оренди землі від 26 липня 2007 року № 040758300139 (зі змінами від 03 грудня 2012 року № 561010004000674), укладений між Рівненською міською радою та ТОВ "Рівненський комбінат будівельних матеріалів", і викласти його окремі пункти в наступній редакції:

"п. 5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0071 - 1 166 339,19 грн (один мільйон сто шістдесят шість тисяч триста тридцять дев`ять гривень 19 копійок), - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5338 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом па 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0072 - 767 733,89 грн (сімсот шістдесят сілі тисяч сімсот тридцять три гривні 89 копійок), - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5339 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастр у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0073 - 326 923,33 грн (триста двадцять шість тисяч дев`ятсот двадцять три гривні 33 копійки) - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5340 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастр у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0074 -142 694,00 грн (сто сорок дві тисячі шістсот дев`яносто чотири гривні 00 копійок), - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5341 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастр у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0075 -342 331,61 грн (триста сорок дві тисячі триста тридцять одна гривня 61 копійка), - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5342 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 21 травня 2021 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:004:0076 -133 984,97 грн (сто тридцять три тисячі дев`ятсот вісімдесят чотири гривні 97 копійок), - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 5343 від 24 травня 2021 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Абзац 1 п. 9. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 1 741 м2 складає 34 990,18 грн (тридцять чотири тисячі дев`ятсот дев`яносто гривень 18 копійок), що становить 3.0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/823, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 1 146 м2 складає 23 032,02 грн (двадцять три тисячі тридцять дві гривні 02 копійки), що становить 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/820. виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу №7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 488 м2 складає 14 711,55 грн (чотирнадцять тисяч сімсот одинадцять гривень 55 копійок), що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/822. виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 213 м2 складає 6 421,23 грн (шість тисяч чотириста двадцять одна гривня 23 копійки), що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/821. виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 511 м2 складає 10 269,95 грн (десять тисяч двісті шістдесят дев`ять гривень 95 копійок), що становить 3,0% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/821/1. виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку площею 200 м2 складає 6 029,32 грн (шість тисяч двадцять дев`ять гривень 32 копійки), що становить 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/822/1. виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 7 від 27 жовтня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Сторони погоджуються, що орендна плата за землю справляється з 16 листопада 2021 року.".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський комбінат будівельних матеріалів" (33024, м. Рівне, вул. Соборна, 450, код ЄДРПОУ 21744667) на користь Рівненської міської ради (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12-А, код ЄДРПОУ 34847334) 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн 00 коп. - витрат по оплаті судового збору.

4. Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 23 вересня 2022 року.

Суддя Вадим Торчинюк

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення13.09.2022
Оприлюднено27.09.2022
Номер документу106421978
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —918/362/22

Судовий наказ від 08.11.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Рішення від 13.09.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Рішення від 13.09.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Ухвала від 29.08.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Ухвала від 19.07.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Ухвала від 04.07.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Ухвала від 15.06.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні