ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/17632/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2022 року місто Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої - судді Мричко Н.І.,
за участі секретаря судового засідання Максимович А.Я.,
представника позивача Максимів О.Й.,
представника відповідачів Герасимчука Ю.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом малого приватного підприємства МАК до Дрогобицького районного управління Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Львівській області, Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області про зобов`язання вчинити дії, -
встановив:
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява малого приватного підприємства МАК код ЄДРПОУ 31264031, місцезнаходження: 82100, Львівська обл., м. Дрогобич, вул. У. Кравченко, 26 (далі позивач; МПП МАК) до Дрогобицького районного управління Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Львівській області місцезнаходження: 82100, Львівська обл., м.Дрогобич, вул. Зварицька, 9 (далі Дрогобицьке районне управління), в якій позивач просить:
- визнати протиправними дії Дрогобицького районного управління Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області під час проведення планової та позапланових перевірок МПП МАК;
- визнати протиправною бездіяльність Дрогобицького районного управління Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області під час проведення позапланової перевірки в період з 14.09.2021 по 15.09.2021 щодо невручення акта посадовій особі МПП МАК;
- виключити з акта №34 порушення вимог пожежної безпеки за номерами: 3, 4, 9, 10;
- зобов`язати Дрогобицьке районне управління Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області провести позапланову перевірку за заявою МПП МАК на підставі посвідчення №77 від 13.09.2021 відповідно до вимог Закону України №877-V.
Ухвалою від 18.10.2021 суддя залишила позовну заяву без руху.
Ухвалою від 08.11.2021 суддя прийняла позовну заяву до розгляду й відкрила провадження у справі.
Ухвалою від 28.04.2022 суд залучив до участі у справі співвідповідача Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області код ЄДРПОУ 38627339, місцезнаходження: 79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6 (далі Головне управління).
Ухвалою від 23.06.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою від 19.09.2022 суд закрив провадження у справі №380/17632/21 в частині позовних вимог про:
- визнання протиправними дій Дрогобицького районного управління Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області під час проведення планової та позапланових перевірок МПП МАК;
- визнання протиправною бездіяльності Дрогобицького районного управління Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області під час проведення позапланової перевірки в період з 14.09.2021 по 15.09.2021 щодо невручення акта посадовій особі МПП МАК;
- виключення з акта №34 порушення вимог пожежної безпеки за номерами: 3, 4, 9, 10.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що наявні підстави для зобов`язання відповідача провести позапланові перевірки, зважаючи на подані МПП МАК заяви.
06.12.2021 представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечив. Відзив обґрунтований тим, що за заявами позивача від 23.07.2021, 25.08.2021 проведені позапланові перевірки МПП МАК, за результатами яких складені акти від 05.08.2021 №34, від 15.09.2021 №59. Відтак позовна вимога про зобов`язання відповідача провести позапланову перевірку за заявою МПП МАК є безпідставною.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала. Просила суд позов задовольнити повністю.
У судовому засіданні представник відповідачів проти позовних вимог заперечив. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Директор МПП МАК Максимів О. Й. звернулася до відповідачів із заявою від 23.07.2021, в якій просила провести позапланову перевірку.
На підставі вказаної заяви Головним управлінням в особі заступника начальника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Дрогобицького РУ ГУ ДСНС України у Львівській області Паніва І. В. та заступника начальника відділу профілактичної роботи Дрогобицького РУ ГУ ДСНС України у Львівській області Городиського М. М., у присутності директора МПП Мак Максимів О. Й. проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі МПП МАК за адресою: Україна, 82100, Львівська область, місто Дрогобич, вулиця Б. Хмельницького, 37.
За результатами проведеного позапланового заходу складено акт від 05.08.2021 № 34.
Директор МПП МАК Максимів О. Й. звернулася до відповідачів із заявою від 25.08.2021, в якій просила провести позапланову перевірку.
На підставі вказаної заяви Головним управлінням в особі заступника начальника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Дрогобицького РУ ГУ ДСНС України у Львівській області Паніва І. В. та заступника начальника відділу профілактичної роботи Дрогобицького РУ ГУ ДСНС України у Львівській області Городиського М. М., у присутності директора МПП МАК Максимів О. Й. було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі МПП МАК за адресою: Україна, 82100, Львівська область, місто Дрогобич, вулиця Б. Хмельницького, 37.
За результатами проведеного позапланового заходу складено акт від 15.09.2021 № 59.
Виходячи з наявності підстав для зобов`язання відповідачів провести позапланову перевірку за заявою МПП МАК на підставі посвідчення №77 від 13.09.2021, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з такого.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (далі Закон України № 877-V).
Відповідно до статті 1 Закону України № 877-V визначення, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.
Згідно з частиною другою статті 51 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI (далі КЦЗ України) забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.
Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третя статті 55 КЦЗ України).
Відповідно до статті 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Указом Президента №20/2013 від 16.01.2013 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій (далі Положення).
Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива (підпункт 57 пункту 4).
Згідно з підпунктом 48 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі Положення №1052), ДСНС відповідно до покладених на неї завдань складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідно до підпункту 27 пункту 4 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі Головне управління), затвердженого наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 (в редакції, що діяла на час проведення перевірки) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Згідно з підпунктом 12 частини першої статті 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом (частина перша статті 68 КЦЗ України).
Відповідно до частини першої статті 6 Закону України № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Як встановив суд, на підставі заяв директора МПП МАК Максимів О. Й. від 23.07.2021, від 25.08.2021 посадовими особами Головного управління проведено позапланові заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі МПП МАК за адресою: Україна, 82100, Львівська область, місто Дрогобич, вулиця Б. Хмельницького, 37, за результатами яких складено акти від 05.08.2021 № 34, від 15.09.2021 № 59 відповідно.
Суд вказує на те, що доказів звернення позивача до відповідачів з іншими заявами щодо проведення позапланової перевірки у матеріалах справи не міститься. Тобто посадові особи Головного управління провели позапланові заходи у будівлі МПП МАК на підставі всіх звернень останнього.
Суд вважає за необхідне додати, що незгода позивача із викладеними в актах від 05.08.2021 № 34, від 15.09.2021 № 59 висновками сама по собі не може бути підставою для проведення позапланового заходу без подання відповідного звернення суб`єктом господарювання.
Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зобов`язання відповідачів провести позапланову перевірку за заявою МПП МАК.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-76, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
у задоволенні адміністративного позову малого приватного підприємства МАК до Дрогобицького районного управління Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Львівській області, Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівській області про зобов`язання вчинити дії, - відмовити повністю.
Судові витрати між сторонами не розподіляються.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене 27 вересня 2022 року.
Суддя Мричко Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2022 |
Оприлюднено | 29.09.2022 |
Номер документу | 106458352 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Мричко Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні