Справа №127/19719/22
Провадження №1-кс/127/7876/22
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2022 року м. Вінниця
Слідчий суддя Вінницького міського суду Вінницької області ОСОБА_1 ,за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , слідчого ОСОБА_3 , представників ТОВ "Вінкор СВ" - адвокатів ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , розглянувши клопотання старшого слідчогоСУ ГУНПу Вінницькійобласті ОСОБА_3 про арешт майна, -
В С Т А Н О В И В:
Старший слідчий ОСОБА_3 звернувся до суду з даним клопотанням про арешт майна, яке погоджено з прокурором ОСОБА_6 , мотивуючи свої вимоги тим, що головним управління Національної поліції у Вінницькій області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42021022240000059 від 29.07.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 240 КК України.
В ході досудового розслідування встановлено, що під час моніторингу стану використання земель промисловості було виявлено факт незаконного видобутку корисних копалин місцевого значення (піску) групою осіб із числа посадових осіб ТОВ «Вінкор СВ» (ЄДРПОУ 41001367).
Так, у ході проведеного аналізу встановлено, що ТОВ «Інвестагро-2000» (ЄДРПОУ 40495273) засновниками якого є ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , являється власником земельної ділянки на території Турбівської селищної ради, кадастровий номер якої 0522255500:02:000:3076, площа 12 га, цільове призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, території. Зазначену земельну ділянку з 14.06.2021, терміном на два роки, відповідно до укладеного договору оренди орендує та розробляє ТОВ «Вінкор СВ» засновником якого є той же ОСОБА_7 , а також ОСОБА_9 та ОСОБА_10 .
Встановлено, що з метою приховування порушення правил охорони або використання надр, ТОВ «Вінкор СВ» використовує спеціальний дозвіл на користування надрами № 4909, виданий 05.07.2018, термін дії якого 3 роки (на даний час завершився) для геологічного вивчення на ділянці Журавська 3. Для прикладу, 28.04.2022 ОСОБА_9 заповнено рахунок з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за 1 квартал 2022 року, де як підставу сплати зазначено спеціальний дозвіл на користування надрами № 4909 (термін дії якого завершився на момент подання), який у подальшому подано до ГУ ДПС у Вінницькій області. В тому числі, у зазначеному розрахунку зазначені обсяги реалізації 1910.000, а дохід від реалізації 196945.0 гривень. Виходячи з вище викладеного, установлено, що видобування корисних копалин здійснюється на земельній ділянці з кадастровим номером 0522255500:02:000:3076, розташована на території Турбівської селищної ради, спеціальний дозвіл на користування надрами на яку відсутній.
Стаття 252 Податкового кодексу України визначає, що платниками рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин є суб`єкти господарювання, у тому числі громадяни України, іноземці та особи без громадянства, зареєстровані відповідно до закону як підприємці, які набули права користування об`єктом (ділянкою) надр на підставі отриманих спеціальних дозволів на користування надрами (далі - спеціальний дозвіл) в межах конкретних ділянок надр з метою провадження господарської діяльності з видобування корисних копалин, у тому числі під час геологічного вивчення (або геологічного вивчення з подальшою дослідно-промисловою розробкою) в межах зазначених у таких спеціальних дозволах об`єктах (ділянках) надр.
Цією ж статтею визначено, що до об`єкта оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин не належать ті, які не включені до державного балансу запасів корисних копалин корисні копалини місцевого значення і торф, видобуті землевласниками або землекористувачами у межах своїх земельних ділянок для забезпечення власних потреб домогосподарств.
У ході досудового розслідування установлено, що незаконно видобуті корисні копалини ТОВ «Вінкор СВ» у подальшому реалізовує як за готівку так і в безготівковій формі, однак відповідно до відомостей ДПС у Вінницькій області відсутні будь-які відомості щодо рентної сплати за користування надрами на земельній ділянці з кадастровим номером 0522255500:02:000:3076. Документи щодо обліку незаконно видобутих корисних копали та їх подальше транспортування безпосередньо складаються на території пересувних вагончиків (малих архітектурних форм) розміщених на зазначеній земельній ділянці, там же відбувається розрахунок у готівковій формі.
Крім того, відповідно до відповіді з Державної служби геології та надр України установлено, що гірські породи, що видобуваються землевласниками/землекористувачами на території земельних ділянок, які надані їм у встановленому законодавством порядку, можуть бути за кількістю і за якістю такими, що мають промислове застосування, або бути за цими показниками непридатними для промислового застосування. Умови залягання осадових уламкових гірських порід (пісок) дозволяють їх вилучення без ускладнень у всіх випадках.
У разі, якщо породи, що видобуваються за якістю або недостатньою кількістю непридатні для промислового застосування вони не можуть розглядатися у якості корисної копалини і підлягають використанню для господарських потреб на території земельних ділянок, які надані землевласникам/землекористувачам.
У разі, якщо ці породи за якістю придатні для застосування, мають достатню кількість для їх економічно ефективної реалізації з метою промислового використання, вони можуть розглядатись як корисна копалина. Оцінка якості і кількості запасів цих корисних копалин може виконуватися у місцях її видобування або накопичення з метою подальшої реалізації споживачам.
Відомо, що за обсягом і якістю піски мають попит в промисловості і успішно реалізуються землевласниками/землекористувачами, що здійснюють їх видобування на території своїх земельних ділянок. За річними обсягами реалізації видобутих порід ці роботи подібні до експлуатації родовищ того ж напрямку. У таких випадках ці породи мають ознаки балансових запасів корисних копалин місцевого значення.
Очевидним видається факт, що оскільки видобування корисних копалин місцевого значення здійснюється лише особами, які мають право власності чи користування земельними ділянками та лише в територіальних межах таких ділянок, то розглянутий вид надро-користування є спеціальним, а не загальним.
Згідно з частиною 3 статті 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» в порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам та організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах. у Кодексі України про надра iснує положення стосовно щодо видів користування надрами (стаття 14), надання спеціальних дозволів на користування надрами (стаття 16) і справляння плати за останнє (стаття 28).
За частиною 1 статті 19 КУпН надра надаються у користування підприємствам, установам, органiзацiям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право це засвідчується актом про надання гірничого відводу. При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акту про надання гірничого відводу.
Тобто, згідно з законодавством України право на видобування та реалізацію корисних копалин, у тому числі піску, надає наявність спеціальних дозволів на користування надрами наданих безпосередньо на видобування корисних копалин (стаття 19 КУпН). Користування надрами є платним (стаття 28 КУпН). Плата справляється за користування надрами в межах території України, її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Плата за користування надрами справляється у вигляді: 1) рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин; 2) рентної плати за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин. Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин та рентна плата за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, встановлюються Податковим кодексом України. Слід зазначити, що законодавством не надано право землевласникам i землекористувачам на видобування корисних копалин місцевого значення з метою отримання прибутку.
Згідно зелектронною базоюданих ліцензійнихоб`єктiвДНВП «ГеоінформУкраїни» станомна 03.08.2022інформація пронаявність усуб`єктівгосподарювання спеціальнихдозволів накористування надрами,якiнадають правона видобуванняпіску наземельній ділянці(кадастровийномер 0522255500:02:000:3076), розташованій на території Турбівської селищної ради, відсутня.
З оглядуна вищевикладене,видобуток кориснихкопалин наземельній ділянці(кадастровийномер 0522255500:02:000:3076) здійснюється з порушенням вимог статті 19 Кодексу України про надра.
Крім того, підставі ухвал слідчих суддів Вінницького міського суду неодноразово проводились огляди зазначеної земельної ділянки у ході яких документувались факти видобутку корисних копалин за допомогою спеціальної техніки:
-екскаватор колісний марки VOLVO EW 160 B, 2005 року випуску, заводський номер НОМЕР_1 , двигун № НОМЕР_2 , державний номерний знак НОМЕР_3 ;
-екскаватор колісний JCB JS175W, 2006 року випуску, двигун № НОМЕР_4 , державний номер знак НОМЕР_5 .
В ході документування кримінального правопорушення відповідно до ухвали слідчого судді Вінницького міського суду ОСОБА_1 від 01.09.2022 проведено 02.09.2022 обшук малих архітектурних форм, тимчасових приміщень сховищ, накриття, стаціонарних та пересувних вагончиків розміщених на земельній ділянці з кадастровим номером 0522255500:02:000:3076, під час якого у металевому вагончику (кунг) зеленого кольору виявлено та вилучено:
З столу та металевого сейфу:
-28 листків з банківськими реквізитами та номерами телефонів засновників ТОВ «Вінкор СВ»;
-203 бланки накладних, не заповнені, з відтиском печатки ТОВ «Вінкор СВ»;
-104 бланки накладних, не заповнені, з відтиском печатки ТОВ «Вінкор СВ»;
-1 бланк накладної, не заповнений, з відтиском печатки ТОВ «Вінкор СВ»;
-68 бланків товарно-транспортних накладних, не заповнені, з відтиском печатки ТОВ «Вінкор СВ»;
-62 бланки накладних, не заповнені, одна без печатки інші з відтиском печатки ТОВ «Вінкор СВ»;
-8 бланків товарно-транспортних накладних, не заповнені, з відтиском печатки ТОВ «Вінкор СВ»;
-2 листки формату в клітинку з чорновими рукописними записами та числовими позначеннями;
-Зошит в клітинку з чорновими рукописними записами та числовими позначеннями всього на 7-ми арк.;
З холодильника:
-14 бланків накладних з чорновими рукописними записами та відтиском печатки ТОВ «Вінкор СВ»;
-10 аркушів в клітинку з чорновими рукописними записами та числовими позначеннями;
-Зошит у твердому переплеті з чорновими рукописними записами на 352 арк.;
-6 аркушів формату А4 з розграфленою таблицею в яку занесені чорнові рукописні записи;
З металевої шафи-розподілювача системи відео нагляду та інтернету, що закріплена на лівій частині стіни вагончика:
-Відео реєстратор NETWORK VIDEO RECORDER DHI-HVR2108-S2 серійний номер якого 3H00B19PAZ1729E.
Вищевказані предмети дають можливість встановити обставини, що підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, а також інші обставини, що мають значення для провадження. У зв`язку з цим слідчим у кримінальному провадженні 02.09.2022 винесено постанови про визнання вказаного майна речовими доказами у кримінальному провадженні.
З метою забезпечення збереження вилученого у кримінальному провадженні майна, яке є речовим доказом та недопущення можливості його втрати або знищення, виникла необхідність в отриманні дозволу слідчого судді на арешт вилученого майна.
В судовому засіданні представники ТОВ «Вінкор СВ» - адвокати ОСОБА_5 , ОСОБА_4 заперечили проти клопотання, просили відмовити у даному клопотанні, посилаючись на те, що вимоги слідчого не обгрунтовані та безпідставні. Слідчим не зазначено мету арешту майна відповідно до положень статті 170 цього Кодексу та відповідне обґрунтування необхідності арешту майна.
Крім того, обшук проводився з порушенням процесуального порядку, зокрема вилучено жорсткий диск, замість того, щоб зкопіювати інформацію з нього на носій, в результаті чого на даний час підприємтво вимушене працювати без системи відеонагляду. Крім того, кваліфікація злочину не обгрунтована чи то слідство розслідує незаконний видобуток надр чи ухилення від сплати податків. Так, відповідно ч.1 ст. 23 Кодексу України Про надра землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.
ТОВ «Вінкор СВ» є землекористувачем, офіційно працює, здійснює законну діяльність а слідчим не надано відповідних підтверджуючих документів, що вказане товариство видобуває пісок глибше двох метрів. Також слід зазначити, що слідство триває понад рік, не зрозуміло який злочин розслідується, жодній особі не повідомлено про підозру,тому дане клопотання безпідставне.
Слідчий ОСОБА_3 підтримав вимоги клопотання, зазначив, що вилучене майно під час санкціонованого обшуку є речовим доказом, будуть проведені необхідні експертизи, на даний час поки що нікому не повідомлено про підозру, оскільки необхідно провести відповідні процесуальні дії, експертизи. Крім того,ТОВ «Вінкор СВ» повинно сплачувати рентну плату за комерційне видобування піску, для цього ТОВ «Вінкор СВ» повинно отримати відповідний дозвіл на видобуток надр, гірничий відвід, натомість дане товариство сплачує податки за іншою статтею, а саме:для потреб домоволодіння. Щодо невірної кваліфікації злочину, пояснив, що наразі триває досудове розслідування та кваліфікація злочину, яка на даний час є ч.1 ст. 240 може бути перекваліфіковано після отримання відповідних доказів.
Дослідивши матеріали клопотання,заслухавши учасників кримінального провадження, слідчий суддя прийшов до висновку про наступне.
Так, згідно ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом кримінального правопорушення, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.
У відповідності до ч.3 ст.172 КПК України слідчий суддя, суд, встановивши, що клопотання про арешт майна подано без додержання вимог статті 171 цього Кодексу, повертає його прокурору, цивільному позивачу та встановлює строк в сімдесят дві години для усунення недоліків, про що постановляє ухвалу. У такому разі тимчасово вилучене в особи майно підлягає негайному поверненню після спливу встановленого суддею строку, а у разі звернення в межах встановленого суддею строку з клопотанням після усунення недоліків - після розгляду клопотання та відмови в його задоволенні.
З поданих матеріалів клопотання вбачається, що клопотання про арешт майна подано без додержання вимог статті 171 цього Кодексу, зокрема з поданих матеріалів, та пояснень сторін кримінального провадження, вбачається, що підозру жодній особі не повідомлено, тобто вилучене майно під час обшуку є майном третіх осіб.
Тобто, слідством порушено процесуальний порядок подачі даного клопотання у відповідності до ч.2 ст.64 -2 КПК України, де щодо майна третьої особи вирішується питання про арешт, з моменту звернення прокурора до суду із клопотанням про арешт майна.
Крім того, слідчим у клопотанні не зазначено мету арешту майна відповідно до положень статті 170 цього Кодексу та відповідне обґрунтування необхідності арешту майна.
На підставі вищевикладеного, слідчий суддя вважає, що дане клопотання подано з порушенням, встановленим ч.1 ст. 171 КПК України, а тому слід повернути клопотання прокурору для усунення недоліків.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 107, 167, 170,171, 172, 309 КПК України, слідчий суддя, -
УХВАЛИВ:
Повернути клопотання старшого слідчогоСУ ГУНПу Вінницькійобласті ОСОБА_3 про арешт майна, вилученого 02.09.2022 під час обшуку металевого вагончика (кунг) зеленого кольору, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 0522255500:02:000:3076», прокурору та у відповідності до ч.3 ст.172 КПК України встановити строк в сімдесят дві години для усунення недоліків.
Ухвала слідчого судді не підлягає апеляційному оскарженню, заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження.
Слідчий суддя:
Суд | Вінницький міський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2022 |
Оприлюднено | 14.05.2024 |
Номер документу | 106479113 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Вінницький міський суд Вінницької області
Клапоущак С. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні