Рішення
від 29.09.2022 по справі 140/5086/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2022 року ЛуцькСправа № 140/5086/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Лозовського О.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Нововолинського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області до Державного підприємства «Шахта №1» «Нововолинська» про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Нововолинське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (далі позивач) звернулося з позовом до Державного підприємства «Шахта №1» «Нововолинська» (далі ДП «Шахта №1» «Нововолинська», відповідач) про зобов`язання включити кредиторські вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (місто Луцьк, Київський майдан, 6, код ЄДРПОУ 41317393) в особі Нововолинського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (45400, м. Нововолинськ, вул. Св. Володимира, 3, код ЄДРПОУ ВП 41443509) в сумі 449727321,75 грн, в тому числі: заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України становить від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності - 3944290,44 грн згідно із звітом по заборгованості страхувальника зі сплати, страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року; заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - 179983,93 грн згідно із звітом по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року; заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності згідно із рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській від 20 червня 2022 року №63 в загальній сумі 27315,80 грн; капіталізованих платежів 445575731,58 грн в реєстр вимог кредиторів у першу чергу та проміжний ліквідаційний баланс.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - ЄДР) 28.04.2022 було внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи ДП «Шахта №1» «Нововолинська» в результаті її ліквідації.

По ДП «Шахта №1 «Нововолинська» заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України становить :від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності - 3 944 290,44 грн, в т.ч. недоїмка - 1 974 996,51 грн, нарахована пеня згідно актів перевірок - 1 969 293,93 грн; в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - 179 983,93 грн, що підтверджується звітом про заборгованість ДП «Шахта №1 «Нововолинська» зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року.

На момент внесення до ЄДР запису про ліквідацію, у кредитора виникли зобов`язання перед управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області в особі Нововолинського відділення управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області щодо сплати капіталізованих платежів, розрахованих відносно 443 потерпілих на підприємстві.

Згідно довідки МСЕК потребу в догляді має гр. ОСОБА_1 . Розмір мінімальної заробітної плати з 01 січня 2022 року становить 6500 грн. Розмір побутового обслуговування для ОСОБА_1 встановлений в розмірі 1625 грн в місяць.

Згідно довідок МСЕК потребують технічні та інші засоби реабілітації мають громадяни ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

Протезно-ортопедичне взуття. Відповідно до Положення про забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації потерпілих унаслідок нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 25.03.2008 №23 потерпілий забезпечується на підставі довідки МСЕК ортопедичним взуттям 1 раз на рік, технічні та інші засоби реабілітації - раз на три роки. Так, ОСОБА_2 потребує наступних засобів реабілітації: ПН.3.3.3.4.0 протез гомілки модульний вартістю 39022 грн. з врахуванням необхідності забезпечення одного рази на 3 роки вартість буде становити (3,62*39022) 141129,57 грн; ПН,3.4.1.4.0 протез гомілки для купання вартістю 17854 грн з врахуванням необхідності забезпечення одного рази на 3 роки вартість буде становити (3,62*17854) 64631,48 грн; ОД.1.5.1.2.3.1 чохли (6 штук) вартістю 540 грн з врахуванням необхідності забезпечення одного рази на рік вартість буде становити (10,85*540) 5859 грн. При цьому, вартість було визначено згідно звіту затвердження до акту приймання-передачі робіт (послуг) за період з 03.10.2019 по 29.10.2019 за направленням виданим Нововолинським відділенням УВД ФССУ у Волинській області по ТОВ «Без обмежень».

Так, ОСОБА_1 потребує наступних засобів реабілітації: 9ВО.031.1 р.265 напівчеревики чоловічі вартістю 979 грн, 9ВО.031.2 р.265 напівчеревики чоловічі вартістю 1075 грн, 9ВО.05.1 р. 270 напівчоботи чоловічі вартістю 1172 грн, 9ВО.05.1 р. 270 напівчоботи чоловічі вартістю 1367 грн вартість якого зазначено згідно звіту затвердження до акту приймання-передачі робіт (послуг) за період з 03.12.2020 по 10.12.220 за направленням виданим Нововолинським відділенням УВД ФССУ у Волинській області по Львівському каземному експериментальному підприємству засобів пересування і протезування; ПН .3.5.2.4.0 (ННЗ-12) протез гомілки із шкіряною гільзою - 10058 грн вартість якого зазначено згідно звіту затвердження до акту приймання-передачі робіт (послуг) за період з 15.12.2020 по 15.12.220 за направленням виданим Нововолинським відділенням УВД ФССУ у Волинській області по Львівському каземному експериментальному підприємству засобів пересування і протезування.

За наявності медичних показань для одержання автомобіля і наявності або відсутності протипоказань .до керування ним Фонд забезпечує потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організовує та оплачує навчання водінню автомобіля, а також виплачує компенсацію на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування в порядку та на умовах, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 «Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування» із змінами та доповненнями.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2007 №228 «Про порядок виплати та розміри грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування» встановлено, що для осіб з інвалідністю які мають автомобілі та мотоколяски, розміри річних грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та мотоколясок становлять відповідно 22 відсотки та 16 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на транспортне обслуговування - 29 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Згідно закону України «Про державний бюджет України на 2022 рік» прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність становить : з 1 січня - 1 934 грн, з 1 липня - 2027 грн, з 1 грудня - 2 093 грн.

Так згідно довідки МСЕК ОСОБА_3 та ОСОБА_1 потребує компенсацію на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування. Отже, при розрахунку розміру витрат потерпілим на бензин (пальне) ремонт і технічне обслуговування автомобілів відділенням було закладено суму 445,94 грн (2027 грн*22%).

Аналіз особових справ виявив наявність таких особових справ, які отримують щомісячні страхові виплати у зв`язку із смертю потерпілого, який працював на підприємстві. Так для прикладу такими особами є: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 .

Згідно Порядку № 986 та даних Державної служби статистики України про середню тривалість життя жінок, та чоловіків по Україні за 2020 рік, Порядку №33, Положення №8, Положення №23, управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській, області в особі Нововолинського. відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області здійснило розрахунок капіталізованих платежів для виплати їх у майбутньому потерпілим, що станом на 18.05.2022 становить 446 533 915,70 грн.

Нововолинським відділенням управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області надіслано заяву про визнання грошових вимог від 18.05.2022 №16-01-1-1/322 на адресу ДП «Шахта №1 «Нововолинська».

Листом від 01.07.2022 №161/14 ДП «Шахта №1 «Нововолинська» повідомила, що в зв`язку із тим, що наказом Міненерго не призначено правонаступника підприємства даний борг не може бути визнаний.

Станом на день подачі позову померли наступні потерпілі, які отримали професійне захворювання або травму на шахті №1 «Нововолинська»:

- ОСОБА_7 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) (номер 71 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 673198,67 грн;

- ОСОБА_8 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) (номер 395 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 111146,58 грн;

- ОСОБА_9 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) (номер 425 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 173838,87 грн.

Враховуючи смерть зазначених осіб відділення зменшує суму капіталізованих платежів до 445575731,58 грн (446 533 915,70 грн - 673198,67 грн - 111146,58 грн. - 173838,87 грн).

20.06.2022 управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області винесено рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №63 в загальній сумі 27615,80 грн. У терміни визначені статтею 17 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» підприємство не оскаржило рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області.

12.07.2022 Нововолинським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області було складено акт про несвоєчасну сплату коштів страхувальником ДП «Шахта №1 «Нововолинська» згідно акту перевірки від 16.06.2022 та рішення №63 від 21.06.2022. При цьому, один екземпляр акту було одержано виконуючим обов`язки директора та головним бухгалтером підприємства.

Як свідчать дані із сайту судова влада ДП «Шахта №1 «Нововолинська» у відповідності до статті 17 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» не оскаржило рішення.

15.07.2022 ДП «Шахта №1 «Нововолинська» на виконання рішення №63 від 21.06.2022 було сплачено 300,00 грн.

Посилаючись на частину третю статті 112 ЦК України, нормами якої передбачено, що у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутись до суду із позовом до ліквідаційної комісії, позивач просить задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 01.08.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

05.09.2022 від позивача до суду надійшло клопотання від 02.09.2022 №16-01-11/659 про зміну предмета позову, в якому останній просив задовольнити позовні вимоги шляхом:

зобов`язання ліквідаційної комісії державного підприємства «Шахта №1» «Нововолинська» (45400, м. Нововолинськ, вул.. Шахтарська,42 ЄДРПОУ 39806601) включити кредиторські вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (м. Луцьк, Київський майдан, 6, код ЄДРПОУ 41317393) в особі Нововолинського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (45400, м. Нововолинськ,вул. Св. Володимирам, код ЄДРПОУ ВП 41443509) в сумі 449727321,75 грн в тому числі:

- заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України становить від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності - 3944290,44 грн (три мільйони дев`ятсот сорок чотири тисячі двісті дев`яносто гривень 44 коп.) згідно із звітом по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року;

- заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - 179983,93 грн (сто сімдесят дев`ять тисяч дев`ятсот вісімдесят три гривні 93 коп.) згідно із звітом по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року;

- заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності згідно із рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській від 20 червня 2022 року №63 в загальній сумі 27315,80 грн (двадцять сім тисяч триста п`ятнадцять грн 80 коп. ).

- заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності згідно із рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській від 13 липня 2022 року №63/1 в загальній сумі 2899,68 грн (дві тисячі вісімсот дев`яносто дев`ять гривень 68 коп.).

- капіталізованих платежів 445575731,58 грн (чотириста сорок п`ять мільйонів п`ятсот сімдесят п`ять тисяч сімсот тридцять одна гривня 58 коп.) в реєстр вимог кредиторів у першу чергу та проміжний ліквідаційний баланс.

12.09.2022 від позивача до суду надійшло клопотання про зміну предмета позову та відкликання клопотання від 02.09.2022 №16-01-11/659, у якому вказав, що у зв`язку з допущенням описки в пункті 1 прохальної частини клопотання від 02.09.2022 №16-01-11/659 (невірно зазначено в цифровому виразі загальну суму зобов`язання включити кредиторських вимог в реєстр вимог кредиторів та проміжний ліквідаційний баланс), Нововолинське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області:

1.Відкликає клопотання про зміну предмета позову подану листом від 02.09.2022 №16-01-11/659.

2.Предмет позову (прохальну) частину позову викладає в наступному вигляді:

1. Зобов`язати ліквідаційну комісію державного підприємства «Шахта №1» «Нововолинська» (45400, м. Нововолинськ, вул. Шахтарська,42 ЄДРПОУ 39806601) включити кредиторські вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (м. Луцьк, Київський майдан, 6, код ЄДРПОУ 41317393) в особі Нововолинського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (45400, м. Нововолинськ, вул. Св. Володимира, 3, код ЄДРПОУ ВП 41443509) у реєстр вимог кредиторів та проміжний ліквідаційний баланс в загальній сумі 449 730 221,43 (чотириста сорок дев`ять мільйонів сімсот тридцять тисяч двісті двадцять одна гривня 43 коп.) в тому числі:

заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України становить від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності - 3944290,44 грн (три мільйони дев`ятсот сорок чотири тисячі двісті дев`яносто гривень 44 коп.) згідно із звітом по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року;

заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - 179983,93 грн (сто сімдесят дев`ять тисяч дев`ятсот вісімдесят три гривні 93 коп.) згідно із звітом по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року;

заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності згідно із рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській від 20 червня 2022 року №63 в загальній сумі 27315,80 грн (двадцять сім тисяч триста п`ятнадцять грн. 80 коп. ).

заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності згідно із рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській від 13 липня 2022 року №63/1 в загальній сумі 2899,68 грн (дві тисячі вісімсот дев`яносто дев`ять гривень 68 коп. ).

капіталізованих платежів 445 575 731,58 грн (чотириста сорок п`ять мільйонів п`ятсот сімдесят п`ять тисяч сімсот тридцять одна гривня 58 коп.) в реєстр вимог кредиторів у першу чергу та проміжний ліквідаційний баланс.

Копію ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі від 01.08.2022 відповідач отримав 08.08.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву не подав, про причини такого неподання суду не повідомив.

У зв`язку із ненаданням відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд, керуючись вимогами частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), дійшов висновку про можливість розгляду даного спору за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 КАС України дану справу, як справу незначної складності, розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами, з урахуванням строків, визначених статтею 258 КАС України.

Суд, перевіривши доводи позивача у заяві по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 28.04.2022 внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи ДП «Шахта №1» «Нововолинська» в результаті її ліквідації.

Як убачається із матеріалів справи Нововолинське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області надіслало на юридичну адресу підприємства заяву від 18.05.2022 №16-01-11/322 про визнання грошових вимог.

Листом від 01.07.2022 №161/14 голова ліквідаційної комісії ДП «Шахта №1 «Нововолинська» повідомив, що наказом Міненерго України від 17.02.2022 № 68 «Про утворення ліквідаційної комісії та здійснення заходів з ліквідації ДП «Шахта № 1 «Нововолинська» створено ліквідаційну комісію ДП «Шахта № 1 «НВ», зокрема, з метою здійснення заходів для погашення заборгованості підприємства з податків та зборів та інших обов`язкових платежів до Державного бюджету України, внесків до державних цільових фондів, несплаченої пені, фінансових санкцій на цю заборгованість.

Згідно п.5 Наказу призначено Державне підприємство «Об`єднана компанія «Укрвуглереструктуризація» (код ЄДРПОУ 39244468) (далі - ДП «ОК «Укрвуглереструктуризація» замовником і виконавцем робіт та заходів, передбачених проектом ліквідації ДП «Шахта № 1 «Нововолинська».

Згідно затверджено розподільчого (передавального) балансу станом на 1 червня 2022 року кредиторська заборгованість Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області становить 4 014 736,92 грн.

У зв`язку з тим, що наказом Міненерго не призначено правонаступника ДП «Шахта № 1 «Нововолинська» даний борг не може бути визнаний, оскільки проектом ліквідації шахти № 1 «Нововолинська» не передбачено розрахунки суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у в`язку з ліквідацією підприємства.

Станом на день подачі позову померли наступні потерпілі, які отримали професійне захворювання або травму на шахті №1 «Нововолинська»:

- ОСОБА_7 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) (номер 71 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 673198,67 грн;

- ОСОБА_8 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) (номер 395 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 111146,58 грн;

- ОСОБА_9 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) (номер 425 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 173838,87 грн.

Враховуючи смерть зазначених осіб відділення зменшує суму капіталізованих платежів до 445575731,58 грн (446 533 915,70 грн - 673198,67 грн - 111146,58 грн - 173838,87 грн).

20.06.2022 управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області винесено рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №63 в загальній сумі 27615,80 грн. У терміни визначені статтею 17 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» підприємство не оскаржило рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області.

12.07.2022 Нововолинським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області було складено акт про несвоєчасну сплату коштів страхувальником ДП «Шахта №1 «Нововолинська» згідно акту перевірки від 16.06.2022 та рішення №63 від 21.06.2022. При цьому, один екземпляр акту було одержано виконуючим обов`язки директора та головним бухгалтером підприємства.

15.07.2022 ДП «Шахта №1 «Нововолинська» на виконання рішення №63 від 21.06.2022 було сплачено 300,00 грн.

Нововолинським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області було винесено рішення №63/1 від 13.07.2022 про застосування фінансових санкцій в загальній сумі 2899,68 грн, яке згідно рекомендованого повідомлення про вручення було одержано підприємством 21.07.2022.

Відзиву на позов, заперечень з приводу вказаних обставин або доказів на їх спростування відповідач суду не подав.

Позивач не погоджуючись із такими діями ДП «Шахта №1» «Нововолинська» звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV).

Згідно зі статтею 3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

За змістом частин першої, другої статті 4 вказаного Закону Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Джерела формування коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків визначені у статті 11 Закону №1105-XIV, до яких, зокрема, належать капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (пункт 5 вказаної статті).

При цьому, частиною другою статті 1205 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

У разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті, обов`язок щодо їх капіталізації покладається на ліквідаційну комісію на підставі рішення суду за позовом потерпілого.

Капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам здійснюється відповідно до Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №986 (далі - Порядок № 986).

Згідно з пунктом 2 Порядку № 986, «капіталізація платежів» означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством (пункт 3 Порядку №986).

За змістом пункту 4 Порядку № 986, капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином, зокрема, щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності.

Пунктами 6-8 Порядку № 986 встановлено, що капіталізація платежів для забезпечення витрат на одноразову допомогу в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого проводиться у розмірах, що встановлюються відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування». Нарахування такої виплати здійснюється на підставі висновку лікувального закладу щодо можливості настання стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого. Капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності. У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації. Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Відповідно до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Згідно з частиною першою статті 110 Цивільного кодексу України, юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Частиною третьою статті 105 Цивільного кодексу України передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Відповідно до частини шостої статті 105 Цивільного кодексу України, кожна окрема вимога кредитора, зокрема, щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.

Порядок припинення юридичної особи шляхом ліквідації юридичної особи встановлений статтею 111 Цивільного кодексу України.

Частиною восьмою статті 111 Цивільного кодексу України визначено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Відповідно до частини дев`ятої статті 111 Цивільного кодексу України, виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.

Згідно з частиною першою статті 112 Цивільного кодексу України, у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом; у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності; у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів); у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.

Відповідно до частини третьої статті 112 Цивільного кодексу України, у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.

З урахуванням викладеного, наведеними нормами Цивільного кодексу України та Закону №1105-ХІV передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їх життя. Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів, коли страхувальник припинить свою діяльність та не буде сплачувати страхові внески, при цьому, визначено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації, передбачених законодавством.

Аналогічні висновки висловлені у постанові Верховного Суду від 10.01.2019 у справі № 812/862/17 (адміністративне провадження: № К/9901/45677/18).

Як встановлено судом, Нововолинське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області надіслало на юридичну адресу підприємства заяву від 18.05.2022 №16-01-11/322 про визнання грошових вимог.

Листом від 01.07.2022 №161/14 голова ліквідаційної комісії ДП «Шахта №1 «Нововолинська» повідомив, що у зв`язку з тим, що наказом Міненерго не призначено правонаступника ДП «Шахта № 1 «Нововолинська» даний борг не може бути визнаний, оскільки проектом ліквідації шахти № 1 «Нововолинська» не передбачено розрахунки суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у в`язку з ліквідацією підприємства.

Станом на день подачі позову померли наступні потерпілі, які отримали професійне захворювання або травму на шахті №1 «Нововолинська»:

- ОСОБА_7 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) (номер 71 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 673198,67 грн;

- ОСОБА_8 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) (номер 395 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 111146,58 грн;

- ОСОБА_9 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) (номер 425 в розрахунку з капіталізації, який надсилався разом із вимогою) загальна сума потреби капіталізації коштів для розрахунку з ним становила 173838,87 грн.

Враховуючи смерть зазначених осіб відділення зменшує суму капіталізованих платежів до 445575731,58 грн (446 533 915,70 грн - 673198,67 грн - 111146,58 грн - 173838,87 грн).

20.06.2022 управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області винесено рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду №63 в загальній сумі 27615,80 грн. У терміни визначені статтею 17 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» підприємство не оскаржило рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області.

12.07.2022 Нововолинським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області було складено акт про несвоєчасну сплату коштів страхувальником ДП «Шахта №1 «Нововолинська» згідно акту перевірки від 16.06.2022 та рішення №63 від 21.06.2022. При цьому, один екземпляр акту було одержано виконуючим обов`язки директора та головним бухгалтером підприємства.

15.07.2022 ДП «Шахта №1 «Нововолинська» на виконання рішення №63 від 21.06.2022 було сплачено 300,00 грн.

Нововолинським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області було винесено рішення №63/1 від 13.07.2022 про застосування фінансових санкцій в загальній сумі 2899,68 грн, яке згідно рекомендованого повідомлення про вручення було одержано підприємством 21.07.2022.

У матеріалах справи наявні належні та допустимі докази, якими підтверджено обґрунтованість заявлених позовних вимог, а саме: копії постанов про призначення потерпілим, по яких зроблений розрахунок, копії звітів затвердження до актів приймання передачі робіт (послуг) по направленнях, виданих потерпілим внаслідок трудового каліцтва.

Заперечень щодо правильності обчислення суми капіталізованих платежів відповідач не надав.

На час звернення позивача до суду сума капіталізованих платежів відповідачем не сплачена, передавальний акт відповідачем не складено і, відповідно, суму заборгованості перед позивачем до нього не включено. Доказів усунення порушень відповідачем до матеріалів справи не надано.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд та вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно із статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи встановлені обставини справи, які підтверджені відповідними доказами наявними в матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи наведене, витрати позивача - суб`єкта владних повноважень зі сплати судового збору за звернення до суду із даним позовом із відповідача не стягуються

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Нововолинського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області (45400, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Св. Володимира, 3, ідентифікаційний код юридичної особи відокремлений підрозділ 41443509) до Державного підприємства «Шахта №1» «Нововолинська» (45400, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Шахтарська, 42, ідентифікаційний код юридичної особи 39806601) про зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Зобов`язати ліквідаційну комісію державного підприємства «Шахта №1» «Нововолинська» включити кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області в особі Нововолинського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській області у реєстр вимог кредиторів та проміжний ліквідаційний баланс в загальній сумі 449 730 221 (чотириста сорок дев`ять мільйонів сімсот тридцять тисяч двісті двадцять одну) гривню 43 копійки, в тому числі:

заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України становить від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності 3 944290 (три мільйони дев`ятсот сорок чотири тисячі двісті дев`яносто) гривень 44 копійки згідно із звітом по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року;

заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності 179 983 (сто сімдесят дев`ять тисяч дев`ятсот вісімдесят три) гривні 93 копійки згідно із звітом по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 1 квартал 2022 року;

заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності згідно із рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській від 20 червня 2022 року №63 в загальній сумі 27 315 (двадцять сім тисяч триста п`ятнадцять) гривень 80 копійок;

заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Фонду соціального страхування України в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності згідно із рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Волинській від 13 липня 2022 року №63/1 в загальній сумі 2899 (дві тисячі вісімсот дев`яносто дев`ять) гривень 68 копійок;

капіталізованих платежів 445 575 731 (чотириста сорок п`ять мільйонів п`ятсот сімдесят п`ять тисяч сімсот тридцять одна) гривень 58 копійок в реєстр вимог кредиторів у першу чергу та проміжний ліквідаційний баланс.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.А. Лозовський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2022
Оприлюднено03.10.2022
Номер документу106508362
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо

Судовий реєстр по справі —140/5086/22

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Рішення від 29.09.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні