Рішення
від 19.09.2022 по справі 916/3449/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" вересня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/3449/21Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М.

секретар судового засідання Арнаутова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Семінарська, 5A" (65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, буд. 5А)

до відповідача: Комунального підприємства "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" (65044, Одеська обл., місто Одеса, Французський бульвар, буд. 12, корпус А)

про зобов`язання вчинити певні дії

за участю представників сторін:

від позивача: Гострік І.В. самопредставництво

Карвацький А.М. згідно довіреності

від відповідача: Моісеев Д.А. згідно ордеру

1. Короткий зміст позовних вимог Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Семінарська, 5A".

12.11.2021 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Семінарська, 5A" звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Комунального підприємства "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський", в якій просив суд зобов`язати відповідача:

- виконати за власний рахунок необхідний комплекс робіт, визначений постановою КМУ №301 від 16.04.2016, а саме: технічний огляд будинку, включивши в комісію представника ОСББ "Семінарська, 5A";

- передати встановленим законодавством чином об`єкт управління відповідно до умов Договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №09/17 від 01.09.2017 та документи на будинок, список яких затверджено Переліком, згідно з Законом України "Про житлово-комунальні послуги".

10.12.2021 до канцелярії суду від ОСББ "Семінарська, 5A" надійшла заява про усунення недоліків, згідно якої позивач на виконання вимог вищевказаної ухвали суду недоліки позовної заяви усунув, уточнив позовні вимоги.

У заяві, яка надійшла до суду 10.12.2021, позивач виклав позовні вимоги в наступній редакції:

- зобов`язати відповідача передати встановленим законодавством чином об`єкт управління відповідно до умов Договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком №09/17 від 01.09.2017 (додаток № 2) та документи на будинок, список яких затверджено Переліком згідно Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (ст.18).

Розкриваючи зміст позовних вимог, у клопотанні, поданому 28.06.2022, позивач зазначає, що відповідач зобов`язаний передати позивачу: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у М: 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98) - наказ Головного управління геодезії, картографії та кадастру при КМУ від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.98 за N 393/2833; паспорт об`єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на будинок та споруду об`єкта; акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньо будинкових мереж: централізованого постачання холодної води; водовідведення; газопостачання; електропостачання; централізованого опалення; виконавчі креслення контурів заземлення для будинку та споруд, які мають заземлення; кошториси і описи робіт з поточного ремонту будинку та інженерних мереж, а також капітального ремонту електричних мереж; акти технічного огляду будинку за 2019-2021 рр.; журнали заявок мешканців об`єкта за 2019-2021 рр.; протоколи виміру опору ізоляції електромереж за 2019-2021 рр.; протоколи огляду системи вентиляції за 2019-2021 рр.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 17.11.2021 позовну заяву ОСББ "Семінарська, 5A" до КП "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" залишено без руху, встановлено позивачу десятиденний строк з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання до суду доказів сплати судового збору у сумі 2 270 грн; зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви; попереднього (орієнтованого) розрахунку судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи; підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав.

Ухвала від 17.11.2021 була надіслана ОСББ "Семінарська, 5A" на вказану у позовній заяві адресу.

Ухвала від 17.11.2021 позивачем не отримана, та повернута на адресу суду 01.12.2021, що підтверджується поштовим відправлення, з відміткою Укрпошти адресат відсутній за вказаною адресою.

Ухвалу про залишення позовної заяви без руху від 17.11.2021 отримано позивачем у суді нарочно 07.12.2021.

10.12.2021 до канцелярії суду від ОСББ "Семінарська, 5А" надійшла заява про усунення недоліків, згідно якої позивач на виконання вимог вищевказаної ухвали суду, недоліки позовної заяви усунув, уточнив позовні вимоги.

Ухвалою суду від 15.12.2021 відкрито провадження у справі № 916/3449/21, прийнято справу до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на "10" січня 2022 р. о 15:30.

10.01.2022 від КП "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" до суду надійшов відзив на позовну заяву (а.с.66-69).

Протокольною ухвалою суду від 07.02.2022 судом продовжено строк підготовчого провадження на 30 календарних днів.

28.06.2022 від позивача до суду надійшло клопотання про залучення до матеріалів справи додаткових доказів. Крім того, у вказаному клопотанні позивач навів перелік документів, які, як він вважає, мають бути передані ОСББ "Семінарська, 5А".

13.07.2022 від позивача до суду надійшли заперечення (а.с.131-135).

Протокольною ухвалою суду від 03.08.2022 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

У судовому засіданні 14.09.2022 представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача проти позову заперечував, просив суд відмовити у його задоволенні.

3. Позиція учасників справи.

3.1. Доводи ОСББ "Семінарська, 5A".

Між сторонами укладено договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком №09/17 від 01.09.2017, за умовами якого відповідач прийняв на себе зобов`язання надавати послугу з управління багатоквартирним будинком, що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська,5А.

17.07.2021 ОСББ "Семінарська, 5A" отримало від відповідача листа про розірвання договору з причин, які, за думкою позивача, не надають право на розірвання договору в односторонньому порядку.

Розірвавши в односторонньому порядку договір, відповідач порушив положення ст.188 ГК України, ст.ст.651, 653 ЦК України.

В порушення положень Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301, позивачу не було запропоновано взяти участь у роботі комісії для списання багатоквартирного будинку; огляд будинку перед списання проведено не було.

При цьому акт про списання будинку та наказ про списання від 23.06.2021 позивачем було отримано лише 09.09.2021.

Будинок не було передано за актом прийому-передачі.

В порушення положень ст.6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", ст.18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" відповідачем не було передано позивачу повного пакту документів на будинок.

При цьому у разі відсутності документації на будинок колишній балансоутримувач, як це вказано у ч.ч.18, 19 ст.6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", має протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновити її за власний рахунок.

Переданий відповідачем технічний паспорт не відповідає фактичному стану об`єкта управління, що підтверджується паспортами окремих квартир.

3.2. Доводи КП "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський".

01.09.2017 між ОСББ "Семінарська, 5-А" та КП "ЖКС "Фонтанський" укладено договір №09/17 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком за адресою вул. Семінарська, буд. 5-А, м. Одеса.

01.07.2021 багатоквартирний будинок за адресою вул. Семінарська, буд. 5-А, м. Одеса, списано з балансу КП "ЖКС "Фонтанський", про що підписано відповідний акт.

23.09.2021 між ОСББ "Семінарська, 5-А" та КП "ЖКС "Фонтанський" підписано акт - приймання передачі, відповідно до якого КП "ЖКС "Фонтанський" передано усю наявну документацію на багатоквартирний будинок.

Також у вказаному акті від 23.09.2021 зазначено про припинення надання послуг з 01.07.2021 та прийняття об`єднанням будинку для надання послуг, тобто фактично зафіксовано припинення договору.

Твердження позивача про неправомірність розірвання договору не відносяться до позовних вимог та спростовуються матеріалами справи.

Відповідно п.п. 5, 6 Постанови КМУ № 301 від 20 квітня 2016 року створена КП "ЖКС "Фонтанський" комісія провела огляд багатоквартирного будинку за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, 5А та склала акт про списання багатоквартирного будинку з балансу від 01.07.2021.

Отже КП "ЖКС "Фонтанський" виконало усі необхідні вимоги, передбачені законодавством, для списання багатоквартирного будинку.

У Постанові КМУ № 301 від 20.04.2016 вказана можливість включення представника співвласників багатоквартирного будинку за наявності їх згоди. У разі відсутності такої згоди, або відсутності представника, який бажає прийняти участь у роботі комісії по списанню багатоквартирного будинку, балансоутримувач проводить списання без таких представників.

Також чинним законодавством не передбачена можливість повторного списання багатоквартирного будинку, що робить неможливим виконання вимог позивача.

На виконання положень ст.18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" КП "ЖКС "Фонтанський" передало, а ОСББ "Семінарська, 5А" прийняло усю наявну документацію, що підтверджується актом приймання передачі від 23.09.2021.

Таким чином, позовна вимога щодо передачі документів виконана у повному обсязі.

У відповідь на доводи позивача щодо наявності у відповідача обов`язку з відновлення відсутньої документації протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання за власний рахунок, відповідач заявив про сплив строку позовної давності, обґрунтувавши свою заяву тим, що трирічний строк позовної давності має бути відраховано з моменту спливу півроку з дня державної реєстрації об`єднання.

4. Фактичні обставини, встановлені судом.

4.1. Щодо укладання договору.

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Семінарська, 5А" створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку №5А, що розташований за місцезнаходженням: 65044, Одеська область, місто Одеса, вулиця Семінарська, 5А, та зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 29.06.2016.

01.09.2017 між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Семінарська, 5А" (Замовник) та Комунальним підприємством "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" (Управитель) укладено договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком №09/17 (а.с.24-28), відповідно до п.1.1. якого Управитель зобов`язується протягом визначеного цим Договором строку надавати послугу з управління багатоквартирним будинком, що розташований за адресою: м. Одеса, вулиця Семінарська, 5а (далі Будинок), для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень (далі - мешканці будинку) у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості (далі - Послуга), а Замовник надає право Управителю нараховувати належну йому плату за послуги з управління багатоквартирним будинком.

Загальні відомості про Будинок зазначаються в додатку 1 до цього договору, який є його невід`ємною частиною (п.1.2. договору).

Відповідно до п.1.3. договору послуга полягає у забезпеченні Управителем належного утримання і поточного ремонту спільного майна будинку та його прибудинкової території, належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб. Перелік складових Послуги з управління багатоквартирним будинком з вимогами до якості Послуги зазначається у додатку 2 до цього Договору, який є його невід`ємною частиною.

Згідно п.3.3. договору Управитель зобов`язаний, зокрема, вести передбачену законодавством звітність, а також технічну документацію щодо стану Будинку; забезпечувати належну експлуатацію та утримання Будинку відповідно до його цільового призначення і здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир та приміщень такого Будинку; планувати та провадити діяльність з управління Будинком відповідно до стандартів, нормативів, норм, порядків і правил; вести та зберігати документацію, передбачену Правилами управління Будинком; проводити огляд основних конструктивних елементів і споруд Будинку, за результатами якого складати відповідні акти та забезпечувати проведення профілактичних, поточних та аварійних ремонтів згідно із стандартами, нормативами, нормами, порядками, правилами, вимогами щодо строків та регламентами.

За умовами п.п.5.1.-5.3. договору останній набирає чинності з моменту підписання та укладається строком на шість місяців. Якщо протягом строку дії цього договору об`єднання співвласників багатоквартирного будинку прийме рішення про зміну форми управління Будинком або про зміну управителя, цей договір залишається чинним протягом двох календарних місяців, що настають за місяцем, в якому було прийнято зазначене рішення відповідно до протоколу Загальних зборів. Такий строк може бути скорочено за згодою Сторін. Якщо за один місяць до закінчення строку дії договору жодна з Сторін не заявить про припинення його дії, він вважається продовженим на наступний шестимісячний строк.

Відповідно до п. 5.4. договору дія договору припиняється: 1) у разі закінчення строку, на який його було укладено; 2) достроково за згодою Сторін або за рішенням суду у разі невиконання Управителем або Замовником вимог цього Договору; 3) у разі ліквідації однієї із сторін, або визнання її банкрутом; 4) у разі підписання акту приймання-передачі будинку с балансу Управителя в управління (на баланс) Замовника або іншої особи, вибраної Замовником у порядку, передбаченому законодавством; 5) в інших випадках, передбачених законодавством України.

У разі припинення дії цього договору об`єкт передається Замовникові із складанням акту прийняття-передачі (п.5.6. договору).

Одночасно з договором сторонами також було складено та підписано додатки до договору (а.с.29-30), якими погоджено загальні відомості про будинок (додаток №1), ціни на послуги з управління (додаток №2). Також в матеріалах справи наявні акт обмірювання прибудинкової території (а.с.30) та план-схема вбиральної території (а.с.30 з обороту).

4.2. Щодо обставин списання багатоквартирного будинку з балансу КП "ЖКС "Фонтанський".

На підставі наказу КП "ЖКС "Фонтанський" № 102 від 23.06.2021 "Щодо списання з балансу КП "ЖКС "Фонтанський" багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, 5а" (а.с.33):

- розпочато процедуру списання багатоквартирного житлового будинку;

- створено комісію по списанню багатоквартирного будинку у складі в тому числі в.о. директора КП "ЖКС "Фонтанський", головного інженера, головного бухгалтера, головного енергетика, начальника ГЕВ, начальника дільниці №4, начальника відділу правового забезпечення Департаменту міського господарства ОМР, головного спеціалісту відділу організації житлового сервісу Приморської районної адміністрації, старшого інспектору відділу інвентаризації та реєстрації КУ "муніципальна служба комунальної власності ОМР";

- доручено комісії провести огляд багатоквартирного будинку з подальшим складанням Акту про списання будинку з балансу КП "ЖКС "Фонтанський";

- вирішено датою списання будинку вважати дату погодження Акту про списання багатоквартирного будинку за адресою: вул. Семінарська, 5а, керівником Департаменту міського господарства Одеської міської ради.

01.07.2021 комісією у повному складі було складено та підписано акт про списання багатоквартирного будинку з балансу (а.с.34-36), який було затверджено директором Департаменту міського господарства Одеської міської ради та в.о. директора КП "ЖКС "Фонтанський".

Листом від 19.07.2021 (а.с.31) КП "ЖКС "Фонтанський" повідомлено позивача про розірвання договору відповідно до його умов, згідно яких проведення списання будинку з балансу є підставою для розірвання договору. Також відповідачем повідомлено, що будинок за адресою: вул. Семінарська, 5А, було списано з балансу підприємства відповідно до Постанови Кабінету Міністрів №301 від 20.04.2016 "Про затвердження Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків" з 01.07.2021.

23.09.2021 між сторонами було підписано акт передачі-приймання документації на будинок за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, 5А, списаного з балансу КП "ЖКС "Фонтанський" (а.с.37-38), у вступній частині якого зазначено, що даний акт складено з метою фіксації факту, що КП "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" з 01.07.2021 припинило надання послуг з управління багатоквартирним будинком (багатоквартирний будинок за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, 5а), а ОСББ "Семінарська, 5-А" взяло об`єкт (багатоквартирний будинок за адресою: м. Одеса, вул. Семінарська, 5а) для надання послуги з управління багатоквартирним будинком, який належить власникам квартир та нежитлових приміщень за вказаною адресою на праві сумісної власності.

До Акту передачі - приймання додаються (Перелік відповідно до ст. 18 ЗУ "Про ЖКП" та наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 за №127):

І. Технічна документація:

- технічний паспорт на багатоквартирний будинок інв. № 5-4016;

- паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва відсутній;

- енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем відсутній;

- проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем відсутня;

- документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів відсутній;

- технічна документація обладнання котелень відсутня (котельнями не облаштовано);

- план земельної ділянки відсутній;

- акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок відсутні;

- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку: Акт перевірки готовності до опалювального сезону від 26.05.2021 - 1 екземпляр на 1 аркуші, Акт повторної перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об`єктів, житлових та громадських будинків від 27.07.2021 - 1 екземпляр на 1 аркуші;

II. Інша документація та майно:

- інформацію про виконані роботи з техн. обслуговування і ремонту конструктивних елементів ББ та інж. систем за строк дії договору, але не більше 3-х останніх років: регулярні проведення обстежень два рази на рік відповідно до Наказу №76, окремим актом;

- інформацію про виникнення аварійних ситуацій і техн. несправностей у розрізі конструктивних елементів та інж. систем за строк дії договору, але не більше 3-х останніх років: відсутня (ведеться узагальнено на усі будинки у журналі на дільниці);

- дані бухобліку доходів та витрат на утримання ББ за строк дії договору, але не більше 3х останніх років: дані доходів та витрат за період з 01.01.2020 по 30.06.2021;

- інша документація: технічні умови приєднання №0363-201 до електричних мереж електроустаткування (стандартне приєднання), однолінійна схема електропостачання багатоквартирного житлового будинку №5А по вул. Семнарській, акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін №3000/15 Ц від 26.11.2013, архівну картотеку обліку мешканців будинку буде передано окремим актом.

4.3. Щодо припинення дії договору.

Як встановлено судом з позовної заяви, позивач фактично не погоджується з обставиною розірвання відповідачем договору №09/17 від 01.09.2017 та вказує, що такі дії ним вчинено в порушення положень ст.188 ГК України, ст.ст.651, 653 ЦК України.

Водночас суд зауважує, що обставина підписання позивачем акту від 23.09.2021, за текстом якого вказано, що КП "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" припинило надання послуг з управління багатоквартирним будинком з 01.07.2021, а ОСББ "Семінарська, 5А" прийняло об`єкт для надання послуг, свідчить про визнання позивачем факту розірвання договору.

Оскільки у відповідності до підпункту 4 пункту 5.4. договору обставина підписання акту приймання-передачі будинку з балансу на баланс є підставою для припинення договору, суд робить висновок, що договір №09/17 від 01.09.2017 є таким, що припинений.

При цьому суд зауважує, що правомірність розірвання договору не є предметом даного позову, а жодних вимог про визнання недійсним правочину щодо розірвання договору або визнання договору чинним позивачем не заявлялось.

З урахуванням наведеного, суд виходить із факту припинення дії цього договору.

5. Позиція суду.

5.1. Законодавство, що регулює спірні правовідносини.

5.1.1 Законодавство, чинне на момент укладення договору.

Станом на момент укладання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком №09/17 діяв Закон України "Про житлово-комунальні послуги" № 1875-IV від 24.06.2004 (далі Закон № 1875-IV), який втратив чинність на підставі Закону №2189-VIII від 09.11.2017.

Статтею 1 названого Закону визначено наступні терміни:

- житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;

- балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом;

- управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору;

- утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Відповідно до частин 1 та 6 ст.19 Закону № 1875-IV відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.

Згідно до ч. 2 ст.24 Закону № 1875-IV балансоутримувач зобов`язаний: 1) укладати договір з власником (співвласниками) на утримання на балансі відповідного майна; 2) утримувати на балансі майно, визначене договором з власником (співвласниками); 3) вести бухгалтерську, статистичну та іншу, передбачену законодавством, звітність відповідно до законодавства; 4) забезпечувати управління майном власними силами або укладати договір з юридичною особою на управління майном; 5) забезпечити умови для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів відповідно до встановлених стандартів, нормативів, норм та правил; 6) забезпечити належні експлуатацію та утримання майна, що перебуває на його балансі.

Частиною 2 статті 25 Закону № 1875-IV визначено обов`язки Управителя, до яких зокрема віднесено: 1) забезпечувати експлуатацію будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд та об`єктів благоустрою, розташованих на прибудинкових територіях, згідно з умовами укладених договорів, стандартами, нормативами, нормами і правилами; 2) здійснювати огляд основних конструктивних елементів, огороджуючих конструкцій будинків і споруд, інженерних мереж, об`єктів благоустрою, розташованих на прибудинкових територіях (зовнішніх та внутрішньобудинкових систем, під`їзних шляхів і тротуарів), і складати відповідні акти; 3) забезпечувати здійснення профілактичних, поточних, капітальних та аварійних ремонтів відповідно до встановлених стандартами, нормативами, нормами і правилами вимог щодо строків та регламентів.

Також станом на момент укладання договору діяли Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд", затверджені Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13 (далі Правила №13), які встановлювали порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, порядок передачі будинку в управління у разі укладення договору. Відповідні Правила втратили чинність 13.09.2019.

Відповідно до п.2.1. Правил №13 для приймання-передачі об`єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком. Комісію очолює представник сторони, яка приймає. Комісія визначає технічний стан об`єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об`єкта в управління (з управління) (далі - акт приймання-передачі об`єкта). Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об`єкта, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони - юридичної особи.

Згідно до п. 2.2. Правил №13 при передачі об`єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах):

- щодо технічного стану об`єкта, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56 (z0393-98), зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об`єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта; акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об`єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції;

- щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом; обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.

За умовами п. 2.3. означених Правил у разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об`єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об`єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатку до акту приймання-передачі.

5.1.2. Законодавство, чинне станом на час припинення договору.

01.05.2019 набув чинності Закон України "Про житлово-комунальні послуги" №2189-VIII (далі Закон 2189-VIII).

Згідно визначень термінів, наведених у ст. 1 цього Закону 2189-VIII:

- житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг;

- послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору;

- управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.

Відповідно до ч.4 ст.8 Закону 2189-VIII управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний, зокрема, забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг; вести і зберігати технічну та іншу встановлену законом та/або договором документацію багатоквартирного будинку.

Частиною 1 статті 18 Закону 2189-VIII визначено, що управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

Відповідно до частини 8 ст.18 Закону 2189-VIII у разі припинення дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору, передати новому управителю багатоквартирного будинку чи особі, уповноваженій співвласниками або об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку:

1) наявну технічну документацію на такий будинок за переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства;

2) інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років;

3) інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років;

4) дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору, але не більше трьох останніх років;

5) інше майно, передане управителю багатоквартирного будинку за рішенням співвласників.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №176 від 17.07.2018 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.08.2018 за №930/32382), відповідно до пункту 1 ч.8 ст.18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", пункту 8 Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затверджено наступний Перелік технічної документації на багатоквартирний будинок:

1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок.

2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва.

3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.

4. Проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем.

5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

6. Технічна документація обладнання котелень.

7. Технічна документація на ліфти.

8. План земельної ділянки.

9. Акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок.

10. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

Крім того, порядок надання послуги з управління багатоквартирним будинком, що здійснюється управителем на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (далі - договір управління), укладеного відповідно до Законів України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та Про житлово-комунальні послуги також регулюється Правилами надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №712 від 05.09.2018.

Пунктами 4, 5, 7 названих правил встановлено, що управитель не пізніше ніж протягом 20 днів з моменту набрання чинності договором управління здійснює огляд технічного стану багатоквартирного будинку та його прибудинкової території, про що складає відповідний акт. Уповноважена особа співвласників, а у випадку підписання договору уповноваженою особою органу місцевого самоврядування - представники відповідного органу місцевого самоврядування можуть брати участь в такому огляді. Копія відповідного акта передається уповноваженій особі співвласників.

Протягом строку, визначеного договором управління, уповноважена особа співвласників чи попередній управитель передають управителю наявну технічну документацію на будинок згідно з переліком, визначеним Мінрегіоном, а також технічну документацію на прибудинкову земельну ділянку.

Приймання-передача технічної документації на будинок підтверджується відповідним актом.

У разі передачі технічної документації на будинок від попереднього управителя уповноважена співвласниками особа бере участь у підписанні акта приймання-передачі такої документації та отримує його копію разом із копіями відповідної технічної документації.

Пунктом 67 означених правил встановлено, що не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору управління, управитель передає новому управителю багатоквартирного будинку чи особі, уповноваженій співвласниками, або об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку: наявну технічну документацію на такий будинок; інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем протягом строку дії договору управління, але не більше ніж три останні роки; інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору управління, але не більше ніж три останні роки; дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку протягом строку дії договору управління, але не більше ніж три останні роки; майно, передане управителю багатоквартирного будинку за рішенням співвласників.

Крім того, як станом на момент укладання договору, так і станом на час розгляду справи, чинними є Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 № 76 (Далі Правила № 76).

Вказаними правилами визначено порядок надання послуг з утримання будинків і прибудинкових територій, в тому числі, забезпечення нормального функціонування жилих будівель та прибудинкових територій протягом усього періоду їх використання за призначенням (п.1.1. Правил №76).

Відповідно до п.1.2. Правил №76 до складу технічної документації постійного зберігання включаються:

- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;

- проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;

- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;

- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;

- паспорти ліфтового господарства;

- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача.

Пунктом 1.2.1. Правил №76 встановлено, що технічна документація коректується в міру зміни технічного стану будинку, переоцінки основних фондів, проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування та зміни цільового призначення будинку, квартири (кімнати).

У відповідності до п.1.2.2. Правил №76 до складу документації, яка ведеться виконавцями послуг, входять:

- кошториси, описи робіт на поточний і капітальний ремонт;

- акти технічних оглядів;

- журнали заявок жителів;

- протоколи вимірювань опору електромереж (за наявності);

- протоколи вимірювань вентиляції.

Згідно з п.1.3. Правил №76 виконавці послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій повинні мати технічні паспорти на квартирні (багатоповерхові) жилі будинки та забезпечувати своєчасне внесення змін до них.

Положеннями Правил №76 встановлено, що технічне обслуговування жилих будинків - комплекс робіт, спрямованих на підтримку справності елементів будівель чи заданих параметрів та режимів роботи технічного обладнання. Система технічного обслуговування жилих будинків повинна забезпечувати безпечне та безперебійне функціонування будинків, інженерних мереж та обладнання протягом установленого терміну служби будинку. Технічне обслуговування жилих будинків включає роботи з контролю за його станом, забезпечення справності, працездатності, наладки і регулювання інженерних систем тощо. Контроль за технічним станом здійснюється шляхом впровадження системи технічного огляду жилих будинків. (п.2)

Положеннями п.5.1.1. Правил №76 визначено, що система центрального опалення жилого будинку в опалювальний сезон повинна працювати безперебійно і забезпечувати нормативну температуру повітря у всіх приміщеннях при мінімальній витраті палива.

Відповідно до положень п. 5.1.3. Правил №76 для забезпечення безперебійної роботи системи опалення робітнику, що обслуговує системи, необхідно знати і виконувати, зокрема, таке: знати систему опалення за кресленнями і в натурі (при відсутності креслень керівництво організації, що веде технічну експлуатацію системи опалення, повинне забезпечити одержання чи складання виконавчих креслень); вчасно усувати виявлені несправності та відхилення в роботі системи теплопостачання; не допускати перевитрати палива і домагатися його економії.

Згідно до п.5.2.1. Правил №76 при утриманні та експлуатації системи витяжної вентиляції необхідно забезпечувати нормативний повітрообмін у всіх жилих кімнатах, кухнях, туалетних і ванних приміщеннях при зовнішній температурі 5 град. С і нижче.

Під час експлуатації житлового будинку необхідно: знати систему вентиляції за кресленнями і в натурі (за відсутності креслень керівництву організації, що веде технічну експлуатацію системи вентиляції, необхідно одержати чи скласти виконавчі креслення); усувати несправності вентиляційних пристроїв.

Пунктом 5.3.1. Правил №76 встановлено, що водопровідно-каналізаційна система жилого будинку повинна забезпечувати можливість безперебійного подання води до всіх санітарних приладів квартир, інших водорозбірних пристроїв, відводити використану воду в міську каналізаційну систему.

Під час обслуговування системи водопроводу і каналізації необхідно, зокрема: знати експлуатовану систему за кресленнями і в натурі (у разі відсутності креслень необхідно їх одержати чи скласти); регулярно проводити огляд санітарно-технічного устаткування, водопровідно-каналізаційних систем та будинкових засобів обліку та регулювання води на них, контролюючи промерзання трубопроводів, витік води та ін. (5.3.4. Правил №76).

5.2. Щодо переліку документації, яка підлягає передачі згідно з законодавством.

Звертаючись до суду з відповідним позовом, позивач окрім зобов`язання відповідача передати об`єкт управління (будинок) відповідно до умов договору, також заявив вимогу про зобов`язання відповідача передати документи на будинок, список яких затверджено переліком згідно ст.18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", тобто фактично позивач посилається на Закон, що є чинним станом на момент розірвання договору та розгляду судом справи.

При цьому, заявляючи вимогу про передачу документів на будинок згідно Переліку, позивач в своєму клопотанні, яке надійшло до суду 28.06.2022, навів перелік документів, які, за його думкою, мають бути передані об`єднанню відповідачем.

Водночас суд зауважує, що позивачем наведено перелік документів, який був затверджений Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд", затвердженими Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13, які не є чинним ані станом на день розірвання договору, ані станом на момент розгляду справи, оскільки втратили чинність 13.09.2019.

Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Правила застосування актів цивільного законодавства у часі містяться у статті 5 Цивільного кодексу України, відповідно до якої акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності.

Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.

Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

Отже за загальним правилом закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Аналогічне тлумачення принципу дії законів та інших нормативно-правових актів у часі міститься у пункті 2 рішення Конституційного Суду України № 1-рп/99 від 09.02.1999 та у пункті 4 рішення Конституційного Суду України № 3-рп/2001 від 05.04.2001.

Визначаючи саме такий перелік, позивач також посилається на постанову Вищого господарського суду від 13.04.2017 по справі №917/1583/16.

Посилання позивача на постанову Вищого господарського суду від 13.04.2017 по справі №917/1583/16 не можуть бути прийняті судом до уваги, оскільки висновки суду стосувались правовідносин, які регулювались законодавством на момент прийняття постанови та виникнення спірних відносин у тій справі, тобто такі висновки в даному видку не є релевантними обставинам у даній справі.

За таких обставин, враховуючи неможливість застосування до спірних правовідносин нормативного акту, що втратив чинність станом на момент виникнення спірних правовідносин, суд вважає за необхідне розглянути позовні вимоги в контексті зобов`язання відповідача передати документи на будинок, список яких затверджено Переліком згідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги", як фактично про це і зазначає позивач у своєму позові. Вказаний перелік наведено судом у п.5.1.2. даного рішення.

При цьому суд також враховує, що зміст самого акту приймання-передачі свідчить, що технічна документація передається відповідно до переліку, визначеному у ст.18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".

5.3. Аргументація щодо обсягу документів, що підлягають передачі.

Фактично причиною виникнення спору є різна позиція сторін щодо обсягу документації, яка має та може бути передана. Так відповідач вважає, що згідно до ст. 18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" він зобов`язаний передати наявну технічну документацію. При цьому, оскільки у нього документація наявна лише частково, з урахуванням обсягу, що був йому переданий об`єднанням при укладанні договору, відповідач вважає, що його обов`язок з передання документації виконано у повному обсязі.

Натомість позивач вважає, що у випадку відсутності будь-якої документації відповідач має за власний рахунок виготовити таку документацію, тобто зробити всі дії для її відновлення, в тому числі посилаючись на положення ст.6 Закону України "Про ОСББ".

Отже, надаючи оцінку таким твердженням сторін, виходячи із встановлення чинним законодавством права об`єднання співвласників багатоквартирного будинку вимагати передання документації відповідно до Переліку ст.18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", та відповідно обов`язку відповідача щодо передання такої документації, суд вважає за необхідне надати оцінку наявності або відсутності у відповідача обов`язку із передання документів по кожному із пунктів Переліку окремо.

5.3.1. Щодо технічного паспорту на багатоквартирний будинок.

Згідно акту передачі-приймання позивачу передано технічний паспорт на будинок, який наявний в матеріалах справи (а.с.136-156).

Водночас позивач вважає, що вказаний технічний паспорт є таким, що не відповідає фактичним обставинам, у підтвердження чого надав суду технічні паспорти на окремі квартири (а.с.158), а також пояснення щодо розбіжностей з технічним паспортом на будинок (а.с.157).

Як вже було зазначено судом, положеннями укладеного між сторонами договору визначено обов`язок Управителя вести передбачену законодавством звітність, а також технічну документацію щодо стану Будинку (п.3.3. договору).

Зазначений обов`язок був покладений на балансоутримувача також ч.2 ст.24 Закону № 1875-IV.

Суд вказує, що нормативним актом, який визначає склад технічної документації та який був чинним як на момент укладення договору, так і на момент його припинення, є Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджені Наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 № 76 (Далі Правила № 76), п.1.2. яких встановлено, що до складу технічної документації постійного зберігання включається, зокрема, технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок.

При цьому пунктом 1.2.1. Правил №76 встановлено, що технічна документація коректується в міру зміни технічного стану будинку, переоцінки основних фондів, проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування та зміни цільового призначення будинку, квартири (кімнати). А п.1.3. Правил №76 встановлює, що виконавці послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій повинні мати технічні паспорти на квартирні (багатоповерхові) жилі будинки та забезпечувати своєчасне внесення змін до них.

Виходячи з наведених положень, суд зауважує що до обов`язків комунального підприємства, яким за наслідком укладання договору про надання послуг з управління, отримано статус виконавця послуг з утримання будинку, дійсно належало забезпечення наявності технічного паспорту та, відповідно, забезпечення своєчасного внесення змін до нього.

Згідно до ч.3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Доводячи обставину невідповідності технічного паспорту та незабезпечення внесення в нього актуальних відомостей, позивач надає технічні паспорти на окремі квартири, що розташовані у будинку.

Суд вважає що надані паспорти не є належними та допустимими доказами, що підтверджують факт неправильності технічного паспорту на будинок, оскільки, виходячи з логіки позивача, суд, фактично, має надати пріоритет техпаспортам на окремі квартири, самостійно здійснити їх порівняння із техпаспортом на будинок та встановити певну невідповідність, що жодним чином не віднесено до компетенції суду.

Невідповідність змісту технічного паспорту фактичним обставинам в даному випадку може бути підтверджена, зокрема, експертним висновком.

За таких обставин, за відсутності доказів, що є допустимими в силу ст.77 ГПК України, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позову в цій частині позовних вимог з підстав їх недоведеності.

5.3.2. Щодо Паспорту об`єкта, складеного за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва.

За змістом Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва, затвердженого постановою КМУ від 12.04.2017 № 257, паспорт об`єкта складається за результатом проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва.

Частиною 2 названого Порядку встановлено, що обстеження об`єктів проводиться за рішенням власника або управителя об`єкта, а обстеження пошкоджених об`єктів може проводитися за рішенням уповноважених органів - виконавчих органів відповідних сільських, селищних, міських рад або у випадках, передбачених законодавством, військовими адміністраціями.

Періодичність проведення обстеження об`єкта не може бути більшою ніж 10 років (ч.5 названого Порядку).

Водночас за відсутності в матеріалах справи доказів, що підтверджують наявність таких об`єктів, рішення власника або управителя об`єкта про необхідність проведення їх обстеження та доказів безпосередньо проведення такого обстеження, у суду відсутні підстави для зобов`язання відповідача передати паспорт, який може бути складений лише за результатами обстеження.

5.3.3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.

Суд вказує, що сертифікацію енергетичної ефективності будівель було запроваджено на законодавчому рівні з метою встановлення єдиного підходу до оцінки стану будівлі, її інженерних систем, визначення показників споживання енергії та оптимального переліку заходів, що мають бути впроваджені в будівлі для приведення її до рівня мінімальних вимог з енергоефективності.

Положення щодо Сертифікації енергетичної ефективності будівель визначені Законом України "Про енергетичну ефективність будівель" від 22.06.2017, відповідно до п.8 ч.1 ст.1 якого енергетичним сертифікатом є електронний документ встановленої форми, в якому зазначено показники та клас енергетичної ефективності будівлі, наведено сформовані у встановленому законодавством порядку рекомендації щодо його підвищення, а також інші відомості, визначені законодавством.

Відповідно до ч.2 ст.7 Закону України "Про енергетичну ефективність будівель" сертифікація енергетичної ефективності будівлі здійснюється на договірних засадах за домовленістю сторін на замовлення та за рахунок власника (співвласників) будівлі, для багатоквартирного будинку - на замовлення та за рахунок власника (співвласників) будинку, житлово-будівельного кооперативу, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, управителя багатоквартирного будинку (крім випадків, передбачених пунктами 1, 2 та 3 частини першої цієї статті).

Договір про сертифікацію енергетичної ефективності будівлі може укладатися в електронній формі через електронний кабінет суб`єкта містобудування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги".

Згідно до ч.3 ст.7 названого Закону сертифікація енергетичної ефективності будівель, що не підлягають обов`язковій сертифікації, здійснюється за рішенням власника (співвласників).

Пунктами 6 та 7 ст.7 названого Закону сертифікація енергетичної ефективності здійснюється енергоаудитором, який є незалежним, не має конфлікту інтересів та прямо чи опосередковано не заінтересований у результаті сертифікації. За результатами сертифікації енергетичної ефективності складається енергетичний сертифікат.

Вимоги до форми та змісту енергетичного сертифіката, порядок виготовлення енергетичного сертифіката визначається Порядком проведення сертифікації енергетичної ефективності, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.07.2018 року № 172.

За відсутності доказів проведення енергетичної сертифікації будівлі, що перебувала в управлінні відповідача, доказів передання відповідачу позивачем такого сертифікату, з урахуванням також невстановлення ані договором, ані Законом обов`язку управителя будинку замовляти проведення відповідної сертифікації, у суду відсутні підстави для покладення на відповідача обов`язку із передачі такого сертифікату позивачу.

Відповідні висновки суду цілком стосуються також звіту про обстеження інженерних систем, необхідність отримання якого визначена положеннями ст.13 Закону України "Про енергетичну ефективність будівель".

5.3.4. Проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем.

Як вже було зазначено судом, відповідно до п.1.2. Правил №76 до складу технічної документації постійного зберігання включаються, в тому числі, проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо.

Положеннями Правил №76 (розділ 5) визначено також необхідність забезпечення безперебійної роботи внутрішньобудинкових систем (системи опалення, вентиляції, водопроводу і каналізації тощо).

Вказаним розділом також визначені вимоги до працівників, що займаються експлуатацією внутрішньобудинкових систем, які повинні знати експлуатовані системи за кресленнями і в натурі.

При цьому Правилами наголошено, що у разі відсутності креслень, їх необхідно одержати чи скласти.

Виходячи з положень Правил №76, при укладенні договору про надання послуг з управління будинком між сторонами мали бути врегульовані питання щодо передачі технічної документації на будинок та її відновлення за рахунок сторін у разі її відсутності, оскільки фактично без такої документації є неможливим виконання управителем будинку покладених на нього договором та Законом обов`язків.

Як вбачається зі змісту договору (п.5.10.), серед додатків, що є невід`ємною частиною договору, вказана документація була відсутня. При цьому доказів звернення відповідача до позивача з вимогами про передання такої документації матеріали справи не містять.

Натомість обставина прийняття відповідачем в управління будинку, яка жодним чином сторонами не заперечується, мала наслідком виникнення у КП "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" обов`язку ведення технічної документації.

За думкою суду, враховуючи, що проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем відноситься до переліку документів, які, з урахуванням нормативних актів, в обов`язковому порядку мають бути наявні у управителя, а в разі її відсутності така документація має бути складена чи одержана, суд зауважує про наявність у останнього обов`язку із виготовлення відсутньої документації та її передання замовнику.

Посилання відповідача на фактичну відсутність таких документів, з урахуванням висновків суду щодо обов`язку їх передачі, а також виготовлення таких документів у разі їх відсутності, не можуть бути прийняті до уваги як підстава для відмови в задоволенні позову в цій частині.

5.3.5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.

Оскільки документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відноситься до складу технічної документації постійного зберігання відповідно до Правил №76 та до Правил №712, з урахуванням висновків суду стосовно того, що передання вказаної документації мало бути врегульовано при укладенні договору, та за відсутності доказів виставлення відповідачем вимоги про надання такої документації, суд зазначає, що відсутність у управителя такої документації не позбавляє його обов`язку отримати та передати документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, позивачу.

З урахуванням наведеного вимоги позивача в цій частині також підлягають задоволенню.

5.3.6. Технічна документація обладнання котелень. Технічна документація на ліфти.

За відсутності облаштування у будинку котельнь та ліфтів, у суду відсутні підстави для покладення на відповідача обов`язку з надання таких документів.

5.3.7. План земельної ділянки.

Враховуючи, що у відповідності до положень Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд при укладанні договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком управителю мало бути передано також і план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, за відсутності доказів виставлення ним вимог до позивача щодо передання такої документації, а також відсутність в матеріалах справи акту приймання-передачі об`єкта управителю, в якому має бути зазначено про обставину не передання плану земельної ділянки, суд вважає правомірними вимоги позивача щодо передання йому плану земельної ділянки.

5.3.8. Акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок.

Як вже було зазначено судом, за змістом Правил №13 під час приймання-передачі об`єкта в управління комісією у складі представників позивача та відповідача мав бути складений акт приймання-передачі. Примірник відповідного акту мав бути наявний у кожної із сторін договору.

Водночас, за відсутності доказів існування акту приймання-передачі будинку управителю, у суду відсутні підстави покладення на відповідача обов`язку з передання такого акту, оскільки вказаний доказ не відноситься до документації, що підлягає відновленню за рахунок управителя.

5.3.9. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.

Зміст акту свідчить про передання відповідачем позивачу акту перевірки готовності до опалювального сезону від 26.05.2021, акту повторної перевірки та прочищення домових і вентиляційних каналів комунально-побутових об`єктів, житлових і громадських будинків від 27.07.2021. Доказів існування інших документів, актів, які відповідачем не передані в матеріалах справи відсутні.

У зв`язку з чим вимоги про передання вказаних документів задоволенню не підлягають.

5.3.10. Інформація про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років.

Щодо означеної інформації, при підписанні акту передачі-приймання відповідачем було зазначено, що регулярні проведення обстежень два рази на рік відповідно до Наказу №76 будуть передані окремим актом.

Водночас, оскільки в процесі розгляду справи судом з наданих представником відповідача пояснень у судовому засіданні 03.08.2022 встановлено обставину того, що КП "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" такий окремий акт складено та передано позивачу разом з документами не було, суд вважає вимоги в цій частині такими, що підлягають задоволенню.

5.3.11. Інформація про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років.

Вказання відповідачем того, що інформація з цього питання ведеться узагальнено на усі будинки у журналі на дільниці, жодним чином не звільняє його від обов`язку надання такої інформації.

Суд не надає оцінку наявності або відсутності таких журналів, правильності їх оформлення, однак зазначає, що відповідач не був позбавлений права зробити витяг з таких журналів з метою виконання своїх обов`язків щодо передання інформації позивачу, з огляду на що суд зазначає про правомірність вимог в цій частині.

5.3.12. Дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору, але не більше трьох останніх років.

Як встановлено судом із змісту акту, відповідачем передано позивачу дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання будинку за період з 01.01.2020 по 30.06.2021. Дана обставина позивачем не заперечується.

В той же час, оскільки даним пунктом встановлено обов`язок управителя передати такі документи за строк дії договору, суд, з урахуванням що такі документи надаються за строк не більше трьох останніх років, вказує про наявність у відповідача обов`язку передати відповідні документи також за період з 01.07.2018 по 31.12.2019.

5.3.13. Інше майно, передане управителю багатоквартирного будинку за рішенням співвласників.

За відсутності доказів передання позивачем відповідачу іншого майна, у суду відсутні підстави для покладення на відповідача такого обов`язку.

5.3.14. Щодо передачі об`єкту управління (будинку).

Щодо вимог про передачу об`єкту управління (будинку) суд зауважує, що передача нерухомості має свої особливості, пов`язані з її фізичними властивостями, тобто об`єкт нерухомого майна є таким, що не може бути переданий в буквальному сенсі.

Враховуючи, що за текстом підписаного сторонами акту приймання-передачі вказано, що ОСББ "Семінарська, 5А" прийняло об`єкт для надання послуг, суд зазначає що обставина передачі об`єкту в управління позивача фактично відбулась.

При цьому обставина складання єдиного документу акту, як з приводу передання об`єкту, так і з приводу передання документації на об`єкт управління, жодним чином не свідчить про непередання багатоквартирного будинку в управління позивачу.

Суд не бере до уваги заяву відповідача про застосування строку позовної давності, оскільки висновки суду про задоволення вимог в частині передачі документації, яка підлягає відновленню, зроблені виходячи з обов`язку, що виник у зв`язку з припиненням договору про надання послуги з управління, тобто, починаючи з 1.07.2021р.

Приймаючи до уваги часткове задоволення позовних вимог, витрати по сплаті судового збору, з урахуванням неможливості в даному випадку здійснення пропорційного розподілу, відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на обидві сторони в рівних частинах.

Керуючись ст.ст. 129,232,233,236-238,240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Зобов`язати Комунальне підприємство "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" (65044, Одеська обл., місто Одеса, Французький бульвар, буд. 12, корпус А, код ЄДРПОУ 35302819) передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Семінарська, 5A" (65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, буд. 5А, код ЄДРПОУ 40604090) документи на багатоквартирний будинок за адресою м.Одеса, вул. Семінарська, 5А, а саме:

- проектну документацію зі схемами влаштування внутрішньо будинкових систем;

- документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

- інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за період з 1.07.2018 по 30.06.2021;

- інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за період з 1.07.2018 по 30.06.2021.

- дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за період з 1.07.2018 по 31.12.2019.

3. Стягнути з Комунального підприємства "Житлово-комунальний сервіс "Фонтанський" (65044, Одеська обл., місто Одеса, Французький бульвар, буд. 12, корпус А, код ЄДРПОУ 35302819) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Семінарська, 5A" (65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, буд. 5А, код ЄДРПОУ 40604090) витрати по сплаті судового збору у розмірі 1135 /одна тисяча сто тридцять п`ять/ грн 00 коп.

4. В решті позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 29 вересня 2022 р.

Суддя Ю.М. Щавинська

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення19.09.2022
Оприлюднено03.10.2022
Номер документу106539801
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —916/3449/21

Постанова від 15.02.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 01.12.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 01.11.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Ухвала від 24.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Таран С.В.

Рішення від 19.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 04.07.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 07.06.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 11.05.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 05.04.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні