Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
30 вересня 2022 року Справа № 520/4814/22
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Сагайдака В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (РНКОІIIІ НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Сахновщинської селищної ради (вул. Шміота, б\ю. 10 смт. Сахновщина, Сахновщинський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 04398301) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:
-- визнати протиправним та скасувати рішення Сахновщинської селищної ради від 28.01.2022 року за № 1907-VIII.
- зобов`язати Сахновщинську селищну раду (вул. Шміота, б\ю. 10 смт. Сахновщина, Сахновщинський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 04398301) розглянути на найближчій сесії заяву ОСОБА_1 (РНКОІIIІ НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) від 06.08.2021 року шляхом затвердження проекту' землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої за межами населеного пункту на території Огіївського старостинського округу Сахновшинської селищної ради Красноградського району Харківської області, площею 2,0000 га кадастровий номер 6324885500:02:000:0846 та передачі вказаної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 (РНКОІIIІ НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 );
- стягнути з Сахновщинської селищної ради (вул. Шміота, б\ю. 10 смт. Сахновщина, Сахновщинський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 04398301) на користь ОСОБА_1 (РНКОІIIІ НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судові витрати пов`язані із розглядом вказаної справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що до відповідача направлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області. Проте, відповідачем не було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. На думку позивача, бездіяльність відповідача є протиправною. Позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх порушених прав.
Відповідач надав до суду відзив, у якому зазначив, що були вжиті всі необхідні заходи для затвердження проекту землеустрою позивача та безоплатної передачі йому земельної ділянки комунальної власності у приватну власність, до того ж на оспорювані правовідносини впливає дія воєнного стану та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Як вбачається з матеріалів справи, Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 25.05.2021 року за № 2645-СГ ОСОБА_1 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої за межами населених пунктів Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області.
На підставі вищевказаного рішення на замовлення ОСОБА_1 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки .Після розробки вказаного вище проекту землеустрою вказану земельну ділянку було зареєстровано в Державному земельному кадастрі та присвоєно їй кадастровий номер 6324885500:02:000:0846.
Позивачем було подано до Сахновщинської селищної ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області та передачу вказаної земельної ділянки у приватну власність.
Рішенням Сахновщинської селищної ради від 28.01.2022 року за № 1907-VIII було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства передачі її у власність, через те, що станом на 28.01.2022 року Сахновщинська селищна ради не є власником земельної ділянки.
Не погоджуючись із такою бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся за захистом своїх прав до Харківського окружного адміністративного суду.
По суті спірних вимог суд зазначає наступне.
Абзацами 6, 7 частини 3 статті 20 Земельного Кодексу України, передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної або комунальної власності у власність, відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження цього проекту та передання земельної ділянки у власність.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28 квітня 2021 року № 1423-IX набрав чинності 27.05.2021. Підпунктом 51 пункту 4 розділу I наведеного Закону пункт 6 частини 2 статті 186 було викладено в наступній редакції: "проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу".
Частина 10 статті 186 ЗК України передбачає оскарження відмови органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність в судовому порядку.
Суд зазначає, що Законом України №1423-IX, який набрав чинності 27.05.2021, перехідні положення ЗК України було доповнено пунктом 24 наступного змісту.
З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад, сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки і землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
На день набрання чинності вищезазначеного Закону України, право на спірну земельну ділянку не було зареєстроване, повноваження щодо розпорядження такою земельною ділянкою, і, відповідно, на затвердження проекту землеустрою вказаної земельної ділянки автоматично перейшло відповідачу.
Отже, відмовляючи у затвердженні проекту землеустрою, орган місцевого самоврядування не зазначив жодних посилань на норми законодавства, у зв`язку з якими депутати вирішили відмовити позивачу в затвердженні проекту землеустрою.
При цьому, доводи відзиву про те, що позивач не є мешканцем Сахновщинської територіальної громади, суд не бере до уваги, оскільки вони не були мотивом прийняття оскаржуваного рішення.
Щодо тверджень представника відповідача, що на момент звернення позивача з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки право комунальної власності Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області на вказану ділянку не було зареєстровано в Державному земельному кадастрі, суд зазначає, що вказане не було підставою для прийняття оскаржуваного рішення та не відповідає фактичним обставинам справи.
Судом встановлено, що позивач звернулась з заявою про затвердження проекту землеустрою 06.08.2021 року та до вказаної заяви надала, згідно переліку додатків, витяг з ДЗК.
Відповідно до Витягу з державного земельного кадастру на земельну ділянку №HB-1216232542021 від 01.07.2021 земельну ділянку було зареєстровано в Державному земельному кадастрі та присвоєно їй кадастровий номер 6324885500:02:000:0846, про що було відомо відповідачу.
Таким чином, на момент звернення позивача з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки право комунальної власності Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області на вказану ділянку було зареєстровано.
Отже, суд дійшов висновку про визнання протиправним та скасування рішення Сахновщинської селищної ради від 28.01.2022 року за № 1907-VIII.
Щодо тверджень представника відповідача, що на момент звернення позивача до суду діє воєнний стан та заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації, суд зазначає, що частиною 8 статті 186 Земельного кодексу України визначено, що підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
В даному випадку відповідач, відмовляючи в затвердженні проекту землеустрою, хибно зазначив про відсутність прав розпоряджатися спірною земельною ділянкою та не здійснював аналіз поданої позивачем на затвердження документації із землеустрою на предмет відповідності її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Згідно з ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. Керуючись Указом Президента України від 17 серпня 2022 року №573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", який затверджено Верховною Радою України, передбачено продовжити строк дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Згідно з ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення шляхом затвердження проекту землеустрою суд зазначає наступне.
Частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Однак, суд, за наслідками аналізу законодавчих положень, наголошує, що дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".
З огляду на викладене, в цій частині позовних вимог суд відмовляє.
Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 13.01.2022 року по справі №200/13539/19-а.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд вважає вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню.
Розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНКОІIIІ НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Сахновщинської селищної ради (вул. Шміота, б\ю. 10 смт. Сахновщина, Сахновщинський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 04398301) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Сахновщинської селищної ради від 28.01.2022 року за № 1907-VIII.
Зобов`язати Сахновщинську селищну раду, після завершення дії воєнного стану в Україні або в місцевості, до якої належить Сахновщинська селищна рада, розглянути заяву ОСОБА_1 (РНКОІIIІ НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) від 06.08.2021 року щодо відведення земельної ділянки розташованої за межами населеного пункту на території Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області, площею 2.0000 га кадастровий номер 6324885500:02:000:0846 та передачі вказаної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сахновщинської селищної ради (вул. Шміота, б\ю. 10 смт. Сахновщина, Сахновщинський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 04398301) на користь ОСОБА_1 (РНКОІIIІ НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) суму судового збору у розмірі 500 грн (п`ятсот гривень).
У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 30 вересня 2022 року.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2022 |
Оприлюднено | 04.10.2022 |
Номер документу | 106544727 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні