Рішення
від 26.09.2022 по справі 340/3232/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/3232/22

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) адміністративну справу

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Ресурс (27500, Кіровоградська обл., м. Світловодськ, вул. Холодноярська, 1-б, ЄДРПОУ 43889207)

до відповідача: Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (25000, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, ЄДРПОУ ВП 43995486)

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку №7331 від 14.09.2021 р. про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Ресурс (ЄДРПОУ 43889207) критеріям ризиковості платника, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку №8599 від 07.12.2021 р. про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю Авангард Ресурс (ЄДРПОУ 43889207) критеріям ризиковості платника, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Кіровоградській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю Авангард Ресурс (ЄДРПОУ 43889207) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.07.2022 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (а.с.46-47 т.2).

Позов мотивовано тим, що позивач не погоджується з рішеннями про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №7331 від 14.09.2021 р. та №8599 від 07.12.2021 р., зазначаючи, що позивач надав контролюючому органу пояснення з документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. В рішеннях контролюючого органу не міститься жодної мотивації та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку. Тобто, негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів. Позивач вказує, що відповідач не обґрунтував, чому подані ним копії документів не були взяті до уваги на підтвердження невідповідності платника податку критерію ризиковості платника податку, а також не вказав, які саме документи достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, той мав надати на розгляд комісії, але не надав.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову (а.с.56-59 т.2) та вказав, що за результатами аналізу інформаційних баз даних ДПС встановлено ТОВ «Авангард Ресурс», яке здійснює господарську діяльність з ознаками ризиковості. Згідно відомостей ІАС ДПС України, посадова особа ТОВ «Авангард Ресурс» є пов`язаною з іншими СГД, які віднесені до категорії ризикових згідно п.8 Постанови КМУ №1165, зокрема, ТОВ «Аркадія Ойл». Крім того, відсутня інформація щодо наявності основних засобів та трудових ресурсів підприємства. Також, згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України та отриманої оперативної інформації станом на дату надання інформації встановлено: ТОВ «Авангард Ресурс» протягом 2021-2022 сформувало податковий кредит за рахунок придбання розчинника універсального, абсорбенту газоконденсатного, суміші ациклічних вуглеводів, сировини вуглеводної. Реалізовувався розчинник універсальний на ризикових платників ТОВ «Центрекодуб», ТОВ «Рівур». Під час дослідження джерела походження придбаних товарів встановлено, що сировина вуглеводнева придбавалася у ТОВ «Хайпер Плюс» та ПП «ТД «Еко-Альянс», які в свою чергу включені до переліку ризикових підприємств. Крім того, згідно наданої інформації управління контролю за підакцизними товарами ТОВ «Авангард Ресурс» відсутнє за податковою адресою, платнику анульовано ліцензію на право здійснення діяльності із зберігання та реалізації пального.

З посиланням на висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 20.11.2019 р. у справі №480/4006/18, від 03.03.2020 р. у справі №240/3665/19, від 05.08.2020 р у справі №520/5692/19, від 21.08.2020 р. у справі №520/6051/19, від 29.09.2020 р. у справі №440/1385/19, від 12.11.2020 р. у справі №240/3906/19 та від 30.11.2020 р. у справі №520/4986/19 представником відповідача зазначено, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому Податковим кодексом України та нормативно-правових актів та не породжують правових наслідків для платників податків і не порушують їхні права. Представник відповідача наголошує на тому, що жодних аргументів, які б спростовували службову інформацію контролюючого органу наведено у позові не було, у зв`язку з чим вважає оскаржувані рішення такими, що не підлягають скасуванню.

Позивач подав відповідь на відзив, у якій наполягав на задоволенні позову (а.с.66-68 т.2).

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження за наявними у ній матеріалами, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Авангард Ресурс» зареєстроване 28.10.2020 року як юридична особа, основним видом його економічної діяльності є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (а.с.89-90 т.1).

З 01.12.2020 року позивач зареєстрований платником податку на додану вартість (а.с.91 т.1).

В ГУ ДПС у Кіровоградській області 14.09.2021 року відбулося засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. На засіданні розглядалася доповідна записка управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС у Кіровоградській області №3367/11-28-18-01-07 від 14.09.2021 року щодо доцільності включення ТОВ «Авангард Ресурс» до переліку ризикових платників.

За результатами розгляду вказаного питання було складено протокол №186 від 14.09.2021 року та прийнято рішення №7331 від 14.09.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника, яким вирішено, що ТОВ «Авангард Ресурс» відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" встановлено, що згідно відомостей ІАС ДПС України, посадова особа суб`єкта господарювання є пов`язаною з іншими СГД, які віднесені до категорії ризикових, зокрема, ТОВ «Аркадія Ойл» (а.с.14 т.1, 60-61 т.2).

Позивач з метою виключення його з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 30.11.2021 р. направив до контролюючого органу повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку (а.с.15-250 т.1, 1-25 т.2).

Судом встановлено, що 07.12.2021 р. в ГУ ДПС у Кіровоградській області на засіданні комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних розглядалося повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 30.11.2021 р. №1 ТОВ «Авангард Ресурс».

За результатами розгляду вказаного питання було складено протокол №248 від 07.12.2021 року та прийнято рішення №8599 від 07.12.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника, яким вирішено, що ТОВ «Авангард Ресурс» відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. В графі «податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку) вказано наявна податкова інформація. (а.с.26, 62-63 т.2).

Позивач, не погоджуючись з рішеннями відповідача про відповідність його критеріям ризиковості платника податку, звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до пп.14.1.60 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка набрала чинності 01.02.2020 року та якою зокрема затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно з пунктом 2 Порядку №1165 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:

- автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;

- комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;

- комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС;

- критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;

- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

У пункті 3 Порядку №1165 наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.

Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У пункті 6 Порядку №1165 передбачений такий порядок перевірки платника податку на відповідність критеріям ризиковості:

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктами 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначені такі Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 25, 26, 29 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

До складу комісій регіонального рівня входять посадові особи головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пункту 40 Порядку №1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування. Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.

Згідно з пунктами 44, 45, 46 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

З наданих суду протоколів засідання комісії регіонального рівня комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області №186 від 14.09.2021 р. та №248 від 07.12.2021 р., на яких прийнято спірні рішення, вбачається, що комісія за результатами аналізу інформаційних баз ДПС дійшла висновку, що посадова особа ТОВ «Авангард Ресурс» є пов`язаною з іншими СГД, які віднесені до категорії ризикових згідно п.8 Постанови КМУ №1165 зокрема, ТОВ «Аркадія Ойл». Крім того, відсутня інформація щодо наявності основних засобів та трудових ресурсів підприємства. Вищезазначене, на думку податкового органу, свідчить про використання ТОВ «Авангард Ресурс» в якості інструменту формування схемного податкового кредиту суб`єктам господарювання реального сектору економіки та сприянні несплаті податків до бюджету України. Тож за результатами розгляду доповідної записки управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС у Кіровоградській області №3367/11-28-18-01-07 від 14.09.2021 року прийнято рішення №7331 від 14.09.2021 р. включити ТОВ «Авангард Ресурс» до переліку ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Суд зазначає, що Порядком №1165 установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, рішенню комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації до ЄРПН, за наслідками чого здійснюється автоматизований моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків. При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати автоматизований моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації до ЄРПН.

Отже, питання відповідності платника Критеріям ризиковості платника податку має розглядатися комісією регіонального рівня за наслідками подання таким платником для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та автоматизованого моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що подана для реєстрації до ЄРПН.

Такий висновок наведений у постановах Верховного Суду від 30.11.2021 року у справі №340/1098/20, від 23.06.2022 року у справі №640/6130/20 у подібних правовідносинах.

Натомість спірні рішення прийняті не за наслідками подання позивачем податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в ЄРПН та подальшого автоматизованого моніторингу платника податку, такої податкової накладної/розрахунку коригування, як того вимагає алгоритм, передбачений Порядком №1165, а на підставі доповідної записки управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків ГУ ДПС у Кіровоградській області №3367/11-28-18-01-07 від 14.09.2021 року.

У ході судового розгляду справи відповідач не надав суду будь-яких доказів на підтвердження обставин, наведених комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області у протоколах №186 від 14.09.2021 р. та №248 від 07.12.2021 р. та у спірних рішеннях, які б доводили наявність у контролюючого органу податкової інформації, що свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в ЄРПН з порушенням норм Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Посилання відповідача на взаємовідносини посадових осіб позивача з ТОВ «Аркадія Ойл», яке, як стверджує відповідач, включене до переліку ризикових за місцем реєстрації, суд відхиляє, та зазначає, що така інформація не свідчить про об`єктивні ознаки неможливості здійснення позивачем господарської діяльності, які б вказували на ризик порушення ним норм податкового законодавства.

Суд встановив, що позивач з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності вчинюваних ним господарських операцій, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності у встановленому порядку подавав до контролюючого органу пояснення та документи на підтвердження наявності у нього відповідних умов та ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій з його контрагентами, та добросовісності його як платника податку.

У відзиві на позов відповідач не обґрунтував, чому ці документи не були взяті до уваги на підтвердження невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а також не вказав, які саме документи, достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, той мав надати на розгляд комісії, але не надав.

Відзив містить посилання на те, що ТОВ «Авангард Ресурс» відсутнє за податковою адресою, платнику анульовано ліцензію на право здійснення діяльності із зберігання та реалізації пального.

Судом встановлено, що оскаржувані рішення прийняті 14.09.2021 року та 07.12.2021 року, а рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області про анулювання ліцензії на право здійснення діяльності із зберігання та реалізації пального - 15.07.2022 року, тобто майже через рік після прийняття рішень про відповідність критеріям ризиковості, а тому в обґрунтування правомірності оскаржуваних рішень, як аргумент, прийняте бути не може.

Що стосується посилань на відсутність ТОВ «Авангард Ресурс» за податковою адресою, то матеріали справи не містять доказів того, що на момент прийняття оскаржуваних рішень такі обставини дійсно мали місце.

Тож суд прийшов до висновку, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області №7331 від 14.09.2021 р. та №8599 від 07.12.2021 р. про відповідність ТОВ «Авангард Ресурс» критеріям ризиковості платника податку не є мотивованими в частині підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податку відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, відтак є необґрунтованими.

Суд вважає, що прийняті комісією ГУ ДПС у Кіровоградській області рішення №7331 від 14.09.2021 р. та №8599 від 07.12.2021 р. про відповідність ТОВ «Авангард Ресурс» критеріям ризиковості платника податку є незаконними. Вказані рішення зумовлюють зупинення реєстрації (блокування) поданих позивачем податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних під час їх автоматизованого моніторингу.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 3 статті 245 КАС України передбачено, що у разі скасування індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії, однак, лише з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Позивач просить суд додатково зобов`язати Головне управління ДПС у Кіровоградській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю Авангард Ресурс (ЄДРПОУ 43889207) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

У відповідності до п.6 Порядку №1165 виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Тобто за надходження рішення суду про визнання протиправним та скасування рішення про відповідність особи критеріям ризиковості платника податку у податкового органу наявний законодавчо закріплений обов`язок виключити платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Таким чином, суд вважає позовні вимоги в частині зобов`язання Головного управління ДПС у Кіровоградській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю Авангард Ресурс з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, передчасними, та такими, що не підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог ч.1, 3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 7443,00 грн (а.с.13).

Судом встановлено, що позивачем заявлено три немайнові вимоги.

З огляду на пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 р. №3674-VI за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 15.12.2020 р. №1082-IX установлено, що у 2022 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2022 року становить 2481,00 гривень.

Таким чином, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а понесені позивачем судові витрати підлягають пропорційному стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі 4962,00 грн.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14 вересня 2021 року №7331, винесене щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард Ресурс».

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 07 грудня 2021 року №8599, винесене щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард Ресурс»

4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Авангард Ресурс» (ЄДРПОУ 43889207) понесені ним судові витрати у розмірі 4962,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (ЄДРПОУ ВП 43995486).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду С.В. Дегтярьова

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2022
Оприлюднено06.10.2022
Номер документу106592915
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —340/3232/22

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 01.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 15.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 15.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 26.09.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 22.07.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні