ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2857/21
22 вересня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Подлісної І.М.
за участю:
секретаря судового засідання Паряк Тетяни Дмитрівни
представника позивача Станчак А.І.
представника відповідача Дрозда О.В.
представника відповідача Глушок С.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Петриківського обласного геріатричного пансіонату про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області з адміністративним позовом до Петриківського обласного геріатричного пансіонату про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду.
Уточнені позовні вимоги обґрунтовані тим, що провідним інспектором Тернопільського районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (далі - Управління) Пирчом Тарасом Івановичем в присутності тимчасово виконуючої обов`язки директора Петриківського обласного геріатричного пансіонату Грицан Марії Степанівної проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки території, будівель та приміщень Петриківського обласного геріатричного пансіонату (далі - Пансіонат) за адресою: 47720, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Петриків, вул. Зелена, 15 та встановлено ряд порушень, про що було складено Акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - Акт) від 18.02.2021 № 24.
Під час проведеної перевірки Пансіонату було виявлено порушення вимог нормативних актів у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Вищезазначені недоліки знайшли своє відображення у Приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (далі - Припис) від 18.02.2021 № 14.
На підставі цього позивач просив зобов`язати керівника (директора) Петриківського обласного геріатричного пансіонату (Код згідно із ЄДРПОУ: 03562589) повністю зупинити експлуатацію будівель Петриківського обласного геріатричного пансіонату за адресою: 47720, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Петриків, вул. Зелена, 15 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених у позовній заяві Головного управління.
Ухвалою від 31.05.2021 судом прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі. Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) судом вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 12.07.2021. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.
Застосування заходу реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Петриківського обласного геріатричного пансіонату є абсолютно неспівмірним із характером виявлених порушень, позбавить пансіонат будь-якої можливості забезпечити навіть базові потреби мешканців установи в харчуванні, лікувальних та гігієнічних процедурах тощо та може призвести до непоправних наслідків.
Відтак встановлені порушення не є суттєвими та на даний час припис про усунення порушень в процесі виконання, а тому в його задоволенні слід відмовити.
Ухвалою суду від 26.07.2021 ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання на 13.08.2021 о 11:15 год.
Ухвалою суду від 13.08.2021 відкладено розгляд справи на 21.09.2021 о 10:15 год.
21 вересня 2021 року ухвалою суду зупинено провадження по справі до 01 грудня 2021 року.
26 січня 2022 року поновлено провадження по справі та призначено судове засідання на 16.02.2022 о 10:15 год.
Ухвалою суду від 16.02.2022 , постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, відкладено розгляд справи на 15.03.2022 о 09:45 год. для долучення додаткових доказів.
Ухвалою суду від 15.03.2022 відкладено розгляд справи на 04.04.2022 о 11:45 год.
04 квітня 2022 року ухвалою суду зупинено провадження по справі до припинення перебування Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан.
15 червня 2022 року поновлено провадження по справі та призначено судове засідання на 14.07.2022 о 10:45 год.
14 липня 2022 року представником позивача подано заяву про уточнення позовних вимог. А представник відповідача подав пояснення по уточнених позовних вимогах.
14.07.2022 року секретарем судового засідання складено довідку про те, що судове засідання по адміністративній справі № 500/2857/21 не проводилося, у зв`язку із оголошенням повітряної тривоги. Наступне судове засідання призначено на 26.07.2022 о 11:45 год.
Ухвалою суду від 26.07.2022, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) оголошено перерву до 22.08.2022 о 10:15 год.
Ухвалою суду від 22.08.2022, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) оголошено перерву до 22.09.2022 о 10:00 год. для підготовки до надання нових пояснень по справі.
22 вересня 2022 року в судовому засіданні представник позивача уточнені позовні вимоги підтримав повністю, просив задовольнити з мотивів викладених в уточненій позовній заяві.
Представники відповідача в судовому засіданні заперечили проти задоволення позову та просили відмовити в задоволенні позовної заяви з мотивів викладених у відзиві на позовну заяву та доповненнях до відзиву.
Заслухавши сторін, дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.
З 17 по 18 лютого 2021 року провідним інспектором Тернопільського районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області Пирчом Тарасом Івановичем в присутності тимчасово виконуючої обов`язки директора Петриківського обласного геріатричного пансіонату Грицан Марії Степанівни проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки території, будівель та приміщень Петриківського обласного геріатричного пансіонату (далі - Пансіонат) за адресою: 47720, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Петриків, вул. Зелена, 15 та встановлено ряд порушень, про що було складено Акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 18.02.2021 № 24, з яким ознайомлено тимчасово виконуючу обов`язки директора Пансіонату Грицан М.С., а також даний Акт вручено вказаній посадовій особі, що підтверджується її особистими підписами.
Під час проведеної перевірки Пансіонату за вищенаведеною адресою, виявлено порушення вимог нормативних актів у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема: не забезпечено будівлі та приміщення знаками безпеки; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у приміщеннях будівель виконано в скрутку; для всіх будівель та приміщень виробничого, складського призначення не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, а також клас зони; на пожежних щитах не вказано його порядковий номер та номер виклику аварійно-рятувальних служб; не доукомплектовано пожежні щити засобами пожежогасіння відповідно до норм належності: вогнегасники 3 шт., ящик з піском 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м 1 шт., гаки 3 шт., лопати 2 шт., ломи 2 шт., сокири 2 шт.; в приміщеннях не встановлено знаки знаходження первинних засобів пожежогасіння; не здійснено перевірку стану вогнезахисного покриву (просочення) покрівлі будівлі пансіонату; черговий персонал та мешканці не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі для організації евакуації людей у разі виникнення пожежі; на вікнах будівлі пансіонату встановлені глухі металеві грати; розетки, вимикачі світла в приміщені паливної встановлені на горючій основі; приміщення паливної не обладнано системою автоматичного пожежогасіння; адміністративні приміщення не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації; важкохворих людей, та таких, у яких є порушення опорно - рухового апарату, розміщено у житлових кімнатах на верхніх поверхах; з приміщень другого поверху адміністративного будинку не влаштовано другий евакуаційний вихід.
Вищезазначені недоліки знайшли своє відображення у Приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 18.02.2021 № 14, який отримано тимчасово виконуючою обов`язки Пансіонату, що підтверджується її особистим підписом.
Відповідач зазначив, що ним всі перешкоди усунені, крім одного пункту, що підтверджується матеріалами справи.
Судом встановлено, що відповідачем повною мірою не усунено порушення у сфері державного нагляду, але долучено до матеріалів справи копію рішення Тернопільської обласної ради П`ятої сесії Сьомого скликання № 554 від 26.08.2022, де зазначено, що Пансіонату надано згоду на проведення реконструкції частини приміщення та внесення змін у проектно-кошторисну документацію.
Водночас, відповідачем не надано доказів щодо підтвердження усунення зазначених порушень, що зафіксовані в акті позапланового заходу державного нагляду від 18.02.2021 № 24, а тому, суд вказує, що станом на день ухвалення судом даного рішення залишаються не усунутими порушення вимог нормативних актів у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Не усунуті порушення є суттєвими, оскільки можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища і як наслідок можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Зазначені в акті перевірки порушення не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі, що у свою чергу унеможливлює забезпечити безпеку людей в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.
Водночас, суд звертає увагу, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи).
Застосування заходу реагування у вигляді зупинення експлуатації автозаправної станції, є тимчасовим заходом, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень, направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
З огляду на наведені обставини, суд вважає, що позивачем доведено обґрунтованість уточнених заявлених вимог, в той час як відповідач допустив порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Підсумовуючи викладене, суд доходить висновку щодо наявності підстав для застосовування до відповідача заходів реагування у вигляді зобов`язання керівника (директора) Петриківського обласного геріатричного пансіонату (Код згідно із ЄДРПОУ: 03562589) повністю зупинити експлуатацію будівель Петриківського обласного геріатричного пансіонату за адресою: 47720, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Петриків, вул. Зелена, 15 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених у позовній заяві Головного управління.
При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 21.10.2019 року у справі №810/4274/17, від 30.09.2020 року у справі №580/34/19.
Водночас, під час прийняття судового рішення мають бути враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача як суб`єкта владних повноважень звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існують на час ухвалення судового рішення. В протилежному випадку застосування заходів реагування, як виключного заходу, в судовому порядку поширюватиметься на всіх суб`єктів господарювання, відносно яких проведено перевірку і встановлено порушення, які за оцінкою спеціально уповноваженого органу, створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Втім, за своїм змістом і суттю застосування такого заходу, він застосовується до усунення виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей, у зв`язку з чим його застосування після усунення виявлених порушень втрачає той сенс, який законодавством покладений як основа і правова підстава його застосування.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 03.09.2020 у справі №826/940/18, від 28.05.2019 у справі №819/1850/17 та від 11.09.2019 у справі №807/1410/17.
З огляду на те, що відповідачем не усунуті виявлені в ході перевірки позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає, що є всі підстави для зобов`язання керівника (директора) Петриківського обласного геріатричного пансіонату (Код згідно із ЄДРПОУ: 03562589) повністю зупинити експлуатацію будівель Петриківського обласного геріатричного пансіонату за адресою: 47720, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Петриків, вул. Зелена, 15 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених у позовній заяві Головного управління.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача підлягають задоволенню.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому витрати позивача - суб`єкта владних повноважень зі сплати судового збору за звернення до суду із даним позовом із відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити поністю. Зобов`язати керівника (директора) Петриківського обласного геріатричного пансіонату повністю зупинити експлуатацію будівель Петриківського обласного геріатричного пансіонату за адресою: 47720, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Петриків, вул. Зелена 15) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенно пожежної безпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 27 вересня 2022 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Л.Українки, 6,м. Тернопіль,46011 код ЄДРПОУ/РНОКПП 38535547);
відповідач:
- Петриківський обласний геріатричний пансіонат (місцезнаходження/місце проживання: вул. Зелена, 15,с. Петриків,Тернопільський район, Тернопільська область,47720 код ЄДРПОУ/РНОКПП 03562589).
Головуючий суддяПодлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2022 |
Оприлюднено | 06.10.2022 |
Номер документу | 106594369 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні