П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 жовтня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/3112/22
Категорія: 11010000Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С.О.
Місце ухвалення: м. Одеса
Дата складання повного тексту: 20.07.2022 р.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого Бітова А.І.
суддів Лук`янчук О.В.
Ступакової І.Г.
у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута за правилами п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 липня 2022 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "СІАЛАЙН ТРЕЙД" до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкової накладної та зобов`язання зареєструвати податкову накладну,
В С Т А Н О В И Л А :
У лютому 2022 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) "СІАЛАЙН ТРЕЙД" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) ДПС в Одеській області, Державної податкової служби (далі ДПС) України про:
-визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3639346/41360680 від 11 січня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №23 від 26 листопада 2021 року;
-зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну, виписану ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" за №23 від 26 листопада 2021 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її надіслання до реєстру 13 грудня 2021 року;
-стягнення за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області на користь ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" суму сплаченого судового збору у розмірі 2 481 грн.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що контролюючим органом не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної №23 від 26 листопада 2021 року.
На переконання позивача, факт зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події, що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складаються податкові накладні.
Відповідач позов не визнав, вказуючи, що за отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкової накладної зупинена, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також, ГУ ДПС в Одеській області зауважував, що на момент подання складання податкової накладної та направлення її на реєстрацію у ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" відсутня таблиця даних платника податку з кодом 49.41 як таким, що на постійній основі постачається (виготовляється).
Таким чином, на переконання ГУ ДПС в Одеській області, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області було прийняте рішення від 11 січня 2022 року №3639346/41360680 у зв`язку із тим, що позивачем не подано документи, передбачені п.5 Порядку №520.
Крім цього, ГУ ДПС в Одеській області вважав, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.
Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 липня 2022 року адміністративний позов ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкової накладної та зобов`язання зареєструвати податкову накладну задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3639346/41360680 від 11 січня 2022 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №23 від 26 листопада 2021 року.
Зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну, виписану ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" за №23 від 26 листопада 2021 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подання на реєстрацію 13 грудня 2021 року.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України на користь ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" суму сплаченого судового збору в розмірі 1 240 грн. 50 коп. (одна тисяча двісті сорок гривень п`ятдесят копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області на користь ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" суму сплаченого судового збору в розмірі 1 240 грн. 50 коп. (одна тисяча двісті сорок гривень п`ятдесят копійок).
В апеляційній скарзі ГУ ДПС в Одеській області ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального та з порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також у зв`язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Доводи апеляційної скарги:
-у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган вказує на наявну податкову інформацію щодо позивача та надає право на спростування вказаної інформації. Вказане право відображається у формі пояснення платника податку та копіях документів, які підтверджують відомості, зазначені у поясненні. Таким чином, обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність";
-позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.
У відзиві ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" на апеляційну скаргу вказується, що суд дійшов правильного висновку про те, що зупинення реєстрації податкових накладних і подальша відмова у їх реєстрації є протиправними, а оскаржувані рішення є необґрунтованими та підлягають скасуванню.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Одеській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.
Обставини встановлені судом першої інстанції, підтверджені судом апеляційної інстанції та неоспорені учасниками апеляційного провадження:
ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" є юридичною особою, що зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 29 травня 2017 року, номер запису: 15561020000062584.
З 01 липня 2019 року ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" зареєстровано платником податку на додану вартість за індивідуальним податковим номером 413606815535. ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області.
Згідно з Витягом щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість - ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ №2356194 від 23 лютого 2022 року, сума податку, на яку позивач мас право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних складає 757 960 (сімсот п`ятдесят сім тисяч дев`ятсот шістдесят) гривень 07 копійок.
Основним видом діяльності ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" є діяльність вантажного автомобільного транспорту (КВЕД: 49.41).
20 вересня 2021 року ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД", в якості Виконавця, було укладено договір №20/09/2021-СТ про надання послуг по перевезенню вантажів з агрофірмою "ХЛІБОРОБ" у формі ТОВ (ідентифікаційний код юридичної особи: 30702633), в якості Замовника, за яким, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Виконавець взяв на себе зобов`язання доставити автомобільним транспортом довірений йому Замовником вантаж з місця відправлення до пункту призначення по маршруту, вказаному Замовником, видати вантаж уповноваженій на одержання вантажу особі, а Замовник взяв на себе зобов`язання сплатити плату за перевезення вантаж.
У підписаному Додатку №1 до Договору, сторони погодили реєстр автомобілів, які Виконавець погодився надати Замовнику для надання послуг по перевезенню вантажу:
1. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.480, державний номер: НОМЕР_1 (з причепом марки SCHWARZMULLER SPA-3E, державний номер: НОМЕР_2 );
2. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.480, державний номер: НОМЕР_3 (з причепом марки KOGEL SN 24, державний номер: НОМЕР_4 );
3. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.480, державний номер: НОМЕР_5 (з причепом марки OVIBOS 36W1, державний номер: НОМЕР_6 );
4. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.480, державний номер: НОМЕР_7 (з причепом марки KOGEL SNCO 24, державний номер: НОМЕР_8 );
5. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.480, державний номер: НОМЕР_9 (з причепом марки KOGEL SNCO 24, державний номер: НОМЕР_10 );
6. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.480, державний номер: НОМЕР_11 (з причепом марки KOGEL SNCO 24P90, державний номер: НОМЕР_12 );
7. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.480, державний номер: НОМЕР_13 (з причепом марки BODEX KIS 3WA, державний номер: НОМЕР_14 );
8. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.480, державний номер: НОМЕР_15 (з причепом марки SCHWARZMULLER SPA-3E, державний номер: НОМЕР_14 );
9. Автомобіль марки МАN ТGХ 26.440, державний номер: НОМЕР_16 (з причепом марки KOGEL SNCO 24, державний номер: НОМЕР_17 ).
Згідно з пунктом 2.5. Договору, прийом-передача наданих послуг здійснюється шляхом підписання сторонами акту прийому-передачі наданих послуг, що надається Виконавцем Замовнику щодекадно (з 11 по 13, з 21 по 23 та з 1 по 3 число наступного місяця) та в день закінчення надання послуг разом з Реєстром та Товаро-супровідними документами на підставі яких сформовано відповідний акт.
Акти виконаних робіт та реєстри ТТН до них формує Замовник та надає Виконавцю на перевірку та підписання. Підписаний акт Виконавець повинен надати Замовнику з оригіналами ТТН згідно реєстру до акту (п.3.3. Договору).
На виконання умов Договору про надання послуг по перевезенню вантажів №20/09/2021-СТ від 20 вересня 2021 року, ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" надало агрофірмі "ХЛІБОРОБ" у формі ТОВ послуги з перевезення у відповідності до ТТН: від 15 листопада 2021 року №5696-002519, №5696-002520, №5696-002535, №5696-002547; від 16 листопада 2021 року №5579-000104, №5696-002606, №5696-002640, №5696-002639, №5696-002604, №5696-002637, №5696-002633; від 17 листопада 2021 року №5696-002731, №5696-002723, №5696-002722, №5696-002737, №5696-002730, №5696-002720, №5696-002728, №5696-002726; від 18 листопада 2021 року №5696-002798, №5696-002804; від 20 листопада 2021 року №5696-002843; від 21 листопада 2021 року №5696-002889; від 22 листопада 2021 року №5696-002937, №5696-002982, №5696-002967, №5696-002979, №5696-002980, №5696-002971, №5696-002965, №5696-002978, №5696-002994; від 23 листопада 2021 року №5696-003023; від 25 листопада 2021 року №5696-003155; від 26 листопада 2021 року №5696-003222.
В акті здачі-приймання робіт (надання послуг) №84 від 26 листопада 2021 року сторони зафіксували вартість наданих послуг перевезення у розмірі 1 160 552,66 грн., в тому числі ПДВ 193 425,44 грн.
При цьому, сторонами також додатково складено Акт №ХБ000012230 від 26 листопада 2021 року в електронному вигляді з відповідним реєстром ТТН.
На підставі вищезазначеного, ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" виставило на адресу агрофірми "ХЛІБОРОБ" у формі ТОВ рахунок №160 від 26 листопада 2021 року на суму 1 160 552,66 грн., в тому числі ПДВ 193 425,44 грн.
30 листопада 2021 року агрофірма "ХЛІБОРОБ" у формі ТОВ здійснило оплату наданих ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" послуг з перевезення на підставі рахунку №160 від 26 листопада 2021 року, що підтверджується платіжним дорученням №22315 від 30 листопада 2021 року.
Керуючись нормами ст.ст. 187 та 201 ПК України (датою виникнення податкових зобов`язань є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку Акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №84 від 26 листопада 2021 року, ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" склало податкову накладну №23 від 26 листопада 2021 року та 13 грудня 2021 року направило її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Втім, реєстрація визначеної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена податковим органом (з посиланням на те, що "Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або пере вищу с величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій").
Податковим органом запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою виконання вищевказаних вимог, ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" звернулося до ГУ ДПС в Одеській області з повідомленням від 10 січня 2022 року №4 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, відповідно до якого, виходячи з пояснень про здійснювану ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" господарську діяльність та наданих до податкового органу документів, підтверджуючих операції з постачання та реалізації товарів, просило ГУ ДПС в Одеській області зареєструвати податкову накладну ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕИД" №23 від 26 листопада 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У результаті, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області було прийнято наступне рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 січня 2022 року №3639346/41360680 про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" №23 від 26 листопада 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 січня 2022 року №3639346/41360680 не відповідає критеріям, визначеним ч.2 ст. 2 КАС України, та порушує права позивача як платника податку, а тому з метою повного та ефективного захисту порушених прав останнього суд вважає за необхідне визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 січня 2022 року №3639346/41360680.
Враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних визнано судом протиправними та скасовані, з урахуванням положень п.п.19, 20 Порядку №1246, а також абз.9 п.201.10 ст. 201 ПК України, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну №23 від 26 листопада 2021 року датою її фактичного подання.
В даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ч.2 ст. 19 Конституції України, ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, п.п.201.1, 201.10 ст. 201 ПК України, п.п.3-6, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, які регулюють спірні правовідносини.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно п.201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п.201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком №1165.
Згідно п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
Пунктами 10, 11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно з п.11 Порядку №1165 при зупиненні реєстрації податкової накладної зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктами 4, 5 Порядку №1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до положень п.6 Порядку №1165 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначено у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
У відповідності до положень пп.201.16.2. п.201.16. ст. 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп."в" пп.201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відповідачем зазначено, що коди УКТЗЕД / ДКПП товару/послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Відповідно до переліку товарів УКТ ЗЕД код 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.
Колегія суддів зазначає, що з даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, вбачається, що видами діяльності ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" є: основний: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; інші: 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами.
Як вбачається з матеріалів справи, що на виконання вимог п.6 Порядку №1165 ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" направлено до податкового органу документи на підтвердження операцій із контрагентом агрофірма "Хлібороб", зокрема: договір №20/09/2021-СТ від 20 вересня 2021 року, акти виконаних робіт та реєстри ТТН (від 15 листопада 2021 року №5696-002519, №5696-002520, №5696-002535, №5696-002547; від 16 листопада 2021 року №5579-000104, №5696-002606, №5696-002640, №5696-002639, №5696-002604, №5696-002637, №5696-002633; від 17 листопада 2021 року №5696-002731, №5696-002723, №5696-002722, №5696-002737, №5696-002730, №5696-002720, №5696-002728, №5696-002726; від 18 листопада 2021 року №5696-002798, №5696-002804; від 20 листопада 2021 року №5696-002843; від 21 листопада 2021 року №5696-002889; від 22 листопада 2021 року №5696-002937, №5696-002982, №5696-002967, №5696-002979, №5696-002980, №5696-002971, №5696-002965, №5696-002978, №5696-002994; від 23 листопада 2021 року №5696-003023; від 25 листопада 2021 року №5696-003155; від 26 листопада 2021 року №5696-003222) та акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №84 від 26 листопада 2021 року сторони зафіксували вартість наданих послуг перевезення у розмірі 1 160 552,66 грн., в тому числі ПДВ 193 425,44 грн.
З оскаржуваного рішення №3639346/41360680 від 11 січня 2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної вбачається, що воно не містить конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є "ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)".
Крім того, колегія суддів враховує, що приймаючи рішення про зупинення реєстрації податкової накладної з підстав відсутності коду послуг в таблиці даних платника ПДВ, в рішенні про відмову в реєстрації цієї податкової накладної відповідач жодним чином не зазначає про УКТ ЗЕД, а вже посилається на іншу підставу відсутність первинних документів.
Тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Враховуючи наведене, колегія суддів доходить висновку, що оскаржуване рішення податкового органу №3639346/41360680 від 11 січня 2022 року про відмову у реєстрації податкових накладних не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, не підтверджені жодними доказами, а отже є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо посилань апелянта про відсутність підстав для реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних, колегія суддів зазначає наступне.
Пунктом 49.13 ст. 49 ПК України встановлено, у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.
Враховуючи положення п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою №1246, та з огляду протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, колегія суддів погоджується із обраним судом першої інстанції способом відновлення порушених прав позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №23 від 26 листопада 2021 року, складену ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД" за датою її фактичного подання.
Отже, належним способом відновлення порушеного права платника податку є зобов`язання ДПС України провести реєстрацію спірних податкових накладних датою їх подання на реєстрацію, що узгоджується як з положеннями Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, так і зі ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту).
За таких обставин, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог ТОВ "СІАЛАЙН ТРЕЙД".
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.
Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 липня 2022 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 04 жовтня 2022 року.
Головуючий: Бітов А.І.
Суддя: Лук`янчук О.В.
Суддя: Ступакова І.Г.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2022 |
Оприлюднено | 06.10.2022 |
Номер документу | 106596814 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні