ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/6737/20 Суддя (судді) першої інстанції: Баргаміна Н.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2022 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Єгорової Н.М.,
суддів - Федотова І.В., Чаку Є.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ІНФОРМАЦІЯ_1 у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 червня 2022 року у справі за адміністративним позовом Головного управління ІНФОРМАЦІЯ_1 у Чернігівській області до Лукнівської загальноосвітноьї школи І-ІІІ ступенів Коропської селищної ради Чернігівської області про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИЛА:
У грудні 2020 року позивач - Головне управління ІНФОРМАЦІЯ_1 у Чернігівській області звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Лукнівської загальноосвітноьї школи І-ІІІ ступенів Коропської селищної ради Чернігівської області, яким просив застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель Лукнівської загальноосвітноьї школи І-ІІІ ступенів Коропської селищної ради Чернігівської області ін. 101304001, №101304002 за адресою вул. Миру, 36, с. Лукнів, Коропського району, Чернігівської області.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 червня 2022 року у задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погодившись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 червня 2022 року та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права та зроблено помилковий висновок про те що неусунуті порушення самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожежі.
Додатково зазначив, що не обладнання приміщень закладу системою протипожежного захисту, незабезпечення приміщень системою оповіщення людей про пожежу та захистом від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів об`єктивно створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, зокрема дітей.
Крім того наголосив, що наведені в акті порушення виявлені в будівлях відповідача та тривають ще з 2018 року, що свідчить про їх триваючий характер та невиконання відповідачем покладених на нього обов`язків.
Відповідач подав до суду відзив, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги оскільки відповідачем усунуто частину порушень, а повне усунення порушень призупинене внаслідок збройної агресії Російської Федерації та введенням в Україні воєнного стану.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а рішення суду першої інстанції - скасувати, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи Управлінням ІНФОРМАЦІЯ_1 у Чернігівській області на підставі наказу від 15 вересня 2020 року № 161 та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 15 вересня 2020 року № 08-71 проведено позапланову перевірку Лукнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коропської селищної ради Чернігівської області за адресою: вул. Миру, 39, с. Лукнів, Коропський район, Чернігівська область.
За результатами перевірки складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 06 жовтня 2020 року №121, яким встановлено порушення вимог законодавства України, зокрема, які створюють загрозу життю та/або здоров`я людей а саме:
будівля загальноосвітньої школи ін. №101304001
1. будівлю загальноосвітньої школи не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1розділу IV НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
2. будівлю загальноосвітньої школи не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (п. 1.2 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 6 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974, п. 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
3. будівлю загальноосвітньої школи не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху) (п. 1.2, 1.4 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п.5.1 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
4. дерев`яні елементи горищного покриття будівлі загальноосвітньої школи не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п.п. 2.5, 2.6 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 6.23 ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва");
5. будівля загальноосвітньої школи не забезпечена первинними засобами пожежогасіння у відповідності до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників затверджених наказом МВС України від 15 січня 2018 року №25 (п. 3.6, 3.9 глави 3 розділу V НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 17 розділу ІІІ, п. 8 розділу VI "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
6. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в коридорах, приміщеннях будівлі загальноосвітньої школи виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6 глави 1 розділу IV НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
7. у коридорі на шляху евакуації будівлі загальноосвітньої школи покриття підлоги виконано з матеріалів з невизначеними показниками щодо токсичності продуктів горіння, димоутворювальної здатності та групи поширення полум`я (п. 22 розділу ІІ п. 2.28 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
8. коридори, проходи загальноосвітньої школи не забезпечені евакуаційним освітленням (п. 2.31 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
9. на шляхах евакуації з будівлі загальноосвітньої школи влаштовані пороги вищі 5 см. (абз. 1 п. 2.37 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", абз. 9 п. 14 розділу ІІІ "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
будівля загальноосвітньої школи ін. №101304002
10. будівлю загальноосвітньої школи не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1розділу IV НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
11. будівлю загальноосвітньої школи не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (п. 1.2 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 6 розділу VІ "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974, п. 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
12. будівлю загальноосвітньої школи не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху) (п. 1.2, 1.4 глави 1 розділу V НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п.5.1 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
13. дерев`яні елементи горищного покриття будівлі загальноосвітньої школи не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п.п. 2.5, 2.6 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 6.23 ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва");
14. будівля загальноосвітньої школи не забезпечена первинними засобами пожежогасіння у відповідності до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників затверджених наказом МВС України від 15 січня 2018 року №25 (п. 3.6, 3.9 глави 3 розділу V НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 17 розділу ІІІ, п. 8 розділу VI "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
15. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в коридорах, приміщеннях будівлі загальноосвітньої школи виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6 глави 1 розділу IV НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
16. коридори, проходи загальноосвітньої школи не забезпечені евакуаційним освітленням (п. 2.31 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
17. працівників загальноосвітньої школи не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання (п. 2 ч.1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, "Порядок забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю" (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року №1200);
18. результати перевірок теплових мереж які розташовані у приміщенні загальноосвітньої школи, котельні, котла не фіксуються у спеціальному журналі (п. 2.1 глава 2 розділу V НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
19. не визначено та не затверджено номенклатури та обсягів матеріального резерву для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (п. 18 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, п. 15 глави 3 розділу ІІІ "Правил техногенної безпеки" (затверджено наказом МВС України від 05 листопада 2018 №879) п. 4 "Порядок створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій" (постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року №775);
20. адресний вказівник (назва вулиці, номер будинку) на фасаді будівлі загальноосвітньої школи не освітлюється у темний час доби (п. 2.22 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні");
21. будівлю загальноосвітньої школи ін. №101304008 не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних проявів (п. 1.21 глави 1 розділу IV НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 15 серпня 2016 року №974);
22. будівлю загальноосвітньої школи ін. №101304010 не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1розділу IV НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
23. будівлю загальноосвітньої школи ін. №101304006 не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1розділу IV НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
24. для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення загальноосвітньої школи не визначена категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 "Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою", а також клас зони згідно з "Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок" (п. 2.9 глави 2 розділу ІІІ НАПБ А.01.001-2014 "Правила пожежної безпеки в Україні").
Вважаючи встановлені порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції дійшов до висновку про те, що облаштування приміщень установками пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей спрямовано на своєчасне виявлення та сповіщення про уже виниклу пожежу, ліквідацію її наслідків а тому відсутність таких установок ніяк не свідчить про наявність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожежі.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 4 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.
Згідно з ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Частиною 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Відповідно до ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
За змістом п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно з п. 1 Положення про ІНФОРМАЦІЯ_1, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052 (Положення № 1052), ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі по тексту - ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з п. 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС України є, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Частиною 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України).
Отже можливість та необхідність звернення ГУ ДСНС у Чернігівській області до адміністративного суду з позовом про застосування відповідних заходів реагування шляхом зупинення, зокрема, експлуатації будівлі, виникає за умови, коли виявлені за результатами перевірки суб`єкта господарювання порушення вимог законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки створюють або можуть створити загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Як зазначено вище, актом від 06 жовтня 2020 року №121 виявлено 24 порушень Лукнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ Коропської селищної ради Чернігівської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, складено акт від 30 червня 2021 року №95, яким встановлено 14 порушення Лукнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ Коропської селищної ради Чернігівської області, зокрема:
будівля загальноосвітньої школи ін. №101304001
1. будівлю загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коропської селищної ради Чернігівської області ін. 101304001 не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1розділу IV "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
2. будівлю загальноосвітньої школи ін. 101304001 не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (п. 1.2 глави 1 розділу V "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 6 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974, п. 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
3. будівлю загальноосвітньої школи ін. 101304001 не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху) (п. 1.2, 1.4 глави 1 розділу V "Правила пожежної безпеки в Україні", п.5.1 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
4. дерев`яні елементи горищного покриття будівлі загальноосвітньої школи ін. 101304001 не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п.п. 2.5, 2.6 глави 2 розділу ІІІ "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 6.23 ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва");
5. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в коридорах, приміщеннях будівлі загальноосвітньої школи ін. 101304001 виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6 глави 1 розділу IV "Правила пожежної безпеки в Україні");
6. у коридорі на шляху евакуації будівлі загальноосвітньої школи ін. 101304001 покриття підлоги виконано з матеріалів з невизначеними показниками щодо токсичності продуктів горіння, димоутворювальної здатності та групи поширення полум`я (п. 22 розділу ІІ п. 2.28 глави 2 розділу ІІІ "Правила пожежної безпеки в Україні");
будівля загальноосвітньої школи ін. №101304002
7. будівлю загальноосвітньої школи ін. 101304002 не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1розділу IV "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
8. будівлю загальноосвітньої школи ін. 101304002 не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (п. 1.2 глави 1 розділу V "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 6 розділу VІ "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974, п. 7.3 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
9. будівлю загальноосвітньої школи ін. 101304002 не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху) (п. 1.2, 1.4 глави 1 розділу V "Правила пожежної безпеки в Україні", п.5.1 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту");
10. дерев`яні елементи горищного покриття будівлі загальноосвітньої школи ін. 101304002 не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п.п. 2.5, 2.6 глави 2 розділу ІІІ "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 6.23 ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва");
11. з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в коридорах, приміщеннях будівлі загальноосвітньої школи виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6 глави 1 розділу IV "Правила пожежної безпеки в Україні");
12. будівлю загальноосвітньої школи ін. №101304008 не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних проявів (п. 1.21 глави 1 розділу IV "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 15 серпня 2016 року №974);
13. будівлю загальноосвітньої школи ін. №101304010 не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1розділу IV "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
14. будівлю загальноосвітньої школи ін. №101304006 не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (п. 1.21 глави 1розділу IV "Правила пожежної безпеки в Україні", п. 10 розділу V "Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України" затвердженого наказом Міністерства освіти та науки України від 15 серпня 2016 року №974);
Як вбачається з оскаржуваного рішення, судом першої інстанції встановлено часткове усунення відповідачем виявлених порушень, а саме:
- вогнезахисне оброблення дерев`яних конструкцій покрівлі Лукнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коропської селищної ради Чернігівської області;
- виконання з`єднання, відгалуження та окінціовання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в коридорах, приміщеннях будівель загальноосвітньої школи виконано за допомогою затискачів;
- у коридорі на шляху евакуації з будівлі загальноосвітньої школи покриття підлоги виконано з матеріалів з помірно небезпечними показниками щодо токсичності продуктів горіння, помірної димоутворювальної здатності та відповідають групам РП1, РП2, що підтверджується актом виконаних робіт від 29 вересня 2021 року та сертифікатами відповідності вимогам пожежної безпеки, висновок держаної санітарно-епідеміологічної від 22 березня 2018 року та відповідними фото.
Суд першої інстанції зазначив, що оскільки облаштування приміщень установками пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей спрямовано на своєчасне виявлення та сповіщення про уже виниклу пожежу, ліквідацію її наслідків, то відсутність таких установок аж ніяк не свідчить про наявність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожежі, водночас Лукнівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Коропської селищної ради Чернігівської області є діючим закладом, який надає освітні послуги, тому повна заборона експлуатації навчального закладу, обмежить права осіб, які в ньому навчаються, зокрема, в умовах воєнного стану в країні.
На думку колегії суддів висновки суду першої інстанції є помилковими, оскільки на час розгляду справи в суді першої інстанції доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем саме порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, а ті порушення, які залишалися, продовжували створювати загрозу життю та здоров`ю людей.
Суд апеляційної інстанції вважає за необхідне наголосити, що відсутність системи пожежної сигналізації не дає змоги оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, створюючи загрозу життю та здоров`ю людей. Відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей не дає змоги вчасно сповістити людей, які перебувають у будівлі про пожежу та небезпечні її фактори (полум`я, продукти горіння).
Відповідно до постанови Верховного Суду від 07 жовтня 2019 року у справі № 815/140/18 відсутність протипожежної сигналізації, блискавкозахисту є істотним порушенням, що впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії та може спричинити загрозу життю і здоров`ю людей та унеможливить її ефективну ліквідацію та рятування людей.
Водночас застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Водночас поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Відповідно до положень Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" належним доказом усунення порушень, виявлених під час планового заходу може бути акт перевірки, який би зафіксував відсутність порушень правил та норм пожежної і техногенної безпеки.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25 лютого 2020 року у справі № 826/15768/18.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", підставами для здійснення позапланових заходів, зокрема серед іншого, є: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Отже, в силу вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відповідач мав би звернутися з письмовою заявою до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) для перевірки усунення порушень вимог законодавства виявлених під час планової перевірки.
Аналогічна позиції викладена у постанові Верховного Суду від 18 лютого 2021 у справі № 320/5696/18.
З урахуванням викладеного колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем частково усунуто прошення та останній здійснює заходи з усунення всіх виявлених порушень, водночас неусунуті порушення самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожежі.
На переконання суду, з характеру порушень, встановлених перевіркою, вбачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для осіб та навколишнього природного середовища.
Крім того, порушення Правил пожежної безпеки в Україні на такому об`єкті, як загальноосвітня школа, є достатнім доказом існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю дітей, які відвідують відповідний об`єкт та вчителів, які працюють на ньому.
Відповідно до постанови Верховного Суду від 15 жовтня 2020 року по справі № 420/4581/19 відсутність коштів та належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних котів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.
Враховуючи вище викладене, оскільки доказів, які б свідчили про усунення відповідачем саме порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, а встановлені порушення, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, колегія суддів погоджується з доводами Головного управління ІНФОРМАЦІЯ_1 у Чернігівській області про наявність підстав для застосування заходів реагування.
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Приписи п. 1 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було неповно з`ясовано обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи. У зв`язку з цим суд вважає необхідним апеляційну скаргу Головного управління ІНФОРМАЦІЯ_1 у Чернігівській області - задовольнити, рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 червня 2022 року - скасувати та прийняти нову постанову про застосування заходів реагування.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Головного управління ІНФОРМАЦІЯ_1 у Чернігівській області - задовольнити.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 червня 2022 року - скасувати.
Прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівель Лукнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коропської селищної ради Чернігівської області ін. № 101304001, № 101304002 за адресою вул. Миру, 39, с. Лукнів, Коропський район, Чернігівська область.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Н.М. Єгорова
Судді І.В. Федотов
Є.В. Чаку
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2022 |
Оприлюднено | 06.10.2022 |
Номер документу | 106597190 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні