ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/14224/21 Суддя (судді) першої інстанції: Василенко Г.Ю.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Файдюка В.В.
суддів: Мєзєнцева Є.
Собківа Я.М.
При секретарі: Шепель О.О.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 08 червня 2022 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Поліро Агро» до Головного управління Державної податкової служби у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «Поліро Агро» (далі - позивач, ТОВ «Поліро Агро») звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Київській області (далі - відповідач 1, ГУ ДПС у Київській області), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2, ДПС України), в якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування №3003696/40972040 від 18.08.2021, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО" в реєстрації податкової накладної №1 від 07.07.2021;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування №3003694/40972040 від 18.08.2021, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО" в реєстрації податкової накладної №2 від 08.07.2021;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування №3003695/40972040 від 18.08.2021, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО" в реєстрації податкової накладної №3 від 09.07.2021;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування №3003690/40972040 від 18.08.2021, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО" в реєстрації податкової накладної №4 від 15.07.2021;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування №3003693/40972040 від 18.08.2021, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО" в реєстрації податкової накладної №5 від 16.07.2021;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування №3003691/40972040 від 18.08.2021, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО" в реєстрації податкової накладної №6 від 17.07.2021;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування №3003692/40972040 від 18.08.2021, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО" в реєстрації податкової накладної №7 від 19.07.2021;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 07.07.2021, №2 від 08.07.2021, №3 від 09.07.2021, №4 від 15.07.2021, №5 від 16.07.2021, №6 від 17.07.2021, №7 від 19.07.2021 подані Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО", датою їх подання на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної є необґрунтованими і такими, що суперечать положенням Податкового кодексу України, Постанови Кабінету Міністрів України №1165 та наказу Міністерства фінансів України №520. Позивач вказав на те, що товариством було подано на розгляд Комісії повідомлення щодо подачі документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, однак останні не були нею враховані.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 08 червня 2022 року адміністративний позов задоволено в повному обсязі.
При цьому, суд виходив з того, що, незважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, Комісією протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
В апеляційній скарзі ГУ ДПС у Київській області, посилаючись на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначив, що позивачем для реєстрації спірних податкових накладних не були надані первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.
Вказав, що оскільки обсяг поданих позивачем документів не відповідає вичерпному переліку, закріпленому пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних, їх зміст не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини здійснення фінансово-господарських операцій.
Відсутність вказаних документів, на думку відповідача, свідчить про правомірність прийняття спірних рішень.
Відповідно до ч.1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п.3 ч.1 статті 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Приймаючи до уваги, що в суді першої інстанції справа розглядалась в порядку спрощеного провадження, враховуючи, що за наявними у справі матеріалами її може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів та з огляду на відсутність необхідності розглядати справу у судовому засіданні, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ПОЛІРО-АГРО" (ідентифікаційний код 40972040, місцезнаходження: 09410, Київська обл., Ставищенський р-н, село Любча, пров. Вишневий, будинок 12-А) зареєстроване в якості юридичної особи 21.11.2016, номер запису 13471020000000719, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Основним видом діяльності ТОВ "ПОЛІРО-АГРО" за КВЕД є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
ТОВ "ПОЛІРО-АГРО", індивідуальний податковий номер 409720410210, є платником податку на додану вартість з 01.01.2017, про що свідчить витяг №1810214500041 з Реєстру платників ПДВ.
З матеріалів справи вбачається, що 23.06.2021 між ТОВ "Нібулон" (надалі - Покупець) та ТОВ "ПОЛІРО-АГРО" (надалі - Постачальник) було укладено договір поставки №1811/2021, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупцю сільськогосподарську продукцію власного виробництва (в подальшому - товар) в асортименті, за ціною, якістю, кількістю та на умовах, узгоджених з покупцем і вказаних у договорі та в додатках до договору, а покупець зобов`язується здійснити приймання та оплату товару.
Відповідно до пункту 2.1 договору постачальник зобов`язується передати (поставити) товар покупцю на умовах DAP в місці призначення, в подальшому - "Термінал або Базис поставки", що вказується у додатках до даного договору. Умови поставки (Базис поставки) визначаються й розуміються відповідно до правил Incoterms 2020 за винятком положень, пов`язаних з міжнародним перевезенням.
Згідно з пунктами 3.1-3.2 договору ціна визначається згідно з додатками до договору і дійсна протягом строку поставки, вказаного у додатках до договору. Ціна товару в додатках до договору розраховується згідно з фактичними показниками якості, якщо ті не відповідають базисним, та не підлягають перерахунку.
Кількість/вага поставленого постачальником товару є остаточною згідно з даними, отриманими при вивантаженні товару на терміналі в місці призначення та зазначається у додатках до договору.
У пункті 5.1 договору визначено, що покупець сплачує за поставлений товар за кожним додатком до договору окремо у безготівковій формі шляхом перерахування коштів на банківський рахунок постачальника протягом 3-х банківських днів, починаючи від дня наступного за днем надання постачальником оригіналів відповідних додатків з підписами та відбитками печаток сторін оригіналів, належним чином оформлених видаткових накладних, рахунків-фактур, документів, вказаних у п.п. 10.2 договору, у відділі закупок покупця, що знаходиться за адресою: 54001, м. Миколаїв, вул. Велика Морська, 63, та після отримання покупцем в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних і податкової накладної в електронному вигляді (за винятком випадків, передбачених в п. 5.6, 5.7 договору).
Пунктом 9.1 договору визначено, що даний договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення печатками сторін та діє до 01.07.2025, а в частині зобов`язань, що виникли до 01.07.2022, - до повного їх виконання відповідними сторонами.
Як вбачається з матеріалів справи, між ТОВ СП "Нібулон" та ТОВ "ПОЛІРО-АГРО" було підписано:
додаток №ДЕН_1 договору поставки №1811/2021 від 23.06.2021, в якому сторони визначили, зокрема, що предметом договору є товар (ячмінь) у загальній кількості 70,24 т за ціною 382018,62 грн. (у т.ч. ПДВ - 46914,57 грн.). Термін поставки товару: до 07.07.2021. Базис поставки на умовах DAP - Філія "Денихівська" ТОВ СП "Нібулон" (09832, Київська обл., Тетіївський р-н., с. Денихівка, вул. Кагатна, 3);
додаток №ДЕН_2 договору поставки №1811/2021 від 23.06.2021, в якому сторони визначили, зокрема, що предметом договору є товар (ячмінь) у загальній кількості 71,560 т за ціною 392683,34 грн. (у т.ч. ПДВ - 48224,27 грн.). Термін поставки товару: до 08.07.2021. Базис поставки на умовах DAP - Філія "Денихівська" ТОВ СП "Нібулон" (09832, Київська обл., Тетіївський р-н., с. Денихівка, вул. Кагатна, 3);
додаток №ДЕН_3 договору поставки №1811/2021 від 23.06.2021, в якому сторони визначили, зокрема, що предметом договору є товар (ячмінь) у загальній кількості 71,08 т за ціною 389130,68 грн. (у т.ч. ПДВ - 47787,98 грн.). Термін поставки товару: до 09.07.2021. Базис поставки на умовах DAP - Філія "Денихівська" ТОВ СП "Нібулон" (09832, Київська обл., Тетіївський р-н., с. Денихівка, вул. Кагатна, 3);
додаток №ДЕН_4 договору поставки №1811/2021 від 23.06.2021, в якому сторони визначили, зокрема, що предметом договору є товар (пшениця) у загальній кількості 88,1 т за ціною 546666,46 грн. (у т.ч. ПДВ - 67134,48 грн.). Базис поставки на умовах DAP - Філія "Денихівська" ТОВ СП "Нібулон" (09832, Київська обл., Тетіївський р-н., с. Денихівка, вул. Кагатна, 3);
додаток №ДЕН_5 договору поставки №1811/2021 від 23.06.2021, в якому сторони визначили, зокрема, що предметом договору є товар (пшениця) у загальній кількості 80,28 т за ціною 497936,31 грн. (у т.ч. ПДВ - 61125,51 грн.). Термін поставки товару: до 16.07.2021. Базис поставки на умовах DAP - Філія "Денихівська" ТОВ СП "Нібулон" (09832, Київська обл., Тетіївський р-н., с. Денихівка, вул. Кагатна, 3);
додаток №ДЕН_6 договору поставки №1811/2021 від 23.06.2021, в якому сторони визначили, зокрема, що предметом договору є товар (ріпак) у загальній кількості 26,520 т за ціною 453587,24 грн. (у т.ч. ПДВ - 55703,70 грн.). Термін поставки товару: до 17.07.2021. Базис поставки на умовах DAP - Філія "Денихівська" ТОВ СП "Нібулон" (09832, Київська обл., Тетіївський р-н., с. Денихівка, вул. Кагатна, 3);
додаток №ДЕН_7 договору поставки №1811/2021 від 23.06.2021, в якому сторони визначили, зокрема, що предметом договору є товар (ріпак) у загальній кількості 40,40 т за ціною 702175,76 грн. (у т.ч. ПДВ - 86232,11 грн.). Термін поставки товару: до 19.07.2021. Базис поставки на умовах DAP - Філія "Денихівська" ТОВ СП "Нібулон" (09832, Київська обл., Тетіївський р-н., с. Денихівка, вул. Кагатна, 3).
На виконання умов вказаного договору постачальником було поставлено покупцю товар, про що між сторонами були складені та підписані видаткові накладні від 08.07.2021 №2, від 09.07.2021 №3, від 15.07.2021 №РН-0000004, від 16.07.2021 №РН-000005, від 17.07.2021 №6, від 19.07.2021 №РН-0000007.
Факт перевезення товару ТОВ "ПОЛІРО-АГРО" підтверджується товарно-транспортними накладними.
Факт розрахунку ТОВ СП "Нібулон" перед ТОВ "ПОЛІРО-АГРО" за поставлений товар підтверджується випискою пор рахунку, відкритому в АТ "РАЙФФАЙЗЕН БАНК АВАЛЬ", за період з 01.07.2021 по 31.07.2021.
Судом встановлено, що ТОВ "ПОЛІРО-АГРО" були складені податкові накладні №1 від 07.07.2021, №2 від 08.07.2021, №3 від 09.07.2021, №4 від 15.07.2021, №5 від 16.07.2021, №6 від 17.07.2021, №7 від 19.07.2021, які 15.07.2021, 19.07.2021 та 29.07.2021 відповідно, направлені електронними засобами зв`язку до ДПС України для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатом обробки вказаних податкових накладних їх реєстрація була зупинена, про що позивачеві були направлені квитанції від 15.07.2021 №91957969555, від 19.07.2021 №9197944376 та №9197944113, від 29.07.2021 №9212307875, №9212318982, №9212426486, №9212427819.
В якості підстав для зупинення реєстрації податкових накладних №1 - 3 відповідачем вказано таке: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 10.9348%, "Р" = 0.
В якості підстав для зупинення реєстрації податкових накладних №4 - 5 відповідачем вказано таке: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 10.9348%, "Р" = 0.
В якості підстав для зупинення реєстрації податкових накладних №6- 7 відповідачем вказано таке: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 10.9348%, "Р" = 0.
Позивачем було направлено до ГУ ДПС у Київській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до яких додані документи довільного формату.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів Комісією Головного управління ДПС у Київській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення від 18.08.2021 : №3003696/40972040; №3003694/40972040; №3003695/40972040; №3003690/40972040; №3003693/40972040; №3003691/40972040; №3003692/40972040, якими у реєстрації вказаних податкових накладних було відмовлено.
В якості підстави для прийняття вказаних рішень Комісією ГУ ДПС у Київській області зазначено про ненадання платником податку: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачами спірних рішень, позивач оскаржив їх до Державної податкової служби України, однак за результатами розгляду вказаних скарг Державною податковою службою України були прийняті рішення, якими скарги позивача залишено без задоволення, а спірні рішення - без змін.
Вважаючи дії та рішення відповідачів протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 статті 188 ПК України).
Відповідно до п. 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Пунктом 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Згідно п.6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку № 1165).
Відповідно до п.10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п. 12, 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України № 1246 від 29 грудня 2010 року, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно п. 25 Порядку № 1165, комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація податкових накладних була зупинена та платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, які саме копії документів необхідні відповідачу для реєстрації даних податкової накладної, не зазначається.
Позивач надіслав повідомлення про надання пояснень та копій документів з підкріпленими документами, які на його думку підтверджують реальність здійснення господарської діяльності, однак, за результатами розгляду комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстави ненадання належних документів.
Слід наголосити, що позивач, надсилаючи повідомлення про подання пояснень та копій документів, надав всі необхідні первинні документи щодо підтвердження обсягу перевезення зерна соняшника.
Посилання відповідача у квитанціях на відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, 1001 та 1205 в таблиці платника податку та те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбаного товару/послуги та обсягу його постачання, є необґрунтованими, оскільки відповідно до п. 12 Порядку № 1165, подання такої таблиці є правом платника податків, а не обов`язком.
В той же час, слід зазначити, що відповідно до Закону України "Про Митний тариф України" за кодом 1003 відповідає товарній позиції під назвою "Ячмінь"; за кодом 1001 відповідає товарній позиції під назвою "Пшениця і суміш пшениці та жита (меслин)"; за кодом 1205 відповідає товарній позиції під назвою "Насіння свиріпи або ріпаку, подрібнене або неподрібнене".
Основним видом господарської діяльності позивача за КВЕД 2010, який вказаний в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є код 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
З матеріалів справи вбачається, що спірні податкові накладні складені за результатами проведення між позивачем та його контрагентами господарських операцій з поставки ячменю, пшениці та ріпаку (ТОВ СП "Нібулон"), що відповідає основному виду господарської діяльності, що зареєстрований за товариством.
Контролюючим органом у квитанції не наведено обґрунтування тверджень про те, що обсяг постачання товару (послуги), зазначеного у спірній податковій накладній на збільшення суми податкових зобов`язань, яку подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару (послуги), що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару.
Крім того, квитанція не містить розрахунку показників критерію, якому відповідає позивач, що свідчить про невідповідність наданих квитанцій вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165.
Таким чином, як вірно зазначено судом першої інстанції, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності позивача щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу. Вказане призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.
Відповідно до п.2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, з наведеного вбачається, що контролюючий орган має право вимагати від платника податку документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях. При цьому рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (п.44 Порядку № 1165).
Відповідно до п.46 Порядку № 1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Однак, відповідачем не виконано вказаних вимог в частині проведення перевірки поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Водночас, контролюючим органом взагалі жодним чином не здійснювався аналіз наданих позивачем документів на предмет їх належності.
Так. в спірних рішеннях Комісії ГУ ДПС у Київській області в якості підстави для відмови в реєстрації податкових накладних вказано про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Проте, матеріали справи свідчать про те, що вказані документи були надані позивачем контролюючому органу під час реєстрації вказаних податкових накладних.
Натомість, на переконання суду, всі надані з поясненнями документи відображають дійсність операції за ПН, і складені без порушення чинного законодавства.
Тобто, позивачем було надано пояснення та усі необхідні документи, передбачені п.5 Порядку №520, що не дає підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН.
Слід зазначити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18.
Таким чином, встановлені обставини свідчать про те, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є формальними та об`єктивно не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття, а тому не можуть бути визнані законними та обґрунтованими.
Відтак, незважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, комісією відповідача, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації та Державною податковою службою України протиправно прийнято рішення про відмову у їх реєстрації.
Аналізуючи зміст рішення, колегія суддів вважає, що Комісія, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про протиправність оспорюваних рішень.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідні податкові накладні, колегія суддів, виходить з наступного.
Згідно п.19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Відповідно до п.20 вказаного Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС.
За таких обставин, враховуючи відсутність обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків - залишити без задоволення.
Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17 березня 2022 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та подальшому оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.1 статті 263, п.2 ч.5 статті 328 КАС України.
Повний текст рішення виготовлено 04 жовтня 2022 року.
Головуючий суддя: В.В. Файдюк
Судді: Є.І. Мєзєнцев
Я.М. Собків
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2022 |
Оприлюднено | 06.10.2022 |
Номер документу | 106597500 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні