Рішення
від 09.08.2022 по справі 676/419/22
КАМ'ЯНЕЦЬ-ПОДІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 676/419/22

Номер провадження 2/676/1013/22

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 серпня 2022 року м. Кам`янець-Подільський

Кам`янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

у складі головуючої судді: Швець О.Д.,

з участю секретаря:Чекашкіної О.Л.,

представника позивача ОСОБА_1

представника позивача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Кам`янець-Подільського міськрайонного суду цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) «Турбота» про визнання незаконним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 звернулася з позовом до Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 20 грудня 2021 року був виданий наказ № 146-к від 20.12.2021 р. відповідно до якого позивача відсторонили від роботи без збереження заробітної плати з 20 грудня 2021 року до моменту проведення щеплення і пред`явлення відповідних підтверджуючих документів. Вважає, що даний наказ є незаконний і підлягає скасуванню з наступних підстав. У керівництва Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування «Турбота» не було законних підстав для запровадження наказу про відсторонення від роботи. Спірний наказ приймався на виконання незаконних нормативних актів КМУ та МОЗУ, оскільки відповідно до п.3 ст. 281 ЦК України медичні, наукові та інші досліди можуть проводитись щодо повнолітньої особи за її вільною згодою цієї особи. Профільним законодавством України щеплення проти COVID-19 не є обов`язковим, так як не відноситься до переліку профілактичних та обов`язкових щеплень, визначених Законом. Відсторонення працівника в разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень від інфекційних хвороб відбувається тільки у порядку, встановленому Законом, а не підзаконним актом; відповідно до процедури відсторонення працівника від роботи, право на відсторонення виникає при наявності необґрунтованої відмови особи за поданням уповноваженої особи державної санітарно-епідеміологічної служби, а не роботодавця. Закон не містить поняття необґрунтованої відмова від щеплення і її форми, тому неприйняття відповідачем відмови у проведенні щеплення, так як вважає це протизаконним, яку висловила в усній формі вважає порушенням її права на охорону здоров`я. Згідно Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров`я» забороняється вимагати та надавати за місцем роботи або навчання інформацію про діагноз, а також відомості, одержані при його медичному обстеженні. Керівник Кам`янець-Подільського ТЦСО «Турбота» під загрозою відсторонення від роботи вимагав надати конфіденційну медичну інформацію у вигляді документа, який підтверджує наявність клінічного випробування у вигляді щеплення від COVID-19 або протипоказань до його застосування. У відповідності до ст. 46 КЗпПУ відмова працівника від надання конфіденційної медичної інформації не може бути підставою для відсторонення від роботи як і обгрунтована відмова працівника від участі у випробуванні лікарського засобу. Трудовим законодавством не врегульовано порядок відновлення права працівника у зв`язку з незаконним відстороненням, є підстави для поновлення порушеного права шляхом стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу у зв`язку з незаконним відстороненням. Просить визнати незаконним та скасувати наказ № 146-к директора Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) «Турбота» «Про відсторонення від роботи ОСОБА_3 »; стягнути з Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) «Турбота» на користь ОСОБА_3 середній заробіток за час відсторонення, починаючи з 20.12.2021 р. по день винесення рішення.

Ухвалою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду від 26 січня 2022 року розгляд справи призначений в порядку спрощеного провадження з повідомленням сторін.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, просить задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, заперечив проти його задоволення, надав відзив на позов. Заперечення обґрунтовує тим, що у п.п. «а», «б» ст. 10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» встановлено обов`язок громадян у сфері охорони здоров`я, зокрема, не шкодити здоров`ю інших громадян, у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення. Відповідно до ч. 1 ст. 46 КЗпПУ допускається відсторонення працівника у разі відмови або ухилення від профілактичних щеплень, для якого таке щеплення є обов`язковим. Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04 жовтня 2021 року № 2153 визначений Перелік професій виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, яким передбачено, що обов`язковому щепленню підлягають працівники установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів. Тимчасове увільнення працівника від виконання його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи на умовах та з підстав, встановлених законодавством, по суті не є дисциплінарним стягненням, а є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам. Позивач належить до групи підвищеного ризику інфікування, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників або поширення ними інфекційних хвороб, тому підлягає обов`язковому профілактичному щепленню. Чинним законодавством не передбачено обов`язку роботодавця зберігати за працівником заробітну плату на період його відсторонення від роботи у зв`язку з відмовою або ухиленням від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19. Просить відмовити в задоволенні позову.

Заслухавши сторони, дослідивши матеріали цивільної справи в повному обсязі суд встановив наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_3 працюєсоціальним працівником 1 категорії сектору обліку бездомних осіб Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування «Турбота», що підтверджується записами в трудовій книжці від 03.06.2016 р.

За посадовою інструкцією соціального працівника 1 категорії сектору обліку бездомних громадян Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) «Турбота» ОСОБА_3 надає консультації, методичну допомогу з питань організації та надання соціальних послуг бездомним особам, організовує та контролює надання соціальних послуг особам, які перебувають на обліку, тощо.

Наказом № 43 від 10 листопада 2021 р. «Про обов`язкову вакцинацію проти COVID-19» наказано усім працівникам ТЦСО (НСП) «Турбота» у встановленому порядку пройти обов`язкове щеплення проти COVID-19 та надати адміністрації центру оригінал відповідних підтвердних документів. Підтвердженням проходження працівником обов`язкового щеплення проти COVID-19 є один з таких документів: довідка за формою № 063 про проведення щеплення; згенерований в додатку чи на порталі «Дія» «жовтий» або «зелений» COVID-сертифікат. Працівники центру, які мають протипоказання (абсолютні чи тимчасові) щодо вакцинації, мають надати адміністрації оригінал відповідного медичного висновку закладу охорони здоров`я за формою довідки №028. Працівники центру, які не матимуть щеплення проти COVID-19, будуть відсторонені від роботи без збереження заробітної плати до того моменту, поки вони не отримують щеплення від COVID-19 та нададуть адміністрації документальне підтвердження проходження ванкцинації.

ОСОБА_3 з наказом ознайомлена, але не погодилась.

Наказом № 48 від 29 листопада 2021 року «Про питання обов`язкової вакцинації проти COVID-19» у зв`язку із включенням з 09 листопада 2021 р. МОЗ України до переліку професій, для яких щеплення проти COVID-19 є обов`язковим, співробітників установ і закладів, що надають соціальні послуги, попереджено всіх працівників, які станом на 8 грудня 2021 року не матимуть щеплення проти COVID-19, або не на дадуть належних письмових підтверджень про проведення вакцинації чи наявність протипоказань з 09 грудня 2021 року будуть відсторонені від роботи без збереження заробітної плати до отримання щеплення від COVID-19.

Актом від 20 грудня 2021 року підтверджено відсутність ванкцинації від COVID-19 в ОСОБА_3 .

Наказом № 146-к від 20 грудня 2021 року відсторонено ОСОБА_3 від роботи без збереження заробітної плати з 20 грудня 2021 року, соціального працівника 1 категорії сектору обліку бездомних осіб, на час відсутності щеплення проти COVID-19 до моменту проведення щеплення і пред`явлення відповідних підтверджуючих документів.

ОСОБА_3 ознайомилась з текстом наказу № 146-к від 20.12.2021 р., але відмовилась від підпису.

Відповідно довідки Кам`янець-Подільського центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) «Турбота» № 01-13/91 від 03.03.2022 р. станом на 25.02.2022 р. при списковій чисельності працівників Кам`янець-Подільського центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) «Турбота» 128 осіб, вакцинованими від COVID-19 є 120 осіб, 7 осіб надали визначені законодавством документи про наявність протипоказань проти щеплення, 1 особа не вакцинована ОСОБА_3 .

Наведені обставини підтверджуються матеріалами справи.

За змістом пунктів «а» і «б» статті 10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» громадяни України зобов`язані піклуватись про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян; у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.

Відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством (частина 1статті 46 КЗпП України).

До інших передбачених законодавством випадків належить, зокрема, відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.

Відсторонення працівника від роботи полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою або створювати умови для її виконання.

Тимчасове увільнення працівника від виконання його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи на умовах та з підстав, встановлених законодавством, по суті є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігти негативним наслідкам.

Частинами 1 і 2 статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.

Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених видів робіт. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Відповідно до Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04 жовтня 2021 року № 2153 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 жовтня 2021 року за № 1306/36928, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, підлягають працівники:1. Центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;2. Місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів;3. Закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності;4. Підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади;5. Установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів;6. Підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року № 83.

Чинним законодавством не передбачено обов`язку роботодавця щодо збереження за працівником заробітної плати на період його відсторонення від роботи у зв`язку з відмовою або ухиленням від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19.

Оскільки під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, то за загальним правилом такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством.

Пунктом 41-6 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», ерівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій визначено забезпечити:1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я від 4 жовтня 2021 р. № 2153;2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена Переліком № 2153 та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, відповідно достатті 46 КЗпП України, частини другої статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб»та частини третьоїстатті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я;3) взяти до відома, що на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першоїстатті 94 КЗпП України, частини першоїстатті 1 Закону України «Про оплату праці»та частини третьоїстатті 5 Закону України «Про державну службу»; відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома осіб, які відсторонюються; строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.

Отже, в наказі про відсторонення працівника від роботи зазначаються підстави та строки такого відсторонення. На період усунення від роботи за працівником зберігається його робоче місце. Керівник зобов`язаний ознайомити працівника з наказом про відсторонення від роботи.

Таким чином при відстороненні позивача від роботи, роботодавець діяв у межах повноважень та у спосіб, передбачений діючим законодавством, і підстав для визнання оскаржуваного наказу незаконним та його скасування немає.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України № 380 від 25 лютого 2022 року «Про зупинення дії наказу Міністерства охорони здоров`я України від 04 жовтня 2021 року № 2153», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2022 року за № 256/37592, зупинено діюнаказу Міністерства охорони здоров`я України від 04 жовтня 2021 року № 2153 «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням»до завершення воєнного стану в Україні.

У зв`язку з наведеним підстав для скасування наказу № 146-к від 20.12.2021 р. немає, зазначений наказ відповідає вимогам діючого законодавства.

Відповідно до ст. 39-1 Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров`я» пацієнт має право на таємницю про стан свого здоров`я, факт звернення за медичною допомогою, діагноз, а також про відомості, одержані при його медичному обстеженні.Забороняється вимагати та надавати за місцем роботи або навчання інформацію про діагноз та методи лікування пацієнта.

Тобто медична таємниця містить звернення до лікаря чи діагноз, а в документах про вакцинацію цих жодних відомостей немає.

Завданням держави є забезпечення дотримання оптимального балансу між реалізацією права громадянина на охорону здоров`я у та інтересам інших громадян. Право особи на відмову від вакцинації закінчується там, де починаються інтереси держави у захисті життя та здоров`я всього населення.

З урахуванням наведеного суд вважає безпідставними посилання позивача на порушення її права на охорону здоров`я.

Тимчасове увільнення працівника від виконання ним його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи (на умовах та підставах встановлених законодавством) за своєю суттю не є дисциплінарним стягненням, а є особливим запобіжним заходом. Застосовується такий захід у виняткових випадках, і має за мету відвернення та/або попередження негативних наслідків. Призупинення трудових відносин в такому випадку не тягне за собою обов`язкове припинення самих трудових відносин. На період усунення від роботи за працівником зберігається його робоче місце.

Відсторонення від роботи означає втрату заробітної плати, проте це було наслідком рішення позивача про відмову від вакцинації. Тому суд вважає безпідставними посилання позивача на порушення її права на працю.

Враховуючи, що обов`язок зробити щеплення ґрунтується на законі, має об`єктивні підстави і є виправданим, суд приходить до висновку про відмову в позові ОСОБА_3 в повному обсязі.

У відповідності ст. 141 ЦПК України судові витрати витрати між сторонами не розподіляються.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 89, 263-265, 279 ЦПК України, Законом України«Про захист населення від інфекційних хвороб», Законом України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», суд,-

УХВАЛИВ:

ОСОБА_3 у задоволенні позову до Кам`янець-Подільського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) «Турбота» про визнання незаконним та скасування наказу, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу відмовити.

Позивач: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 .

Відповідач: Кам`янець-Подільськийтериторіальний центрсоціального обслуговування(наданнясоціальних послуг)«Турбота», ЄДРПОУ 40479686, юридична адреса: вул. Івана Франка, 30, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Швець О.Д.

СудКам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення09.08.2022
Оприлюднено07.10.2022
Номер документу106630698
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —676/419/22

Рішення від 09.08.2022

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Швець О. Д.

Рішення від 09.08.2022

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Швець О. Д.

Ухвала від 26.01.2022

Цивільне

Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області

Швець О. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні