ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2022 року ЛуцькСправа № 140/5549/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Волдінера Ф.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся з адміністративним позовом до Волинської митниці (далі - відповідач) про визнання про визнання протиправним та скасування наказу від 28 липня 2022 року №630-о «Про застосування дисциплінарного стягнення».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач оскаржуване рішення прийняв за відсутності дисциплінарного проступку в діях начальника відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк». Застосовані в оскаржуваному наказі формулювання щодо виявлення транспортних засобів в зоні діяльності ВМО №3 МП «Луцьк» без дозвільних документів та поставлення зазначених обставин у провину ОСОБА_1 є свідченням штучного створення ознак дисциплінарного проступку.
ОСОБА_1 зауважує, що невідкладно 08 березня 2022 року після отримання повідомлення про розміщення автомобільних транспортних засобів та товарів у зоні митного контролю без будь-яких дозвільних документів від старшого державного інспектора ВМО №3 МП «Луцьк» Антонюка П.П. про факт виявлення транспортних засобів в зоні діяльності ВМО №3 повідомив т.в.о. начальника Волинської митниці Татарчука М.І.
При цьому, керівник митниці повідомив, що зазначені транспортні засоби вилучені Волинською обласною військовою адміністрацією відповідно до наказу №20 від 06 березня 2022 року відповідно до положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та «Про правовий режим воєнного стану» для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану.
Крім того, про зазначені обставини ОСОБА_1 доповів заступнику начальника митного поста - начальнику ВМО №1 МП «Луцьк» Апостолу С.О., який відповідно до положень пункту 21 Положення про митний пост «Луцьк» Волинської митниці, на період тимчасової відсутності начальника митного поста виконує його обов`язки.
Позивач зауважує, що від вищевказаних керівників Волинської митниці будь яких розпоряджень чи вказівок не отримував. Правову оцінку можливості розміщення військовою адміністрацією транспортних засобів під час військової агресії не міг надати через відсутність будь яких документальних підтверджень зазначеним подіям.
Також вказує, що з 11 по 28 березня 2022 року перебував у стані тимчасової непрацездатності та був увільнений по призову, відтак виконувати службові обов`язки не мав можливості.
Крім того, відповідно до частини другої статті 332 МК України, проведення господарських робіт у зоні митного контролю, переміщення через межі зони митного контролю і в межах цієї зони товарів, транспортних засобів, громадян, які не перетинають митний кордон України, посадових осіб інших державних органів, які не проводять заходи офіційного контролю, відбуваються з дотриманням режиму зони митного контролю і допускаються тільки з письмового дозволу керівника відповідної митниці (митного поста) або його заступника, а в зонах митного контролю, розташованих у пунктах пропуску через державний кордон України, - крім того, за погодженням з начальником відповідного органу охорони державного кордону. Особам, допущеним у зону митного контролю, забороняється втручатися у дії посадових осіб митниці (митного поста), які здійснюють митний контроль та митне оформлення, а також вчиняти будь-які дії щодо товарів, транспортних засобів, а також інших осіб, які знаходяться у зоні митного контролю, якщо інше не передбачено законом.
Однак, позивач зазначає, що відомостей про наявність чи відсутність такого дозволу у нього були відсутні.
Порядок та підстави складення протоколу про порушення митних правил визначені статтями 490, 491, 495 Митного кодексу України. Відтак, за наявності до того підстав протокол про порушення митних правил повинна складати посадова особа митного органу, яка виявила таке правопорушення.
Таким чином, викладені фактичні обставини в своїй сукупності підтверджують, що доводи відповідача про неналежне виконання службових обов`язків є безпідставними.
Таким чином, наказ Волинської митниці від 28 липня 2022 року №630-о «Про застосування дисциплінарного стягнення» є протиправним і підлягає скасуванню, оскільки прийнятий всупереч положенням статей 65, 66, 74 Закону України «Про державну службу» та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи.
З наведених підстав просить позовні вимоги задовольнити повністю.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частини першої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву представник відповідача позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваного наказу.
При цьому, вказує, що перевіркою було встановлено, що начальником ВМО №3 м/п «Луцьк» ОСОБА_1 у період з 08 березня 2022 року по 10 березня 2022 року неналежно виконано свої службові обов`язки, що визначені підпунктами 3.1, 3.2, 3.6, 3.10 пункту 3 Посадової інструкції начальника відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці, пунктів 10-12 Положення про відділ митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці, в частині не здійснення відповідного реагування щодо незаконного розміщення товарів і транспортних засобів комерційного призначення, які на момент в`їзду в зону митного контролю не перебували під митним контролем, у зоні митного контролю ВМО №3 м/п «Луцьк» у березні 2022 року без дозволу митного органу, що спричинило недотримання норм статей 332, 333, 494 МК України, наказу Міністерства фінансів України від 22 травня 2012 року №583 в частині забезпечення дотримання режиму, законності та правопорядку у зоні митного контролю ВМО №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці.
Вказує, що саме на підставі статей 68, 69 та 72 Закону України «Про державну службу», Порядку здійснення дисциплінарного провадження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року №1039, з метою визначення ступеня вини, характеру тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та перевірки інформації, викладеній у доповідній записці голови комісії про результати перевірки за фактом можливого порушення вимог законодавства України з питань митної справи начальником ВМО №3 м/п «Луцьк» ОСОБА_1 під час розміщення товарів і моторних транспортних засобів комерційного призначення у зоні митного контролю ВМО №3 у березні 2022 року.
Наказом Волинської митниці №144 від 07.06.2022 року порушено дисциплінарне
провадження стосовно ОСОБА_1 начальника відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці.
Так, згідно наявної інформації 08 березня 2022 року у зоні митного контролю відділу митного оформлення № 3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці у місці доставки автомобільним транспортом ТОВ «Уніс Трейд» за адресою: Волинська обл., Луцький р-н, с. Зміїнець, вул. Ліскова, буд. 11, офіс 1, посадовими особами підрозділу митного оформлення було виявлено транспортні засоби у кількості близько 20 одиниць.
При цьому, розміщення вказаних автомобільних транспортних засобів та товарів у зоні митного контролю було здійснено без будь-яких дозвільних документів, будь-які звернення до підрозділу митного оформлення від суб`єктів господарювання про надання відповідного дозволу не надходили.
З урахуванням викладеного у діях начальника відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» ОСОБА_1 можуть вбачатись ознаки порушення вимог законодавства України з питань митної справи у частині дотримання режиму зони митного контролю, а також забезпечення схоронності товарів, транспортних засобів комерційного призначення у зоні митного контролю.
Таким чином, наказ Волинської митниці №630-о від 28 липня 2022 року «Про застосування дисциплінарного стягнення» є законним та обґрунтованим, дисциплінарне стягнення у вигляді догани накладено у повній відповідності до вимог Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року №889-VIII.
У відповіді на відзив представник позивача просив задовольнити позов повністю, з підстав викладених у позовній заяві. Додатково зазначає, що із врахуванням положень пунктів 4 та 5 Порядку здійснення дисциплінарного провадження та наказу Волинської митниці від 07 липня 2022 року №166, строк здійснення дисциплінарного провадження завершився 15 липня 2022 року. Проте, всупереч зазначених положень закону, подання дисциплінарної комісії сформовано та скеровано в.о. начальника Волинської митниці поза строками здійснення дисциплінарного провадження 18 липня 2022 року.
Крім того, у порушення зазначених вимог закону (пункти 4, 5 Порядку), на тринадцятий день після завершення визначеного наказом строку здійснення дисциплінарного провадження, 28 липня 2022 року в.о. начальника Волинської митниці Татарчуком М. видано наказ №630-о «Про застосування дисциплінарного стягнення».
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних мотивів та підстав.
ОСОБА_1 з 03 грудня 2021 року по 02 березня 2022 року виконував обов`язки начальника митного поста «Луцьк» Волинської митниці відповідно до наказу Держмитслужби від 02 грудня 2021 року №1573-о «Про покладання виконання обов`язків», наказу Держмитслужби від 10 лютого 2022 року №167-о «Про внесення змін до наказу Держмитслужби від 02 грудня 2021 року №1573-о «Про покладання виконання обов`язків».
08 березня ОСОБА_1 отримав інформацію про те, що на території ВМО №3 митного поста «Луцьк» в зоні митного контролю знаходиться 23 вантажних транспортних засоби без номерних знаків, без водіїв та без товаро-супровідних документів.
Так, наказом Волинської митниці від 28 березня 2022 року №94 на підставі доповідної записки відділу внутрішньої безпеки від 25 березня 2022 року №7.3-25/46, інформаційного повідомлення посадових осіб ВМО №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці від 24 березня 2022 року доручено провести у період з 28 березня 2022 року по 28 квітня 2022 року перевірку за фактом можливого порушення вимог законодавства України з питань митної справи начальником відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» ОСОБА_1 під час розміщення товарів і транспортних засобів комерційного призначення у зоні митного контролю відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» у березні 2022 року.
Наказом від 27 квітня 2022 року №110 зупинена перевірку, призначену відповідно до наказу Волинської митниці від 28 березня 2022 року №94 «Про проведення перевірки», до отримання пояснення.
Після отримання пояснення начальника відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» Світовенка С.В. 25 травня 2022 року наказом №132 поновлено перевірку та встановлено термін її проведення до 30 травня 2022 року.
30 травня 2022 року Волинською митницею складено Акт про результати перевірки, у якому встановлено, що начальником ВМО №3 м/п «Луцьк» ОСОБА_1 у період з 08 березня 2022 року по 10 березня 2022 року неналежно виконано свої службові обов`язки, що визначені підпунктами 3.1, 3.2, 3.6, 3.10 пункту 3 Посадової інструкції начальника відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці, пунктів 10-12 Положення про відділ митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці, в частині не здійснення відповідного реагування щодо незаконного розміщення товарів і транспортних засобів комерційного призначення, які на момент в`їзду в зону митного контролю не перебували під митним контролем, у зоні митного контролю ВМО №3 м/п «Луцьк» у березні 2022 року без дозволу митного органу, що спричинило недотримання норм статей 332, 333, 494 МК України, наказу Міністерства фінансів України від 22 травня 2012 року №583 в частині забезпечення дотримання режиму, законності та правопорядку у зоні митного контролю ВМО 3 № митного поста «Луцьк» Волинської митниці.
Утримувачем території прилеглої до СТЗ яка визначена митницею як місце доставки товарів автомобільним транспортом (номер в реєстрі 205-215-1-1), ТОВ «УНІС ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ - 44338086), що знаходиться за адресою: вул. Ліскова, буд.11,офіс 1, с. Зміїнець, Луцький р-н, Волинська область, 45632, не забезпечено належного режиму функціонування контрольно-пропускної системи, що призвело до несанкціонованого в`їзду/виїзду у/із зони митного контролю відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці у березні 2022 року 20 вантажних автомобілів з товарами, розвантажувально-навантажувальних робіт вказаних товарів, без дозволу митного органу, що є порушенням митних правил.
Утримувачем території прилеглої до СТЗ яка визначена митницею як місце доставки товарів автомобільним транспортом (номер в реєстрі 205-215-1-1), ТОВ «УНІС ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ - 44338086) порушено вимоги пункту 1.8 наказу Мінфіну України від 28 травня 2012 року №613 (із змінами) «Про затвердження Положення про склади тимчасового зберігання» щодо надання на письмовий запит керівника митниці відеоінформації СВК на носіях за період вказаний у запиті.
З метою визначення вини, характеру і тяжкості дисциплінарного проступку.
У зв`язку з цим, 07 червня 2022 року прийнято наказом №144 порушено дисциплінарне провадження стосовно ОСОБА_1 та створено дисциплінарну комісію у складі 6-ти чоловік. Дисциплінарній комісії доручено провести дисциплінарне провадження у місячний термін.
Далі у зв`язку з необхідністю збору додаткової інформації, відповідно до наказу від 07 липня №166 «Про продовження дисциплінарного провадження» термін проведення дисциплінарного провадження продовжено до 15 липня 2022 року.
На підстав частини першої статті 64, пункту 5 частини другої статті 65, пункту 2 частини першої статті 66 Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року №889-VІІІ за неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень наказом «Про застосування дисциплінарного стягнення» №630-о від 28 липня 2022 року оголошено догану ОСОБА_1 , начальнику відділу митного оформлення №3 митного поста «Луцьк» Волинської митниці.
Не погоджуючись з вищевказаним наказом, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях визначає Закон України «Про державну службу» №889-VIII від 10 грудня 2015 року (далі - Закон №889-VIII).
Відповідно до статті 5 Закону №889-VIII, правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, цим та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом.
Статтею 8 Закону №889-VIII визначено, що державний службовець зобов`язаний: дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; дотримуватися принципів державної служби та правил етичної поведінки; поважати гідність людини, не допускати порушення прав і свобод людини та громадянина; з повагою ставитися до державних символів України; обов`язково використовувати державну мову під час виконання своїх посадових обов`язків, не допускати дискримінацію державної мови і протидіяти можливим спробам її дискримінації; забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів; сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки; виконувати рішення державних органів, накази (розпорядження), доручення керівників, надані на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України; додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції; запобігати виникненню реального, потенційного конфлікту інтересів під час проходження державної служби; постійно підвищувати рівень своєї професійної компетентності та удосконалювати організацію службової діяльності; зберігати державну таємницю та персональні дані осіб, що стали йому відомі у зв`язку з виконанням посадових обов`язків, а також іншу інформацію, яка відповідно до закону не підлягає розголошенню; надавати публічну інформацію в межах, визначених законом. Державні службовці виконують також інші обов`язки, визначені у положеннях про структурні підрозділи державних органів та посадових інструкціях, затверджених керівниками державної служби в цих органах. У разі виявлення державним службовцем під час його службової діяльності або поза її межами фактів порушення вимог цього Закону з боку державних органів, їх посадових осіб він зобов`язаний звернутися для забезпечення законності до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Згідно з частиною другою статті 9 Закону №889-VIII, державний службовець зобов`язаний виконувати накази (розпорядження), доручення керівника, видані в межах його повноважень, крім випадків, передбачених частиною шостою цієї статті.
Статтею 61 Закону №889-VIII передбачено, що службова дисципліна забезпечується шляхом: 1) дотримання у службовій діяльності вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів у сфері державної служби та виконання правил внутрішнього службового розпорядку; 2) формування керівником державної служби у підпорядкованих державних службовців високих професійних якостей, сумлінного ставлення до виконання своїх посадових обов`язків, поваги до прав і свобод людини і громадянина, їхньої честі та гідності, а також до держави, державних символів України; 3) поєднання керівниками усіх рівнів методів переконання, виховання і заохочення із заходами дисциплінарної відповідальності щодо підпорядкованих державних службовців; 4) поєднання повсякденної вимогливості керівників до підпорядкованих державних службовців з постійною турботою про них, виявленням поваги до їхньої честі та гідності, забезпеченням гуманізму та справедливості.
Згідно з частиною першою статті 64 Закону №889-VIII, за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також порушення правил етичної поведінки та інше порушення службової дисципліни державний службовець притягається до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до частини першої, пункту 5 частини другої статті 65 Закону №889-VIII, підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення. Дисциплінарними проступками є невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень.
Частиною першою статті 66 Закону №889-VIII передбачено, що до державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення: 1) зауваження; 2) догана; 3) попередження про неповну службову відповідність; 4) звільнення з посади державної служби.
У разі допущення державним службовцем дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 4, 5 та 12 частини 2 статті 65 цього Закону, суб`єктом призначення або керівником державної служби такому державному службовцю може бути оголошено догану (частина третя статті 66 Закону №889-VIII).
Відповідно до статті 67 Закону №889-VIII, дисциплінарне стягнення має відповідати характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та ступеню вини державного службовця. Під час визначення виду дисциплінарного стягнення необхідно враховувати характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов`язків.
Дисциплінарні провадження ініціюються суб`єктом призначення (частина перша статті 68 Закону №889-VIII).
Відповідно до частини першої статті 69 Закону №889-VIII для здійснення дисциплінарного провадження з метою визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку утворюється дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ (далі - дисциплінарна комісія).
Згідно статті 71 Закону №889-VIII, порядок здійснення дисциплінарного провадження затверджується Кабінетом Міністрів України. Порядок здійснення дисциплінарного провадження визначає, зокрема: 1) повноваження та порядок роботи дисциплінарної комісії; 2) порядок формування дисциплінарної комісії; 3) порядок здійснення дисциплінарного провадження у разі неможливості утворення або функціонування дисциплінарної комісії у державному органі.
Відповідно до частини першої статті 73 Закону №889-VIII, з метою збору інформації про обставини, які стали підставою для порушення дисциплінарного провадження, для визначення дисциплінарною комісією ступеня вини, характеру і тяжкості цього дисциплінарного проступку Комісією, дисциплінарною комісією формується дисциплінарна справа.
Статтею 74 Закону №889-VIII визначено гарантії прав державних службовців під час застосування дисциплінарного стягнення. Зокрема, дисциплінарне стягнення має відповідати ступеню тяжкості вчиненого проступку та вини державного службовця. Під час визначення виду стягнення необхідно враховувати характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, результати оцінювання службової діяльності державного службовця, наявність заохочень, стягнень та його ставлення до служби; дисциплінарне стягнення може бути накладено тільки у разі встановлення факту вчинення дисциплінарного проступку та вини державного службовця. Вчинення державним службовцем діянь у стані крайньої потреби або необхідної оборони виключають можливість застосування дисциплінарного стягнення; за кожне порушення службової дисципліни накладається лише одне дисциплінарне стягнення; дисциплінарне стягнення не може бути застосовано під час відсутності державного службовця на службі у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, під час перебування його у відпустці або у відрядженні; дисциплінарне стягнення до державного службовця застосовується не пізніше шести місяців з дня виявлення дисциплінарного проступку, без урахування часу тимчасової непрацездатності або перебування у відпустці, а також не застосовується, якщо минув один рік після його вчинення; державний службовець має право на ознайомлення з матеріалами дисциплінарної справи та на оскарження застосованого до нього дисциплінарного стягнення у визначеному цим Законом порядку.
Так, з матеріалів справи вбачається, що наказ «Про застосування дисциплінарного стягнення» №630-о прийнято 28 липня 2022 року. Проте, до матеріалів справи долучено медичний висновок №МН22-8РВА-868К-С9СК від 27 липня 2022 року, згідно якого ОСОБА_1 з 27 липня 2022 року по 29 липня 2022 року був відсутній на робочому місці у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що накладення дисциплінарного стягнення на позивача у період перебування на лікуванні суперечить частині четвертій статті 74 Закону №889-VIII, якою встановлено, що дисциплінарне стягнення не може бути застосовано під час відсутності державного службовця на службі у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, під час перебування його у відпустці або у відрядженні.
При цьому відповідно до частини п`ятої тієї ж норми, дисциплінарне стягнення до державного службовця застосовується не пізніше шести місяців з дня виявлення дисциплінарного проступку, без урахування часу тимчасової непрацездатності або перебування у відпустці, а також не застосовується, якщо минув один рік після його вчинення.
Оскільки наказ, яким на державного службовця накладається дисциплінарне стягнення є правовим актом індивідуальної дії, який вичерпується в момент його винесення, то дата такого наказу є датою накладення стягнення, а відтак оскаржуваний наказ є протиправним, так як винесений з порушенням приписів Закону №889-VIII.
Крім того, пунктом 10 статті 1 Закону України «Про державну службу» визначено поняття службової дисципліни. Так, службова дисципліна - неухильне додержання Присяги державного службовця, сумлінне виконання службових обов`язків та правил внутрішнього службового розпорядку. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 8 Закону, державний службовець зобов`язаний дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 9 Закону визначає порядок підпорядкування державного службовця та виконання останнім наказів (розпоряджень), доручень. Так, державний службовець під час виконання посадових обов`язків діє у межах повноважень, визначених законом, і підпорядковується своєму безпосередньому керівнику або особі, яка виконує його обов`язки, чи особі, визначеній у контракті про проходження державної служби (у разі укладення). Наказ (розпорядження), доручення має містити конкретне завдання, інформацію про його предмет, мету, строк виконання та особу, відповідальну за виконання.
Частиною п`ятою статті 63 Закону передбачено, що до обов`язків керівника державної служби щодо забезпечення службової дисципліни, зокрема відносить обов`язок належним чином організовувати роботу державних службовців, забезпечувати ефективне виконання завдань, що поставлені перед державним органом.
Як вбачається з відібраних пояснень від 18 та 21 квітня 2022 року, ОСОБА_1 08 березня 2022 року про наявність транспортних засобів в зоні діяльності ВМО №3 МП «Луцьк» доповів безпосередньому керівнику виконувачу обов`язків начальника МП «Луцьк» ОСОБА_2 .
Однак, будь яких наказів чи розпоряджень щодо подальших дій від безпосередніх керівників не отримав.
Суд зазначає, що ні з оскаржуваного наказу, ні в матеріалах перевірки не зазначено, які саме дії повинен був здійснити ОСОБА_1 та в який строк, що свідчить про необґрунтованість доводів відповідача.
При цьому, відповідно до наказу Волинської митниці «Про увільнення від роботи ОСОБА_1 на час проходження військової служби» від 10 березня 2022 року №156-о позивача увільнено від роботи на час проходження військової служби по мобілізації із збереженням за ним місця роботи, займаної посади та середньої заробітної плати з 11 березня 2022 року.
Даний факт свідчить про те, що з 11 березня 2022 року ОСОБА_1 своїх службових обов`язків фактично не виконував та не міг належним чином організовувати роботу, забезпечити ефективне виконання завдань, що поставлені перед державним органом.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності застосування до ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді догани.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог позивача про визнання протиправним та скасування наказу Волинської митниці від 28 липня 2022 року №630-о «Про застосування дисциплінарного стягнення».
Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати наказ Волинської митниці від 28 липня 2022 року №630-о «Про застосування дисциплінарного стягнення».
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).
Відповідач: Волинська митниця (44350, Волинська область, село Римачі, вулиця Призалізнична, 13, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 43958385).
Суддя Ф.А. Волдінер
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2022 |
Оприлюднено | 11.10.2022 |
Номер документу | 106640264 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні