Рішення
від 05.10.2022 по справі 380/11996/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/11996/22

провадження № П/380/12085/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2022 року

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Братичак У.В., розглянувши в письмовому провадженні, у м. Львові, в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області, Виконавчого комітету Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) звернувся з позовом до Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Шевченка, 114, с. Богдан, Рахівський район, Закарпатська область, 90645; код ЄДРПОУ: 04351469), Виконавчого комітету Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Шевченка, 114, с. Богдан, Рахівський район, Закарпатська область, 90645; код ЄДРПОУ: 44280549), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області щодо ненадання інформації ОСОБА_1 на запит про надання публічної інформації від 28 грудня 2021 року;

- зобов`язати Богданську сільську раду надати ОСОБА_1 повну та достовірну інформацію на запит від 28.12.2021 про земельні ділянки (як сформовані, так і несформовані), які перебувають у комунальній власності Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області та можуть бути передані позивачу, як учаснику бойових дій, безоплатно у власність з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та/або для індивідуального дачного будівництва;

- визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області щодо ненадання інформації ОСОБА_1 на запит про надання публічної інформації від 28 грудня 2021 року;

- зобов`язати Виконавчий комітет Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області надати ОСОБА_1 повну та достовірну інформацію на запит від 28.12.2021 про земельні ділянки (як сформовані, так і несформовані), які перебувають у комунальній власності Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області та можуть бути передані позивачу, як учаснику бойових дій, безоплатно у власність з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та/або для індивідуального дачного будівництва.

Обґрунтовуючи позові вимоги посилається на те, що позивач звертався до відповідачів із запитом про надання публічної інформації щодо вільних земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області та можуть бути йому передані безоплатно у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та/або для індивідуального дачного будівництва як учаснику бойових дій. Проте, у відповідь Богданська сільська рада повідомила позивача про те, що надання запитуваної інформації є неможливим, оскільки не проведена інвентаризація земель, які увійшли до складу територіальної громади, а відтак, запитувана інформація ще не створена і є відсутня в розпорядженні відповідача. Позивач, вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною та такою, що не відповідає Закону України «Про доступ по публічної інформації», звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою судді від 05.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач - Богданська сільська рада Рахівського району Закарпатської області 04.10.2022 подала до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований таким. Предметом оскарження позивач зазначає бездіяльність відповідачів. Проте, звертає увагу суду, що 05.01.2022 Богданською сільською радою була надіслана відповідь позивачу, що інформація про місця розташування вільних земельних ділянок буде надана після проведення повної інвентаризації земель громади. Тобто, позивачу не було відмовлено у наданні інформації на запит, а повідомлено, що інформація буде надана після проведення інвентаризації земель. Таким чином, вказує, що дана інформація не була відображена чи задокументована на будь-яких носіях та не утворена в процесі виконання відповідних повноважень, крім того її створення на момент надання відповіді на запит було неможливим, оскільки таке створення потребує дотримання визначеної процедури щодо інвентаризації земель. Відтак, просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Позивач, ОСОБА_1 , є громадянином України, про що свідчить паспорт громадянина України у формі ID-картки № НОМЕР_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Згідно з довідкою Виконавчого комітету Яворівської міської ради Львівської області про реєстрацію місяця проживання особи від 27.05.2022 №570, позивач зареєстрований за адресою АДРЕСА_2 .

Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_3 від 27.02.2020 позивач має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.

Позивач 28.12.2021 із своєї електронної скриньки ІНФОРМАЦІЯ_1 звернувся до Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області із запитом на отримання публічної інформації, у якому просив відповідача надати інформацію про земельні ділянки (як сформовані, так і несформовані), які перебувають у комунальній власності Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області та можуть бути передані йому безоплатно у власність з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та/або для індивідуального дачного будівництва.

Листом від 05.01.2022 №20/02-02/17 Богданська сільська рада Рахівського району Закарпатської області повідомила позивача про те, що Богданською територіальною громадою ще не проведено повну інвентаризацію земель, оскільки громада є новоутвореною. Крім того, земельні ділянки яким не присвоєно кадастровий номер і відомості про які не внесено до Державного земельного кадастру використовуються мешканцями сіл громади на підставі державних актів та рішень старого взірця, а також без правовстановлюючих документів. Вказав, що інформацію про місця розташування вільних земельних ділянок можна буде лише після проведення повної інвентаризації земель громади.

Не погодившись із такою відповіддю відповідача та вважаючи її протиправною, позивач звернувся до суду із цим позовом. При вирішенні спору суд керувався таким.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини щодо створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації врегульовані Законом України «Про інформацію» від 02.10.1992 року № 2657-ХІI.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, врегульовано Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 року №2939-VI.

Відповідно до статті 1 Закону «Про доступ до публічної інформації» - публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Статтею 3 Закону «Про доступ до публічної інформації» визначені гарантії забезпечення права на публічну інформацію, зокрема: обов`язок розпорядників інформації надавати інформацію, крім випадків, передбачених законом, визначення розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє, максимальне спрощення процедури подання запиту та отримання інформації.

Відповідно до статті 5 Закону «Про доступ до публічної інформації» одним із способів доступу до інформації є надання такої за запитами на інформацію.

Згідно з статтею 12 цього Закону, суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань запитів на інформацію розпорядників інформації.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону «Про доступ до публічної інформації» запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.

Таким чином, визначальною ознакою публічної інформації є те, що вона має бути заздалегідь готовим, зафіксованим продуктом, отриманим або створеним лише суб`єктом владних повноважень у процесі виконання своїх обов`язків.

Дослідивши інформаційний запит позивача, беручи до уваги характер запитуваної інформації, її походження та зміст, судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача із проханням надати йому саме публічну інформацію.

Одночасно, встановивши приналежність запитуваної інформації до публічної, важливим є також ідентифікація відповідача як розпорядника цієї публічної інформації.

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону № 2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; 2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів; 3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків; 4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.

Підстави для відмови у наданні інформації на відповідний запит є вичерпними.

Відповідно до вимог частини 1 статті 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Частиною 2 статті 22 Закону № 2939-VI передбачено, що відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою у наданні інформації.

Згідно з вимогами частини 3 статті 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача.

Відповідно до статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Згідно з частиною 5 статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» уповноважені органи з питань містобудування та архітектури і центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, забезпечують відкритість, доступність та повноту інформації про наявність на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці земель державної та комунальної власності, не наданих у користування, що можуть бути використані під забудову, про наявність обмежень і обтяжень земельних ділянок, містобудівні умови та обмеження в містобудівному і державному земельному кадастрах. До моменту внесення відповідної інформації до містобудівного та державного земельного кадастрів виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації або відповідний місцевий орган виконавчої влади зобов`язані надавати за запитами фізичних та юридичних осіб письмову інформацію про наявність земельних ділянок, що можуть бути використані під забудову.

З огляду на вищезазначене, передусім саме вказані органи згідно з їхньою компетенцією зобов`язані володіти інформацією про земельні ділянки комунальної або державної форми власності не надані у користування, що можуть бути використані під забудову для реалізації права на безоплатне отримання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Вони також залишаються розпорядниками цієї інформації після її внесення до містобудівного та державного земельного кадастрів, якщо вона є у їхньому фактичному володінні.

Правова позиція з цього питання була висловлена у Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України № 10 від 29 вересня 2016 року «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації».

Отже, доводи відповідача про те, що в Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області відсутня інформація на паперових чи інших носіях про вільні земельні ділянки, що можуть бути використані під забудову є протиправною, оскільки орган місцевого самоврядування або ж його виконавчий орган є, в силу закону, розпорядником такої інформації.

Відповідно до статті 12 Земельного Кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Таким чином, виходячи з вимог статті 12 Земельного Кодексу України, фактично до повноваження міської ради відносяться земельні питання.

Разом з тим, ведення реєстру земельних ділянок не можна ототожнювати з обов`язком володіння інформацією про земельні ділянки комунальної і державної форм власності, які не надані у користування та можуть бути використані під забудову і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

Відтак, запитувана позивачем інформація у запиті від 28.12.2021, віднесена до публічної інформації, розпорядником якої є Виконавчий комітет Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області, а тому, на відповідача поширюються вимоги Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Водночас, відповідачем не надано жодних доказів наявності підстав для відмови у наданні інформації на відповідний запит, що передбачений положеннями частини першої статті 22 Закону № 2939-VI, зокрема, що інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Крім того, суд не приймає до уваги доводи відповідача про те, що ним не проведена інвентаризація земель, як доказ на підтвердження правомірності дій останнього, оскільки вказана обставина свідчить лише про бездіяльність відповідного органу місцевого самоврядування. Також, як вже зазначалось раніше, у випадку, якщо відповідач вважає, що запитувана позивачем інформація знаходиться у розпорядженні іншого суб`єкта, то він зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд приходить висновку про необхідність визнання протиправними дій Виконавчого комітету Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області щодо ненадання інформації ОСОБА_1 на запит про доступ до публічної інформації від 28.12.2021.

При цьому, суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог та обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Виконавчий комітет Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області надати достовірну та повну інформацію на запит ОСОБА_1 від 28.12.2021 про наявність земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області з цільовим призначенням: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд для індивідуального дачного будівництва.

Разом з тим, як вже вище згадувалося, згідно з ч. 5 ст. 24 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» до моменту внесення відповідної інформації до містобудівного та державного земельного кадастрів, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації або відповідний місцевий орган виконавчої влади зобов`язані надавати за запитами фізичних та юридичних осіб письмову інформацію про наявність земельних ділянок, що можуть бути використані під забудову.

Таким чином, обов`язок щодо надання відповіді на запит позивачу був покладений на Виконавчий комітет Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області, а не на Богданську сільську раду Рахівського району Закарпатської області, відтак суд вважає, що у задоволенні позовних вимог до Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області слід відмовити.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про необхідність часткового задоволення позову.

Щодо судових витрат, то відповідно до вимог ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, такий йому не відшкодовується.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Виконавчого комітету Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області щодо ненадання відповіді ОСОБА_1 на запит про доступ до публічної інформації від 28.12.2021.

Зобов`язати Виконавчий комітет Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Шевченка, 114, с. Богдан, Рахівський район, Закарпатська область, 90645; код ЄДРПОУ: 44280549) надати достовірну та повну інформацію на запит ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) від 28.12.2021 про наявність земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності Богданської сільської ради Рахівського району Закарпатської області з цільовим призначенням: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд для індивідуального дачного будівництва.

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Братичак Уляна Володимирівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2022
Оприлюднено11.10.2022
Номер документу106642659
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —380/11996/22

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Рішення від 05.10.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні