Справа № 540/1108/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А., розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Одесі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Олешківської міської ради Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
10.02.2022 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 звернулися до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Олешківської міська рада Херсонської області (надалі відповідач та/або ОМР Херсонської області), у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати пункти 1, 2, 3 рішення відповідача від 28.01.2022 року №707 про відмову у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою;
- зобов`язати Олешківську міську раду Херсонської області надати ОСОБА_1 , дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (безоплатно), орієнтовною площею 5,85 га для ведення фермерського господарства, що входить до складу земельної ділянки, площею 20 га, кадастровий номер 6525083500:03:001:0220, розташованої за межами населених пунктів с. Раденськ, с. Челбурда Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017";
- зобов`язати Олешківську міську раду Херсонської області надати ОСОБА_2 , дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (безоплатно), орієнтовною площею 5,85 га для ведення фермерського господарства, що входить до складу земельної ділянки, площею 20 га, кадастровий номер 6525083500:03:001:0220, розташованої за межами населених пунктів с. Раденськ, с. Челбурда Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017";
- зобов`язати Олешківську міську раду Херсонської області надати ОСОБА_3 , дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (безоплатно), орієнтовною площею 5,85 га для ведення фермерського господарства, що входить до складу земельної ділянки, площею 20 га, кадастровий номер 6525083500:03:001:0220, розташованої за межами населених пунктів с. Раденськ, с. Челбурда Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017".
Ухвалою від 15.02.2022 року у справі головуючим суддею Дубровною В.А. відкрито провадження, визначено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
Надалі згідно Розпорядження Голови Верховного Суду від 18.03.2022 року № 11/0/9-22 «Про зміну територіальної підсудності судових справ в умовах воєнного стану (окремі суди Донецької, Харківської та Херсонської областей)» територіальна підсудність справ Херсонського окружного адміністративного суду визначена за Одеським окружним адміністративним судом.
20.07.2022 року справа №540/1108/22 за результатами автоматизованого розподілу була передана для розгляду судді Одеського окружного адміністративного суду Іванову Е.А. Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачі звернулись до Олешківської міської ради Херсонської області з заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 5,85 га кожна, що входть до складу земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 6525083500:03:001:0220 за рахунок земель сільськогосподарського призначення розташованої на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства «Корнійчук -2017» для ведення фермерського господарства, та надали всі необхідні документи. 28.01.2022 року рішенням Олешківської ради Херсонської області XXIV сесії міської ради VIII скликання №707 позивачам відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області із цільовим призначенням для ведення фермерського господарств, у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі та графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, відповідно до статті 118 Земельного кодексу України.
Водночас позивачі вказують, що у минулому звертались із відповідною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області. Отримавши відмову, звертались до Херсонського окружного адміністративного суду, а саме рішення від 04.03.2020 року у справі №540/38/20, яке залишено без змін та яким задоволені позовні вимоги та зобов`язано повторно розглянути заяви позивачів, а також рішення від 02.11.2020 року у справі №540/2493/20, яке також набрало законної сили та яким зокрема зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області надати дозволи на розробку проекту землеустрою. Проте у зв`язку з передачею земельної ділянки до комунальної власності Олешківської міської ради, ГУ Держгеокадастру в Херсонській області втратило повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою.
Вважаючи рішення прийняте відповідачем протиправним, позивачі звернулись до суду з даним адміністративним позовом.
Відзиву на адміністративний позов від Олешківської міської ради Херсонської області до суду не надходило.
Ухвалою суду від 25.07.2022 року адміністративну справу прийнято до провадження та вирішено проводити її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін
Статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до частини 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає за можливим розглянути та вирішити справу по суті у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Дослідивши адміністративний позов, інші письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом під час розгляду справи встановлено наступне.
17.03.2017 року зареєстровано фермерське господарство «Корнійчук-2017», членами якого, згідно статуту є позивачі.
Відповідно до протоколу загальних зборів Фермерського господарства «Корнійчук-2017» від 17.12.2018 року № 5 позивачі прийняли рішення про розпаювання земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні ФГ «Корнійчук-2017».
21.11.2019 року позивачі звернулись із заявами до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельних ділянок орієнтовною площею 5,85 га кожна, що входять до складу земельної ділянки площею 20 га, розташованої на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства «Корнійчук-2017», для ведення фермерського господарства, та надали всі необхідні документи.
Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області від 18.12.2019 року прийняло накази № 6231-СГ, № 6234-СГ, № 6237-СГ про відмову у наданні дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раденської сільської ради Олешківскього району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства.
Позивачі не погоджуючись з даними наказами Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 18.12.2019 року № 6231-СГ, № 6234-СГ, № 6237-СГ оскаржили їх до Херсонського окружного адміністративного суду.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 04.03.2020 року по справі №540/38/20, яке набрало законної сили 18.05.2020 року, визнано протиправними та скасовано накази Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 18.12.2019 року за № 6231-СГ, № 6234-СГ, № 6237-СГ про відмову у наданні дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раденської сільської ради Олешківскього району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю) із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та зобов`язано відповідача повторно розглянути заяви позивачів з урахуванням висновків суду.
На виконання вищевказаних рішень, відповідачем винесено наказ від 12.06.2020 р. № 7121-СГ ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю), із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, у зв`язку із невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, а саме: розмір земельної частки (паю), зазначений в поданій заяві, не відповідає вимогам статей 32, 121 Земельного кодексу України, ст. 13 ЗУ «Про фермерське господарство», Указу Президента «Про порядок паювання земель», переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08.08.1995 року № 720/95.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 12.06.2020 р. № 7122-СГ ОСОБА_2 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю), із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, у зв`язку із невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, а саме: розмір земельної частки (паю), зазначений в поданій заяві, не відповідає вимогам статей 32, 121 Земельного кодексу України, ст. 13 ЗУ «Про фермерське господарство», Указу Президента «Про порядок паювання земель», переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08.08.1995 року № 720/95.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 12.06.2020 р. № 7123-СГ ОСОБА_3 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, в розмірі земельної частки (паю), із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, у зв`язку із невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, а саме: розмір земельної частки (паю), зазначений в поданій заяві, не відповідає вимогам статей 32, 121 Земельного кодексу України, ст. 13 ЗУ «Про фермерське господарство», Указу Президента «Про порядок паювання земель», переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» від 08.08.1995 року № 720/95.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 02.11.2020 року, яке набрало законної сили 21.01.2021 року, визнано протиправними вищенаведені накази та зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати позивачам дозвіли на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею кожному по 5,85 га, що входить до складу земельної ділянки, площею 20 га, кадастровий номер 6525083500:03:001:0220 за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства «Корнійчук-2017».
Згідно ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Так, суд вказує, що вказані вище обставини встановлені у рішеннях Херсонського окружного адміністративного суду від 04.03.2020 року у справі №540/38/20 та від 02.11.2020 року у справі №540/2493/20, які набрали законної сили.
Надалі відповідно до Указу Президента України від 15.10.2020 року №449 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» та постанови КМУ від 16.11.2020 року №1113 та наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 08.12.2020 року №30 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», земельну ділянку з кадастровим номером 6525083500:03:001:0220 передано до комунальної власності Олешківської міської ради Херсонської області.
За таких підстав позивачі 02.12.2021 року звернулись до ОМР Херсонської області із заявою, згідно якої просили надати їм дозволи на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 5,85 га, що входить до складу земельної ділянки, площею 20 га, кадастровий номер 6525083500:03:001:0220 за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, розташованої на території Раденської сільської ради Олешківського району Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства «Корнійчук-2107» (а.с.29).
Рішенням Олешківської міської ради Херсонської області XXIV сесії міської ради VII скликання від 28.01.2022 року №707 пунктами 1, 2, 3 відмовлено позивачам у дозволі на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства, на території Раденського старостинського округу, у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують досвід роботи у сльському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі та графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, відповідно до статті 118 Земельного кодексу України (а.с.30-33).
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Згідно ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (ст. 13 Конституції України).
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України).
Згідно ст.7 Закону України «Про фермерське господарство» від 19.06.2003 року №973-IV (далі Закон №973) зазначено, що надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Частиною 4 ст. 122 ЗК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою вказаної статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно частини 3 статті 78 ЗК України визначено, що земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Згідно з ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Пунктом «б» ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч.1-2 ст.13 Закону №973 члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю).
Стаття 118 ЗК України визначає порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
Так, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч. 7 ст. 118 ЗК України).
З наведених норм вбачається, що проект землеустрою розробляється на підставі дозволу органу, до компетенції якого входить питання про передачу земельних ділянок громадянам.
Відповідно до ст.32 Земельного кодексу України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Досліджуючи матеріали справи, судом встановлено, що рішенням ОМР Херсонської області від 28.01.2022р. за №707 пунктами 1, 2, 3 відмовлено позивачам у дозволі на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства, на території Раденського Старостинського округу, у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують досвід роботи у сльському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі та графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, відповідно до статті 118 Земельного кодексу України.
Проте, суд зазначає, що серед документів до заяви позивачів було долучено статут ФГ «Корнійчук-2017», відомості з ЄДР щодо ФГ «Корнійчук-2017», які, на думку суду, підтверджують той факт, що позивачі є членами фермерського господарства та відповідно до вимог ст. ст. 1, 3 Закону України «Про фермерське господарство» займається виробництвом сільськогосподарської продукції, здійснює її переробку та реалізацію, та, як наслідок, підтверджують досвід роботи в сільському господарстві з 2017 року.
Відтак, ОМР Херсонської області прийняла рішення в пунктах 1, 2, 3 не на підставі закону в частині, що стосується відсутності документів на підтвердження досвіду роботи у сільському господарстві.
Відповідно до ч. 10 ст. 118 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Враховуючи вищенаведене суд вважає доведеним протиправність оскаржуваного рішення в пунктах 1, 2, 3 рішення відповідача від 28.01.2022 року №707 про відмову у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою в частині, що стосується такої підстави для відмови як відсутність документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Щодо іншої підстави для відмови, а саме відсутності документів графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, відповідно до статті 118 Земельного кодексу України, а також частини вимог зобов`язального характеру суд зазначає таке.
Як вже зазначалось вище стаття 118 ЗК України визначає порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
Так, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Судом встановлено, що позивачами при поданні до ОМР Херсонської області заяви від 02.12.2021 року на графічному матеріалі не було зазначено бажаного місця розташування земельної ділянки, як передбачено вищенаведеними нормами законодавства.
Водночас суд зазначає, що дані обставини, щодо не виконання вимог чинного законодавства (ст.118 ЗК України) при зверненні позивачами із заявою від 02.12.2021 року є самодостатньою для прийняття ОМР Херсонської області рішення про відмову, тому в даній частині рішення відповідача від 28.01.2022 року №707 є правомірним та таким, що винесено відповідно до норм чинного законодавства.
З огляду на вищенаведені обставини у суду відсутні підстави для зобов`язання відповідача надати дозволи позивачам на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (безоплатно), орієнтовною площею 5,85 га для ведення фермерського господарства, що входить до складу земельної ділянки, площею 20 га, кадастровий номер 6525083500:03:001:0220, розташованої за межами населених пунктів с. Раденськ, с. Челбурда, Олешківського району, Херсонської області, яка перебуває у користуванні фермерського господарства "Корнійчук-2017".
Крім того суд відхиляє посилання позивачів на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 04.03.2020 року у справі №540/38/20 та від 02.11.2020 року у справі №540/2493/20, які набрали законної сили, адже такі виносились безпосередньо стосовно Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області та доказів того, що останнім передано ОМР Херсонської області будь-які документи для розгляду питання щодо надання дозволів позивачам з предмету даного позову у суду відсутні, а позивачами не надавалось.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Щодо сплати судового збору, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачами за подання даного позову сплачено кожним по 992,40 грн.
Таким чином з урахування часткового задоволення позовних вимог позивачів, суд доходить висновку про необхідність стягнення судового збору по 992,40 грн. у відповідності до кожного з позивачів з Олешківської міської ради Херсонської області.
Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ :
Адміністративний позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Олешківської міської ради Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Олешківської міської ради Херсонської області від 28.01.2022 року №707 в пунктах: №1 стосовно ОСОБА_1 , №2 стосовно ОСОБА_2 , №3 ОСОБА_4 в частині, що стосується такої підстави для відмови як відсутність документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
В задоволені іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути з Олешківської міської ради Херсонської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 суму судового збору у розмірі 992,40 грн. кожному згідно квитанцій №0.0.2450405059.1 від 09.02.2022 року (992,40 грн.), №0.0.2450399047.1 від 09.02.2022 року (992,40 грн.) та №0.0.2450392926.1 від 09.02.2022 року (992,40 грн.).
Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ІПН НОМЕР_1 ).
Позивач ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , код ІПН НОМЕР_2 ).
Позивач ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , код ІПН НОМЕР_3 ).
Відповідач Олешківська міська рада Херсонської області (75100, Херсонська область, м. Олешки, вул. Гвардійська, 30, код ЄДРПОУ 04059941).
Суддя Е.А. Іванов
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2022 |
Оприлюднено | 11.10.2022 |
Номер документу | 106643679 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні