Справа № 560/7592/22
РІШЕННЯ
іменем України
06 жовтня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Віат-Транс" до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом від 20.07.2022, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 300971 від 08.02.2022, винесену Відділом державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «ВІАТ-ТРАНС»» адміністративно-господарського штрафу у сумі 17000 гривень.
В обгрунтування позовних вимог покликається на Конституцію України, Закон України "Про автомобільний транспорт", КУпАП і зазначає, що відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_1 вага транспортного засобу тягача д.н.з. НОМЕР_2 без навантаження становить -7265 кг, а відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серія НОМЕР_3 вага (повна маса) напівпричіпа-контейнеровоза д.н.з. НОМЕР_4 становить 5500 кг, що разом становить 12765 кг. Загальна вага вантажу, перевезення якого здійснювалося Позивачем згідно CMR 7103/1 при зупинці транспортного засобу посадовими особами Відповідачів, становила: 11871,4 кг (вага вантажу згідно CMR 7103/1) + 7265 кг (вага тягача згідно свідоцтва про реєстрацію тз) + 5500 кг (вага напівпричіпу-контейнеровоза згідно свідоцтва про реєстрацію тз), що разом становить масу 24 636,4 кг. Загальна фактична маса вантажу при його перевезенні транспортними засобами Позивачем згідно CMR№ 7103/1, на момент здійснення рейдової перевірки спеціалістами Відповідача становила 24 636,4 кг, що згідно п. 22.5 ПДР дозволяло Позивачу здійснювати перевезення вантажу за вказаним маршрутом без отримання відповідного дозволу та спростовує правомірність застосування Відповідачем до Позивача адміністративної відповідальності за так зване порушення Позивачем габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу. Позивачем, при перевезенні вантажу згідно CMR№ 7103/1 здійснено дотримання вагових норм щодо параметрів та норм визначених Правилами дорожнього руху, в тому числі відповідно до п.22.5., а тому Акт складений спеціалістами Відповідача та винесена Відповідачем Постанова не відповідають нормам права та фактичним обставинам справи.
Відповідно до ухвали від 26.07.2021, суд відкрив спрощене провадження без повідомлення учасників справи, відмовив у задоволенні клопотання позивача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог та витребував докази (арк. спр.27-28).
08.08.2022 до суду поступив Відзив на позовну заяву без реєстраційного номера та дати, згідно з яким відповідач просить відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що 26.12.2021 працівниками Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області було проведено рейдову перевірку транспортного засобу MERCEDES-BENZ, номерний знак НОМЕР_2 . В Акті від 26.12.2021 зазначається, що на момент перевірки здійснювалось перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень на одиночну вісь що становила 12,240 кг., чим порушено вимоги п. 22.5 Правил дорожнього руху України. Відповідальність за дане порушення передбачена абзацом ч. 1, абз. 15 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10% але не більше 20% при перевезені неподільного вантажу без відповідного дозволу, або подільного вантажу. П 22.5 П.Д.Р, Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється. Тобто рух транспортних засобів вагові параметри які не відповідають п. 22.5 ПДР, як по загальній масі так і осьові навантаження рух таким транспортним засобам має бути заборонений (арк. спр.32-40).
01.09.2022 до суду надійшла відповідь на Відзив, у якій позивач зазначає, що відповідно до результатів зважування транспортного засобу (чек зважування від 26.12.2021), норма навантаження на одиночну вісь становить 11,22 т., фактичне навантаження 12,24 т, відхилення 1,02 т., що у відсотковому еквіваленті становить 9,11 %. Вважає, що відповідач помилково застосував до позивача штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, адже позивач не вчинив порушення передбаченого диспозицією абз. 15 ст. 60 Закону від 05.04.2001 №2344-ІІІ.Просить позов задовольнити.
З`ясувавши обставини на які сторони покликаються, як на підставу своїх вимог так і заперечень, оцінивши надані учасниками справи докази, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.
26.12.2021 о 10:25 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Одеській області було проведено перевірку транспортного засобу MERCEDES-BENZ, державний номер НОМЕР_2 , що належить позивачу, за результатами якої складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №328368 від 26.12.2021 (далі - Акт №328368).
У Акті №328368 зазначено, що виявлено порушення, а саме перевезення вантажу згідно ТТН CMR № 7103/1 - хрестовини, з перевищенням встановлених п. 22.5 ПДР вагових норм на 11,27 %, у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена ч. 1 абз. 15 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. Водій транспортного засобу від пояснень та підпису відмовився (арк. спр. 45).
Відповідно до Акту №0055637 від 26.12.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, та Довідки №0070057 від 26.12.2021, проведено габаритно-ваговий контроль автомобіля MERCEDES-BENZ та причіпа (напівпричіпа) державний номер НОМЕР_4 , і встановлено наступні осьові навантаження: 6,94 т, 12,24 т, 19,04 т при нормативно допустимих 11т, 11т, 24т (арк. спр. 46).
Постановою Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №300971 від 08.02.2022 до Товариства з обмеженою відповідальністю "Віат-Транс" застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000,00 грн. Вказано про допущення порушення вимог ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за що передбачена абзацом 15 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (арк. спр. 42).
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 5 квітня 2001 року № 2344-III Про автомобільний транспорт (далі - Закон № 2344-III), відповідно до ч. 12 ст. 6 якого, державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Частини 1, 4 Закону № 2344-III передбачають, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до абз. 15 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344-III, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з ч. 2 ст. 29 Закону України №3353-XII від 30.06.1993 Про дорожній рух, з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок №879), згідно з яким габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотриманий визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Підпунктом 3 п. 2 Порядку № 879 встановлено, що великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. N 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., N 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Згідно з п. 24 Порядку № 879, після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.
Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (далі - Правила № 30) транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно з п. 4 Правил № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів. Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Єдиний порядок дорожнього руху на всій території України встановлюють Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306.
Відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м. Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється. Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
З аналізу вищевикладених норм чинного законодавства слідує, що участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, зокрема, навантаження на вісі транспортного засобу, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів, а при перевезенні вантажу без відповідного дозволу настає адміністративно-господарська відповідальність, яка залежить від відсоткового перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм.
Згідно з довідкою №0070057 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 26.12.2021 (арк. спр.47), повна маса транспортного засобу MERCEDES-BENZ становила 38,22 тонн, втім осьове навантаження на одиночну вісь транспортного засобу становило 12,24 т при дозволеній масі 11,00 т, що свідчить про перевезення вантажу із перевищенням встановленого осьового навантаження.
Суд, критично оцінює посилання позивача на те, що розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт здійснювався без належного повідомлення позивача про час і місце, адже відповідачем надано докази надіслання позивачу повідомлення про розгляд справи на 08.02.2022 №5986/824.1/24-22 від 27.01.2022, яке надіслано позивачу 27.01.2022 (арк. спр. 44,51).
Отже, відповідач дотримався приписів Порядку №1567 в частині надіслання рекомендованого листа із повідомленням позивачу про час і місце розгляду справи. Таке повідомлення було надіслано позивачу завчасно, тому твердження щодо не повідомлення про час і місце розгляду справи, є безпідставними.
Також, потрібно враховувати, що спірні правовідносини не регулюються нормами КУпАП на які посилається позивач у позові.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вище викладене, а також беручи до уваги те, що позивачем здійснено перевезення вантажу з перевищенням вагових обмежень (навантаження на одиночну вісь - понад 11 т) без спеціального дозволу, суд вважає, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу, є обґрунтованою, а тому підстави для її скасування, відсутні. Відтак, суд приходить до висновку, що позивач не довів позовні вимоги, а суб`єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, довів правомірність прийняття оскаржуваної постанови, що підтверджено доказами, перевіреними в суді, тому позов не задовольняється.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи відмову в задоволенні позову, судові витрати не підлягають відшкодуванню на користь позивача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Віат-Транс" від 20.07.2022, залишити без задоволення.
Судових витрат, які визначені ст. 132 КАС України і підлягають розподілу, немає.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 06 жовтня 2022 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Віат-Транс" (вул. Трудова, 5/7, Хмельницький, Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 38171106) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, буд. 75, Хмельницький, Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39816845)
Головуючий суддя А.І. Петричкович
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2022 |
Оприлюднено | 11.10.2022 |
Номер документу | 106645150 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Петричкович А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні