ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" жовтня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/501/22Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.
при секретарі судового засідання Кушнірук О.А.
розглянувши у судовому засіданні в порядку загального позовного провадження
справу № 916/501/22
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ЦЕНТР Укрмаркетрекламсервіс
до відповідача: Одеської міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору стороні відповідача: Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради (65011, Одеська область, місто Одеса, вулиця Успенська, будинок 83/85, код ЄДРПОУ 44162529)
про внесення змін до договору оренди
за участю представників:
від позивача: Попелюк В.П. ордер серія ВН №1120781 від 28.02.2022;
від відповідача: Варбоногло Г.А. /самопредставництво/;
від третьої особи: Ярошенко Г.Ю. /самопредставництво/.
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ЦЕНТР Укрмаркетрекламсервіс звернулося до Одеської міської ради з позовом, в якому просить господарський суд Одеської області:
- внести зміни у договір оренди землі від 24.12.2010 року, що зареєстрований в реєстрі під №4668, приватним нотаріусом Чужовською Н.Ю., виклавши п. 4.1 в наступній редакції: 4.1. Орендна плата за земельну ділянку площею 789 кв.м. за період з 24.12.2010 року по 20.09.2011 року розрахована у розмірі 7 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата за земельну ділянку площею 789 кв.м з 20.09.2011 року розраховується у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата сплачується Орендарем у грошовій безготівковій формі.
Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 21.03.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 12.05.2022 о 12:40.
06.05.2022 за вх.№7575/22, а також за №7599/22 від 07.05.2022 господарським судом одержано відзив.
12.05.2022 за вх.№7906/22 господарським судом одержано відповідь на відзив.
У підготовчому засіданні 12.05.2022 за участю представників сторін, судом постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання та якою задоволено усне клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи та оголошено перерву у підготовчому засіданні до 08.06.2022 о 10:20.
У підготовчому засіданні 08.06.2022 за участю представника сторін, судом постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання та якою закрито підготовче засідання та призначено справу до розгляду по суті на 27.07.2022 о 10:00.
27.07.2022 у судовому засіданні, за участю представників сторін, судом постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, та якою на підставі ст.207 ГПК України задоволено усне клопотання представника позивача та до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача залучено Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, із встановленням останньому строку на подання до суду письмових пояснень щодо позову протягом 7 днів з дня отримання ухвали суду та зобов`язанням позивача надіслати третій особі копію позовної заяви із доданими до неї документами і докази надіслання надати до суду.
Під час розгляду справи по суті у судових засіданнях оголошувалася перерва до 11.08.2022, 15.09.2022, 22.09.2022, 03.10.2022, про що судом постановлені відповідні ухвали, які занесені до проколу судового засідання, про що сторін повідомлено під розписку.
Також під час розгляду справи по суті учасниками справи надано до суду:
клопотання про долучення доказів від 02.08.2022 за вх.№15130/22, яким позивач просить долучити до матеріалів справи докази відправлення копії позову з додатками третій особі;
пояснення Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради на позовну заяву від 29.08.2022 за вх.№17731/22.
У судовому засіданні 03.10.2022 за участю представників сторін та третьої особи на підставі ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Стислий виклад позиції позивача.
- рішення ОМР від 20.09.2011 р. № 1267-VI, яким зменшено ставку орендної плати з 7% до 3%, є обов`язковим в силу положень статті 144 Конституції України та ч.1 ст.73 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні", так: акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Таким чином до розрахунку розміру орендної плати за договором оренди землі від 24.12.2010 між ОМР та ТОВ НДЦ "Укрмаркетрекламсервіс" підлягає застосуванню ставка в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в силу рішення ОМР „Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати на земельні ділянки в м. Одесі" від 20.09.2011р. № 1267-VI (із змінами), яким встановлено, що у випадку цільового використання земельної ділянки для підприємств побутового обслуговування населення (пральня, перукарня, ательє, фотоательє, ремонтні майстерні, хімчистки, лазні, сауни та др.) підлягає застосуванню ставка в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- ОМР як представницький орган територіальної громади м. Одеси, вирішила зменшити для орендаря за договором ставку Орендної плати та поклала на власний виконавчий орган обов`язок внести зміни до діючої угоди. На теперішній час в результаті бездіяльності посадових осіб виконавчого органу ради, котрими не виконано обов`язкове для них рішення та не ініційовано зміни до Договору, та бездіяльності ОМР, посадові особи якої не перевірили виконання рішення, виникла ситуація, в якій ОМР як орендар відмовляється керуватися положеннями чинного її рішення та намагається перекласти наслідки своєї бездіяльності на орендарів, які в жодному разі не повинні нести матеріальні втрати в зв`язку з неналежним виконанням обов`язків посадовими особами місцевого самоврядування;
- відповідач та третя особа залишають поза увагою та не розкривають змісту п.4 вищезазначеного рішення, яким Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради встановлена імперативна до виконання вимога: вжити заходи щодо внесення відповідних змін в договори оренди земельних ділянок;
- відповідно до усталеної практики ЄСПЛ ТОВ НДЦ "Укрмаркетрекламсервіс" укладаючи договір оренди землі з ОМР, мало «правомірні очікування» / «законні сподівання», що ОМР буде керуватися положеннями договору та власними рішеннями (Справа «Паи?н Велі Девелопмент Лтд. та інші проти Ірландії?» (Pine Valley Developments Ltd and Others v. Ireland), заява №12742/87, рішення від 23 жовтня 1991 р.);
- через зміни у нормативній грошовій оцінці орендованих позивачем земельних ділянок та затвердження органом місцевого самоврядування для однієї із земельних ділянок відсоткової ставки на рівні 3% замість 7%, позивач мав справедливі очікування на внесення відповідних змін до договору оренди в частині визначення розміру орендної плати. Однак, через відсутність згоди на це з боку орендодавця, змушений був у спірний період нести тягар сплати суми орендної плати, що є значно більшою, ніж передбачена законодавством;
- попередній розрахунок суми судових витрат, які очікує понести в зв`язку із розглядом справи позивач складають 17000,00 (витрати на професійну правничу допомогу) +2481 (судовий збір за подання позову) =19 481 грн.
Стислий виклад позиції відповідача.
- положеннями договору оренди землі не передбачено право орендодавця змінювати ставку орендної плати, яка встановлена за домовленістю сторін;
- затвердження після укладання договору розміру відсотків при визначенні ставок орендної плати не входить до встановлених Договором випадків зміни орендної плати без укладення додаткових угод. Факт прийняття Одеською міською радою рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 №1267-VI «Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати на земельні ділянки в м. Одесі» (із змінами) позивач вважає лише підставою для перегляду умов Договору шляхом укладення додаткової угоди;
- на думку Відповідача, ТОВ НДЦ «УКРМАРКЕТРЕКЛАМСЕРВІС» помилково ототожнюючи самостійну зміну орендодавцем нормативної грошової оцінки, яка прямо передбачена умовами договору оренди землі, та зміну відсотків при визначенні розміру орендної плати, що є лише підставою для внесення змін до договору за взаємною згодою сторін;
- зважаючи, на ту обставину, що за текстом Постанови Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 р. у справі № 635/4233/19 «рішення органів місцевого самоврядування щодо перегляду розміру орендної плати не мають обов`язкового характеру за відсутності в договорах оренди землі погодженої сторонами підстави для такого перегляду» слід наголосити на відсутності нормативних підстав для внесення відповідних змін;
- зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом, У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили. Іншими словами, якщо права та обов`язки сторін змінюються внаслідок внесення змін до договору судовим рішенням, то відповідне зобов`язання змінюється з моменту набрання таким рішенням законної сили. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021 у справі № 921/530/18.
- також, подаючи позов позивачем не доведена, одночасна наявність 4 умов, передбачених ч. 2. ст. 652 Цивільного кодексу України, зокрема та, що виконання Договору позбавляє заінтересовану сторону ТОВ НДЦ «УКРМАРКЕТРЕКЛАМСЕРВІС» того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Стислий виклад позиції третьої особи.
- у даному випадку рішення Одеської міської ради «Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати на земельні ділянки в м. Одесі» від 20.09.2011 № 1267-VI, на яке посилається позивач, яким встановлено розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Одеса (у відсотках від нормативної грошової оцінки), не є законодавчою зміною орендної плати. Договором оренди земельної ділянки від 24.12.2010 не передбачено такої підстави для внесення змін до договору щодо розміру (ставки) орендної плати, як прийняття відповідного рішення орендодавцем, який є органом місцевого самоврядування.
- рішення органу місцевого самоврядування, у даному випадку Одеської міської ради, не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру (ставки) орендної плати, оскільки орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями встановлювати граничні (мінімальний та максимальний) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, бо такі ставки встановлюються, з урахуванням правової природи орендної плати як загальнодержавного податку, у ПК України.
Обставини справи встановлені судом.
24.12.2010р. між Територіальною громадою міста Одеси в особі Одеської міської ради (Орендодавець) і ТОВ НДЦ «Укрмаркетрекламсервіс» (Орендар) укладено договір оренди землі, згідно з яким Орендодавець на підставі Закону України «Про оренду землі» №161-XIV від 06.10.1998 та рішення Одеської міської ради №4499-V від 07.07.2009 року передає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку, площею 0,0789 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Балківська, 28, для експлуатації та обслуговування комбінату побутового обслуговування, згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору.
Відповідно до п. 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка площею 789 кв.м., у тому числі по угіддях: - під капітальною забудовою 264, 94 кв.м., - під проїздами, проходами, площадками 524, 50 кв.м.
Згідно з п. 2.3. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 994 357, 56 грн., з урахуванням індексації за 2008-2009 роки, згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 05.11.2008 №104-03/С, складеної управлінням Держкомзему у м. Одесі Головного управління Держкомзему у Одеській області Державного комітету України із земельних ресурсів.
Пунктом 3.1. договору визначено, що договір укладено терміном на 25 років, для експлуатації та обслуговування комбінату побутового обслуговування.
За змістом п. 4.1. договору орендна плата за земельну ділянку площею 789 кв.м. розрахована у розмірі 7% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 69 605, 03 грн. на рік, з урахуванням індексації за 2008-2009 роки. Орендна плата сплачується Орендарем у грошовій безготівковій формі.
Відповідно до п. 4.2. договору розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради №4247-IV від 15.07.2005 року у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки яка знаходиться у користуванні.
Згідно з п. 4.4. договору Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід`ємними частинами цього договору, крім випадків:
- зміни розміру земельного податку , відповідно до чинного законодавства України;
- коригування «Грошової оцінки земель м. Одеси», яка затверджується рішеннями Одеської міської ради;
- зміни функціонального призначення будівлі її частинами.
У цих випадках розмір орендної плати змінюється орендодавцем.
Рішенням ОМР №1267- VІ від 20.09.2011р. «Про затвердження фіксованих відсотків при визначення ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі» затверджено фіксовані відсотки при визначені орендної плати за землі міста Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41-VІ, що наводяться у додатку до цього рішення, зокрема п. 5 якого цільове використання земельної ділянки підприємства побутового обслуговування населення (пральня, перукарня, ательє, фотоательє, ремонтні майстерні, хімчистки, лазні, сауни та др.) становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
П.2 рішення встановлено ввести в дію затверджені пунктом 1 цього рішення фіксовані відсотки орендної плати за землі міста Одеси з 20.09.2011 року.
П.3 рішення доручено Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради при підготовці договорів оренди земельних ділянок з 20.09.2011 року застосовувати затверджені пунктом 1 цього рішення фіксовані відсотки орендної плати за землі міста Одеси.
П.4 рішення встановлено Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради вжити заходи щодо внесення відповідних змін в договори оренди земельних ділянок.
Листом від 24.09.2021 за №01-18/1605 Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради розглянувши лист ТОВ НДЦ «УКРМАРКЕТРЕКЛАМСЕРВІС» від 25.08.2021 за №01/08 стосовно внесення змін до договору оренди землі, повідомив директора ТОВ НДЦ «УКРМАРКЕТРЕКЛАМСЕРВІС», що Департаментом підготовлено проект відповідного рішення Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі який знаходиться на візуванні згідно з регламентом Одеської міської ради VIII скликання, затвердженим рішенням Одеської міської ради від 02.12.2020 №1- VIII. Остаточне рішення приймається Одеською міською радою в межах її повноважень. Також у листі доведено до відома ТОВ НДЦ «УКРМАРКЕТРЕКЛАМСЕРВІС», що листом Департаменту від 18.10.2019 №01-18/1421 було проінформовано про необхідність внесення змін до Державного земельного кадастру щодо підрозділу коду КВЦПЗ вищезазначеної земельної ділянки.
Висновки суду.
В укладеному між сторонами договорі розмір орендної плати встановлено за домовленістю сторін згідно рішення ОМР № 4247-IV від 15.07.2005р. «Про застосування договірної річної орендної плати при оформлені договорів оренди земельних ділянок», яким доручено Одеському міському управлінню земельних ресурсів при оформлені договорів оренди земельних ділянок, для затвердження Одеською міською радою, застосовувати договірну річну орендну плату у розмірі не більше 10 відсотків та не нижче відсотків від нормативної грошової оцінки, встановлених рішеннями Одеської міської ради від 26.03.03р. за № 1061-IV та від 11.07.03р. за №1310-IV, відповідно до цільового призначення земельних ділянок.
Вказане рішення ОМР № 4247-IV від 15.07.2005р. втратило чинність на підставі рішення ОМР №41-VІ від 28.12.2010р. «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси», яким, серед іншого, вирішено:
1. Затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси(додається).
2. Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011 року, крім випадків, визначених у пункті 3 цього рішення.
3. Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012р. Протягом 2011 року при розрахунках річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні застосовувати дані з грошової оцінки земель міста, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 09.12.1999 року №438-III «Про затвердження проекту «Грошова оцінка земель м. Одеси».
Рішенням ОМР №1268 VІ від 20.09.2011р. до рішення ОМР від 28.12.2010р. №41-VІ внесені наступні зміни: - пункт 3 рішення викласти в такій редакції:
«Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011 року».
- пункти 4, 5, 6 рішення - виключити. Вважати таким, що втратило чинність рішення Одеської міської ради від 09.12.1999 року №438-ІІІ «Про затвердження проекту «Грошова оцінка земель м. Одеси».
Водночас рішенням ОМР №1267- VІ від 20.09.2011р. «Про затвердження фіксованих відсотків при визначення ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі» затверджено фіксовані відсотки при визначені орендної плати за землі міста Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41-VІ, що наводяться у додатку до цього рішення.
П.2 рішення встановлено ввести в дію затверджені пунктом 1 цього рішення фіксовані відсотки орендної плати за землі міста Одеси з 20.09.2011 року.
П.3 рішення доручено Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради при підготовці договорів оренди земельних ділянок з 20.09.2011 року застосовувати затверджені пунктом 1 цього рішення фіксовані відсотки орендної плати за землі міста Одеси.
П.4 рішення встановлено Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради вжити заходи щодо внесення відповідних змін в договори оренди земельних ділянок.
Згідно з ч. 1 ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Інші питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом на підставі статті 146 Конституції України.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з ст. 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Пунктом 34 ч. 1 ст. 26 вищезгаданого Закону передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з ч. 1 ст. 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до пунктів «а» та «б» ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Пп.1 ч. а), пп.9 ч. б) п.1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження:1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів; б) делеговані повноваження: 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.
Відтак, за приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Конституції України, гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як встановлено господарським судом, рішення про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки, яким для позивача розмір фіксованих відсотків зменшився до 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, було прийнято відповідачем 20.09.2011р.
Водночас згоди між сторонами щодо внесення відповідних змін у договір оренди землі шляхом укладання додаткової угоди між сторонами досягнуто не було, що і зумовило звернення позивача до суду з даним позовом.
Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
За змістом частин першої, другої, четвертої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона. Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Проте, в даному випадку позивачем не доведено суду, як наявності обставин істотного порушення договору оренди землі відповідачем, так і наявності умов істотної зміни обставин після укладення договору оренди.
Більш того, питання щодо можливості внесення змін до договору оренди землі щодо розміру ставки орендної плати у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки земельної ділянки досліджувалося у Постанові ВП ВС від 09.11.2021р. у справі №635/4233/19.
Згідно з правовим висновком ВП ВС, який міститься у постанові від 09.11.2021р. у справі №635/4233/19, та який на підставі ч.4 ст.236 ГПК України враховується господарським судом під час вирішення спору у даній справі, з огляду на те, що за змістом пункту 288.5 статті 288 ПК України та статті 21 Закону № 161-XIV орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування.
Щодо позовних вимог про внесення змін у договір щодо розрахунку орендної плати у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки з 20.09.2011р., тобто з моменту прийняття відповідачем відповідного рішення про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати, господарський суд виходить з того, що питання стосовно моменту внесення змін у договір оренди землі щодо розміру орендної плати досліджувалося Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 16.02.2021р. у справі №921/530/17, у п.54 якої встановлено, що Велика Палата Верховного Суду вважає, що якщо права та обов`язки сторін змінюються внаслідок внесення змін до договору судовим рішенням, то відповідне зобов`язання змінюється з моменту набрання таким рішенням законної сили. При цьому у п.56 постанови Велика Палата Верховного Суду відступила від висновку щодо застосування норм права, викладених у постанові Верховного суду України від 18.05.2016р. у справі №6-325цс16 про те, що внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінився і розмір орендної плати за користування нею, тому договір щодо розміру орендної плати слід вважати зміненим з 04.01.2014р.
За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про необґрунтованість і недоведеність позовних вимог ТОВ НДЦ «Укрмаркетрекламсервіс», а відтак і відмову в їх задоволенні.
Посилання позивача на наявність згоди відповідача щодо внесення відповідних змін у договір оренди землі, про що свідчить п.4 рішення ОМР №1267- VІ від 20.09.2011р. «Про затвердження фіксованих відсотків при визначення ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі», яким встановлено Одеському міському управлінню земельних ресурсів Одеської міської ради вжити заходи щодо внесення відповідних змін в договори оренди земельних ділянок, господарський суд вважає помилковими, оскільки відповідного рішення щодо внесення змін у договір оренди землі, який укладений з позивачем, відповідачем прийнято не було, про що позивача повідомлено у листі Департаменту земельних ресурсів ОМР від 21.09.2021р. №01-18/1605.
Правові висновки, які містяться у постанові ВС від 28.02.2018р. у справі №916/1357/16, та на які посилається позивач, не можуть бути застосовані господарськи судом у даній справі, оскільки правовідносини сторін у даній справі, не є подібними, із правовідносинами у справі №635/4233/19, а саме у справі №916/1357/16 Одеською міською радою було прийнято щодо позивача (ПрАТ «Євроспорт») індивідуальне рішення №3876-VІ від 18.07.2013р., яким внесено зміни в спірний договір та, зокрема, затверджено орендну плату за земельну ділянку площею 0,3866 га у розмірі 5,4 від нормативної грошової оцінки. Також між сторонами була укладена додаткова угода про внесення відповідних змін до спірного договору на виконання вказаного рішення лише 04.06.2015р. і новий розмір орендної плати за умовами додаткової угоди встановлений лише на майбутнє.
На підставі ст.129 ГПК України судові витрати позивача по сплаті судового збору в розмірі 2481 грн та професійну правничу допомогу в розмірі 17 000 грн. покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1.Відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ЦЕНТР Укрмаркетрекламсервіс у задоволенні позову до Одеської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору стороні відповідача: Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради до Одеської міської ради у справі №916/501/22.
2.Судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2481 грн. та професійну правничу допомогу в розмірі 17 000 грн. покладаються на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено 07 жовтня 2022 р.
Суддя Г.Є. Смелянець
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2022 |
Оприлюднено | 11.10.2022 |
Номер документу | 106657993 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Смелянець Г.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні