Рішення
від 23.09.2022 по справі 359/3682/22
БОРИСПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження № 2/359/1960/2022

Справа № 359/3682/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2022 року Бориспільський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого судді Семенюти О.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Моргушко Л.В.,

представника позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Суліми Д.В.,

розглянувши в приміщенні суду у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Вороньківської сільської ради Бориспільського району Київської області до ОСОБА_2 про зобов`язання розрахувати та сплатити відновну вартість зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці,

встановив:

1. Короткий виклад доводів пред`явленого позову.

У червні 2022 року Вороньківська сільська рада (далі рада) звернулась до суду з вказаним позовом. В обґрунтування зазначила, що рішенням Вороньківської сільської ради №336-9-VIII від 10 серпня 2021 року «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства на території Вороньківської сільської ради» ОСОБА_2 на території ради надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,8 га. Рішенням Вороньківської сільської ради №436-10-VIII від 28 вересня 2021 року «Про затвердження проектів землеустрою та передачу безоплатно у власність земельних ділянок громадянам для ведення особистого селянського господарства на території Вороньківської сільської ради» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 на території ради площею 1,8 га, кадастровий номер 3220886000:04:001:0058. Згідно з Розділом 2 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 на території Вороньківської сільської ради, складеного ФОП ОСОБА_3 , склад угідь згідно класифікації видів земельних угідь чагарникова рослинність природного походження. У раді створена комісія з обстеження зелених насаджень на території Вороньківської сільської ради, яка діє на підставі Положення, затвердженого рішенням виконавчого комітету ради №85 від 24 квітня 2021 року. Підставою для обстеження є заява юридичної чи фізичної особи (заявника) до виконавчого комітету ради. Комісія у п`ятиденний строк з моменту надходження заяви визначає стан зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, і складає акт обстеження тих насаджень, що підлягають видаленню. Згідно з п. 11 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 р. № 1045, відновна вартість зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, що відведена в установленому порядку фізичній або юридичній особі (крім відновної вартості зелених насаджень, посаджених (створених) цією особою), сплачується під час передачі такої ділянки у власність відповідної особи. У ОСОБА_2 після набуття власності на земельну ділянку виник обов`язок сплатити до бюджету відновну вартість розташованих на ній багаторічних насаджень. Тому позивач просить суд зобов`язати ОСОБА_2 розрахувати та сплатити відновну вартість зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 3220886000:04:001:0058, впродовж 30 календарних днів від дати набрання чинності рішення у даній справі; стягнути з ОСОБА_2 сплачений позивачем судовий збір у розмірі 2481,00 гривень.

2.Процесуальні діїпо справі.Ставлення учасниківсудового процесудо пред`явленого позову.

Ухвалою судді Бориспільського міськрайонного суду від 29 червня 2022 року (а.с.67) було залишено позовну заяву без руху.

Ухвалою Бориспільського міськрайонного суду від 8 серпня 2022 року (а.с.129) було відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 13 вересня 2022 року було закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті (а.с.144).

У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 підтримав позов, просив задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_4 заперечував проти задоволення позову. Зазначив, що Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 р. № 1045 визначає процедуру видалення зелених насаджень на території населеного пункту. Однак надана відповідачу земельна ділянка з кадастровим номером 3220886000:04:001:0058 знаходиться за межами населеного пункту, а тому цей Порядок не може бути застосованим у даній справі, а тому у задоволенні позову Вороньківській сільській раді слід відмовити.

3. Обставини, встановлені судом.

Рішенням Вороньківської сільської ради №336-9-VIII від 10 серпня 2021 року «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства на території Вороньківської сільської ради» ОСОБА_2 на території Вороньківської сільської ради надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,8 га (а.с.84-85).

Рішенням Вороньківської сільської ради №436-10-VIII від 28 вересня 2021 року «Про затвердження проектів землеустрою та передачу безоплатно у власність земельних ділянок громадянам для ведення особистого селянського господарства на території Вороньківської сільської ради» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 на території Вороньківської сільської ради площею 1,8 га, кадастровий номер 3220886000:04:001:0058 (а.с.86-90).

Згідно з Розділом 2 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_2 на території Вороньківської сільської ради, складеного ФОП ОСОБА_3 (а.с.91-120), склад угідь згідно класифікації видів земельних угідь чагарникова рослинність природного походження (004.00).

Відповідно дорішення виконавчогокомітетуВороньківської сільської ради №85 від 24 квітня 2021 року (а.с.121-128) була створена комісія з обстеження зелених насаджень на території Вороньківської сільської ради, а також Положення про комісію з обстеження зелених насаджень на території Вороньківської сільської ради.

Відповідно до акта спеціального обстеження приватної земельної ділянки, яка знаходиться на території Вороньківської сільської ради від 23 червня 2022 року (а.с.141) комісією у складі заступника сільського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, представника власника, начальника відділу державного спеціалізованого лісозахисного підприємства, інженера лісопатолога ДСЛП «Київлісозахист», лісничого Кийлівського лісництва ДП «Бориспільський лісгосп» було проведено обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 3220886000:04:001:0058 для ведення особистого селянського господарства, яка перебуває у приватній власності ОСОБА_2 . Встановлено, що на всій площі рівномірно зростають хвойні дерева, зокрема сосна звичайна. Оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 3220886000:04:001:0058 знаходиться за межами населеного пункту, то постанова КМУ від 1 серпня 2006 р. № 1045 «Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах» на дану земельну ділянку не поширюється.

4. Норми права, якими керується суд при вирішенні спору.

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 20, п. 2 ч. 1 ст. 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають. Зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.

Згідно зі ст. 5 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Відповідно до ч. 1,2,3 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв. Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об`єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об`єкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, - за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку. Видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється впорядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України. Документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, отримані відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", є підставою для видалення зелених насаджень після обстеження земельної ділянки та складання акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню. У цьому разі видалення зелених насаджень не потребує дозволу (ордера). Відновна вартість визначається на підставі акта обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, та сплачується до прийняття об`єкта в експлуатацію. Розмір відновної вартості видалених зелених насаджень зменшується на суму, передбачену проектною документацією на озеленення території.

Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 р. № 1045 (далі Порядок №1045) визначає процедуру видалення дерев, кущів, газонів і квітників (далі - зелені насадження) на території населеного пункту (п.1).

Згідно з п. 11 Порядку №1045, відновна вартість зелених насаджень, розташованих на земельній ділянці, що відведена в установленому порядку фізичній або юридичній особі (крім відновної вартості зелених насаджень, посаджених (створених) цією особою), сплачується під час передачі такої ділянки у власність відповідної особи.

Відповідно до п. 2.1 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства Будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 105 від 10.04.2006, відновна вартість зелених насаджень - це вартість, яка визначає їхню цінність, включаючи витрати на відновлення. Тобто, законодавством передбачена відновна вартість зелених насаджень, основною метою якої є компенсація цінності таких насаджень.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 4 ст.173 Земельного кодексу України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустроющодо змінимеж населенихпунктів розробляютьсяз урахуваннямгенеральних планівнаселених пунктів. Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Частиною 1статті 81 ЦПК Українивизначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

5. Мотиви, якими керується суд при вирішенні спору.

Представниками Вороньківської сільської ради та власника земельної ділянки з кадастровим номером 3220886000:04:001:0058 не заперечується, що ця земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту, а саме на території Вороньківської сільської ради Бориспільського району Київської області.

Як зазначено у пункті 1 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 р. № 1045 цей Порядок визначає процедуру видалення дерев, кущів, газонів і квітників (далі - зелені насадження) на території населеного пункту. Отже, на процедуру видалення зелених насаджень з земельної ділянки з кадастровим номером 3220886000:04:001:0058 не розповсюджується дія Порядку №1045. До такого ж висновку дійшла комісія з обстеження зелених насаджень на території Вороньківської сільської ради, про що зазначила в акті спеціального обстеження приватної земельної ділянки, яка знаходиться на території Вороньківської сільської ради від 23 червня 2022 року.

Згідно з ч.9 ст.10 ЦПК України якщо спірні відносини не врегульовані законом, суд застосовує закон, що регулює подібні за змістом відносини (аналогія закону), а за відсутності такого - суд виходить із загальних засад законодавства (аналогія права).

Водночас аналогія закону та аналогія права не застосовується для визначення підстав, меж повноважень та способу дій органів державної влади та місцевого самоврядування. Така правова позиція, викладена у Постанові Верховного Суду від 11 березня 2021 року у справі №640/23179/19.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України

Практика Верховного Суду щодо помилковості застосування суб`єктами владних повноважень аналогії закону у випадку визначення підстав, меж повноважень та способу дій органів державної влади та місцевого самоврядування сформована, зокрема, у постановах 17.02.2020 у справі № 826/1376/18 та від 14.08.2020 у справі № 820/432/17.

За такихобставин,на данийчас немаєнормативно-правовогоакта,який регулювавби порядокпроцедури видаленнядерев,кущів,газонів іквітників замежами територіїнаселеного пункту,і судне можев даномувипадку застосуватианалогію закону,а отжеу задоволенніпозову Вороньківськоїсільської радиБориспільського районуКиївської областідо ОСОБА_2 про зобов`язаннярозрахувати тасплатити відновнувартість зеленихнасаджень,розташованих наземельній ділянціналежить відмовити.

6. Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Вороньківська сільська рада сплатила судовий збір у розмірі 2481 грн. Ця обставина підтверджується платіжним дорученням від 26 травня 2022 року (а.с.8). Однак у задоволенні пред`явленого позову відмовлено в повному обсязі. З огляду на це, суд вважає, що підстави для відшкодування позивачу судових витрат відсутні.

Керуючись п.2 ч.1 ст.258, ч.1-ч.2 ст.259, ст.263-265, ст.268 ЦПК України, суд,

вирішив:

У задоволенніпозову Вороньківськоїсільської радиБориспільського районуКиївської областідо ОСОБА_2 про зобов`язаннярозрахувати тасплатити відновнувартість зеленихнасаджень,розташованих наземельній ділянцівідмовити.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга Київському апеляційному суду протягом тридцяти днів, який обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 3 жовтня 2022 року.

Суддя О.Ю. Семенюта

СудБориспільський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення23.09.2022
Оприлюднено11.10.2022
Номер документу106671764
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них

Судовий реєстр по справі —359/3682/22

Рішення від 23.09.2022

Цивільне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Семенюта О. Ю.

Рішення від 23.09.2022

Цивільне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Семенюта О. Ю.

Ухвала від 12.09.2022

Цивільне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Семенюта О. Ю.

Ухвала від 07.08.2022

Цивільне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Семенюта О. Ю.

Ухвала від 28.06.2022

Цивільне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Семенюта О. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні