ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.09.2022м. ДніпроСправа № 904/1686/22
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Рудь І.А., за участю секретаря судового засідання Товстоп`ятки В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Нікопольської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Марганецької міської ради, м. Марганець Дніпропетровської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи", м. Київ
про стягнення заборгованості з орендної плати у розмірі 1 179 570 грн 41 коп., розірвання договору оренди земельної ділянки від 21.02.2019 № 0004/19 та зобов`язання повернути земельну ділянку
Представники:
від прокуратури: Ємельянов В.А., посвідчення № 065941 від 09.11.2021, прокурор;
від позивача: не з`явився.
від відповідача: не з`явився.
СУТЬ СПОРУ:
Нікопольська окружна прокуратура Дніпропетровської області звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом від 23.06.2022 № 04/61-2103вих-22 в інтересах держави в особі Марганецької міської ради, в якому просить:
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи" на користь Марганецької міської ради заборгованість з орендної плати у розмірі 1 179 570 грн 41 коп. за період з 01.06.2019 по 31.12.2021, відповідно до умов договору оренди земельної ділянки від 21.02.2019 № 0004/19;
- розірвати договір оренди земельної ділянки №0004/19 від 21.02.2019 кадастровий номер 1211300000:01:022:0133 площею 14,5 га, укладений між Марганецькою міською радою та Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи", який 21.02.2019 державним реєстратором Марганецької міської ради Ткаченко С.В. зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису 30471679);
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи" повернути за актом приймання-передачі Марганецькій міській раді земельну кадастровий номер 1211300000:01:022:0133 площею 14,5га.
Позовні вимоги обґрунтовує посиланням на порушення відповідачем умов договору в частин своєчасної сплати орендної плати з лютого 2019, що є підставою для розірвання договору оренди відповідно до ст. 651 ЦК України.
Ухвалою господарського суду від 04.07.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні 26.07.2022.
Ухвалою господарського суду від 26.07.2022 підготовче засідання відкладено на 18.08.2022, у зв`язку із неявкою сторін та ненаданням витребуваних судом документів.
05.08.2022 на адресу суду надійшло клопотання позивача від 04.08.2022 № 15-27/36, в якому зазначив, що підтримує позовні вимоги прокурора, просить їх задовольнити, а також розглянути справу за відсутності представника Марганецької міської ради за наявними у справі документами.
Ухвалою господарського суду від 18.08.2022 закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні на 15.09.2022.
Ухвалою господарського суду від 15.09.2022 розгляд справи відкладений на 28.09.2022.
У призначене судове засідання позивач та відповідач явку повноважних представників не забезпечили, відповідач не надали витребувані судом документи, про причини неявки суд не повідомив.
Господарський суд наголошує на тому, що ухвали суду завчасно надсилалися відповідачу за його місцезнаходженням, згідно матеріалів справи та за інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, з урахуванням Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28.11.2013 № 958.
На адресу суду повернулися ухвали, що направлялися відповідачу, із відмітками відділення поштового зв`язку: «Повертається. Аресат відсутній за вказаною адресою»
Відповідно до ч. 7 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.
У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" відомості про місцезнаходження юридичної особи містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
За визначенням п. 4, 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
При цьому, господарським судом врахована правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 18.03.2021 у справі № 911/3142/19, відповідно до якої направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, а, у даному випадку, суду (близька за змістом правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 800/547/17 (П/9901/87/18) (провадження № 11-268заі18), постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 27.11.2019 у справі № 913/879/17, від 21.05.2020 у справі № 10/249-10/19, від 15.06.2020 у справі № 24/260-23/52-б).
Водночас, матеріалами справи підтверджується своєчасне отримання позивачем ухвал суду, які направлялися на електронну адресу Марганецької міської ради 04052181@mail.gov.ua.
З урахуванням вищевикладеного, господарський суд вважає можливим розглянути справу за відсутності представників позивача та відповідача за наявними в ній матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 81, ч. 9 ст. 165 ГПК України.
У судовому засіданні 28.09.2022 прокурор позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив позов задовольнити.
В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Предметом доказування у даній справі є обставини виконання договору оренди, період виникнення (існування) зобов`язань, наявність боргу з орендної плати, наявність підстав для розірвання договору та повернення земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, 21.02.2019 між Марганецькою міською радою (орендодавець), на підставі рішення міської ради № 1372-44/VII від 29.11.2018, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки № 0004/19 (надалі - договір), який зареєстровано державним реєстратором Марганецької міської ради Ткаченко С.В. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису 30471679).
Відповідно до п. 1 договору орендодавець на підставі рішення міської ради №1372-44/VII від 29.11.2018 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку відведену для будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, яка знаходиться за адресою: 53400, Дніпропетровська область, м. Марганець, вул. Шахтна, 21.
За умовами п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 14,5000 га, кадастровий номер земельної ділянки 1211300000:01:022:0133.
Згідно з п. 5 договору договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років, починаючи з дати його державної реєстрації. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Пунктом 6 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у формі грошової плати, з урахуванням коефіцієнту індексації, в розмірі 456 607,90 грн. (чотириста п`ятдесят шість тисяч шістсот сім гривень, 90 коп.) за рік.
Відповідно до п. 7 договору орендна плата вноситься за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата вноситься згідно ставок, прийнятих Марганецькою міською радою.
Земельна ділянка передається в оренду для несільськогосподарського використання. Цільове призначення земельної ділянки - J.14.01 - для будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємства, установ і організацій (п. п. 10, 11 договору).
Згідно з п. 15 договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється у десятиденний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
Пунктом 34 договору визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених ст. 24, 25 Закону України «Про оренду землі» та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Відповідно до п. 36 договору за невиконання або неналежне використання умов договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
За змістом прикінцевих положень договору передача земельної ділянки орендодавцем орендареві здійснюється з моменту державної реєстрації права оренди земельної ділянки відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», а договір оренди землі набирає чинності з моменту його підписання сторонами.
На виконання умов договору орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду терміном на 49 років земельну ділянку кадастровий номер 1211300000:01:022:0133, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Марганець, вул. Шахтна, 21, площею 14,5000 га, про що сторонами складений та підписаний акт прийому-передачі земельної ділянки від 21.02.2019.
Як зазначає прокурор, 19.08.2021 Марганецька міська рада листом №15/20-1251/1 звернулась до Нікопольської окружної прокуратури з повідомленням про порушення ТОВ «Дніпро Сан Енерджи» умов договорів оренди земельних ділянок.
На вказаний лист 02.09.2021 за №124-1659вих-21 Нікопольською окружною прокуратурою роз`яснено Марганецькій міській раді положення ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
В подальшому, Нікопольською окружною прокуратурою на адресу Марганецької міської ради направлено лист (запит) за № 04/61-1512вих-22 від 18.05.2022 щодо вжитих заходів на усунення ТОВ «Дніпро Сан Енерджи» порушень умов договорів оренди земельних ділянок.
На вказаний запит Марганецькою міською радою надано відповідь № 15/20-578 від 31.05.2022, за змістом якої Марганецька міська рада з метою стягнення заборгованості з орендної плати, розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки до суду не зверталася.
Прокурор зазначає, що держава в особі Марганецької міської ради, достовірно знаючи з лютого місяця 2019 року про порушення її інтересів, жодних заходів щодо їх захисту не вжила. Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18).
Оскільки орган, уповноважений державою на захист інтересів держави, не належним чином здійснює надані йому повноваження, з лютого 2019 року по травень 2022 року до суду з таким позовом не звернувся, тому прокурор звернувся до господарського суду із даним позовом в інтересах держави в особі Марганецької міської ради.
Так, відповідно до листа Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №13277/5/04-36-13-09-16 від 18.05.2022, ТОВ «Дніпро Сан Енерджи» перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, як платник орендної плати за землю відповідно до укладених Марганецькою міською радою договорів оренди землі. Остання податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної та/або комунальної власності) надана за 2019 рік. За 2020-2021 роки звітність з плати за землю не надавалась.
Відповідно до ст. 120 Податкового кодексу України за неподання податкової звітності з плати за землю (орендна плата) на 2020 рік до ТОВ «Дніпро Сан Енерджи» застосовано штраф у сумі 1020,00 грн.
Згідно з листом Марганецької міської ради № 15/20-578 від 31.05.2022 відповідачем орендна плата за лютий-грудень 2019, 2020, 2021 та за період з січня 2022 по 01.05.2022, не сплачувалась у зв`язку з чим за договором оренди землі № 0004/19 від 21.02.2019 рахується заборгованість зі сплати орендної плати з лютого 2019 по теперішній час.
Відповідно до листа Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 13.01.2022 № 3-4-0.110,5-191/299-22-0.110,5 вартість земельної ділянки кадастровий номер 1211300000:01:022:0133, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, м. Марганець, вул. Шахтна, 21, площею 14,5000 га за 2019, 2020, 221 роки за урахуванням коефіцієнтів індексації не змінювалася та складає 11 415 197,50 грн. Нормативна грошова оцінка в м. Марганець проведена станом на 2013 рік.
Згідно зі змістом розрахунку розміру орендної плати за землю на 2019 рік, що є додатком до договору, сторонами визначений прийнятий для розрахунку розміру орендної плати відсоток від нормативної грошової оцінки землі у розмірі 4%.
За розрахунком прокурора, викладеним у позовній заяві, з огляду на вищевказані лист Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області та розрахунок, заборгованість відповідача з орендної плати становить 1 179 570 грн 41 коп., з яких: 266 354 грн 61 коп. за період з 01.06.2019 по 21.12.2019; 456 607 грн 90 коп. за 2020 рік, 456 607 грн 90 коп. - за 2021 рік.
Таким чином, за твердженням прокурора, державою в особі Марганецької міської ради, недоотримано кошти з орендної плати за 2019, 2020, 2021 роки в сумі 1 179 570 грн. 41 коп., які підлягають відшкодуванню відповідачем.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 3,5 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").
Як вбачається з матеріалів справи, прокурором виконані вимоги ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" в частині повідомлення органів уповноважених державою здійснювати функції у спірних правовідносинах про необхідність звернення до суду та враховуючи тривале не виконання відповідачем зобов`язань з оплати орендної плати за користування земельною ділянкою (з 2019 року) та відсутність дій зі сторони таких органів з метою захисту порушених прав, прокурором правомірно подано позов в інтересах держави.
Право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам (ч.1 ст. 24 Закону України "Про прокуратуру").
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Статтею 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Відповідно до ч.1 ст.14 Конституції України земля є національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно зі ст. 143 Конституції України органи місцевого самоврядування вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції.
За приписами ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
Відповідно до ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів. Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних визначених законом, джерел та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов`язкових платежів. Склад доходів місцевих бюджетів визначається Бюджетним кодексом України та законом про 8 Державний бюджет України (ст. 63 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Спірна земельна ділянка перебуває в межах Марганецької ОТГ, а саме в межах м. Марганець, у зв`язку з чим перебуває у комунальній власності.
Таким чином, Марганецька міська рада є власником земельної ділянки та отримувачем коштів з орендної плати за землю, тобто саме тим органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно зі ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Орендою землі, відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" до істотних умов договору оренди землі віднесено, зокрема, орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Статтею 24 Закону України "Про оренду землі" передбачене право орендодавця вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Статтею 32 Закону України "Про оренду землі" визначено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору.
Відповідно до ст. 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно, ставляться, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, орендна плата за спірним договором не сплачується орендарем з лютого 2019 року.
Відповідачем до матеріалів справи не надано доказів на спростування розрахунку суми боргу за користування земельною ділянкою. Як не надані і докази сплати суми боргу повністю або частково.
За таких обставин, сума боргу за користування відповідачем земельною ділянкою є доведеною та підлягає стягненню в повному обсязі, а саме в сумі 1 179 570 грн 41 коп.
Згідно з ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Відповідно до п. "д" ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України підставою для припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата орендної плати.
Сторонами у договорі передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених ст. 24, 25 Закону України «Про оренду землі» та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
З огляду на викладене позовні вимоги про розірвання договору оренди землі від 21.02.2009 № 0004/19, укладеного між Марганецькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи" підлягають задоволенню.
Відповідно до п. 16 договору після припинення або розірвання договору орендар повертає не пізніше як у місячний термін орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому у порівнянні з тим, у якому він одержав її в оренду за актом її приймання-передачі.
Оскільки позовна вимога про зобов`язання відповідача повернути земельну ділянку за актом приймання-передачі є похідною від вимоги про розірвання спірного договору, вона також підлягає задоволенню у повному обсязі.
Згідно зі ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Згідно із ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).
Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).
За приписами ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із положеннями ст. ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідач не надав суду доказів належного виконання договірних зобов`язань, доводи прокурора не спростував.
З урахуванням викладеного, беручи до уваги, що відповідач порушує умови договору і, за даними прокурора, не спростованими відповідачем, за останнім обліковується борг з орендної плати у розмірі 1 179 570 грн 41 коп., суд вважає обґрунтованими та підтвердженими матеріалами справи вимоги прокурора про стягнення боргу з орендної плати, розірвання договору та повернення земельної ділянки.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати Дніпропетровської обласної прокуратури зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 165, 233, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи" (04050, м. Київ, вул. Тургенєвська, б. 64/68, кв. 49, код ЄДРПОУ 42283858) на користь Марганецької міської ради (53407, Дніпропетровська область, м. Марганець, вул.. Єдності, буд. 29а, код ЄДРПОУ 35055650) 1 179 570 грн 41 коп. (один мільйон сто сімдесят дев`ять тисяч п`ятсот сімдесят грн. 41 коп.) заборгованість з орендної плати.
Розірвати договір оренди земельної ділянки №0004/19 від 21.02.2019 кадастровий номер 1211300000:01:022:0133 площею 14,5 га, укладений між Марганецькою міською радою та Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи", який 21.02.2019 державним реєстратором Марганецької міської ради Ткаченко С.В. зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису 30471679).
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи" (04050, м. Київ, вул. Тургенєвська, б. 64/68, кв. 49, код ЄДРПОУ 42283858) повернути за актом приймання-передачі Марганецькій міській раді (53407, Дніпропетровська область, м. Марганець, вул.. Єдності, буд. 29а, код ЄДРПОУ 35055650) земельну кадастровий номер 1211300000:01:022:0133 площею 14,5га.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро Сан Енерджи" (04050, м. Київ, вул. Тургенєвська, б. 64/68, кв. 49, код ЄДРПОУ 42283858) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 38, МФО 820172, р/р UА228201720343160001000000291 в ДКСУ в м.Київ, код ЄДРПОУ 02909938) 22 655 грн 56 коп. (двадцять дві тисячі шістсот п`ятдесят п`ять грн 56 коп.) витрат зі сплати судового збору.
Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 10.10.2022
Суддя І.А. Рудь
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2022 |
Оприлюднено | 12.10.2022 |
Номер документу | 106683111 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні