Рішення
від 04.10.2022 по справі 916/1795/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"04" жовтня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/1795/22

За позовом: Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» (69008, м. Запоріжжя, Південне шосе, 72, код ЄДРПОУ - 00191230, електронна адреса: office@zaporizhstal.com)

До відповідача: Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд.19, код ЄДРПОУ - 40081200, електронна адреса: postbox@odz.gov.ua)

про стягнення

Суддя Рога Н.В.

Секретар с/з Богомолова В.С.

Представники сторін:

Від позивача: не з`явився;

Від відповідача: Лунгул Л.А. - на підставі ордера ВЕ №1072910 від 04.10.2022р.

Суть спору: Позивач - Публічне акціонерне товариство (далі - ПАТ) «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь», звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Акціонерного товариства (далі - АТ) «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства (далі - АТ) «Українська залізниця» про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажів у розмірі 381 249 грн 80 коп.

Ухвалою суду від 08.08.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №916/1795/22, справу вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, судове засідання призначено на 30.08.2022р.

Ухвалою суду від 30.08.2022р. відкладено судове засідання на 20.09.2022р. Ухвалою суду від 20.09.2022р. відкладено судове засідання на 04.10.2022р.

Позивач - ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь», підтримує позовні вимоги в повному обсязі, просить їх задовольнити з підстав зазначених у позовній заяві та відповіді на відзив на позовну, що надійшла до суду 20.09.2022р.

Відповідно до клопотання (вх.21635/22 від 04.10.2022р.) позивач просив провести судове засідання, призначене на 04.10.2022р., без участі представника позивача.

Відповідач - АТ «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Українська залізниця», заперечує проти позовних вимог, просить відмовити у їх задоволенні та зменшити розмір штрафних санкцій на 95% з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду 23.08.2022р.

Позивач у справі - ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь», зазначає, що протягом грудня 2021р. - січня 2022р. на адресу ДП «ІЗМАЇЛЬСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРГІВЕЛЬНИЙ ПОРТ» (ЄДРПОУ 01125815) для ТОВ «МЕТІНВЕСТ-ШИППІНГ» на станцію Ізмаїл (експ.) Одеської залізниці було відправлено вантажі за залізничними накладними №№ 46582011, 46582029, 46582037, 46588240, 46588281, 46588349, 46588364, 46588406, 46588554, 46594396, 46532479, 46582227, 46582250, 46582268, 46592820, 46592853, 46592861, 46593018, 46593505, 46599742, 46599759, 46624474, 46624524, 46663514, 46686234, 46692133, 46692182, 46708772, 46917100, 46917209, 46917217, 46917225, 46917241, 46921573, 46923124, 46931648, 46931655, 46932141, 46932166, 47072418, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638, 47528559, 47528658, 47624424, 47624457, 47625454, 47625488, 47625496, 47630348, 47630546, 47638515, 47638788, 47804687, 47805338, 47805452, 47843339, 47843362, 47843370, 47844196, 47844204, 4784421,2 47849625, 47849666, 47860788, 47860846, 47860887, 47860945, 47861018, 47861075, 47844188, 47865126, 47872148.

Згідно з ст. 6 Статуту залізниць України накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем.

Накладна в електронному вигляді (далі - електронна накладна) складається у формі електронної реєстрації даних, які можуть бути трансформовані у письмовий запис. Засоби, що використовуються для реєстрації та обробки даних, повинні відповідати вимогам законодавства.

Порядок обміну електронною накладною між відправником та залізницею, а також залізницею та одержувачем зазначається в договорі між вантажовласником і залізницею. У разі внесення змін до електронної накладної попередні дані зберігаються.

Заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до Правил обчислення термінів доставки вантажу.

Позивач зазначив, що відповідно до ст. 22 Статуту залізниць України за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату.

Згідно ст. 41 Статуту залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами обчислення термінів доставки вантажів, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Згідно з пунктом 1.2 Правил обчислення термінів доставки вантажу (далі - Правила), термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата.

Пунктом 1.1 Правил визначено терміни, в які залізниці зобов`язані доставляти вантажі за призначенням. Зокрема, відповідно до п.п. 1.1.1 наведеного пункту, у разі перевезення вантажною швидкістю: маршрутними відправками; вагонними відправками та відправками у великотоннажних контейнерах; дрібними відправками та відправками в середньотоннажних контейнерах, терміни доставки вантажу обчислюється виходячи з 1 (однієї) доби на кожні повні та неповні 320, 200 та 150 км. відповідно.

Разом з тим, згідно з п.2.4 Правил обчислення термінів доставки вантажів, терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з п. 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу.

Пунктом 2.1 Правил визначено, що обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах.

Відповідно до п. 2.10 Правил вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну.

ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» зазначає, що згідно п.1.1. Правил строки доставки вантажу є граничними, за порушення яких законодавством України передбачені штрафи.

Статтею 116 Статуту передбачено, що за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 10% провізної плати - за прострочення на дві доби; 20% провізної плати - за прострочення на три доби; 30% відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Як зазначив позивач, під час здійснення перевезень вантажів за вищезазначеними накладними, відповідачем допущено прострочення термінів доставки вантажів, визначених ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу, що підтверджується електронними цифровими підписами одержувача у графі 53 та відмітками, проставленими Залізницею в графах 51, 52 зазначених накладних.

На підставі зазначеного, позивач нарахував штраф за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів по вказаними залізничними накладними, розмір якого становить 381 249 грн 80 коп.

Позивач зауважує на тому, що в залізничних накладних №№ 46663514, 46686234, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638 в графі 49 зазначений однотипний запис щодо збільшення терміну доставки вантажу з посиланням на Правила, однак причини затримки, відомості щодо тривалості затримки з датами не зазначаються. Також, не проставлений підпис відповідальної особи у вказаних накладних.

Щодо актів загальної форми, складених до залізничних накладних №№ 46663514, 46686234, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638, доданих до відзиву на позовну заяву, позивач зазначає, що вони оформлені на станціях Одеської залізниці текстом: «Перерва в перевезенні не з вини залізниці, внаслідок введення карантину згідно Постанови КМУ від 11.03.2020р. №211, ст.14-1 Закону України «Про торгово-промислові Палати в Україні», а також дії конвенц. заборон».

Однак, як зазначає позивач, згідно з вказаною Постановою Кабінету Міністрів України для запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2 в Україні був впроваджений карантин з 12 березня 2020 р. до 31 серпня 2021р. Крім того, карантинні обмеження стосувались деяких аспектів життя людей та громадських закладів, та не повинні були вплинути на вантажні перевезення.

Більше того, позивач звертає увагу на те, що період, в якому сталося прострочення доставки вантажів, знаходиться поза межами карантинного періоду, а саме грудень 2021р. - лютий 2022р.

Також, позивач зауважує на тому, що до відзиву на позовну заяву не долучено сертифіката ТПП про настання форс-мажорних обставин та/або про введення в даний період конвенційних заборон.

Позивач також вважає, що відсутність збитків у зв`язку з несвоєчасною доставкою вантажів, на що посилається відповідач у відзиві на позовну заяву, не є достатньою винятковою обставиною, що надає право суду на зменшення розміру неустойки (штрафу) без дослідження всіх доказів для зменшення неустойки у сукупності.

При цьому, штраф, відповідно до ст.116 Статуту залізниць України стягується незалежно від наявності збитків та наслідків, можливості його зменшення Статутом не передбачено.

На підставі зазначеного, позивач просить суд не приймати до уваги доводи, викладені у відзиві на позовну заяву.

За правилами ст.131 Статуту претензії вантажоодержувачів щодо штрафів заявляються залізниці призначення вантажу.

Таким чином, враховуючи, що за вказаними накладними вантаж прямував на станцію Ізмаїл (експ.) Одеської залізниці, позивач звернувся з даним позовом до Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» до Господарського суду Одеської області.

ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» також зауважило на тому, що вантажовідправником вантажів за вказаними вище залізничними накладними є ПАТ «Запоріжсталь», вантажоодержувачем - ДП «ІЗМАЇЛЬСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРПВЕЛЫНИЙ ПОРТ» (ЄДРПОУ 01125815) для ТОВ «МЕТІНВЕСТ-ШИППІНГ». Вантажоодержувач здійснив передачу права на пред`явлення претензій і позовів за вищенаведеними перевізними документами вантажовідправнику ПАТ «Запоріжсталь», про що свідчать переуступні написи на залізничних накладних.

На підставі вищевикладеного, посилаючись на ст.ст. 306-315 Господарського кодексу України, ст.ст. 41, 116, 130, 131, 133 Статуту Залізниць України, Правила обчислення строків доставки вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644, позивач просить стягнути з Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» штраф за несвоєчасну доставку вантажів у розмірі 381 249 грн 80 коп.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що відповідно до п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажу, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644, у разі затримки вантажу в процесі перевезення термін доставки збільшується на термін тимчасової перерви в перевезенні, яка трапилася не з вини залізниці, а також інших затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача.

Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції.

Відповідач звертає увагу на те, що в накладних №№ 46663514, 46686234, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638 наявні відповідні відмітки, завірені працівником станції, про причини затримки вантажу по 2 дні у кожній накладній, які, з позиції відповідача, дають право залізниці на збільшення терміну доставки вантажу.

На підставі зазначеного, відповідач дійшов висновку, що відсутні підстави для стягнення штрафу, нарахованого за несвоєчасну доставку вантажів за накладними №№ 46663514, 46686234, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638, що за підрахунком позивача становить 17 204 грн 80 коп.

Відповідач також просить зменшити розмір штрафу, заявлений до стягнення ПАТ «Запоріжсталь», на 95%, посилаючись на те, що відповідно до ч.3 ст. 551 Цивільного кодексу України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Статтею 233 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги; ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.

Відповідач вважає, що вирішуючи питання про зменшення розміру неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов`язання, господарський суд повинен оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу; ступеню виконання зобов`язання боржником; причини (причин) неналежного виконання або невиконання зобов`язання, незначності прострочення виконання, наслідків порушення зобов`язання, невідповідності розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) таким наслідкам, поведінки винної особи (в тому числі вжиття чи невжиття нею заходів до виконання зобов`язання, негайне добровільне усунення нею порушення та його наслідки) тощо.

На підставі зазначеного, відповідач просить суд врахувати наступні обставини при вирішенні питання про зменшення штрафних санкцій: основне зобов`язання з перевезення вантажу відповідачем виконано в повному обсязі; доказів, які б свідчили про погіршення фінансового стану, ускладнення в господарській діяльності позивача чи завдання позивачу збитків в результаті дій відповідача матеріали справи не містять; позивач не звертався до відповідача із претензією з метою досудового врегулювання спору.

Крім того, відповідач зазначає, що в умовах воєнного стану, впровадженого на підставі Указу Президента України від 24.02.2022р. №64/2022 з подальшими продовженнями, АТ «Українська залізниця» є стратегічним підприємством залізничного транспорту, яке після початку збройної агресії виконує евакуаційні рейси, перевезення гуманітарних та військових вантажів по всій Україні, а відповідні рейси є безкоштовними.

Крім того, відповідач зазначає, що Російською Федерацією цілеспрямовано здійснюються обстріли, бомбардування та атаки на об`єкти залізничної інфраструктури, в силу чого АТ «Українська залізниця» власними силами, засобами і коштами відновлює об`єкти інфраструктури з подальшим перевезення біженців, гуманітарних вантажів, медикаментів, продовольства, військовослужбовців та техніки Збройних сил України.

Так, тільки за перше півріччя 2022р. було зруйновано та пошкоджено: 50 вокзалів і залізничних станцій; 13 електростанцій; 57 локомотивів, 38 одиниць моторно вагонного рухомого складу; 151 вантажний та 35 пасажирських вагонів; 6300 км. колії; 41 залізничний міст.

АТ «Українська залізниця» звертає увагу на те, що до повномасштабної військової агресії проти України основним джерелом доходу відповідача було комерційне перевезення вантажів, однак після початку військових дій комерційні перевезення значно скоротились, а в деяких регіонах повністю припинились чи стало фізично неможливим.

Тобто, відповідач наразі, докладаючи всіх зусиль для збереження життя людей та зміцнення обороноздатності країни, несе значні витрати для виконання таких завдань при одночасному значному зменшенні доходу від здійснення своєї основної підприємницької діяльності.

На підставі вищевикладеного, відповідач вважає, що на теперішній час, в умовах воєнного стану, «стратегічність» АТ «Українська залізниця» набуває виключного значення не просто для економіки України, а для всієї Української державності, державного суверенітету та територіальної цілісності України.

Таким чином, стягнення з відповідача значних сум штрафів загрожує зривом відповідних перевезень військових вантажів та пасажирів, перевезенню гуманітарних вантажів, для забезпечення медикаментами та продовольством цивільного населення в окремих регіонах України, ремонтів пошкоджених рухомого складу та інфраструктури, що у свою чергу в умовах воєнного стану може призвести до загибелі тисяч військовослужбовців Збройних Сил України та цивільних осіб до масштабних та незворотних негативних наслідків для держави Україна.

Розглянув матеріали справи, вислухав пояснення представника відповідача, суд встановив наступне.

Відповідно до положень ч.5 ст.307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями ч.2 ст.908 та ст.920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення (ч.ч. 1, 2, 3 ст.908 Цивільного кодексу України).Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі.

Укладення договору вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

Згідно із п. 1 Загальних положень Статуту залізниць України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998р., накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача. Накладна є одночасно договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Наявними в матеріалах справи накладними №№ 46582011, 46582029, 46582037, 46588240, 46588281, 46588349, 46588364, 46588406, 46588554, 46594396, 46532479, 46582227, 46582250, 46582268, 46592820, 46592853, 46592861, 46593018, 46593505, 46599742, 46599759, 46624474, 46624524, 46663514, 46686234, 46692133, 46692182, 46708772, 46917100, 46917209, 46917217, 46917225, 46917241, 46921573, 46923124, 46931648, 46931655, 46932141, 46932166, 47072418, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638, 47528559, 47528658, 47624424, 47624457, 47625454, 47625488, 47625496, 47630348, 47630546, 47638515, 47638788, 47804687, 47805338, 47805452, 47843339, 47843362, 47843370, 47844196, 47844204, 4784421,2 47849625, 47849666, 47860788, 47860846, 47860887, 47860945, 47861018, 47861075, 47844188, 47865126, 47872148 підтверджується укладення між позивачем і відповідачем договору перевезення вантажу.

При цьому, Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Міністерством транспорту Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

Правилами перевезень вантажів, а саме п. 1.1. «Правил оформлення перевізних документів», затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 №138) та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.06.2011р. за №765/19503, а також ст.23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Накладна згідно з вказаними Правилами може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису). Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Згідно зі ст.22 Статуту за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату.

Відповідно до ст.41 Статуту залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами обчислення термінів доставки вантажів, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Згідно зі ст. 130 Статуту залізниць України належним доказом прострочення доставки вантажу залізницею є накладна.

За змістом п. 1.2. Правил обчислення термінів доставки вантажу (далі - Правила), термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата.

Відповідно до п.1.1. Правил залізниці зобов`язані доставляти вантажі за призначенням у такі терміни: у разі перевезення вантажною швидкістю: маршрутними відправками 1 доба на кожні повні та неповні 320 км; вагонними відправками та відправками у великотоннажних контейнерах - 200 дрібними відправками та відправками в середньотоннажних контейнерах -150.

Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах (пункт 2.1. Правил).

Разом з тим, згідно з пунктом 2.4. Правил, терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу.

Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки (п. 2.10. Правил).

Оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної і дорожньої відомості. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці, або дата подачі вагона під вивантаження, якщо вона здійснюється одержувачем на місцях загального або не загального користування (п. 8 Правил).

Відповідно до накладної №46582011, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46582029, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46582037, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46588240, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46588240, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46588281, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46588349, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46588364, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46588406, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46588554, оформленої 20.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46594396, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.01.2022р.; відповідно до накладної №46532479, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №48582227, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46582250, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46582268, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46592820, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46592853, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46592861, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46593018, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46593505, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46599742, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46599759, оформленої 21.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46624474, оформленої 22.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46624524, оформленої 22.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 02.01.2022р.; відповідно до накладної №46663514, оформленої 23.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 03.01.2022р.; відповідно до накладної №46686234, оформленої 24.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 03.01.2022р.; відповідно до накладної №46692133, оформленої 25.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 05.01.2022р.; відповідно до накладної №46692182, оформленої 25.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 05.01.2022р.; відповідно до накладної №46708772, оформленої 25.12.2021р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 05.01.2022р.; відповідно до накладної №46917100, оформленої 01.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 11.01.2022р.; відповідно до накладної №46917209, оформленої 02.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46917217, оформленої 02.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46917225, оформленої 02.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46917241, оформленої 02.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46921573, оформленої 01.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46923124, оформленої 01.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46931648, оформленої 01.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46931655, оформленої 01.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46932141, оформленої 01.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №46932166, оформленої 01.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №47072418, оформленої 06.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 16.01.2022р.; відповідно до накладної №47229737, оформленої 10.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 20.01.2022р.; відповідно до накладної №47235080, оформленої 10.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 20.01.2022р.; відповідно до накладної №47235155, оформленої 10.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 20.01.2022р.; відповідно до накладної №47267638, оформленої 12.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 22.01.2022р.; відповідно до накладної №47528559, оформленої 18.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 28.01.2022р.; відповідно до накладної №47528658, оформленої 18.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 28.01.2022р.; відповідно до накладної №47624424, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.02.2022р.; відповідно до накладної №47624457, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.02.2022р.; відповідно до накладної №47625454, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.02.2022р.; відповідно до накладної №47625488, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.02.2022р.; відповідно до накладної №47625496, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 01.02.2022р.; відповідно до накладної №47630348, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 03.02.2022р.; відповідно до накладної №47630546, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 03.02.2022р.; відповідно до накладної №47638515, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 03.02.2022р.; відповідно до накладної №47638788, оформленої 21.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 03.02.2022р.; відповідно до накладної №47804687, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47805338, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47805452, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю груповою вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47843339, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47843362, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47843370, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47844196, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47844204, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47844212, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47849625, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47849666, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47860788, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47860846, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47860887, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47860945, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47861018, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47861075, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.; відповідно до накладної №47844188, оформленої 27.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 08.02.2022р.; відповідно до накладної №47865126, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 08.02.2022р.; відповідно до накладної №47872148, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 08.02.2022р.; відповідно до накладної №47860846, оформленої 28.01.2022р. на перевезення вантажу вантажною швидкістю вагонною відправкою на відстань 1037 км, вантаж видано одержувачу 07.02.2022р.

Отже, відповідачем було несвоєчасно доставлено вантажі за вказаними вище накладними.

Згідно зі ст. 131 Статуту залізниць України претензії вантажоодержувачів щодо сплати штрафів заявляються залізниці призначення.

Відповідно до ст. 116 Статуту за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби; 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби; 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документ на вантаж, що прибув.

У Інформаційному листі Вищого господарського суду України №01-06/420/2012 від 04.04.2012 «Про обчислення термінів доставки залізницею вантажів та визначення розміру штрафу за порушення цих термінів» зазначено, що встановлений ст. 116 Статуту штраф застосовується у разі прострочення доставки вантажу на дві доби (більше ніж на 48 годин), на три доби (більше ніж на 72 години) і на чотири доби (більше ніж на 96 годин). Якщо прострочення доставки вантажу допущено залізницею менш як на дві доби (не більше 48 годин), що обчислюється з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення, то підстави для нарахування передбаченого ст. 116 Статуту штрафу відсутні.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання, в силу статті 525 Цивільного кодексу України, не допускається.

За нормами ч. 1 ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Частиною 1 ст. 611 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Дослідивши наявні у матеріалах справи залізничні накладні, суд встановив, що вантаж за накладними №№ 46582011, 46582029, 46582037, 46588240, 46588281, 46588349, 46588364, 46588406, 46588554, 46594396, 46532479, 46582227, 46582250, 46582268, 46592820, 46592853, 46592861, 46593018, 46593505, 46599742, 46599759, 46624474, 46624524, 46663514, 46686234, 46692133, 46692182, 46708772, 46917100, 46917209, 46917217, 46917225, 46917241, 46921573, 46923124, 46931648, 46931655, 46932141, 46932166, 47072418, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638, 47528559, 47528658, 47624424, 47624457, 47625454, 47625488, 47625496, 47630348, 47630546, 47638515, 47638788, 47804687, 47805338, 47805452, 47843339, 47843362, 47843370, 47844196, 47844204, 4784421,2 47849625, 47849666, 47860788, 47860846, 47860887, 47860945, 47861018, 47861075, 47844188, 47865126, 4787214 доставлено одержувачу з порушенням строків, які визначені ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу, у зв`язку із чим наявні підстави для нарахування штрафу.

Так, враховуючи прострочення строку доставки вантажів по кожній з зазначених накладних, позивачем нараховано штраф на загальну суму 381 249 грн 80 коп.

Щодо посилань відповідача на положення п.2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажу у зв`язку з наявністю на накладних №№ 46663514, 46686234, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638 відміток про продовження строку доставки на 2 дні на підтвердження чого також надано акт загальної форми №9533 від 28.12.2021р., №1377 від 13.01.2022р., №1171 від 12.01.2022р., №1173 від 12.01.2022р., №463 від 15.01.2022р., №1503 від 15.01.2022р., суд зазначає наступне.

Надані позивачем акти загальної форми не є належними доказами, на підставі яких можна встановити причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки, оскільки в порушення вимог п.8 Правил користування вагонами в актах загальної форми не вказано час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів.

Крім того, з положення п. 2.9 Правил вбачається, що строк подовжується за умови доведення, що затримка виникла з вини відправника або одержувача, або не з вини залізниці.

У свою чергу, Укрзалізниця має право запроваджувати, за погодженням з Мінтрансом, тимчасові обмеження щодо перевезень в окремі райони під час стихійного лиха, виникнення інших надзвичайних обставин, скупчення нерозвантажених транспортних засобів у пунктах призначення (ст. 29 Статуту залізниць України).

Відповідно до ст. 29 Статуту залізниць України приймання вантажів до перевезення може бути тимчасово припинене або обмежене, про що залізниця повідомляє вантажовідправника, в порядку, визначеному договором про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги, форма якого наведена у додатку 1 до Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 864/5085.

Стосовно введення карантину суд зазначає, що відповідачем не надано доказів на підтвердження карантинних обмежень, введених на території України, які обмежували вантажні перевезення.

Суд також звертає увагу на те, що відповідачем не надано доказів існування будь-яких конвенційних заборон на перевезення вантажів залізницями України.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відсутні підстави для врахування визначених у графах 49 залізничних накладних №№ 46663514, 46686234, 47229737, 47235080, 47235155, 47267638 актів, оскільки вказані акти загальної форми не містять посилання на конкретні конвенції та карантинні обмеження, а зазначені у них відомості не дозволяють дійти висновку про існування підстав для збільшення терміну доставки вантажу.

Щодо зменшення розміру штрафу на 95%, про що просить відповідач у відзиві на позовну заяву, суд зазначає наступне.

Згідно із ч. 1 ст. 233 Господарського кодексу України у разі, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому, повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.

Неустойка, виходячи з приписів ст.ст. 546, 549 Цивільного кодексу України та ст.230 Господарського кодексу України, має подвійну правову природу, є водночас способом забезпечення виконання зобов`язання і мірою відповідальності за порушення виконання зобов`язання, завданням якого є захист прав та інтересів кредитора у разі порушення зобов`язання боржником.

Завданням неустойки, як способу забезпечення виконання зобов`язання та міри відповідальності, є одночасно дисциплінування боржника (спонукання до належного виконання зобов`язання) і захист майнових прав та інтересів кредитора у разі порушення зобов`язання шляхом компенсації можливих втрат, у тому числі у вигляді недосягнення очікуваних результатів господарської діяльності внаслідок порушення зобов`язання.

Метою застосування неустойки є в першу чергу захист інтересів кредитора, однак не застосування до боржника заходів, які при цьому можуть призвести до настання негативних для нього наслідків як суб`єкта господарської діяльності.

Відтак, застосування неустойки має здійснюватися із дотриманням принципу розумності та справедливості.

Частиною 3 ст. 551 Цивільного кодексу України передбачено, що розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Зі змісту зазначених норм вбачається, що вирішуючи питання про зменшення розміру неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню з відповідача, суд оцінює, чи є цей випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу; ступеню виконання зобов`язання боржником; причини неналежного виконання або невиконання, незначності прострочення виконання, наслідків порушення, невідповідності розміру стягуваної неустойки (штрафу, пені) таким наслідкам, поведінки винної особи (в тому числі вжиття чи невжиття нею заходів до виконання зобов`язання, негайне добровільне усунення нею порушення та його наслідки) тощо.

При цьому, зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки є правом суду, а за відсутності у законі переліку таких виняткових обставин, господарський суд, оцінивши надані сторонами докази та обставини справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішує питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку обставин, за яких можливе зменшення неустойки.

Отже, вирішення питання про зменшення неустойки та розмір, до якого вона підлягає зменшенню, закон відносить на розсуд суду.

Аналогічний висновок щодо можливості зменшення розміру заявленої до стягнення пені, що є правом суду, яке реалізується ним на власний розсуд, викладений також у постановах Верховного Суду від 04.05.2018р. у справі № 917/1068/17, від 22.01.2019р. у справі № 908/868/18, від 13.05.2019р. у справі № 904/4071/18, від 22.04.2019р. у справі № 925/1549/17, від 30.05.2019р. у справі № 916/2268/18, від 04.06.2019р. у справі № 904/3551/18.

Разом з тим, відсутність доказів понесення реальних збитків позивачем внаслідок порушення відповідачем вимог Статуту залізниць України не може бути підставою для зменшення штрафу. Слід зазначити, що штраф стягується за сам факт допущення порушення, незалежно від того, чи завдано у зв`язку з цим збитки, чи ні.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.02.2019 у справі №910/9765/18, постановах Центрального апеляційного господарського суду від 19.03.2019р. у справі №904/3988/18 та від 29.05.2019 у справі № 904/5943/18.

До того ж, суд бере до уваги, що перевезення вантажів є основним видом діяльності відповідача, а розмір штрафу встановлений нормативно (п.116 Статуту залізниць України). Тому відповідач має належно виконувати договірні зобов`язання.

Вирішуючи питання про зменшення розміру штрафу, суд приймає до уваги, що на підтвердження понесення значних збитків у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України відповідачем не надано жодного доказу.

Відповідно до листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 визнано форс-мажорною обставиною військову агресію Російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану 24.02.2022. Торгово-промислова палата України підтверджує, що зазначені обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними.

Статтею 617 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Також, згідно з положеннями ст. 218 Господарського кодексу України у разі, якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.

У постанові Верховного Суду від 30.11.2021р. у справі №913/785/17 визначено, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них, як на підставу неможливості виконання зобов`язання, повинна довести наявність таких обставин не тільки самих по собі, але й те, що ці обставини були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку виконання господарського зобов`язання.

Доведення наявності непереборної сили покладається на особу, яка порушила зобов`язання. Саме вона має подавати відповідні докази в разі виникнення спору.

На підставі зазначеного, суд не вбачає вказані відповідачем обставини винятковими, у зв`язку з чим відсутні обставини для зменшення розміру штрафу, передбаченого п.116 Статуту залізниць України.

Таким чином, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Суд також зазначає, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010р. у справі «Серявін та інші проти України» зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

У справі «Трофимчук проти України» (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28 жовтня 2010 року) Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Відповідно до положень ч.1 ст.14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

У ч.3 ст.2 ГПК України однією з основних засад (принципів) господарського судочинства визначено принцип змагальності сторін, сутність якого розкрита у ст. 13 цього Кодексу.

Відповідно до ч.ч.3-4 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

За приписами ч.1 ст.73 цього Кодексу доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

При цьому, відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Згідно ч.4 зазначеної статті Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Відповідно до ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача у відповідності до ст.129 ГПК України.

На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 238, 240, 241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» до Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажів у розмірі 381 249 грн 80 коп. - задовольнити.

2. Стягнути з Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд.19, код ЄДРПОУ - 40081200, електронна адреса: postbox@odz.gov.ua) на користь Публічного акціонерного товариства «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» (69008, м. Запоріжжя, Південне шосе, 72, код ЄДРПОУ - 00191230, електронна адреса: office@zaporizhstal.com) штраф у розмірі 381 249 грн 80 коп. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 5 718 грн 74 коп.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня його проголошення (підписання).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 10 жовтня 2022 р.

Суддя Н.В. Рога

Дата ухвалення рішення04.10.2022
Оприлюднено12.10.2022
Номер документу106683917
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1795/22

Постанова від 17.01.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 29.11.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 28.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Рішення від 04.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 19.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 29.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

Ухвала від 07.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні