Постанова
від 27.09.2022 по справі 914/306/22
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" вересня 2022 р. Справа №914/306/22

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого суддіО.С. Скрипчук

суддівГ.Т. Кордюк

Н.М. Кравчук

секретар судового засідання Лагутін В.Б.

розглянувши апеляційну скаргу Підприємства Львівської облспоживспілки «ВАТО» за № 15 від 06.07.2022 (вх. № 01-05/1572/22 від 06.07.2022)

на рішення Господарського суду Львівської області від 21.06.2022 (повний текст рішення складено 22.06.2022, м. Львів, суддя І.Б. Козак)

у справі № 914/306/22

за позовом: Львівської міської ради, м. Львів

до відповідача: Підприємства Львівської облспоживспілки «ВАТО», м. Львів

про стягнення заборгованості 745 863,08 грн,

за участю представників:

від позивача Заяць Я.А. представник;

від відповідача Бокало А.Я. представник.

ВСТАНОВИВ:

Львівська міська рада звернулась до Господарського суду Львівської області із позовом до Підприємства Львівської облспоживспілки «ВАТО» про стягнення 745 863,08 грн. безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Підприємство «ВАТО» користується земельною ділянкою площею 2,2491 га на вул.Навроцького, 25 у м.Львові без правостановлюючих документів, що посвідчують його право користування чи власності цією ділянкою. За період з 20.08.2020 до 01.09.2021 відповідач користувався земельною ділянкою, а тому позивач нарахував відповідачу за визначений період 745 863,08 грн безпідставно збережених кошів за користування земельною ділянкою площею 2,2491 га на вул.Навроцького, 25 у м.Львові.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 21.06.2022 позовні вимоги задоволено повністю. Стягнуто з Підприємства Львівської облспоживспілки «ВАТО» на користь Львівської міської ради 745 863,08 грн безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою та 11 188,00 грн судового збору.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що Підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО», як фактичний користувач земельною ділянкою, за рахунок власника цієї ділянки без достатньої правової підстави зберегло у себе кошти, які мало заплатити за користування ділянкою, а відтак зобов`язане повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Не погоджуючись з даним рішенням суду Підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО» подало апеляційну скаргу за № 15 від 06.07.2022 (вх. № 01-05/1572/22 від 06.07.2022), в якій просить рішення Господарського суду Львівської області скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми матеріального права. А саме, скаржник стверджує, що суд першої інстанції не врахував, що кошти за користування земельною ділянкою по вул. Навроцького, 25 у м. Львові в період з 01.08.2020 по 01.09.2021 надійшли до місцевого бюджету в повному обсязі, заборгованість по орендній платі у відповідача відсутня.

Львівська міська рада подала відзив на апеляційну скаргу, в якому просила залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Відзив на апеляційну скаргу мотивований тим, що апеляційна скарга є необґрунтованою та висновків місцевого господарського суду не спростовує.

Відповідно до п. 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі ухвали Львівської міської ради № 714 від 20.07.2020, між Львівською обласною спілкою споживчих товариств та Львівською міською радою було укладено договір № 10605014 від 27.03.2001 на право тимчасового користування землею, який було зареєстровано Львівською міською радою в книзі записів 2-1 за №413.

Згідно умов договору Львівська міська рада надала, а Львівська обласна спілка споживчих товариств прийняла у тимчасове користування земельну ділянку за адресою: м. Львів, вул. Навроцького,25, загальною площею 3,3444 га. Земельна ділянка надавалась на умовах тимчасового (довгострокового) користування терміном на 10 років до липня 2010 р. для виробничих потреб Колективного (спільного) підприємства Львівського виробничого автотранспортного об`єднання.

Відповідно до п.2.1 цього договору сторони погодили, що плата за землю вноситься землекористувачем щорічно у вигляді земельного податку відповідно до 38 економіко-планувальної зони у розмірі встановленому діючим законодавством через податкову інспекцію.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (номер інформаційної довідки 275813452) нежитлова будівля літ. «Р-2», загальною площею 498,8 кв.м. у м. Львові по вул. В. Навроцького (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1020822246101) належить на праві приватної власності підприємству Львівської облспоживспілки «ВАТО».

Ухвалою Львівської міської ради від 20.02.2020 №6357 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. В. Навроцького, 25» надано дозвіл на поділ земельної ділянки загальною площею 2,8202 га (кадастровий номер 4610136800:02:003:0071 на земельні ділянки: площею 2,2491 га (у тому числі площею 0,5160 у межах червоних ліній); площею 0,5711 га. Вказаною ухвалою визначено підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО» та громадянина Дупелича П.Ю. замовником технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

Матеріалами справи не підтверджено, що Управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування виготовлено технічну документацію на поділ земельної ділянки.

Відділом самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові департаменту містобудування Львівської міської ради від 21.08.2020 було проведено обстеження земельних ділянок на вул. В. Навроцького, 25 у м. Львові, яким встановлено, що земельна ділянка № НОМЕР_1 площею 2,2491 га (кадастровий номер 4610136800:02:003:0072) на вул. В. Навроцького, 25 зайнята будівлями та спорудами підприємства Львівської облспоживспілки «ВАТО» та використовується для обслуговування адміністративних приміщень, стоянки легкових автомобілів та громадського транспорту (автобуси та маршрутні таксі) за відсутності відповідних рішень Львівської міської ради про надання її в оренду та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. За результатами вказаного обстеження було складено акт від 21.08.2020 року №81/1 та вимогу від 11.09.2020 №81/1.

Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, інформація щодо права оренди підприємством Львівської облспоживспілки «ВАТО» земельної ділянки за вказаною адресою відсутня.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного.

Так, відповідно до положень статті 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За змістом статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно зі статтею 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Судом у даній справі встановлено, що предметом позову є стягнення з власника об`єкта нерухомого майна коштів за фактичне користування земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розміщено.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

З урахуванням правової позиції Верховного Суду, зокрема, викладеної у постановах від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 11.06.2019 у справі № 922/551/18, від 01.10.2019 у справі № 922/2082/18, для вирішення спору про стягнення безпідставно збережених коштів у виді орендної плати за земельну ділянку, необхідно з`ясувати, зокрема, чи є земельна ділянка об`єктом цивільних прав, а також установити обґрунтованість порядку та підстав нарахування орендної плати за користування земельною ділянкою.

При цьому, згідно з абзацом 3 частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності. Крім того, згідно з абзацом 1 пункту 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до частини 2 статті 20 та частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Таким чином витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативно-грошову оцінку.

З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка за адресою м. Львів, вул. Навроцького,25, на якій розташована будівля, яка належить відповідачу на праві власності, сформована, має кадастровий номер 4610136800:02:003:0072, має чітко визначені межі та площу 22491 кв.м.

Розмір доходу розрахований Львівською міською радою як розмір плати за користування безпідставно набутим майном (земельною ділянкою комунальної форми власності без оформлення правовстановлюючих документів) у виді орендної плати за землю в період з 20.08.2020 по 01.09.2021 включно в розмірі 745 863,08 грн.

Відповідно до витягу з нормативно грошової документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 13.07.2021 за № 1581 нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 22491 кв. м. складає24 085 132,08 грн.

Так, судом встановлено, що 08.09.2016 приватним нотаріусом Загвойською Н.І. було зареєстровано за Підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО» право власності на адміністративне приміщення літ. Р-2, заг. пл. 498,8 ка.м., за адресою: м. Львів, вул. Навроцького,25, зокрема, на підставі постанови Львівської обласної спілки споживчих товариств № 23 від 03.08.2016.

Як зазначалось вище, Львівській обласній спілці споживчих товариств належала спірна земельна ділянка на праві тимчасового користування землею на підставі договору № 10605014 від 27.03.2001 на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), який було зареєстровано Львівською міською радою в книзі записів 2-1 за №413. Земельна ділянка площею 3,3444 га (угіддя) надавалась Львівській обласній спілці споживчих товариств на умовах тимчасового (довгострокового) користування для виробничих потреб Колективного (спільного) підприємства Львівського виробничого автотранспортного об`єднання.

Згідно Статуту Підприємства Львівської облспоживспілки «ВАТО» - засновником і власником усього майна останнього є Львівська обласна спілка споживчих товариств.

Підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО» створено на базі майна Колективного (спільного) підприємства Львівське виробниче автотранспортне об`єднання в результаті його реорганізації відповідно до рішення зборів Ради засновників спільних підприємств облспоживспілки, райспоживспілки, споживчих товариств від 14.05.2003 (протокол засідання № 42) та постанови правління облспоживспілки від 15.08.2003 р. № 99 «Про реорганізацію Колективного (спільного) підприємства Львівське виробниче автотранспортне об`єднання в Підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО». Підприємство (відповідач) є правонаступником всіх прав та зобов`язань реорганізованого Колективного (спільного) підприємства Львівське виробниче автотранспортне об`єднання.

Відповідно до ч.ч. 4,5 ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні на праві оренди, емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно право оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, крім випадків, визначених частиною шостою цієї статті. Волевиявлення орендодавця (власника) земельної ділянки, відчужувача (попереднього власника), набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди землі, емфітевзису, суперфіцію із зазначенням нового орендаря (користувача) земельної ділянки не вимагається.

04.07.2017 відповідач уклав договір №25-17 з спеціалізованою землевпорядною організацією ПП «ЄвроЛьвів» на виконання робіт із землеустрою. Відповідно до цього договору ГІГІ «ЄвроЛьвів» взяло на себе зобов`язання по виконанню робіт із складання документації із землеустрою та топографо-геодезичних робіт зі знімання ділянки.

В процесі формування документації із землеустрою Підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО» звернулось до Управління архітектури та урбаністики Львівської міської ради з проханням надати висновок про наявність містобудівних обмежень щодо користування земельною ділянкою по вул. Навроцького, 25 в м.Львові.

Натомість, замість необхідного висновку про наявність містобудівних обмежень, 05.12.2018 Управління архітектури та урбаністики Львівської міської ради листом №2401-6954, надало відповідь, що відповідно до детального плану території, затвердженого рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 23.09.2016 №853 «Про затвердження детального плану території у районі вулиці проектованої, вул. Зеленої, вул. В.Навроцького, просп.Червоної Калини», земельна ділянка частково знаходиться в межах функціональної зони Г-5 (зона лікувальних установ) частково знаходиться в межах функціональної зони Ж-3 (зона багатоповерхової житлової забудови (від 5 до 9 пов.), та частково знаходиться в межах функціональної зони ТР-2 (зона транспортної інфраструктури (вулична мережа). Також в листі зазначено, що вказаний перелік не передбачає використання територій в межах визначених функціональних зон для виробничих потреб.

За роз`ясненнями щодо можливості передачі земельної ділянки по вул. Навроцького, 25 в м.Львові в користування на правах оренди Підприємству Львівської облспоживспілки «ВАТО» для обслуговування існуючих будівель і споруд підприємство листом від 17.12.2018 №32 зверталось до автора-розробника детального плану даної території - ДП ДІПМ «Містопроект».

У відповіді від 29.01.2019 №70/12-1 ДП ДІПМ «Містопроект» лише підтвердив, що відповідно до діючих нормативних документів та проектного плану території в межах зазначеної земельної ділянки передбачене наступне функціональне призначення території: територія громадської забудови, територія транспортної інфраструктури та територія в межах червоних ліній проїзду.

Відповідач зазначає, що затвердивши детальний план території у районі вулиці проектованої, вул. Зеленої, вул. В.Навроцького, просп. Червоної Калини, та змінивши функціональне призначення території. Львівська міська рада, фактично зробила неможливим оформлення права користування даною земельною ділянкою за функціональним призначенням для виробничих потреб, а це саме те призначення за яким земельну ділянку використовувало Підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО».

Відповідно до наявного в матеріалах справи витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку спірної земельної ділянки вбачається, що цільове призначення землі є: 11.02 (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості). Однак, в попереднього орендаря спірна земельна ділянка передавалась з цільовим призначенням: "для виробничих потреб".

Апеляційний господарський суд звертає увагу на відмінність поняття цільове призначення та використання землі. Цільове призначення землі чітко визначено та воно не змінювалось. Натомість, застосування коефіцієнту для розрахунку розміру плати залежить від мети використання земельної ділянки.

Позивач зазначає, що ним розрахунок позовних вимог здійснено у відповідно до пп. 7.16.1 п. 7.16 Ухвали Львівської міської ради № 1995 від 25.05.2017 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові», згідно якого орендна плата за земельні ділянки, надані для обслуговування нежитлових будівель/споруд, складів, тощо встановлюється від 3 до 6 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, якщо коефіцієнт, який характеризує функціональне використання такої земельної ділянки (Кф) становить 1,2.

Оскільки на спірній земельній ділянці розміщене приміщення - майстерня по ремонту автомобілів, то вказана земельна ділянка використовувалась підприємством за цільовим призначенням "для виробничих потреб", тому відсутні правові підстави для застосування коефіцієнту розрахунку орендної плати для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. На зазначене суд першої інстанції не звернув уваги. А відтак, необґрунтованими є позовні вимоги про стягнення 745 863,08 грн. безпідставно збережених кошів за користування земельною ділянкою площею 2,2491 га на вул. Навроцького, 25 у м. Львові.

Водночас, суд першої інстанції приймаючи рішення у даній справі не звернув уваги на те, що позивачем не враховано при здійсненні розрахунку заявлених вимог сплачені відповідачем суми земельного податку. Підприємство Львівської облспоживспілки «ВАТО» щороку подавало до контролюючого органу, Галицької ОДПІ (Сихівське відділення), податкові декларації з плати за землю і своєчасно сплачувало плату за землю.

Адже, відповідно до інформації наданої ГУ ДПС у Львівській області листом від 21.02.2022 №2197/13-01-04-04/2 згідно поданих декларацій з плати за землю за період який враховують позовні вимоги, а саме з 01.08.2020 по 01.09.2021, нараховано 383 269,80 грн плати за земельну ділянку по вул. Навроцького, 25 в м. Львові. Нарахована сума надійшла до бюджету в повному обсязі. Заборгованість по орендній платі за землю в підприємства станом на 17.02.2022 відсутня.

Орендна плата і земельний податок зараховується до місцевого бюджету і є складовими одного платежу - плати за землю, а відтак суми сплаченого земельного податку мають бути враховані під час стягнення недоотриманої орендної плати.

Правила частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу зобов`язують кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України).

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про скасування рішення Господарського суду Львівської області від 21.06.2022 та прийняття нового рішення про відмову у позові.

Оскільки суд апеляційної інстанції скасовує рішення суду першої інстанції, то судові витрати по сплаті судового збору при поданні позовної заяви та апеляційної скарги слід покласти на позивача згідно ст.129 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 277, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,

П О С Т А Н О В И В :

1.Апеляційну скаргу Підприємства Львівської облспоживспілки ВАТО за № 15 від 06.07.2022 (вх. № 01-05/1572/22 від 06.07.2022) задовольнити.

2.Рішення Господарського суду Львівської області від 21.06.2022 у справі №914/306/22 скасувати. Прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

3.Стягнути з Львівської міської ради (пл. Ринок, 1, м. Львів, 79006, код ЄДРПОУ 04055896) на користь Підприємства Львівської облспоживспілки «ВАТО» (вул. Навроцького, 25, м. Львів, 79034, код ЄДРПОУ 01737234) 16 781,90 грн судового збору за розгляд справи у суді апеляційної інстанції.

4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Повний текст постанови складено 07.10.2022.

Головуючий суддяО.С. Скрипчук

СуддяГ.Т. Кордюк

СуддяН.М. Кравчук

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.09.2022
Оприлюднено14.10.2022
Номер документу106731101
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/306/22

Ухвала від 23.12.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 23.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 27.09.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 04.09.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 06.07.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 20.06.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 13.06.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 30.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 28.03.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні